eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آیا فلسفه دین اسلامی ممکن است؟ چگونه؟ ۱۰ 🔹فلسفه؛ اصالتاً علمی بی‌طرف و سکولار است، لکن با ملاحظاتی قید دینی را می‌پذیرد. فلسفه مسیحی، فلسفه هندوئی یا فلسفه اسلامی تعابیر ناآشنایی نیستند، اما باید توجه داشت این قیود و اوصاف نباید به بی‌طرفی فلسفه خدشه وارد کند و روش کاملاً عقلی آن را زیر سؤال ببرد. فلسفه‌های مضاف مانند فلسفه دین نیز چنین وضعیتی دارند. 🔸در اینجا فارغ از معانی مختلفی که یرای فلسفه‌های دینی ذکر شده، صرفاً معنای مورد نظر را مطرح می‌کنیم. 🔹برای تبیین فلسفه دین اسلامی از بیانات استاد جوادی آملی در باب «فلسفه اسلامی» استفاده می‌کنیم. ایشان می‌گویند: 🔸«فلسفه در طلیعه وجودش به اصطلاح سکولار؛ یعنی لابشرط است؛ چون هنوز دینی ثابت نکرده است. فلسفه وقتی بخواهد وارد بشود نه دینی است و نه غیر دینی.» 🔹اما در ادامه می‌تواند دینی یا غیر دینی گردد یا به تعبیر دیگر می‌تواند الهی یا الحادی شود. در واقع «فلسفه حدوثاً بدون تعین و بقائاً متعین است.» 🔸اما فلسفه اگر بی‌طرفانه وارد شود، حتماً فلسفه الهی خواهد شد؛ چون «میان ثبوت و اثبات فرق است، فلسفه الهی از لحاظ ثبوت در حوزه توحید متولد می‏شود؛ یعنی ربوبیت خداوند مقدم بر آن است، لیكن از جهت اثبات متأخر از آن است، زیرا پیش از اقامه برهان فلسفی بر وجود مبدأ فاعلی راهی برای باور كردن آن نیست.» 🔹در فلسفه دین اسلامی هم می‌توان چنین تحلیلی را ارائه داد. فلسفه دین در ابتدا سکولار، بی‌طرف و لابشرط است، ولی اگر روشمندانه و دقیق عمل شود، در ادامه به دین حق که اسلام است می‌رسد و آموزه‌های آن را تأیید می‌کند. اگر دین اسلام در واقع دین حق باشد و عقل هم راه رسیدن به واقع باشد، لاجرم تأملات عقلی بی‌طرفانه ما را به اسلام می‌رساند و در حد توان خود می‌تواند حقیقت آن را نشان دهد. 🔸چنین دانشی برای مسلمانان ضرورت دارد تا بتوانند نشان دهند بدون هیچ پیش‌فرضی دین اسلام قابل اثبات است و آموزه‌های آن فارغ از پیش‌فرض‌های ایمانی، مطابق با واقع است. 🔹بر همین اساس می‌توان فلسفه دین اسلامی را اینگونه تعریف کرد: ♦️«فلسفه دین اسلامی دانشی است که بدون تعهد به دین خاصی و با روش عقلی به موضوعاتی می‌پردازد که در فهم حقیقت اسلام و پذیرش آن تأثیرگذارند.» 🔸در اینجا تذکر این نکته لازم است که بی‌طرف بودن و عدم تعهد، ویژگی علم است نه عالم. آنچه باعث می‌شود فلسفه و فلسفه‌های مضاف بی‌طرف دانسته شوند، بی‌انگیزگی، بی‌طرفی و بی‌دینی فیلسوفان نیست، بلکه برای خود فلسفه نباید از قبل هدف دینی یا ضد دینی تعیین شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🖊 ۲۷ شهریور ۱۴۰۱- سیدمصطفی میرباباپور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
16.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آغاز داشتن جهان در مدرن و اهمیت زیادی دارد. متون دینی نیز بر پیدایش جهان از عدم و این که خداوند جهان را از نیستی آفریده است، صراحت دارند. از این رو بسیاری از فیزیک‌دانان معاصر نگران اشارات الهیاتی «آغاز داشتن جهان» هستند. آیا این نگرانی بجایی است؟ اصولا آیا نظریه‌ی می‌تواند برداشت‌های دینی را در نحوه‌ی جهان تقویت کند؟ ، فیلسوف انگلیسی، در گفت‌وگو با رابرت لارنس کوهن، مجری برنامه‌ی تلویزیونی «نزدیک‌تر به حقیقت» می‌کوشد به این پرسش‌ها پاسخ دهد. برای مشاهده با زیرنویس فارسی به پیوند زیر مراجعه کنید: 🌐https://www.aparat.com/v/Ebj36 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
