eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
742 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅یاداداشتی از دکتر علی اکبری معلم عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ◾️https://eitaa.com/isca24/6341
💠آیین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی 🔷با سخنرانی شخصیت های مطرح در حوزه و دانشگاه 🔶چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۷ ✅پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
◾️در نشست فقهی کرامت مطرح شد:کرامت ذاتی تابع سیره عقلاست 🔶پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز میزبان کرسی ترویجی نقد و نظر با موضوع «تبیین جایگاه فقهی کرامت» با حضور استادان حوزه علمیه بود؛ خادمی کوشا در این کرسی بر تعارض کرامت مدنظر عقلا با قرآن تأکید کرد و ایازی، کرامت ذاتی را تابع سیره عقلا می‌دانست. 🔷به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ۲۲ دی‌ماه در کرسی «تبیین جایگاه فقهی کرامت» گفت: معنای کرامت در ادبیات روشن و همان معنای عرفی یا لغت است و این دو تفاوتی با هم ندارند؛ یعنی اصطلاح خاصی در تفسیر و فقه و کلام و ... در این باره نیست و در مجموع به معنای شرافت و بزرگی است. وی با اشاره به تقسیم کرامت به دو نوع ذاتی و اکتسابی افزود: کرامت، فضیلت داشتن است، چه در نوع ذاتی و چه در نوع اکتسابی آن؛ البته کرامت نسبی است، ولی انسان چون از نعمات الهی و امکانات زندگی بیشتری برخوردار است، از کرامت ذاتی بیشتری نسبت به موجودات برخوردار است. 💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به جایگاه کرامت در فقه و قانون اظهار کرد: فقها و مفسران و عالمان دین مسئله کرامت را پذیرفته‌اند؛ از جمله حکم فقهی وجود دارد که اهانت به مومن حرام است؛ یعنی هر چیزی که کرامت او را زیر سؤال ببرد، وهن تلقی می‌شود. 💠جرئیات خبر در لینک زیر 🌐https://bit.ly/2sl1BZq
◾️به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) انجام شد:کرسی ترویجی «افسانه ابن سبا؛ گزارش 💠این کرسی ترویجی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری به عنوان ارائه دهنده بحث و حجت الاسلام و المسلمین دکتر یدالله حاجی زاده در جایگاه ناقد، روز یکشنبه بیست و دوم دی ماه ساعت ده صبح در سالن کنفرانس علامه طباطبائی مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. ✅به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) در این نشست ، ابتدا دکتر حسین قاضی خانی، دبیر علمی، در مورد موضوع بحث توضیحاتی مختصر ارائه دادند و به معرفی سخنرانان این جلسه پرداختند و در ادامه از حجت الاسلام و المسلمین ذاکری خواستند تا بحث خودشان را در ارتباط با موضوع افسانه ابن سبا آغاز کنند. 🔷ارائه دهنده بحث، سخنان خودشان را با معرفی تقسیم بندی از آرا موجود درباره ابن سبا آغاز کردند و گفتند که دیدگاه هایی مانند نظرات علامه عسکری، مؤلفان شیعه برخی کتب رجالی مانند کشّی، دیدگاه اهل سنت و همچنین برخی معاندان تشیع و نیز دیدگاه های برخی طرفداران امام علی علیه السلام و کسانی که ابن سبا را فردی غالی به شمار می آورند، در این ارتباط مطرح هستند. علامه عسکری جریان ابن سبا را برخاسته از سوی سیف بن عمر می داند. اما به نظر می رسد نام عبدالله ابن سبا قبل از سیف بن عمر در متون دیده می شود و سیف بن عمر آن اطلاعات را دریافت و تغییراتی در آنها ایجاد کرده است. 🔶عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره در تبیین چرایی ذکر علت مطرح ساختن موضوع ابن سبا توسط زبیریان گفتند: فردی به نامه شعبی که در عصر حضرت علی علیه السلام می زیسته برای توجیه مشروعیت زبیریان اخباری از ابن سبا نقل کرده است. شعبی کسی بوده است که علاوه بر زبیریان با امویان نیز همکاری می کرد و حتی معلم فرزندان عبدالملک نیز بوده است. ◾️جزئیات نشست در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/190567
