eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️آیین نکو داشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی- 💠سخنرانی دکتر محسن الویری 🔶زمان: چهارشنبه 1398/10/25 🔷مکان: قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- 💠https://eitaa.com/isca_seda/500
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️آیین نکو داشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی- 💠سخنرانی حضرت حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی مهدوی راد 🔶زمان: چهارشنبه 1398/10/25 🔷مکان: قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- 💠https://eitaa.com/isca_seda/499
🔷نکوداشت سیدجعفر مرتضی| یوسفی غروی: تالیفات سیدجعفر مرتضی خلا موجود در زمینه تاریخ شیعه را پر کرد 🔶شفقنا- استاد تاریخ اسلام گفت: کتاب تاریخ اسلام علامه سیدجعفر مرتضی خلا موجود در حوزه علمیه شیعی را پر کرد. ▪️به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله یوسفی غروی در آئین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اوایل سال ۱۳۵۰ که بنده از حوزه نجف به قم آمدم، ایشان هم در قم بودند، شب های پنجشنبه در جلسه هفتگی دفتر آیت الله سید محمدمهدی روحانی حاضر می شدیم و فروعاتی مطرح می شد؛ ایشان هم به روال جلسات فقهی، فرعی را مطرح می کردند و فرصتی نمی دادند که بحث دیگری شود و من به دلیل همسایگی از این مجلس استفاده می کردم. او افزود: در دوران بعثی ها، سید جعفر مرتضی مدت کمی به نجف مشرف شده بودند و بعثی ها نسبت به طلاب عرب زبان بویژه طلاب لبنانی فشار وارد می کردند و توقع همکاری را داشتند و لذا ایشان از حوزه نجف به قم مشرف شدند. 🔳کارشناس تاریخ اسلام تشریح کرد: در همان ایام شش روزه ای که بعثی ها به آقایان مهلت داده بودند که با آنها همکاری کنند یا از عراق بروند، دیدم که طلاب برای استخاره نزد مرحوم آسید اعلاء سبزواری می رفتند، استخاره ایشان هم قرآنی بود و من خیلی این جمله را از ایشان شنیدم بویژه بعد از گذشت شش روز مهلت که وسیله خروج از نجف به راحتی مهیا نبود و عده زیادی بدون اختیار جا ماندند، که می گفت: «چون اکثر استخاره ها خوب آمده بنظرم رسیده است کسانی در این دو حوزه بوده و هستند که نمی خواهند جدا شوند و به حوزه دیگری بروند اما خداوند خواسته است که میان این دو حوزه تلاقح افکاری انجام گیرد». بنابر این کلمه ایشان آثار و برکاتی بر حوزه ها مترتب شد و عده ای از حوزویان نجف به قم مشرف شدند و منشا آثار و برکات فراوانی شدند بنابراین خوب است پایان نامه ای در مورد تاریخ و آثار و برکات حوزه ها بنویسد. 🔹او به تاریخ قلم به دست شدن سیدجعفر مرتضی در زمینه تاریخ اشاره کرد و گفت: بعد از آمدن عده ای از طلاب نجف به قم، محدود دراسات الاسلامیه ای راه افتاده بود و از ایشان خواستند تاریخ اسلام را با دید تشیع تدریس کنند و برای نشان دادن آسانی این کار کتاب فروغ ابدیت آیت الله سبحانی را به ایشان پیشنهاد کردند که ایشان ابتدا پذیرفته بودند و بعد به یکسری اختلافات نظر با ایشان برخورد کرده بود. یوسفی غروی با اشاره به پاسخ آیت الله سبحانی در کتاب دوجلدی فروغ ابدیت به مقاله فروغ جاویدان در مکتب اسلام گفت: سیدجعفر مرتضی معتقد بودند که آیت الله سبحانی اشتغالات اصلی ایشان در فقه و اصول است و تاریخ اشتغالات فرعی ایشان است. 🔷او ادامه داد: سیدجعفر مرتضی تصمیم گرفتند کار را از سر بگیرند، به طور اتفاقی همان ایام مقاله ای راجع به منشا تاریخ هجرت نوشته شده بود و بین سید جعفر مرتضی و آیت الله سبحانی اختلاف نظری افتاد. استاد تاریخ اسلام عنوان کرد: تا پیروزی انقلاب، چهار جلد در چاپخانه خیام چاپ کردند و بعد از انقلاب دو کتاب دیگر هم نوشتند و در انتشارات جامعه مدرسین تمام ۶ جلد چاپ شد. ▪️او در پایان با اشاره به دوره تاریخ اسلام علامه مجلسی در سه قرن پیش تاکید کرد: جای کتاب جامع پیرامون تاریخ شیعه در حوزه شیعی خالی بود و سیدجعفر مرتضی با کتاب تاریخ اسلام خود این خلا را پر کرد. 🔹فایل صوتی را دریافت کنید 🌐https://eitaa.com/isca24/6369
