نظام تربیتی که فرزند را مطیع محض میخواهد طاغوتی است!
👈 آیا حرف شنویِ صرف، معیار مناسبی برای تربیت است؟!
گاهی انسان مثلاً حرف خلافی میگوید و یک بچه اش این خلاف را توجیه میکند و بچه دیگر می گوید: نمیتوانم بگویم درست است.
انسان به نظرش می آید که اولی حرف شنو و مطیع است و دومی تمرد کرده است. اصلا ما یک معیاری در خانه میگذاریم به اسم حرف شنوی. نمی گوییم راست گویی یا واقع نگری. این حرف شنوی یعنی چه؟ یعنی من از شما می خواهم که هر چه گفتم بگویی چشم؛ درست بود یا غلط به تو ربطی ندارد. اگر این طور باشد، معنایش این است که بچه از حالا عادت بکند که خودش را با قدرت مافوق تطبیق بدهد. خب اصل حکومت شاهنشاهی یعنی همین؛ تربیت طاغوتی یعنی همین؛ استعمار یعنی همین...
پیچ و مهره های نظام طاغوتی یعنی کسانی که قدرت را پرستش کنند و اگر قدرت چیزی را پسندید، آن را بپسندند و اگر چیزی را رد کرد، آن را رد کنند. نظام طاغوتی نظامی است که در آن ضعیف خودش را با قوی تطبیق می دهد و قوی عقیده اش این است که وظیفه ضعیف این است که خودش را با من تطبیق بدهد و من هم نسبت به بزرگ تر از خودم ضعیف هستم و باید خودم را با او تطبیق بدهم. بر این اساس اگر پدرو مادرها بخواهند بچه ای را تربیت کنند که فردا در نظام طاغوتی لق نزند و در حکم دادن به زیر دست تردید نکند و در اجرای دستور مافوق شک نداشته باشد، تربیتشان چطور باید باشد؟ باید به بچه بگویند ببین در چه قدرتی هستی و قدرت مافوق و زیر دستت کیست. از زیر دستت توقعی جز اطاعت بی چون و چرا نداشته باش و در برابر بالا دستت هم وظیفه ای جز اطاعت بی چون و چرا نداری این میشود اعتدال طاغوتی این. می شود یک انسان سالم در نظام طاغوت...
این مطلب را در ذهن او جا می اندازند که باید از ما فوقت تبعیت کنی. پس این روش تربیت طاغوت است که انسان بگوید: 《هرچه من گفتم بچه باید بگوید چشم ولو با فطرت خودش درک کند که این کار اشتباه است》. این روش تربیت طاغوت است که آن بچه ای که به بابا می گوید: 《این حرف تو برای من روشن نیست》 متمرد نامیده شود و آن بچه ای که میگوید 《بابا درست میگوید》 باهوش تلقی شود!
منبع: آیتالله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۸۱_۷۹، با تلخیص
#تربیت_استعماری
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از باور
.
🔺علی(ع) و فاطمه(س) چه کار کرده بودند که زینب(س) اینگونه از آب درآمد و حسین(ع) آنگونه؟
🔻اولین اثری که بر اولاد خودشان گذاشتند، این بود که اولاد خود را «نترساندند»، بچه را با وحشت تربیت نکردند، خانهشان خانهی خفقان و وحشت و رعب نبود. بسیاری از پدر و مادرها بچههای با استعدادی دارند و تحمل بچهی بااستعداد، مشکل است. لذا این بچهها را از بچگی مرعوب میکنند...
🔺اصل تربیتی دیگر علی(ع) و فاطمه(س)، «حرمت و احترام»، عجیبی بود که برای فرزندانشان قائل بودند...