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷دومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نظریه پردازی نظریه تزاحم واجبات شرطی دز قانون گذاری ◾️ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین حسنعلی علی اکبریان 🔶شورای داوری: آیة الله محمد قائینی،حجة الاسلام و المسلمین سیف الله صرامی و دکتر محمود حکمت نیا 🔷کمیته ناقدان :حجة الاسلام و المسلمین احمد قدسی،حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد ارسطا وحجة الاسلام و المسلمین دکتر سعید داوودی 🔷دبیر علمی: دکتر اسماعیل آقا بابائی ✅ناظر جلسه: دکتر محسن موسی وند 🔷زمان: پنج شنبه 1398/10/19 ساعت 9 تا 12. ◾️مکان: قم- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی(عج) 💠برگزار کننده: پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل. 🌐https://eitaa.com/isca_seda/488
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️کرسی ترویجی عرضه نقد و ایده علمی ، تبیین جایگاه فقهی کرامت ✅ارائه دهنده:حجت الاسلام والمسلمین محمد علی خادمی کوشا 🔶ناقدان: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی و حجت الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی 🔷دبیرعلمی : فاضل ارجمند دکتر اسماعیل آقابابایی ◾️زمان : یکشنبه 1398/10/22 ساعت 10 الی 12 💠 مکان: قم: خیابان معلم ، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی (عج) ◾️برگزار کننده: پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca_seda/490
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی ،افسانه ابن سبا، دستاورد تلاش ضدعلوی زبیریان ◾️در راستای کرسی تخصصی: تاریخ نگاری ضد علوی زبیریان) 💠ارائه دهنده حجت الاسلام والمسلمين على اكبر ذاکری خمی 🔶ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر یدالله حاجی زاده 🔷دبیرعلمی : دکتر حسین قاضی خانی ◾️زمان: یکشنبه 1398/10/22 ساعت 10 الی 12 🔷مکان: قم: خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر ، سالن کنفرانس علامه طباطبایی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) ⬅️مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام ،مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca_seda/492
✅هم اندیشی علمی با موضوع سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس؛مقاومت و تداوم انقلاب اسلامی 💠باحضور صاحب نظران عرصه مطالعات سیاسی ❇️زمان :چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۸ از ساعت۱۶ الی ۲۰ 🔷مکان:قم ابتدای خیابان معلم پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تالار امام مهدی (عج)
💠آیین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی 🔷با سخنرانی شخصیت های مطرح در حوزه و دانشگاه 🔶چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۷ ✅پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️بازدید و انعقاد تفاهم همکاری فی ما بین موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠https://b2n.ir/058920
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️آیین نکو داشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی- 💠سخنرانی حضرت حجه الاسلام و المسلمین استاد دکتر رسول جعفریان 🔶زمان: چهارشنبه 1398/10/25 🔷مکان: قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- 💠https://eitaa.com/isca_seda/498
