eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
740 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
با درود احترام خدمت دوست فرهیخته ام، استاد بابایی عزیز و سپاس از تلاش عالمانه ای که در نگارش این مقاله مبذول داشته اند،،، چند پرسش دارم: 1️⃣. عزاداری و مراسم محرم طبق کدام معنای از "مناسک" در شمار مناسک دینی یا مذهبی شمرده می شوند؟ 2️⃣. مقصود از کسانی که تعطیلی مناسک می گویند و تعطیلی شریعت منظور می کنند کیانند؟! آیا این جمله، آن هم در ابتدای مقاله، موهم حذف رقیب یا ترساندن مخالف نیست؟ 3️⃣. سلامت انسان، مطابق تعریف جهانی که از سوی کشورهای بسیاری از جمله ایران به رسمیت شناخته شده، مثلثی است که اضلاع آن عبارتند از: سلامت بدن، سلامت روان و سلامت اجتماعی. این سه ضلع در تعامل با یکدیگر به تشکیل مثلث سلامتی می انجامند و نصاب سلامتی را ایجاد می کنند. اینک آیا قائل شدن به تقدم یا اولویت سلامت اجتماعی در شرایط تعارض آن با سلامت بدن به چه معنا معقول است؟! آیا در نبود سلامت جسم یا حل مشکل جسمانی موضوعی برای سلامت اجتماعی باقی می ماند؟! 4️⃣. پایین آمدن آمار جرم و جنایت در ایام محرم، با فرض پذیرش منابع آماری، اگر اثری در پایین آمدن جرائم در سایر ایام سال نداشته باشد، چه مقدار امیدوار کننده است؟ اینکه در مقاطع کوتاهی از سال با ابزارهایی صرفا احساسی مانع ارتکاب جرائم شویم، واقعا به معنی است که ما در مسیر تمدن سازی عمل می کنیم؟! 5️⃣. کلید واژه "اقتصاد محرم" به نظر محل تامل جدی است! آیا با این موضع گیری دچار ترامپیسم اقتصادی نمی شویم؟!! وانگهی اگر دغدغه ما سلامت معنوی است، واقعا چه نسبتی میان این فرصت طلبی اقتصادی و سلامت معنوی برقرار است؟!! 6️⃣. پرسش آخر اینکه همانگونه که می دانید حکومت سعودی تصمیم بر آن گرفته که مناسک حج را که به معنای صحیح کلمه مصداق مناسک دینی است با دقت تمام مدیریت کند، به نحوی که حج امسال را تنها با هزار حج گذار برگزار نماید. حاکمان و دولتمردان ما آیا حاضرند یا قادرند مراسم محرم و عزاداری حسینی را به شیوه ای مدیریت کنند که منظور نظر شما در مقاله است، تا هم مراسم تعطیل نشود و هم کسی مبتلا به بیماری نشود؟!! ⏹اگر چنین امید و انتظاری دارید، بگذارید خدمتتان عرض کنم، همین دیروز به مناسبت عزای امام باقر علیه السلام دسته عزاداری بزرگی در قم برپا بود که هیچ کدام از قواعد و پروتکل های بهداشتی در آن رعایت نشده بود و هیچ خبری هم از ممانعت یا حتی تذکر وجود نداشت!! با احترام، محمدتقی اسلامی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏹پاسخ دکتر حبیب الله بابایی به نقد دکتر محمد تقی اسلامی به یادداشت ایشان ⬅️ممنون از جناب دکتر اسلامی بزرگوار بابت سئوالات علمی‌ که مطرح کردند 1️⃣. این مقاله نیست، یادداشتی است جهت طرح ایده‌هایی مربوط به ضرورت برگزاری مراسم محرم