🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت38
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ عواملى مانند «وطن دوستى، نوع دوستى، مَدح و تمجيد طلبى» سببيّت اخلاقى ندارد.
💠 و امّا اينكه اين #توهّم (كه اتفاقاً بسيارى از اهل فضل را به اشتباه انداخته) كه مثلاً «حُبّ وطن، نوع دوستى، ثنا و تمجيد در مقابل صحّت عمل» و امثال اينها بتواند كسى را از تجاوز به حقوق همنوع و هموطن باز بدارد، (توهّمى است كه جايش همان ذهن است، و در خارج وجود ندارد) وخيالى است باطل. چرا كه امور نامبرده، عواطفى است درونى و انگيزه هايى است باطنى كه جز تعليم و تربيت، چيزى نمى تواند آن را حفظ كند و خلاصه : اثرش بيش از #اقتضا نيست و به حدّ سببيّت و #علّيت نمى رسد تا تخلّف ناپذير باشد.
💠 پس اينگونه حالات، اوصافى هستند اتّفاقى و امورى هستند عادى كه با برخورد موانع زايل مى شوند و اين توهّم مثل توهّم ديگرى است كه پنداشته اند عوامل نامبرده يعنى «حُب وطن»، «علاقه به همنوع»، و يا «عشق به شهرت و نام نيك»، اشخاصى را وادار مى كند به اينكه نه تنها به حقوق ديگران تجاوز نكند بلكه خود را فداى ديگران هم بكند، مثلاً خود را به كُشتن دهد تا وطن از خطر حفظ شود و يا مردم پس از مُردنش او را تعريف كنند.
آخر كدام انسان #بى_دين، انسانى كه مُردن را نابودى مى داند، حاضر است براى بهتر زندگى كردن ديگران و يا براى اينكه ديگران او را تعريف كنند و او از تعريف ديگران لذّت ببرد خود را به كُشتن دهد؟ او بعد از مُردنش كجا است كه تعريف ديگران را بشنود و از شنيدنش لذّت ببرد؟
💠 و كوتاه سخن اينكه هيچ #متفكّر_بصير، ترديد نمى كند در اينكه انسان (هر چه مى كند به منظور سعادت خود مى كند، و هرگز) بر محروميّت خود اقدامى نمى كند، هر چند كه بعد از محروميّت، او را مدح و ثنا كنند و وعده هايى كه در اين باره به او مى دهند كه اگر مثلاً براى سعادت جامعه ات فداكارى كنى (قبرت به نام #سرباز_گمنام مزار عموم مى گردد) و نامت تا ابد به نيكى ياد مى شود و افتخارى جاودانى نصيبت مى شود و ... تمام اينها وعده هايى است پوچ و فريبكارانه كه مى خواهند او را با اينگونه وعده ها گول بزنند و عقلش را در كوران احساسات و عواطف بدزدند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌸🌸🌸🌸
👆👆معلوم شد که هیچ وقت #شهدای ما
صِرفاً و فقط برای دفاع از کشور
و حفظ امنیّت نرفتند و از جانشون نگذشتند
بلکه همیشه یه هدف بالاتر و والاتری بوده.
هر کسی غیر این گفته باشه
قطعاً اشتباه کرده و یا
خواسته شهدا رو کوچیک بکنه.
دوستان اگر خوب مباحث رو پیگیر بوده باشید، بطور مستدل روشن شده که :
#دین_اسلام حقیقتاً یک دین و سنّت پیشرفته و کاملی است.
14 قرن قبل، قوانینی وضع کرده و برخوردهایی با مسائل بشری داشته که بشر امروزی در عصر تمدّن و پیشرفت هم، از آوردن چنین قوانینِ همه جانبه ای عاجز است. چنانکه در همین مباحث #انسانِ_بَرده دارید مشاهده می کنید.
بعد از قرنها جنایت، برده داری لغو شد ولی به شکل دیگری به حیات خودش ادامه داد و تا الان هم ادامه داره و توضیحش در آینده خواهد آمد. ان شاءالله
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت9
#المیزان
❇️ رفتار و سيره اسلام درباره غلامان و كنيزان و عنايت به آزاد گشتن بردگان.