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️آیین نکو داشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی- 💠سخنرانی حضرت آیت الله استاد محمد هادی یوسفی غروی 🔶زمان: چهارشنبه 1398/10/25 🔷مکان: قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- 💠https://eitaa.com/isca_seda/497
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️آیین نکو داشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی- 💠سخنرانی دکتر محسن الویری 🔶زمان: چهارشنبه 1398/10/25 🔷مکان: قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- 💠https://eitaa.com/isca_seda/500
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️آیین نکو داشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی- 💠سخنرانی حضرت حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی مهدوی راد 🔶زمان: چهارشنبه 1398/10/25 🔷مکان: قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- 💠https://eitaa.com/isca_seda/499
🔷نکوداشت سیدجعفر مرتضی| یوسفی غروی: تالیفات سیدجعفر مرتضی خلا موجود در زمینه تاریخ شیعه را پر کرد 🔶شفقنا- استاد تاریخ اسلام گفت: کتاب تاریخ اسلام علامه سیدجعفر مرتضی خلا موجود در حوزه علمیه شیعی را پر کرد. ▪️به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله یوسفی غروی در آئین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اوایل سال ۱۳۵۰ که بنده از حوزه نجف به قم آمدم، ایشان هم در قم بودند، شب های پنجشنبه در جلسه هفتگی دفتر آیت الله سید محمدمهدی روحانی حاضر می شدیم و فروعاتی مطرح می شد؛ ایشان هم به روال جلسات فقهی، فرعی را مطرح می کردند و فرصتی نمی دادند که بحث دیگری شود و من به دلیل همسایگی از این مجلس استفاده می کردم. او افزود: در دوران بعثی ها، سید جعفر مرتضی مدت کمی به نجف مشرف شده بودند و بعثی ها نسبت به طلاب عرب زبان بویژه طلاب لبنانی فشار وارد می کردند و توقع همکاری را داشتند و لذا ایشان از حوزه نجف به قم مشرف شدند. 🔳کارشناس تاریخ اسلام تشریح کرد: در همان ایام شش روزه ای که بعثی ها به آقایان مهلت داده بودند که با آنها همکاری کنند یا از عراق بروند، دیدم که طلاب برای استخاره نزد مرحوم آسید اعلاء سبزواری می رفتند، استخاره ایشان هم قرآنی بود و من خیلی این جمله را از ایشان شنیدم بویژه بعد از گذشت شش روز مهلت که وسیله خروج از نجف به راحتی مهیا نبود و عده زیادی بدون اختیار جا ماندند، که می گفت: «چون اکثر استخاره ها خوب آمده بنظرم رسیده است کسانی در این دو حوزه بوده و هستند که نمی خواهند جدا شوند و به حوزه دیگری بروند اما خداوند خواسته است که میان این دو حوزه تلاقح افکاری انجام گیرد». بنابر این کلمه ایشان آثار و برکاتی بر حوزه ها مترتب شد و عده ای از حوزویان نجف به قم مشرف شدند و منشا آثار و برکات فراوانی شدند بنابراین خوب است پایان نامه ای در مورد تاریخ و آثار و برکات حوزه ها بنویسد. 🔹او به تاریخ قلم به دست شدن سیدجعفر مرتضی در زمینه تاریخ اشاره کرد و گفت: بعد از آمدن عده ای از طلاب نجف به قم، محدود دراسات الاسلامیه ای راه افتاده بود و از ایشان خواستند تاریخ اسلام را با دید تشیع تدریس کنند و برای نشان دادن آسانی این کار کتاب فروغ ابدیت آیت الله سبحانی را به ایشان پیشنهاد کردند که ایشان ابتدا پذیرفته بودند و بعد به یکسری اختلافات نظر با ایشان برخورد کرده بود. یوسفی غروی با اشاره به پاسخ آیت الله سبحانی در کتاب دوجلدی فروغ ابدیت به مقاله فروغ جاویدان در مکتب اسلام گفت: سیدجعفر مرتضی معتقد بودند که آیت الله سبحانی اشتغالات اصلی ایشان در فقه و اصول است و تاریخ اشتغالات فرعی ایشان است. 