eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
582 ویدیو
119 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 حذف مفاخر ایرانی-اسلامی در کتب درسی❗️ 💥طی سال های اخیر، در کتاب های درسی فیزیک (مقطع متوسطه دوم)، اسامی دانشمندان ایرانی - اسلامی حذف شده اما در عوض، اسامی دانشمندان غربی از اسنل در قرن شانزدهم تا کریستین هوینگس قرن هفدهم تکرار شده است❗️ 🔹 در فصل چهارم کتاب فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی، ، علی رغم این همه تاکیدات و اعترافات مستشرقین بر نقش ابن هیثم در علم فیزیک و علوم دیگر خصوصا در بحث امواج و نور (مانند جرج سارتن،گوستاولوبون،ویل دورانت و....)، اما هیچ اشاره ای به اسم این دانشمند مسلمان بزرگ نشده است. 🔅 قوانینی که امثال ابن هیثم یا ابن سهل، پایه گذار یا ریل گذار یا کارهای اولیه و اصلی کرده اند مثل بازتاب و شکست نور و تشکیل تصویر در اتاق تاریک و محاسبه سرعت صوت و... در این کتاب حذف شده اند (جدای از مباحث نجومی و ریاضی آنها) 📌سوال اینست که حذف مفاخر خودی و برجسته کردن دانشمندان بیگانه با چه هدفی صورت می گیرد؟ آیا اعترافات مستشرقینی مثل جرج سارتن یا ویل دورانت یا گوستاولوبون یا زیگرید هونکه یا روسو یا کاجوری یا فیلیپ حتی و.... را هم قبول ندارند؟ این‌طور میخواهیم امیدو و خودباوری را تقویت کنیم❓ 💥تصویر فوق، طراحی بنده در جزوه درسی است که شخصیت علمی ابن هیثم معرفی شده است. 📝مصطفی ن - دبیرفیزیک 📢 نسل روشن، پاتوقی برای معلمان و دانش‌آموزان👇 🆔 @Nasleroshan نقل از کانال دکتر موسی نجفی متاسفانه این خودزنی ها در رشته های مختلف از جمله روانشناسی نیز دیده می شود... http://eitaa.com/islamic_psychology
4_5965573118738041325.pdf
673K
راهنمای مداخله مختصر برای افسردگی👆 http://eitaa.com/islamic_psychology
علم (ساینس) و پرسش های غایی زندگی آیا ساینس می تواند جوابگوی پرسش های غایی زندگی باشد؟ ژوزف نیکولوسی می نویسد: 《علم (بخوانید ساینس) ابزاری است به غایت گرانبها ولی در پاسخ دادن به پرسش های غایی زندگی، ارزش مشخص و محدودی دارد: ما از کجا آمده ایم؟ هدف ما در زندگی چیست؟ مشکل جهان چیست؟ چرا باید زندگی کنیم؟ علم درباره روح انسانی نابیناست. نمی تواند درباره هویت ذاتی و هسته ای ما چیزی بگوید؛ درباره اینکه کی هستیم... داده های علمی جهان را توصیف می کنند و حقایقی که نیاز داریم ما را به فهمیدن راهنمایی کنند در اختیار می گذارند. ولی کیستیِ ما به تمام معنای خود (یعنی هویت ذاتی و هسته ای و بنیان انسانی ما) موضوعی است که فلسفه و دین باید آن را حل کنند...》 جوزف نیکولوسی و لیندا ایمز نیکولوسی (۲۰۰۲)، فهم همجنسگرایی، ترجمه محسن بدره (۱۳۹۸)، ص ۲۳۴ http://eitaa.com/islamic_psychology
ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته روانشناسی اسلامی_مثبت گرای یزدی👆 http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک تبلیغ پاکستانی برای مواد شوینده در بافت کاملا فرهنگی و همراه با انتقال کلی مفاهیم فرهنگی، تربیتی و ... قیاس شود با برخی تبلیغات صدا و سیمای ما! http://eitaa.com/islamic_psychology
1_976659303.amr
6.83M