و بعد مراسم اربعین 2️⃣. مناسک در این یادداشت با رویکردی اجتماعی منظور شده است. (مثلا در بیان دکتر ناصر فکوهی: مجموعه ای ازکنش ها، حرکات، ابزارها و اشیاء، مهارت‌ها و شیوه‌های هماهنگی و با هم بدودگی و دعاها و اوراد و روابط حسی و عاطفی، تعریف کرد که در یک نظم معنایی خاص قرار گرفته و نوعی تعلق به یک یا چند باور یا آیین دینی، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و قومی .. را نشان داده و میان گروه‌های اجتماعی مبادله یا منتقل می‌شوند.) 3️⃣. در میان جریان سکولارهای رادیکال (سکولارهای نامهربان) حذف دین در عرفی کردن جامعه، حذف حداکثری دین است که به تعبیر برخی اساتید کتاب «خدا وجود ندارد» استیون هاوکینگ را در ایران پنج بار ترجمه می‌کند و منتشر می‌کند ولی 50 نقد صورت گرفته به این کتاب را حتی یک ترجمه هم نمی‌کند. 4️⃣. برای تقریب به ذهن می‌توان سلامت اجتماعی و سلامت بدنی را با «امنیت فیزیکی» در مقایسه با «امنیت هستی‌شناختی» یا «امنیت هویتی» (ببینید کتاب امنیت هستی‌شناختی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی) مقایسه کرد. اولویت امنیت هستی‌شناختی بر امنیت فیزیکی و اولویت سلامت اجتماعی بر سلامت فیزیکی (به وقت تعارض) در سطح کلان از آن روست که با سلامت اجتماعی می‌توان سلامت فیزیکی را اعاده کرد، ولی با سلامت فیزیکی صِرف نمی‌توان سلامت اجتماعی را ایجاد کرد. 5️⃣. ما همیشه در حال تمرین رفتارهایی هستیم برای اخلاقی شدن و برای تقلیل آمار جرم. آثار این رفتارها گاه ماندگارتر است گاه نه، بستگی به کیفیت عمل ما در نماز و روزه و و عزاداری‌های معقول و مشروع دارد. از سوی دیگر تقلیل آمار ولو موقت هم باشد ارزش دارد و نباید به جهت موقت بودن‌اش آن را کم تلقی کرد. به تعبیر علامه طباطبایی دیل آیه "استجاره" در سوره توبه "یسیر من الحق" به جهت حق بودن‌اش وزن پیدا می‌کند. بگذریم از اینکه این مراسم‌ها کم و بیش در طول سال ادامه دارد (درنظر بگیرید 700 هزار جلسات مذهبی بانوان را در کل کشور) که در رتق و فتق مسائل مادی، معنوی، فرهنگی مردم و محله‌ها کم و بیش اثر گذار است. 6️⃣. تعبیر فرصت طلبی اقتصادی را درست نمی‌دانم. می‌توان صحبت از متن و حاشیه کرد و متن محرم را به سمت معنویت سوق داد و حواشی اقتصادی را هم ازآن چشم پوشی نکرد. 7️⃣. مورد پنچ را قبول دارم و من نیز مثل شما «محرم محدود و مشروط» را قبول می‌کنم. نکته مهم این است که ما نمی‌توانیم در فضا و هوا برنامه‌ریزی کنیم. واقعیت این است که امکان تعطیلی عملا در جامعه ما میسور و ممکن نیست و زیرساخت‌های اقتصادی و وضعیت روحی و روانی جامعه اجازه محدودیت نمی دهد. یافته‌های «اندیشکده مطالعات پساکرونایی» بدین نتیجه رسیده است که اگر محرم برگزار نشود «سطح ناکامی عمومی بالا می‌رود». نمی توان این واقعیتها را نادیده گرفت و در عالم ذهن برنامه‌ریزی کرد.
