فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهداف و فواید آشنایی با ادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی گونه های آیین هندو
سرزنش کردن بیگناه و نحسی ایام! ⚠️
فردی به نام حسن بن مسعود میگوید: روزی به محضر امام هادی(علیه السلام) رفتم در حالی که انگشتم آسیب دیده بود، یک مرد سواره هم به من برخورد کرده و شانهام را آسیب زده بود. همچنین بخشی از لباسم در شلوغی جمعیت پاره شده بود. (خطاب به آن روز) گفتم: «براستی که روز شوم و نحسی هستی! خدا مرا از شرّ تو حفظ کند»
امام هادی(علیه السلام) فرمود:
ای حسن! تو که با ما رفت و آمد داری، چگونه گناه خودت را به گردن یک بیگناه میاندازی؟! (یعنی از تو چنین انتظاری نداشتم).
عقل من سر جایش آمد و اشتباهم را فهمیدم و گفتم: ای مولای من! استغفرالله میگویم و از خدا عذرخواهی میکنم.
فرمود: ای حسن! روزها چه گناهی کردهاند که آنها را شوم و نحس مینامید وقتی بخاطر اعمالتان در آنها مجازات شدهاید.
گفتم: برای همیشه از خداوند طلب بخشایش میکنم. این توبه ی من باشد ای فرزند رسول خدا!
فرمود:
به خدا قسم (این عذرخواهی ظاهری) سودی ندارد. وقتی کسی یا چیزی که تقصیر و گناهی نکرده سرزنش میکنید، خداوند شما را مجازات میفرماید. (باید این شیوه را واقعا و در عمل، رها کنید).
ای حسن! مگر نمیدانی که پاداش دادن و مجازات کردن، کار خداست و اوست که دیر یا زود(در آخرت یا دنیا)، جزای اعمال انسان را میدهد؟!
عرض کردم: آری مولای من!
فرمود: دیگر این را تکرار نکن(و حوادث ناگوار را به گردن نحسی ایام نینداز!) و در مورد حکم خدا( یعنی حوادث خوب و بدی که در زندگی رخ میدهد)، نقشی برای (نحس بودنِ) روزها قائل نشو!
منبع:
📚 کتاب تحف العقول، ص: 482
توضیح تکمیلی:
محتوای این روایت با آیات قرآن سازگاری دارد زیرا کلمه «نحس» در قرآن فقط برای «روزهای عذاب شدنِ قوم عاد» ذکر شده است:
- فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَىٰ وَهُمْ لَا يُنصَرُونَ(سوره فصلت: آیه 16)
- إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ (سوره قمر: آیه 19)
اینکه واژه «نحس» در قرآن فقط برای «دوره زمانیِ نزول عذاب» به کار رفته است، شاید معنایش اینست که حوادثی که مردم تصور میکنند بخاطر نحس بودن ایام است در واقع فقط «مجازات اعمال خود آنهاست که به خاطر خودداری از توبه، در همین روزهای دنیایی به سراغ آنها آمده است».
متن عربی این روایت:
قَالَ الْحَسَنُ بْنُ مَسْعُودٍ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ (عليه السلام) وَ قَدْ نُكِبَتْ إِصْبَعِي وَ تَلَقَّانِي رَاكِبٌ وَ صَدَمَ كَتِفِي وَ دَخَلْتُ فِي زَحْمَةٍ فَخَرَقُوا عَلَيَّ بَعْضَ ثِيَابِي فَقُلْتُ كَفَانِي اللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ فَمَا أَيْشَمَكَ!
فَقَالَ(عليه السلام) لِي يَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِكَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ؟!
قَالَ الْحَسَنُ: فَأَثَاب إِلَيَّ عَقْلِي وَ تَبَيَّنْتُ خَطَئِي فَقُلْتُ يَا مَوْلَايَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ.
فَقَالَ(عليه السلام): يَا حُسْنُ مَا ذَنْبُ الْأَيَّامِ حَتَّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِهَا إِذَا جُوزِيتُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فِيهَا؟!
قَالَ الْحَسَنُ: أَنَا أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ أَبَداً وَ هِيَ تَوْبَتِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ!
قَالَ(عليه السلام): وَ اللَّهِ مَا يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يُعَاقِبُكُمْ بِذَمِّهَا عَلَى مَا لَا ذَمَّ عَلَيْهَا فِيهِ أَ مَا عَلِمْتَ يَا حَسَنُ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُثِيبُ وَ الْمُعَاقِبُ وَ الْمُجَازِي بِالْأَعْمَالِ عَاجِلًا وَ آجِلًا ؟!
قُلْتُ بَلَى يَا مَوْلَايَ!
