eitaa logo
من شیعه هستم
564 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سوال : دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند و روزه گرفتن بر آنها مقداری مشکل است، چه حکمی دارند؟ آیا سن بلوغ شرعی دختران اکمال 9 سال قمری است؟ ✅ بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل 9 سال قمری است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمّل آن برایشان همراه با مشقّت زیاد باشد، افطار برای آنها جایز است. 💠 سوال : اگر دختر 9 ساله ای که روزه بر او واجب شده، به دلیل دشواری، روزه اش را افطار نماید، آیا قضا بر او واجب است یا خیر؟ ✅ قضای روزه هایی که از ماه رمضان افطار کرده، بر او واجب است. 📚 رساله استفتائات رهبری ص 152 ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
هر کس راهی را كه وجود مبارك حضرت امیر (ع) مشخص كرد طی كند عالِم می ‌شود، فرمود می ‌خواهی مُلاّ بشوی، با نمی ‌شود : لاَ تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ؛ اهل عزم شدن، با رفاه ‌طلبی و سورچرانی و فلان ‌جا دعوت كردند و فلان‌‌ جا مهمانی داریم و فلان‌ شخص آمد و امثال اینها جمع نمی ‌شود؛ فرمود اگر می ‌خواهی مُلاّ بشوی باید جان بكَنی. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 ❇️ تا چه حدّى محدود است؟ 💠 و امّا آن مقدار محدوديتى كه در آزادى افراد ايجاد مى كند و اطلاقِ فطرى آن را تقييد مى نمايد بر حسب اختلاف مجتمعات بشرى از جهت زيادى قوانين و رسومى كه در مجتمع دائر مى باشد و كمى آن قوانين و رسوم، مختلف مى شود. زيرا آن چيزى كه بعد از اجتماع در تقييد آزادى هاى فردى اثر به سزايى دارد، همان قوانينى است كه در ميان مردم جارى مى شود. هر قدر مواد اين بيشتر و مراقبت در اعمال مردم دقيقتر باشد معلوم است كه محروميّت از آزادى و لاقيدى بيشتر خواهد بود، چنان كه هر قدر مراقبتِ قوانين كمتر باشد آن محروميّت ها نيز كمتر خواهد بود. ليكن در عين حال آن مقدار محدوديّت واجبى كه در هيچ اجتماعى از بكار بستن آن راه فراری نيست و انسان اجتماعى نمى تواند آن را ناچيز بگيرد، محدوديتى است كه حفظ وجود اجتماع و سنن دائر و قوانين جارى از نقض و انتقاض، موقوف بر آن است. 💠 و لذا هيچ مجتمعى از مجتمعات بشرى را نخواهيد يافت كه داراى كه از نفوس و فرزندان آن مجتمع دفاع كند و ايشان را از نابودى و هلاكت حفظ نمايد نبوده باشد، بلكه به هر اجتماعى كه نگاه كنيد خواهيد ديد كه زمامدارى، امور آن اجتماع را تكفّل نموده و با گستردن امنيت عمومى و بى رحمى در برابر متعدّى و ظالم، سنن جارى و عادات و رسوم مقدّس جماعت را از نقض شدن حفظ می كرده. اين شما و اين رسيدگى و مطالعه اوضاع جوامعى كه تاريخ، اوضاع و احوال آنها را ضبط نموده؛ خواهيد ديد كه نيز گفتار ما را تصديق مى كند. 💠 اينجاست كه بعد از بيانات گذشته مى توانيم حرف خود را پوست كنده بزنيم و بگوئيم روش درباره بَرده گيرى صحيح و روش ديگران غلط بوده است. براى اينكه در شريعتِ فطرت، اوّلين حقّ مشروع هر مجتمعى، سلب حُرّيت از خويش است و به عبارت ديگر : هر جامعه اى هر گونه آزادى را از دشمنی كه در صدد بر آمده زندگى آن جامعه را به كلّى تباه سازد، مالك است؛ و حقّ دارد هر گونه آزادى اراده و عمل را از دشمن جانى خود تملّك كند و بگيرد، يا اينكه او را به كلّى از صفحه روزگار بر اندازد يا زنده اش گذارد و تملّكش نمايد. و هم چنين نسبت به دشمن دين و سنن و قوانين جاريه اش مى تواند جلوی قانون شكنى و آزادى عملش را بگيرد، و اختيار دارد كه او را به جان و يا مال و يا غير آن مجازات نمايد. يقيناً هيچ به خود اجازه نمى دهد كه از حرّيت و آزادى دشمنى كه نه براى حيات مجتمع او ارزشی قائل است و نه با او در حفظ مجتمعش برادرى و همکاری مى نمايد و نه از تباه ساختن مجتمعش پروا داشته و در مواقع خطر به خودش وا ميگذارد، طرفدارى نمايد. و آيا از آزادى چنين دشمنى طرفدارى كردن و نیز وظيفه فطرىِ حفظ اجتماع را انجام دادن، جمع صريح بين دو متناقض و و ديوانگى نيست؟ يقيناً خواهيد گفت بله همینطور است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