💠 بعد از آنكه بَردگى بر غلام و يا كنيزى مستقر گرديد، آن غلام و كنيز «مِلك يَمين» شده و تمامى منافع عملش براى غير خواهد شد و در مقابل هزينه زندگيش بر عهده مالكش خواهد بود. #اسلام سفارش كرده كه مولا با عبد خود معامله پدر و فرزندى نموده و او را يكى از اهل بيت خود حساب كنند، و بين او و آنان در لوازم و احتياجات زندگى فرق نگذارد؛ چنان كه رسول خدا (ص) هم با غلامان و خدمتكاران خود همين طور رفتار مى نمود و با ايشان غذا مى خورد، نشست و برخاست مى كرد و در خوراك و پوشاك و امثال آن، هيچ تقدّمى براى خود بر آنان قائل نبود. و نيز #توصيه كرده كه بر غلام و كنيز سخت نگيرند و شكنجه ندهند و ناسزا نگويند و ظلم روا ندارند، و اجازه داده كه اين طائفه در بين خود و به اِذن اهلشان ازدواج كنند و همچنين به اَحرار هم اجازه داده كه با آنان ازدواج نمايند و در دادن شهادت و در كارهاى خود دخالت داده و سهيم سازند، چه در زمان بَردگيشان و چه بعد از آزاد شدنشان.
💠 ارفاق اسلام در حقّ بردگان به جايى رسيد كه در جميع امور با اِصرار شركت مى كردند، حتى تاريخ صدر اسلام بسيارى از بردگان را ياد مى كند كه متصدّى امر فرماندهی و امیری لشكر شده اند. در بين صحابه بزرگ رسول خدا (ص) نيز عده اى از همين بردگان وجود داشتند، مانند #سلمان_فارسى، #بلال_حبشى و ديگران. در حُسن سلوك اسلام با بردگان همين بس كه خود رسول خدا (ص) صفيّه (دختر حىّ بن أخطب) را آزاد نمود و با او ازدواج كرد، و همچنين جويريه (دختر حارث) را كه يكى از دويست نفر اُسراى جنگ بنى المصطلق بود همسر خود نمود، و اين عمل باعث شد كه بقيه نفرات هم كه همه، زنان و كودكان بودند آزاد شوند. و اين خود يكى از «ضروريات» سيره اسلام است كه مردان #با_تقوا اگر چه بَرده باشند مقدّم بر سايرين هستند، حتى از مولاى بى تقواى خود هم گرامی ترند. و عبد مى تواند مالى را تملّك نموده و با اِذن اهل خود از جميع مزاياى حيات استفاده نمايد، اين بود اجمالى از رفتار اسلام نسبت به بردگان.
💠 علاوه بر اين، تأكيد بليغ و #سفارش_اكيد كرده به آزاد كردن ايشان و اخراجشان از زندانِ بردگی به فضاى آزاد حُرّيت، و همين روش خود باعث شد كه روز به روز از عدّه ی بردگان كاسته شده و به جمعيت اَحرار افزوده شود. به اين سفارشات هم اكتفاء نكرده، يكى از #كفّارات را آزاد كردن بردگان قرار داد نظير : كفّاره قتل و روزه خورى؛ و نيز به مَوالى اجازه داد كه با بندگان خود «مكاتبه» كنند، يعنى قرارداد ببندند كه هر وقت تمامى قيمت خود را به موالى پرداختند آزاد شوند، و يا به هر مقدارى كه از قيمت خود را پرداختند به همان مقدار آزاد گردند. همه اين دستورات از جهت عنايتى است كه #اسلام به آزاد شدن بردگان و رها شدنشان از اسارت بندگى و اِلحاق آنها به مجتمع انسانى دارد، و مى خواهد كه هر چه زودتر و هر چه بيشتر پيوند بندگان به مجتمع بشرى تكميل شده و بطور كلّى اين ذلّت از عائله بشر رخت بربندد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت39
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 و چنين شخص فريب خورده اى اينگونه #خيال مى كند كه بعد از مُردنش و به اعتقاد خودش بعد از باطل شدن ذاتش، همان حالِ قبل از مرگ را دارد. یعنی وقتی كه مردم تعريف و تمجيدش می كنند او مى شنود و لذّت مى برد و اين چيزى جز غلط در وَهم نيست، همان غلط در وَهمى است كه مِی گسارانِ مست در حال مستى دچار آن مى شوند و وقتى احساساتشان به هيجان در مى آيد بنام فُتوّت و مردانگى از جُرم مجرمين در می گذرند و جان و مال و ناموس و هر كرامت ديگرى را كه دارند در اختيار طرف مى گذارند و اين خود، #سفاهت و #جنون است؛ چون اگر عاقل بودند هرگز به چنين امورى اقدام نمى كردند.
