eitaa logo
کار و کسب اسلامی
142 دنبال‌کننده
13 عکس
13 ویدیو
0 فایل
🔸 این کانال بهانه‌ای است برای تأمل در نسبت اقتصاد و خصوصاً "کار و کسب" با مفاهیم و مبانی اسلامی. فلذا احتمالاً با تنوعی از آراء و تضاربی از نظرات مواجه خواهیم بود. ⭕️ ارسال نظرات، پیشنهادات، همکاری و ارتباط با ما: @ibadmin 09358569501
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️امام صادق (علیه السلام): 🔸إِنْ ظَنَنْتَ أَوْ بَلَغَكَ أَنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ كَائِنٌ فِي غَدٍ فَلاَ تَدَعَنَّ طَلَبَ اَلرِّزْقِ وَ إِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ لاَ تَكُونَ كَلاًّ فَافْعَلْ 🔹اگر گمان كردى يا اين خبر به تو رسيد (و يقين كردى) كه فردا اين امر (ظهور امام زمان عليه السّلام) محقّق خواهد شد، به هيچ‌وجه از كسب روزى دست برمدار و اگر مى‌توانى سربار ديگران نباشى همين كار را بكن. 📚الکافي ج ۵، ص ۷۹/ الوافي ج ۱۷، ص ۲۳ 🆔 @islamic_business_ir
🔰غش در معامله یعنی چه و چه حکمی دارد؟ ❇️ غش در معامله، عبارت است از پنهان کردن عیب چیزی و فروختن آن به اسم صحیح و سالم، مثل مخلوط کردن شیر با آب، یا گندم خوب با گندم بد و مانند آن. در صورتی که این مخلوط کردن و غش مشخص نباشد و فروشنده به خریدار نگوید، حرام است و مشتری حق به هم زدن معامله یا گرفتن تفاوت قیمت را دارد. غش در معامله یکی از گناهان کبیره است و صورت‌های مختلفی دارد. به چند نمونه از آن اشاره می‌شود: 🔸پنهان کردن، عیب مثلاً پوشاندن عیب‌های ساختمان با مصالح و نمای جدید. 🔹 رنگ زدن جنس معیوب، مثلاً رنگ کردن بدنه معیوب اتومبیل. 🔸 جنس را به صورت بهتر نشان دادن، مثلاً روشن کردن لامپ و نورپردازی روی اجناس برای منحرف کردن ذهن خریدار. 🔹 مخلوط کردن جنس خوب و بد، مثلاً مخلوط کردن میوه سالم و معیوب یا مخلوط کردن برنج مرغوب و کم کیفیت. 🆔 @islamic_business_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پول پدیده ی ناشناخته 🔰این ویدئو پس از برشمردن انواع کارکردهای پول به این موضوع می پردازد که اگر پول به عنوان معیار اندازه گیری ارزش، دارای ارزش متغیر باشد چه مشکلاتی در جامعه به وجود می آید و در نهایت راهکار اسلام برای جلوگیری از بی ارزش شدن پول را بیان می کند. 🆔 @islamic_business_ir
🔸عَنْ عَمَّارٍ اَلسَّابَاطِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلرَّجُلُ يَتَّجِرُ فَإِنْ هُوَ آجَرَ نَفْسَهُ أُعْطِيَ مَا يُصِيبُ فِي تِجَارَتِهِ فَقَالَ لاَ يُؤَاجِرْ نَفْسَهُ وَ لَكِنْ يَسْتَرْزِقُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَتَّجِرُ فَإِنَّهُ إِذَا آجَرَ نَفْسَهُ حَظَرَ عَلَى نَفْسِهِ اَلرِّزْقَ . 🔹عمّار ساباطى گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: مرد بازرگانى كاسبى مى‌كند، ولى اگر خودش را اجاره بدهد(استخدام کسی بشود) همان‌قدر كه در كاسبى سود مى‌يابد منفعت نصيبش مى‌شود. ❇️حضرت فرمود: خودش را اجاره ندهد، بلكه از خدا طلب رزق و روزى كند و به تجارت و كاسبى بپردازد؛ زيرا اگر او خود را اجاره بدهد، راه روزى بيشتر خود را مسدود كرده است. 📚الکافي ج ۵، ص ۹۰ /من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۱۷۴ / الإستبصار فيما اختلف من الأخبار ج ۳، ص ۵۵ 🆔 @islamic_business_ir