قَالَ (عليه السلام) لَا تَعُدْ وَ لَا تَجْعَلْ لِلْأَيَّامِ صُنْعاً فِي حُكْمِ اللَّهِ
منبع:
📚 کتاب تحف العقول، ص: 482
#خرافات #شرک_خفی #نحسی
┅────●────┅
حوزهعلوماسلامیدانشگاهیان
► @islamic_cfu •🌿🌸•
┅────●────┅
#جرعهاینور
📝 این چهل روزی که از عاشورا تا اربعین اتّفاق افتاده، یکی از مقاطع بسیار مهمّ تاریخ اسلام است. روز عاشورا در اوج اهمّیّت است و این چهل روزی هم که بین عاشورا و اربعین هست، تالیتلو روز عاشورا است. اگر روز عاشورا اوج مجاهدت همراه با فداکاری -فدا کردن جان، فدا کردن عزیزان، فرزندان و یاران- است، این چهل روز، اوج مجاهدت همراه با تبیین، همراه با افشاگری، همراه با توضیح [است]. اگر این چهل روز نمیبود، اگر حرکت عظیم زینب کبریٰ(سلاماللهعلیها) و جناب امّکلثوم و حضرت سجّاد(علیهالسّلام) نمیبود، شاید آن فقرهی «لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة» اتّفاق نمیافتاد. این حرکت عظیم، این صبر فوقالعادهی خاندان پیغمبر به پیشوایی زینب کبریٰ (سلاماللهعلیها) و امام سجّاد (علیهالسّلام) بود که توانست حادثهی کربلا را ماندگار کند و به معنای واقعی کلمه این تبیین، مکمّل آن فداکاری بود.
📚 برشی از کتاب جهاد تبیین
در اندیشهی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)
┅─────────┅
حوزهعلوماسلامیدانشگاهیان
► @islamic_cfu •🌿🌸•
┅─────────┅
32.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #فایل_تصویری
🌿 قرائت ابیاتی از یغما جندقی توسط علامه محمدتقی جعفری
📌 در یکی از روستاهای دامنۀ کوه سهند
🔰 تیرماه ۱۳۷۵
#امام_حسین عليهالسلام
حضرت #علی_اکبر علیهالسلام
#علامه_جعفری
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#محرم
#عاشورا
#شعر
┅─────────┅
حوزهعلوماسلامیدانشگاهیان
► @islamic_cfu •🌿🌸•
┅─────────┅
علی از زبان علی - جلد 5 - فصل 5.mp3
20.84M
#معرفی_کتاب
#کتاب_صوتی
🎧 کتاب صوتی «علی از زبان علی (علیهالسلام)»
✍️ محمد محمدیان
📘جلد 5⃣
👈فصلاول: ورود به کوفه
👈فصلدوم: دوران جنگ نهروان
👈فصلسوم: خیانت نمایندگان در حکمیت
👈فصلچهارم: خیانت ابوموسی اشعری و عمرعاص
👈فصلپنجم: در میدان نبرد
💠 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - دفتر قم چهارمین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا علیه السلام را در دهه آخر ماه صفر برگزار می نماید؛ مهمترین رویداد این سوگواره همایش ملی اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی می باشد که بدین شرح برگزار می گردد.
👈همراه با اعطای گواهی👉
🟢 پیام آیت الله اعرافی
مدیر محترم حوزههای علمیه سراسر کشور
🏴 روز اول: ( چهارشنبه ۷شهریور)
🎙 حضرت آیت الله سید منذر حکیم
🎙 حجت الاسلام دکتر مهاجرنیا
🎙 حجت الاسلام دکترآذربایجانی
🎙 حجت الاسلام دکتر راد
🎙 حجت الاسلام دکتر احمدی
🏴 روز دوم:( پنجشنبه ۸ شهریور)
🎙 حضرت آیت الله حسینی قزوینی
🎙 حجت الاسلام دکتر ارسطا
🎙 حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده
🎙 حجت الاسلام دکتر رهنمایی (هیئتعلمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
🎙 حجت الاسلام دکتر همتی (دانش آموخته موسسه امام خمینی ره)
🍃 دبیر علمی:
حجتالاسلام والمسلمین اشهد
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🗓 زمان:
چهارشنبه و پنجشنبه ۷و۸ شهریور۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۰ الی ۱۲
🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- سالن شیخ طوسی
┅─────────┅
حوزهعلوماسلامیدانشگاهیان
► @islamic_cfu •🌿🌸•
┅─────────┅
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت رسول الله ص و فتنه منافقین برانداز و جریان تحریف / شیخ قمی
دوربین روبرو در آپارات فعال است:
➖آپارات:
www.aparat.com/sheijqomi/live
➖یوتیوب:
https://www.youtube.com/@TablighGharb
——-
مستندات