🎧 ۱ 🔖جلسه توجیهی گروه روانشناسی اسلامی پرواز http://eitaa.com/islamic_psychology
تاریخِ فراموش شده یا پیگیری نشده؟! علی بن عباس مجوسی اهوازی ارجانی Ali ibn al-'Abbas al-Majusi Haly Abbas دانشمند ایرانی و مسلمان (علی رغم پسوند مجوسی که از اجداد وی برگرفته شده، خود او مسلمان بوده است) که در زمینه روانشناسی و نوروساینس (علوم اعصاب) در برخی آثار از جمله در کتاب 《کامل الصناعه الطبیه (کتاب الملکی)》مطالب نوی را مطرح کرده بود. وی در کتاب خویش آناتومی اعصاب و فیزیولوژی عصبی را توضیح داد و ظاهرا نخستین کسی بود که  روانی مختلفی شامل ، ، ، ، ،  و  عشق را مورد بحث قرار داد. وی مراقبت از سلامتی را از طریق تغذیه مقدم بر داروها می‌شمرد. ر.ک: Nurdeen Deuraseh and Mansor Abu Talib (2005), "Mental health in Islamic medical tradition", The International Medical Journal 4 (2), p. 76-79. رهبر معظم انقلاب: 《من حالا باید اظهار تأسّف کنم که متأسّفانه مطالعه‌ی تاریخ در بین جوانان ما، مردم ما یک‌قدری ضعیف و کم‌رنگ است، وَالّا اگر انسان تاریخ را بداند، میبیند این ملّت، هم در تاریخ برجسته است، هم در زمان حاضر. در تاریخ، ملّت ما نماد ایمان، نماد علم، نماد اعتماد‌به‌نفس، نماد افتخار به داشته‌های خود و نماد پایداری است؛ در تاریخ این‌جور است》 ۱۳۹۷/۰۳/۳۰ بیانات در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی http://eitaa.com/islamic_psychology
فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد 🌺💐
🚨زدن دیگران برای بالا بردن خود! 👈تحلیل روانشناختی مختصری پیرامون خودزنی اخیر در کشور پوریای ولی زمانی که با مادر رقیب فینال خود رو به رو می شود و متوجه می شود که قهرمانی اش (با وجود قدرت و توان فوق العاده ای که داشت و تردیدی در پیروزی اش نبود) باعث ناامیدی خانواده ای نیازمند می شود، خود و غرورش را کنار می گذارد و با شکستی ظاهری، تبدیل به قهرمان ملی شده و به عزتی حقیقی دست می یابد. پوریای ولی، با توکّل بر خدای خویش، آنقدر به خود و توانمندی هایش مطمئن بود که حتی با وجود شکست ظاهری در بازی فینال، احساس نمی کرد چیزی از او کم شده است... نقطه مقابل امثال پوریای ولی، کسانی هستند که آنقدر از خود چیزی ندارند و به توانمندی های خویش باور ندارند که برای جبران این کاستی ها، دو راه پیش روی خویش می بینند: ۱. قرار گرفتن در کنار کسانی که در تصورات خود آنها را خیلی بزرگ می دانند و انداختن عکس یادگاری با آنها به منظور انتقال حس قهرمانی صوری به خود و مخاطبینشان! ۲. تخریب چهره قهرمانان حقیقی و کوچک کردن آنها به منظور بزرگ کردن خویش! چنین افرادی آنقدر قدرت دیگران پیش چشمشان بزرگ است که حتی حاضر نمی شوند احتمال قدرتمند شدن حقیقی خود را مورد بررسی قرار دهند! چه زیبا فرمود امیرالمومنین علیه السلام که 《غیبت کردن تلاش ناتوان است》! (نهج البلاغه، حکمت ۴۶۱) آری! زمانی که در وجود خویش توانی نبینی و تلاش هایت برای چسباندن خود به قدرتهای تصوری ات هم ناکام بماند، ناگزیر باید قهرمان های حقیقی را کوچک کنی تا شاید راهی برای بزرگ جلوه کردنت باقی بماند! گرچه که به فرموده قرآن کریم، 《بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ》(قیامت، ۱۵_۱۴) شهید سلیمانی، پوریای ولی