💠نکوداشت سیدجعفر مرتضی| مهدوی راد: قدرت تحقیق و تتبع علامه سیدجعفر مرتضی حیرت آور است 🔷استاد دانشگاه تهران با بی نظیرخواندن شخصیت سیدجعفر مرتضی عاملی گفت: قدرت تحقیق و تتبع ایشان حیرت آور است و همسان مجموعه شخصیت ایشان وجود ندارد. 🔶حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد در آئین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، بیان داشت: سیدجعفر مرتضی روح لطیفی داشت و خیلی متواضع و فروتن بود؛ او به تاریخ و بحث های تاریخی به صورت جریانی نگاه می کرد و پیوندهایی که بین حوادث ایجاد می کرد در کشف دستهای آلوده و نشان دادن چگونگی کارکرد آنها خیلی مهم بود. ❎او ادامه داد: مهمترین نکته ای که سیدجعفر مرتضی به آن توجه داشت، بازی جریان اموی با تاریخ اسلام بود، گرچه افراد دیگری هم به این مساله پرداختند اما ایشان اولین کسی بود که این مساله را از نگاه و زاویه دیگری مورد بررسی قرار داده و این جهالت ها را پیگیری و معرفی کرد. 💠استاد دانشگاه تهران با اشاره به روایات جعلی پیرامون تاریخ اسلام گفت: براساس ده ها مفسر و مولف و مورخ و صحابی در دل تاریخ اسلام کار کردند و برخی اوقات این نقل ها اینقدر زیاد است که برخی بزرگان ما جرات نزدیک شدن به آن را ندارند اما سیدجعفر مرتضی توانست از کنار انبوه این نقلها بگذرد و به اصل قصّه برسد. 💠او یکی از ابزار مهم علامه سیدجعفر مرتضی در نقد جریان های تاریخی را آیات قرآن عنوان کرد و افزود: مرحوم سیدجعفر مرتضی مفسر قابل توجهی بود و در سال های اخیر هفته ای دو روز به دفتر حزب الله می رفت و تفسیر می گفت. 💠مهدوی راد با اشاره به تفسیر دو سوره انسان و ضحی توسط علامه سیدجعفر مرتضی بیان داشت: ایشان در بحث تفسیر یک آیه، آنها را به یک بستر تاریخی پیوند می زد؛ به عنوان نمونه در سوره ضحی ماجرای فترت را بحث کرده و نشان داده که هیچ پایه تاریخی ندارد. 💠او به داستان سفر پیامبر اکرم در نوجوانی و ملاقات با بحیرای مسیحی اشاره و عنوان کرد: سیدجعفر مرتضی حواشی داستان بحیرا را نمی پذیرد و اصل آن را هم مشکوک می داند. ایشان از نظر تاریخی ثابت می کند که ابوبکر در این سفر همراه پیامبر نیست و امکان ندارد وجود داشته باشد. ✅استاد حوزه علمیه قم به ورود سیدجعفر مرتضی به ماجرای روزه عاشورا اشاره کرد و گفت: استفاده از منابع جنبی یکی از ویژگی های مرتضی است و با مراجعه به همین ها ثابت کرده است که لغت «عاشورا» بعد از شهادت سیدالشهداء ایجاد شد و به طور کلی عاشورا کلمه ای مربوط به بعد از اسلام است و در جاهلیت وجود نداشته است. ♈️او تصریح کرد: سیدجعفر مرتضی اولین کسی است که متوجه شده شکستن بت ها دوبار بوده است که اولین آن لیله المبیت است. 💠مهدوی راد ادامه داد: او شخصیت بی نظیری بود و شاید از هر زاویه ای نگاه کنید همسان او دیده شود اما مجموع شخصیت او را ببینید همچون او وجود ندارد، ایشان در تحقیق و تتبع خود تا این اواخر از کامپیوتر استفاده نمی کرد و این قدرت تتبع واقعا حیرت آور است.. 🔹فایل صوتی را دریافت کنید 🌐https://eitaa.com/isca24/6371
🔹نکوداشت سیدجعفر مرتضی| الویری: تحقیق سیدجعفر مرتضی بدیهی بودن تاثیر مبنای کلامی در تاریخ را نشان داد 🔷شفقنا- مدیرگروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به سه دیدگاه پیرامون رابطه کلام و تاریخ گفت: تحقیق علامه سیدجعفر مرتضی نشان داد که دخالت دادن مبنای کلامی و تصمیم گیری بر پایه پیش فرض های کلامی قطعی یک الزام عقلی نزد نخبگان و یک امر بدیهی نزد توده مردم است. 🔶به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام الویری در نکوداشت علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به موضوع «مبانی کلامی و تاریخ نگاری؛ بررسی موردی سنجش سند در نگاه علامه سیدجعفر مرتضی» پرداخت و بیان داشت: رابطه کلام و تاریخ نگاری یکی از چالش های جدی امروز جامعه ما بویژه در دانشگاه هاست. او برای تبیین بهتر موضوع خود ابتدا به تعاریف کلام و تاریخ پرداخت و گفت: مراد از کلام گاهی دانش کلام و گاهی مراد از تاریخ، دانش تاریخ است که در این معنا اختلاف و جدلی پیرامون ارتباط آنها نیست اما گاهی کلام به منزله گزاره کلامی و تاریخ به منزله دانش تاریخ مطرح می شود که این هم مشکل خاصی ندارد و هرکسی در هرعلمی از دانش های دیگر برای سنجش گزاره های علمی خود استفاده می کند. 