eitaa logo
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
3.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
570 ویدیو
62 فایل
تولید مدل های دینی پیشرفت و تعالی تمدنی مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی مدیر عالی: آیت الله سید محمد محسن دعائی ارتباطات: @isinadmin سایت: isin.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 ابعاد شخصیتی رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی رحمة‌الله‌علیهبه ولایت که مهمترین مسئله در ساحت دین و فقاهت است توسط کمتر فقیهی بها داده شده است. امام خمینی ره، اصل و اساس دین را هم به لحاظ نظری و هم عملی احیاء کرد. جهانبینی عرفانی و فقاهتی امام خمینی ره، توأمان با هم، به او قیادت انقلابی داد. اگر فقه به تنهایی میتوانست چنین شخصیتی تربیت کند، پس چرا فقهای دیگر در زمان ایشان و پیش از ایشان انقلاب نکردند؟! حکم الامثال فی ما یجوز و فی ما لا یجوز واحد 🎙 سخنرانی مدیریت محترم موسسه مطالعات راهبردی حجةالاسلام والمسلمین 👈 در جمع طلاب و اساتید مجموعه. ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
🔔حتما استماع فرمایید. نکات بسیار مهم و برجسته ای در این صوت وجود دارد که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است.
بسم الله الرحمن الرحیم 📝 موضوع: شخصیت فلسفی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در سه ساحت تحصیل، تدریس و تألیف ✍️ در بیان استاد محترم حجة الاسلام والمسلمین مقدمه: یکی از ابعاد شخصیت جامع بنیان گذار کبیر انقلاب حضرت آیت الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (رضوان الله تعالی علیه) شخصیت فلسفی ایشان است. 🔹فلسفه سعی و تلاش، کاوش و کنکاش عقلانی انسان برای فهم هستی و اجزای آن است. از این رو فلسفیدن همزاد انسان است. چنانکه این حقیقت که اسلام برای تعقل و تفکر، علم و دانش اهمیت بسیاری قائل است، نه جای انکار دارد و نه چندان نیازمند توضیح و استدلال است. لذا می‌بینیم در تاریخ و فرهنگ اسلامی فیلسوفان مسلمان و حکیمان الهی نقش و جایگاه ممتاز و اثرگذاری داشته اند. 🔵 حوزه علمیه شیعه در تاریخ بیش از هزار ساله خود، در مکان‌های مختلف و موقعیت‌های گوناگون با زعامت و هدایت عالمان بزرگ، علوم اسلامی و معارف قرآن و سنت را آموخته و به جان‌های تشنه وجوامع اسلامی رساندند. 🟠 که در این سلسله نقش حضرت آیت الله حائری یزدی (ره) در احیای حوزه علمیه قم و تربیت عالمان ربانی یکی از دوره های افتخار آمیز می‌باشد. مجدد حوزه علمیه قم با اخلاص و عقلانیت زمینه ای فراهم کرد تا علوم عقلی و علوم نقلی دوشادوش هم آموزش داده و فراگرفته شوند. 🔻 اساتید فلسفی حضرت امام رضوان الله تعالی علیه: به نقل از مرحوم آیت الله میرزا خلیل کمره ای (هم مباحثه اسفار و جواهر امام خمینی): ◽️حضرت آیت الله میرزا خلیل کمره ای (رحمة الله علیه) که با هجرت آیت الله حائری (رضوان الله تعالی علیه) از اراک به حوزه علمیه قم، از محضر اساتید حوزه در علوم مختلف بهره می گرفت، در توصیف آن فضای وسیع علمی این طور نوشته است: «به محض ورود به قم، به ما بشارت دادند که فیلسوفی عدیم النظیر از پیران فلسفه در قم هستند؛ شاگرد مرحوم جهانگیرخان قشقایی، و بعد معلوم شد علاوه بر درس جهانگیر خان، از درس مرحوم آقا محمد رضا قمشه ای معروف نیز استفاده کرده اند. 