eitaa logo
آموزش و انتشارات موسسه مطالعات راهبردی
436 دنبال‌کننده
89 عکس
12 ویدیو
42 فایل
↭💠﷽💠↭ 📚کانال رسمی نشر کتب و دوره های آموزشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام📚 🔹سایت: www.isin.ir http://shop.isin.ir/ 🔹اینستاگرام: https://www.instagram.com/isin_ir 👥ارتباط با ادمین: @Magol65
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰ساختار حاکمیت ولیّ‌فقیه از منظر علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی در باب نوع حکومت اسلامی و چگونگی ساختار نظام حاکم دارای نگرشی خاص و بدیع بودند که با صورت حاکمهٔ امروز متفاوت است و در کل می‌توان گفت که با نظریات قرن بیستمی تفاوت جوهری دارد. آن‌چه که در زیر می‌آید، مختصری در باب حکومت و چگونگی ساختار آن در نگاه ایشان است. مرحوم علامه قدس‌سره در تبیین مدلی که براساس نظریهٔ «ولایت فقیه» با شاخصِ اختصاص این مقام به‌ «عالم بالله و بأمرالله» دارند، این‌گونه آورده‌اند: «فلسفهٔ توحیدی‌ اسلامی‌ متخذ از آیات‌ قرآن‌ کریم‌ و سنت‌ نبوی، روح‌ حکومت‌ و ولایت‌ بر مردم‌ را منحصر به عالمترین‌ و جامع‌ترین‌ و منزه‌ترین‌ افراد می‌شناسد. در این‌ صورت‌، افراد امت‌ به رهبری‌ چنین‌ پیشوایی‌ راستین‌ که‌ هم‌ دارای‌ دلی‌ روشن‌ و آگاه‌ و مغزی‌ متفکر و عزمی‌ راسخ است و هم‌ از خود گذشته‌ و به‌کلیت‌ پیوسته‌ است‌، از بهترین‌ مواهب‌ الهیه‌ استفاده‌ کرده‌ و تمام‌ قوا و استعدادهای‌ ذاتی‌ خود را به‌منصهٔ ظهور و بروز می‌رسانند. در این‌ فلسفه‌ [و حکومت اسلام]، حکم‌ و قانون‌ و قضاء از بالا (یعنی‌ از مقام‌ توحید و طهارت‌ که‌ مقام‌ وحدت‌ و جامعیت‌ ولیّ‌أمر است‌) به پایین‌ تدریجاً گسترش‌ پیدا می‌کند، و تمام‌ اقشار طبقات‌ را فرا می‌گیرد؛ ولی‌ در فلسفه‌های‌ مادی، یا در قوانین‌ غربی‌ که‌ از روح‌ توحید اسلامی‌ بهره‌ای‌ ندارند، مراکز تصمیم‌‌گیری از کثرت‌ شروع‌ می‌شود، یعنی‌ افکار مردم‌ گرچه‌ در نهایت‌ ضعف‌ باشند، فقط‌ به‌ملاک‌ اکثریت‌، حق‌ تعیینِ سرنوشت‌ و تصمیم‌‌گیری در امور و حاکمیت‌ خود را دارند. در این‌ فلسفه‌ها حکومت‌ بر اساس‌ انتخاب‌ بوده‌ و کیفیت‌ آن‌ به مشروطهٔ سلطنتی، یا به جمهوری، یا به بعضی‌ از انحای دیگر، تقسیم‌ می‌شود، بنابراین‌ جمهوری‌ بدین‌ طرز رأی‌‌گیری و انتخاب‌ اکثریت،‌ نظیر مشروطه‌ از قالب‌های‌ غربی‌ است؛ و با روح‌ اسلام‌ سازگار نیست. در «جمهوری‌ اسلامی» باید تمام‌ ضوابط‌ حکومت‌ اسلام‌ مراعات‌ شود و نام‌ جمهوریت‌ چیزی‌ بر محتوای‌ دولت‌ و حکومت‌ نیفزاید و حق حاکمیت‌ به فقیه‌ عادل‌ که‌ بر اوضاع‌ زمان‌ آگاه‌ و از مصالح‌ ملت‌ مسلمان‌ اطلاع‌ دارد و قلبش متصل به ملکوت است، سپرده‌ شود. در حکومت براساس مدل «ولایت فقیه»، رییس‌‌جمهور باید همان فقیه جامع‌الشرایط باشد و اوست‌ که‌ قوای‌ سه‌‌گانهٔ مقننه‌ و قضاییه‌ و مجریه‌ در وجود او ادغام‌ شده‌ و از او به مصادر امور و حُکام‌ ترشح‌ می‌کند. تفکیک‌ مقام‌ رهبری از ریاست‌ جمهوری‌ عَملاً التزام‌ به تفکیک‌ روحانیت‌ از سیاست‌ است‌. در منطق‌ اسلام‌ حاکم‌ شرع مطاع‌ ریاست‌ مطلقه‌ بر امت‌ دارد. سپردن‌ ریاست‌ جمهوری‌ را به افرادی‌ که‌ دارای‌ چنین‌ مقامی‌ نباشند، اعطای قدرت‌ به‌دست‌ غیر واجدین‌ این‌ مقام‌ است‌؛ و اشتباهاتی‌ که‌ صورت‌ می‌گیرد، از عدد بیرون‌ و با هزار ضابطه‌ و قانون‌ این‌ قدرت‌ عنان‌‌گسیخته‌ را نمی‌توان‌ مهار کرد. انتخابات‌ برای‌ تعیین رهبر که همان ریاست‌‌جمهوری است، باید به‌صورت‌ تشکیل‌ شورای‌ خبرگان انجام شود و در این‌ صورت‌، مدت‌ آن‌ محدود به چهار سال‌ (که‌ آن‌ نیز معیار غربی‌ است‌) نخواهد بود، بلکه‌ تا هنگامی که‌ از مقام‌ أفقهیت‌ و أعلمیت‌ و أورعیت‌ و أبصریت‌ برخوردار است‌؛ باید در رأس‌ ریاست‌‌جمهوری‌ باقی‌ بماند و عزل‌ او نصب‌ دیگری‌ را در وقتی‌که‌ فاقد شرایط‌ گردد یا از دنیا برود، باز به‌وسیلهٔ شورای خبرگان که خبرویت‌ در فن داشته‌ و از مزایای‌ کمال‌ اخلاقی‌ و عدالت‌ برخوردارند، صورت‌ خواهد گرفت.» براساس مبنای فوق، مرحوم مؤلف قدس‌سره نتیجه گرفته است که: «قوای‌ اعمال‌ حاکمیت‌ که عبارتند از قوهٔ مقننه‌ و قوهٔ قضاییه‌ و قوهٔ مجریه‌، در وجود ولی‌فقیه ادغام‌ شده‌ و قابل‌‌تفکیک‌ نیستند و تفکیک قوا براساس مدل دموکراسی رایج، غلط است. در مدل «ولایت فقیه»، ولی‌فقیه به‌نظر خود افرادی‌ را برای‌ قوهٔ مجریه و قوهٔ قضاییه منصوب‌ می‌نماید و مجلس‌ شورای‌ ملی‌ که برای‌ مشورت‌ در مصالح‌ و امور مملکتی‌ است‌، نتیجهٔ مشورت‌ را در اختیار ولی‌فقیه قرار می‌دهد تا او تصمیم بگیرد و قانون بگذارد.» ⬇️ ادامـــه در «پست بعد» ⬇️ ⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل» ⬇️ تصویر عملیاتی از مدل حاکمیت براساس این تفسیر از «ولایت فقیه» بدین‌گونه است: سنگ‌بنای آغازین مردم متخصص، قاعدهٔ هرم حکومت هستند، زیرا «رأی» در صورتی دارای ارزش است که براساس علم و تجربه نسبت به موضوعی باشد که رأی‌گیری برای آن انجام می‌شود. بنابراین افرادی از مردم که با دین و فقاهت سر و کار دارند، در تمام شهرها، از میان خود خبرگانی را که توانایی تشخیص صلاحیت‌های علمی و عملی لازم برای یک رهبر را دارند، انتخاب می‌کنند (انتخابات تخصصی صنفی) و مجلس خبرگان تشکیل می‌شود. حلقهٔ اول مجلس خبرگان، رهبری را به‌عنوان «ولی فقیه» معرفی می‌کند (نصب نمی‌کند، بلکه کشف و معرفی می‌کند) و مردم حق بیعت کردن یا بیعت نکردن با او را دارند. نقش عموم مردم در شکل‌گیری حکومت بنابراین با رأی‌گیری عمومی از کلیهٔ افراد بالغ اعم از مرد و زن به‌صورت «آری و نه» نسبت به پذیرش ولایت فقیهی که از طرف مجلس خبرگان معرفی شده است، در صورت احراز اکثریت نسبی، فقیه معرفی شده علاوه‌بر مشروعیت، دارای مقبولیت شده (مبسوط الید می‌شود) و شرعاً حکمش بر همه نافذ است. حیطهٔ اختیارات حیطهٔ اختیارات این «ولی‌فقیه» نَه فقط رتق و فتق اختلافات و مشکلات اجرایی مردم (ولایت مُقیده)، بلکه حق قانون‌گذاری در چهارچوب شرع و حق عزل و نصب و تصرف و تغییر در کلیهٔ امور فردی و اجتماعی جامعه است. (ولایت مطلقه) فرآیند نظارت بر رهبری مجلس خبرگان نظارت مستمر بر عملکرد «ولی‌فقیه» دارد و با بررسی عملکرد‌های او، بقاء صفات و شاخص‌های لازم برای رهبری را دائماً رصد می‌کند و در صورت عدم احراز موارد لازم، حکم به‌عدم بقاء صلاحیت او برای رهبری می‌دهد. ساختار حاکمیت الف. رؤسای قوا: در این مدل از حکومت، فقیه جامع‌الشرایط پس از بیعتِ مردم، معاونینی را برای ادارهٔ امور اجرایی مملکت و ادارهٔ امور قضایی و ادارهٔ امور قانون‌گذاری نصب می‌کند. (رییس قوهٔ مجریه و قوهٔ قضاییه و قوهٔ مقننه،‌ معاونین او و منصوب از جانب او هستند، نه قدرت‌های موازیِ او و منتخب از جانب دیگران). ب. مجلس شورا: مجلس براساس کمیسیون‌های تخصصی شکل می‌گیرد و کمیسیون‌های تخصصی براساس انتخابات تخصصی صنفی شکل می‌گیرند، یعنی کلیهٔ مردم براساس تجربه و تخصصی که به آن مشغول هستند، نمایندهٔ خود در آن صنف را معرفی می‌کنند. پس از این‌که انجمن تخصصی صنفی شهری شکل گرفت، این انجمن نماینده یا نمایندگان خود را برای شرکت در انجمن تخصصی صنفی ملی معرفی می‌کنند؛ این انجمن تخصصی صنفی ملی، کمیسیون مربوطهٔ مجلس شورا را به‌وجود می‌آورد. براساس این مدل، کلیهٔ مردم در ارائهٔ مشورت به ولی‌فقیه فعال هستند و فعالیت‌های مجلس فعالیت‌های کارشناسانه است. پس از تصویب اولیهٔ یک قانون، ولی‌فقیه صحت و سقم آن را بررسی کرده و در صورت انطباق با شرع و سیاست‌های کلی و مصلحت نظام، آن قانون را تنفیذ می‌کند. (ولی‌فقیه می‌تواند این عملیات را به فرد یا گروه منصوب از جانب او محول کند) ✍ عبدالحمید واسطی 🌐 منبع: farsi.khamenei.ir/others-note?id=8931 ⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
✅ مُدل ریاست جمهوری در نگاه بصیر علّامه طهرانی (قدس سره) از آسیب‌های جدّی که متوجه نظام انقلاب اسلامی از بدو تشکیل تا کنون بوده از ناحیهٔ حاکمیت و قدرت اجرائی کشور مشاهده می‌شود که خسارات غیر قابل جبرانی را ببار آورده است! امری که به ناصالح بودن متصدیان این پست برمی‌گردد که برای برون رفت از این مشکل، راهی جز تجدید نظر اساسی در خصوصیات و انتخاب رییس قوّهٔ مجریه نیست. مرحوم علامه طهرانی رحمةالله‌علیه که باید از ایشان به دیده‌بانی بصیر در مواقع خطیر یاد کرد این مهم را به خوبی تشخیص داده و بر مبنای بینش الهی خود راهکار عملی آن را بیان داشتند که متأسفانه مغفول ماند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اتّکاء حکومت اسلام بر حق [فرق بین اسلام و غرب در نوع حکومت] در فلسفه‌های‌ مادی، یا در قوانین‌ غربی‌ که‌ از روح‌ توحید اسلامی‌ بهره‌ای‌ ندارند، مراکز تصمیم‌‌گیری از کثرت‌ شروع‌ می‌شود، یعنی‌ افکار مردم‌ گرچه‌ در نهایت‌ ضعف‌ باشند، فقط‌ به‌ملاک‌ اکثریت‌، حق‌ تعیینِ سرنوشت‌ و تصمیم‌‌گیری در امور و حاکمیت‌ خود را دارند. در این‌ فلسفه‌ها حکومت‌ بر اساس‌ انتخاب‌ بوده‌ و کیفیت‌ آن‌ به مشروطهٔ سلطنتی، یا به جمهوری، یا به بعضی‌ از انحای دیگر، تقسیم‌ می‌شود، بنابراین‌ جمهوری‌ بدین‌ طرز رأی‌‌گیری و انتخاب‌ اکثریت،‌ نظیر مشروطه‌ از قالب‌های‌ غربی‌ است؛ و با روح‌ اسلام‌ سازگار نیست. حكومت‌ و دولت‌ اسلام‌ بر پايۀ خود متّكی بوده‌ و بر اصل‌ اصيل‌ حقّ اعتماد دارد؛ و هيچيک از اين‌ قالبها نمی‌توانند آن‌ واقعيّت‌ را در خود بگيرند و بشكل‌ خود درآورند. منظور از جمهوریت در عنوان جمهوری اسلامی در «جمهوری‌ اسلامی» باید تمام‌ ضوابط‌ حکومت‌ اسلام‌ مراعات‌ شود و نام‌ «جمهوریت‌» چیزی‌ بر محتوای‌ دولت‌ و حکومت‌ نیفزاید و حق حاکمیت‌ به فقیه‌ عادل‌ که‌ بر اوضاع‌ زمان‌ آگاه‌ و از مصالح‌ ملت‌ مسلمان‌ اطلاع‌ دارد [و قلبش متصل به ملکوت است] و نسبت به ملت ستمدیده حمیم و دلسوز است سپرده‌ شود. در حکومت براساس مدل «ولایت فقیه»، رییس‌‌جمهور باید همان فقیه جامع‌الشرایط باشد رئیس جمهور که داراى شخصیّت اوّل است، باید جامع‌ترین و کامل‌ترین و روشن‌بین‌ترین و پارساترین افراد از فقهاى امّت باشد، و اوست‌ که‌ قوای‌ سه‌‌گانهٔ مقننه‌ و قضاییه‌ و مجریه‌ در وجود او ادغام‌ شده‌ و از او به مصادر امور و حُکّام‌ ترشّح‌ می‌کند. تفکیک رهبری از ریاست‌جمهوری غلط است [خطر تفکیک مقام فقاهت از ریاست‌جمهوری] تفکیک‌ مقام‌ فقاهت از ریاست‌‌جمهوری عملاً التزام‌ به تفکیک‌ روحانیت‌ از سیاست‌ است‌. در منطق‌ اسلام‌ حاکم‌ شرع مطاع‌ ریاست‌ مطلقه‌ بر امت‌ دارد. سپردن‌ ریاست‌ جمهوری‌ را به افرادی‌ که‌ دارای‌ چنین‌ مقامی‌ نباشند، اعطای قدرت‌ به‌دست‌ غیر واجدین‌ این‌ مقام‌ است‌؛ و اشتباهاتی‌ که‌ صورت‌ می‌گیرد، از عدد بیرون‌ و با هزار ضابطه‌ و قانون‌ این‌ قدرت‌ عنان‌‌گسیخته‌ را نمی‌توان‌ مهار کرد. شیوهٔ صحیح برگزاری انتخابات ریاستجمهوری انتخابات‌ برای‌ ریاست‌جمهوری [که همان تعیین رهبر است]، باید به‌صورت‌ تشکیل‌ شورای‌ خبرگان انجام شود و در این‌ صورت‌، مدت‌ آن‌ محدود به چهار سال‌ (که‌ آن‌ نیز معیار غربی‌ است‌) نخواهد بود، بلکه‌ تا هنگامی که‌ از مقام‌ أفقهیت‌ و أعلمیت‌ و أورعیت‌ و أبصریت‌ برخوردار است‌؛ باید در رأس‌ ریاست‌‌جمهوری‌ باقی‌ بماند و عزل‌ او و نصب‌ دیگری‌ را در وقتی که‌ فاقد شرایط‌ گردد یا از دنیا برود، باز به‌وسیلهٔ شورای خبرگان که خبرویت‌ در فن داشته‌ و از مزایای‌ کمال‌ اخلاقی‌ و عدالت‌ برخوردارند، صورت‌ خواهد گرفت.» براساس مبنای فوق، مرحوم علامه (قدس‌سره) نتیجه گرفته است که: «قوای‌ اعمال‌ حاکمیت‌ که عبارتند از قوهٔ مقننه‌ و قوهٔ قضاییه‌ و قوهٔ مجریه‌، در وجود ولی‌فقیه ادغام‌ شده‌ و قابل‌‌تفکیک‌ نیستند و تفکیک قوا براساس مدل دموکراسی رایج، غلط است. در مدل «ولایت فقیه»، ولی‌فقیه به‌نظر خود افرادی‌ را برای‌ قوهٔ مجریه و قوهٔ قضاییه منصوب‌ می‌نماید و مجلس‌ شورای‌ ملی‌ که برای‌ مشورت‌ در مصالح‌ و امور مملکتی‌ است‌، نتیجهٔ مشورت‌ را در اختیار ولی‌فقیه قرار می‌دهد تا او تصمیم بگیرد و قانون بگذارد.» 📚 برگرفته از نامهٔ علامه طهرانی راجع به پیش‌نویس قانون اساسی (با تصرف و تلخیص) ⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🔴 «انتخابات و رأی أکثریّت در اسلام» از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره) از اصول و ارکان نظام‌های دموکراسی، انتخابات و اعتماد بر آراء اکثریت مردم برای دادن زمام امور به دست گروه یا شخص خاصی است، در آنچه پیش روی شماست نظر و دیدگاه عارف بالله حضرت علامه طهرانی اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف، دربارهٔ انتخابات و رأی اکثریت و جایگاه آن در نظام حکومت اسلامی بحث می‌شود. 📍مشاهدهٔ فایل pdf:👇 https://eitaa.com/isinpublication/170 ⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
انتخابات و رأی أکثریت.pdf
4.45M
