eitaa logo
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
3.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
573 ویدیو
62 فایل
تولید مدل های دینی پیشرفت و تعالی تمدنی مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی مدیر عالی: آیت الله سید محمد محسن دعائی ارتباطات: @isinadmin سایت: isin.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا مولا در حدیث غدیر به معنای دوست نیست؟ "من کنت مولاه فهذا علی مولا" ❓ 1. آیا اعلام دوستی ترس دارد؟ در حالیکه پیامبر از ابلاغ پیام غدیر خوف داشت چرا که خداوند به ایشان فرمود: و خداوند تو را از (شر) مردم حفظ می کند. ❓ 2. مگر علی با مردم دشمن بود؟ و اکنون پیامبر در آخرین سال عمر شریفش مردم را به دوستی با او دعوت می کند؟ و آیا علی دشمن بیعت کننده ای بود که گفت "ای علی تو امروز مولای من و مولای هر مرد و زن مومنی شدی (اصبحتَ)"، و از آن لحظه به بعد با وی دوست شد؟ ❓ 3. آیا اعلام دوستی نیاز به آن همه برنامه ریزی و شرایط سخت دارد؟ واقعه غدیر در شرایط سخت و دشوار برگزار شد. ❓ 4. آیا کسی برای دوستی بیعت می گیرد و یا بیعت می کند؟ همه علی الخصوص اصحاب پیامبر با علی ع بیعت کردند و خطاب به ایشان عرض کردند: اصبحت مولای و مولا کل مومن و مومنه. ❓ 5. اگر مولا به معنای دوست هم باشد، آیا دوستی مراتب ندارد؟ آیا دوستی علی در رتبه ی دوستی پیامبر نیست وقتی فرمود هر که من مولای اویم این علی مولای اوست؟ آیا همچنان که به پیامبر ابراز محبت و دوستی می کنیم به علی هم...؟ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir
📌 ده دلیل بر علت عدم تصریح به نام علی علیه السلام در قرآن: ❓سوال: اگر مسئله ی خلافت علی علیه السلام بسیار مهم است پس چرا خداوند هیچ اشاره ای به نام ایشان در قرآن نکرده است؟ 🔸🔸 نکته: این سوال و پاسخ های آن برای قائلین به عدم تصریح نام علی علیه السلام در قرآن است. اما اگر قائل به تصریح باشیم کما اینکه برخی به دلایل روایی، تفسیری و ادبی معتقد به ذکر نام شخص امیرالمومنین علی علیه السلام در قرآن هستند، این سوال منتفی است. و اما پاسخ ها: ✅ 1. اساسا لزومی به تصریح نیست چون مشی اصلی خداوند در قرآن، بیان ملاک هاست نه مصادیق؛ 🔹 عقل با ملاک ها و معیارها کار دارد و اصولا مثال و مصداق نمی تواند انسان را به یک حقیقت تام و کامل راهنمایی کند. اگر هم به مصداق نگاه می کنیم باید از دل آن مبنا و ملاک را استخراج کنیم. مثلا اگر میگوییم فلان کتاب، خوب است، عقل بلافاصله می پرسد از چه جهت خوب است. و این همان ملاک و مبنایی است که عقل از بین مصادیق متعدد مشترکات آنها را دریافت می کند.خلاصه اینکه جای جای قرآن پر است از آیاتی که اشاره دارد به معیارهای خلیفه و رهبر صالح به طور عام، و نیز آیاتی که مشخصا تنها مصداقش علی علیه اسلام است مثل آیه ی مباهله (آل عمران/61)، آیه لیله المبیت (بقره/207)، آیه اکمال (مائده/3)، آیه ولایت (مائده/55)، آیه ی تطهیر (احزاب/33). ✅ 2. تصریح نشده اما اشاره شده است؛ 🔹 بلکه چیزی بیش از اشاره، نظیر آیاتی که در گزینه قبل بیان شد که مصداق بارزش علی علیه السلام و اصولا در شان ایشان نازل شده اند، والعاقل یکفیه الاشاره. ✅ 3. بیان مصداق، مناسب انسان های ضعیف الادراک است؛ 🔹 این افراد با بیان معیارهای واضح، بازهم از گوینده تقاضای بیان عین و مصداق را دارند. آنچنانکه گفته اند حق را بشناس، اهلش را می شناسی. نه آنکه اهل حق را بشناس تا حق را بشناسی؛ این اساسا بی معنا است چرا که شناخت اهل چیزی با شناخت آن چیز معنا پیدا می کند. و حق یعنی معیار و ملاک. 