.
🔹شما با اکراه، با انضباط شدید، با نمره، با سختگیری میتوانید یک دکتر یا یک مهندس به وجود بیاورید، اما متدین نه. متدین نیاز به «لا اِکراه» دارد. از این جهت، معلمهایی که به صورت رسمی سر کلاس درس میآیند، موفق نمیشوند بچههایشان را متدین کنند؛ اما معلمهایی که در زنگ تفریح یا در ساعتی که مدرسه تعطیل است، کلاس میگذارند و حضور و غیاب هم نمیکنند و بچهها با احساس مسئولیت میآیند، بچههایشان چیزی میشوند.
🔸شما در هیچ مدرسهای دیدهاید که معلم تعلیمات دینی یا معلم قرآن در غیر ساعت درسی کلاس بگذارد و حضور و غیاب هم نکند و افراد بیایند؟ این اساس تربیت است.
من در مدرسۀ حقانی با آن انضباط شدیدِ آقای قدوسی، چهار سال تدریس کردم و نه یک حضور و غیاب کردم و نه یک امتحان گرفتم؛ چرا؟ چون بچهها برای فهم میآمدند و جزء پروندۀ امتحانیشان نمیآمد. لذا با احساس مسئولیت میآمدند. این اثر میگذارد. به من میگفتند: چرا این کار را میکنی؟ گفتم: کلاس من کلاس دینی است. کلاس دینی که نیاز به حضور و غیاب ندارد. کلاس دینی «لا اکراه» میخواهد. حضور و غیاب یک نوع «اکراه» است. امتحان هفتگی یک نوع اکراه است.
🔹وقتی میخواهید متدین کنید، باید از احساس مسئولیت شروع شود. وقتی که شما تحمیلها را کنار میزنید، او آزاد میشود و نگاه میکند و مطالعه میکند. کافی است که بدبینش نکنید. ریشۀ کافر شدنها در عصر ما، بدبین شدن به اصل دین است.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۲۱۹
🕊 #اصل_آزادی 0⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 "بی بند وباری"
🔶 انسانی که در اجتماع زندگی میکند، نمیتواند کاملاً آزاد باشد...برای آزادی فرد نمیتوان حقوق دیگران را نادیده گرفت.
کودک از همان کودکی، باید بفهمد که با بیبند و باری و آزادی مطلق نمیتوان زندگی کرد. دیگران هم حقزندگی و استراحت دارند.
🔹درست است که کودک باید بازی کند، اما باید بداند که مجاز نیست در و دیوار مردم را کثیف و خراب کند و شیشه آنها را بشکند. بنابراین، در بازی کردن آزادی دارد، اما آزادی محدود و مقید نه مطلق و بدون قید شرط. کودک میتواند از خشم خود استفاده کند و در جای مناسب آن را به کار اندازد و از خود دفاع کند، اما باید بداند که در مواقع خشم، حق ندارد اسباب و اثاثیهی منزل را بشکند...
🔸پدر و مادر در این برنامه، سن کودک و مقدار درک و توانایی جسمی و غرایز و خواستههای درونی او را در نظر میگیرند و اعمال و حرکات او را به دو دسته تقسیم میکنند: کارهای مجاز و کارهای غیر مجاز و حد و مرز هر یک را دقیقاً روشن میسازند.
▫️آنگاه در کارهای مشروع و مجاز به کودک آزادی مطلق میدهند تا غرایز خود را به کار بندند و شخصیتاش را پرورش دهد. اجازه میدهند خودش فکر کند، تصمیم بگیرد، فعالیت نماید. آنها نه تنها به کودک آزادی کامل میدهند، بلکه در موارد لازم نیز به وی کمک مینمایند.
▪️اما در موارد غیر مشروع و غیر مجاز، جداً جلوی او را میگیرند و اجازهی تخلف نمیدهند. با اجرای این برنامه... برای آزادی، حد و مرزی تعیین شده و غرایز نیز مهار شدهاند.
✍ #آیت_الله_امینی | تربیت، صفحه ۱۴۷ و ۱۴۸
🕊 #اصل_آزادی 1⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 هرچه زمان به جلو میرود و بشر با تجربههای گوناگون، نواقص زندگی خود را، آسیبهای خود را بیشتر ادراک میکند، ابعاد گوناگون و بعثت نبی مکرم بیشتر خود را نشان میدهد. این بعثت در واقع دعوت مردم به عرصهی تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی و تربیت قانونی بود. اینها چیزهائی است که زندگىِ آسوده و رو به تکامل انسان به آنها نیازمند است.
1⃣ در درجهی اول، تربیت عقلانی است. یعنی نیروی خرد انسانی را استخراج کردن، آن را بر تفکرات و اعمال انسانْ حاکم قرار دادن، مشعل خرد انسانی را به دست انسان سپردن، تا راه را با این مشعل تشخیص بدهد و قادر بر طی کردن آن راه باشد؛ این اولین مسئله است؛ و مهمترین مسئله هم همین است...
