eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
802 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
https://eitaa.com/isca24/6810
https://eitaa.com/isca24/6810
https://eitaa.com/isca24/6810
سلام دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان یزد با حضور ۳۲۰ ناشر از سراسر کشور در حال برگزاری میباشد. این نمایشگاه از ۲۳ بهمن ماه در مجتمع نمایشگاهی استان یزد با حضور ناشران عمومی و آموزشی و کمک آموزشی و کودکان افتتاح شد. اداره نشر پژوهشگاه با حدود ۲۰۰ عنوان کتاب از تازه های نشر در سال ۹۷ و ۹۸ و آثار پرفروش سالهای قبل در این نمایشگاه حضور یافت. این نمایشگاه تا ۲۹ بهمن در این استان دایر میباشد.
♈️دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان یزد با حضور ۳۲۰ ناشر از سراسر کشور در حال برگزاری می باشد. ✅این نمایشگاه از ۲۳ بهمن ماه در مجتمع نمایشگاهی استان یزد با حضور ناشران عمومی و آموزشی و کمک آموزشی و کودکان افتتاح شد. 💠اداره نشر پژوهشگاه با حدود ۲۰۰ عنوان کتاب از تازه های نشر در سال ۹۷ و ۹۸ و آثار پرفروش سالهای قبل در این نمایشگاه حضور یافت. 🔷این نمایشگاه تا ۲۹ بهمن در این استان دایر می باشد.
🔶دکتر حبیب الله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کانال تلگرامیش نوشت: 🔷«رأی ندادن» رأی دادن به دیکتاتوری است. ✅مدتی است برخی از نویسندگان عادت کرده‌اند بر تهدید نظام به عدم مشارکت در انتخابات (تحریم انتخابات). 🔷این عده مشارکت خود را منت و عدم مشارکت خود را تهدید جمهوری اسلامی می‌دانند. در حالی که این مشارکت بیش از آنچه برای نظام مهم باشد، برای همین دسته از روشنفکران به‌اصطلاح آزادی‌خواه اهمیت دارد. 💠البته بعید نیست کسی از طیف سنتی در ایران نسبت به تبعات عدم مشارکت سیاسی درک لازم را نداشته باشد، لیکن بعید است کسی در دپارتمان علوم سیاسی و علوم اجتماعی نشسته باشد و پیامدهای عدم مشارکت را درک نکند و آنگاه بخواهد سفارش کند که مشارکت نکنید. ▶️البته آنها نیک می‌دانند عواقب استبدادی عدم مشارکت چیست و ما هم می دانیم برخی استبداد سکولار را بر مردم‌سالاری دینی ترجیح می‌دهند. ✳️در اینکه، چرا «رأی ندادن» رأی به استبداد و دیکتاوری است چند نکته را باید در نظر داشت: 1⃣. سبک کردن مردم‌سالاری در ایران، راه لیبرال ـ دموکراسی را در ایران هموار نخواهد کرد. اساسا دنیای غرب به تعبیر رضا داوری (در تحلیل انحراف عدالت‌خواهی به مشروطه‌خواهی و مشروطه خواهی به استبداد احمدشاه) ما را لایق دموکراسی نمی‌داند. لذا کسانی که روشنفکرانه صد عن السبیل می کنند نه به دموکراسی غربی خواهند رسید و نه حظی از مردم‌سالاری اسلامی و ایرانی خواهند برد. آنها باید به فکر بازگشت به هرج و مرج و یا در بهترین حالت به فکر ظهور دیکتاتوری مثل سیسی در ایران باشند که نه فقط آزادی‌های مشروع بلکه آزادی‌های نامشروع را نیز از آنها دریغ خواهد کرد. 2⃣ کور کردن نظام مردم‌سالاری در ایران چه آنجا که به خاطر کج سلیقگی‌ها، تنگ‌نظری‌ها، و دینداری‌های اعوجاجی باشد، چه آنجا که به موجب بازی‌های روشنفکری با کلمات و مفاهیم باشد، هر دو زمینه‌های استبداد در کشورهای اسلامی را هموار خواهد کرد. شکستن تجربه مشارکت مردم در شکل‌گیری قدرت سیاسی در ایران، توجیهی خواهد بود برای حکام منطقه در جهان عرب و جهان اسلام در اینکه راه را برای حضور مردم در سیاست ببندند و آن را تجربه‌ای ناکام و ناممکن تلقی کنند. در این صورت، دنیای اسلام قرنها در رشد سیاسی‌اش به تأخیر خواهد افتاد. 