🔷 معظم له (یعنی مرحوم آیت الله میرزا علی اکبر حکمی یزدی) درس فلسفه را شروع کردند، چنانکه مرحوم _مؤسس حوزه_ آیت الله حائری فقه و اصول را. (استادان امام، مروری بر زندگی، آثار و اندیشه ها، ص 1333) 🔶 مرحوم امام خمینی ( قدس الله نفسه الزکیه) در چنین حوزه و مکتبی علوم اسلامی را، اعم از علوم ظاهری و علوم باطنی، از محضر اساتید بزرگ آن حوزه با برکت استفاده کرد. ایشان می‌فرماید: «فلسفه را مرحوم حاج سید ابوالحسن قزوینی و ریاضیات، هیئت، حساب نزد ایشان و مرحوم آقا میرزاعلی اکبر یزدی و عمده استفاده در علوم معنوی و عرفانی نزد مرحوم آقای آقا میرزا محمدعلی شاه آبادی بوده است. (صحیفه امام، ج 19، ص 427) ادامه دارد .... ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
بسم الله الرحمن الرحیم 📝 موضوع: شخصیت فلسفی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در سه ساحت تحصیل، تدریس و تألیف ✍️ در بیان استاد محترم حجة الاسلام والمسلمین 📚 تحصیلات فلسفی: ایشان (مرحوم امام) طبق بعضی از اسناد در خمین نزد برادرشان مرحوم آیت الله پسندیده علاوه بر ادبیات عرب و بخشی از علوم بلاغی، مقداری منطق هم فراگرفته و بعضی از متون این علم را از درس او استفاده کرد؛ سپس در حوزه علمیه قم به مدت چهارسال حکمت متعالیه را با فراگیری کتاب شرح منظومه از محضر آیت الله رفیعی قزوینی، پشت سرگذاشت و پس از آن بسیار محدود در اسفار استاد شرکت کرد. 🔹 ولی مسائل را برای خود حل شده دید و به همین خاطر اسفار ملاصدرا را با مرحوم میرزا خلیل کمره ای مباحثه کرد. البته امام در همان سالها در فرصتهای تابستانی به خوانسار می رفت و مشخصاً از افادات علمی حکیم الهی مرحوم مولی محمد علی حکیم ایمانی استفاده می کرد، و خود برای یکی از علمای خوانسار نقل کرد که چندین مرتبه به خوانسار سفر کرده که یکی از آن سفرها به مدت چهار ماه بوده و با مرحوم حکیم ایمانی محشور بوده و از او استفاده می کرده است. (ضیاء الابصار فی ترجمه علماء الخوانسار، ج 3، ص 397). 🔸تدریس فلسفه: ایشان پس ازتحصیل دانش فلسفه، بیش از بیست سال به تدریس فلسفه اشتغال داشت است؛ یعنی در سالهای 1306 ـ 1305 تا سال 1328 ش. 📍حضرت آیت الله سید روح الله موسوی خمینی در همان زمان که از محضر این بزرگان (خوانساری، یثربی و ...) بهره می برد، در مدرسه دارالشفاء شرح منظومه تدریس می کرد». (مجله حوزه، ش 32، ص 50) ◻️ ایشان خود با بازبینی مطالب جلد اول کتاب «نهضت امام خمینی» در چاپ اول آن، مرقوم داشتند: «اینجانب در زمانی که ساکن مدرسه دارالشفاء بودم، مدتها فلسفه تدریس می کردم و در سنه 1348ق به واسطه تأهل از مدرسه خارج شدم». (نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص 55) 🟤 مرحوم امام در این مدت بیش از دو دهه، به ظن قوی، پنج دور کتاب شرح منظومه را ـ که خلاصه و عصاره حکمت متعالیه می‌باشد ـ درس گفته و طی این سال‌ها به تدریس کتاب گران سنگ اسفار ملاصدرا نیز اشتغال داشته است. در این دوره‌ها امثال مرحوم دکتر مهدی حائری و به خصوص شهید آیة الله مطهری (ره) از شاگردان اصلی ایشان بوده‌اند. (پژوهشنامه متین، ش 1، ص 384 و خاطرات فقیه عالیقدر، ج 1، ص 93- 90) 🟡 ایشان خود بیان می کنند: از مدتها قبل از آمدن آقای بروجردی (که در سال 1323 بوده است) عمده اشتغال به تدریس معقول ... بود. (صحیفه امام، ج 19، ص 428) ◽️ لازم به ذکر است که حضرت امام در علوم عقلی تنها فلسفه وعرفان را تدریس نکرده، بلکه بعضی از کتابهای دانش کلام و علم منطق را نیز برای طلبه ها تدریس داشته است. تدریس شوارق توسط ایشان را آیت الله محمد علی امینیان روایت کرده است. (رخ نگار در صفای آستانه، ص 140) 📙 و تدریس منطق ایشان را آیت الله صبوری قمی چنین گزارش کرده است: «امام خمینی شب ها درمدرسه دارالشفاء شرح شمسیه تدریس می کرد که بنده در این درس شرکت می‌کردم. افزون بر این گاهی وقت‌ها در درس منطق منظومه ایشان هم حاضر می‌شدم.» (مجله حوزه، شماره 84، بهمن و اسفند 1376) 🖋 استاد آیت الله سید جلال الدین آشتیانی می‌گوید: «استاد علامه ما حاج آقا روح الله خمینی زعیم بزرگ شیعه، از علم و دانشمندان متفکر و بزرگ این عصر هستند و در معقول و منقول سالیان متمادی تدریس کرده اند، مدتها در قم شرح منظومه و اسفار تدریس می نمودم». (مقدمه رساله المشاعر، ص 99) ادامه دارد .... ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