📚 عرفان تطبیقی - بررسی اجمالی بزرگ‌ترین سنت‌های عرفانی جهان 🖌 نویسنده: دکتر محمد فنائی اشکوری 🔷 آشنایی با دیگر سنت‌های عرفانی و مطالعۀ تطبیقی این سنت‌ها افزون بر اینکه فی‌نفسه مطلوب و مفید است، در شناخت عمیق‌تر هر کس از سنت عرفانی که به آن تعلق دارد نیز سودمند است. افزون بر این، مطالعۀ تطبیقی می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگوی سودمند و سازندۀ پیروان سنت‌های گوناگون عرفانی فراهم کند، گفت‌وگویی که می‌تواند سوءتفاهم‌ها را تا حدی رفع کند و از تنش‌ها بکاهد. در این اثر پنج سنت بزرگ عرفانی را معرفی و بررسی می‌کنیم: عرفان هندو، عرفان بودایی، عرفان یهودی، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی. 💠 رزومه علمی دکتر محمد فنائی اشکوری 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1648 🔶 مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4774 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
سر تا پای مدرنیته تناقض است؛ از یک سو یکی از مؤلفه‌های اصلی مدرنیته را دلیل‌گرایی و دوری از تعصب می‌دانند و از سوی دیگر آنچنان بر مدرنیته تعصب دارند که روی هر چی متعصب را سفید کرده‌اند. کل مدرنیته یک جوگیری فراگیر است. 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
خواندنی: حجاب و افسردگی؛ آیا حجاب اسلامی موجب افسردگی بیشتر می‌شود؟ David R. Hodge, Ph.D., a professor at Arizona State University: دکتر دیوید آر. هاج، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا: The general perception that hijab is an unproductive, detrimental practice is widely disseminated by media to the broader society. این تصور عمومی که حجاب یک عمل غیرمولد و زیان آور است به طور گسترده توسط رسانه ها در جامعه منتشر می شود. to shed some light on this issue, my colleagues and I examined the relationship between veiling and depression with a diverse sample of Muslim women around the United States. برای روشن کردن این موضوع، من و همکارانم رابطه بین حجاب و افسردگی را در میان طیف متنوعی از زنان مسلمان در سراسر ایالات متحده بررسی کردیم. We found no support for the common belief that wearing the hijab is linked to depression. In fact, we found the opposite. ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم. Muslims who reported wearing the hijab more frequently exhibited lower levels of depressive symptoms. مسلمانانی که گزارش دادند دفعات بیشتری حجاب داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند. Put differently, wearing a veil appears to protect Muslim women from depression. به عبارت دیگر، به نظر می رسد پوشیدن حجاب زنان مسلمان را در برابر افسردگی محافظت می کند. منبع: https://www.publichealthpost.org/research/hijab-can-protect-women-from-depression/
هدایت شده از خرد اجتماعی
♦️ از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی ❇️ بررسی جایگاه حجاب در جامعه اسلامی ✴️ با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه ⏰ یکشنبه 10 مهرماه، ساعت 9 الی 14 (دانشگاه باقرالعلوم) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir.