🔶مدیرگروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: در حالت سوم اگر کلام را باور کلام گرفته و تاریخ را به منزله فرآیند دانش تاریخ بگیریم، در اینجا سید جعفر می گوید: «اگر متن و سندی بیانگر رفتار ویژه شخصیت مدنظر من است باید گزارشات سند با مسلمات فکری من در مورد شخصیت مورد تحقیق من سازگار باشد». او تصریح کرد: از نظر مرحوم علامه سیدجعفر مرتضی یکی از شروط پذیرش یک سند تاریخی، سازگاری سند با پیش فرض های ثابت شده با دلیل صحیح و قطعی است که این پیش فرض می تواند زبانشناختی، جامعه شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی و هرچیز دیگری از جمله یک باور کلامی باشد. 🔷الویری ابراز داشت: پژوهشگر تاریخ باید پیش فرض کلامی خود را روشن کند و این محل اختلاف است، وقتی یک تاریخ پژوه به سراغ سند می رود ناگزیر مجموعه ای از پیش فرض ها را با خود همراه دارد، اگر این پیش فرض ها از قطعیت برخوردار باشند به دلیل قطعی بودن مقدم بر مفاد سند است و کوشش برای دورساختن آنها از خود امری ناپسند است. او ادامه داد: این پیش فرض ها از هر جنسی باشند و هرخاستگاهی داشته باشند یکی از معیارهای ارزیابی سند به شمار می روند و کلامی بودن یا نبودن آن تاثیری بر این ندارد؛ هرگاه پژوهشگر تاریخ درباره درستی پیش فرض خود یقین داشته باشد، باید این را مقدم بدارد براین اساس پایبندی دین باوران به مبانی کلامی خود درحقیقت از مصادیق حکم عقلی است که همه تاریخ پژوهان به اشکال مختلف به آن پایبند هستند بنابراین اعتقاد به عصمت یا عدم عصمت به یک درجه از اثرگذاری بر تاریخ نگاری و موثر بر سنجش سند هستند و هردو پیش فرض کلامی است. 🔳استاد تاریخ حوزه با اشاره به اینکه برداشت سیدجعفر مرتضی از رابطه کلام و تاریخ در دسته سوم جای می گیرد، گفت: تحقیق علامه سیدجعفر مرتضی نشان داد که دست کم در این مصداق از رابطه کلام و تاریخ، دخالت دادن مبنای کلامی و تصمیم گیری بر پایه پیش فرض های کلامی قطعی یک الزام عقلی نزد نخبگان و یک امر بدیهی نزد توده مردم و در نتیجه یک امر پسندیده و رفتار برخلاف آن نکوهیده است. 🔶او ادامه داد: در مقام پژوهشگر تاریخ، هنگام بررسی سند نباید فراموش کرد که همه مسلمات عقلی و قطعی و از قبل اثبات شده خود را در مقام ارزیابی سند مدنظر قرار دهیم و مرحوم سیدجعفر مرتضی در عبارات خود این امر عقلی را بازتاب داده است. 🔹فایل صوتی را دریافت کنید 🌐https://eitaa.com/isca24/6373
🔳 سیدجعفر مرتضی| رسول جعفریان: زندگینامه چهره های برجسته تهیه شود(قسمت اول) 🔹شفقنا- کارشناس تاریخ اسلام تاکید کرد: چهره های برجسته باید در بستر زمان خود تحقیق و پژوهش شده و زندگینامه های مفصل آنها تهیه شود. 🔷به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، رسول جعفریان در آئین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ اندیشه در ایران ضعیف است و هنوز هم به عنوان سنت علمی خوب شکل نگرفته است، اظهار کرد: علت این مسئله به عدم علاقه به شناخت اندیشه های گذشتگان به لحاظ تاریخی برمی گردد درحقیقت ما بیشتر در حال ساختن افکاری هستیم که خودمان به آن اعتقاد داریم وعلاقه نداریم بدانیم که فقها و علمای گذشته ما چه افکار و دیدگاه هایی داشتند. او با ذکر این نکته که برای یافتن حقیقت راهی جز توجه به بحث تاریخ اندیشه نیست، گفت: رجال صاحب اندیشه را باید در بستر تاریخی و فکری و زمانی خودشان باید یک زندگینامه تشکیل دهیم و ببینیم در بستر زمانی خود در مواجهه با مشکلات در چه مسیری حرکت کرده و به سئوالات و شبهات چگونه پاسخ می دادند؟ 