💠 پس اين لغزشها و امثال آن، خطرهايى است كه غير از توحيدى كه ذكر شد هيچ سنگرى نيست كه انسان را از آن حفظ كند و به همين جهت است كه اسلام #اخلاق_كريمه را كه جزئى از طريقه جاريه او است بر اساس #توحيد پى ريزى نموده است. توحيدى كه اعتقاد به توحيد هم از شؤون آن است و لازمه اين توحيد و آن معاد، اين است كه انسان هر زمان و هر جا كه باشد روحاً ملتزم به احسان و دورى از بديها باشد؛ چه اينكه تك تك موارد را تشخيص بدهد كه خوبى است يا بدى است و يا نداند و چه اينكه ستايشگرى، او را بر اين اخلاق پسنديده ستايش بكند و يا نكند، و نيز چه اينكه كسى با او باشد كه بر آن وادار و يا از آن بازش بدارد يا نه. براى اينكه چنين كسى #خدا را با خود و داناى به احوال خود و حفيظ و قائم بر هر نفْس مى داند و معتقد است كه خداى تعالى عمل هر انسانى را مى بيند و نيز معتقد است كه در ما وراى اين عالَم #روزى است كه در آن روز هر انسانى آنچه را كه كرده حاضر مى بيند (چه خير و چه شرّ) و در آن روز هر كسى بدانچه كرده جزا داده مى شود.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺🌺
#آیت_الله_مجتهدی
آقای آخوند از آقای نخودکی خواست که او را موعظه کند. آقای نخودکی گفت : «مَرنج و مَرنجان». آقای آخوند گفت : مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیّت نکنم، ولی مرنج یعنی چه؟ چطور میتوانم ناراحت نشوم مثلاً وقتی بفهمم کسی مرا #غیبت کرده یا #فحش داده، چطور نباید برنجم؟ آقای نخودکی گفت : علاج آن است که خودت را کسی ندانی. اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی. بله دوستان اگر ما خودمان را دارای عزّت و مقام خاصی ندانیم و در برابر #خداوند، خود را هیچ بدانیم، دیگر هیچگاه از سخن دیگران ناراحت نخواهیم شد.
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت10
#المیزان
❇️ مباحث فصول گذشته را ميتوان در سه مطلب خلاصه كرد :
💠 اول اينكه #اسلام در الغاى اسباب برده گيرى و تقليل و تضعيف آن از هيچ تلاش و کوششی دريغ نداشته و كوتاهى نكرده، تا جايى كه از همه اسبابهاى معمول در دنياى آن روز، تنها يك سبب را به اعتبار خود باقى گذارد، آن هم سببى بود كه به #حكم_فطرتِ قاطع، چاره اى جز ابقاى اعتبارش نبود؛ و آن سبب عبارت بود از دشمنى با «دين و مزاحمت با مجتمع بشرى و سركشى در برابر حقّ و به هيچ وجهى از وجوه در برابر حقّ سر فرود نياوردن»، اسلام اين طغيان را مجوّز برده گيرى دانست.
💠 دوم اينكه #اسلام براى احترام و آبرو دادن به بَردگان و نجات آنان از ذلّتى كه داشتند جميع وسائل ممكن را بكار برد و تا اندازه اى كه بيش از آن تصوّر و امكان ندارد شؤون حياتى آنان را با شؤون حياتى ساير اجزاء مجتمع بشرى يعنى آزادگان نزديك ساخت، به حدّى كه بردگان مثل يكى از افراد مجتمع شدند، گر چه به تمام معنا همدوش شان نگرديدند، ليكن حجاب و فاصله اى كه باقى ماند بسيار دقيق و قابل تحمّل بود، و آن اين بود كه بردگان مانند آزادگان تمامى مازاد از فعاليتشان مِلك خودشان نبود، بلكه از اين نيرو تنها مقدارى را مالك بودند كه زندگى شان را به طور متوسط تأمين نمايد و زائد بر آن، مِلك موالى بود؛ به عبارت ديگر، در اسلام #هيچ_فاصله اى بين عبد و حُرّ نماند مگر تنها اين تفاوت كه عبد محتاج بود به اِذن مولايش.
💠 سوم اينكه #اسلام در آزاد كردن «بَردگان» و الحاق شان به مجتمع «آزادگان» به هر گونه بهانه ای مُتشبّث شده، از طرفى عموم مسلمين را به آزاد كردن بردگان ترغيب و تحريص نموده و اين عمل را يكى از #عبادات شمرده، و از طرفى هم آن را در حقّ بعضى از گنهكاران واجب نموده و كفّاره گناهشان قرار داده، و از طرفى ديگر به مَوالى اجازه داد كه با بَرده خود «مكاتبه» نموده، قرار ببندند كه هر وقت از دستمزد خود همه قيمت خود را به مولا پرداختند آزاد شوند و يا به هر مقدارى كه از قيمت خود را پرداختند به همان مقدار آزاد گردند و نيز به موالى اجازه داد كه بنده خود را «تدبير» كنند يعنى او را براى بعد از مرگ شان آزاد سازند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت40
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ انگيزه هاى عقلانى، غير انگيزه #احساس است.