🔴 برنامه درسی استاد احمدحسین شریفی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ به اطلاع همه علاقمندان به درس‌های استاد شریفی می‌رساند، درس‌های استاد در سال جاری به این صورت در کانال «درسهای استاد شریفی»👇👇👇 eitaa.com/ostad_sharifi بارگذاری خواهد شد 🔷عناوین دروس: فلسفه سیاسی از افلاطون تا علامه مصباح؛ (روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه) ✅الفائق فی الاصول (روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) ✅ درس‌های اخلاق اجتماعی (روزهای چهارشنبه) 🆔eitaa.com/ostad_sharifi
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد 🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژه‌نامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشه‌ها، مسائل، انگاره‌ها، و چالش‌های «مذهب و جهان معاصر» می‌پردازد. 📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
❇️مجموعه آثار استاد عبدالرسول عبودیت 📚متن 14 عنوان کتاب در 18 جلد از آثار استاد عبدالرسول عبودیت به زبان فارسی در موضوع فلسفه و حکمت اسلامی ارائه کتاب‌هایی همچون: 📙هستی‌شناسی 📘فلسفه مقدماتی 📗درآمدی بر فلسفه اسلامی 📕درآمدی به نظام حکمت صدرایی (3 جلد) 📒خطوط کلی حکمت متعالیه 📗حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی 📙شرح نهایة الحکمه اثر آیت‌الله مصباح؛ تحقیق و نگارش از استاد عبودیت (3 جلد) 🔈دسترسی به دروس صوتی استاد عبدالرسول عبودیت در موضوع حکمت صدرایی لینک خرید پستی نرم‌افزار 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرال‌های وطنی! (۱) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از «خطاهای بزرگ» علمی و تاریخی یکصد ساله اخیر در کشور ما این است که عده‌ای گمان می‌کنند فیلسوفان لیبرال و لیبرالی واقعاً مدافع آزاد‌اندیشی و طرفدار «به رسمیت شناختن» علمی و عملی «مخالفان»‌اند! با تحقیق عرض می‌کنم هیچ شاهدی نه در «تاریخ لیبرالیسم» و نه در اندیشه و عمل «تئوری‌پردازان اصیل لیبرالیسم» و نه در «حکومت‌های لیبرالی» برای چنین پنداری نمی‌توان اقامه کرد. 🔻«دیکتاتوری علمی و عملی لیبرالیسم» و «حق‌کشی‌های حکومت‌های لیبرالی» آشکارتر از آن است که نیازی به اثبات داشته باشد. فیلسوفان و حاکمان لیبرال هرگز «اندیشه» و «دانش» و حتی «رفتار»ی را که خلاف آرمان‌ها و ارزش‌های اومانیستی و لیبرالیستی باشد برنتافته و برنمی‌تابند. 🔶ذکر مصادیق و شواهد این مدعا نیازمند «هفتاد من کاغذ» است. ✔️آیا این دولت فرانسه، مهد ، نیست که در سایه حمایت تمام‌عیار فیلسوفانش، نه تنها اجازه ورود «دختران و زنان محجبه» را به کلاس‌های درس نمی‌دهد؛ بلکه آنان را از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی محروم می‌کند؟!و البته این همه خفقان و دیکتاتوری و ظلم آشکار را «به نام آزادی» و «به افتخار آزادی»! انجام می‌دهند! ✔️آیا این دولت‌های لیبرال غربی نیستند که در سایه تئوری‌پردازی‌های فیلسوفان لیبرال و حمایت‌های «سلبرتی‌های هنری‌شان» هرگونه جسارت و توهین را به مقدسات سایر ادیان از جمله «مقدسات اسلامی» تجویز می‌کنند و مورد حمایت قرار می‌دهند؟! ✔️آیا این دانشگاه‌های غربی نیستند که به هیچ کس (تأکید می‌کنم هیچ کس) اجازه تحقیق درباره «هولوکاست» و بررسی اسناد تاریخی آن را نمی‌دهند! (و الا به سرنوشت روژه گاروردی، فیلسوف و تاریخ‌پژوه بزرگ فرانسوی، مبتلا خواهد شد. آن هم به نام آزادی و برای آزادی!) ✔️آیا این مراکز دانشگاهی و پژوهشی آمریکایی نیستند که حق حضور در دانشگاه‌ها را از مدافعان «نظریه خلقت» و ناقدان جدی «تئوری تکامل» سلب می‌کنند؟! 