امروز ماست و بلکه از او بسیار بزرگتر است... زدن او، به عملکرد مگسی شبیه است که عرصه سیمرغ جولانگه او نیست! حق مثل آبی که به مردم سود می رساند، می ماند و باطل مثل کف روی آب می رود! (نک: رعد، ۱۷) آری؛ رمز عزّت و محبوبیت اینجاست: 《وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ》(منافقون، ۸) و 《إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا》(مریم، ۹۶) دکتر محسن عزیزی ابرقوئی http://eitaa.com/islamic_psychology
بسمه تعالي روز روانشناس و مشاور در سال ۱۴۰۰ در حال اتمام است و متاسفانه نديدم كسي به دانشمنداني كه الفباي روانشناسي، مشاوره، روانپزشكي، و روان درماني را به جهانيان آموختند، تبريك گفته باشد! خواستم تعدادي از ايشان را، كه از هموطنان ما هستند، در اين تبريك سهيم كرده باشم تبريك مي گويم به علي بن ربن طبري كه پيشگام مطالعات رشد كودك بود. همو كه نخستين بحث ها پيرامون چگونگي ايجاد رابطه درماني با مراجع، و همچنين «مشاوره عاقلانه» را در آثاري همچون فردوس الحكمه مطرح كرد. تبريك به ابو زيد بلخي، كه ظاهرا نخستين طبقه بندي از اختلالات رواني را براي ما ارائه نمود. تبريك كه مردي كه در خصوص روابط بين جسم و روان بحث هاي مفصلي انجام داد. تبريك به روانشناسي كه درمان يكپارچه (شامل درمان شناختي، رفتاري، پذيرش و ...) را براي بيماري هاي رواني به كار مي برد. تبريك به او كه شايد نخستين كتاب خودياري در روانشناسي را نگاشت (مصالح الابدان و الانفس) و ... تبريك به محمد بن زكرياي رازي، كه ظاهرا نخستين بار، بخشي را در بيمارستان به بيماران رواني اختصاص داد. تبريك به او كه اهميت رابطه درماني را برجسته نمود. تبريك به روانشناسي كه حالا پس از گذر ساليان دراز، برخي نويسندگان غربي، از وي به عنوان پدر روانشناسي و روان درماني ياد مي كنند. همو كه در مجلات روانپزشكي، از وي به عنوان نخستين كسي كه مراقبت هاي پس از روانپزشكي را ايجاد نمود یاد شده است و ... (ارسال بعدی تصویری است از رازی در American journal of psychiatry ) تبريك به ابونصر فارابي كه نخستين رساله ها و مباحث پيرامون روانشناسي اجتماعي را به رشته تحرير در آورد. همو كه درباره تفسير رويا بحث كرد و ... تبريك به علي بن عباس مجوسي اهوازي، دانشمند ایرانی و مسلمان (علی رغم پسوند مجوسی که از اجداد وی برگرفته شده، خود او مسلمان بوده است) که در زمینه روانشناسی و نوروساینس (علوم اعصاب) در برخی آثار از جمله در کتاب 《کامل الصناعه الطبیه (کتاب الملکی)》مطالب نوی را مطرح کرده بود. وی در کتاب خویش آناتومی اعصاب و فیزیولوژی عصبی را توضیح داد و ظاهرا نخستین کسی بود که روانی مختلفي شامل ، ، ، ، ، و عشق را مورد بحث قرار داد. وی مراقبت از سلامتی را از طریق تغذیه مقدم بر داروها می‌شمرد. تبريك به ابو علي مسكويه رازي، كه بحث هاي مفصلي پيرامون فضايل مثبت انجام داد. همو بود كه پيرامون ترس از مرگ مطالب جالبي نگاشت و بين اخلاق و روانشناسي رابطه نزديكي مي ديد. تبريك به ابو علي سينا كه در خصوص بيماري هاي روان تني بحث هاي مفصلي انجام داد. همو بود كه با دسته بندي اختلالات جنسي، اطبا را از خجالت در درمان اين اختلالات (كه باعث مي شود زن و شوهر با هم مشكل پيدا كنند) منع كرد. همو