3⃣رأی ندادن خواص و نخبگان جامعه، مانع از رأی‌دادنِ عوام نخواهد شد. عوام در شهرهای بزرگ و کوچک بالاخره رأی خواهند داد، لیکن غلبه عوام بر خواص در انتخابات ممکن است به قول آقایان پوپولیسم در ایران را دوباره بر اریکۀ قدرت بنشاند و نوعی از دیکتاتوری پوپولیستی را رقم بزند. 4⃣ انتخابات معقول در هر کشوری، بیش از آنکه راهی باشد برای انتخاب اصلح، راهی است برای ارتقاء سطح بینش و شعور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مردم. خراب کردن این پل، خراب کردن پل آزادی، پل عدالت، پل اندیشه و پل تغییر در ایران امروز است. این جمله از عقلای اصلاح‌طلب که «ما به هیچ وجه نباید انتخابات را که ناموس دموکراسی است، نادیده بگیریم» بر همین نکته اشاره می‌کند. ✅بالاخره اینکه، رأی ندادن برخی از جریانات روشنفکر اتفاقا در راستای تقویت جریانی خواهد بود که در ضلع جمهوریت نظام اما و اگرهایی دارند. کنارهم نشینی طیفی که برای نفی جمهوریت مبنای دینی دارد و طیفی که برای نفی مشارکت دلیل سیاسی می‌تراشد، هر دو بالمآل به یک نتیجه می‌رسند و آن جز انسداد اجتماعی در ایران نیست. @Habibollah_Babai
✅در قم برگزار می‌شود؛ ♈️کرسی «شهادت سردار سلیمانی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران» توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار می شود. 💠محمد شجاعیان عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه کننده این کرسی علمی ترویجی است. 🔷ناقدین این کرسی حجت الاسلام سید کاظم سید باقری، دانشیار علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و شریف لک زایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند. ⏺مدیریت برگزاری جلسه را علی رضا نائیچ دبیر و نایب رئیس انجمن مطالعات سیاسی عهده دار است. 💠این نشست، چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ از ساعت: ۱۶ الی ۱۷:۳۰ در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه که در کوچه ۲ بلوار جمهوری قم واقع است برگزار می‌شود.
⭕️ مدرسه تمدن نوین اسلامی برگزار می کند: 🔸هفتمین نشست تمدنانه 🔸با حضور حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی باموضوع: ❇️ تمدن و ضرورت تربیت انسانِ تراز 🔸تاریخ: چهارشنبه ۹۸/۱۱/۳۰ 🔸 ساعت: ۱۸:۱۵ 🔹مکان: مدرسه تمدن نوین اسلامی 🔹 قم-خیابان جمهوری- میدان سپاه- خیابان شهید اخلاقی- بعد از چهارراه گلستان- شماره 110 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org
هدایت شده از کتابشناخت
💠معرفی اجمالی کتاب امنیت متعالیه/ دکتر نجف لک زایی مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق اول) مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق دوم) 🔷در این فرسته ،مقدمه کتاب به قلم استاد نجف لک زایی می آوریم و علاقه مندان به مباحث دانش سیاسی می توانند نسخه چاپی یا دیجیتال ان را فراهم کنند و از مباحث ارزنده آن بهره برداری کنند. ✅مقدمه ◾️ضرورت توجه به مطالعات اسلامی امنیت از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی ارتقای امنیت مردم است، چه مردم ایران و چه مردم کشورهای دیگر. ارتقای امنیت از راه‌های مختلفی تأمین می‌شود: بخشی از راه‌ها عملی است؛ از قبیل مبارزه با