🔰 چند نوع ربا وجود دارد؟ تفاوت آن‌ها با هم چیست؟ ❇️ در روایات اسلامی، ربا بسیار نکوهش شده است و از گناهان بسیار بزرگ به شمار می‌رود. دو نوع ربا وجود دارد: 🔸۱. ربا در معامله‌ها 🔹۲. ربا در قرض 🆔 @islamic_business_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موکب‌داران اندیشه‌های "آدام اسمیت" رو به چالش کشیدند! 🔸🔹 اینجا خبری از منفعت شخصی، جاه طلبی و انباشت سرمایه نیست! 🔸پ‌ن: عده‌ای می‌گویند فرقی نمی‌کند انگیزه سود مادی باشد يا سود معنوی. بالاخره انسان منفعت‌طلب است. یکی دنبال منفعت مادی است و یکی معنوی و هر دو به دنبال لذت هستند و اینگونه سعی می‌کنند منطق لذت‌گرایی را توجیه کنند. در پاسخ به این افراد اولا می‌گوییم: هل یستوی؟! آیا دنبال لذت معنوی بودن و دنبال لذت مادی بودن یکسانند؟ آیا انسان‌های یکسانی نتیجه می‌دهند؟ آیا اثرات اجتماعی یکسانی دارند؟ آیا رفتار هر دو عقلائی است؟ آیا در مواجهه جامعه با بحران‌ها و مشکلات برای سیاست‌گذار فرقی نمی‌کند مردم آن جامعه چگونه می‌اندیشند؟ 🔹ثانیا چه کسی گفته لذت مادی مصرف بیشتر از بخشش است؟ واقعیت این است که لذتی که در اطعام است در طعام نیست و اگر اینگونه باشد چطور می‌توانید افزایش مطلوبیت را به افزایش مصرف گره بزنید؟! 🔸ثالثا چه کسی گفته این افراد به دنبال لذت بردن هستند؟ بسیاری از این افراد نه لذت مادی می‌برند و نه لذت معنوی و فقط با خدا معامله کرده‌اند‌. حتی امید قطعی ندارند که در آخرت پاداشی کسب کنند و همین خدمات را لطف خدا می‌دانند. ✍ به نقل از صفحه‌ی اقتصادفرهنگی در ایتا: @h_abasifar 🆔 @islamic_business_ir
❇️ بی نیاز از مردم! امیر‌المومنین علی علیه‌السلام: 🔸وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَةِ فَإِنَّ فِيهَا غِنًى لَكُمْ عَمَّا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ وَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ اَلْمُتَحَرِّفَ اَلْأَمِينَ . 🔹 به تجارت پردازيد، كه آن شما را از آنچه در دست مردم است بى نياز مى گرداند و خداوند عزّ و جلّ بنده پيشه ور درستكار را دوست دارد . 📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۱۰۰، ص ۹۶ / الخصال ج ۱۰ ص ۶۲۱ 🆔 @islamic_business_ir
🔰ربای در معامله چیست؟ و چگونه پدید می‌آید؟ 🔸🔹 ربای در معامله، آن است چه مقداری از جنسی را که با وزن یا پیمانه می‌سنجند، به زیادتر از همان جنس بفروشد، پس هرگاه یکی از آن دو جنس، معیوب و دیگری سالم یا یکی مرغوب و دیگری نامرغوب باشد یا به علت‌های دیگر تفاوت قیمت وجود داشته باشد، مثل اینکه ۱۰ کیلو گندم مرغوب یا سالم را بدهد و ۱۵ کیلو نامرغوب یا ناسالم را بگیرد، همچنین اگر طلای ساخته شده را بدهد و بیشتر از آن طلای نساخته بگیرد یا آلومینیوم ساخته را بدهد و بیشتر از آن آلومینیوم‌های شکسته را بگیرد یا مبلغی برای مزد ساخت بگیرد، همه ربا و حرام است. 