💠#منطقِ_احساس، انسان را تنها به منافع دنيوى دعوت و وادار مى كند، در نتيجه هر زمان كه پاى نفعى مادّى در كار بود و انسان مادّى آن را احساس هم كرد، آتش شوق در دلش شعله ور گشته و به سوى انجام آن عمل تحريك و وادار مى شود و امّا اگر نفعى در عمل نبيند، خمود و سرد است. ولى در #منطقِ_تعقّل، انسان به سوى عملى تحريك مى شود كه حقّ را در آن ببيند و تشخيص دهد، چنين كسى پيروى ِحقّ را سودمندترين عمل مى داند، حال چه اينكه سود مادّى هم در انجام آن احساس بكند و يا نكند، چون معتقد است آنچه كه نزد خدا است بهتر و باقى تر است و تو خواننده عزيز مى توانى در اين باره بين دو نمونه زير از اين دو منطق يعنى «منطق تعقل» و «منطق احساس» مقايسه كنى :
💠 از #منطق_احساس شعر عنتره شاعر را به يادت مى آوريم كه مى گويد : (و قولى كلّما جشات و جاشت —- مكانك تحمدى او تستريحى )؛ ميخواهد بگويد : من در جنگها هر وقت آتش جنگ شعله ور و تنورش داغ ميشود و احساسِ خطر متزلزلم مى سازد، براى اينكه دلم را محكم كنم به دلم مى گويم : ثُبات و استوارى به خرج بده، براى اينكه اگر كشته شوى مردم تو را به ثبات قدم و فرار نكردنت مى ستايند و اگر دشمن را بكُشى راحت مى شوى و به آرزويت مى رسى، پس ثبات قدم در هر حال براى تو بهتر است.
💠 و از #منطق_تعقّل كلام خداى تعالى را نمونه مى آوريم كه مى فرمايد :
❣قلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينا، فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ.
بگو به ما نمى رسد مگر آنچه كه #خدا براى ما مقدّر كرده، سرپرست ما او است، و مؤمنين بايد كه بر خدا توكّل كنند، بگو آيا جز رسيدن يكى از دو #خير را براى ما انتظار داريد نه، شما هر چه براى ما آرزو كنيد هر چند كشته شدن ما باشد به نفع ما است، ولى ما انتظار داريم عذابى از ناحيه خدا و يا به دست خود ما بر سر شما آيد، حال شما انتظار خود را بكِشيد ما هم با شما در انتظار هستيم. (سوره توبه آيه 52)
كه در اين آيه #مؤمنين مى گويند : ولايت بر ما و نصرت يافتن ما از آن خدا و به دست او است، ما جز ثوابى را كه خدا در برابر اسلام آوردن و التزام دينى، به ما وعده داده، چيزى نمى خواهيم، (حال چه با كشته شدنمان و چه با پيروزيمان بدست آيد).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺🌺
#امام_خمینی
ای عزیز! خدای تعالی #قضای خود را اجرا خواهد فرمود؛ چه ما سَخطناک باشیم به آن یا خوش بین و خشنود، تقدیرات الهی بسته به خشنودی و سخط ما نیست. آنچه برای ما می ماند از سخطناکی و غضب، نقص مقام و سلب درجات و سقوط از نظر اولیاء و ملکوتیّین و #سلب_ایمان از قلوب است. در روایت است که به حضرت صادق (ع) عرض شد : به چیز معلوم می شود که مؤمن مؤمن است؟ فرمود : به تسلیم از برای خدا و رضا به آنچه وارد شود بر او از سُرور و سَخَط.
📚کتاب جنود عقل و جهل ص178
#معرفت
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺🌺
چرا در قرآن کریم برای خدا گاهی ضمیر مفرد و گاهی جمع آمده است.pdf
191K
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت11
#المیزان
❇️ سير برده گيرى در تاريخ ❇️
💠 در كتاب دائرة المعارف و كتاب المذهب و الأخلاق تأليف «جان هيسينك» طبع بريتانيا و كتاب مجمل التاريخ تأليف «ه. ج. ولز» طبع بريتانيا و كتاب روح القوانين تأليف «مونتسكيو» چاپ تهران مى نويسند : #برده_گيرى در آغاز پيدايشش نخست درباره اُسراى جنگى تحقّق يافت، و قبل از آن، رفتار قبائل درباره اسراى جنگى اين بود كه آنان را هر چه هم زياد بودند تا آخرين نفر مى كُشتند، بعد از آن، بنا را بر اين گذاشتند كه ايشان را زنده نگهداشته مانند ساير غنيمت هاى جنگى تملّك نمايند، و اين بنا را نه براى استفاده از كار آنان گذاشتند، بلكه منظورشان احسان در حقّ ايشان و نوع دوستى و رعايت قوانين #اخلاقى بود.
