📌 آیا #شیعیان امام حسین علیه السلام را به شهادت رساندند؟
🔰برخی از عالمان #اهل_سنت با دفاع از #یزید و سلب مسئولیت از وی، حادثه #عاشورا را متوجه شیعیان کردهاند.
🔰اصطلاح #شیعه در اوایل لزوما به معنای امروزی شیعه نبوده؛ گاهی در کتب تاریخی درباره شخصی مینویسند "فلان یتشیع" در حالی که آن شخص از مسلمات هست که از مریدان #ابوبکر و #عمر بوده است. برخی از علماء رجال این تذکر را دادهاند که واژه شیعه در اوایل به معنای مرید #علی و مخالف افرادی نظیر #عثمان و #معاویه و... بوده است. یعنی ممکن است شخصی حق خلافت را از آن ابوبکر و عمر بداند، اما باز هم در #تاریخ نامش به عنوان شیعه ثبت شده باشد.
🔰مرحوم شیخ محمد تقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال فصلی را در شرح این مدعا منعقد کرده و توضیح داده که واژه مرادف با شیعه امامی به معنای امروزی، "#رافضی" یا "شیعه غالی" است که در کتب اهل سنت با این واژگان از امامیه تعبیر میشده. (رک به قاموس الرجال ج1 ص22) این نکته برای فهم دقیق نقلهای تاریخی درباره شیعیان، بسیار حائز اهمیت است و اگر در یک متن کهن تاریخی این واژه دیده شد، باید به سیر تطور معنای این واژه توجه لازم را داشت.
🔰بنابراین هر چند که اهل #کوفه سپاهیان ابن زیاد را تشکیل دادند و #امام_حسین علیه السلام را به #شهادت رساندند و کسانی مانند سلیمان بن صرد خزاعی که به #امامت #اهل_بیت معتقد بودند، امام حسین علیه السلام را یاری نکردند و بعدها قیام توابین را تشکیل دادند، اما اینکه عدهای از نویسندگان اهل سنت (العواصم من القواصم ص232) تلاش کردهاند تا با توجیهات ضعیفی از یزید سلب مسئولیت کنند و شهادت امام حسین علیه السلام را متوجه ابن زیاد و شیعیان کنند، مخدوش است، چرا که ابن زیاد منصوب یزید بن معاویه بوده و دستور یزید از همان ابتداء چنانچه در نامه اش به والی #مدینه آمده، بر این بوده که اگر امام حسین بیعت نکردند، به قتل برسند. هرچند این مطالب هرگز نافی مسئولیت شیعیان در قبال امام حسین علیه السلام و یاری نکردن وی نمیشود.
🆔 @islam_history
📌 کهیعص
✍ #امام_زمان علیه السلام در ضمن حدیثی طولانی فرمودند:
💠 حضرت #زكريا نام پنج تن آل عبا را از #جبرئيل فراگرفت و چون به نام #امام_حسين علیه السلام مىرسيد، اندوهگين مىشد و اشك در چشمش مىآمد، اما با نام هاى ديگر، اندوهش مىرفت.
💠 راز آن را از خداوند پرسيد. خداوند با «كهيعص» قصه آن را خبر داد. «كاف»، نام كربلاست، «ها»، كشته شدن عترت طاهره است، «ياء» #يزيد ستمگر، قاتل #حسين علیه السلام است، «عين» عطش حسين علیه السلام و «صاد» صبر و مقاومت اوست.
💠 زكريا سه روز در مصيبت حسين علیه السلام گريست و از خدا خواست كه فرزندى به او عطا كند و با محبت او، آزمايشش كند و آن گونه كه #محمد صلی الله علیه و آله را در سوگ فرزندش به داغ نشاند، او را هم داغدار كند.
💠 خداوند، #يحيى را به او عطا كرد. يحيى هم همچون حسين علیه السلام شش ماهه به دنيا آمد. ميان يحيى بن زكريا و حسين بن #على شباهت هاى ديگر نيز وجود دارد. سر هر دو مظلومانه بريده شده و سر هر دو در طشت و طبقى پيش طاغوت زمانشان نهاده شد.
📚 #بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۲۳.
🆔 @islam_history
📌 سلامِ ما به اباعبدالله جواب سلام حضرت است...
🔰 در عصر #عاشورا #امام_حسین علیه السلام به فرزندش #امام_سجاد علیه السلام فرمود:
💠 "یا وَلَدی بَلِّغْ شیعَتی عَنِّیَ السَّلامَ فَقُلْ لَهُمْ: إِنَّ أَبی ماتَ غَریباً فَانْدُبُوهُ وَ مَضى شَهیداً فَابْکُوهُ"
💠 فرزندم! سلامم را به شیعیانم برسان و به آنان بگو: پدرم غریبانه به #شهادت رسید پس بر او اشک بریزید.