🔻اصل سومی که علی(ع) و فاطمه(س) در خانه داشتند «محبت بیدریغ» بود. بسیاری از پدرها میترسند بچه خودشان را ببوسند. بسیاری از مادرها فرزندانشان را کم میبوسند. این غلط است. فاطمه زهرا(س) بچهی خودش را به سینهاش می فشرد. رسولخدا(ص) در هنگام رحلت، اجازه نداد که این بچهها را از روی سینهاش بلند کنند.
🔺این روحیه دادن و محبت کردن است که موجب میشود هیچکس نتواند اینها را با هیچچیز بخرد. محبت کردند تا بچه ها قابل «تطمیع» نباشند. نترساندند تا بچهها قابل «تهدید» نباشند. به بچهها شخصیت و حرمت دادند تا «ابهتهای اجتماعی» و جمعیتهای انبوه آنها را نگیرد و دچار واهمه نکند. زینب کبری(س) وقتی که در بازار صحبت کرد، دچار واهمه نشد؛ وقتی که در مجلس یزید سخنرانی کرد، دچار واهمه نشد.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی، راه رشد، جلد۲، صفحات ۵۶ و ۵۹.
🌱 #تربیت_حسینی 1⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
خودکم بینی، محصول تربیت استعماری
ببینید! استعمار و شاهنشاهی یک رویه ای بود که به وسیله مبارزات مردم قطع شد؛ اما ریشه آن مانده است. ریشه، ناباوری به خود و خودکم بینی است. این خودکم بینی را از مهد کودک وارد ذهن بچه ها میکنند و در دوره دکتری او را به کمال خودکم بینی میرسانند.
👈 من به عزیزانی که در امور تربیتی کار میکنند عرض میکنم که ما دو نوع تربیت داریم:
❌ تربیتی که خروجی آن خودکم بینی در نهایت علمیت و دکتری است؛ تربیتی که خروجی اش این است که ما در هیچ کاری توانا نیستیم؛ اگر در همه امور پشت سر دیگران حرکت کنیم آن موقع ما به سعادت میرسیم. این روش استعماری است. این بهشت وابستگی و جهنم استقلال است. میگویند بریدن از آنها یعنی بریدن از علم، بریدن از توانایی! هر که با فولاد بازو پنجه کرد / ساعد سیمین خود را رنجه کرد (گلستان سعدی)
✅ در مقابل این روش مدیریت و این روش تربیت از مهد کودک تا دکتری دانشگاه، باید مدیریت از درون تعریف شود که اگر علم دیگران را هم می گیرید، به علم خودتان تبدیل کنید. وقتی که مادرها شیر گاو یا گوسفند یا شتر یا چیزهای دیگر را مصرف می کنند و به بچه شیر می دهند، ترکبیات شیری که بچه می خورد به هیچ وجه تابع شیری نیست که آن مادر خورده؛ بلکه تابع مکانیزم خود مادر است؛ علم هم باید این طور باشد. «أعلم النَّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النَّاسِ إلى علمه» (شیخ صدوق، کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۹۵؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: داناترین مردم کسی است که دانش مردم را با دانش خود جمع کند.). باید علم دیگران را طوری هضم کند که به صورت علم خودش در بیاید. این روش تربیت روش 《ما میتوانیم 》، 《برای ما همه کاری ممکن است》، 《ما باید از خودمان دارایی داشته باشیم》، 《ما باید خودمان این مسائل را کشف کنیم》است.
منبع: آیتالله حائری شیرازی؛ راه رشد، جلد دوم، صص ۸۲_۸۱.
#تربیت_استعماری
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زینب، نماد ظرفیت روحی و عقلی عظیم زن
زینب کبریٰ (سلام الله علیها) توانست به همهی تاریخ و همهی جهان نشان بدهد ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را؛ این خیلی مهم است. به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دورهی ما هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر میکردند و میکنند، زینب کبریٰ توانست نشان بدهد علوّ مرتبهی زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را. ... این بزرگوار، زینب کبریٰ (سلام الله علیها)، دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ دوّم اینکه زن میتواند قلّهی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ اینها را عملاً زینب کبریٰ (سلام الله علیها) نشان داد؛ نه فقط به آن عدّهای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همهی بشر نشان داد.