⏹دکتر حبیب الله بابایی: در پاسخ به ملاحظات اساتید محترم در گروه تمدن اسلامی در مورد مناسک محرم و کاستی‌های نهاد دین 👇👇 ↙️در مورد نوشته حقیر که دوستان مطالب رو قید فرمودند، چند نکته رو خلاصه عرض می کنم پرسش‌های حقیر در این نوشته واضح است و نباید سطح آن نگاه را تقلیل داد به رنج و درد بیماری کرونا و یا تلخی های بوجود آمده برای تک تک ما که البته به جای خود جای تاسف است و با آن باید همدردی و همدلی کرد. 1️⃣ پرسش‌های بنده در باب اهمیت "سلامت اجتماعی در مقایسه با سلامت پزشکی"، (و "امنیت فیزیکی در مقایسه با امنیت هویتی")، "سلامت جسمی در مقایسه با سلامت روحی"، "کارکردهای اخلاقی محرم و فرآیند اخلاقی شدن و امکان تعلیق آن"، "اقتصاد محرم"، و بالاخره تاکید بر ظرفیت‌سازی از محرم برای شتاب دادن به حل کرونا (نه صرفا برگزاری محرمِ مصون از کرونا) بود. عزیزان و اساتید اساسا وارد این مسئله‌ها نشده‌اند و در مذمت یا اسیب‌شناسی نهاد دین برآمده‌اند که بجای خود درست است. 2️⃣ نکته دوم اینکه عزیزان و اساتید تمدنی قرار است کی و چگونه نظریات تمدنی را در مورد مسائل جاری امت اسلام پیاده کنند و مثلا در مورد کرونا با توجه به واقعیات و نیازهای جهان اسلام تحلیلی ارائه بدهند؟ آیا دوستان در این ۶ ماه گذشته وضعیت سلامت فیزیکی و سلامت اجتماعی دنیای اسلام را رصد علمی کرده‌اند و تحلیل کلانی از آن صورت داده‌اند تا اینکه در مورد ضرورت و عدم ضرورت تعطیلی موقت بخشی از فرهنگ عمومی داوری کنند؟ جسارتا ورود ما تمدنی‌ها در مسئله کرونا باید با ورود یک پزشک متفاوت باشد. 3️⃣ مسئله محرم امروز در وضعیت کرونایی بیش از آنی که مسئله کلامی یا تاریخی باشد یک مسئله اجتماعی است و باید در این راستا تحلیل‌های جامعه‌شناسانه را بیشتر در نظر گرفت. تحلیل جناب دکتر ارمکی رو در کتاب کرونا در باب پیامد تعطیلی مناسک محرم در هویت دینی و دینداری ملاحظه بفرمائید. همین‌طور گزارش‌هایی که اندیشکده مطالعات پسا کرونایی اساتید در مورد پیامدهای تعطیلی محرم و "بالا رفتن سطح ناکامی عمومی" را می‌توان در نظر گرفت. اینها هم بخشی از علم هستند و باید در باره اش فکر کرد. 4️⃣ و نکته آخر اینکه عزیزان اگر گزارشی علمی دارند ما رو هم مطلع سازند که اولا آورده‌های تعطیلی ماه رمضان در حوزه سلامت فیزیکی و سلامت اجتماعی چه بود، ما چه بدست آوردیم و چه از دست دادیم؟ و ثانیا آیا امکان تعطیلی فرهنگ همچون تعطیلی اقتصاد در جامعه امروز ایران وجود دارد یا نه؟ اگر نه پس به جای تفکر در باب تعطیلی باید به فکر طراحی "محرم محدود و مشروط" بود، کاری که آیت الله سیستانی به جهت فقهی به آن ورود کرده‌اند.
💠 حدیث روز | ۹۹/۵/۱۳ 🔸امام علی(ع): بِـرُّوا آباءَكُمْ يَبِـرُّكُمْ أَبْنـاؤُكُمْ 🔹به پدران خود خوبى كنيد تا پسرانتان هم به شما خوبى كنند. 📚 غررالحكم، ج۳، ص۲۶۷ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
مَن تَواضَعَ فِِی الدُّنیا لِاخوانِهِ فَهُوَ عِندَ اللهِ مِنَ الصِّدّیقینَ وَ مِن شیعَةِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طالبٍ حَقّاً کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب(علیه السلام) خواهد بود.