استبداد، استعمار و نظام سلطه و تأسیس نظامات عادلانه از جمله تأسیس جمهوری اسلامی ایران. بخشی نیز از طرق تأمین و ارتقای امنیت، نظری و علمی است. تأملات در حوزه علوم انسانی و ارائه نظریه‌های مورد نیاز نظیر نظریه امنیت مبتنی بر آموزه‌های اسلامی از این جمله است؛ زیرا در میان منابع متنوع امنیت‌آفرین، منبع الهی بهترین نوع آن محسوب می‌شود. پیروزی انقلاب اسلامی، مقاومت اعجاب‌انگیز هشت‌ساله رزمندگان ایرانی در برابر نظام سلطه، پیروزی حزب‌الله لبنان بر ارتش مشهور به شکست‌ناپذیر رژیم اشغالگر قدس و حماسه‌های مسلمانان صدر اسلام به رهبری حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله مؤید برتری منبع الهی است. ⏹علت اصلی این مسئله هم بر می‌گردد به تأمین امنیت درونی و روانی که پایه دیگر انواع امنیت است؛ بنابراین منبع تأمین تعادل روحی و امنیت روانی افراد یک جامعه و تداوم حیات بانشاط یک ملت و امت ارزشمندترین سرمایه آن جامعه محسوب می‌شود که پی‌جویی آرمان‌های مردم را امکان‌‌پذیر می‌سازد. با این اوصاف هنوز گامی جدی در جهت تبیین دیدگاه اسلام در این زمینه برداشته نشده است. متون مورد استفاده در مباحث امنیتی در کشور ما نوعاً متون ترجمه‌ای است. اولویت رشته مطالعات اسلامی امنیت ازآن‌رو توجیه‌پذیر است که در کشور ما اسلام مبنای نظم است. 🔰توجه مقام معظم رهبری به بحث جهاد، در اولویت درس خارج فقه، شایسته بود که به موجی از امنیت‌پژوهی با رویکرد اسلامی در جامعه ما منجر می‌شد؛ اما چنین نشد. برخی از مهم‌ترین اهداف مطالعات اسلامی امنیت از این قرار است: 1️⃣ آشنایی با مباحث بنیادین امنیت در اسلام؛ به‌گونه‌ای‌که در تمام نظریه‌پردازی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها،تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های امنیتی در جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد. 2️⃣. ارائه و تبیین فهم قرآنی، روایی و تفسیری از امنیت؛ 3️⃣. بررسی، تبیین و تفکیک ابعاد معرفت‌شناسانه امنیت در حوزه فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، کلام سیاسی، عرفان سیاسی و ...؛ 4️⃣. نیل به نظریه امنیتی اسلام در ساحت‌ها و سطوح مختلف امنیت؛ ⬅️به‌طورکلی مهم‌ترین شاخه‌ها و گرایش‌های مطالعات اسلامی امنیت - که نویسنده در اثر پیش رو به عنوان زیرساخت نظریه امنیت متعالیه از آنها متأثر است و بهره می‌برد، بدین شرح است: 1. مطالعات امنیتی - فلسفی؛ 2. مطالعات امنیتی - کلامی؛ 3. مطالعات امنیتی - اخلاقی؛ 4. مطالعات امنیتی - قرآنی؛ 5. مطالعات امنیتی - حدیثی؛ 6. مطالعات امنیتی در تاریخ و سیره معصومان؛ 7. مطالعات امنیتی - سیاست نامه‌ای؛ 8. مطالعات امنیتی - عرفانی؛ 9. مطالعات امنیتی - ادبی؛ 10. مطالعات امنیتی - فقهی. ❎در اثر حاضر، از برخی گرایش‌های مذکور به‌ویژه گرایش فلسفی، فقهی و سیاست‌نامه‌ای سخن گفته شده است، هرچند بحث از این رویکردها دغدغه و هدف اثر حاضر نبوده است. در این اثر، دغدغۀ اصلی اولاً ظرفیت‌سنجی متون و منابع اسلامی و متفکران متعلق به نحله فکری حکمت متعالیه در حوزه امنیت و ثانیاً تلاش‌ها معطوف به ارائه مستنداتی از متون و منابع اسلامی و متفکران پیش‌گفته در زمینه امنیت متعالیه است. امید است به فضل الهی در آینده توفیق ارائه دیگر گرایش‌ها و رویکردهای امنیتی مطرح در علوم اسلامی و نیز نقد و بررسی مکاتب امنیتی متدانی حاصل شود.