📚 معالى السبطين، ج۲، ص۲۰.
🆔 @islam_history
وب (3)_0.jpg
1.14M
📌 اینفوگرافیک شب یازدهم #محرم| #روایت عصر #عاشورا
🆔 @islam_history
📌 نان به نرخ ثانیهخور
🔰وی از قبیله بنی تمیم و آخرین دسته اعراب بودند که #اسلام آوردند. شبث در سن ۹ یا ۱۳ سالگی #مسلمان شد.
🔰بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، شبث از اسلام برگشت و موذن زنی به نام سجاح شد که ادعای پیامبری می کرد.
🔰بعد از سرکوبی پیامبران دروغین توسط ابوبکر، باز مسلمان شد و با خلیفه بیعت کرد.
🔰بعد از دستگیری توسط #ابوبکر، با ابوبکر، #عمر و سپس عثمان بیعت کرد.
🔰شبث از معترضان به فساد #عثمان بود و به مخالفان سیاسی خلیفه پیوست.
🔰پس از قتل عثمان، با #امیرالمومنین #علی علیه السلام بیعت کرد.
🔰در #صفین به #خوارج پیوست و از امام جدا شد.
🔰امام با او صحبت کرد و از خوارج جدا جست.
🔰پس از #شهادت اميرمؤمنان علیه السلام با #امام_حسن علیه السلام به شرط جهاد برضد #معاویه بیعت کرد.
🔰شبث از کسانی بود که معاویه او را طی درگیری با امام حسن علیه السلام خرید.
🔰پس از مرگ معاویه وقتی #امام_حسین علیه السلام قصد خروج بر #یزید را نمود، از کسانی بود که به #امام نامه نوشت و او را به #کوفه دعوت کرد.
🔰وقتی عبیدالله بن زیاد ملعون بر کوفه مسلط شد، به مسلم خیانت کرد و به عبیدالله پیوست.
🔰در #کربلا جزو فرماندهان عمربن سعد لعنه الله علیه بود و به خیمه های امام حسین علیه السلام حمله کرد و به شکرانه کشتن امام حسین علیه السلام مسجدی در کوفه ساخت.
🔰پس از شهادت اباعبدالله، و قیام مختار، چون از بزرگان و اشراف کوفه بود، به #مختار پیوست و رئیس پلیس کوفه شد.
🔰با مختار به اختلاف رسید و به مصعب بن #زبیر پیوست. با کمک شبث، مصعب نیز موفق به شکست و قتل مختار شد.
🔰پس از آنکه #بنی_امیه به ریاست #مروان، قصد حمله به زبیریان را نمود، از آل زبیر جدا شد و به مروان بن حکم پیوست.
🔰با کمک مروان، ال زبیر را در هم شکست و مصعب را گردن زد و با حجاج ابن یوسف ثقفی بیعت کرد.
❗️در نهایت شبث در سن۹۰ یا ۱۱۲ سالگی از دنیا رفت.
📚 برای مطالعه بیشتر ر.ک. جواد سلیمانی، لغزش خواص.
🆔 @islam_history
📌 قرعه کشی جهت پرداخت کمک هزینه برای سفر #اربعین👇👇👇
https://eitaa.com/arbaein_k
📌 زیارت حسین را ترک مکن...
✍️ #امام_صادق عليه السّلام به معاویه بن وهب فرمودند:
💠 اى #معاويه به خاطر ترس و خوف #زيارت #امام_حسين عليه السّلام را ترك مكن زيرا كسى كه آن را ترك كند چنان حسرتى بخورد كه آرزو كند قبر آن حضرت نزدش باشد و بتواند زياد به زيارتش برود آيا دوست دارى كه خدا تو را در زمره كسانى ببيند كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و حضرات #على و #فاطمه و ائمّه عليهم السّلام در حقشان #دعا فرموده اند؟!
💠 آيا دوست دارى از كسانى باشى كه به واسطه آمرزش لغزشهاى گذشته طومار اعمالت تغيير يابد و گناهان هفتاد سال از تو آمرزيده شود؟! آيا دوست دارى از كسانى باشى كه از دنيا رفته بدون اينكه گناه قابل موءاخذه داشته باشى؟! آيا دوست دارى از كسانى باشى كه #رسول_خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با آنها مصافحه مى فرمايند؟!