بسم الله الرحمن الرحیم 📝 موضوع: شخصیت فلسفی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در سه ساحت تحصیل، تدریس و تألیف ✍️ در بیان استاد محترم حجة الاسلام والمسلمین 📚 تألیفات فلسفی: هر چند مرحوم امام خمینی ( قدس الله نفسه) آثار علمی متعدد و متنوعی در رشته های گوناگون اسلامی داشته اما در رشته فلسفه اسلامی نیز تقریرات و تألیفات زیادی دارند. 📓 تألیفات فلسفی معظم له به شرح ذیل می باشد: حاصل بخشی از درسهای شرح منظومه و اسفار ایشان در آخرین دوره در دهه بیست شمسی که به ذوق و همت ستودنی مرحوم آیت الله سید عبد الغنی اردبیلی مکتوب گردید و بعدها با تنظیم و تکمیل آن در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی - دفتر قم در سه جلد و با نام «تقریرات فلسفی امام خمینی» منتشر گردید. 🟦 علاوه بر این تنها کتاب «الطلب و الاراده» اثر مستقل فلسفی می‌باشد و از همین‌جا شاید بعضی بپندارند که ایشان اثر علمی فلسفی چندانی ندارد، در حالی که در آثار اخلاقی عرفانی و حتی بعضی از آثار اصول فقه ایشان مطالب متعددی از مسائل فلسفی مورد بحث های مستقیم و مفصل و یا غیر مستقیم و ضمنی، قرار گرفته است؛ کتاب هایی چون شرح چهل حدیث و شرح حدیث جنود عقل و جهل و آداب الصلوه بعضی از این آثار علمی است. (محمدرضا غفوریان، اندیشه فلسفی امام) 🟧 ایشان در عین حال که حکیم و فیلسوفی بزرگ بوده، فقیهی اصولی و صاحب مکتب اجتهادی برجسته ای نیز بوده است ولی در عین جامعیت به شدت دقت می‌نموده که علوم حقیقی وعلوم اعتباری در هم خلط نشوند. و اصلاً سرّ مطرح شدن مطالب متعددی از مسائل فلسفی در کتابی مانند «مناهج الوصل الی علم الاصول» ایشان این است که بزرگان علم اصول در یک قرن اخیر به تبع کتاب کفایه الاصول بعضی ازمسائل فلسفی را وارد علم اصول فقه کرده اند. 🔍 و حضرت امام اولاً معنای صحیح آن مسائل را از نگاه خود بیان کرده و ثانیاً متذکر شده که دانش اصول فقه، دانشی اعتباری است و مسائل فلسفی که مربوط به علم حقیقی و غیر اعتباری است را نباید با آن خلط نمود. 🔷 تبحر وعلاقه حضرت امام به فلسفه را در یکی از آخرین نوشته های اواخر عمر با برکتشان می‌شود دید، ایشان در نامه تاریخی خود به رهبر شوروی سابق برای دعوت او به توحید، نوشته است:« اگر جنابعالی میل داشته باشید در این زمینه ها تحقیق کنید، میتوانید دستور دهید که صاحبان این گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشته های فارابی و بوعلی سینا (رحمۀ الله علیهما ) در حکمت مشاء مراجعه کنند تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس، و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هرگونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس. 🔶 و نیز به کتاب های سهروردی (رحمة الله علیه) در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر، به نور صِرف که منزّه از حس می‌باشد نیازمند است، و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرّا از پدیده حسی است و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیه صدرالمتألهین (رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع النبیین و الصالحین) مراجعه نمایند تا معلوم گردد که حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.» (صحیفه امام، ج 21، ص 224 ـ 222). 