🔹از مدعیان آزادی علمی و پژوهشی در دنیای غرب می‌پرسم: جرم دکتر «ویلیام دمبسکی» چی بود که از دانشگاه اخراج شد؟ جز «مخالفت نظری» با «فرضیه تکامل» داروین؟! استادان و دانشمندان بزرگ دیگری مثل جاناتن ولز (دکترای زیست‌شناسی مولکولی و سلولی و دکترای مطالعات دینی)؛ ریچارد ون استرن برگ (دکترای زیست‌شناسی نظری و تکامل مولکولی)؛ کارولین کروکر ( دکترای ایمونوفارماکولوژی) ؛ دیوید برلینسکی ( فوق دکترای ریاضی و زیست‌شناسی مولکولی)؛ گویلرمو گونزالس(دکترای نجوم)؛ پاول نلسون (دکترای فلسفه)؛ استفان مایر (دکترای تاریخ و فلسفه علم) و مایکل اگنور (دکترای پزشکی از دانشگاه کلمبیا) چه جرم و جنایتی مرتکب شده بودند که از دانشگاه اخراج شدند؟ آیا جز آن بود که اینان با مستندات علمی و ارائه تحقیقات کاملاً‌ آکادمیک، نقدهایی جدی بر «فرضیه » داروین وارد کردند و بعضاً دفاع‌هایی از «نظریه خلقت» بیان کردند؟! 🔻این یک حقیقت مستند و آشکار است که «لیبرالیسم» در لوای شعار فریبنده آزادی، بدترین خفقان‌ها را اعمال کرده و می‌کند! هر اندیشه مخالفی را با بدترین شیوه‌ها به لجن می‌کشاند! به تعبیر دقیق دکتر شوارتز (از دانشگاه کالیفرنیا) در آمریکا و حکومت‌های لیبرالی: «اگر اعتقاد به خدا داشته باشید و معتقد به نظم ذاتی در جهان باشید، و بر این باور باشید که این وظیفه علم است که برای پی‌جویی کردن و فهمیدن بهتر آن نظم تلاش کند، شما از حقوق اجتماعی محروم خواهید شد.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرال‌های وطنی! (۲) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیرغم همه اندیشه‌ورزی‌ها و ادعاهای بزرگ و دهان‌پرکن، بنده هیچ فیلسوف و اندیشمند لیبرالی را در میان غربیان نمی‌شناسم که حقیقتاً‌ و عملاً‌ پایبند به لیبرالیسم بوده باشد. بزرگ فیلسوفان لیبرال بریتانیایی در دوران معاصر ما «کارل » بود، همو که کتاب بسیار مشهوری با عنوان «جامعه‌ باز و دشمنان آن» دارد و همو که از خداوندان فلسفه سیاسی لیبرال و از بت‌های فکری برخی از مدعیان در ایران بود. آیا عضویت رسمی او در «انجمن سلطنتی» فلسفه بریتانیا را قبول کنیم یا دفاع او از «جامعه باز» و مبارزه با «مخالفان جامعه باز»ش را؟! چطور می‌توان ادعای دموکراسی‌خواهی او را قبول کرد در حالی که به پاس خدمات بی‌نظیرش به «دستگاه سلطنتی» و «حکومت موروثی» پادشاهی انگلستان از دست ملکه الیزابت دوم مفتخر به دریافت لقب «سِر/ Sir» و «مصاحب افتخاری» ملکه و «فیلسوف محبوب» «دستگاه پادشاهی» شد؟ خواسته من از مدافعان غرب و لیبرال‌های وطنی این است که ساده‌لوحی را کنار بگذارید. قدری در اعماق افکار و اندیشه‌های مدافعان لیبرالیسم بیاندیشید! و قدری به رفتارهایی که به نام لیبرالیسم و تحت حمایت فیلسوفان لیبرال می‌شود بنگرید. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @islamic_philosophy_of_religion