♥️ علیه السلام فرمودند: 🍃 نعمت‌ها را به خوبی در اختیار دیگران قرار دهید و با شکرگزاری از آنها، نعمت‌ها را افزایش دهید. 📖مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۳۶۹ 🌺 فرا رسیدن میلاد حضرت امام علی النّقی الهادی (ع) بر دل سپردگان طریق هدایت مبارک باد.🌺
4_5805182225108435916.pdf
2.1M
✅مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد اول👆👆👆
4_5805182225108435917.pdf
2.2M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد دوم👆👆👆
4_5805182225108435918.pdf
2.89M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد سوم👆👆👆
4_5805182225108435919.pdf
2.86M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی علیه السلام جلد چهارم👆👆👆
✅عشق را می توان زمانی دید که خبرنگاری به عشق انسان ها و نشان دادن درد آنها سخت ترین شرایط را تحمل می کند و از زندگی خود می زند ↙️و خبرنگار کسی نیست چون پیامبران روزگار بدون وحی کسانی که حقیقت را آشکار می کنند خبرنگار یعنی حامی انسان ها در برابر غیر انسان ها خبرنگار یعنی مردی در برابر نامردی 💠روزتان مبارک مردان خبر
به روز غدیر خم از مقام لم یزلی / به کائنات ندا شد به صوت جلی که بعد احمد مرسل به کهتر و مهتر / امام و سرور و مولا علیست علی عید غدیر خم مبارک
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ظهور، هدف غدیر برای آمیختگی دین و سیاست را محقق می‌کند/ تهجد شبانه‌روز، بدون ولایت ارزش ندارد حجت‌الاسلام سلیمیان گفت: برخلاف آنچه بعد از غدیر رخ داد، در عصر ظهور به دلیل آنکه بیعت کنندگان، اولیاءالله هستند هرگز به این بیعت و میثاق پشت پا نمی‌زنند. با ظهور هدف غدیر یعنی درهم آمیختن دیانت و سیاست محقق می‌شود. https://b2n.ir/880778
🎙رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف بیان کرد: ✳️روند حمایت از صنایع فرهنگی و قرآنی شتاب گیرد 🔗 متن این گفتگو در لینک زیر↙️ 🌐https://b2n.ir/519144
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ظهور، هدف غدیر برای آمیختگی دین و سیاست را محقق می‌کند/ تهجد شبانه‌روز، بدون ولایت ارزش ندارد حجت‌الاسلام سلیمیان گفت: برخلاف آنچه بعد از غدیر رخ داد، در عصر ظهور به دلیل آنکه بیعت کنندگان، اولیاءالله هستند هرگز به این بیعت و میثاق پشت پا نمی‌زنند. با ظهور هدف غدیر یعنی درهم آمیختن دیانت و سیاست محقق می‌شود. https://b2n.ir/880778
به روز غدیر خم از مقام لم یزلی / به کائنات ندا شد به صوت جلی که بعد احمد مرسل به کهتر و مهتر / امام و سرور و مولا علیست علی عید غدیر خم مبارک
🔹حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در گفت ‌وگو با رسا:آمریکا دچار بحران هویت و در آستانه سقوط است ✍️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: هر کشوری خواهان پیشرفت است، باید قوای نظامی آمریکا را از کشور خود اخراج کند و جلوی دخالت‎های این کشور را در امور داخلی خود بگیرد. اشاره: حضور فسادانگیز آمریکایی‌ها در منطقه‌ غرب آسیا یکی از محورهای مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدارهای دیپلماتیک و بین‌المللی و پیام حج ایشان بوده است؛ به ویژه پس از ترور سردار سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی، برخی این جنایت را شروع یک جنگ تمام‌عیار بین ایران و ایالات متحده آمریکا دانستند؛ در همین زمینه خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گفت‎وگوی تفصیلی با حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی داشته است که تقدیم خوانندگان می‎شود. 💠 جزئیات خبر 👇👇👇 🌐https://b2n.ir/916642