هدایت شده از من شیعه هستم
💗 محال است انسانی به جز از راه علیه السلام به مقام توحید برسد. 💗 سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام است. ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 بنا بر اين از مطالبى كه گفتيم روشن شد كه : اوّلاً : بنا گذاشتن بر آزادى انسان به طور ، امرى است كه صريحاً مخالف حقّ فطرى و مشروع انسان است، آنهم حقّى كه نسبت به ساير حقوق مشروع و فطرى انسان اولويّت دارد. و ثانياً : آن برده گيرى كه اسلام معتبرش دانسته حقّى است كه با قوانين مطابقت دارد، و آن عبارت است از برده گيرى دشمنان دين و مُحاربين با مجتمع اسلامى. 💠 چنين كسانى از آزادی عمل محروم شده و به حكم اجبار، به داخل مجتمع اسلامى جلب و در زىّ بَردگان در خواهند آمد، و آن قدر در آن مجتمع خواهند زيست تا آنكه بر اساس تربيت يافته تدريجاً آزاد و به مجتمع «اَحرار» ملحق شوند، علاوه بر اينكه زمامدار مسلمين حقّ دارد كه اگر براى مجتمع دينى مصلحت بداند تمامى بردگان را تا آخرين نفر آزاد نموده يا در حقّ آنها رفتار ديگرى كه منافى با احكام الهى نباشد معمول دارد، و حال آنكه اگر اين بردگان به بردگى مسلمين در نيامده بودند يقيناً نه اينطور سالم و محترم مى زيستند و نه نعمت دين و تربيت دينى كه اعظم نعمتهاست نصيبشان ميشد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 به خلاف كه چون قانونش را - به بيانى كه گذشت - بر اساس «توحيد» بنا نهاده و در مرحله بعد، «اخلاق فاضله» را نيز پايه قانونش قرار داده و آن گاه متعرّض تمامى اعمال بشر (چه فرديش و چه اجتماعيش) شده و براى همه آنها حكم جعل كرده و در نتيجه هيچ چيزى كه با ارتباط پيدا كند و يا انسان با آن ارتباط داشته باشد نمانده، مگر آنكه شرع اسلام در آن جاى پايى دارد؛ در نتيجه در اسلام جايى و مجالى براى حُرّيت و آزادی به معناى امروزيش نيست. 💠 امّا از سوى ديگر حُرّيتى به بشر داده كه قابل قياس با حرّيت تمدّن عصر حاضر نيست، و آن آزادى از هر قيد و بند و از هر عبوديتى به جز عبوديت براى است و اين هر چند در گفتن آسان است، يعنى با يك كلمه «حُرّيت» خلاصه مى شود ولى معنايى بس وسيع دارد و كسى مى تواند به وسعت معناى آن پى ببرد كه در سنّت اسلامى و سيره عملى كه مردم را به آن مى خواند و آن سيره را در بين افراد جامعه و طبقات آن بر قرار مى سازد دقّت و تعمّق كند و سپس آن سيره را با سيره ظلم و زورى كه تمدّن عصر حاضر در بين افراد جامعه و در بين طبقات آن و سپس بين يك جامعه قوى و جوامع ضعيف بر قرار نموده مقايسه نمايد. آن وقت مى تواند به خوبى درك كند آيا اسلام بشر را آزاد كرده و بشر را اسير هوا و هوسها و جاه طلبى ها نموده و يا به عكس است و آيا آزادى واقعى و شايسته منزلت انسانى آن است كه اسلام آورده، و يا بى بند و بارى است كه تمدّن حاضر به ارمغان آورده. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
سلام رفقا به مناسبت اینکه امروز سر کوچه مون شده بود، و ماجرایی که اونجا شاهدش بودیم، برادرانه چند تا نکته عرض میکنم برای همه کسانی که در آینده شاهد تصادف خواهند بود و یا بعد تصادف حضور پیدا خواهند کرد. 👈 اول : هر کس شاهد تصادف بوده ، یه وظیفه ای داره : که تا آمدن افسر راهنمایی منتظر بمونه و آنچه رو که دیده به مأمور راهنمایی بگه تا حقّ بی گناهی پایمال نشه. دقّت کنید :👈 امّا سعی کنه قبل از اومدن افسر، هیچ حرفی نزنه تا احیاناً دعوایی پیش نیاد. پس فقط پیش مأمور حرفش رو بزنه و شماره تلفن بده و بره دنبال زندگیش. 👈 دوم : کسانی که اونجا هستند لطفا دلسوزی بکنند، ولی نه از راه گفتن به افسر و ارائه راه حلّهای دروغی و کلک بازی. بعضی ها میخوان هر طور شده کاری بکنن تا «بیمه» جریمه و خسارت رو بده، حتی اگه اینکار از راه دروغ و حُقّه بازی باشه. این دنیا حساب و کتاب داره بنده خدا، بی عُرضه است درسته، گرانی هست درسته، ولی تو مراقب خودت باش آخرتت به باد نره مسلمان.