🎯 نتیجه وجمع بندی: حضرت آیت الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی (رضوان الله تعالی علیه) نه تنها قریب به سه دهه به تحصیل و تدریس فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه اشتغال داشت و در همان سال‌ها و پس از آن در تألیفات علمی خود به مسائل فلسفی پرداخته و دیدگاه ها و نوآوری های خود را در آنها ثبت کرده است؛ 🔸 که معارف و حقایق فلسفی بر جان او نشسته و با وجود او عجین گردیده به گونه ای که در اقدام بزرگ دعوت به توحید و دست برداشتن رهبر کمونیسم جهانی از کفر و الحاد، از فلاسفه بزرگ مسلمانان و معارف اصلی و اساسی فلسفی سخن به میان آورده و خرد و فطرت رهبر جهان کمونیستی آن عصر را متوجه آن حقایق نموده تا در پرتو روشنایی بخشی آنها راه را بشناسد. 👌 به این جهت در شناخت و معرفی شخصیت ایشان نباید دچار غفلت و یک جانبه نگری شد، معظم له که جمع میان علم و عمل کرده بود، جامع علوم عقلی و علوم نقلی نیز بوده و در همان حال که فقیهی بزرگ بوده، فیلسوفی بزرگ و حکیمی الهی و عارفی و اصل و فانی در حضرت حق (جلّ وأعز) بوده است. ✍️ یادداشت: شیخ علیرضا 15 ذوالقعده 1444 قمری برابر با 14 خرداد 1402 شمسی ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📝 رهبر انقلاب اسلامی در سی‌ و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) خاطره‌ای از شهید مطهری درباره ابعاد ایمان امام خمینی نقل کردند و فرمودند: 🔹 شهید مطهّری (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) در پاریس یک ملاقاتی با امام داشتند _ خود شهید مطهّری کوه ایمان بود؛ او در مقابل ایمانِ امام اظهار حیرت و شگفتی می کرد _ ایشان بعد از برگشتن گفت که من چهار ایمان در امام مشاهده کردم: ۱- ایمان به هدف ۲- ایمان به مردم ۳- ایمان به راه ۴- ایمان به خدا 🔸بیانات در مراسم سی‌ و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمةالله‌علیه) ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ موسسه مطالعات راهبردی 🆔 isin_ir
🔰 سلسله نشست‌های هیئت اندیشه‌ورز با موضوع ارکان تربیت و حجاب و عفاف در تربیت توحیدی ◽️ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور، سلسله نشست‌های هیئت اندیشه‌ورز با موضوع ارکان تربیت و حجاب و عفاف در تربیت توحیدی را برگزار می‌کند. 👌با حضور: 🎙 آیت‌ الله مدیر مرکز تخصصی فلسفه و کلام نور حکمت رضوی (وابسته به موسسه مطالعات راهبردی) و از اساتید درس خارج حوزه علمیه خراسان 🎙 حجة الاسلام و المسلمین شیخ عبد الحمید از اساتید و موسسان موسسه مطالعات راهبردی 🎙 حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن از اساتید موسسه مطالعات راهبردی و استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ⏰ از ساعت ۹ تا ۱۱ و ۱۷ تا ۱۹ 📍مکان: مشهد، مرکز پژوهش‌های آستان قدس ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی مدل های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