💠 زیرا همگام با اين سير تاريخى، اين احساسات هم در نهاد بشر بيدار شد و بشر به تدريج به طرف ترقّى و تمدّن پيش مى رفت. علاوه بر اين، وضع مادّى بشر در آغاز آن طور رو به راه نبود كه بتواند اسراى جنگى خود را زنده نگهداشته و نان خور خود را بيشتر سازد؛ چون بشر در آغاز، اقتصادياتش تنها از راه #شكار تأمين مى شد و لذا مجبور بود اسراى جنگى را كشته و نابود سازد. و وقتى به فكر نگهدارى آنان افتاده كه در نتيجه ی اتّخاذ روشِ جابجایی و انتقال از اين منزل به آن منزل، سطح زندگيش بالا رفته به او اجازه چنين ترحّم و احسانى را داد.
💠 و با شيوع روش بَرده گيرى در بين قبائل و اُمم به هر طريق كه بود تحوّلى در #زندگى_اجتماعى بشر بوجود آمد. به اين معنا كه اوّلاً زندگى اجتماعى بشر نظام و انضباط مخصوصى به خود گرفت، و ثانیاً كارها و وظائف در بين مردم تقسيم شد. اين را هم بايد دانست كه روش برده گيرى در تمامى نقاط جهان به يك روش معمول نبود، بلكه در بعضى از مناطق اصلاً رايج نگشت نظير استراليا، آسياى مركزى، سيبری، آمريكاى شمالى، اسكيمو و بعضى از نقاط آفريقا از قبيل شمال نيل و جنوب رامبيز، و به عكس در بعضى از مناطق ديگر رواج داشت نظير جزيرة العرب و قسمت وحشى نشين آفريقا و هم چنين اروپا و آمريكاى جنوبى. وضع رفتار امّت ها هم با بَردگان يكسان نبود بلكه بعضى نسبت به آنان مهربان و بعضى خشن بودند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌺🌺🌺🌺
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت41
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 و نمونه ديگر، آيه زير است :
❣لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ، وَ لا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً وَ لا يَقْطَعُونَ وادِياً إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.
هيچ تشنگى و رنج و مخمصه اى در #راه_خدا نمى بينند و در هيچ صحنه اى كه مايه خشم كفّار است قدم نمى نهند و از دشمن هيچ صدمه اى نمى خورند، مگر آنكه برايشان در برابر آن، عملى صالح نوشته مى شود، چون خداى تعالى اجر #نيكوكاران را ضايع نمى كند و هيچ هزينه اى اندك و يا بسيار انفاق نمى كند و هيچ بيابانى را طى نمى كنند مگر آنكه در حسابشان نوشته مى شود، تا خداى تعالى پاداشى به آنان دهد بهتر از آنچه مى كردند. (سوره توبه آيه: 121)
💠 (مؤمنین) مى گويند حال كه منطق ما اين است، اگر ما را بكُشيد و يا خسارتى به ما برسد #پاداشى_عظيم خواهيم داشت، و عاقبتِ خير نزد پروردگار ما است، و اگر ما شما را بكُشيم و يا به نحوى بر شما دست يابيم، باز #پاداشى_عظيم و عاقبتى نيكو خواهيم داشت علاوه بر اينكه در دنيا دشمنمان را نيز سركوب كرده ايم، پس ما در هر حال پيروز و سعادتمنديم، و وضع ما در هر حال مايه رشك و حسرت شما است و شما هيچ ضررى به ما نمى رسانيد و در جنگيدنتان با ما هيچ آرزويى درباره ما نمى توانيد داشته باشيد مگر يكى از دو «خير» را، پس ما در هر حال بر خير و سعادتيم و شما در يك صورت پيروز و سعادتمند (به عقيده خودتان) هستيد، و آن در صورتى است كه ما را شكست دهيد، حال كه چنين است ما در انتظار بدبختى شما هستيم، ولى شما نسبت به ما جز مايه مسرّت و خوشبختى را نمى توانيد انتظار داشته باشيد.
💠 پس #تفاوت اين دو منطق اين شد كه يكى ثبات قدم و پايدارى در جنگ را بر مبناى «احساس» پى نهاده و يكى از دو فايده محسوس را برخوردار است كه عبارت است از : «ستايش مردم» و «راحت شدن از شرّ دشمن»، البته همين نفع محسوس هم در صورتى است كه از مرحله آرزو تجاوز نموده و در خارج محقّق شود، و #امّا_اگر_محقق_نگردد مثلاً يك طرفش كه ستايش مردم بود، مردم او را ستايش نكنند و قدر و قيمت جهاد را ندانند، مردمى باشند كه خدمت و خيانت در نظرشان يكسان باشد و يا خدمتى كه او به خاطر آن خود را به هلاكت انداخت خدمتى باشد كه فهم مردم به هيچ وجه آن را درك نكند و همچنين خيانت و خدمت طورى باشد كه براى هميشه از نظر مردم پنهان بماند، و همچنين در طرف ديگر قضيه (يعنى نابود كردن دشمن)، استراحتى از نابودى او احساس نكند، بلكه در اين ميان تنها حقّ باشد كه از هلاكت دشمن بهره مى برد، در اين صورت جز خستگى و ناتوانى براى او اثرى نخواهد داشت.
