eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
733 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅حضور اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش؛ نخستین همایش قرآن و روانشناسی 💠پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با همکاری مراکز آموزش عالی دیگر، نخستین همایش قرآن و روانشناسی را برگزار می کند. ⏹به گزارش خبرنگار ایسکا: دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با همکاری چند نهاد دیگر از جمله دانشگاه امام صادق (ع)، پژوهشکده زنان و ... اولین همایش سه روزۀ قرآن و روانشناسی را برگزار می‌کند. ⬅️این همایش سه روزه که از ۲۲ الی ۲۴ تیرماه در محل دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، به مرور و ارزیابی تازه‌های پژوهش در حوزۀ قرآن و روانشناسی خواهد پرداخت. ⏹عنوان پنل دوم تخصصیِ روز نخست این همایش، «نقد و نظر پژوهش‌های قرآنی در حوزۀ روانشناسی (رویکردهای موجود)» است و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید رفیعی‌هنر، از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیِ دفتر تبلیغات اسلامی و نیز یکی از اعضای این پنل، به نقد و نظر دربارۀ موضوع یادشده خواهد پرداخت. گفتنی است که دکتر رفیعی‌هنر در راستای پروژۀ موظفی «وضعیت‌سنجی مقیاس‌های حوزۀ روانشناسی اخلاق» در این همایش شرکت دارد. 💠جزئیات خبردر لینک زیر 🌐https://b2n.ir/341960
✅در این پست گزیده ای از فصل دوم کتاب امنیت متعالیه تالیف استاد نجف لک زایی آورده می شود و علاقه مندان به مباحث علوم سیاسی می توانند نسحه الترونیکی و چاپی اثر از لینکی که در پایان این پست می آید استفاده کنند. 💠فصل دوم اقتدا به پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله در کشف نظریه امنیت متعالیه مقدمه ❇️برخی امنیت را مفهومی مدرن می‌دانند که سیره نبوی فاقد آن است؛ زیرا در دنیای امروز برخاسته از فکر مدرن غربی است که جامعه اسلامی فاقد آن بوده است. افزون بر این، بر فرض پذیرش امکان گفتگو از امنیت در سیره نبوی، با فقر شدیدی در ادبیات اسلامی موجود مواجهیم؛ ازاین‌رو بحث از امنیت در سیره نبوی ممتنع خواهد بود. این نگرش مورد پذیرش نگارنده نیست. فرضیه اساسی در این فصل این است که سیره نبوی از ظرفیت لازم برای پاسخگویی به مشکلات امنیتی انسان امروز برخوردار است، بلکه اساساً برای رسیدن به امن و آسایش بشر امروز هیچ امکانی جز روی‌آوردن به آموزه‌های نبوی وجود ندارد. با توجه به اینکه قرآن دستورالعمل حاکم بر سیره نبوی بوده و حجیت آن قطعی است، در این فصل سعی کرده ایم سیره نبوی را با اتکا به این سند تبیین کنیم، هرچند در مجالی دیگرمی توانیم با استفاده از متون تاریخی موارد دیگر و بلکه مستندات تاریخی هر یک از آیات را نیز ذکر کنیم. ⏹یکی از مشکلات مهم بحث امنیت تعیین مفهوم امنیت است. تمایز اساسی اسامی ذات و اسامی معنا در تبیین مدلول آنهاست؛ درحالی‌که در تبیین و تعیین اسامی ذات اختلافی بروز نمی کند و در صورت بروز اختلافی که ناشی از خطای یکی از طرفین بحث است، با اندک تأملی مرتفع می‌شود؛ اما در تبیین و تعیین مدلول اسم معنا شاید بتوان گفت امکان اجماع وجود ندارد؛ زیرا در بحث از اسامی ذات از یک مصداق عینی خارجی سخن گفته و با اشاره به آن مصداق مراد و مصداق تعیین می شود؛ درحالی‌که در اسامی معنا از یک امر ذهنی یا ذهنی - عینی که واجد « معنای خاصی » شده است، سخن گفته می شود. درواقع هر کسی از زاویه و منظر نظام معنایی خاص خود به پدیده های ذهنی یا ذهنی - عینی معنا می بخشد. از همین روست که ما با ادیان، مذاهب، مکاتب و ایدئولوژی‌های مختلف مواجهیم؛ برای مثال مفهوم آزادی از دیدگاه اسلامی و دیدگاه لیبرالیستی معنای مشترکی ندارد و به مشترک لفظی در برخی تبیین ها نزدیک تر است. مفهوم امنیت نیز نزد هر فرد، ملت، مکتب و قومی برایند فهم آنها از این عناصر است: 1. ارزش های حیاتی و فلسفه آفرینش؛ 2. آگاهی از داشته ها و محرومیت ها؛ 3. آگاهی از تهدیدات و نقاط ضعف؛ 4. آگاهی از فرصت ها و نقاط قوت. ◀️بر این اساس با اینکه امنیت جان برای انسان‌ها مهم است، بسیاری از آنها