بود كه در خصوص صرع، مانيا، ماليخوليا، ضعف حافظه، عشق و ... بحث هاي عالي را طرح نموده و درمان هاي ابتكاري را پيشنهاد كرد. اين قصه بسيار طولاني است... تبريك به ابو ريحان بيروني ... تبريك به ابو حامد محمد غزالي... تبريك به جلال الدين محمد بلخي (مولانا)... تبريك به حافظ... تبريك به سعدي... تبريك به ملا محسن فيض كاشاني... تبريك به فخر رازي... تبريك به اخويني بخاري ملقب به پزشك ديوانگان... اينها فقط اندكي از ايرانيان مسلمان بودند كه در ايجاد و توسعه رشته هاي روانشناسي، مشاوره، روانپزشكي و روان درماني كارهاي فوق العاده سترگي را انجام دادند و ما امروز حتي اسم برخي از اين بزرگان را هم نمي دانيم! تبريك به شما بزرگان كه با پيروي از مكتب اسلام، دوران طلايي اسلامي را رقم زديد. و اينك نوبت ماست كه با اين تاريخچه غني، اقدامات بعدي را سامان دهي كنيم... و تشكر از نويسندگان مسلماني كه در يادآوري اين خدمات و تاريخچه غني به ما پيشقدم بودند مانند amber haque محسن عزیزی ابرقوئی http://eitaa.com/islamic_psychology
عالم واقعی همیشه به نادانی و جهل خود اعتراف دارد. عالم واقعی بدون دلیل چیزی را انکار نمی‌کند و بدون دلیل چیزی را نمی‏پذیرد. عالم اگر جامد و مغرور بود عالم نیست. عالم اگر بی‏دلیل چیزی را پذیرفت یا بی‏دلیل چیزی را انکار کرد روح علمی ندارد، او خزانه و انباری است از یک سلسله فرمولها و اطّلاعات، هرچه به او داده شده یاد گرفته و ضبط کرده است، اما در روح خودش یک روشنایی و یک مقیاس برای قبول و انکار وجود ندارد، پس روحش روح علمی نیست. اگر شخصی را دیدید که در همه رشته‌ها گواهینامه تحصیلی دارد، در عین حال سخنی را بدون دلیل قبول یا انکار می‌کند بدانید عالم واقعی نیست. علم در ذات خود هرگز مستلزم جمود یا غرور نیست. علم بشر را در مقابل حقایق خاضع‏تر و تسلیم‏تر و در قبول و انکار محتاط تر می‌کند. پس جمود که بدتر از جهالت است عبارت است از روح ضدّتحقیق، عبارت است از حالتی که مقدّس‏ترین روحیه را که روحیه تحقیق و کاوشگری است از بشر می‌گیرد. شاید بشود گفت همانطوری که جمود از جهل زشت‏تر است، حسّ تحقیق از خود علم مقدّس‏تر است. علم آنگاه مقدّس و قابل احترام است که با روح تحقیق توأم باشد (شهید مطهری،امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۵۸_۵۷) روز معلم گرامی باد💐🌺 التماس دعا در شب های قدر http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندر حکایت داستان ما و غرب! یك روز عدّه‌ای غرب‌زده چشمهای خود را بستند و گفتند ما باید همه چیز را از غرب بگیریم. آن‌ها چه چیزی را از غرب گرفتند؟ یكی از خصوصیات خوبی كه اروپاییها دارند، خطرپذیری است. منشأ عمده‌ی موفقیتهای آن‌ها این بوده است. آیا غرب‌زده‌های ما این را گرفتند و به ایران آوردند؟ آیا ایرانیها ریسك‌پذیر شدند؟ خصوصیت خوب دیگر آن‌ها عبارت از پشتكار و از كار نگریختن است. آیا آن را به ایران آوردند؟ بزرگترین و ماهرترین مكتشفان و دانشمندان غربی كسانی‌اند كه سالهای متمادی با زندگیهای سخت در اتاق خود نشستند و چیزی را كشف كردند. انسان وقتی زندگی آن‌ها را می‌خواند، می‌بیند چگونه زندگی كردند. آیا این روحیه‌ی تلاشِ خستگی‌ناپذیرِ فقط برای علم را به ایران آوردند؟ این‌ها بخشهای خوب فرهنگ غربی بود. این‌ها را كه نیاوردند؛ پس چه چیزی را آوردند؟ اختلاط زن و مرد و آزادیِ عیّاشی و پشت میزنشینی و ارزش كردن لذّات و شهوات را آوردند! بیانات رهبری در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّای رشت_۱۳۸۰/۰۲/۱۲ 👈به نظرم، بررسی دلایل پذیرش نقاط منفی و عدم جذب نقاط مثبت غرب در فرهنگ جامعه ما، نیازمند یک کار پژوهشی است! http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرا رسیدن سالروز شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد 《آن كه نهان خود را اصلاح نمايد خدا آشكار او را نيكو فرمايد، و آن كه به كار دينش پردازد خدا كار دنياى او را درست سازد، و آن كه ميان خود و خدا را به صلاح آرد، خدا ميان او و مردمان را نيكو دارد.》 نهج البلاغه، حکمت ۴۲۳ التماس دعا
با سلام و احترام معرفي دو پرسشنامه جهت سنجش «شجاعت» بر مبناي متون اسلامي👇 ۱. مقاله ساخت، اعتباريابي و رواسازي مقياس شجاعت بر اساس منابع اسلامي اثر پژوهشگران آقايان بشير اسلاميان، دكتر مسعود آذربايجاني، و دكتر حميد رفيعي هنر ۲. مقاله ساخت پرسشنامه اوليه شجاعت بر اساس منابع اسلامي اثر پژوهشگران آقايان مصطفي خوشخرام، دكتر محمدرضا احمدي، و دكتر حميد رفيعي هنر دريافت مقاله هاي كامل: http://ensani.ir/file/download/article/1613282984-10364-99-106.pdf http://ensani.ir/file/download/article/1581761632-9716-47-2.pdf http://eitaa.com/islamic_psychology
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 فرازی از سخنرانی تاریخی استاد مطهری درباره مسئله فلسطین در عاشورای سال ۱۳۴۸ در حسینیه ارشاد ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
1_1002021954.pdf
3.58M
۲۱ توصیه رهبر انقلاب به معلمین و اساتید دانشگاه ها http://eitaa.com/islamic_psychology
اطلاعیه عضویت در 🔸انجمن روانشناسی اسلامی🔸 ✅قابل توجه فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی و رشته های مرتبط انجمن روانشناسی اسلامی در نظر دارد در سه سطح (عضویت پیوسته، وابسته و وابسته دانشگاهی) عضو بپذیرد. لذا از علاقمندان دعوت می شود مدارک لازم را به دفتر انجمن به صورت حضوری تحویل دهند. شرایط و مدارک لازم جهت در کانال انجمن قید شده است. ✳️مهلت تحویل مدارک تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ ✳️آدرس: قم. خیابان جمهوری، کوچه دوم فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه طبقه‌سوم انجمن روانشناسی اسلامی با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa http://eitaa.com/islamic_psychology
🌹🌹🍃 🌹🍃 🍃 سومین ⏪ سلسله مرکز تخصصی امام خمینی، با موضوع: « » ✅ با همکاری انجمن روانشناسی اسلامی ✍ موضوع اولین نشست: «كاربرد روش تحليل كيفی محتوای متون دينی در پژوهشهای روان‌شناختی با رويكرد اسلامی» 👨‍🏫 ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدصادق (استادیار پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی) 📆 زمان: چهارشنبه ۲۹-۲-۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۱۸ الی ۲۰ 🏫 مکان: انجمن روانشناسی اسلامی حوزه ✳️ آدرس: قم، بلوار امین، ابتدای خیابان جمهوری، کوچه۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های علمی حوزه 🌐 شرکت به صورت با لینک: www.salamoshaver.ir/bbb-room/seminar/ 📜 با اعطای مشروط به ارسال خلاصه به @ehsan185 🍃 🌹🍃 🌹🌹🍃 http://eitaa.com/joinchat/2348941330C48cdaade6b