🔶کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه علامه سیدجعفر مرتضی دارای زایش فکری بوده است، گفت: حوزویان را باید به افراد فعال و غیرفعال تقسیم کرد و حتی دانشمند و اندیشمند. او به تعریف افراد اندیشمند پرداخت و افزود: اندیشمند کسانی هستند که آن دانش را در رابطه با نگرانی ها و دلمشغولی ها و کنکاش های ذهنی خود بکار گیرند در حالیکه چهره های فعال دانش فراوانی دارند اما به پرسش های کمی پاسخ می دهند درعین حال خلاقیت فکری، جرات و جسارت دارند، اهل ریسک هستند، ایده های تازه ای می دهند و برای حل مشکلات زمان خود زحمت بسیار می کشند، اینها از زمان خود جلوترند اما ارتباط افراد دانشمند با جامعه کم است و تنها گنجینه علم هستند. 🔳جعفریان ادامه داد: دانشمندانی که در مسیر تاریخ تفکر و اندیشه هستند، یکسری پرسش هایی دارند که افرادی که آن زمان را درک نکردند متوجه آنها نیستند یعنی اگر ما سابقه معهد و فروغ ابدیت را نداشته باشیم، نمی دانیم. او ابراز داشت: یکسری سئوالات تاریخی است که امثال سیدجعفر مرتضی باید پاسخ دهند و یکسری سئوالات روز است که گاهی در یک دهه پیش می آید، گاهی در یک نسل است و گاهی در طی قرن ۲۵ ساله اتفاق می افتد که می شود آثار این افراد را متناسب با شرایط کار کرد. کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به آثار استاد شهیدی و سید جعفرمرتضی و برخی معاصرین در مورد ابوذر گفت: سیدجعفر مرتضی می خواست نشان بدهد ابوذر با فساد مبارزه می کند اما با مالکیت مالکیت خصوصی درگیر نیستند اما دیگران درحال بیرون آوردن نوعی نظام سوسیالیسم اقتصادی از دل رفتارهای ابوذر و عثمان بودند. ▪️او با بیان اینکه بسیاری از سید جعفر به عنوان متکلم شیعی یا مورخ صحبت می کنند، تصریح کرد: همه ما متکلم هستیم، در حوزه نه فیلسوف داریم نه تاریخ اندیشه خوان خوبی داریم بلکه همه ما دفاع از دین می کنیم و اشکالاتی که به دین و مذهب کردند پاسخ می دهیم و اگر اشکالی کردیم به سید جعفر مرتضی به این دلیل است که همه هدفشان اقناع افکار جامعه است به این صورت که بیان کنند، اندیشه های رایج در مورد دین و مذهب صحیح است. 🌐https://eitaa.com/isca24/6374
🔳 سیدجعفر مرتضی| رسول جعفریان: زندگینامه چهره های برجسته تهیه شود(قسمت دوم) 🔶جعفریان ابراز داشت: آنچه روشن است اینکه سید جعفر یکسری حقایق را با نگاه به مصادر روشن نمود و ابوذر را از دست توهمات یک قرن قبل نجات داد. او با بیان اینکه سید جعفر با قدرت حدس و خلاقیت خود گامهای بلندی برداشت، گفت: به طور کلی در چارچوبی هستیم که همه باید به این سمت پیش برویم درعین اینکه فرضیه های خود را داریم و به بیشتر از اقناع فکر نمی کنیم. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تالیف کتاب حیات سیاسی امام رضا توسط سیدجعفرمرتضی در اوایل انقلاب اسلامی ابراز داشت: این حاکی از نگاه جدی او به زمینه سیاسی است و این کار وی خیلی باارزش بود. 🔹او ادامه داد: افکار سید جعفر با پیروزی انقلاب اسلامی، انقلابی تر شد و برای حل مشکلات نظام کارهای جدی انجام داد و سالهای متمادی به خاطر حل مشکلات حکومت ایجادشده در ایران، سعی کرد چارچوب اخلاقی برای نظام درست کند و بویژه در سال ۶۰ در بخش جهاد، کتابی با موضوع مبدا مقابله با مثل نوشت که این خود حل مساله بود. 🔶جعفریان به دیگر آثار و فعالیتهای علامه سیدجعفر مرتضی اشاره کرد و گفت: بیت المقدس ارزشی که برای سنی ها داشته برای شیعیان نداشته است و این کاملا در آثار ماست؛ سیدجعفر مرتضی در رساله ای نوشت که بیت المقدس این مسجدی نیست که در زمین است بلکه جایی در آسمان است و این دست وهابی ها افتاد و من حق را به ایشان می دهم که در کتاب های ما زیارت بیت المقدس توصیه نشده است گرچه نمی دانم مساله فلسطین در افکار ایشان بوده است یا خیر. او ادامه داد: همین نظریه سبب چالشهای جدی شد و بعد از آن مقاله ها و رساله های زیادی در مورد بیت المقدس نوشته شد و شاید به دلیل همین بحرانی که به وجود آمد سیدجعفر مرتضی اجازه انتشار مجدد کتاب خود را نداد. 🔶کارشناس تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: افرادی که در بین ما هستند از نظر تاریخ اندیشه ای بسترهایی برای تاثیرگذاشتن و تاثیرگرفتن دارند که فهم زندگی آنها بدون تاریخ اندیشه ممکن نیست. او در بخش پایانی سخنان خود به ویژگی های سیدجعفر مرتضی عاملی اشاره کرد و گفت: سید جعفر متکلمی بود که از تاریخ خوب استفاده می کرد. 🔳جعفریان توصیه کرد: تا دیر نشده، چهره های برجسته را در بستر زمانی خود تحقیق کرده و زندگینامه های مفصلی در مورد آنها بنویسیم و این کار را در مورد چهره های درحیات انجام دهیم. 🔳دریافت فایل صوتی 🔹https://eitaa.com/isca24/6375
✅بازدید و انعقاد تفاهم همکاری فی ما بین موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠در این جلسه ابتدا حجه الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی ضمن خیر مقدم به ریاست موسسه حکمت و فلسفه و همراهان، آمادگی پژوهشگاه را در گسترش همکاری های فیمابین اعلام نمود در ادامه دکتر زکیانی ریاست محترم موسسه حکمت و فلسفه ایران ضمن ارائه گزارش کوتاه از فعالیت ها و تاریخچه موسسه منشورا ت آن را در بیش از ۴ دهه فعالیت بالغ بر ۱۵۰ اثر اعلام نمود. ♈️ در ادامه دکتر علی پور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام ضمن معرفی گروه ها و کلان پروژهای فعال در پژوهشکده به تبیین ظرفیت ها و زمینه های همکاری پرداخت. ✅وی اذعان کرد پژوهشکده در ۲۵ سال فعالیت خود بیش از ۱۲۰ جلد کتاب بیش از صد شماره نقد و نظر منتشر نموده است که در برخی موضوعات در سطح ملی و بین المللی متشورات آن کم نظیر است وی بیان داشت اولین شماره مجله انگلیسی که مجوز isi دریافت خواهد کرد هم اکنون منتشر شده و شماره دوم آن در دست انتشار می باشد. ▶️ایشان به برخی همکاری های فیما بین در سال های گذشته اشاره و خواستار برنامه ریزی و توسعه آن در آینده شدند.
💠در گرد همایی ائمه جماعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت پست صورت گرفت؛تشریح فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ✅حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی‌زاده مدیر گروه فرهنگ نامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گردهمایی ائمه جماعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت پست، به تشریح فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت. ⏺حجت الاسلام عیسی‌زاده در ابتدای سخنان خود گفت: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم علاوه بر اعزام هزاران مبلغ در سال به سراسرکشور، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های علمی، پس از رصد مسائل ومطالبات فرهنگی کشور، از طریق معاونت پژوهشی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، آثار فاخری را تولید و در اختیار جامعه علمی و عمومی کشور قرار داده است. و بر همین اساس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در راستای ارتقای فرهنگ قرآن و  پاسخ گویی به نیازهای قرآنی مجامع علمی و عمومی کشور، آثار فاخر و کم نظیر قرآنی را تولید و به جامعه قرآنی کشور ارائه نموده است. 🔷وی در ادامه به معرفی برخی از آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پرداخت و گفت: این پژوهشکده جهت تسهیل دسترسی سریع و آسان مخاطبان، جامع‌ترین معجم معنایی قرآن با عنوان فرهنگ قرآن (کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآنی) را در 33 جلد و بزرگ ترین دائره المعارف قرآن (فعلا 16 جلد)، فرهنگ موضوعی تفاسیر در 3 جلد، فرهنگ نامه سبک زندگی در 50 موضوع و همچنین بیش از 136 عنوان دیگر را تولید نموده است. 🔷عیسی زاده افزود: به منظور دسترسی آسان به آثار مکتوب این پژوهشکده، مخاطبان می‌توانند به پرتال جامع علوم و معارف قرآن به آدرس http://quran.isca.ac.ir مراجعه نموده تا علاوه بر این محتوای پژوهشی و غنی قرآنی، از بیش از دوازده هزار مقاله قرآنی، پایان نامه‌های قرآنی و موارد بسیار دیگر در این پرتال استفاده نمایند. 🔸وی در ادامه با اشاره به تولید نرم افزارهای قرآنی در این پژوهشکده بیان کرد: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به کافه بازار، نرم افزارهای موبایلی تولید شده در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از جمله: قرآن سراج، تفسیر راهنما، فرهنگ قرآن، دائره المعارف قرآن، پرسمان‌های قرآنی و بیش از بیست فرهنگ‌نامه و دانشنامه تخصصی قرآن را به صورت رایگان دریافت نمایند. و همچنین برای دسترسی به آثاردیجتالی دیگر پژوهشکده‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، می‌توانند از طریق نصب کتابخوان پژوهان فایل آنها را دریافت نمایند. ♈️عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در پایان اظهار داشت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات با تولید هزاران عنوان محتوا در حوزه قرآن، علوم اسلامی و انسانی، حجّت را بر علما، مبلغان، مدرسان، محققان، طلاب، دانشجویان و عموم جامعه تمام کرده است و امید آنکه فرهیختگان و عموم جامعه با بهره برداری از این همه آثار فاخر، بتوانند در ارتقای فرهنگ اسلامی، به رسالت خطیر خویش عمل نمایند.
◾️هم‌اندیشی با موضوع «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک‌ها در خلق پول» از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد. 🔷در این نشست علمی آیت‌الله احمد مبلغی، استاد فقه حوزه و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخنرانی خواهند کرد. 🔷همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا یوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، ابراهیم عبدی پور و مهدی اشعری از دیگر صاحبنظران این نشست علمی هستند و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضی آصف‌آگاه، دبیر علمی این نشست است. 🔶نشست مذکور روز پنجشنبه، ۲۶دی‌ماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ در خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) برگزار می‌شود. 🌐https://eitaa.com/isca24/6380
◾️هم اندیشی علمی با موضوع سردار سلیمانی و مقاومت در قم برگزار شد/ تقویت جبهه مقاومت و تضعیف قدرت آمریکا با تلاش‌های شهید سلیمانی 🔷هم اندیشی علمی با موضوع «سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس؛ مقاومت و تداوم انقلاب اسلامی» با حضور صاحب نظران مطالعات سیاسی برگزار شد. ❎به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ هم اندیشی علمی با موضوع «سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس؛ مقاومت و تداوم انقلاب اسلامی» چهارشنبه 25 دی 1398 با حضور صاحب نظران مطالعات سیاسی در تالار امام مهدی(عج) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 🔳در برگزاری این نشست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انجمن مطالعات سیاسی و خبرگزاری ابنا با پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مشارکت داشتند. 💠حجت الاسلام و المسلمین دکتر "نجف لک زایی" ر ئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ابتدای این نشست با اشاره به شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: این شهید، یک نظامی صرف نبود و او از لحاظ اخلاقی نیز الگو به شمار می رفت، این شهید جاذبه فراوانی داشت و به دنبال انسجام در سطح امت بود، شهید سلیمانی ارتباطات گسترده ای با گروه های مختلف داشت. 🔷دکتر "علی اکبری معلم" عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه نشست تضعیف هژمونی آمریکا در منطقه را جزو موفقیت های سردار سلیمانی دانست و تصریح کرد: فعالیت های این شهید و هم رزمانش به تضعیف نظام سلطه منجر شد. وی ادامه داد: فعالیت های سردار شهید قاسم سلیمانی موجب تقویت جریان مقاومت در منطقه شد که یک فرصت برای انقلاب اسلامی به شمار می رود، همچنین وحدت بین جریان های انقلابی در داخل ایران و سطح منطقه نیز از دیگر اقدامات شهید سلیمانی بود. ◾️دکتر "رجبعلی اسفندیار" پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگر نشست با اشاره به بهره گیری سردار سلیمانی از قدرت نرم اظهار کرد: این شهید علاوه بر اینکه به عنوان یک رزمنده در جبهه ها حضور داشت، با تاسی به ولایت و رهبر معظم انقلاب از قدرت نرم بهره مند بود و با پایبندی به مبانی اسلام از جمله اصل توحید محوری بر وحدت تاکید داشت. تبدیل شهید سلیمانی به قهرمان امت اسلامی و رویکرد فراراهبردی این شهید، قائم به شخص نبودن جبهه مقاومت به یک فرد، رابطه میان مقاومت و اهداف انقلاب اسلامی، تضعیف قدرت آمریکا در منطقه، شهادت طلبی شهید سلیمانی و بهره گیری محور مقاومت از قدرت نرم از جمله مباحث مطرح شده از سوی شرکت کنندگان در نشست بود. ⏹شایان ذکر است که سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بامداد جمعه 13 دی 1398 به همراه ابو مهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی(بسیج مردمی عراق) در حمله عناصر تروریستی آمریکا به شهادت رسیدند. https://eitaa.com/isca24/6382
◾️لک زایی: شهید سردار قاسم سلیمانی یک الگوی اخلاقی است ✅رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شهید سردار سلیمانی یک نظامی صرف نبود و او از لحاظ اخلاقی نیز الگو به شمار می رفت. 🔷به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز چهارشنبه 25 دی 1398 در هم اندیشی با موضوع «سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو المهدی المهندس؛ مقاومت و تداوم انقلاب اسلامی» در تالار امام مهدی(عج) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ویژگی های این دو فرمانده شهید اظهار کرد: سردار شهید قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس به جریان مقاومت تعلق داشتند. 🔶حجت الاسلام و المسلمین دکتر "نجف لک زایی" ادامه داد: باید مشخص شود که کدام نگاه به مقاومت می تواند تداوم بخش انقلاب اسلامی باشد، مقاومت با نگاه کلان توحیدی و تمدنی می تواند ما را به مقصودمان در زمینه تداوم انقلاب اسلامی برساند، شهید قاسم سلیمانی هم به دنبال چنین نگاهی بود. ◾️وی افزود: شهید سلیمانی با شهادت خود به قهرمان امت تبدیل شد و رویکرد این شهید به مقاومت، فرا راهبردی بود که راهبردهای گوناگون در عرصه های مختلف از آن تولید می شود. لک زایی تمدن نوین اسلامی را نیازمند نظامات مختلف دانست و تصریح کرد: برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی باید مقاومت در عرصه های مختلف از جمله علمی، معرفتی و دانشی داشته باشیم، باید در زمینه های گوناگون همچون علوم انسانی، علوم نظامی و هنر و معماری روی پای خودمان بایستیم. 💠وی ادامه داد: الهیات مقاومت در کنار دانش مقاومت باید عرضه شود، همچنین مقاومت اخلاقی و تربیتی و معنوی دارای اهمیت زیاد است، مقاومت و استقامت با هر اخلاقی سازگار نیست. رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که ارائه فرهنگ مقاومت ضروری است، افزود: باید تمام راهبردها براساس عنصر مقاومت و تمدن سازی سازماندهی شوند. ⏹لک زایی اقتصاد مقاومتی را ضروری دانست و تصریح کرد: به مدیریت مقاومتی احتیاج داریم، مقاومت در سبک زندگی هم مهم است، تا زمانی که الگوی خودمان را برای سبک زندگی ارائه نکنیم، مشکل خواهیم داشت. وی ادامه داد: امروز ادبیات رایج در عرصه الگوی حکمرانی عمدتا ادبیات غیربومی است، مقاومت درزمینه دولت سازی منجر به دولت مقاوم می شود. 🔷رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: شهید سردار سلیمانی یک نظامی صرف نبود و او از لحاظ اخلاقی نیز الگو به شمار می رفت، این شهید جاذبه فراوانی داشت و به دنبال انسجام در سطح امت بود، شهید سلیمانی ارتباطات گسترده ای با گروه های مختلف داشت. ✅لک زایی در پایان داشتن نگاه فرا راهبردی و کلان به مقاومت را ضروری دانست و تصریح کرد: باید متعلقات مربوط به مقاومت را در عرصه های گوناگون دنبال کنیم. 🔷https://eitaa.com/isca24/6384
✅نائیج: استراتژی محور مقاومت مردمی بودن است 🔷عضو انجمن مطالعات سیاسی گقت: محور مقاومت استراتژی خود را بر روی مردمی بودن، انسانی بودن و الهی بودن گذاشته و براساس این محورها، اقوام و ملل و ادیان مختلف را کنار یکدیگر جمع کرده است. 🔷به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ عضو انجمن مطالعات سیاسی روز چهارشنبه 25 دی 1398 در هم اندیشی با موضوع «سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو المهدی المهندس؛ مقاومت و تداوم انقلاب اسلامی» در تالار امام مهدی(عج) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تحولات در عرصه بین الملل اظهار کرد: بوش پدر بعد از سقوط شوروی به دنبال جهان تک قطبی و نظم نوین جهانی بود و امنیت اسرائیل و انرژی دکترین امنیت ملی روسای جمهور آمریکا پس از بوش پدر شد. 