🏷 در کارنامهی همهی پیغمبران، در زندگی همهی پیغمبران...دعوت به عقل در درجهی اول است. البته در اسلام این قویتر و روشنتر و واضحتر است. لذا امیرالمؤمنین (علیهالصّلاة و السّلام) در علت بعثت انبیاء میفرماید: «و یثیروا لهم دفائن العقول» گنجینههای عقل را، خرد را استخراج کنند...
2⃣ تربیت دوم، تربیت اخلاقی است: «بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الاخلاق»...فضیلتهای اخلاقی را در میان مردم کامل کند...
3⃣ بعد به دنبال آن تربیت قانونی است، انضباط قانونی. اولْ عامل به همهی احکام اسلام، خودِ شخص نبی مکرم اسلام بود. از قول امالمؤمنین عایشه نقل شده است که سؤال کردند راجع به پیغمبر -اخلاق پیغمبر، رفتار پیغمبر- گفت: «کان خُلقه القرآن»؛ اخلاق او، رفتار او، زندگی او، تجسم قرآن بود.
🎙 #مقام_معظم_رهبری | سخنرانی در #عید_مبعث، ۱۳۸۸/۴/۲۹
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
◽️انبیا (علیهمالسلام) فقط برای تربیت این حیوان دو پا آمدهاند...
🔹انبیا مبعوث شدهاند تا به انسان، روشهای صحیح رفتاری، گفتاری و کرداری را بیاموزند. پیامبر اسلام (صلیالله علیه وآله وسلّم) آمدهاست تا ما را از وادی حیوانیت خارج کرده و آدم کند.
🔸ایشان مبعوث شدهاند که به تعبیر امام خمینی (رضوانالله)، ما به یک حیوان عجیبوغریب تبدیل نشویم؛ بهعبارتدیگر پیغمبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلّم) میفرماید: من برای اهتمام به امر تربیت انسانها و رشد استعدادهای درونی آنها مبعوث شدهام؛ منظور از مکارم اخلاق در روایت، همان امور تربیتی است.
✍ #آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی | تربیت فرزند، صفحه ۱۳۴
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 "محیط نهانکاری"
🔸 من وقتی که پولی گیرم میآید، حالا یا هدیه است، یا نذر است، یا حق التألیف است، دستم در دادن به بچهها باز است و مشکلی ندارم. لذا این پول را میگذارم وسط و به بچهها میگویم سنشان را بنویسند؛ مثلاً اهلبیتم (همسرم) چهل سالش است، چهل را مینویسد و سن همه را با هم جمع میزنم و پول را بر آن تقسیم میکنم که بابت هر سالی چقدر گیر آنها میآید و نتیجه را در شماره سنواتشان ضرب میکنم؛ یعنی از کوچک تا بزرگ به تناسب سالشان به آنها میدهم که احساس تفاوت نکنند.
🔹گاهی بین دخترم و پسرم مشکل دارم که چون دختر لطیفتر است و رنجش دارد، رنجیدن او را به صلاح نمیدانم و به او بیشتر میدهم. فردا میبینم آن پسرم نمازش را فرادا میخواند و میگوید: بابایم را عادل نمیدانم؛ چون خواهرم را به من ترجیح داده است. میگویم: اشکال ندارد؛ چون اگر بخواهد تقیه کند و تظاهر کند و از پدر پنهان کند که این دیگر پدر نشد؛ یعنی محیط، محیط خفقان میشود، محیط نهانکاری میشود. باید بچه آنچه را که در دلش هست، بیان کند؛ این میشود آزادی. وقتی که بچه اینطور شد، دروغگو نمیشود.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد چهارم، صفحه ۲۱۴ و ۲۱۵
📝 #خاطرات_تربیتی 9⃣1⃣
🕊 #اصل_آزادی 2⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 "فضای اکراه"
🔸 دین، فطری است و مردم هم فطرت دارند؛ اما این در جایی است که اکراه نباشد...
از «لا اکراه» زود عبور نکنید. شما در تربیت خانوادگیتان میتوانید بچهتان را با اکراه نمازخوان کنید؟! «رودربایستی» هم نوعی اکراه است: «المأخوذ بالحیاء کالمأخوذ غصباً». از این جهت نباید جوّ تربیت در خانه، جوّ رودربایستی باشد؛ بلکه باید جوّ شخصیت دادن باشد، جوّ حرمت باشد، جوّ احترام باشد. جوّ امنیتی، جوّ تحقیر، جوّ توهین، همه اینها جوّ اکراه است. جوّ اکراه، بستر برای دین نیست. در جوّ اکراه، فطرت حرکت نمیکند.
🔹میدانید وقتی اکراه باشد، چه چیزی حرکت میکند؟...وقتی اکراه میکنی، طبیعت زمامداری میکند و میآید با تو معامله میکند؛ میگوید: من با تو که زور داری، متحد میشوم تا بتوانم به زیردستم ظلم بکنم. طبیعت با ظالم متحد میشود تا مظلومِ زیردستش را بچاپد.