✍️ از ملاصدرا و ابن‌عربی تا مرحوم قاضی و علامه طباطبایی 🔰 پرده اول: مصاحبه با محمد حسنين هيكل درباره علل شكل‏‌گيرى انقلاب‏ (2 دی 1357): [يك سؤالِ شايد كمى شخصى دارم كه مطرح كنم؛ چه شخصيت يا شخصيتهايى و روى شما مؤثر بوده است؟] «... شايد بتوان گفت در فلسفه: ملاصدرا ...» (صحيفه امام، ج‏5، ص271). 🔰 پرده دوم: پیام به ميخائيل گورباچف؛ صدر هيأت رئيسه اتحاد جماهير شوروى (11 دی 1367): «ديگر شما را خسته نمی‌كنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين ابن عربى نام نمی‌برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.» (صحيفه امام، ج‏21، ص225). 🔰 پرده سوم: یک وقت خدمت امام داشتم فصوص می خواندم. حاج احمد آقا از راه رسید. امام رو به ایشان کرد و فرمود: «ما انقلاب کرده‌ایم که قبل از خواندن جامع المقدمات، فصوص درس بدهیم و بخوانیم!» (برداشت‌هایی از سیره‌ امام خمینی؛ جلد3، ص286) 🔰 پرده چهارم: «آماده‌سازی فضا برای رشد معنویّت و رهایی از بردگیِ شهوت و غضب در انسان‌های مستعد؛ این هم یکی از آن برترین آرزوها است که غالباً به این توجّه نیست. باید فضا جوری بشود که انسان‌های مستعد بتوانند در آن فضا حرکت کنند، امثال حاج میرزا علی‌آقای قاضی‌ها و علّامۀ طباطبائی‌ها و شخصیّت‌های برجستۀ این‌جوری به وجود بیایند.» (دیدار رهبری با دانشجویان؛ 7 خرداد 1397) 🏢موسسه مطالعات راهبردی 🆔 isin_ir
📝 درس‌هايی از قيام ۱۵ خرداد 🔵 تظاهرات ۱۵ خرداد، مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی در پی بازداشت آیت الله سید روح‌ الله موسوی خمینی (ره) در انتقاد به لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد. 🟧 این تظاهرات در شهرهای تهران، قم و  ورامین علیه دولت اسدالله علم در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی برگزار شد و به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید. 📣 برخی تحلیل‌گران معتقدند که تظاهرات ۱۵ خرداد نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ به شمار می‌آید. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، این روز به عنوان تعطیل رسمی در تقویم ایران اعلام شد. 👌 قيام ۱۵ خرداد كه با حضور گسترده مردم به رهبری علمای دينی به وقوع پيوست، به ظاهر سركوب شد، اما به سبب ويژگی ها و شاخصه‌ هايی كه داشت، در واقع استمرار يافت و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون كرد. نگاهی عميق به اين قيام می‌تواند درسهای خوبی برای امروز ما نيز داشته باشد. 1⃣ درس اول اينكه به نقش دين، مذهب و علمای دينی در تحولات سياسی _ اجتماعی توجه كنيم و حضور گسترده مردم در اين قيام را مرهون معنويت‌ خواهی و دين‌گرايی مردم بدانيم. به‌طوري كه مبدا اين قيام در محرم سال ۴۲ و الهام گرفته از قيام امام حسين (علیه السلام ) بوده و مهم‌ترين نقطه استمرار خود را در همين ماه و ماه رمضان توسط مبلغان دينی و حضور مردم داشته است. 2⃣ دومين درس اين قيام، عدم اعتماد به دولت‌ها و رسانه‌های خارجی است. در اين قيام دولت‌هايی كه شعار دموكراسی و مردم‌سالاری می‌دادند نه تنها از قيام مردمی ايرانيان حمايت نكردند، بلكه چون محمدرضا شاه در پی تامين اهداف آنان بود، به طرفداری از ديكتاتوری وی پرداختند و در رسانه‌های خود قيام سراسری مردم را به شكل اعتراض عده‌ای مرتجع، محدود نشان دادند. 3⃣ سومين درس اين قيام به همه ملت‌های آزاديخواه جهان اين است كه اگر مردم، متحد در مقابل ديكتاتورها ايستادگی كنند و حاضر به فدا كردن جان خود در راه ارزش‌ها باشند، پيروز می‌شوند. اگر چه قدرت‌های خارجی نيز از آن ديكتاتورها حمايت كنند. والعاقبة للمتقین و الحمد لله رب العالمین. ✍️ یادداشت: شیخ علیرضا 15 ذوالقعده 1444 قمری برابر با 14 خرداد 1402 شمسی ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی قدس الله نفسه الزکیه 💠 موضوع: « از منظر معمار کبیر انقلاب» 🎙️ استاد محترم حاج شیخ محمدحسن ▫️بیان این معارف عظیمه توحید و ولایت را مدیون کسانی هستیم که در ایجاد زمینه نشر آنها خون دلها خورده اند. ▫️آزادی از پشتوانه های اصلی نهضت ما بوده و هست. ▫️آزادی یعنی نبود مانع در برابر تمایلات انسانی. یعنی نبود چیزی که مانع از رسیدن ما به بالاترین لذت و رهایی مطلق شود ▫️شرح چهل حدیث، سرالصلوه، آداب الصلوة و صحیفه پیشینه علمی انقلاب اسلامی هستند ▫️شرایط تحقق حقیقی آزادی و رهایی از اسارت چیست؟ ▫️پاسخ شبهه آیا این نظام یک حکومت استبدادی است؟ چرا به آزادی هایی که اول انقلاب وعده داده شد، هیچوقت عمل نشد؟ یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📝 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ☘ لِيَتَزَوَّدِ العَبدُ مِن دُنياهُ لآخِرَتِهِ، و مِن حَياتِهِ لِمَوتِهِ، و مِن شَبابِهِ لِهَرَمِهِ؛ فَإِنَّ الدُّنيا خُلِقَت لَكُم و أنتُم خُلِقتُم لِلآخِرَةِ. [ تنبيه‌الخواطر: ج1 ص131]. 🍀 بنده بايد براى سراى آخرتش از دنيا، و براى مرگش از زندگى، و براى پيرى‌اش از جوانى، توشه برگيرد؛ زيرا كه دنيا براى شما آفريده شده و شما براى آخرت آفريده شده ايد. ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
🔵 عبدالکریم حائری مِهرجَردی، معروف به شیخ عبدالکریم حائری یزدی (آیت‌الله مؤسس) (۱۲۳۸ هجری شمسی– ۱۳۱۵ هجری شمسی) از مجتهدان و مراجع تقلید شیعه و بنیان‌گذار حوزهٔ علمیهٔ قم بود. وی در سال ۱۲۳۸ هجری شمسی در محله ای به نام مهرجرد واقع در میبد یزد متولد شد. ▫️معظم له از مراجع بزرگ شیعه و از برجسته‌ ترین و تأثیر گذارترین علمای دینی در جهان معاصر، و زعیم حوزه علمیه قم است. که علاوه بر خدمات علمی و اجتماعی بسیار، شاگردان بزرگ و فرهیخته‌ای همچون حضرات آیات عظام سید روح الله موسوی خمینی، سید محمد تقی خوانساری، حجت کوه کمره‌ای، محمد رضا گلپایگانی، محمد علی اراکی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی (علیهم الرحمة و الرضوان) و صدها عالم بزرگ دیگر را تربیت نموده‌اند. 🟢 سیره اخلاقی خوش‌ اخلاقى، شوخ‌ طبعى، اعتدال، و پرهیز از ریاست طلبی و ریاكارى از جمله خصوصیات بارز اخلاقی حاج شیخ بود. 🔹ایشان در مصرف وجوهات شرعى، بسیار محتاط بودند و زهد و ساده‌ زیستى ویژه‌ای بر زندگی ایشان حاكم بود تا جایی که حتی از برخى لوازم معمول ریاست هم پرهیز می‌کردند؛ مثلاً وجوه شرعى را به‌امانت به اشخاص معتمد سپرده و نیازمندان را به آنان ارجاع می‌دادند. 👌حاج شیخ در هیچ مجلسی، صدر و ذیل نمی‌شناختند و با پیروی از سیره حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) هر جا که جای خالی بود، می‌نشستند. آیةاللّه مؤسس، از تقوای باطنی سرشار برخوردار بودند و همواره تأکید می‌کردند که: «من هرگز برای ریاست و زعامت دست و پا نزده‌ام!» و مسئله زعامت حوزه علمیه را نیز انجام یک تکلیف و امانتی الهی می‌دانستند. 🟠 از بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی خمینی کبیر (قدس سره) نقل نموده‌اند که اگر کسی به دنبال حاج شیخ راه می‌افتاد، ایشان می‌ایستادند تا اگر آن شخص سؤال و نیازی دارد آن را برطرف کنند و دوباره به تنهایی به راه خود ادامه می‌دادند؛ 👈این در حالی بود که عده‌ای از بزرگان آن زمان با اطرافیان زیاد و تفنگچی‌ها حرکت می‌کردند. در کتاب اربعين حديث، ص٩٧، سيره حاج شیخ را تالى‌تلو سيره رسول اكرم (صلی الله علیه وآله) دانسته‌اند. 🟢 سیره اجتماعی حاج شیخ عبدالکريم به آسایش و رفاه مردم و كاستن از مشكلات گوناگون آنان نیز توجه ویژه داشتند؛ که از جمله كارهاى عام‌المنفعه ایشان، می‌توان به تأسیس اولین بیمارستان‌های قم به نام‌های سهامیه و فاطمى، و ایجاد دارالاطعام قم اشاره نمود. 