🔴 «انتخابات و رأی أکثریّت در اسلام» از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره) 🔹مفاد آيه‌ٔ: فَسْئَلُوٓا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن‌ كُنْتُمْ لَاتَعْلَمُونَ، و آيه‌ٔ: قُلْ هَلْ يَسْتَوِي‌ الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لَايَعْلَمُونَ 🔹مبنای قرآن بر رجوع به أهل حلّ و عقد است نه أکثریّت مردم 🔹رجوع به أهل خُبره، أمری عرفی و تجربی است 🔹دلالت آیات قرآن برمعتبرنبودن رأی عامّۀ مردم 🔹چرانمی‌توان به رأی اکثریّت اعتمادکرد؟ 🔹أكثريّت‌ مردم‌ طبق‌ منطق‌ إحساس‌ حركت‌ دارند، نه‌ منطق‌ عقل‌ 🔹انتخاب عامّهٔ مردم، طبق ذوق و اندیشهٔ سطحى و چشم ظاهربین آنهاست‏ 🔹آیات دالّه براینکه عامّهٔ مردم ازحقّ گریزانند 🔹درچندجاى از قرآن آمده است: بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَایَعْلَمُونَ. 🔹إشکال واردولاینحلّ، برطرفداران رأى أکثریّت عامّه‏ 🔹درإسلام مشورت باأکثریّت عامّه نیست؛ مشورت باأهل حلّ وعقداست‏ 🔹تجربۀ تلخ اعتمادبررأی اکثریّت درزمان ما 🔹تبلیغات درانتخابات برخلاف مبنای اسلام است 🔹مفاد آيه‌ٔ: وَ شَاوِرْهُمْ فِي‌ الأمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَی الله 🔹مفادو معنی أخذبه‌ مجمعٌ عليه‌، وترک شاذّونادر 🔹مشورت پیامبربامردم، به معنای قبول رأی أکثریّت نبود 🔹پیغمبردراینجا رأى أکثریّت راانتخاب نکرد، بلکه با أکثریّت مُماشات کرد 🔹مشورت پیامبر، مقدّمه است براى تصمیم‌گیرى دررأى نهائى خود 🔹موارد نادری که می‌توان بر رأی أکثریّت اعتماد کرد 🔹شاهدی از نهج‌البلاغه در حدود مشورت با مردم 📚 ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج3، ص187 تا 205 خرید اینترنتی کتاب موسسه مطالعات راهبردی 👇 ⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
حکومت یا جمهوریّت؟.pdf
415K
🔰حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی؟ 📍مدل برقراری نظام اسلامی براساس مبانی توحیدی اسلامی ازدیدگاه علامه طهرانی (قدس سره) دراینکه نوع و مدل ادارهٔ یک کشور برپایهٔ مبانی و اصول اسلامی چه بایدباشد، دودیدگاه وجوددارد؛ که دیدگاه اول قائل به ادارهٔ کشوربراساس جمهوریّت و دیدگاه دوم براساس حکومت است؛ مقالهٔ مذکور به دیدگاه قرآن دراین باره می‌پردازد. 🔰اهم عناوین: 🔹نگاه قرآن به رأی اکثریت ودموکراسی درانتخابات 🔹دیدگاه قرآن دربارهٔ رأی اکثریّت 🔹اکثریت مردم به دنبال منافع خودمی‌روند 🔹نمایش سطح افکاروخواسته‌هاى اکثریت مردم درقرآن مجید 🔹عامهٔ مردم درانتخابات گرفتار احساسات اند 🔹سؤالی از طرفداران دموکراسی 🔹نمونه‌ای از خسارت‌های متأثرازآراء اکثریت 🔹در اسلام چیزی به عنوان تبلیغات در انتخابات وجود ندارد 🔹معنای مشورت پیامبر با مردم مماشات بود نه تأثیرپذیری 🔹مفاد و معنى أخذ به مجمعٌ‌علیه، و ترک شاذّ و نادر 🔹سیرهٔ امیرالمؤمنین علیه‌السلام درموردانتخابات 🔹اشکالی از طرف مدعیان رأی اکثریت برانتخاب أصلح و کارگزاران وجواب آن 🔹أهل حلّ و عقد خودبخودمعروفند، نیازبه معرّف ندارند 🔹علم وجدانى هرفرد، خودراهبربه سوى ولایت فقیه است‏ 🔹تفكيک قوای ثلاثه‌، مبدأش‌ ازأرسطو است‌ 🔹کیفیت حکومت اسلامی 🔹نظر علامه طهرانی راجع به مدل حکومت 🔹متن نامهٔ علامه طهرانی به بنیانگذار کبیر انقلاب (قدس‌سرهما) دربارهٔ پیش‌نویس قانون اساسی ایران 📚 برگرفته از «امام‌شناسی»، ج۱و۲؛ و «ولایت فقیه درحکومت اسلام»، ج۳ 🔸خرید اینترنتی کتاب موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
⚪️ حدیث عاشوراتاشام (اکسیرمحبت حسینی،شهیدان عشق،شهیده شام) ♦️ اکسیرمحبت حسینی:جوهره عمل صالح،محبت اولیای الهی است وانسان بدون این محبت نمی تواندمسیرتقرب الهی راطی کند زیرادرقوس صعودوبالارفتن به سمت خداوندامام واسطه تقرب است واوست که انسان هارابه طرف خدامیکشاند به همین دلیل کسی که میخواهدبه سمت خداحرکت کند بایدخودرابه امام نزدیک کرده وباتمام وجودبه ایشان دل بدهد. 🔸کتاب شهیدان عشق شرحی برمقامات عرفانی اصحاب سیدالشهداء علیه السلام است که شرف حضوردررکاب آن حضرت رادرکربلا داشته‌اند. بخشی ازمباحث به فضائل عمومی اصحاب پرداخته و بخشی درخصوص مقامات حضرت علی اکبروحضرت ابالفضل العباس علیهماالسّلام است وجلسات پایانی نیزاشاره‌ای به مخدّرات حاضردرکربلامی‌باشد. 🔹شهیدۀ شام حضرت رقیه بنت الحسین حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) واصحاب شریف ایشان، به‌واسطۀ قیام دربرابربدی‌ها ازآنچنان جایگاهی درهستی برخوردارندکه هیچ‌کس جزمعصومان رایارای درک آن نیست.حضرت رقیّه (سلام الله علیها) نیزمظهری ازشمایل وجودمبارک امام حسین (علیه السلام) است که با وجودکم بودن سن، دریایی از نورمی‌باشد وشناخت ایشان،گوشه‌ای ازفضایل امام حسین (علیه السلام) رانمایان می‌کند. نگارندۀ کتاب درراستای معرفی شخصیت ایشان براین باوراست که آن حضرت پس از تحمّل دردهای جانکاه کربلا، منازل قرب به پروردگارراطى کرد ودرعوالم پس از شهادت به مقام ولایت رسید. ◽برای خریداین کتابهامیتوانیدازسایت موسسه وباسلام باتخفیف 📞 یاتماس با انتشارات به شماره ◽
