eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
587 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪آیا کودکان آمادگی لازم برای دریافت چنین اطلاعات جنسی را دارند؟ ⏪آیا آموزش زودهنگام برخی مسائل جنسی، آن هم با بیانی اینچنین، تاثیرات مثبتی بر کودکان بر جای خواهد گذاشت؟! ⏪به راستی حیای این کودکان بیشتر است یا حیای والدین آنها؟! 👈تربیت جنسی و آموزش جنسی راه صحیح و منطقی و متناسب با روحیات کودکان را می طلبد. http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
❄تفاوت احساس گناه سالم و احساس گناه ناسالم 👈در روانشناسی غربی، معمولا کمتر در خصوص گناه با این معانی صحبت می­شود، و تلاش این روانشناسان و مشاوران، عمدتاً در جهت حذف هر گونه «احساس گناه» است، بدون اینکه تمایزی بین «احساس گناه سالم» و «احساس گناه مرضی و ناسالم» قائل شوند. در روانشناسی با نگاه اسلامی و دینی، بین احساس گناه سالم و احساس گناه مرضی و ناسالم، تمایز وجود دارد. بی­ تردید «احساس گناه» می­ تواند جنبه ­های «سالم» داشته باشد و البته در شرایط خاصی می­ تواند «بی­ فایده یا حتی مضر» باشد که نیاز به توضیح دارد. 👇👇👇 ✅یک شاخص مهم سلامت فرد، بروز احساس گناه در صورت عمل نکردن به هنجارهای اخلاقی است که می­ تواند محرک مناسبی برای رفتار اخلاقی محسوب شود و کارکردهای مفیدی برای بهداشت روان فرد به ­همراه داشته باشد. 🖊اولین نکته، آگاهی فرد از اشتباه خود است. در مقابل، اگر فرد با غفلت و بی­ توجهی به خطای خود عمل کند و با مکانیزم­های دفاعی، رفتارش را فرافکنی یا توجیه کند، می­ توان گفت که به نوعی رفتار مرضی دچار شده است.  🖊دومین تأثیر احساس گناه که پس از آگاهی از آن، حاصل می­ شود طلب آمرزش و بخشش از خداوند است[و ان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه (هود، 3)]. این حالت باعث می­ شود فرد، ارتباط گسترده ­تری با خداود برقرار کند و از عواطف مثبت در این باره، از جمله آرامش و خشنودی و امیدواری برخوردار شود. از این ­رو، گفته شده است خداوند توبه­ کننده را دوست دارد (بقره، 222).  🖊سومین تأثیر، سعی فرد در جهت اصلاح رفتار و ابعاد روان خویش و تلاش برای مهار عواطف و رفتارها در آینده است.  🖊چهارمین اثر، جبران مشکلات پدیدآمده در مورد خویشتن و دیگران است. به ­این­ ترتیب، نه­ فقط فرد مشکلات گذشته­ اش با دیگران را حل می­ کند، بلکه در آینده نیز رابطه خشنودکننده ­تری با دیگران خواهد داشت.  ⛓بی ­تردید بروز نکردن احساس گناه در فرد پس از اشتباه اخلاقی، فرد را از همه مزایای پیش­گفته محروم می­ کند و حتی او را در دام اشتباهات فزاینده می­ افکند. اینکه در متون اسلامی افراد را از ارتکاب گناه­ های کوچک بر حذر می­ دارند، به همین بی­ توجهی فرد به گناه و جبران نکردن آن باز می ­گردد. 