🔷او ادامه داد: سیدجعفر مرتضی تصمیم گرفتند کار را از سر بگیرند، به طور اتفاقی همان ایام مقاله ای راجع به منشا تاریخ هجرت نوشته شده بود و بین سید جعفر مرتضی و آیت الله سبحانی اختلاف نظری افتاد. استاد تاریخ اسلام عنوان کرد: تا پیروزی انقلاب، چهار جلد در چاپخانه خیام چاپ کردند و بعد از انقلاب دو کتاب دیگر هم نوشتند و در انتشارات جامعه مدرسین تمام ۶ جلد چاپ شد. ▪️او در پایان با اشاره به دوره تاریخ اسلام علامه مجلسی در سه قرن پیش تاکید کرد: جای کتاب جامع پیرامون تاریخ شیعه در حوزه شیعی خالی بود و سیدجعفر مرتضی با کتاب تاریخ اسلام خود این خلا را پر کرد. 🔹فایل صوتی را دریافت کنید 🌐https://eitaa.com/isca24/6369
💠نکوداشت سیدجعفر مرتضی| مهدوی راد: قدرت تحقیق و تتبع علامه سیدجعفر مرتضی حیرت آور است 🔷استاد دانشگاه تهران با بی نظیرخواندن شخصیت سیدجعفر مرتضی عاملی گفت: قدرت تحقیق و تتبع ایشان حیرت آور است و همسان مجموعه شخصیت ایشان وجود ندارد. 🔶حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد در آئین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، بیان داشت: سیدجعفر مرتضی روح لطیفی داشت و خیلی متواضع و فروتن بود؛ او به تاریخ و بحث های تاریخی به صورت جریانی نگاه می کرد و پیوندهایی که بین حوادث ایجاد می کرد در کشف دستهای آلوده و نشان دادن چگونگی کارکرد آنها خیلی مهم بود. ❎او ادامه داد: مهمترین نکته ای که سیدجعفر مرتضی به آن توجه داشت، بازی جریان اموی با تاریخ اسلام بود، گرچه افراد دیگری هم به این مساله پرداختند اما ایشان اولین کسی بود که این مساله را از نگاه و زاویه دیگری مورد بررسی قرار داده و این جهالت ها را پیگیری و معرفی کرد. 💠استاد دانشگاه تهران با اشاره به روایات جعلی پیرامون تاریخ اسلام گفت: براساس ده ها مفسر و مولف و مورخ و صحابی در دل تاریخ اسلام کار کردند و برخی اوقات این نقل ها اینقدر زیاد است که برخی بزرگان ما جرات نزدیک شدن به آن را ندارند اما سیدجعفر مرتضی توانست از کنار انبوه این نقلها بگذرد و به اصل قصّه برسد. 💠او یکی از ابزار مهم علامه سیدجعفر مرتضی در نقد جریان های تاریخی را آیات قرآن عنوان کرد و افزود: مرحوم سیدجعفر مرتضی مفسر قابل توجهی بود و در سال های اخیر هفته ای دو روز به دفتر حزب الله می رفت و تفسیر می گفت. 💠مهدوی راد با اشاره به تفسیر دو سوره انسان و ضحی توسط علامه سیدجعفر مرتضی بیان داشت: ایشان در بحث تفسیر یک آیه، آنها را به یک بستر تاریخی پیوند می زد؛ به عنوان نمونه در سوره ضحی ماجرای فترت را بحث کرده و نشان داده که هیچ پایه تاریخی ندارد. 💠او به داستان سفر پیامبر اکرم در نوجوانی و ملاقات با بحیرای مسیحی اشاره و عنوان کرد: سیدجعفر مرتضی حواشی داستان بحیرا را نمی پذیرد و اصل آن را هم مشکوک می داند. ایشان از نظر تاریخی ثابت می کند که ابوبکر در این سفر همراه پیامبر نیست و امکان ندارد وجود داشته باشد. ✅استاد حوزه علمیه قم به ورود سیدجعفر مرتضی به ماجرای روزه عاشورا اشاره کرد و گفت: استفاده از منابع جنبی یکی از ویژگی های مرتضی است و با مراجعه به همین ها ثابت کرده است که لغت «عاشورا» بعد از شهادت سیدالشهداء ایجاد شد و به طور کلی عاشورا کلمه ای مربوط به بعد از اسلام است و در جاهلیت وجود نداشته است. ♈️او تصریح کرد: سیدجعفر مرتضی اولین کسی است که متوجه شده شکستن بت ها دوبار بوده است که اولین آن لیله المبیت است. 💠مهدوی راد ادامه داد: او شخصیت بی نظیری بود و شاید از هر زاویه ای نگاه کنید همسان او دیده شود اما مجموع شخصیت او را ببینید همچون او وجود ندارد، ایشان در تحقیق و تتبع خود تا این اواخر از کامپیوتر استفاده نمی کرد و این قدرت تتبع واقعا حیرت آور است.. 🔹فایل صوتی را دریافت کنید 🌐https://eitaa.com/isca24/6371