برای حفظ ارزش های دیگر نظیر حفظ وطن یا حفظ دین جانشان را فدا می‌کنند. درواقع فلسفه آفرینش در اندیشه فرد یا ملت یا قومی در تعیین ارزش های حیاتی برای هر یک از مراجع امنیت نقشی اساسی ایفا می کند؛ ازاین‌رو فلسفه آفرینش با فلسفه امنیت پیوند می خورد. ⬅️بنابراین جامعه، امت، ملت، خانواده و فرد باید تعریف مشخصی از امنیت داشته باشند تا بر مبنای آن دوست و دشمن خود را بشناسند و موضع گیری و رفتارهایشان را بر آن اساس سامان دهند؛ برای مثال پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله از آغاز بعثت با شعار « قولوا لا اله الا الله تفلحوا » میان ایمان به خدا و فلاح که امنیت از مشتقات آن است، ارتباط برقرار کردند و « دین اسلام » و « توحید » را « مرجع امنیت » شمردند. 💠برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه کنید. 🌐https://pajoohaan.ir/document/4880 💠برای خرید نسخه چاپی اثر به نشر پژوهشگاه مراجعه کنید. 🌐https://b2n.ir/shop.isca25
هم اندیشی : بررسی چالش های فقهی و حقوقی پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان http://m.aparat.com/v/lJgLy
دومین پیش اجلاسیه كرسے نظریه پردازی آئینگی وحی http://m.aparat.com/v/BOYdg
✅مصاحبه با حجت الاسلام دکتر حسن بوسلیکی؛ گروه تربیت و پروژه های تکمیل شده 💠مقدمه: یکی از مسائل مبتلابه جوامع امروز، مباحث تربیتی است که خود به زیرشاخه‌های فراوانی تقسیم می‌شود. در این راستا، آرا و نظرات گوناگونی نیز دربارۀ مسائل و مباحث گوناگون تربیتی در جهان مطرح است؛ مباحثی نظیر: اهداف تربیت اخلاقی، روش های تربیت اخلاقی، تمایز اخلاقی از حوزه های دیگر تربیت و ... . پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، از سه گروهِ اخلاق، تربیت و اسلام و مطالعات معنویت تشکیل شده که هر گروه، مسائل مربوط به حیطۀ خود را واکاوی کرده، با شناسایی جا‌های خالی پژوهش در این حوزه‌ها، به پژوهش و حل مسائل در این زمینه‌ها می‌پردازند. مصاحبۀ زیر حاصل گفت‌وگو با مدیر گروه تربیت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن بوسلیکی دربارۀ فعالیت‌های این گروه است: 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/619295
✅در شورای علمی گروه تدوین سازمان های دانش تصویب شد:ادامه تدوین اصطلاح نامه هنر اسلامی در موضوع خطاطی و نقاشی و تدوین اصطلاح نامه فقه امنیت 💠حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بهبهانی، مدیر گروه تدوین سازمان های دانش، ضمن اشاره به این موضوع گفت: جلسه شورای علمی گروه تدوین سازمان های دانش با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد. ⏹به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بهبهانی مدیر گروه تدوین سازمان های دانش در جلسه شورای علمی گروه تدوین سازمان های دانش خبر از تدوین اصطلاح نامه امنیت داد. حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بهبهانی، مدیر گروه تدوین سازمان های دانش، ضمن اشاره به این موضوع گفت: جلسه شورای علمی گروه تدوین سازمان های دانش با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/680446
✅در شورای علمی گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک تصویب شد:ادامه نمایه سازی منابع سبک زندگی در دو بخش کتاب و پایان نامه ❎جلسه شورای علمی گروه ساماندهی اطلاعات و مدارک با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد. 💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) جلسه شورای علمی گروه ساماندهی اطلاعات و مدارک با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد. در این جلسه موارد زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت: ۱ - ادامه نمایه‌سازی سبک زندگی طبق روال سابق ۲ - تعیین منابع کتاب در حد بودجه سال جاری ۳ - تعیین منابع پایان‌نامه‌ها ۴ - نحوه واگذاری و نظارت نمایه‌سازی کتاب‌های جدید و پایان‌نامه‌ها و مقالات 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/889544