🔸🔹 همچنین اگر اضافه‌ای از غیر جنس آن بگیرد، مثل اینکه ۱۰ کیلو گندم مرغوب را بدهد و ۱۰ کیلو گندم نامرغوب به اضافه هزار تومان پول بگیرد، آن هم ربا و حرام است، بلکه اگر چیزی زیادتر نگیرد، ولی شرط کند خریدار، کاری برای او انجام دهد، آن نیز ربا و حرام است. 🆔 @islamic_business_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چرا مردم دنیا فقیر هستند؟! 🔸🔹جايزه نوبل ۲۰۱۹ به دو اقتصاددان رسید که بعد از ۱۵ سال تحقیق به این نتیجه رسیدند که " فقر نتیجه پول پاشی و توزیع یارانه نقدی است ! " راه صحیح تسهیل کسب و کار برای فقرا و کسب مالیات از ثروتمندان است. ✍به نقل از صفحه‌ی اقتصاد کاربردی در ایتا: https://eitaa.com/DrRezaGholami 🆔 @islamic_business_ir
🔰تعریف ربای قرضی 🔸🔹 ربای قرضی آن مقدار اضافه بر مبلغ قرض است که قرض گیرنده برای قرضی که می‌گیرد به قرض دهنده می‌دهد، ولی اگر قرض گیرنده خودش و بدون شرط قبلی مازاد بر قرض به قرض دهنده پرداخت کند، نه تنها ربا نیست بلکه مستحب است. 🆔 @islamic_business_ir
سالروز رحلت حضرت خاتم الانبیاء صلوات‌الله‌علیه‌واله و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام تسلیت باد🖤 🆔 @islamic_business_ir
🔰خوردن آتش دوزخ ❇️ وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ أَكَلَ اَلرِّبَا مَلَأَ اَللَّهُ بَطْنَهُ نَارَ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ مَا أَكَلَ فَإِنْ كَسَبَ مِنْهُ مَالاً لَمْ يَقْبَلِ اَللَّهُ تَعَالَى شَيْئاً مِنْ عَمَلِهِ وَ لَمْ يَزَلْ فِي لَعْنَةِ اَللَّهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ مَا دَامَ مَعَهُ قِيرَاطٌ . 🔸🔹از حضرت محمد صلی الله علیه و آله آمده است که فرمود: هر كه بخورد ربا را، پر گرداند خداى تعالى شكم او را از آتش دوزخ بقدر آنچه خورده است از آن و اگر كسب كند از آن مالى قبول نكند خدا از وى هيچ عمل او را و دايم در لعنت خدا و ملائكه او باشد مادامى كه با او باشد يك قيراط‍‌ 📚 جامع الأخبار ج ۱، ص ۱۴۵/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۱۰۰، ص ۱۲۰ 🆔 @islamic_business_ir
🔰 چه نکاتی را در قرض رعایت کنیم تا هم به وظیفه عمل کرده باشیم و هم دچار ربا نشویم؟ 🔸۱. قرض دادن به کسی که نیاز دارد از مستحبات موکد است. 🔹۲. بدهکار باید در موعد مقرر بدهی خود را بپردازد. 🔸۳. زیاد گرفتن طلبکار ربا و حرام است بلکه به همان مقدار که قرض داده است می‌تواند درخواست کند. 🔹۴. اگر طلبکار طلب خود را درخواست کند چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوری بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. 🔸۵. اگر قرض مدت دار باشد، طلبکار نمی‌تواند پیش از تمام شدن آن مدت طلب خود را درخواست کند. 🔹۶. اگر بدهکار غیر از خانه‌ای که در آن نشسته و اثاثیه منزل و چیزهای دیگری که به آنها احتیاج دارد، اموال نداشته باشد، طلبکار نمی‌تواند طلب خود را از او درخواست کند، بلکه باید صبر کند تا بتواند بدهی خود را بدهد. 🆔 @islamic_business_ir