💠 و همين مواردى كه شمرديم، خود اسبابى است كه در تمامى موارد بَغْى و خيانت و جنايت دست در كارند، آن كسى كه خيانت مى كند و حرمتى براى قانون قائل نيست منطقش اين است كه #مردم_قدر_خدمت_او_را_نمى_دانند و...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
26.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آیت_الله_انصاری_همدانی
#سوخته
💠 تبعیّت کامل از علمای شریعت، اوّلین قدم سالک است و خطر مهمّی که سالک در این مسیر دارد، بد بینی به #علمای_شریعت است.
💠 به اشخاصی که از ایشان درخواست دستور می کردند، می فرمودند : قبل از هر چیز تکلیف خود را با #خلق_خدا پاک کنید. بعد از تصفیه حساب با خَلق، می فرمودند : حساب های خود را که با #پروردگار داشته اید و ناقص بوده اند، آنها را درست کنید. از قبیل نماز، روزه، وجوهات و غیره.
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت12
#المیزان
💠 مهربان ترين امّت ها نسبت به اين طايفه يهود بود، به شهادت اينكه ما در آثار باستانى جهان براى يهود هيچ بناى رفيعى نظير اهرامى كه در مصر معمول بوده و بناهاى تاريخى آشور نمى يابيم. و اين خود شاهد روشنى است بر خوش رفتارى يهود نسبت به بردگان، زيرا اينگونه #آثار_باستانى به دست بردگان ساخته مى شده و خود يك نحو شكنجه اى بوده، بر عكسِ رومی ها و يونانيها كه سختگيرترين مردم نسبت به اين طائفه بودند.
💠 اين روش هم چنان در دنيا معمول بود تا آنكه فكر آزاد كردن بردگان و الغاى روش برده گيرى ابتدا در قُسطنطنيه و سپس در #روم_شرقى شايع شد، و در قرن 13 ميلادى به طور كلّى لغو گرديد و امّا در #روم_غربى، گر چه در آنجا روش برده گيرى به طور كلّى لغو نشد و ليكن آن اَعمال اجبارى كه در سابق به بردگان تحميل مى كردند تعطيل شد و روش جديدى نسبت به آنان اتّخاذ كردند، و آن اين بود كه آنان را در كار خود كه همان زراعت بود آزاد گذاشته و تنها سهمى از دست رنجشان مى گرفتند و وقتى مِلكى را خريد و فروش مى كردند دهقان را هم به ضميمه مِلك، معامله مى نمودند.
💠 و امّا در #اروپا، اين روش در بيشتر كشورهاى اروپايى تا سال 1772 ميلادى ادامه داشت، چند سال قبل از اين تاريخ بود كه معاهده اى سى ساله بين دو كشور بزرگ اروپايى يعنى «انگلستان و اسپانيا» بدين قرار برقرار شد كه دولت انگلستان از بردگان آفريقايى سالى چهار هزار و هشتصد نفر را به اسپانيا فروخته و در مقابل مبالغ هنگفتى پول از اسپانيا دريافت دارد. ليكن همانطورى كه گفتيم اين روش روز به روز از رونقش كاسته مى شد تا آنكه در سال 1761 افكار عامّه مردم عليه برده گيرى به هيجان آمد و طوائفى عليه اين روش قيام نمودند از آن جمله #طائفه_مذهبى «لرزان = Quaker » بودند كه دست از شورش و قيام خود برنداشتند تا آنكه در سال 1782 قانونى وضع كردند كه هر كسى از هر كجا به كشور بريتانيا وارد شود آزاد شناخته مى گردد، و در سال 1788 بعد از آمارگيرى و پیگیری دقيقى معلوم شد كه اين كشور ساليانه #200هزار بَرده معامله مى كرده است، و بردگانى را كه از آفريقا جمع آورى نموده و تنها به كشور آمريكا صادر مى كرده اند بالغ بر صد هزار نفر در سال مى شده. خلاصه، مبارزات عليه بردگى هم چنان ادامه داشت تا آنكه در سال 1833 در بريتانيا روش برده گيرى بطور كلّى لغو و دولت مبلغ بيست ميليون ليره به كمپانی هاى نَخّاسى (= برده فروشى) بابت خسارت غلامان و كنيزانى كه از آن كمپانيها آزاد شدند پرداخت، و غلامان و كنيزانى كه در اين واقعه از قيد رِقّيت آزاد گرديدند بالغ بر 770/380 نفر بودند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت13