🔹نکوداشت سیدجعفر مرتضی| الویری: تحقیق سیدجعفر مرتضی بدیهی بودن تاثیر مبنای کلامی در تاریخ را نشان داد 🔷شفقنا- مدیرگروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به سه دیدگاه پیرامون رابطه کلام و تاریخ گفت: تحقیق علامه سیدجعفر مرتضی نشان داد که دخالت دادن مبنای کلامی و تصمیم گیری بر پایه پیش فرض های کلامی قطعی یک الزام عقلی نزد نخبگان و یک امر بدیهی نزد توده مردم است. 🔶به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام الویری در نکوداشت علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به موضوع «مبانی کلامی و تاریخ نگاری؛ بررسی موردی سنجش سند در نگاه علامه سیدجعفر مرتضی» پرداخت و بیان داشت: رابطه کلام و تاریخ نگاری یکی از چالش های جدی امروز جامعه ما بویژه در دانشگاه هاست. او برای تبیین بهتر موضوع خود ابتدا به تعاریف کلام و تاریخ پرداخت و گفت: مراد از کلام گاهی دانش کلام و گاهی مراد از تاریخ، دانش تاریخ است که در این معنا اختلاف و جدلی پیرامون ارتباط آنها نیست اما گاهی کلام به منزله گزاره کلامی و تاریخ به منزله دانش تاریخ مطرح می شود که این هم مشکل خاصی ندارد و هرکسی در هرعلمی از دانش های دیگر برای سنجش گزاره های علمی خود استفاده می کند. 🔶مدیرگروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: در حالت سوم اگر کلام را باور کلام گرفته و تاریخ را به منزله فرآیند دانش تاریخ بگیریم، در اینجا سید جعفر می گوید: «اگر متن و سندی بیانگر رفتار ویژه شخصیت مدنظر من است باید گزارشات سند با مسلمات فکری من در مورد شخصیت مورد تحقیق من سازگار باشد». او تصریح کرد: از نظر مرحوم علامه سیدجعفر مرتضی یکی از شروط پذیرش یک سند تاریخی، سازگاری سند با پیش فرض های ثابت شده با دلیل صحیح و قطعی است که این پیش فرض می تواند زبانشناختی، جامعه شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی و هرچیز دیگری از جمله یک باور کلامی باشد. 🔷الویری ابراز داشت: پژوهشگر تاریخ باید پیش فرض کلامی خود را روشن کند و این محل اختلاف است، وقتی یک تاریخ پژوه به سراغ سند می رود ناگزیر مجموعه ای از پیش فرض ها را با خود همراه دارد، اگر این پیش فرض ها از قطعیت برخوردار باشند به دلیل قطعی بودن مقدم بر مفاد سند است و کوشش برای دورساختن آنها از خود امری ناپسند است. او ادامه داد: این پیش فرض ها از هر جنسی باشند و هرخاستگاهی داشته باشند یکی از معیارهای ارزیابی سند به شمار می روند و کلامی بودن یا نبودن آن تاثیری بر این ندارد؛ هرگاه پژوهشگر تاریخ درباره درستی پیش فرض خود یقین داشته باشد، باید این را مقدم بدارد براین اساس پایبندی دین باوران به مبانی کلامی خود درحقیقت از مصادیق حکم عقلی است که همه تاریخ پژوهان به اشکال مختلف به آن پایبند هستند بنابراین اعتقاد به عصمت یا عدم عصمت به یک درجه از اثرگذاری بر تاریخ نگاری و موثر بر سنجش سند هستند و هردو پیش فرض کلامی است. 🔳استاد تاریخ حوزه با اشاره به اینکه برداشت سیدجعفر مرتضی از رابطه کلام و تاریخ در دسته سوم جای می گیرد، گفت: تحقیق علامه سیدجعفر مرتضی نشان داد که دست کم در این مصداق از رابطه کلام و تاریخ، دخالت دادن مبنای کلامی و تصمیم گیری بر پایه پیش فرض های کلامی قطعی یک الزام عقلی نزد نخبگان و یک امر بدیهی نزد توده مردم و در نتیجه یک امر پسندیده و رفتار برخلاف آن نکوهیده است. 🔶او ادامه داد: در مقام پژوهشگر تاریخ، هنگام بررسی سند نباید فراموش کرد که همه مسلمات عقلی و قطعی و از قبل اثبات شده خود را در مقام ارزیابی سند مدنظر قرار دهیم و مرحوم سیدجعفر مرتضی در عبارات خود این امر عقلی را بازتاب داده است. 🔹فایل صوتی را دریافت کنید 🌐https://eitaa.com/isca24/6373