🔰پنج بلای بزرگ ❇️ وَ قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِذَا كَانَتْ فِيكُمْ خَمْسٌ رُمِيتُمْ بِخَمْسٍ إِذَا أَكَلْتُمُ اَلرِّبَا رُمِيتُمْ بِالْخَسْفِ وَ إِذَا ظَهَرَ فِيكُمُ اَلزِّنَا أُخِذْتُمْ بِالْمَوْتِ وَ إِذَا جَارَتِ اَلْحُكَّامُ مَاتَتِ اَلْبَهَائِمُ وَ إِذَا ظَلَمَ أَهْلُ اَلْمِلَّةِ ذَهَبَتِ اَلدَّوْلَةُ وَ إِذَا تَرَكْتُمُ اَلسُّنَّةَ ظَهَرَتِ اَلْبِدْعَةُ. 🔸🔹و حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:هر گاه در ميان شما پنج چيز باشد به پنج بلا گرفتار خواهيد شد هر گاه ربا بخوريد زمين نعمتش را از شما دريغ دارد،هر گاه در ميان شما زنا آشكار شد مرگ ناگهانى فراوان شود، زمانى كه زمامداران ستم كنند چهارپايان بميرند زمانى كه مردم بيكديگر ستم كنند دولت آنها بزوال گرايد،وقتى كه سنت واگذارده شود بدعت روى كار آيد. 📚إرشاد القلوب ج ۱، ص ۷۱ 🆔 @islamic_business_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹 به خطر افتادن اقتصاد مردمی یعنی به خطر افتادن جمهوری سیاسی! برنامه ثریا/ حجت الاسلام به نقل از صفحه‌ی حجت‌الاسلام و‌المسلمین قنبریان : @m_ghanbarian 🆔 @islamic_business_ir
🔰شکر نعمت، نعمتت افزون کند! ❇️ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَا وَ حُسَيْنُ بْنُ ثُوَيْرِ بْنِ أَبِي فَاخِتَةَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّا كُنَّا فِي سَعَةٍ مِنَ اَلرِّزْقِ وَ غَضَارَةٍ مِنَ اَلْعَيْشِ فَتَغَيَّرَتِ اَلْحَالُ بَعْضَ اَلتَّغْيِيرِ فَادْعُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّ ذَلِكَ إِلَيْنَا فَقَالَ أَيَّ شَيْءٍ تُرِيدُونَ تَكُونُونَ مُلُوكاً أَ يَسُرُّكَ أَنْ تَكُونَ مِثْلَ طَاهِرٍ وَ هَرْثَمَةَ وَ إِنَّكَ عَلَى خِلاَفِ مَا أَنْتَ عَلَيْهِ قُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ مَا يَسُرُّنِي أَنَّ لِيَ اَلدُّنْيَا بِمَا فِيهَا ذَهَباً وَ فِضَّةً وَ إِنِّي عَلَى خِلاَفِ مَا أَنَا عَلَيْهِ قَالَ فَقَالَ فَمَنْ أَيْسَرَ مِنْكُمْ فَلْيَشْكُرِ اَللَّهَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ » وَ قَالَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى «اِعْمَلُوا آلَ دٰاوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبٰادِيَ اَلشَّكُورُ » وَ أَحْسِنُوا اَلظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ يَقُولُ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ كَانَ اَللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ بِهِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ اَلرِّزْقِ قَبِلَ اَللَّهُ مِنْهُ اَلْيَسِيرَ مِنَ اَلْعَمَلِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ اَلْحَلاَلِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ أَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اَللَّهُ دَاءَ اَلدُّنْيَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَى دَارِ اَلسَّلاَمِ قَالَ ثُمَّ قَالَ مَا فَعَلَ اِبْنُ قِيَامَا قَالَ قُلْتُ وَ اَللَّهِ إِنَّهُ لَيَلْقَانَا فَيُحْسِنُ اَللِّقَاءَ فَقَالَ وَ أَيُّ شَيْءٍ يَمْنَعُهُ مِنْ ذَلِكَ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ «لاٰ يَزٰالُ بُنْيٰانُهُمُ اَلَّذِي بَنَوْا رِيبَةً فِي قُلُوبِهِمْ إِلاّٰ أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ » قَالَ ثُمَّ قَالَ تَدْرِي لِأَيِّ شَيْءٍ تَحَيَّرَ اِبْنُ قِيَامَا قَالَ قُلْتُ لاَ قَالَ إِنَّهُ تَبِعَ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَأَتَاهُ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ هُوَ يُرِيدُ مَسْجِدَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ مَا تُرِيدُ حَيَّرَكَ اَللَّهُ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَ رَأَيْتَ لَوْ رَجَعَ إِلَيْهِمْ مُوسَى فَقَالُوا لَوْ نَصَبْتَهُ لَنَا فَاتَّبَعْنَاهُ وَ اِقْتَصَصْنَا أَثَرَهُ أَ هُمْ كَانُوا أَصْوَبَ قَوْلاً أَوْ مَنْ قَالَ: «لَنْ نَبْرَحَ عَلَيْهِ عٰاكِفِينَ حَتّٰى يَرْجِعَ إِلَيْنٰا مُوسىٰ » قَالَ قُلْتُ لاَ بَلْ مَنْ قَالَ نَصَبْتَهُ لَنَا فَاتَّبَعْنَاهُ وَ اِقْتَصَصْنَا أَثَرَهُ 🔸🔹احمد بن عمر گويد: من و حسين بن ثوير بن ابى فاخته نزد حضرت رضا عليه‌السّلام شرفياب شديم من بدان حضرت عرض كردم: ما در (وضع خوب و) فراخى روزى و خرمى زندگى بوديم و اكنون قدرى وضع ما بهم خورده بدرگاه خداى عز و جل دعا كن كه وضع ما را بهمان منوال باز گرداند! فرمود: چه ميخواهيد؟ ميخواهيد سلطان باشيد؟ آيا خوش داری كه مانند طاهر و هرثمه باشى ولى مذهب و عقيده‌ات بر خلاف آنچه اكنون دارى باشد؟ عرض كردم: بخدا نه، من خوش ندارم كه همۀ دنيا را پر از طلا و نقره داشته باشم ولى مذهبم بر خلاف آنچه اكنون دارم باشد. فرمود: پس هر كه از شما توانگر است بايد شكر خدا كند، كه خداى عز و جل فرمايد:« اگر سپاسگزارى كنيد بر شما (نعمت را) بيفزايم »(سورۀ ابراهيم آيه ۷) و نيز خداى سبحانه و تعالى فرمايد:« اى خاندان داود شكرگزارى (نعمت) كنيد كه اندكى از بندگان من شكرگزارند »(سورۀ سباء آيۀ ۱۳) و گمانتان را بخدا نيك كنيد كه امام صادق عليه‌السّلام مي‌فرمود: هر كه گمانش بخدا نيك باشد خداى به همان گمان او رفتار كند. و هر كه بروزى اندك خدا قانع و راضى باشد خداوند عمل اندك او را بپذيرد، و هر كس بروزى اندك (خدا) قانع باشد سبك بار است و خاندانش در نعمت باشند، و خداوند او را بدرد دنيا و داروى آن بينا گرداند، و او را از اين جهان سالم بسوى آن جهان بيرون برد. 📚 الکافي ج ۸، ص ۳۴۶/ الوافي ج ۴، ص ۴۰۶ انتشار به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام 🆔 @islamic_business_ir
1_1608354740.mp3
6.04M
🔰رادیو اقتصاد | منع احتکار و مبارزه با مفت خوارگی | قسمت اول 🔸یکی از فرمول هایی که از آن میتوان به عنوان روح حاکم بر قوانین شریعت نام برد مبارزه با "مفت خوارگی" و توصیه به بهره بری با "کار و تلاش" است. 🔹احتکار چگونه مفت خوارگی ست و نظر مشهور مراجع در مورد آن چیست؟ به نقل از صفحه حجت‌الاسلام صمیمی در ایتا: @ali_samimi71 🆔 @islamic_business_ir