05132285800
09151042109
📩و یا با ارسال پیام در ایتا تهیه بفرمایید.
badeh-end.pdf
42.41M
📔 «بادهٔ توحید در کربلای عشق» ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🚩 به مناسبت ایام عزاداری حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السّلام و بهره‌مندی از نفحات نفس قدسیّهٔ آن حضرت، نسخۀ الکترونیکی کتاب شریف «بادهٔ توحید در کربلای عشق» از سلسله مواعظ اخلاقی عرفانی حضرت آیةالله حاج سیّد محمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه‌العالی منتشر شد. ▪️یکی از طرق مطمئن و نزدیک رسیدن به توحید حضرت حق، توسّل و عرض نیاز به ساحت حضرت سیّدالشّهدا علیه‌السّلام است. ▪️جذبهٔ ملکوتی نفس قدسی آن حضرت، محبّین و موالیان ایشان را خیلی سریع از "طریق الحسین علیه‌السّلام" به وادی عشق و محبّت وارد نموده، و در صورت توجّه و ثبات قدم، از بادهٔ وحدت، سرمست می‌کند. 🔰در این کتاب با بیانی پرمغز و شیرین، حکمت باطنی و درک توحیدی از ابتلائات وقایع روز عاشورا شرح، و برخی از کلمات دُرربار حضرت سیّدالشّهدا علیه‌السّلام و أدعیهٔ منسوب به ایشان، توضیح داده شده است. 🔸 خرید اینترنتی کتاب باده توحید در کربلای عشق ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
💬 نفی خواطر 💫 عنایت عظیم امام حسین (علیه‌السلام) به سالکین راه خدا اکثر افرادى که موفّق به نفى خواطر شده و توانسته‏اند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفّا کنند و بالأخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده است در یکى از این دو حال بوده است: 1⃣ اوّل در حین تلاوت قرآن مجید و التفات به خوانندهٔ آن، که چه کسى در حقیقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منکشف مى‏شده است که قارى قرآن خداست جلّ جلاله. 2⃣ دوّم از راه توسّل به حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السّلام؛ زیرا آن حضرت را براى رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا عنایتى عظیم است. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 رسالهٔ لب اللباب، ص۱۵۰ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠خصوصیات اصحاب سیدالشهداء ❓اولین سوال این است که سرِّ این مسئله چیست؟ اصحاب سیدالشهدا علیه السلام چه خصوصیتی داشتند که در بین اصحاب ائمه به این جایگاه و عظمت دست یافتند؟ آیا زهد و عبادتشان منشاء این مقامات است؟ آیا علم و معرفتشان آنها را به این جایگاه رسانده است؟ آیا پیشینه و سابقه آنها در جنگ و جهاد فی سبیل الله باعث این عظمت شده است ؟ 🔷وقتی تاریخ را ورق می‌زنیم می‌بینیم هیچ کدام از این‌ها نیست جناب علامه شیخ محمد سماوی در کتاب ارزشمند ابصار العین فی انصار الحسین زحمت زیادی کشیدند تا شرح حال اصحاب سیدالشهدا را از لابلای کتاب‌ها جمع آوری کنند برخی از این‌ها بزرگانی هستند که اهل فقاهت و علم و دانش‌اند برخی از زهّاد و عبّادند ولی برخی هم از افرادی هستند که اسم و رسمی در جایی ندارند و به ظاهر از افراد عادی هستند. حتی بعضی از آنها تازه مسلمانند و سابقه‌ای برای آنها پیدا نمی‌شود برخی عثمانی مذهب بودند و در جبهه مقابل قرار داشتند این‌ها همه جذب سیدالشهدا شده و آمدند و متحول شدند. 🔶مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه تحلیل زیبایی از این حقیقت مقام اصحاب سیدالشهداء علیه السلام دارند که در حقیقت کلید فهم درجات و مقامات این بزرگواران است. ایشان می‌فرمایند سرِّ این عظمت را باید در مسئله لُحُوق☆ جستجو کرد. یکی از مهم‌ترین معارف قرآن که بسیار مسئله بشارت آمیزی است مسئله لحوق است. لحوق یعنی کسی که در درجه پایین قرار دارد با سبب و ریسمانی به کسی که در درجه بالا قرار دارد متصل و ملحق شود؛ وقتی این الحاق اتفاق افتد و معیت رقم می‌خورد، این دو در همه عوالم با همدیگر هم درجه می‌شوند و ملحق شونده از فیوضات بهره‌های آن ولیّ الهی که به او ملحق شده بهره می‌برد. ☑️با تحمل بر روی مسئله لحوق در آیات قرآن این مطلب به وضوح روشن می‌شود که در حقیقت لحوق کلید نجات است؛ ما اگر بخواهیم دنبال چیزی در این عالم باشیم باید تمرکز خود را بر لحوق و معیّت با امام قرار دهیم. ☆وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ(طوره آیه ۲۱) 📚شهیدان عشق ص ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸https://eitaa.com/isinpublication/183