https://eitaa.com/TablighGharb/10721
فایل صوتی اینجا»
https://eitaa.com/TablighGharb/10722
اسناد شهادت پیامبر ص توسط جریان برانداز منافق .docx
197.4K
مستندات سخنرانی بالا
شهادت رسول الله .mp3
35.43M
🎙شهادت رسول الله ص توسط جریان نفوذی نفاق براندازان داخلی
#شیخ_قمی
➖➖➖➖
فهرست بقیه کلاسهای تاریخ تحلیلی|
✅ حمایت مالی= ادامه تولید محتوا
🆔 @Tablighgharb
🔗📌 تحلیل حوادث ایام رحلت (شهادت)
رسول اعظم صلیالله علیه و آله و سلم
بر اساس منابع اهل سنت
#شیخ_قمی
➖حوادث بعد از غدیر خم
🎞https://aparat.com/v/aF3SD
➖تخلف از جیش اسامه
🎞https://aparat.com/v/HDKAL
➖وصیت نانوشته پیامبر خدا ص
🎞https://aparat.com/v/6D1SX
➖چرا جناب عمر ابن خطاب مانع نوشتن وصیت رسول خدا ص شد؟ (رزیه یوم الخمیس)
🎞 https://aparat.com/v/C3Ye2
➖چرا جناب عمر ابن خطاب منکر وفات پیامبر خدا ص شد؟
🎞 https://aparat.com/v/VHf8P
➖در سقیفه بنی ساعده چه گذشت؟
🎞 https://aparat.com/v/cPk19
➖تحلیل سخنان ابوبکر و عمر در سقیفه بنی ساعده و درگیری های لفظی و فیزیکی در سقیفه
🎞 https://aparat.com/v/b2oM7
➖تثبیت بیعت جناب ابوبکر با زور و تهدید و کتک زدن مخالفین در کودتای سقیفه
🎞 https://aparat.com/v/aHjt5
➖عوامل پیروزی جناب ابوبکر در سقیفه
🎞 https://aparat.com/v/sIZFx
➖چالش جانشینی پیامبر ص و کودتای سقیفه
🎞 https://aparat.com/v/427wl
➖جناب ابوبکر، منتخب سقیفه یا دموکراسی یا منتخب کودتای نرم
🎞 https://aparat.com/v/cqXKo
✅دوره کامل اینجا
➖➖➖
✅حمایت مالی👈 @SheijQomi2
کانال روشنگری شیخ قمی↙️
https://eitaa.com/joinchat/23527424Cc6ba52ee21
اصحاب اجماع
کَشّی در کتاب رجالش نام هجده نفر از اصحاب امام باقر(ع) تا امام رضا(ع) که از ثقات محدثین هستند را بهعنوان اصحاب اجماع بیان کرده است. چون کَشّی در توصیف آنان از کلمه «اجماع» استفاده کرده است، نام این عده را «اصحاب اجماع» گذاشتهاند.
دیدگاهها دربارۀ میزان اعتماد به آنان متفاوت است. این نظرات را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
۱. وثاقت تمامِ راویانِ سلسه سند: طبق این نظر هر حدیثی که یکی از این افراد در سلسله سند آن باشند، حتی اگر آن حدیث، مُرسَل باشد، آن حدیث مقبول است. حتی بالاتر از این نیز ادعا شده است که هر سندی که این افراد در آن باشند، موجب توثیق همۀ راویانی میشود که در آن سلسله سند ذکر شدهاند و دلیل این ادعا آن است که گفته شده: «اصحاب اجماع از کسی روایت نمیکنند مگر آنکه آن فرد ثقه باشد». آیتالله خوئی این ادعا را رد کرده و مدعی شده که این افراد بارها از فرد ضعیف روایت کردهاند.
۲. موثقبودن تمام روایات: برخی ادعا کردهاند چنانچه این افراد در سلسله سند حدیث باشند و سند حدیث نیز تام باشد، حتی اگر آدم فاسقی هم در آن سند باشد، آن روایت موثق قلمداد میشود. شیخ حر عاملی و سید بحرالعلوم همین مبنا را انتخاب کردهاند.
۳. وثاقت خود اصحاب اجماع: برخی از جمله آیتالله خوئی معتقدند اجماع بر وثاقت این افراد بوده است به این معنا که دروغ نمیگفتهاند و درجۀ بالایی داشتهاند؛ اما به این معنا نیست که تمام روایاتِ منسوب به آنان مقبول باشد.
#اصحاب_اجماع
#رجال_کشی
┅──────────────┅
حوزهعلوماسلامیدانشگاهیان
► @islamic_cfu •🌿🌸•
┅──────────────┅
بدلیل استقبال علاقهمندان مهلت ارسال مقالات تا پایان مهرماه تمدیدشد
💠 فراخوان مقاله همایش
«کاپیتولاسیون؛ رابطهی خدایگان و برده»
پژوهشکدهی تاریخ معاصر به مناسبت شصتمین سالگرد تصویب قرارداد ننگین کاپیتولاسیون در ایران، همایش ملی «کاپیتولاسیون؛ رابطه خدایگان و برده» را برگزار میکند.
▫️دبیر علمی همایش: دکتر موسی حقانی
▫️مهلت ارسال چکیدهی مقالات:
▫️تا پایان مهر ماه ۱۴۰۳
🌐 نشانی رایانامه: info@iichs.ir
📅 زمان برگزاری همایش: آبانماه
┅──────────────┅
حوزهعلوماسلامیدانشگاهیان
► @islamic_cfu •🌿🌸•
┅──────────────┅