🔸🔸 نکته: این البته بدان معنا نیست که خداوند همواره از بیان مصداق پرهیز کرده است بلکه در بسیاری از موارد هم مصداق را ذکر فرموده است اما رویکرد اصلی، بیان ملاک و رویکرد فرعی،بیان مصداق است آنهم از باب توضیح و تبیین بیشتر. به همین دلیل اساسا برخی به دلایل روایی، تفسیری و ادبی معتقدند در برخی آیات تصریح به نام مبارک علی علیه السلام در قرآن شده است، بعلاوه اینکه در احادیث نبوی نیز فراوان تصریح به نام ایشان شده است. ✅ 4. تصریح، در بسیاری از موارد دور از بلاغت و حکمت است؛ 🔹 وقتی دلایل فراوان آیی، روایی (حدیث نبوی ، روایات اهل بیت و شناخت علی از دل کلام ایشان) و عقلی بر درستی چیزی وجود دارد آیا دور از بلاغت و حکمت نیست که گوینده ی حکیم (خداوند) تصریح به نام هم بکند؟ ✅ 5. عدم تصریح به چیزی لزوما به معنای بی اهمیت یا کم اهمیت بودن آن نیست؛ 🔹 در مورد برخی مسائل بسیار مهم نظیر عذاب قبر هم تصریحی در قرآن نیست. ✅ 6. اگر تصریح به نام علی می شد همچنان سوال باقی بود؛ 🔹 چرا نام حسن، حسین و بقیه ی ائمه در قرآن نیامده؟ ✅ 7. تصریح، مسئولیت آور است؛ 🔹 اگر پس از آوردن نام علی در قرآن مردم در ایمان آوردن به و تبعیت از او سستی می کردند، مستوجب عقاب می شدند، همچنانکه اگر طعام بهشتی طلب کنی و یا بخواهی فرشتگان را ببینی و از عالم غیب چیزهایی را مشاهده کنی به مراتب مسئولیتت سنگین تر خواهد بود. (مراجعه کنید به آیات 114 و 115 سوره مائده) ✅ 8. تصریح، لزوما به معنای ایمان نیست؛ 🔹 مگر به نام پیامبر در قرآن و بسیاری از احکام، تصریح نشده است؟ پس چرا بسیاری ایمان نیاورده و نمی آورند؟ ✅ 9. در کتب پیشین غیر از قرآن نیز تصریح نبوده است؛ 🔹 آیا در کتب آسمانی پیشین نیز نسبت به نام پیامبر آخرالزمان تصریح شده یا صرفا نشانه ها و ملاک ها ذکر شده است؟ ✅ 10. تصریح به نامهای پیامبران، مربوط به گذشته است نه آینده؛ 🔹 ذکر نام شخصیت های تاریخی در قرآن یک بحث تاریخی است که باید از دل داستان های آنها، ملاک استخراج کرد. موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 عنایت امیرالمومنین به جوان عراقی گفتم میخواهی چه کنی؟ گفت من به مولایم علی جسارت نمیکنم. گفتم تو را میکشند. گفت مهم نیست... فقط اینها دست تو امانت باشند، آنها را به خانواده ام برسان. دیدم در تصمیم خود جدی است... @isinir
📌 باور به نقش فلسفه در فهم روایات و سفارش به فراگیری آن ❇️ فرانسوی در کتاب تاریخ فلسفه اسلامی خود نقل کرده است: ملا کاظم خراسانی (1329ق/1911م) حکیم کامل شیعی، بر این نظر بود که هر کسی آگاهی کافی از و الهیات نداشته باشد، نمی تواند احادیث امامان معصوم(ع) را دریابد. ❇️ در یادنامه علامه سید جلال الدین درباره پشتیبانی آخوند از فلسفه چنین آمده است: در زمان ، فلسفه در نجف رواج داشت. ایشان خودش خیلی تبلیغ می کرد و اگر کسی در جهت اظهار نظر می کرد، آخوند به تندی با او برخورد می کرد، و یا مثلا درباره روایات در اصول و عقاید توحید و نبوت، او می گفته است که: بدون تخصص در فلسفه هیچ کسی حق ندارد وارد این مباحث شود. ❇️ درباره مرحوم آخوند نگاشته اند: آخوند خراسانی معتقد بود که اطلاعات فلسفی برای فهم برخی مطالب اصولی، به طلبه کمک می کند و حتی عقیده داشته اند در برخی احادیث مبدأ و معاد، که از اهل بیت(ع) رسیده اصطلاحات و در فهم مراد معصوم کمک می کند. و بدون فلسفه روح روایات اهل بیت(ع) فهمیده نمی شود. نه این که مقصود معصوم(ع) لزوما همین فلسفیات باشد، بلکه فلسفه ممد و مفید در فهم مراد واقعی معصوم خواهد بود. لذا در برخی مباحث اصولی به ذکر مباحث فلسفی هم روی آورده اند و شیخ آقا بزرگ تهرانی هم در الذریعه، وقتی به معرفی می پردازد، این را می گوید که مرحوم آخوند، بیش تر از امثال صاحب معالم، صاحب قوانین، و صاحب رسائل، مباحث فلسفی را در اصول متذکر شده