eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
871 ویدیو
229 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسن مجتبی(ع) فرمود: «المسؤول حر حتی یعد، ومسترق المسؤول حتی ینجز؛ انسان تا وعده نداده، آزاد است، اما وقتی وعده می دهد، زیر بار مسئولیت می رود و تا به وعده هایش عمل نکند، رها نخواهد شد. بحار الانوار،ج78،ص113
✳گفتمان قرآنی بررسی قرآنی و فقهی خشونت خانگی علیه زنان در ایران 🔶️کارشناسان: 🔸️حجت‌الاسلام والمسلمین علی مدبر عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸️دکتر محمدمهدی مقدادی دانشیار دپارتمان حقوق دانشگاه مفید 📅 چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ شب 📺 پخش از طریق: - صفحه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: http://dte.bz/quranconf - صفحه اینستاگرام خبرگزاری ایکنا: https://instagram.com/iqna_video
11.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی و تمدنی ۱۵ (برکت عمل، برکت عامل) ⬅️عمل فی سبیل الله به تکثیر خود عمل (برکت در ناحیۀ عمل) می‌انجامد، یا به تکثیر نه فقط فعل خیر، بلکه فاعل خیر (برکت در ناحیۀ فاعل) منتهی می‌شود؟ تفسیر نمونه در این باره می‌گوید: عمل هر انسانی پرتوی از وجود اوست و هر قدر عمل گسترش یابد، وجود انسان در حقیقت توسعه یافته است. به تعبیر دیگر قرآن عمل انسان را از وجود او جدا نمیداند و هر دو را اشکال مختلفی از یک حقیقت می­شمرد. بنابراین آیه اشاره به این دارد که انسانهای نیکوکار در پرتو نیکی­هایشان نمو و رشد معنوی پیدا می­کنند و این افراد همچون بذرهای پرثمری هستند که به هر طرف ریشه و شاخه می­‌گستراند و همه جا را زیر بال و پر خود می­‌گیرد (نمونه/ ج/2 ص 368). 💠بدین‌سان برکت و تکثری که از رهگذر انفاق فی‌سبیل الله بوجود می‌آید نه به یک صورت، بلکه به صور مختلف رخ می‌دهد: 1️⃣تکثیر مال رفته (انفاق شده) و اینکه این مال دست به دست در میان مردم انتقال پیدا می­کند و تمامی ندارد. 2️⃣. تکثیر مالِ مانده پیش فرد انفاق کننده که آن نیز برای صاحب مال (انفاق کننده) برکت پیدا می‌کند چرا که مال انفاق شده از آن مال اصلی بوده است و انفاق مال، موجب برکت در همۀ مال می‌شود. 3️⃣اینکه فرد انفاق کننده با عملی که انجام می‌دهد و انفاقی که صورت می‌دهد از خود الگویی درست می‌کند و خود را به مثابه یک حبه و دانه، در جامعه تبدیل به صدها و هزاران حبه می­کند و بسیاری از انفاق کننده‌ها در جامعه و در آیندۀ نسل او به مشی او تمسک و تأسی کرده و آنها هم انفاق فی‌سبیل الله می‌کنند. 4️⃣. اینکه خود فرد انفاق کننده به موجب عمل بزرگ انفاق، و بزرگ‌تر از آن عمل فی‌سبیل‌الله، بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و تبدیل به فردی در مقیاس یک جامعه (حبه‌ای در مقیاس هفتصد حبه) وفردی در مقیاس یک امت بدل می‌شود. 🌐https://eitaa.com/isca24/9455
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق هفتم (58 ثانیه) 👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار ‍‍پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📚 آیه ۱۰۳ سوره نساء: فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِكُمْ ۚ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۚ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا ⬅️هر عملی در ظرف زمان انجام می شود بنا بر این ارتباط تنگاتنگی میان زمان و کیفیت عمل وجود دارد ،تعداد قابل توجهی از اعمالی که در قرآن کریم به آن ها اشاره شده است زمان خاصی دارد که باید در آن زمان خاص انجام شود بنا بر این اگر خارج از این زمان انجام شود از کیفیت آن ها کاسته می شود. ♈️ اعمالی هستند که هر چند می توان درزمان خاصی انجام شوند اما اگر در ابتدای آن زمان واقع شوند از کیفیت بالاتری برخوردارند مانند نماز،نماز هر چند زمان خاصی برای انجام آن در نظر گرفته شده است اما اگر در ابتدای وقت انجام شود از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار خواهد بود. https://eitaa.com/isca24/9456
✳گفتمان قرآنی بررسی قرآنی و فقهی خشونت خانگی علیه زنان در ایران 🔶️کارشناسان: 🔸️حجت‌الاسلام والمسلمین علی مدبر عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸️دکتر محمدمهدی مقدادی دانشیار دپارتمان حقوق دانشگاه مفید 📅 چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ شب 📺 پخش از طریق: - صفحه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: http://dte.bz/quranconf - صفحه اینستاگرام خبرگزاری ایکنا: https://instagram.com/iqna_video
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید.