❎به همت میز تخصصی تمدن اسلامی؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انجام شد:یادداشتهایی درباب کرونا با رویکرد تمدنی ❇️این یادداشت ها توسط میز تخصصی تمدن اسلامی تهیه شده است. عنوان: کرونا و تمدن (یادداشتهایی درباب کرونا با رویکرد تمدنی) تهیه کننده: میز تخصصی تمدن اسلامی؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - - گروه تاریخ تمدن اسلامی؛ مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن. - تنظیم، ویرایش و طراحی: محمدعلی عبدلی رحیمی سایر همکاران: سید جمال موسوی و مجید نقدی سال نشر: بهار ۱۳۹۹ نوع نشر: دیجیتالی فهرست مطالب مقدمه کرونا و چالش تمدن بشری ۱ . کرونا و برخورد تمدنها ................................................................................................... ۷ ۲ . کرونا برخورد تمدنها را رقم زد ........................................................................................ ۱۱ ۳ . کرونا، پیچ تاریخیٍ و تغییر حکمرانی جهانی ..................................................................... ۱۷ ۴ . ویروس کرونا، آینه تمدن انسان معاصر ............................................................................. ۲۷ ۵ . کرونا؛ ویروسی که میتواند تمدن بشری را تغییر دهد ....................................................... ۳۱ ۲ . کرونا و دین ۱ . کرونا در مناقشات علم و دین ........................................................................................... ۳۷ ۲ . دین و پساکرونا ................................................................................................................ ۵۱ ۳ . الهیات سلامت، معنویت و تمدن در عصر کرونا ................................................................ ۵۷ ۴ . کرونا سکولاریسم را تقویت نخواهد کرد ......................................................................... ۶۳ ۳ . کرونا و تمدن نوین اسلامی ۱ . جمهوی اسلامی و تمدن نوین اسلامی در شرای کرونایی و پساکرونا ............................... ۶۹ ۲ . کروناویروس در رویکردی تمدنی اسلامی .................................................................... - ۷۳ ۳ . کرونا؛ بستر تمایزیابی هویتی ما با غرب ............................................................................. ۷۷ ۴ . ضرورت فقه هوشمند در سرعت تحولات جهانی ............................................................... ۹۹ ۴ . کرونا و تمدن غرب ۱ . کرونا و تزلزل تمدن غرب .................................................................................. ۱۰۹ ۲ . کرونا؛ رونمایی نهیلیسم و بیمعنایی سبک زندگی غربی ..................................... ۱۱۵ ۳ . امنیت به بهای گزاف آزادی؛کرونا به تمدن غرب پایان میدهد؟ ......................... ۱۲۳ ۴ . کرونا و روزهای ظهور ماهیت تمدن غرب .......................................................... ۱۲۷ ۵ . بحران کرونا حاصل سیاستهای نئولیبرالیسم است .............................................. ۱۳۱ ۶ . کرونا ضعف درونی تمدن غرب را عیان کرد ...................................................... ۱۳۷ ۵ . جهان پساکرونا ۱ . پساکرونا؛ تعبیری مبهم و اغواگر .......................................................................... ۱۴۵ ۲ . مبانی تحلیل پسا کرونا ........................................................................................ ۱۶۷ ۳ . اپیدمی کرونا و نشانه های دگرگونی جهان در دوران پسا کرونا ............................ ۱۷۱ ۴ . پساکرونا عصر پیدایش تمدنهای متکثر .......................................................... ۱۷۵ ۵ . شئون جهانی پساکرونا ........................................................................................ ۱۸۱ ۶ . نظم جهانی جدید در پساکرونا ........................................................................... ۱۸۳ ۷ . کرونا و آینده نگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام .................................... ۱۹۱