معرفی کتاب 💠 کتاب شهیدان عشق (شرحی در مقامات عرفانی اصحاب سیدالشهدا علیه السّلام) 🔻کتاب حاضر شرحی بر مقامات عرفانی اصحاب سیدالشهداء علیه السلام است که شرف حضور در رکاب آن حضرت را در کربلا داشته‌اند. بخشی از مباحث به فضائل عمومی اصحاب پرداخته و بخشی در خصوص مقامات حضرت علی اکبر و حضرت ابالفضل العباس علیهماالسّلام است و جلسات پایانی نیز اشاره‌ای به مخدّرات حاضر در کربلا می‌باشد. سعی شده با استفاده از متون تاریخی و روایات و توجّه به نکاتی که در خلال آن آمده، مقامات ملکوتی اصحاب حضرت شناخته شده و سِرّ توفیق ایشان که عشق و دلداگی به وجود مقدس حضرت أباعبدالله الحسین علیه السّلام است مورد توجّه قرار گیرد. این مباحث مجموعه سخرانی‌های حجه‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی در دهۀ اول محرم ۱۴۴۲ هجری در بیت النور حضرت استاد آیهالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی مدّظله است و با اقتباس از این بیت نورانی فؤاد کرمانی: گر بشکافی هنوز خاک شهیدان عشق آید از آن کشتگان زمزمه دوست دوست «شهیدان عشق» نام گرفته دربارۀ اصحاب حضرت سیدالشهداء و خصوصاً مقامات عرفانی ایشان گفتگو شده است. 📖 این کتاب باجلدشومیز و در223 صفحه با قطع رقعی چاپ و منتشرشده است. ◽برای تهیه این کتاب میتوانید از سایت با تخفیف خرید نمایید. 📞 تماس با انتشارات موسسه به شماره ◽
05132285800
09151042109
📩و یا با ارسال پیام در ایتا تهیه بفرمایید. ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸https://eitaa.com/isinpublication/184
کتاب شهیدان عشق 🖌عبارت علامه طهرانی درباره لحوق 💠مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه در کتاب شریف معادشناسی چنین می فرمایند: 📖اصحاب سيّد الشّهداء عليه السّلام همگى با آن حضرت معيّت پيدا كردند، حتّى آن غلام سياه؛ سيّد الشّهداء عليه السّلام يك غلام داشتند به نام جَوْن. اين غلام مال أبو ذرّ غِفارى بود و او را به حضرت بخشيد. ...حضرت به همه اصحاب بشارت معيّت با خود را در عوالم ديگر داد. غلام سياه باور نمى‏كند كه خدا در روز قيامت او را با امام حسين محشور گرداند؛ غلام سراپا سياه، زبانش درست نيست، مال مملكت ديگر است، قد و هيكل ندارد، لب‏ها درشت و برگشته، موها مجعّد. ولى اين‏ها همه برداشته ميشود؛ در عالم معنى اتّحاد ارواح است، سياهى برداشته ميشود، يك لباس زيبا در برش مى‏كنند سفيد، و بدنش مانند نقره خام ميدرخشد. 📜پس از واقعه عاشورا جمعى بر معركه عبور ميكردند، ديدند در كنار كشتگان يك بدن افتاده و بوى عطرى از آن متصاعد است كه مانند آن به مشامشان نرسيده است؛ اين بدن همان غلام سياه بود، سياه بود سفيد شده بود، بويش معطّر شده بود، ملحق شده بود به حضرت مولاى خود و مُطاع خود سيّد الشّهداء عليه السّلام 📋چگونه فِضّه خادمه حضرت زهرا سلام الله عليها ملحق شد به آن حضرت، و سوره هَلْ أَتَى كه در شأن اهل بيت نازل شد فضّه را هم گرفت‏. سلمان فارسى در اثر اطاعت و تسليم ملحق شد به خاندان رسول خدا و پيامبر درباره او سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْت فرمود. يك بابى داريم در معارف به نام باب لُحوق كه ارواح همجنس با هم ملحق ميشوند؛ چه ارواح بهشتى و چه ارواح جهنّمى. اصحاب حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام هم ملحق شدند؛ در روز عاشورا با كمال تسليم و صفاى باطن بر يكديگر سبقت مى‏جستند و خود را فدا ميكردند 📝...ترس نداشتند، غصّه هم نداشتند، زن و فرزند و مِلك و تجارت و وطن، هر چه بود فراموش كردند. ...و چه خوب سروده است شاعر: داديم به يك جلوه رويت دل و دين را سليم تو كرديم هم آن را و هم اين را ما سير نخواهيم شد از وصل تو آرى لب تشنه قناعت نكند ماء مَعين را مى‏ديد اگر چشم ترا لعل سليمان مى‏داد در اوّل نظر از دست نگين را در دائره تاجوَران راه ندارد آن سر، كه نسائيده به پاى تو جبين را☆ پس اصل و اساس تحصیل مقامات اصحاب سیدالشهداء تامل در مساله معیّت و لحوق است. ☆معادشناسی ص ۱۰۳ 📚شهیدان عشق ص ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
کتاب شهیدان عشق 💠برترین اصحاب 📝شیخ صدوق در کتاب امالی حدیث مفصلی در مورد مقتل سیدالشهدا نقل کرده است. این حدیث را امام صادق علیه السلام از پدرشان امام باقر علیه السلام و ایشان هم از پدرشان امام سجاد علیه السلام نقل نموده‌اند. چون راوی حدیث خود حضرت علی بن الحسین علیه السلام هستند که به نوعی تنها مرد بازمانده واقعی عاشورا محسوب می‌شوند نکات خاصی در این حدیث آمده که در جاهای دیگر پیدا نمی‌شود. از جمله در ضمن این حدیث مفصل، امام سجاد می‌فرمایند در شب عاشورا پدرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام همه اهل بیت و اصحاب خود را جمع کردند و فرمودند:{انی لا اعرف اهل بیت ابر و لا ازكی و لا اطهر من اهل بیتی} من هیچ بستگانی و خاندانی را نیکوکارتر و پاک‌تر و طاهرتر از خاندان خودم سراغ ندارم{ و لا اصحابا هم خیر من اصحابی}یارانی هم نیکوتر از یاران خود سراغ ندارم. مرحوم شیخ مفید همین روایت را در ارشاد با تعبیر فَإِنِّي لَا أَعْلَمُ أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي وَ لَا أَهْلَ بَيْتٍ أَبَرَّ وَ لَا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي نقل می‌فرمایند . 📒برخی از بزرگان از این روایت شریف استفاده کردند که اصحاب سیدالشهداء علیه السلام از آغاز اسلام تا زمان ظهور حضرت صاحب الامر و حتی چه بسا به امام زمان ارواحناله الفداء بی‌نظیر و بی نمونه هستند؛ چون امام حسین علیه اسلام می‌فرمایند من هیچ اصحابی را با وفاتر بهتر از این‌ها پیدا نکردم؛ خوب این مقایسه با چه کسی چه کسانی است، آیا مقایسه با زمان خود حضرت است؟ در زمان خود حضرت که اصحاب و یاران دیگری وجود نداشت کسی نبود که بخواهد اصحابشان را با آنها مقایسه کنند معنا ندارد که حضرت بخواهند اصحاب خودشان را مثلا با اصحاب معاویه و اصحاب یزید مقایسه کنند!در زمان خود حضرت که طرف مقایسه ای وجود ندارد . طبیعتا می شود از این حدیث فهمید که طرف نسبت و مقایسه در طول زمان است؛یعنی چه در گذشته و چه در آینده کسی با این منزلت و جایگاه پیدا نمی شود؛همان طور که امیرالمومنین در وصف این اصحاب بزرگوار فرمودند: لاَ یسْبِقُهُمْ مَنْ کانَ قَبْلَهُمْ وَ لاَ یلْحَقُهُمْ مَنْ بَعْدَهُمْ. 📕از برخی روایات دیگر مثل روایاتی که اهل بیت علیهم السلام افرادی را به عنوان اصحاب خاص و حواریین خودشان معرفی کرده اند،نیز همین نکته استفاده می شود. مثلا از سلمان و مقداد و ابوذر به عنوان حواریین رسول خدا نام برده شو و از محمد بن ابی بکر و میثم تمار و اویس قرنی به عنوان حواریین امیرالمومنین یاد شده است. 📗در روایتی از امام موسی بن جعفر علیه السلام چنین نقل شده که در قیامت وقتی صدا می زنند:أَیْنَ حَوَارِیُّ الْحُسَیْنِ‌ بْنِ عَلِیِّحواریین حسین بن علی کجا هستند؟  فَیَقُومُ کُلُّ مَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَهُ وَ لَمْ یَتَخَلَّفْ عَنْهُ تمام کسانی که با حضرت شهید شدند برنی خیزیند .همه شهدای کربلا حواریون سیدالشهداء علیه السلام هستند این یعنی حساب حواریین سیدالشهداء از حواریین بقیه ائمه جداست. 📘در تاریخ سراغ نداریم مجموعه ای با این تعداد و با این معنویّت و عظمت در یک زمان و در یک جا جمع شوند. 📚شهیدان عشق ص ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
‍ ‍ ﷽(هُوَالمَحْبُوبْ) عن ابی‌عبدالله علیه‌السلام: «تاسُوعَاءُ» يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ. بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب‏. تاسوعاء، روزى است كه حسين و يارانش در كربلاء محاصره شدند، اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند. ابن‌مرجانه و ابن‌سعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند. آنان يقين كردند كه براى حسين ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد. پدرم فداى آن حسينى كه ناتوانش دیدند و غريب بود. 😭💔 📚الکافی، ج۴، ص۱۴۷ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
org.crcis.noorhadith.apk
26.87M