هدایت شده از کتابشناخت
مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق دوم) مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق اول) 🔶چنان‌که پیداست، مطالعات امنیت با رویکرد اسلامی در سنت اسلامی ریشه‌ها و بنیادهای عمیق و سترگی دارد؛ امید که در عصر و زمان ما نیز مطابق با نیازها و مقتضیات سر برآورد و با شکوفه‌های خود میوه امنیت را برای جهان امروز به ارمغان آورد. 🔷تا کنون آثار متعددی درباره امنیت در اسلام منتشر شده است؛ اما نوآوری اثر حاضر، اگر نزد ارباب معرفت نوآوری محسوب شود، تلاشی است که برای نخستین بار با هدف ارائه « مکتب امنیتی اسلام » صورت گرفته است؛ چیزی که نگارنده نام « امنیت متعالیه » را برای آن انتخاب کرده است. مفهوم « متعالیه » هم اشاره به مبنای فلسفی این مکتب دارد و هم به مبنای قرآنی « تعالوا الی کلمه سواء »؛ یعنی کلمه توحید که امنیت در آن است؛ زیرا خدا امنیت‌بخش و « مؤمن » است و هر کس به خدا متصل شود، امنیت دارد و برای دیگران نیز به درجاتی تولید امنیت می‌کند. بر این اساس تمام اسلام و تفکر توحیدی با رویکردهای مختلف فقهی، کلامی، اخلاقی، عرفانی، ادبی و سیاست‌نامه‌ای - مشروط بر اینکه اسلامی و متعالیه و توحیدی باشد -مکتب امنیت‌بخش می‌شود. ❎پس از بحث‌های نظری مقدماتی مستندات، ظرفیت‌ها و زمینه‌های نظریه امنیت متعالیه در اندیشه برخی بزرگان فکر و اندیشه اسلامی نشان داده شده است و مسیر مباحث به‌گونه‌ای پیش رفته است که خواننده با گستره و ابعاد این نظریه از صدر اسلام تا کنون به‌طورکلی آشنا شود تا وقتی به نظریه می‌رسد، در تصور و تصدیقش دچار مشکل نشود. روشن است که این اثر گام آغازین در ارائه این نظریه است و از خدای متعال توفیق ادامه کار را می‌طلبم. گفتنی است نگارنده طراح تمام جدول‌ها و نمودارها در این نوشتار است. 🔳متن پیش رو حاصل بیش از دوازده سال تحقیق، تدریس و سمینارهای نگارنده در حوزه مطالعات اسلامی امنیت در ایران و برخی کشورهاست. به‌طورخاص لازم است از دانشگاه عالی دفاع ملی و پیشگامیِ آن در زمینه مباحث « فلسفه امنیت در اسلام » و نیز دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و پیشگامی آن در مباحث « فقه امنیت » یاد کنم. بیشتر مباحث این اثر نیز در این دو دانشگاه و برخی مراکز تخصصی حوزه علمیه قم بحث و بررسی شده است. 🔳همچنین دو جلسه کرسی نظریه‌پردازی فقه امنیت در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و یک کرسی تخصصی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در قم برگزار شد. در کرسی نظریه‌پردازی مذکور که زیر نظر هیئت حمایت از کرسی‌های شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، امنیت متعالیه به عنوان نظریه مورد تأیید قرار گرفت. 🔵در اینجا لازم می‌دانم از تمامی کسانی که در پیشرفت مباحث نقش داشته‌اند، به‌ویژه دانشجویان و همکارانم تشکر و قدردانی کنم. به‌طورخاص از آقایان حجت‌الاسلام و المسلمین استاد حمید پارسانیا، دکتر علیرضا صدرا، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر منصور میراحمدی و دکتر علی عبدالله‌خانی که شورای داوری کرسی نظریه‌پردازی را بر عهده داشتند و آقایان دکتر محمد ستوده، دکتر نورالله قیصری و دکتر علی شیرخانی که اعضای کمیته ناقدان بودند و آقایان دکتر مسعود معینی‌پور و دکتر رجبعلی اسفندیار که دبیری جلسات کرسی را بر عهده داشتند و دکتر میثم چگین که ناظر جلسه بودند و نیز دکتر شریف لک‌زایی تشکر ویژه کنم. در مباحث حکمت و سیاست متعالیه مرهون دیدگاه استاد عزیزم علامه جوادی آملی هستم که امیدوارم از این پس نیز این توفیق رفیقم باشد. ♦️همچنین بخش‌هایی از مباحث پژوهش حاضر پیش از این در مجلات علمی - پژوهشی منتشر شده است که از دست‌اندرکاران این نشریات که مشخصات کامل آنها در فهرست منابع در پایان اثر آمده است نیز تشکر می‌کنم. پذیرای همه نظرها و دیدگاه‌ها هستم و مایه خرسندی است، اگر مرا از نظرهای خود مطلع کنید. 