▫️کسانی که با ظلمه متحد میشدند، منافعی در آن داشتند که این کار را میکردند؛ زور را میپذیرفتند تا زیردستها هم زور آنها را بپذیرند و این میشد یک سلسله شاهنشاهی از بالا تا پایین...در خانوادهها هم همین شاهنشاهی بود؛ یعنی پدرِ خانواده اعلیحضرت همایون خانواده بود، حاج خانم هم ملکه بود، بچهها هم مردم بودند و باید هر کاری که اینها میکردند، هورا میکشیدند. اسلام اینطور تربیت نمیکند.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۲۲۵ و ۲۲۶
🕊 #اصل_آزادی 3⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸بسیاری از پدران و مادران، تربیت را در محدود ساختن کودک و سلب آزادی از او میدانند. میگویند: او خوب و بد را تشخیص نمیدهد و عقلش به جایی نمیرسد. اگر او را آزاد بگذاریم، به فساد کشیده خواهد شد...
🔹این گونه پدران و مادران، خودشان را به جای عقل کودک قرار میدهند، به جایش میفهمند...و انتخاب میکنند. کلیهی کارهای او را کنترل میکنند و مطابق سلیقهی خود ادارهاش میکنند...
🔸پیش از این، بیشتر خانوادهها با استبداد و زور، اوامر و نواهی خود را اجرا میساختند. در این عصر هم بسیاری از خانوادهها از همین برنامه پیروی میکنند.
❌ برنامهی مذکور، روش صحیح تربیتی نیست و عیب و نقصهای بزرگی دارد. با اجرای این برنامه ممکن است کودکانی تربیت کرد که تا حدودی آرام، ساکت و فرمانبردار باشند...
💢 اما این کودکان غالباً گوشهگیر و بیعرضه خواهند بود. روح ابتکار در آنان خاموش خواهد شد. جرئت ندارند در کارهای مهم دخالت کنند و تصمیم بگیرند. از قبول مسئولیتهای دشوار دوری مینمایند. از رهبری و فرماندهی عاجز اند اما فرمان برداری برایشان دشوار نیست. به ستم کشیدن و زور شنیدن عادت میکنند و در بزرگی نیز این عادت زشت را از دست نخواهند داد.
🔹چون از آزادی محروم گشتهاند و نتوانستهاند غرایزشان را اشباع نمایند، عقده پیدا میکنند...افراد عقده دار ممکن است برای حل عقدههای خود به جنایت و طغیان دست بزنند تا از این راه از پدر و مادر و سایر افراد اجتماع انتقام بگیرند و کمبودهای خویش را جبران نمایند.
✍ #آیت_الله_امینی | تربیت، صفحه ۱۴۴ و ۱۴۵
🕊 #اصل_آزادی 4⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 فهرست ده کتاب خواندنی برای نوجوانان به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی
🔸این آثار از میان دهها کتاب منتشر شده در موضوع انقلاب، گزینش شده و دارای جذابیت بالا و اثرات تربیتی متنوع هستند.
🔹هر یک از این آثار، فرصتی است برای آشنایی بیشتر نوجوانان امروزی با تاریخ، فرهنگ و ارزشهای والای انقلاب اسلامی.
🔸برای سهولت در تهیه کتابها، لینک نسخه چاپی و الکترونیکی آنها را در ادامه قرار دادهایم:
📗 چغک (چاپی)
📕 رویای بعدازظهر (چاپی | الکترونیکی)
📗 آن مرد با باران میآید (چاپی | الکترونیکی)
📕 سرو بلند گوراب (چاپی | الکترونیکی)
📗 روایتی ساده از ماجرایی پیچیده (چاپی | الکترونیکی)
📗تنگه زاغ (چاپی)
📕تسخیر شدگان (چاپی)
📗فصل پنجم سکوت (چاپی)
📕زمستان سبز (چاپی)
📗نرگس (چاپی | الکترونیکی)
📚 #معرفی_کتاب_نوجوان
🎊 #دهه_فجر
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🇮🇷 گلچینی از بهترین محتواها و ایدهها برای فعالیتهای دانشآموزی دهه فجر
1⃣ برگزاری مسابقه کتابخوانی با محوریت رمانهایی درباره انقلاب
2⃣ مجموعه بازیهای "ایران من"
3⃣ مجموعه ایدهها و فعالیتهای مدرسه "چمرانیها"
4⃣ مجموعه داستانبازیهای "انقلاب ما"
5⃣ مجموعه بازیهای هویتی مناسب برای دهه فجر
6⃣ درسنامه تربیتی " استعمار"
7⃣ فیلمهای مناسب جهت اکران در دهه فجر
8⃣ برگزاری نمایشگاه با مجموعه پوسترهای مناسب
9⃣ بسته محتوایی "فجر حسینی"
🔟 اجرای تئاتر با موضوع انقلاب توسط دانشآموزان
🗂 #ایدههای_تربیتی 5⃣
🎊 #دهه_فجر
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat