eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
740 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅آیت الله امامی کاشانی: 💠هیچ اندیشه ای به اندازه مهدویت در طول تاریخ دشمن نداشته است ◾️امام جمعه موقت تهران با اشاره به اتصال حکومت و نظام اسلامی با قیام امام زمان(عج) گفت: هیچ اندیشه به اندازه مهدویت در طول تاریخ دشمن نداشته است. 🔷به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران در همایش «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای» که از صبح امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شده و تا عصر امروز ادامه دارد، با بیان این که اصل موضوع مهدویت به بحث انتظار برمی گردد، اظهار داشت: اگر انتظار را از روایات مهدویت که نزدیک به 5000 حدیث است بگیریم، چیزی از آن باقی نمی ماند و پوچ و بی معنا می‌ شود. 🔶وی با اشاره به امید به آینده، استقامت، انطباق فکری با امام زمان(عج) و حکومت اسلامی و توأم بودن سیاست به عنوان مباحث مهدوی مطرح در اندیشه رهبر معظم انقلاب یادآور شد: اتصال حکومت اسلامی و نظام اسلامی با قیام آن حضرت مورد تأکید قرار گرفته است. ◾️آیت الله امامی کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید به این مسأله به گونه ای اهمیت بدهیم که پایه های این بحث محکم شود تا یک شخص روحانی خارج نشین نگوید که بحث ظهور حضرت مهدی تنها دو روایت دارد و این دو روایت نمی تواند وجود امام زمان(عج) را ثابت کند. 🔷وی با اشاره به این که هیچ مسأله ای در طول تاریخ به اندازه انتظار مورد دشمنی قرار نگرفته است، تصریح کرد: یکی از دشمنان سرسخت این مسأله مسیحیت کاتولیک هستند که حتی پیشگویی های انجیل در ارتباط با آمدن منجی و دگرگونی عالم را به قیامت و نزول حضرت عیسی تفسیر می‌ کنند. ⬅️تولیت مدرسه عالی شهید مطهری بیان داشت: ما برای رسیدن به ظهور و آمدن منجی هرگز نباید از دعا و توسل به ایشان غافل باشیم همچنانکه در این دعاها و مناجات های مختلف، عنایات متعددی از جانب امام زمان(عج) شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت قرائت با فهم دعای عهد تصریح کرد: در این دعا عبارت های بلندی وجود دارد از جمله این که از خدا می‌ خواهیم به واسطه امام زمان(عج) مشکلات و سختی های ما را برطرف کند. 🔶آیت الله امامی کاشانی با بیان این که دشمنان اسلام پشت به پشت هم برای نابودی انقلاب اسلامی تلاش می‌ کنند، خاطرنشان کرد: ما از دعا برای همین کسانی که در عراق و سوریه و جاهای دیگر مشغول مبارزه با دشمنان هستند و همین طور برای رهبر عزیزمان نباید غافل باشیم. ◾️وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: باید تلاش کنیم همه ما از منتظران واقعی آن حضرت قرار بگیریم و از کسانی باشیم که واقعا مصداق این حدیث شریف باشیم که «خیارالامة مع ابرار العترة» یعنی از جمله افرادی که امام زمان(عج) به آنها می‌ تواند دل ببندد. 🔷عضو مجلس خبرگان رهبری حاج قاسم سلیمانی را نمونه بارز یادآور شد: شما دیدید که برای این سردار بزرگ جبهه مقاومت چه استقبال با شکوهی صورت گرفت و مردم چه برخورد عجیبی از خود نشان دادند. 🌐https://eitaa.com/isca24/6500
✅عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه: 🔶مقدمه تحقق ظهور قرار گرفتن در مسیر صلاح است ◾️حجت الاسلام میردامادی تأکید کرد: برای ظهور منجی فاعلیت فاعل تمام است ولی هنوز قابلیت قابل تکمیل نشده است، یعنی تا افراد جامعه در مسیر صلاح قرا نگیرند ظهور محقق نمی شود. ✳️به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سید مجید میردامادی» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به مبانی نظریه انتظار ظهور منجی بشریت اظهار داشت: اعتقاد به ظهور منجی اجماعی مذهب امامیه و عقیده مذاهب اسلامی و ارباب ادیان است. ⏹عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: نظریه انتظار که با دلائلی به اثبات رسیده بر مبانی بدیهی و نظری استوار است که ما در مقاله خود تلاش کرده ایم مهمترین مبانی نظریه مزبور را تعیین کنیم. ⬅️وی در ادامه با بیان این که بحث از مبانی مهمترین گفتمان یعنی انتظار ظهور منجی و مهدویت در جهان معاصر را توجیه می‌ کند، عنوان کرد: از جمله نتایجی که بنده به آن دست پیدا کرده ام این است که ولایت بالذات و مطلق به حق تعالی اختصاص دارد و دارای اقسامی است. 🔷حجت الاسلام میردامادی با اشاره به این که وجود تکوینی و ولایت تشریعی ولی در هر زمانی بر مبنای تداوم تکلیف ضرورت دارد، گفت: به عقیده ما نبوت و خاتمیت حضرت پیامبر ثابت است و امامت امام معصوم حاکم بر مردم نیز ثابت است و طبق سنت الهی، انسان کامل حجت و خلیفه خدا در زمین است. وی بیان داشت: طبق سنت الهی مستضعفان وارث زمین خواهند بود و طبق سنت الهی، حق بر باطل پیروز است و نظریه انتظار نیز بر اثبات عالم غیب و ایمان بر آن مبتنی است و البته نظریه انتظار در مقام اثبات منجی بر حجیت کتاب و سنت و حجیت ظهور آنها مبتنی است. ◾️استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای ظهور منجی فاعلیت فاعل تمام است ولی هنوز قابلیت قابل تکمیل نشده است، یعنی تا افراد جامعه در مسیر صلاح قرا نگیرند ظهور محقق نمی شود. 💠https://eitaa.com/isca24/6505
✅حجت الاسلام مظاهری سیف تبیین کرد؛ ⏹نظریه انتظار در چارچوب فلسفه های معنویت گرا ⬅️مدرس اخلاق و عرفان در تبیین نظریه انتظار در چارچوب فلسفه های معنویت گرا گفت: در اندیشه رهبری اهداف معنوی و زیربنای معنوی رابطه با منجی موعود و انتظار ظهور او اهمیت فراوانی دارد. 🔷به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «حمیدرضا مظاهری سیف» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به رویکرد معنوی به انتظار در اندیشه رهبری و معنویت های نوظهور اظهار داشت: ظهور منجی جهانی و انتظار آمدن او یک باور عمومی است که همه ادیان و مذاهب به آن اشاره کرده اند. ◾️استاد اخلاق و عرفان خاطرنشان کرد: این موضوع در باورهای شیعه به طور برجسته و مشخصی مطرح گردیده و منجی جهانی با نام و نشان دقیق به عنوان یک فرد زنده در میان مردم معرفی شده است. ⬅️وی با بیان این که هدف منجی جهانی برقراری عدالت و از بین بردن ظلم است، گفت: اما در اندیشه رهبری اهداف معنوی و زیربنای معنوی رابطه با منجی موعود و انتظار ظهور او اهمیت فراوانی دارد که در این مقاله تحت عنوان رویکرد معنوی به انتظار بررسی شده است. 🔶حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده و قلمرو گردآوری داده ها سخنرانی های رهبری درباره انتظار و امام زمان است که در سالهای متمادی از سوی ایشان ایراد شده است. 🔷وی عنوان کرد: روش برگزیده گردآوری اطلاعات هدفمند و متوالی بوده است؛ به طوری که جستجو از کلیدواژه انتظار آغاز شد و با مفاهیم پرکاربرد و مرتبط نظیر عدالت و معنویت ادامه یافت و فرازهایی از سخنان رهبری که بیشترین داده های معرفتی را در برداشت، مورد استفاده و در قرار گرفت و در نهایت با کدگذاری نظام مند و کشف روابط بین این مفاه مقوله ها ساختار مقاله شکل گرفت. 🔷استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یافته های تحقیق شامل توصیف معنویت از دیدگاه رهبری، تبیین رابط عدالت و معنویت، رابطه معنویت و انتظار و تعریف و تحلیل مفهومی انتظار به سه مقوله اعتراض و مردم سالاری دینی و آمادگی بوده است، گفت: از منظر رهبری رابطه با امام زمان رابطه ای قلبی است که نوعی تجربه معنوی را رقم می زند و یک رابطه شخصی و زنده است که فرد با قلب و احساسش حضور امام را درک می‌ کند. ⬅️وی تأکید کرد: این تجربه معنوی با عنوان تجربه معنوی انتظار تحلیل و نشانه شناسی می‌شود و بخشی از کدها به نظریات رقیب یا برداشت های ناروا از انتظار مربوط می شد که در دو مقوله معنویت متحجرانه و معنویت های نوظهور دسته بندی شدند و در مواردی که سخنان رهبری گذرا و اشاره وار بود، تبیین ها و نمونه های بیشتری جهت روشنگری دیدگاه ایشان ارائه شده است. 🌐https://eitaa.com/isca24/6506
◾️گزارش دوم از سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی در همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ✅حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی: 💠بیانیه گام دوم و سند پیشرفت در راستای مهدویت و نگاه به آینده هستی است 🔳رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دلیل اهمیت بحث انتظار و مهدویت تأکید کرد که بیانیه گام دوم و سند پیشرفت در راستای مهدویت و نگاه به آینده هستی است. 🔷به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «نجف لک‌زایی» صبح امروز(پنجشبه 3بهمن) در همایش یک روزه «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال برگزاری است، با بیان این که الان دو سند بسیار مهم در کشور خودمان پیش رو داریم، گفت: یکی بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دوم بیانیه گام دوم انقلاب است. معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: این دو بیانیه نگاه به آینده دارند و پرتوهایی از بحث انتظار هستند که بحث انتظار هم به آینده نگاه دارد؛ رهبر معظم انقلاب می‌ فرمایند ما به همه اسلام باید از دریچه انتظار نگاه کنیم. 🔷وی در ادامه عنوان کرد: اسلام آمده تا بشر را به سعادت برساند بنابراین همه اسلام از دریچه انتظار قابل مشاهده است بنابراین انتظار تبدیل به یک محرک انگیزشی مثبت می‌ شود که به محتوای بیانیه گام دوم انقلاب هم با انگیزه دینی و اسلامی نگاه کنیم و با سند پیشرفت هم با رویکرد دینی برخورد کنیم. ◾️حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی با اشاره به این که همه باید زمینه ساز ظهور منجی باشیم، گفت: جنبه دیگر اهمیت این بحث برای ما مربوط به بحث تمدن اسلامی می‌ شود، در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بارها دیده می‌ شود که تمدن کامل اسلامی با ظهور تحقق پیدا می‌ کند و از سوی دیگر در پنج مرحله ترسیم شده برای تحقق اهداف اسلامی از سوی ایشان باز هم مرحله پنجم با فرمایشی که در باب ظهور دارند به همه می‌ رسند. ⬅️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم برخورد پژوهشی با موضوع مهدویت و انتظار تصریح کرد: پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به جهت اهمیت این موضوع از مدت ها پیش وارد کار شده و این کار را به صورت علمی و تخصصی پیگیری می‌ کنند. 🔷وی بیان داشت: آیت الله امامی کاشانی نیز ده سال است که به موضوع مهدویت می‌ پردازند و تا کنون بیش از ده جلد کتاب در این باره تألیف کرده اند و ما افتخار می‌ کنیم که امروز در محضر ایشان است. ⏹وی با بیان این که مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی نیز با این همایش همکاری خوبی داشتند، گفت: به هرحال موضوع بحث، مهدویت از منظر رهبر معظم انقلاب است و این مؤسسه نیز در این راستا کارهایی شایانی از حضرت آیت الله خامنه ای منتشر کرده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 💠زمان: پنج شنبه 1398/11/3 🔶مکان: قم- ابتدای خیابان معلم-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷سخنران:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠https://eitaa.com/isca_seda/515
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 💠زمان: پنج شنبه 1398/11/3 🔶مکان: قم- ابتدای خیابان معلم-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷سخنران:حجه الاسلام و المسلمین دکتر حسین الهی نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی 💠https://eitaa.com/isca_seda/516
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 💠زمان: پنج شنبه 1398/11/3 🔶مکان: قم- ابتدای خیابان معلم-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷سخنران:ححضرت آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران 💠https://eitaa.com/isca_seda/517
✅حجت الاسلام رضوی مطرح کرد؛ 🔶بررسی حدیث «افضل اعمال انتظار فرج» از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای 🔳پژوهشگر اهل ترکیه جامعه المصطفی در بررسی حدیث «افضل اعمال انتظار فرج» از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای گفت: این حدیث در طول قرون متمادی در بین اهل‎سنت و شیعه جزو احادیث مشهور بوده است. ⬅️به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سید حسین رضوی» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به حدیث انتظار از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اظهار داشت: مقصود از حدیث انتظار، این فرمایش نبی اکرم(ص) است که به صورت‎های مختلف نقل شده است: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج». 🔷پژوهشگر اهل ترکیه جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: این حدیث در منابع راویی و حدیثی اهل‌سنت از پنج طریق مختلف وارد شده و در کتب سته (مهم‎ترین مجموعه حدیثی اهل سنت) از جمله در سنن ترمذی بابی با عنوان «باب فی انتظار الفرج» به آن اختصاص یافته است. ⏹وی با بیان این که این حدیث در منابع حدیثی و روایی ما نیز از هشت طریق مختلف نقل شده است، ابراز داشت: اولین بار از زبان رسول اکرم و آخرین بار هم از زبان پدر بزرگوار امام زمان(عج) امام حسن عسکری(ع) جاری شده و در طول دوره امامت ۲۵۰ساله همواره مورد تأکید امامان هدایت قرار گرفته است. 🔷حجت الاسلام رضوی ابراز داشت: این حدیث در طول قرون متمادی در بین اهل‎سنت و شیعه جزو احادیث مشهور بوده و انتساب آن به رسول اکرم(ص) به دلایل گوناگون صحیح و درست است؛ این حدیث هم در مسئله انتظار منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود و هم در مسائل مختلف و گره‎های زندگی فردی و اجتماعی و اعتقادی به عنوان یک اصل مطرح است؛ از‎این‎رو نیاز به تبیین و تشریح دارد. 💠این پژوهشگر ترکیه ای خاطرنشان کرد: رهبری معظم انقلاب در مناسبت‎های مختلف از این مسئله استفاده نموده و به تبیین و تفسیر آن پرداخته است و ما در این مقاله با استفاده از بیانات معظم‎له به تفسیر این حدیث پرداخته و گفته شده ماهیت و چیستی انتظار در این حدیث امید آینده روشن و آرمانی و بسترسازی برای آن است و مفهوم آن همانا چشم‎داشتن به وعده الهی و لطف لایزال یزدانی است. ♦️وی تأکید کرد: موضوع آن انتظار ظهور به معنای زمینه‎سازی جهت ظهور آن حضرت و گشایش در همه امور است و نبود بن‎بست در زندگی فردی و اجتماعی و... می‎باشد. 🌐https://eitaa.com/isca24/6513
✅گزارش تصویری همایش بین الملل نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 💠گزارش تصویری آیین افتتاحیه همایش نظریه انتظار 🔷https://b2n.ir/009507 💠گزارش تصویری کمیسیون تخصصی جامعه منتظر-راهبردها و آسیب ها 🔶https://b2n.ir/011497 💠گزارش تصویری کمسیون تخصصی مفاهیم و مبانی نظریه انتظار 🔷https://b2n.ir/137608 💠 کمیسیون تخصصی،جامعه منتظر،وظایف،شاخصه ها و کارکردها 🔷https://b2n.ir/686531 💠کمیسیون تخصصی نظریه انتظار و تمدن سازی نوین اسلامی 🔷https://b2n.ir/828887
نشست علمی آینده فضای مجازی با آینده انقلاب اسلامی http://m.aparat.com/v/5Uabg
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیین اختتامیه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 💠زمان: پنج شنبه 1398/11/3 🔶مکان: قم- ابتدای خیابان معلم-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷سخنران:حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠https://eitaa.com/isca_seda/522
✅در راستای منویات مقام معظم رهبری در مورد فرهنگسازی و ایجاد گفتمان مقاومت - پژوهشكده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری برجسته ترین مراکز پژوهش قرآنی کشور برگزار می نماید ◾️درآمدی بر مقاومت رسانه ای در قرآن کریم ✅پیش نشست همایش ملی مقاومت از دیدگاه قرآن 🔷ارائه سخنرانی از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی میرزایی،مدرس حوزه و دانشگاه 🔶و با حضور سید محمد جوادشوشتری و مدیر عامل خبرگزاری ایکنا و حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 💠زمان: شنبه ۵ بهمن ماه ساعت ۱۴ الی ۱۶ 🔶مکان: سالن کنفرانس خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) 🌐https://eitaa.com/isca24/6519
✅حجت الاسلام آصف آگاهی تبیین کرد؛ ♈️حکم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه ای 🔷عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تبیین حکم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه ای گفت: طبق نظر ایشان انتظار قلبی یکی از واجبات شرعی بر هر مسلمانی است. 🔷به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سیدمحمدرضی آصف آگاه» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به مفهوم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه‌ای اظهار داشت: انتظار جزء لاینفک مسئله مهدویت و کلیدواژه اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است. ✍️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که به فرموده رهبر معظم انقلاب، انتظار تکلیف به دوش انسان می‌گذارد، گفت: پرسش آن است که انتظار از منظر فقهی چه حکمی دارد؟ این پژوهش با روش اجتهادی تلاش دارد آموزه انتظار را از منظر فقهی بررسی و حکم تکلیفی و وضعی انتظار را بر پایه نصوص دینی بیان کند. 🔷وی اضافه کرد: بنده تلاش کرده ام با تحلیل دیدگاه و بیانات امام خامنه‌ای حکم شرعی انتظار را از منظر ایشان ذکر کنم، از این رو می‌توان این تحقیق را تحلیل فقهی و روایی دیدگاه امام خامنه‌ای در مسئله انتظار به‌شمار آورد. ❇️حجت الاسلام آصف آگاه با بیان این که دستاورد این پژوهش اثبات وجوب انتظار ظهور با ادله عقلی و نقلی و بیان احکام وضعی آن است، تأکید کرد: حکم فقهی انتظار در سه مرحله موضوع‌شناسی، حکم‌شناسی و حل تعارض بیان می‌شود و از نظر موضوع‌شناسی انتظار دو صورت دارد: حالت نفسانی و عمل. 💠وی بیان داشت: حالت نفسانی انتظار دوگونه است: انتظار قلبی و انتظار انفعالی؛ عمل نیز سه گونه است: انجام تکالیف شرعی عام، انجام تکالیف شرعی با رویکرد انتظار و اعمال خاص زمینه‌سازانه. 🔷پژوهشگر فقه و حقوق تصریح کرد: بر اساس موضوع‌شناسی یادشده، احکام شرعی انتظار عبارت است از: 1. انتظار قلبی یکی از واجبات شرعی بر هر مسلمانی است. 2. انتظار انفعالی، انتظار منفی و حرام است. 3. انجام تکالیف شرعی عام درحقیقت انتظار نیست و اقتضای مسلمانی است. 4و5. انجام تکالیف شرعی با رویکرد انتظار و اعمال خاص زمینه‌سازانه وابسته به ظرفیت افراد، نهادها و دولت است و برخی از مراتب آن واجب می‌باشد. 💠https://eitaa.com/isca24/6520
💠برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه تجلیل شدند + اسامی ♈️بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با حضور حضرت آیت الله سبحانی و شخصیت های برجسته حوزوی در سالن همایش های دارالشفا به کار خود پایان داد. ✍به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه پیش از ظهر امروز با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی و شخصیت های برجسته حوزوی در سالن همایش های دارالشفا به کار خود پایان داد. ✅بر اساس این گزارش، آیات اعرافی، غروی، مقتدایی، خاتمی، حسینی بوشهری، موسوی، محمدی عراقی و فقیهی و حجج اسلام والمسلمین میرمعزی، رستم نژاد، دیرباز و مقیمی حاجی در این مراسم حضور داشتند. 🔷اسامی برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه 💠حجج اسلام محمد رحیم درانی، حمید رفیعی هنر، مهدی خطیبی، سید مهدی نبوی، سید ابوالقاسم ژرفا و محمد صادق یوسفی مقدم صاحبان آثار برگزیده بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه بودند. ♈️همچنین حجج اسلام وحید وثوقی راد، حمیدرضا مقیمی اردکانی، مهدی عباسی، مجتبی افشار پور، حسین حاجی پور، مهدی امینی، حسن بوسلیکی، مرضیه عبدلی، حسین البدری، سید جعفر علوی، رسول مظاهری کوهانسانی، محمدعلی خادمی کوشا، محمد ابراهیم شمس ناتری، احمد شاکری، سید کاظم سید باقری، مرحوم محمد حسین اسکندری، احمد علی مجید الحلی، محمدباقر ملکیان، محمدنقی نظر پور، احمد کوهی، علی فدایی راینی، مرحوم سید احمد شبیری زنجانی، سید حیدر حسینی و علی فضلی حائز درجه شایسته تقدیر شدند. 💠حجت الاسلام محمد فتحعلی خانی دارای برگزیده مقاله و حجج اسلام احمد سعیدی و محمد قاسمی حائز رتبه های برگزیده مقاله و شایسته تقدیر مقاله شدند. 💠محمد باقر انصاری( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و حجت الاسلام غلامرضا حسینی (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و حجت الاسلام جواد گائینی(پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) و حجت الاسلام محمد نقدی(مؤسسه ترجمان وحی) به عنوان ناشر برگزیده و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان مرکز پژوهشی برگزیده شناخته و تجلیل شدند
⏺رییس پژوهشکده کلام اهل بیت پژوهشگاه قرآن و حدیث تبیین کرد؛ ♈️آسیب های تخصصی شدن و تحول دانش و الزامات رسیدن به دانش جدید ❇️حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: اقتضائات زمانی و مکانی دانش در گذشته و حضور دانش غرب که با بنیادهای فکری ما قابل پذیرش نیست از جمله الزاماتی است که نیاز است به دانش جدید برسیم. ✅به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست تخصصی با عنوان تخصص گرایی در علوم حوزوی آسیب ها و فرصت ها که به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان امروز در مجتمع ولایت برگزار شد به آسیب شناسی نظام دانشی پرداخت. ♈️رییس پژوهشکده کلام اهل بیت (ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به آشفتگی در نظام دانشی حوزه های علمیه، گفت: برای تخصصی شدن باید این آشفتگی ها سامان بخشیده شود. ✍️حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ابراز کرد: در نظام دانشی حوزه علمیه برخی معتقد هستند که رویکرد قدیم باید حفظ و احیا شود و برخی معتقدند که باید رویکرد جدید را در پیش گرفت، ما نتوانسته ایم این دو نظر را با هم جمع کنیم که یکی از آفت ها است، حوزه باید بین نگاه به آینده و وضعیت موجود جمع کند در غیر این صورت آینده نامعلوم پیش رو گرفته و گذشته خود را نیز از بین برده است. ✅عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نگاه میکانیکی به تحول دانش را از دیگر آسیب های نظام دانشی بیان و اظهار کرد: برخی تصور می کنند که دانش امکان بازسازی و نوسازی دارد و به عنوان مثال می توانند دانش اقتصاد اسلامی تولید کنند که این نادرست است و برخی نیز معتقدند امکان مدیریت دانش وجود ندارد و علم چنان سرکش است که به ما اجازه کنترل آن را در آینده نمی دهد که این نگاه نیز مورد قبول ما و دنیای دانش نیست، از سویی کسانی گمان می کنند که می توان دانشی را با مهندسی کامل از نو ساخت که این نظر نیز اشتباه است. 💠رییس قطب تعمیق باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم افزود: دانش حیات ارگانیک دارد و دارای اجزایی است که کارکردها و نقش های بهم پیوسته دارد، امکان کنترل پاره ای از شرایط علم وجود دارد که دنیا آن را مدیریت کرده و مدل تکامل آن متفاوت است. 🔷وی نگاه جزئی داشتن به دانش را از دیگر آسیب ها در تحول دانش بیان و ابراز کرد: آفت دیگر در تحول دانش این است که نگاه ما به دانش نگاه جزئی است و برداشت سیستماتیک از دانش کمتر مورد توجه ما قرار می گیرد. 💠حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بیان داشت: امروز علم شناسی در دنیا به پیوند بین دانش های مختلف توجه دارد که تمدن را می سازد و جمهوری اسلامی در ساحتی قرار گرفته است که به دنبال تأسیس مدنیت شیعی است و مدعی است که داشته های دیگران برای ما مطلوب نیست و از سویی معتقد هستیم که داشته های گذشته لازم است و کافی نیست و ما را به این التزام رسانده که دانش و نظام معرفتی دینی را بازبینی کرده و ساختاری از نو برای دانش به وجود آوریم. 🔷وی به آفت ها در تخصص گرایی و الزام برای رسیدن به دانش جدید اشاره و بیان داشت: وضعیت دانشی ما در عصری برای ضرورت هایی بوده و امروز پاسخگو نیبست، اقتضائات زمانی و مکانی دانش در گذشته، حضور و نفوذ دانش غرب که با بنیادهای فکری ما قابل پذیرش نیست و تفاوت طبقه بندی دانش غربی با دانش ما از جمله الزاماتی است که نیاز است به دانش جدید برسیم. ✅حجت الاسلام و المسلمین سبحانی به اهمیت روش شناسی علم و طبقه بندی درست علوم اشاره و بیان داشت: وقتی از سیستم دانش صحبت می کنیم روشن است اما نکته مهم ارتباط موضوعی و ارتباط کارکردی دانش ها با هم است، باید مرز بین دانش ها و ارتباط موضوعی این ها با هم مشخص شود، اقتضائات هر دانش رعایت شود، روش طبقه بندی مشخص شده و به جامعیت دانش ها نیز توجه شود. 🔷عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر این که هر علمی در طبقه بندی علوم جایگاه خود را داشته باشد، گفت: امروز مرز بین فلسفه و کلام مشخص نیست و این سوال مطرح می شود که آیا فلسفه و کلام هر کدام می تواند به تنهایی به همه پرسش ها پاسخ بدهد که در جواب باید گفت نه فلسفه به تنهایی و نه کلام به تنهایی می تواند پاسخ گوی همه نیازها باشد بلکه باید این دانش های اسلامی طبقه بندی شده و با روش شناسی مناسب هر کدام در جایگاه خود قرار گیرد. 💠https://eitaa.com/isca24/6527
✅معاون آموزش و پژوهش مؤسسه انقلاب اسلامی: 🔹لزوم بهره گیری از آموزه های مهدوی برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی ✳️اسحاقی با اشاره به خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی به عنوان ارکان انقلاب اسلامی گفت: برای ساخت این سه به صورت کامل نیازمند جدی آموزه های مهدوی هستیم. ▪️به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کار خود پایان داد. 🔳دکتر محمد اسحاقی نمایندة مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان این که بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با انتظار از دهه 60 آغاز شده است، گفت: همه مباحث در باب مهدویت و انتظار را می‌ توان در سه کلید واژه اصلی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی جای داد. وی با اشاره به نقش آموزه های مهدوی در خودسازی فردی افزود: همچنین مواردی که مربوط به جامعه منتظر می‌ شود، می‌ تواند در جامعه پردازی و نه جامعه سازی مورد توجه قرار بگیرد. 🔶اسحاقی تصریح کرد: در نهایت تمدن سازی نیز که با تمدن اسلامی در سده های آغازین تفاوت های جدی دارد و هم با تمدن غرب کنونی که در اضمحلال است فرق می‌ کند، از اصول بحث مهدویت است. اسحاقی در ادامه با اشاره به حرکت رو به جلوی مراکز حوزوی از جمله پژوهشکده مهدویت در مقوله انتظار و تمدن سازی عنوان کرد: این کار پرمغز و پرمعنایی که صورت گرفته آغازی است که بتوانیم برای قرار گرفتن در طلیعه ظهور گام برداریم. 🔷وی با اشاره به این که این گونه اندیشه ها باید در اسناد راهبردی و قوانین و به شکل یک سری راهکار منعکس بشود، ابراز داشت: البته شاید هدف این همایش نبوده که چهل ساله اول انقلاب را بازخوانی کند ولی به عقیده من این یک کار لازم است که می‌ تواند برای آینده ما مفید باشد. معاون آموزش و پژوهش مؤسسه پژوهشی انقلاب اسلامی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب با روشن گری و آینده نگری برای تمدن سازی و تحول در جامعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آن را تعبیه کرده اند. 🔶وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: راهی که ما باید طی کنیم ترویج و تبیین برای اهلش است تا مسیر برای تحقق و اجرایی شدن به وجود بیاید و انتظار این است که در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی که طلیعه آن با خون شهید سلیمانی رنگین شد، در عرصه های مختلف به توفیقات بیشتری برسیم. ✅اسحاقی با بیان این که مبانی فکری و اندیشه ها گام های عمل را شکل می‌ دهد، گفت: انسان بر اساس نظر، عمل می‌ کند و هر آنچه در اندیشه و ذهن ما هست در عمل می‌ آید؛ غرب از علوم انسانی مادی خود بنیاد برای حاکمیت و سلطه بر جهان استفاده می‌ کند که شما آن را در قالب ایسم ها مشاهده می‌ کنید و می‌ خواهد همه را در خود مستحیل کند. وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: به عنوان نمونه شما تمام مبانی نظری فلسفه سیاسی غرب را می‌ توانید در فیلم های آنها به ویژه سینمای هالیوود مشاهده کنید، اما سؤال این است که ما در فیلم های خودمان چه میزان برای ترویج فرهنگ دینی، اندیشه مهدویت و انتظار کار کرده ایم؟ 