💠از همسر فرهیخته و فرزندان عزیزم که بدون همراهی آنان این اثر پدید نمی‌آمد، قدردانی و تشکر می‌کنم و این اثر را تقدیم می‌کنم به همه شهدای راه خدا به‌ویژه برادر عزیزم سردار شهید حاج حبیب لک‌زایی و فرزند شهیدش طلبه فرهیخته مسلم لک‌زایی و خواهر دانشمندم دکتر صدیقه لک‌زایی که در واپسین لحظات تکمیل این اثر در خردادماه سال 1397 به لقای الهی شتافت و همسر شهیدش جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر نعمت‌الله پیغان و پدرم که پس از تدوین این مقدمه در تیرماه 1398 به فرزند شهیدش پیوست. قم، نجف لک‌زایی استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/356
✅هم اندیشی : بررسی چالش های فقهی و حقوقی پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان 🔷اساتید : حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی محمد حکیمیان، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا | جناب آقای دکتر عبدالحسین شیروی، جناب آقای دکتر ابراهیم عبدی پور و فاضل ارجمند جناب آقای علیرضا باباخان 🔶دبیرعلمی: حجت الاسلام والمسلمین مهدی فیروزی 🔷 زمان: پنج شنبه 1398/12/1 🔷مکان: قم- ابتدای خیابان معلم-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی ع 🔳برگزار کننده: پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/6830
✅برگزاری نشست علمی؛هنجارشناسی اخلاقی کرامت در مددکاری اجتماعی 🔷پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): در ادامه سلسله نشست های علمی، نشست علمی «هنجارشناسی اخلاقی کرامت در مددکاری اجتماعی» با ارائه دکتر محمدتقی اسلامی برگزار شد. 💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): با همکاری مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی، معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر و مرکز همکاری های علمی و بین الملل، نشست علمی «هنجارشناسی اخلاقی کرامت در مددکاری اجتماعی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی اسلامی و با حضور اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روز ۲۸ بهمن ۹۸ برگزار شد. 🔷حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی، مدیر گروه اخلاقِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، ضمن بیان معنا و تعریف واژه های مددکاری اجتماعی، کرامت انسانی و این که آیا کرامت ذاتی انسان است یا موجودات غیر انسانی را نیز شامل می شود، به ارزیابی کرامت از نظر اخلاقی پرداخت. 🔶وی افزود: ما از کرامتی که از قبیل فضیلت اخلاقی است، سخن نمی‌گوییم. کرامتی که از آن سخن می‌گوییم، از نظر اخلاقی خنثی است، از نظر هستی ‌شناسانه دارای ارزش مثبت است؛ ولی از نظر اخلاقی هیچ گونه ارزشی ندارد. وقتی می‌گوییم در مددرسانی، کرامت مددجو و مددکار باید رعایت شود، مثل این است که گفته باشیم شخصیت و احترام این دو باید رعایت شود. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/028757