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی و تمدنی ۱۶ (تناقض انفاق و برکت) ⬅️نکته مهم اینکه سرعت در عمل، و برکت حاصل از آن، منوط به رحمت الهی است. این رحمت الهی است که عمل نیک را برکت می‌بخشد و آن را ماندگار می‌کند. در نگرش الهیاتی، همین وسعت و رحمت الهی است که موجب می‌شود تناقض نمایان بین «انفاق» (کم‌شدگی) و «برکت» (زیادشدگی) حل شود («من ذالذی یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له اضعافا کثیره و الله یقبض و یبسط و الیه ترجعون»بقره/245). 💠در نگرش اجتماعی نیز می‌توان این تناقض و یا عدم تناسب را توضیح داده و آن را توجیه کرد. در فرایند انفاق آنچه اتفاق می­افتد در ظاهر کاسته شدن از دارایی فرد انفاق‌گر است اما آنچه واقعیت دارد پیوستگی و اتصال و ارتباط تنگاتنگ دارایی فرد با داشته‌های جامعه است و در یک نگاهی وسیع‌تر همۀ داشته‌های انسانی در جامعه در ارتباط با یکدیگر قرار می‌گیرد و همانطور که تن واحد، عضوهای مختلفی با نام‌های متفاوت دارد، افراد انسانی هم اعضا و جوارح تن جامعه هستند و همه با هم و در کنار هم و برای رسیدن به یک هدف مشترک هستند. ⬅️پس مسلم است که هدر رفت و کاسته شدنی که در ظاهر به نظر می­رسد،در نگاه عمیق‌تر از میان می‌رود و تنها خیر و نیکی است که برای همه اعضا چه انفاق کننده و چه انفاق شونده، باقی خواهد ماند. 🌐https://eitaa.com/isca24/9460
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق هشتم (58 ثانیه) 👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار ‍‍پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📚 آیه 59سوره نساء: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ⬅️معمولا انسان در یک زمان،توانایی انجام چند عمل را دارد مثلا این که نماز بخواند، قرآن بخواند،مطالعه کند، به دیگری کمک کند،مشکل کسی را حل کند،دنبال کار اشتغالش باشد،به خانواده اش برسد و مسائلی از این دست، اما در یک زمان فقط می تواند یک عمل را انجام دهد در این جا این سوال پیش می آید که اولویت انجام عمل بر چه اساس است،چگونه ما مشحص کنیم که کدام عمل اولویت دارد که در کیفیت عملمان تاثیرگذار باشد؟ 💠یکی از مهم ترین اولویت ها برای انجام اعمال این است که ما ببینیم ولی جامعه دقیقا از ما چه خواسته است،آن مهم ترین اولویت در انجام عمل خواهد بود. 🌐https://eitaa.com/isca24/9461
✅ دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه برگزار می کنند: ✒️ سلسله نشست های همایش ایمان و چالش های عصر جدید ✒️ نشست بیست و چهارم🔻 *چالش‌های قدیم و جدیدِ «ایمان» در فرآیند تمدنیِ ما* ✒️ســخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حبیب الله بابایی؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏰زمان: سه شنبه 1400/2/14 از ساعت 21 الی 22:30 👆لینک ورود به جلسه👇 https://marref.ir/ikq
11.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید. 🌐https://eitaa.com/isca24/9463
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی نکته‌های قرآنی و تمدنی ۱۷ (عجله و سرعت) ⬅️تفاوتی هست بین سرعت و عجله. سرعت (به مثابه یک امر پسندیده) به معنای پیش افتادن در کاری است که وقت آن رسیده و پیش افتادن در آن مُوجّه است. ضد کلمۀ «سرعت» در زبان عربی کلمۀ «ابطاء» و کُندی است که امری مذموم و ناپسند است. ولی عجله پیش افتادن در کاری است که وقت آن نرسیده و نباید در آن گام به پیش گذاشت (مثلا شتابزدگی در عملیاتی که هنوز لحظه آن نرسیده). ضد کلمۀ «عجله» در زبان عربی کلمۀ «الاناه» (یا حلم و تأنّی) است که امری پسندیده است.(المیزان ج 3 ص 385).