#المیزان
💠 و امّا در #آمريكا نيز بعد از مبارزات دامنه دار و مجاهدتهايى كه اهالى اين كشور در اين راه كردند در سال 1862 حكم به لغويّت روش مزبور گرديد، چون نظريه اهالى اين كشور درباره اين مطلب مختلف بود. سكنه آمريكاى شمالى بَرده را تنها از نظر تجمّل نگه مى داشتند، و امّا آمريكاى جنوبى چون كه شغل رسمىِ سكنه آن زراعت و كشت و كار بود و به كارگران بسيارى نيازمند بودند از اين جهت غرضشان از برده گيرى، استثمار بردگان و استفاده از نيروى كار آنان بود و از اين روى با لغو شدن روش برده گيرى مخالفت مى كردند. روش مزبور روز به روز و در كشورى بعد از كشور ديگر لغو مى شد، تا آنكه قرار داد بين المللى بروكسل در سال 1890 ميلادى مبنى بر لغويّت روش مزبور منعقد گشته، دولت ها و ممالك يكى پس از ديگرى آن را امضاء كردند و بدين وسيله روش برده گيرى در #دنيا لغو و ميليونها نفر از نفوس بشرى از قيد بردگى آزاد شدند.
💠 خواننده محترم اگر در اين گفتار دقّت نمايد خواهد ديد كه همه مجاهدتها و مبارزاتى كه عليه روش برده گيرى شد و هم چنين قوانينى كه درباره لغويّت آن گذرانيدند، همه و همه مربوط به برده گيرى از طريق #ولايت و #زورمندى بوده. به شهادت اينكه بيشتر و يا همه بردگانى كه آن روز به اطراف دنيا بُرده و فروخته مى شد آفريقايى بودند و معلوم است كه در آفريقا جنگى پيش نيامده بود كه آن همه اسير از آنجا گرفته شود، بلكه به وسيله قهر و غلبه و قُلدرى مردم را دستگير كرده به اطراف رهسپار مى كردند. پس آن نوع از رِقّيت و برده گيرى كه #اسلام آن را امضاء فرمود اصلاً مورد بحث مبارزين عليه رژيم برده گيرى نبوده.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
👈 آقاجان درباره رئیس جمهور #روحانی و تیم و طیف سیاسی همراه، بی انصاف نباشید.
اینها هم صفات قابل توجه و بزرگی دارند از جمله اینکه :
♦️ روحیه توکّل و توسّل به شدّت قوی و #روح_تسلیم خیلی بالایی دارند،
منتها (توکل و روح تسلیم) نه به خدا و به وعده های الهی و قرآنی بلکه به غرب و به وعده های غربی.
♦️ به شدّت انسانهای منقطع از ما سِویَ «الْ #غرب» و متّصل به أنوار کد خدایی هستند. در نتیجه هیچ توجهی به خواست و نیاز مردم و علی الخصوص جوانان ندارند و هرگونه #اعتماد به حرف رهبری و استعداد جوانان ملّت شریف ایران را حرام و از مهمترین گناهان کبیره سیاسی می دانند.
💢 ضرباتی که اینها به اسلام و کشور و اعتقادات دینی و اقتصاد مردم زدند، یقیناً #صدام_حسین با جنگ 8 ساله نتونست بزنه.
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت42
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 و همين مواردى كه شمرديم، خود اسبابى است كه در تمامى موارد بَغى و خيانت و جنايت، دست در كارند. آن كسى كه خيانت مى كند و حرمتى براى قانون قائل نيست #منطقش اين است كه «مردم قدر خدمت او را نمى دانند» و با سپاسى معادل و برابر، خدمتش را تلافى و جبران نمى كنند و در نظر مردم هيچ فرقى بين «خادم» و «خائن» نيست بلكه افراد خائن وضع و حال بهترى دارند. آن كسى هم كه به ظلم و جنايت دست مى زند #منطقش اين است كه من اين كار را مى كنم و از كيفر قانون فرار مى كنم، چون نیروهای پليس كه نگهبان قانونند نمى توانند از جنايت من خبردار شوند، مردم هم كه شامّه تشخيص جانى از غير جانى را ندارند، در نتيجه هيچ بويى نمى برند كه مرتكبِ فلان جنايت وحشتناك منم.