✅آیت‌الله شهید بهشتی انسان معاصر را مبتلا به انحطاط امنیتی می‌داند که ریشه این انحطاط در استکبار، برتری‌طلبی و تفوق‌طلبی است .این انحطاط امنیتی معلول دور‌شدن از قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام است. ✍️از اهداف اصلی ایشان در طرح این مباحث دستیابی انسان و جامعه انسانی به امنیت حقیقی است که ناظر به بقای ابدی انسان است. به همین دلیل گستره مباحث امنیتی در آثار ایشان بسیار وسیع بوده و فلسفه امنیت، فقه امنیت، مدیریت مسائل امنیتی، اخلاق امنیت، مباحث امنیتی در قرآن و نگاه عرفانی به امنیت را شامل می‌شود. آیت‌الله بهشتی با توجه به آیات قرآن معتقد است انسان‌هایی که از دستورهای انبیای الهی اطاعت می‌کنند و از ظلم دست بر می‌دارند، از امنیت برخوردارند . ایشان در این زمینه به آیه 213 بقره اشاره کرده که می‌فرماید: کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ فَهَدَی اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ یَهْدِی مَن یَشَاء إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیم : مردم امتی یگانه بودند. پس خداوند پیامبران را نویدآور و بیم دهنده برانگیخت و با آنان کتاب [ خود ] را بحق فرو فرستاد تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، داوری کند و جز کسانی که [ کتاب ] به آنان داده شد، پس از آنکه دلایل روشن برای آنان آمد، به خاطر ستم [ و حسدی ] که میانشان بود، [ هیچ‌کس ] در آن اختلاف نکرد. پس خداوند آنان را که ایمان آورده بودند، به توفیق خویش به حقیقت آنچه که در آن اختلاف داشتند، هدایت کرد و خدا هر که را بخواهد، به راه راست هدایت می کند. 🔶در فصل حاضر، این ادعا به آزمون گذاشته می‌شود که به تبع مکتب فلسفی آیت‌الله بهشتی، نگرش ایشان به امنیت نگرش امنیتی متعالیه است. در دیدگاه آیت‌الله شهید بهشتی امنیت هم بعد سلبی دارد و هم بعد ایجابی؛ به لحاظ سلبی با نفی تهدیدات تعریف می‌شود. ابعاد سلبی امنیت سطوح مختلفی دارد. این سطوح از درون فرد شروع می‌شود و به سطح اجتماع کشیده می‌شود و بعد ایجابی نیز چنین است. هر یک از ابعاد سلبی و ایجابی ابعاد باطنی و ظاهری دارد. از نظر ایشان، امنیت روحی که از طریق سازندگی روحی ایجاد می‌شود، مقدم بر همه امنیت‌هاست. ابزار تأمین 🔹امنیت مذکور این است که هر انسانی با شیطان باطنی خود جهاد کند. این جهاد منشأ همه جهادهایی است که مولّد سطوح و لایه‌های امنیتی بعدی واقع می شود. انسان تا خودسازی نکند، نمی‌تواند دیگران را بسازد و تا همه ساخته نشوند، کشور ساخته نمی‌شود؛ ازاین‌رو شهید بهشتی معتقد است عالی ترین نمونه جامعه، جامعه ای است که بر مبنای هدف، ایده، مکتب و ایدئولوژی مشترک به وجود آمده باشد. تجمعاتی که بر مبنای ایدئولوژیک استوار است، دنیا را تکان می دهد و به جلو می برد. 🔶این تجمعات انسانی خواص بسیاری دارند که یکی از خواصش این است که فروپاشی آنها بسیار دشوار و مشکل است؛ برای مثال مسلمانان در جنگ احد شکست سختی خوردند یا در صلح حدیبیه ضربه روحی شدیدی بر مسلمان ها وارد شد و در غزوه مؤته که بعد از صلح حدیبیه است، ضربه سنگینی وارد آمد؛ اما این مشکلات نه‌تنها لطمه ای بر پیکر نهضت اسلام و جامعه اسلامی وارد نیاورد، بلکه پیغمبر اسلام از این حوادث بهترین نتیجه‌ها را برای پیشرفت نهضت اسلام گرفتند. درواقع در یک جامعه، ایدئولوژی و رهبری صحیح که بر تفوق واقعی استوار باشد، بسیار مهم است؛ بنابراین عامل اصلی تقویت امنیت ملی و جلوگیری از فروپاشی آن مکتب و پایبندی افراد به آن است . ⬅️بر گرفته از کتاب امنیت متعالیه استاد نجف لک زایی ص 275-273 📒مطالعه متن کامل اثر در کتابخوان پژوهان 🌐http://pajoohaan.ir/document/4880
🔴همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 🗓زمان برگزاری: ۲۹ شهریور تا ۳ مهر ۹۹ 🗓برگزاری پنل های تخصصی: ۲۹ شهریور تا ۲ مهر ⏰هر روز از ساعت ۹ الی ۱۳ 🏢نحوه شرکت در همایش: ثبت نام و شرکت، تنها از طریق فضای مجازی به آدرس http://dte.bz/reg 🌐پایگاه اطلاع رسای همایش: http://moghavemat.isca.ac.ir/fa 👨‍🏫 لیست پنل های تخصصی بزودی از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد.