🔰بالاتر از تجارت ❇️ رُوِيَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ، وَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) : «أَنَّهُمْ قَوْمٌ إِذَا حَضَرَتِ اَلصَّلاَةُ، تَرَكُوا اَلتِّجَارَةَ، وَ اِنْطَلَقُوا إِلَى اَلصَّلاَةِ، وَ هُمْ أَعْظَمُ أَجْراً مِمَّنْ يَتَّجِرُ». 🔸🔹از حضرت باقر و حضرت صادق روايت شده است: آنها گروهى هستند كه موقع نماز تجارت را رها نموده بجانب نماز مى‌روند پاداش آنها بيشتر است از كسانى كه مشغول تجارت هستند. ✍ روایت ذیل آیات شریف ۳۶ تا ۳۸ سوره مبارکه نور آمده: 🔸فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ در خانه ‏هايى كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت‏ يابد و نامش در آنها ياد شود در آن [خانه]ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى كنند (۳۶) 🔹رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ مردانى كه نه تجارت و نه داد و ستدى آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زكات به خود مشغول نمى دارد و از روزى كه دلها و ديده ‏ها در آن زيرورو مى ‏شود مى‏ هراسند (۳۷) 🔸لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ تا خدا بهتر از آنچه انجام مى‏ دادند به ايشان جزا دهد و از فضل خود بر آنان بيفزايد و خدا[ست كه] هر كه را بخواهد بى‏حساب روزى مى‏ دهد (۳۸) 📚 البرهان في تفسير القرآن ج ۴، ص ۷۷/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۳، ص ۳۲۷ 🆔 @islamic_business_ir
1_1609380423 (1).mp3
1.53M
🔰رادیو اقتصاد | منع احتکار و کنترل قیمت ها | قسمت دوم 🔸یک لطیفه از آیه 29سوره نساء ○ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوٓا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّآ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوٓا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا. 🔸امنیت جانی در گرو سیاستهای درست اقتصادی ست. 🔹مضامین باب احتکار یکی از تفاسیر لاتقتلوا انفسکم. 🔸يُحْشَرُ الحَكّارونَ و قَتَلَةُ الأنْفُسِ إلى جَهَنّمَ في دَرَجةٍ. 🔹دستور حضرت امیر (ع) به مالک در نامه 53 نهج البلاغه برای احتکار و کنترل نرخها.. ○ وَ اعْلَمْ مَعَ ذَلِک أَنَّ فِی کثِیر مِنْهُمْ ضِیقاً فَاحِشاً، وَ شُحّاً قَبِیحاً، وَ احْتِکاراً لِلْمَنَافِعِ، وَ تَحَکماً فِی الْبِیاعَاتِ، وَ ذَلِک بَابُ مَضَرَّة لِلْعَامَّةِ، وَ عَیبٌ عَلَی الْوُلاَةِ، فَامْنَعْ مِنَ الاِحْتِکارِ، فَإِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه وآله و سلم مَنَعَ مِنْهُ. وَ لْیکنِ الْبَیعُ بَیعاً سَمْحاً بِمَوَازِینِ عَدْل. به نقل از صفحه حجت‌الاسلام صمیمی در ایتا: @ali_samimi71 🆔 @islamic_business_ir
🔰صفت بزرگان ❇️ از امام مجتبی علیه‌السلام نقل است: 🔸 وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلتَّبَرُّعُ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلْإِعْطَاءُ قَبْلَ اَلسُّؤَالِ مِنْ أَكْبَرِ اَلسُّؤْدُدِ . 🔹آن حضرت فرموده كه: تبرع بمعروف و عطا كردن پيش از سؤال از بزرگترين صفات بزرگى است. 📚 کشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۱، ص ۵۶۵/نزهة الناظر و تنبیه الخاطر ج ۱، ص ۷۱ 🆔 @islamic_business_ir