💠 آن كسى هم كه در اقامه حقّ و قيام عليه دشمنانِ حقّ كوتاهى نموده، و با آن دشمنان مُداهنه و #سازش مى كند، براى اين شانه خالى كردنش عذر مى آورد كه قيام بر حقّ، آدمى را در نظر مردم خوار مى كند و در دنياى امروز به ريش آدم #مى_خندند و مى گويند : اين آقا را ببين مثل اينكه از دوران هاى قرون وسطايى و از عهد اساطير به يادگار مانده، و اگر در پاسخشان سخن از شرافت نفْس و طهارت باطن به ميان آورى مى گويند : برو بابا شرافت نفس به چه كار مى آيد، وقتى شرافت و طهارت باطن به جز گرسنگى و ذلّت در زندگى ثمره اى نداشته باشد میخواهم هفتاد سال بعد از اين هم نباشد!، اين منطق پيروان #حسّ است.
💠 و امّا منطق آن طرف ديگر يعنى #منطق_دين_مبين_اسلام غير اين است، چون دين اسلام اساس خود را بر پيروىِ حقّ و تحصيل اجر و پاداش خداى سبحان قرار داده، و امّا اينكه اگر منافع دنيوى را هم هدف دانسته در مرتبه اى بعد از پيروىِ حقّ و تحصيل پاداش اُخروى است؛ اين (= دنیا) هدف و غرض دوم و آن (= آخرت) هدف و غرض اوّل است، و معلوم است كه چنين غرضى در تمامى موارد وجود دارد و ممكن نيست كه موردى از موارد از شمول آن خارج باشد و كلّيت و عموم آن را نقض كند.
💠 پس عمل، (چه فعل باشد و چه ترك) تنها براى خاطر خدا انجام مى شود، يك مسلمان اگر فعلى را انجام مى دهد براى اين انجام مى دهد كه #خدا خواسته است و او تسليم امر خدا است. و يك فعل ديگر را اگر انجام نمى دهد باز به خاطر خدا است، چون خدايش انجام آن را باطل دانسته و او پيرو #حقّ است و گرد باطل نمى گردد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت43
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 چون معتقد است كه #خداى_تعالى اعمالش را مى نويسد و به آن عليم و دانا است، خواب و چُرت هم ندارد كه هنگام خوابش عمل باطل را انجام دهيم. و كسى غير از او هم نيست كه از عذاب به او پناه ببريم و خدا نه تنها به اعمال ما #آگاه است بلكه در همه آسمان و زمين چيزى بر او پوشيده نيست و او بدانچه ما مى كنيم با خبر است. پس در بينش يك مسلمان، بر بالاى سَر هر انسانى در آنچه مى كند و آنچه به او مى كنند نگهبانی (= رقیب) است گواه، كه براى شهادت دادن در قيامت ايستاده و تماشا مى كند، حال چه اينكه مردم هم آن عمل را ببينند يا نبينند، و چه زياد او را بستايند و يا نكوهش كنند، و چه بتوانند جلو آدمى را از آن عمل بگيرند و يا نتوانند.
💠 و حُسن تأثير اين #تربيت به جايى رسيد كه در زمان رسول خدا (ص) كسانى كه مرتكب گناهى شده بودند با پاى خود نزد آن جناب آمده و با زبان خود اعتراف مى كردند به اينكه فلان گناه را مرتكب شده ايم و فعلاً توبه كرده ايم، و يا اگر گناهى كه مرتكب شده بودند حدّى داشته، تلخى آن حدّ را كه يا اعدام بوده و تازيانه و يا كيفرى ديگر مى چشيدند تا هم #خدا از ايشان راضى شود و هم خود را از آلودگى و قِذارت گناه پاك كرده باشند.
💠 با مقدارى دقّت در اين حوادث به خوبى مى فهميم كه به نُدرت اتفاق مى افتد كه يك دانشمند، خوب بتواند به آثار عجيب و غريبى كه #بيانات_دينى در نفوس بشر دارد پى ببرد، و بفهمد كه چگونه اين مكتب قادر است انسانها را عادت دهد به ترك لذيذترين لذائذ يعنى جان شيرين و زندگى دنيا و يا تحمّل سختیهای كيفرهاى پائين تر از اعدام. و اگر سخن ما پيرامون تفسير نبود، پاره اى از نمونه هاى تاريخى را در اينجا نقل مى كرديم.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🔴 دوستان عزیزم
👆این 2 قسمت جامعه اسلامی رو حتماً و با دقّت بخونید.
جواب اینکه چرا برخی مردم در کارشون خیانت میکنند و چرا برخی خلاف می کنند و از همه مهمتر اینکه #سازش با دشمنان چه منطقی داره و نظر اسلام و منطق #اسلام در این موارد چیه، در این دو قسمت آمده. بخونید - بفرستید - دقّت کنید.
روحت شاد #علامه، ببین به برکت قرآن چه افق نگاهی پیدا کرده، ۶۰_۷۰ سال پیش اینها رو نوشته.
👆👆👆