✅در اولین جلسه از نشست بررسی تأثیر فتح ایران بر روند شکل گیری تمدن اسلامی مطرح گردید: ❎ اهمیت تاریخ دانی و تاریخ پژوهی 🔷تجربه زیسته انسان و جوامع انسانی، دیدن عاقبت جوامع، عمل به دستور قرآنی و عبرت آموزی، تحکیم هویت جویی مذهبی، فهم تأثیر گذشته در حال و چشم اندازی به آینده از ویژگی ها و اهمیت تاریخ پژوهی است. 🔷به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، اولین جلسه از سلسله نشست های بررسی تأثیر فتح ایران بر روند شکل گیری تمدن اسلامی با ارائه استاد دکتر باغستانی مدیرگروه و عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در مدرسه علمیه جعفریه برگزار شد. در ابتدای این جلسه دکتر باغستانی نکاتی را درباره اهمیت تاریخ دانی و تاریخ پژوهی بیان کرد: ✅اهمیت تاریخ دانی و تاریخ پژوهی 1️⃣ اولین ویژگی و اهمیت تاریخ، تجربه زیسته انسان و جوامع انسانی است. استفاده از تجربیات پیشینیان منوط به مراجعه به منبع مکتوب تاریخ است. 2️⃣ دیدن عاقبت جوامع: علل و عوامل سقوط و ماندگاری جوامع و سلسله های حکومتی در تاریخ ذکر شده است. 3️⃣ عمل به دستور قرآنی و عبرت آموزی: در حدود یک سوم از آیات قرن کریم به موضوعات تاریخی اختصاص یافته است. در نگاه قرآن، تاریخ یک منبع معرفتی محسوب می شود که خداوند در قالب نقل داستان های تاریخی، معارف دینی و اخلاقی را بیان کرده و انسان را به عبرت آموزی از گذشتگان توصیه کرده است. عبرت یعنی فهم، آگاهی و بصیرت و عبور از آن. به کمک عبرت می توان دریافت که امروزه چه باید کرد. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/678174
✅به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی ❎شماره نودوسوم فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش‌های قرآنی منتشر شد. 🔳به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی و پژوهشکده اسلام تمدنی، نودوسومین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش‌های قرآنی چاپ و منتشر شد. ⏹به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، نود و سومین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «پژوهش‌های قرآنی» مربوط به زمستان ۱۳۹۸، به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی و پژوهشکدۀ اسلام تمدنی چاپ و منتشر شد و مقالات این شماره بر روی سامانه نشریه به آدرس http://jqr.isca.ac.ir نمایه گردید. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/540114
✅در کارگاه تحلیل گفتمان مطرح گردید:تحلیل گفتمان انتقادی و نظریه های بساساختگرای گفتمان سه نوع رویکرد مهم تحلیل گفتمان است. 💠تحلیل گفتمان تلاشی برای دستیابی به انگیزه ها و اندیشه های پنهان در پس متن، مانند تحلیل متون سیاسی برای کشف ایدئولوژی ها و شناخت روابط قدرت پنهان در آنهاست. 🔷به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل زا روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کارگاه تحلیل گفتمان با حضور دکتر علی اصغر سلطانی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم به همت اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش با حضور اعضای هیأت علمی آموزش و پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگران پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار گردید. 🔶سلطانی در ابتدای جلسه گفت: تحلیل گفتمان حوزه گسترده‌ای است و از زوایای متفاوتی مورد بحث بوده است. بنابراین توضیح اینکه گفتمان و تحلیل گفتمان چیست، کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌آید. اما اگر بخواهیم تعریفی کلی از تحلیل گفتمان ارائه بدهیم، شاید بتوانیم بگوئیم شیوه‌ای برای حل مسئله پژوهشی از طریق ساخت‌شکنی و واسازی و تجزیه و تحلیل متن است. ⏹البته این تعریف خیلی کلی است و بستگی زیادی به این دارد که با چه رویکردی به مسئله نگاه کنیم. اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی ارائه بدهیم، شاید بشود سه نوع نظریه گفتمانی را از هم متمایز کرد. مدل اول همان تحلیل گفتمان نقشگرا و کاربردشناسی زبان است. دسته دوم تحلیل گفتمان انتقادی یا گفتمان شناسی انتقادی است. دسته سوم نظریه های بساساختگرای گفتمان(نظریه لاکلا و موف) است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/762836