موعظه آیت الله بهجت.wma
1.2M
. ✅ این حرفها را باید با طلا نوشت... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
💠 سوال : من به لطف خداوند متعال دارای فرزندی هستم که شیرخوار است. ان شاءالله تعالی بزودی ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسید، در حال حاضر میتوانم روزه بگیرم ولی در صورت روزه گرفتن، شیرم خشک خواهد شد. با توجه به اینکه دارای بُنیه ضعیفی هستم و کودکم هر ده دقیقه شیر میخواهد، چه وظیفه ای دارم؟ ✅ اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشید، روزه تان را افطار کنید، ولی برای هر روزی باید یک مُدّ طعام به فقیر بدهید و قضای روزه را هم بعداً بجا بیاورید. 📚 رساله استفتائات رهبری ص 155 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
هدایت شده از من شیعه هستم
🌹🌹🌹🌹 🔹لینک مطالب مهم کانال بخش اول👇 https://eitaa.com/ishiaa/460 🔹لینک مطالب مهم کانال بخش دوم👇 https://eitaa.com/ishiaa/490 🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹 ❇️ داستان بر انداختن برده گيرى به كجا انجاميد؟ 💠 دولت هاى بزرگ دنيا در قرارى صادر كردند مبنى بر منع اكيد خريد و فروش بَرده، و نتيجه قرار مزبور اين شد كه غلامان و كنيزان هر كجا بودند آزاد گردند و ديگر مثل سابق، بردگان براى عرضه به خريدار به صف در نيامده و چون رمه گوسفند از اينجا به آنجا سوق داده نشوند. نتيجه ديگرش اين شد كه ديگر، عدّه اى از نفوس بشر براى خدمت در حرم سراها اَخته نگردند. خلاصه امروز ديگر از آن بردگان و آن اخته ها حتّى براى نمونه يك نفر هم يافت نمى شود، مگر در بعضى از اقوام وحشى بطورى كه نقل مى كنند. 💠 ليكن بايد ديد آيا صِرف بر انداختن اسم بَرده و برده گيرى از زبانها و يافت نشدن اشخاص به اين اسم، يك دانشمندى را كه آزادانه فكر مى كند قانع ميسازد؟ و آيا مردمِ فهميده نمى پرسند كه مگر در اين مسأله، بحث و نزاع بر سر بود كه با منع از بکار بُردن اسم «برده» و اطلاق اسم «حُرّ» بر بندگان، مطلب تمام و نزاع خاتمه يابد، اگر چه آش همان آش و كاسه همان كاسه باشد و همچنان منافع كارِ عدّه اى را از آنان سلب و اراده شان را تابع اراده خود بكنند؟! آيا اين همه گفتگوها و مبارزه هاى اساسى، بر سر واقعيّت و حقيقت معناى و آثار آن بود؟ و آیا به راستى اينها با رسوم بردگى مخالفند؟ 💠 اگر مخالفند پس آن رفتار وحشيانه در شان چه بود كه دولتهای ضعيف را تسليمِ بلاقيد و شرط خود نموده چون مور و ملخ به شهرها و ديارشان تاخته، ميليونها از اموالشان را به تاراج بُرده حتّى بر جانشان و اطفال بى گناهشان هم رحم نكردند، و ميليونها نفر را به اسيرى و بَردگى به داخل خاك خود كشيده به هر كارى كه خواستند وا داشتند و همين امروز هم رفتار خود را به همان منوال دارند ادامه مى دهند؟؟ ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