🔸 نرم افزار جامع الأحادیث 📌تولیدمرکزکامپیوتری نور 📌نسخه 3.2.4، به‌روزرسانی ١٢ تیر ١۴۰٣ NoorHadith 3.2.4 🔻تغییرات جدید: 🔸اصلاح در اشتراک‌گذاری حدیث با لینک منحصر آن در سایت جامع الأحادیث hadith.inoor.ir 🔸خصوصیات: 📌 جستجوی دراحادیث مجامع شیعی (برای استفاده، بایدبه اینترنت وصل باشید)، بهمراه دانلودکتب اربعه شیعه و وسایل الشیعه و جستجوی درآنها 🔻نسخه موبایلی hadith.inoor.ir 🔻دسترسی به متن روایات موجود در #١٩٩_عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود #۴٠٠_هزار_روایت، و همچنین ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده برآن روایات. 🔻«احادیث مرتبط» 🔻«اسنادروایت» 🔻نمایش یاحذف اعراب 🔻اتصال روایات به لینک صفحه‌ی کتابش، درپایگاه کتابخانه دیجیتال نور noorlib.ir 🔻گروه‌بندی احادیث (نمایش یک حدیث درچندین منبع دریک سطرنتایج) 🔻تنظیمات جستجو 🔻حدیث درمقالات 🔻حدیث درکتب 🔻ترجمه حدیث درکتب 🔻امکان پاک کردن احادیث خوانده شده 🔻جستجودرترجمه های احادیث 🔻جستجو درشرح های احادیث 🔻نمایش احادیث نشان شده، و خوانده‌شده 🔻ﺩﮐﻤﻪ ﺣﺪﯾﺚ ﻗﺒﻠﯽ ﻭ ﺣﺪﯾﺚ ﺑﻌﺪﯼ 🔻امکان پیمایش فهرست کتب درحالت آفلاین 🔻ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺗﺼﻮﯾﺮﯼ 🔻امکان جستجو ازطریق برنامه های بیرونی 🔻ویجت حدیث روز 🔻امکان فیلترنتایج باجلدوصفحه، بانام معصوم، قرن حدیث، اندازه حدیث، دارای ترجمه وشرح 🔸 📌لینک بازار 🌐 cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith 📌لینک گوگل پلی 🌐 play.google.com/store/apps/details?id=org.crcis.noorhadith 📌لینک سایت 🌐 noorsoft.org/fa/software/View/73958 🔸خرید اینترنتی کتاب موسسه مطالعات راهبردی ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
شمع جمع ۲- اشعار فؤاد کرمانی .apk
3.89M
نرم‌افزار شمع جمع 👆 👌دیوان اشعار عرفانی فؤاد کرمانی (رحمةالله علیه) تولید 🔻شاعر اشعار ملکوتی «نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی» و «هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت / باخبران غمت بی‌خبر از عالمند» 🌷فؤاد كرمانى از آن شاعرانی است كه با زندگانى بى‌آلايش و ساده و با روحى بلند پرواز و دلی سرشار از ايمان و محبّت، دلباختگان كوى محبّت را دعوت به شركت در احساسات خود كرده 🔻در مناقب و مدايحى كه براى شاه ولايت سروده يقينا درحال جذبه عرفانى و محبّت رحمانى قرارگرفته و درمراثى كه براى حضرت سيد الشهداء«علیه السلام» گفته مسلما از خود بى‌خود گشته و با قافله‌ی شهداء همراه بوده و مشاهدات خود در عالم معانى را در قالب الفاظ ريخته و به صورت اين كتاب، به دست خوانندگان داده است. 🔻این عارف شاعر، از سن ۷سالگی شروع به شعر گفتن نموده و سرانجام در سن ۷۰سالگی و حدود سال ۱۳۴۰ هجری قمری (۱۳۰۱ ش) به دیار باقی شتافت؛ قبر او در ۳km كرمان، در دامنه كوه سيد حسين واقع شده رحمت الهی به روحش باد 🌐 cafebazaar.ir/app/com.Shamee.jam/?l=fa 🔸 خرید اینترنتی کتاب موسسه ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🔎 | روز تاسوعا كه در منزلشان [حضرت حداد رضوان‌الله‌علیه] زيارت عاشورا خوانده شد، و بعد از صد لعن و صد سلام و نماز زيارت، دعاى عَلْقَمَه قرائت شد، در پايان دعا يكى از حضّار پرسيد كه: اين لعنت‌‏هاى شديده و نفرين‏‌هاى أكيده با اين مضامين مختلفه چگونه با روح حضرت امام جعفر صادق عليه‌السّلام كه كانون رحمت و محبّت است سازش دارد؟! 🔰جوابى كه ايشان [حضرت حداد رضوان‌الله‌علیه] دادند اين بود كه: اين دعا همه‌‏اش طلب خير است و رحمت، گرچه به‌صورت عبارت و كلام، نفرين و لعنت مى‏‌نمايد. و به‌طور كلّى تمام لعنت‏‌هایى كه خداوند می‌كند يا در لسان پيامبر و ائمّه طاهرين صلواتُ‌الله‌وسلامهُ‌عليهم‌أجمعين وارد است، همگى خير است، خير محض. 🔰و از خدا و أولياء وى غير از خير تراوش نمى‏‌نمايد. اين لعنت‌‏ها و نفرين‌‏ها براى شخص متجاوز است؛ نه مرد مؤمن متّقىِ به كار خود مشغول. و هر چه به آن مرد متعدّى و ستمگر عمر داده شود و صحّت و قدرت داده شود، همه را صرف در مضارّ خود و تعدّى به حريم مظلومان مى‌‏كند. بنابراين محدود كردن سلامتى و قدرت و حيات او، دفع ضرر است؛ و دفع ضرر در حقيقت نفع است. 🔰حيات براى انسان وقتى خير است كه وى براى نفس خود و براى ديگران منشأ خير باشد؛ و امّا اگر منشأ شرّ شد و زيادى عمر و زيادى سلامتى و صحّت و زيادى قدرت موجب تعدّى و تجاوز به نفس خود و به حريم بشريّت شد، در اينجا ديگر خير نيست، عنوان خير بر آن صادق نيست‏. 📚برگرفته از کتاب شریف «روح‌مجرّد» ص۱۱۰ تا ۱۱۳ ⚪️ موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🔸https://eitaa.com/isinpublication/197