🔆 صبر در قرآن مجید یک معنا دارد و در نظر مردم عامی معنای دیگری. صبر در قرآن به‌معنای مقاومت و ایستادگی در برابر انواع شداید و مشکلات است ولی در قاموس مردم عامی به‌معنای دست روی دست گذاشتن و به‌انتظار نشستن است. 🔆 صبر در قرآن جنبه مثبت دارد و اراده و نیرو می‌خواهد ولی در نظر مردم عادی جنبه منفی دارد، زیرا از خود دفاع نکردن و تسلیم حوادث شدن مظهر بی‌ارادگی و سستی است. 📗شهید مطهری،کتاب حکمت ها و اندرزها، ص ۱۱۶. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 @mabaniroshd http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شناخت درست و صحیح مفاهیم اسلامی مرتبط با حیطه روانشناسی، از جمله کارهای بسیار مهم برای پژوهشگران رشته است یکی از کتاب های جالب و مفید در این باره، اخلاق پژوهی حدیثی دکتر عباس پسندیده است http://eitaa.com/islamic_psychology
30 اردیبهشت ماه؛ همراه با اساتید مطرح ملی و بین المللی در کنفرانس بین المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا»؛ لینک جلسات : vc.rihu.ac.ir/ch/gos برنامه کنفرانس : rihu.ac.ir/fa/news/37432 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
PSY_Volume 14_Issue 27_Pages 41-73.pdf
438.2K
*روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی: مبانی نظری و مراحل اجرا* نوع مقاله: مقاله پژوهشی نویسنده: دکتر محمدصادق شجاعی   استادیار روان‌شناسی جامعة المصطفی العالمیه چکیده این پژوهش با هدف معرفی روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی و کاربرد آن در پژوهش‌های روان‌شناختی با رویکرد اسلامی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی−تحلیلی و به منظور توسعه ابزار می‌باشد. روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی از مطالعات زبان‌شناسی، نظریه حوزه‌های معنایی و تلاش‌های به عمل آمده در فهم متون دینی (ادبی، اصولی و تفسیری) مشتق می‌شود و دارای یک اصل بنیادی و نُه اصل فرعی است که در چهار مرحله (مشاهده نظام‌مند، غرقه شدن در محتوا، صورت‌بندی داده‌ها، بازبینی نهایی و ارائه گزارش) به اجرا گذاشته می‌شود. هر مرحله نیز از چندین گام تشکیل شده است. پایه و اساس تحلیل کیفی محتوای متون دینی، پردازش فعال متن است که در آن پژوهشگر داده‌های متنی (مفاهیم، گزاره‌های متون دینی) را آن‌قدر کندوکاو و تحلیل می‌کند تا به ساخت‌های کلی معنا دست یابد. منظور از پردازش فعال متن عبارت از عملیاتی است که طی آن داده‌ها گردآوری، تجزیه و تحلیل، طبقه‌بندی و به شکل تازه‌ای کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند. هدف اصلی پژوهش این است که پژوهشگر از یکسری مفاهیم و گزاره‌های متون دینی به فهم و استنباط‌های روان‌شناختی دست یابد؛ بنابراین، پردازش متن با توصیف و تحلیل‌های عمومی شروع و به تحلیل‌های عمیق‌تر، پیچیده‌تر، انتزاعی و معنایی می‌انجامد. http://eitaa.com/islamic_psychology