💠عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛ نگاهی بر مهم‌ترین آسیب‌های عرصه پژوهش ✅حجت الاسلام ذاکری بر لزوم ساماندهی پژوهش‌های حوزوی تاکید کرد و گفت: نیاز است مرکزی پژوهش‌های حوزوی را ساماندهی کند تا از بروز تکرار در پژوهش‌ها جلوگیری به‌عمل آورد. حجت الاسلام علی اکبر ذاکری عضو هیأت علمی و مدیر گروه سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به نقد و ارزیابی وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: در مجموع وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه رو به پیشرفت است. 🔶وی یکی از مشکلات عرصه پژوهش را پژوهش های تکراری عنوان کرد و اظهار کرد: نیاز است مرکزی تاسیس شود تا موضوعات و تحقیقات را ساماندهی کند و از تکرار پژوهش در موضوعات جلوگیری کند. پژوهش های تکراری سبب هدر رفت منابع مالی و زمانی پژوهشگران است. مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دومین مشکل در این عرصه را نبود راهنما در روند پژوهش ها بیان کرد و افزود: از ظرفیت اساتید مجرب در این امر استفاده شود تا نتایج فقط گردآوری از تحقیقات دیگران نباشد. وی آخرین مشکل در عرصه پژوهش را عدم انتشار پژوهش ها برشمرد و گفت: امروزه تحقیقات بسیاری انجام می شود اما منتشر نمی شود. نیاز است ارگان های ذی صلاح جدیت لازم به خرج دهند و تحقیقات ارزشمند را منتشر کنند. 🔹پژوهشگر حوزه علمیه قم نیمی از تحقیقات و پژوهش های حوزوی را غیرکاربردی خواند و بیان کرد: برخی از پژوهش ها ممکن است ارتباط مستیقم با جامعه نداشته باشد و فقط جنبه تاریخچه ای دارد، برخی نیز به علت طولانی بودن روند تحقیقات سبب می شود زمانی به پایان برسد که دیگر آن موضوع دغدغه جامعه نباشد. وی در پایان به امتیازات هر یک از پژوهش های حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در پژوهش های حوزوی مطالب و موضوعات به صورت عمیق از منابع بررسی می شود و دارای بینه و محققانه است. پژوهش های دانشگاهی توجه شان به مسائل اجتاعی و بین المللی بیشتر می باشد 🌐https://eitaa.com/isca24/7653
✅عضو هيأت علمي گروه هنر و تمدن اسلامي پژوهشكده اسلام تمدني؛مذهب علیه مذهب؛ نگاهی به تجویز عزاداری در ایام کرونایی 🔹به گزارش روابط عمومي پژوهشكده اسلام تمدني، دكتر سيدعليرضا واسعي در يادداشتي درباره عزاداري در ايام كرونا آورده است: وقتی به بهانه برگزاری مراسم مذهبی، جان عده‌ای به خطر بیفتد، مذهب حقیقی قربانی می‌شود! ✍️در سالیان اخیر، شکلی از مذهب تشیع رجحان یافت که با آن چه در گذشته، به ویژه در سال‌های آغازین انقلاب ایران وجود داشت، به شدت متفاوت و حتی در تعارض و چالش است. مذهب عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی، ایثارگری، رواداری، تعاون و همیاری، زهد و فروتنی و در یک کلمه مذهب معرفت‌محور نسبی که عالمان حقیقت‌اندیش در بستر مراسم عزا و مجالس سوگواری عهده‌دار تبیین و اشاعه آن بودند، آهسته آهسته جای خود را به مذهب مناسکی، خودحق‌پندارنه، تفاخری و شعارمحور، تقدیری و تسلیمی، اکتساب قدرت و انتفاع مکنت و در یک کلمه مذهب مناسک‌محور داد که تریبون‌داران کم‌مایه و صحنه‌گردانان کم‌اندیش به ترویج و تبلیغ آن روی دارند، تا جایی که سخن از مذهب معرفتی در کنار آن، نه تنها آسان نیست که تاوان سختی به دنبال خواهد داشت. 