🔰آیا اگر کالایی را چون ساخت ایرانی است، بخریم، ثواب برده‌ایم؟ چرا؟ ❇️ این کار باعث تقویت مسلمانان و اقتصاد مملکت اسلامی می‌شود و می‌توانیم در مقابله با دشمن و تحریم هایشان روی پاهای خودمان بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم. اگر قصد از خرید کالای ایرانی، همین نکته پیش‌گفته باشد، قطعا ثواب دارد و نگاه دین هم همین است. 🆔 @islamic_business_ir
رادیو فردا.mp3
1.17M
🔰رادیو اقتصاد | رابطه رفت و برگشتی کار و بهره مندی | قسمت سوم 🔸در جامعه مطلوب همه بهره مندی ها از کار است و کار هم موجب بهره مندی هاست، نه با کار فیک و دلالی بهره ای نصیب کسی میشود و نه ثمره کار کسی مال دیگری میشود.( استثمار) 🔹حکم بازاریابی شبکه ای و آثار بد اقتصادی آن به نقل از صفحه حجت‌الاسلام صمیمی در ایتا: @ali_samimi71 🆔 @islamic_business_ir
🔰 خرید از فروشنده غیر مسلمان چه حکمی دارد؟ آیا خرید از فروشنده مسلمان بر خرید از غیر مسلمان اولویت دارد؟ 🔸🔹 در اینجا دو نکته وجود دارد: 🔸 ۱. غیر مسلمانی در داخل کشور خودمان فروشگاهی دارد. وقتی از او خرید می‌کنیم، این کمک به غیر مسلمانان، کمک به دشمنان ما نیست و به اقتصاد کشور هم لطمه نمی‌خورد، در اینجا اشکالی ندارد، زیرا از هم‌وطنمان کالایی ایرانی یا خارجی مُجازی را خریداری کرده‌ایم. از نظر فقهی هم منعی در این کار نیست. 🔹 ۲. گاهی از باب امر به معروف، از مسلمان خرید می‌کنیم تا غیر مسلمان تشویق شود و به اسلام تمایل پیدا کند. در هر صورت بهتر است از مسلمان خرید کنیم. 🆔 @islamic_business_ir
🔰دعای افزایش رزق ❇️ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ اَلْيَمَانِيِّ عَنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اُدْعُ فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ فِي اَلْمَكْتُوبَةِ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ يَا خَيْرَ اَلْمَسْئُولِينَ وَ يَا خَيْرَ اَلْمُعْطِينَ اُرْزُقْنِي وَ اُرْزُقْ عِيَالِي مِنْ فَضْلِكَ اَلْوَاسِعِ فَإِنَّكَ «ذُو اَلْفَضْلِ اَلْعَظِيمِ» . 🔸🔹زيد شحام از حضرت باقر عليه السّلام حديث كند كه فرمود: براى خواستن روزى (از خداوند) در نماز واجب در سجده بگو: «يا خير المسئولين و يا خير المعطين ارزقنى و ارزق عيالى من فضلك الواسع فانك ذو الفضل العظيم». 📚الکافي ج ۲، ص ۵۵۱/ الوافي ج ۹، ص ۱۶۰۸/تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۷، ص ۱۲۱ 🆔 @islamic_business_ir
رادیو اقتصاد۴- بیع مضطر .mp3
1.58M
🔰رادیو اقتصاد | بیع مضطرّ قسمت چهارم 🔸مفت خوارگی در سخنان رهبری: " در قرآن هم شما ملاحظه میکنید «عَمِلُوا الصّالِحٰت» چقدر تکرار شده؛ الَّذینَءامَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحٰت وَ عَمِلَ صالِحًا. راجع به «عمل» در قرآن تکرار شده و بحث عمل در قرآن به طور مکرّر آمده است. خب، اینجا تکیه‌ی بر روی این معنای از کار، نقطه‌ی مقابل مفت‌خواری است. " 🔹بیع مضطر چیست و چه حکمی دارد؟ 🔸نظر خاص و منحصر به فرد حضرت امام در این مورد به نقل از صفحه حجت‌الاسلام صمیمی در ایتا: @ali_samimi71 🆔 @islamic_business_ir