📚 کامل الزیارت، باب چهلم.
#اربعین
🆔 @islam_history
هدایت شده از یا زهرا
🔰به #امام_سجاد علیه السلام گفتند:
یکی از عابدین(حسن بصری) میگوید:
از این که کسی در روز #قیامت هلاک شود، جای تعجّب نیست، بلکه از نجاتیافته تعجّب است که چگونه نجات یافته است!
💠 امام سجاد علیه السلام فرمودند:
اما من میگویم:
از کسی که نجات یافته تعجّب نیست، بلکه تعجّب از هلاک شده است که چگونه با وجود رحمت گسترده خداوند هلاک شده است؟!
📚 #بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۵۳.
🏴 #شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام تسلیت باد.
🆔 @islam_history
🔰ابن زياد سرمست از غرور پيروزى و براى قدرت نمايى، در كاخ خود نشست و اجازه ورود همگانى داد. سپس دستور داد، سر #امام_حسين عليه السلام را آورده و در برابرش قرار دهند و آنگاه فرمان داد كه زنان حريم حسينى و كودكانش را وارد كنند.
🔰#زينب عليها السلام به صورت ناشناس وارد مجلس شد و در گوشه اى نشست.
#ابن_زياد پرسيد: اين زن كيست؟
پاسخ دادند: «هذِهِ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيٍّ»؛ (اين زن، زينب دختر #على است).
🔰ابن زياد رو به زينب كرد و گفت: خدا را سپاس كه شما را رسوا ساخت و نادرستى خبرهاى شما را نشان داد!
💠 زينب عليها السلام پاسخ داد: «إِنَّما يَفْتَضِحُ الْفاسِقُ، وَ يَكْذِبُ الْفاجِرُ وَ هُوَ غَيْرُنا»؛ (فقط فاسق رسوا مى شود و انسان فاسد دروغ مى گويد و آن هم ما نيستيم و ديگرى است).
🔰ابن زياد گفت: «كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللهِ بِأَخيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ»؛ (كار خدا را نسبت به برادرت و خاندانت چگونه ديدى؟)
💠 زينب (با صلابت و قدرت) پاسخ داد: «ما رَأَيْتُ إِلاّ جَميلا، هؤُلاءِ قَوْمٌ كَتَبَ اللهُ عَلَيْهِمُا الْقَتْلَ فَبَرَزُوا إلى مَضاجِعِهِمْ، وَ سَيَجْمَعُ اللهُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ، فَتُحاجُّ وَ تُخاصَمُ، فَانْظُرْ لِمَنِ الْفَلْجُ يَوْمَئِذ، ثَكِلَتْكَ اُمُّكَ يَابْنَ مَرْجانَةَ»؛ (من جز زيبايى و نيكى نديدم، آنها گروهى بودند كه خداوند #شهادت را برايشان مقرّر كرد و آنان نيز به آرامگاه خويش شتافتند. به زودى خداوند تو و آنان را [در روز #قيامت] گرد خواهد آورد و ميان شما داورى خواهد كرد؛ در آن روز بنگر چه كسى پيروز خواهد بود؟ اى پسر مرجانه! مادرت به عزايت بنشيند).
🔰عبيدالله بن زياد با شنيدن اين سخنان خشمگين شد و گويا آهنگ قتل آن حضرت را نمود كه عمروبن حُرَيث به وى گفت: اى امير! او زن است و نبايد زن را به گفتارش مجازات كرد.
ابن زياد (كه درماندگى خود را احساس كرد) ادامه داد: «خداوند قلبم را با كشتن #حسين و خاندانت تشفّى داد!».
💠 زينب كبرى عليها السلام فرمود: «لَعَمْري لَقَدْ قَتَلْتَ كَهْلي، وَ قَطَعْتَ فَرْعي، وَ اجْتَثَثْتَ أَصْلي، فَإنْ كانَ هذا شِفاؤَكَ فَقَدِ اشْتَفَيْتَ»؛ (به جانم سوگند، بزرگ مرا كشتى و شاخه عمرم را قطع كردى و ريشه مرا از جا درآوردى، اگر اين كار مايه تشفّى قلب توست، به خواسته ات رسيدى).
🔰ابن زياد (كه پاسخى نداشت) گفت: «اين زن، پيوسته موزون و مسجّع سخن مى گويد. پدرش نيز شاعر بود».
زينب فرمود: «زن (داغدار و مصيبت زده) كجا و مسجّع سخن گفتن كجا».
📚 لهوف، ص۲۰۰-۲۰۲.
🆔 @islam_history