🔹در تشیع اولی، انسان و انسانیت در کانون همه فعالیت‌ها و آیین‌ها قرار دارد و اساسا آن چه محرک پیروان آن است، رهایی آدمیان از پلشتی‌های فردی و نابسامانی‌های اجتماعی در پرتو زندگی متعالی است که با بهره‌گیری از اکسیر معنوی عاشورا و کربلا استحکام می‌یابد، چیزی که در مذهب دوم کمتر به آن اندیشه می‌شود، با همه این‌ها قدرت مذهب دوم که به حکم ضرورت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر روز فزونی می‌یابد، همچون سونامی بزرگی همه را با خود همراه ساخته و راهی برای توقف و تامل باز نمی‌گذارد و در این مسیر حتی متعهدان به ارزش‌های اصیل شیعی نیز توان مقابله با آن را نمی‌یابند. پیروان این مذهب که البته با استفاده از تعابیر عاطفی ارزشی، همه اعتبار، شهرت و بیش از همه منافع خود را در هر چه گسترده‌ترسازی آیین‌های صوری و مراسم و مناسک ظاهری می‌بینند، از هر راهی برای توسعه آن پیش بهره می‌برند، حتی اگر به قربانی شدن انسان‌هایی کشیده شود. 💠نگاهی به کشتگان بعضی از مراسم مذهبی و آیین‌های دینی در سال‌های اخیر، گواه روشنی برای این مدعاست، اما آن چه بیش از هر چیزی مایه شگفتی و انتقاد است، دستور جناب آقای روحانی به برگزاری عزاداری محرم به صورت باشکوه، آن هم در مناطق قرمز و هشدار کرونایی است که به ظاهر برآمده از فشارهای پنهان و آشکار دسته دوم است که بی محابا بر همه پروتکل‌های پذیرفته شده و مورد تایید نظام می‌تازند، اما هرگز چنین فشاری، از مسئولیت جناب ایشان به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مبارزه با کرونا که نمی‌کاهد. 🔹مدیریت و تدابیر به کار گرفته شده در موج اول کرونایی که تمجید و تقدیر بالاترین مقام‌های نظام و اقشار مختلف را به دنبال داشت، در دوره جدید و متاثر از هژمونی مذهب دوم، دچار نابسامانی مدیریتی و تصمیم‌های نادرست گردیده و هراسی در دل‌ها پدید آورده است. 🌐https://eitaa.com/isca24/7655
✅يادداشتي از مجتبي فاني رئيس اداره امور پژوهشي پژوهشكده اسلام تمدني؛ آیین حج، آئينه تمام نماي بندگي 🔹به گزارش روابط عمومي پژوهشكده اسلام تمدني، مجتبي فاني رئيس اداره امور پژوهشي پژوهشكده اسلام تمدني به مناسب شروع ماه ذي الحجه يادداشتي با عنوان «آیین حج؛ آئينه تمام نماي بندگي» ارائه نموده كه در ذيل آمده است: در هر جامعه اي با توجه به دين و تفكر غالب بر آن جامعه، مي توان تعاريفي در مورد انسان و نيازهاي مربوط به دست آورد. در آموزه های دینی ما نيز انسان موجودي است كه فطرتش خداجو و خداخواه است.(1) مهمترين هدف زندگي اش عبادت خداي يگانه است(2) و حج گزاري يكي از اركان پنج گانه دين اوست(3) كه ساير عبادات را نيز كمابيش در خود جاي داده است.(4) و از طرفي در روايات آمده كه حج گزاردن از بهترين مصاديق بندگي است. (5) و اينكه گفته شده اگر مكه از حج گزار خالي شود، امت مسلمان هلاك مي گردند.(6) مي توان گفت منظور جدائي از بندگي است و آيا چه نابودي بدتر و دردناكتر از دين گريزي و كفران نعمات و در نتيجه فقدان معنويت در جامعه، مي شناسيد؟ 🔶براي اولين بار، اولين انسان ها حضرت آدم(ع) و حوا اولين حاجيان تاريخ لقب گرفتند. بعد از آن حجرالاسود در كوه ابوقبيس بود تا در جريان عذاب قوم نوح و فراگرفتن آب بر روي كره زمين، تنها جايي باشد كه زير آب نرود و حتي در همان حال، حضرت نوح (ع) سوار بر كشتي به طواف خانه خدا بپردازد و عبادت كند.(7) 💠جزئیات خبر 🌐https://b2n.ir/888116
✅امام کاظم علیه السلام: تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة، وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا، و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً ✍️در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقام‌های والا و مراتب شکوهمند در امور دین ودنیاست؛ و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد بحار الانوار ج 78ص 321 http://lib.eshia.ir/11008/78/321