🔳این پژوهشگر علوم اسلامی یادآور شد: باید در گام هایی که می‌ خواهیم برداریم گام شناخت و تفقه و گفتگو را عمیق کرده و گسترش بدهیم و نسبت به تبلیغ و تبیین و ترویج بسته ای آماده کنیم و آن را در اختیار همه مراکز فرهنگی، هنری و اجتماعی و البته سیاستگذاری قرار بدهیم تا با اندیشه انتظار بتوانیم یک جامعه منتظر واقعی را بسازیم. 💠https://eitaa.com/isca24/6529
🔳حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی مطرح کرد؛ 💠نقش آموزه های مهدویت در تمدن سازی، احساس امید و عدم ترس 🔹رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نقش آموزه های مهدویت در تمدن سازی، احساس امید و عدم ترس بر لزوم قرار گرفتن این آموزه در متن زندگی تأکید کرد. 🔶به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای عصر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کار خود پایان داد. ✅حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم با بیان این که معنای انتظار در کلام رهبری آماده سازی فردی و اجتماعی برای حاکمیت اسلام است،گفت: طبق آیات قرآن و نصوص دینی یکی از نعمت های تشکیل حکومت اسلامی، بحث امنیت است. وی افزود: امنیت یکی از مسائلی بسیار مهمی است که دنیای استکبار به شدت با آن مبارزه می‌ کند و مطامع خود را در نبود آن می‌ داند به همین جهت می‌ بینید که چگونه بزرگان یک کشور را می‌ کشند. 💠رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره به این که ما به عنوان زمینه ساز، باید نمونه هایی از ساخت حکومت را داشته باشیم، گفت: ما در نظام مهدوی آن قدر امنیت وجود دارد که یک زن با انواع زیورآلات می‌ تواند از یک منطقه به تنهایی به جای دیگر برود، این بحث امنیت باید در نظام اسلامی فعلی نیز نمود پیدا کند، همچنانکه جواب ما به آمریکا نیز در قضیه عین الاسد در راستای همین امنیت بود. معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: شما می‌ بینید که یک دولتی مثل دولت تروریسم آمریکا به راحتی وارد یک کشور می‌ شود، رؤسا و مهمانان آن را می‌ کشد ولی برخی هنوز برای محکوم کردن آنها شک دارند؛ از این رو ما باید اندیشه انتظار که به دنبال ترویج فرهنگ امنیت است در میان نخبگان باشیم. ✅وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترس برخی افراد از قدرت تسلیحاتی دشمنان و اعتراف به توان آنها برای نابودی کره زمین تصریح کرد: کسی که با اندیشه مهدویت آشنا است در ارتباط با آینده دنیا نگاه خوشبینانه دارد و اعتقاد دارد که از دست این طاغوت ها که در رأس آنها نظام سلطه و صهیونیست ها هستند کاری برنمی آید. حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی با بیان این که ما در هر لحظه زندگی خود نیازمند آموزه های مهدوی هستیم، گفت: دشمن به دنبال این است که ما این اندیشه را فراموش کنیم یا حداکثر در یک سری زمان ها مثل نیمه شعبان مطرح کنیم در حالی که این اندیشه باید در متن زندگی ما باشد. وی در ادامه سخنان خود یکی دیگر از آرمان های مهدویت را بحث عدالت دانست و یادآور شد: ما از طریق ریشه کن کردن عوامل ظلم و ستم می‌ توانیم به عدالت برسیم. 💠پژوهشگر علوم سیاسی با بیان این که تلاش های خوبی در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در این راستا انجام شده است، یادآور شد: با عمق بخشیدن به اندیشه مهدویت هم نیل به تمدن اسلامی آسان تر می‌ شود و هم احساس امید به آینده بیشتر می‌ شود و هم ویروس تر از جان امت اسلامی بیرون می‌ رود چون می‌ دانند نصرت الهی بر این مطلب تعلق گرفته که یار و یاور مؤمنان باشد و در بزنگاه ها، ایام الله را خلق بکند. 💠دریافت فایل صوتی https://eitaa.com/isca_seda/522 🌐https://eitaa.com/isca24/6531