و داخل نموده است. در بین شاگردان ایشان هم بیش از همه مرحوم غروی اصفهانی (کمپانی) مباحث فلسفی را داخل در اصول کرده است. ⬅️ منابع: /508 جلال حکمت و عرفان/316 سیری در سیره علمی و عملی آخوند خراسانی/ 135 •┈┈••••✾•••┈┈• مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🏫@nhrazavi موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 @isinir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 ضرورت فلسفه در دنیای معاصر ✅ نادیده گرفتن ظرفیت فلسفه اسلامی ✅ باید ظرفیت‌های فلسفه را رها کرد 🔸🔸 ارتباط فلسفه با علومی چون: 🔹 🔹 و و سیستمی Mind as a web 🔹 🔹شش کلان رشته در Cognitive science ✅ شهید مطهری: برتری متد فلسفی بر نظریات بر روانشناسان در ✅ تفاوت تحلیل‌های فلسفی دربرابر قانون یا بقاء ماده و و ✅ نیاز به فلسفه 🔹بمناسبت سالروز بزرگداشت شیخ شهاب الدین ( ) 🔹حجت الاسلام شیخ علی اکبر قلی زاده •┈┈••••✾•••┈┈• مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🏫@nhrazavi موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 @isinir
🔹اردوی تمهیدی توجیهی طلاب جدید الورود مدرسه ی عالی تمدن اسلامی (مراکز تخصصی نور حکمت رضوی و مدرسه فقهی امام رضا علیه السلام). 🔹اردوگاه مفتاح 🔹امروز شنبه ۱۴۰۰/۵/۹ 📌اساتید و حجج اسلام 🔹آیت الله مدیریت عالی موسسه و مرکز تخصصی فقهی 🔹آیت الله زمانی فرد استاد درس خارج فقه، اصول و فلسفه و مدیر مرکز تخصصی نور حکمت رضوی 🔹آیت الله ضیائی استاد درس خارج فقه و 🔹استاد واسطی استاد سطوح عالی فقه، اصول و فلسفه و تئوریسین سیستمهای تمدنی و 🔹استاد وکیلی، استاد درس خارج فقه، اصول و فلسفه 🔹استاد توحیدی نیا مدیر اجرایی مدرسه ی عالی تمدن اسلامی 🔹استاد علوی فر استاد سطوح عالی فقه و اصول 🔹استاد گلکار، استاد مباحث تمدنی و شبکه سازی دینی _________ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست دانش افزایی اساتید مراکز تخصصی فلسفی نور حکمت رضوی و فقهی امام رضا علیه السلام اردوگاه مفتاح حفظه الله ✅ موضوع: از فقه چیستی و چرایی تا فقه چگونگی www.vaseti.ir 1400/05/09 @isinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جلسه نقد و بررسی پروژه « مدل تربیت جنسی » مبتنی بر درس خارج استاد شیخ با حضور استاد محترم. 🔹🔹 ناقد و ارزیاب محترم: آیت الله شیخ زید عزه @isinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست دانش افزایی اساتید مراکز تخصصی فلسفی نور حکمت رضوی و فقهی امام رضا علیه السلام اردوگاه مفتاح حفظه الله ✅ موضوع: اخلاق و طب 1400/05/09 @isinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست دانش افزایی اساتید مراکز تخصصی فلسفی نور حکمت رضوی و فقهی امام رضا علیه السلام اردوگاه مفتاح حجت الاسلام سید محمد محسن ✅ موضوع: مسائل راهبردی در سیستم سازی مبتنی بر فقه تمدنی و فعالیت ها و ویکردهای موسسه مطالعات بر اساس سند چشم انداز ده ساله 1400/05/09 @isinir
🔹 ی تمهیدی توجیهی طلاب جدید الورود (مراکز تخصصی و مدرسه علیه السلام). 🔹اردوگاه مفتاح 🔹شنبه ۱۴۰۰/۵/۹ 📌اساتید و حجج اسلام: 🔹آیت الله مدیریت عالی موسسه و مرکز تخصصی فقهی 🔹آیت الله استاد درس خارج فقه، اصول و فلسفه و مدیر مرکز تخصصی نور حکمت رضوی 🔹آیت الله استاد درس خارج فقه و طب 🔹استاد استاد سطوح عالی فقه، اصول و فلسفه و تئوریسین سیستمهای تمدنی و اجتهاد سیستمی 🔹استاد ، استاد درس خارج فقه، اصول و فلسفه 🔹استاد توحیدی نیا مدیر اجرایی مدرسه ی عالی تمدن اسلامی 🔹استاد علوی فر استاد سطوح عالی فقه و اصول 🔹استاد گلکار، استاد مباحث تمدنی و شبکه سازی دینی _________ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @isinir