۱۴۰۰/۰۹/۲۱
بیانات رهبری در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
11.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما ایرانی ها مردم بزرگی هستیم
اشاره آیتالله جوادی آملی به تاریخ پرافتخار ایرانیان
یکی از گمشده های نسل امروز، برقراری پیوند هویتی با گذشته پرافتخار کشور است. زمینه سازی برای آشنایی با این تاریخ فاخر توسط معلمان، اساتید، مربیان، کنشگران، مسئولان و ... میتواند به رشد #اعتماد_به_نفس_ملّی و کاهش #خودتحقیری کمک کند.
در رشتههای مختلف تحصیلی، چه در مدرسه و چه در دانشگاه، میتوان با اقدامات گوناگونی از قبیل نمایش تصاویر افتخارآفرینان قدیمی و معاصر کشور و معرفی خدمات و آثار ایشان در معرض دید دانش آموزان و دانشجویان و بلکه معلمین و اساتید گرانقدر، به ایجاد پیوند هویتی با تاریخ کشور و پرورش و تقویت اعتماد به نفس ملّی کمک کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨دکتر محمدحسین فلاح
برای حضور در برنامه های سه شنبه
از شما دعوت میکند:
1⃣ همایش آموزش مهارتهای شادکامی مبتنی بر قران و روایات.
🔸سه شنبه۲۲آبان ساعت۱۵ ساختمان سلطانی،طبقه ی سوم،سالن آمفی تئاتر
2⃣نشست علمی
با موضوع چگونگی کاربست روش های تدبر در قران در پژوهش های روانشناسی و تعلیم و تربیت
🔸سه شنبه ۲۲آبان ساعت ۱۸.۳۰،دانشگاه آزادیزد،ساختمان طاهری، طبقه ی دوم، سالن شهید سلیمانی
#پژوهشهای_قرآنی
#دانشگاه_آزاد
#دانشکده_تعلیم_تربیت
#کانون_کوثر_فاطمی
▶️https://eitaa.com/TTEIAUy
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
▶️https://eitaa.com/kowsar_fatemi_yazd
به مناسبت هفته قرآن و عترت در دانشگاه برگزار میشود:
🔸همایش آموزش مهارت های شادکامی
مبتنی بر قرآن و روایات
به بیان دکتر فاطمه فیاض
فوق دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه تهران
زمان: ۲۲ آبان ساعت ۱۵
📍مکان دانشگاه آزاد اسلامی یزد
ساختمان دکتر سلطانی،سالن آمفی تئاتر طبقه سوم.
فرم ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/9b1aiqsj
شناسه پاسخگو:
@Elhambabaey
#قرآن_عترت
#دانشگاه_آزاد
#دانشکده_تعلیم_تربیت
#کانون_کوثر_فاطمی
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
https://eitaa.com/kowsar_fatemi_yazd
🔸نشست علمی با موضوع:
چگونگی کاربست روش های تدبر در قران در پژوهش های روانشناسی
و معرفی فعالیتهای هسته پژوهشی قرآن و روانشناسی دانشگاه تهران
🔹ویژه اساتید روانشناسی و پژوهشگران حوزه ی تعلیم و تربیت
با حضور دکتر فاطمه فیاض
فوق دکترای روانشناسی سلامت
دبیرانجمن ایرانی روانشناسی اسلامی
🔅زمان:
سه شنبه ۲۲ آبان، ساعت ۱۸.۳۰
📍مکان: دانشگاه آزاد، ساختمان اداری طاهری، طبقه دوم، سالن سردار سلیمانی
#پژوهشهای_قرآنی
#دانشگاه_آزاد
#دانشکده_تعلیم_تربیت
#کانون_کوثر_فاطمی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
https://eitaa.com/kowsar_fatemi_yazd