🟢 سیره سیاسی در ماجرای کشف حجاب که حوزه نوپا و در عین حال سرکوب شده قم، قدرت هیچ نوع واکنشی را در برابر این جنایت هولناک نداشت؛ اما آیت‌الله مؤسس، سکوت در برابر نهی ازمنکر را جایز ندانسته و در تلگرافی برای شاه نوشتند: «حجاب، از مسلمات دین اسلام است و کشف آن برای زنان نباید اجباری و الزامی باشد». 🔴 رضا خان قلدر چند روز بعد از این تلگراف به قم رفت و بی سلام و تعارف، وارد اتاق حاج شیخ شد و خطاب به ایشان گفت: می‌دانی من چه کسی هستم؟ جواب دادند: بله، شما رضا شاه هستید؛ شاه گفت و شماکی هستید؟ گفتند: من عبدالکریم حائری، مسئول حوزه علمیه قم هستم؛ پس رضاخان با خشم فراوان گفت: نه من یزید بن معاویه هستم و نه شما امام حسین؛ پس رفتارتان را عوض کنید و گرنه حوزه قم را با خاک یکسان می‌کنم. 🔸در همین ماجرای کشف حجاب برخی از روحانیون به حاج شیخ شدیداً اعتراض کردند و ایشان برای درک آن موقعیت حساس، جواب فرمودند: «روزی حضرت زهرا (سلام الله علیها) به امیرالمومنین (علیه السلام) می‌گویند: چرا برای گرفتن حقتان قیام نمی‌کنید؟ در این لحظه، صدای الله اکبر موذن بلند می‌شود و حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: اگر بخواهم این ندا خاموش نشود، اکنون باید ساکت باشم؛ سپس حاج شیخ به گریه افتادند و ادامه دادند، من اگر حرفی بزنم، این قلدر (رضا خان) با پوتین وارد این صحن و مدرسه می‌شود و همه چیز را خراب می‌کند. ◾️بالاخره پس از ٧٩ سال تلاش‌ خستگی‌ ناپذیر در هفدهم ذی‌القعده سال ١٣۵۵ قمری به رحمت ايزدى پيوستند و پيكر شريف ایشان با شكوه کم‌نظیری تشييع و در رواق بالاسرِ حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) به خاک سپرده شد؛ 👈 در حالی که مشعل فروزان حوزه‌ی علمیه‌ی قم که ایشان بنیانگذار آن بودند، هم‌چنان می‌درخشد و منشأ برکات زیادی برای جهان اسلام است. «یادشان گرامی، نامشان جاودان» ✍️ یادداشت: شیخ علیرضا ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📆 هفدهم ذی‌القعده، سالروز رحلت حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالكریم حائری یزدی (رضوان الله تعالی علیه) 🆔 isin_ir 👈 عضو شوید
📝 موضوع پایان نامه: 📌تاثیر فلسفه در نشاط بخشی و روحیه امید به زندگی در جامعه 👤تدوینگر: حجةالاسلام سید جعفر موسوی 👈 این نشست با حضور اساتید و طلاب محترم برگزار شد. ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 سر سفره انقلاب 🎞 سخنرانی مدیریت محترم موسسه در افتتاحیه دوره اصول پیشگیری از طلاق و معماری خانواده پایدار 🔹 پژوهش نگاه دین با قرائت تمدنی متناسب با نیاز روز جامعه 🔸تلاش در تامین زنجیره علم دینی اعم از تولید محتوا و تربیت نیرو ⁉️ اگر به جامعه خدمات ندهیم! منزوی می شویم. 📿 ائمه جماعات، مدیران فرهنگی و معنوی جامعه هستند. ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📝موضوع پایان نامه : نقش فلسفه در گرایش مردم به دین 👤تدوینگر: حجةالاسلام علی سلمانی پور استاد راهنما: حجة الاسلام و المسلمین عبدالحمید استاد مشاور: حجة الاسلام و المسلمین مهدی سعیدیان استاد داور: حجة الاسلام و المسلمین محمدجعفر جهانگیر فیض آبادی 📆 پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۱۲:۳۰ 🏢 سالن جلسات موسسه مطالعات راهبردی, امام خمینی14(بازارچه سراب)، مقابل سراب3، جنب مسجد حمزه، پلاک 36 🙏شرکت برای عموم طلاب آزاد است. ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◽️یار دیرین امام؛ مرد اخلاق و وحدت 🎞 باز نشر به مناسبت سالگرد ارتحال حجة الاسلام و المسلمین سیدمحمود ┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0