🔶"علیرضا نائیج" ادامه داد: آمریکا برای عملی کردن دکترین امنیت ملی خود از قدرت سخت استفاده می کند و پس از حضور نظامی در یک کشور، به دنبال بهره گیری از قدرت نرم و امضای معاهدات با آن کشور است. ◾️وی افزود: محور مقاومت استراتژی خود را بر روی مردمی بودن، انسانی بودن و الهی بودن گذاشته و براساس این محورها، اقوام و ملل و ادیان مختلف را کنار یکدیگر جمع کرده است. 💠نائیج استفاده از قدرت نرم در محور مقاومت را مقدم بر استفاده از قدرت سخت دانست و تصریح کرد: اگر استفاده از قدرت نرم بر استفاده از قدرت سخت مقدم باشد، در آن صورت کسب رضایت مردم و تداوم ارزش ها بیشتر خواهد شد. 🌐https://eitaa.com/isca24/6386
✅شریعتی: شهید سردار سلیمانی الگوی هماهنگی بین دیپلماسی و فرماندهی نظامی بود 💠عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شهید سلیمانی در زمینه تالیف قلوب و امداد کارهای عمده ای انجام داد و از داشتن نگاه متحجرانه دوری می کرد، هماهنگی بین دیپلماسی و فرماندهی نظامی را در این شهید شاهد بودیم. 🔶به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز چهارشنبه 25 دی 1398 در هم اندیشی با موضوع «سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو المهدی المهندس؛ مقاومت و تداوم انقلاب اسلامی» در تالار امام مهدی(عج) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به رفتار سردار سلیمانی اظهار کرد: رفتار حقوق بشردوستانه این شهید به ویژه در زمینه حقوق اقلیت های مذهبی را همه شاهد بودند. حجت الاسلام و المسلمین دکتر "روح الله شریعتی" ادامه داد: شهید سلیمانی در زمینه تالیف قلوب و امداد کارهای عمده ای انجام داد و از داشتن نگاه متحجرانه دوری می کرد، هماهنگی بین دیپلماسی و فرماندهی نظامی را در این شهید شاهد بودیم. ◾️وی افزود: یکی از برداشت های اشتباه این است که مقاومت در برابر مذاکره تلقی می شود، در حالی که مقاومت می تواند در کنار مذاکره باشد. ✅شریعتی مقاومت در پرتوی قواعد فقهی را لازم دانست و تصریح کرد: روابط فرمانده تراز با سرباز تراز را به راحتی می توان از سیره شهید سردار سلیمانی برداشت کرد، این شهید بر سر سفره در کنار سربازان می نشست و با آنها غذا می خورد. 🔶وی خاطرنشان کرد: پیشرفت اسلام به دلیل تعامل و رابطه مسلمانان با غیرمسلمانان بود، حقوق اسلامی در صحنه بین الملل همچون حقوق در جنگ و حقوق بر جنگ را سردار سلیمانی به خوبی به نمایش گذاشت. 🌐https://eitaa.com/isca24/6388
✅زهیری: مبارزه با استعمار ویژگی مشترک جنبش‌های اسلامی است 💠عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: جنبش های اسلامی، دو ویژگی مشترک بازگشت به سلف صالح و مبارزه با استعمار را دارند. ◾️به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز چهارشنبه 25 دی 1398 در هم اندیشی با موضوع «سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو المهدی المهندس؛ مقاومت و تداوم انقلاب اسلامی» در تالار امام مهدی(عج) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ویژگی های مشترک جنبش های اسلامی اظهار کرد: این جنبش ها علی رغم تفاوت هایی که با هم دارند، دو ویژگی مشترک بازگشت به سلف صالح و مبارزه با استعمار را دارند. 🔶دکتر "علیرضا زهیری" ادامه داد: این سوال مطرح است که آیا نیروهای مقاومتی همچون مقاومت در یمن، عراق و سوریه که در بیرون از مرزهای تاسیس شدند، به یک جنبش با یک هویت مشخص تبدیل شدند یا این که صرفا یک سری حرکت های عمل گرایانه هستند. 🔷وی افزود: همچنین این سوال مطرح است که اگر کنش گران مقاومت در خارج از مرزها، به جنبش تبدیل شوند، مزیت و فرصت به شمار می رود یا خیر، برخی از تعارضات در جامعه در مورد همین مفاهیم وجود دارد که به سادگی نمی توان از آن کنار گذشت. 💠زهیری شرایط اجتماعی در ایران را متحول دانست و تصریح کرد: بدون داشتن نگاه به داخل نمی توانیم به جبهه مقاومت بپردازیم و باید بحث اغنای افکار عمومی در این خصوص در داخل هم مورد توجه قرار بگیرد. 🌐https://eitaa.com/isca24/6390