🌳قرآن، بروز احساس گناه با چنین کیفیتی را مقدمه ­ای برای اصلاح اعلام کرده[برای نمونه آیات زیر را می­توان شاهدی بر این امر دانست: مائده، 39؛ انعام، 54؛ طه، 82؛ نحل، 119] و به موارد آن اشاره کرده است. برای نمونه بروز احساس گناه در حضرت آدم (ع) و همسرش (اعراف، 23) پس از خوردن میوه ممنوعه و اخراج از بهشت، احساس گناه برادران یوسف، سال­ ها پس از انداختن او در چاه (یوسف، 91 و 97)، احساس حضرت موسی (ع) پس از برخورد نامناسبی که با یکی از قبطیان داشت (قصص، 16)، احساس گناه جادوگران دربار فرعون به علت مقابله جادوگرانه با پیامبر خدا (طه، 73؛ شعرا، 51)، احساس حضرت داود (ع) پس از قضاوتی عجولانه (ص، 25)، و احساس ملکه سبأ پس از آگاهی از شیوه نامناسبش در گذشته (نحل، 44)، در قرآن تصریح شده و همه این موارد را مقدمه­ ای برای اصلاح و رشد و کمال افراد اعلام کرده است. 🍂اگر احساس گناه بدون ارتکاب اشتباه اخلاقی پدید آید، بی­ تردید مرضی و نابهنجار است. به ­نظر می­رسد برداشت بسیاری از افراد از احساس گناه مربوط به همین نوع آن باشد[برای نمونه، برداشت کتاب زندگی بدون احساس گناه به چنین موردی بازمی­گردد.]. افزون بر این، حتی اگر پس از ارتکاب اشتباه اخلاقی، فرد دچار احساس گناه شدید و افراطی شود، یا احساس او بیش از حد طولانی شود و سرزنش بسیاری را متوجه خود کند، یا احساس گناه به ناامیدی و رکود در فرد منجر شود، این احساس نابهنجار و برای سلامت روان مضر خواهد بود. افزون بر این چهار مورد، از متون اسلامی پنجمین مورد برداشت می­ شود و آن غفلت از اشتباهات و بروز احساس گناه در زمانی است که جبران اشتباه، نامقدور است. منبع: شجاعی و حیدری، 1389؛ نظریه های انسان سالم، با نگرش به منابع اسلامی، صص 438-436. http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
✅ رونمایی از «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» با حضور شاگردان استاد شهید 🔸 در چهلمین سالگرد شهادت آیت الله مطهری، «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» با حضور رییس مجلس شوراى اسلامى و جمعى از شاگردان استاد از جمله دکتر رضا داوری، آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد، آیت الله دکتر احمد بهشتی، دکتر حداد عادل، دکتر حسین غفاری، دکتر نهاوندیان و فرزندان شهید مطهرى رونمایى شد. 🔸 در این نرم افزار که از پیشرفته‌ترین دانش نرم‌افزاری بهره‌گیری شده و دارای امکانات متنوعی است، تمامی کتب آن شهید فرزانه با اخذ مجوز از انتشارات صدرا عرضه شده است. - امکان جستجوی پیشرفته در متن و فهرست کتاب‌ها - برگزاری مسابقات کتابخوانی - برگزاری دوره‌های آموزش الکترونیکی آثار - سخنرانی‌ها - کتاب‌های صوتی آثار از امکانات و بخش‌های این نرم افزار است. ⬇️ این اپلیکیشن را می‌توانید به طور رایگان از لینک زیر دریافت کنید: 👉 motahari.ir/app منبع: ⭕️ «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری» @motahari_ir http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
19468288_-210587.pdf
614.3K
فهرستی از روانشناسان، روانپزشکان، و مشاوران معتمد در شهر تهران منبع: حلقه روانشناسی اسلامی http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
🌺توصیه هایی برای والدین روزه اولی🌺 از همان دوران کودکی ما را به روزه گرفتن عادت دادند. از روزه های کله گنجشکی شروع میکردیم و وقتی هم مادر یا پدرمان به کسی میگفت که روزه ی کله گنجشکی گرفته ایم حس بزرگ شدن بهمان دست می داد.کم کم بزرگ شدیم و به سن تکلیف رسیدیم و زمان آن رسیده بود که روزه هایمان را کامل بگیریم. آن زمان بزرگترها با هر روزه ای که می گرفتیم اسکناس های تا نخورده ای را به ما می دادند که برایمان نوعی تشویق بود. آن زمان ها گذشت و اکنون خودتان پدر و مادرهایی شده اید که حتما نگران روزه گرفتن فرزند روزه اولیتان هستید. ناراحتید که نوجوان کم سن شما با این روز های طولانی و رفتن به مدرسه چگونه می تواند طاقت بیاورد.چگونه می توان او را از نظر روحی آماده روزه گرفتن کرد؟ چه می توان انجام داد که با روزه گرفتن نه تنها اذیت نشود بلکه شوق و ذوق برای انجام این فریضه در او زنده شود ؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد. 1⃣ذکر مصیبت نخوانید ! اولین کاری که باید انجام دهید این است که قبل از فرا رسیدن ماه رمضان فضای خانه را به گونه ای آماده کنید که انگار فردا روز مهمی در پیش است؛ به قولی در خانه تان سور و ساتی راه بیاندازید .مثلا با کودکتان به خرید بروید و وسایل مورد نیاز ماه رمضان مثل خرما، سبزی آش،پنیر، سبزی خوردن و.. را بخرید. علاوه بر اینگونه رفتارها باید مراقب گفتارتان هم باشید. حتی به شوخی از جملات منفی استفاده نکنید، به او بگویید که چقدر خوشحالید از اینکه امسال را با او روزه می گیرید . 2⃣فلسفه ی روزه را به گونه ای که برای فرزندتان قابل فهم باشد توضیح دهید مثلا به او بگویید که خدا دوست دارد که ما روزه بگیریم تا بتوانیم اراده ی خودمان را برای انجام کارهای خوب قوی کرده و گناه نکنیم. 3⃣او را با هدیه تشویق کنید  تشویق کردن تاثیر فوق العاده ای در هر فردی مخصوصا کودکان خواهد داشت. سعی کنید شور و شوق را در فرزندتان زنده کنید مثلا بعد از چند روز روزه گرفتن میتوانید برای فرزند روزه اولیتان بخاطر گرفتن روزه هایش یک مهمانی کوچک ترتیب دهید و بعد یک جشن کوچکی بگیرید و در جلوی جمع او را تشویق کنید. بهتر است شیوه تشویق بیشتر از نوع تحسین، بیان جملات محبت آمیز، ابراز عاطفه و تشویق های معنوی باشد. 4⃣از او حمایت کنید معمولا روزه اولی ها مخصوصا دخترها که در سن 9 سالگی مکلف به روزه گرفتن می شوند جثه ای کوچک و ضعیفی دارند و بخاطر همین ظرافت از طرف بعضی بزرگترها با لحن دلسوزانه مورد خطاب قرار میگیرند که "آخی طفلی با این جثه نذارید روزه بگیره!" و حرف هایی مشابه؛لذا خانواده ها باید سعی کنند در برابر این جملات با قاطعیت برخورد و در مقابل خودشان به فرزندشان انرژی مثبت و قوت قلب دهند اما به سلامت فرزندتان هم توجه داشته باشد و اگر روزه گرفتن باعث می شود که فرزندتان سلامتی اش به خطر بیفتد (با تشخیص دکتر متخصص متعهد و کارشناس مذهبی) او را وادار به روزه گرفتن نکنید. 5⃣مدارس افطاری دهند افطاری دادن در مدارس و دور هم جمع شدن بچه های هم سن و سال برای افطاری کردن تاثیر مثبتی روی آنها خواهد داشت. حتی خانواده ها می توانند خودشان هزینه ی افطاری را متقبل شوند تا بچه ها با قرار گرفتن کنار دوستانشان به این باور برسند که تنها آنها نیستند و تمام بچه های هم سن و سال انها هم روزه دار می گیرند. این کارهم حس خوبی را در کودک ایجاد می‌کند و هم اینکه در ذهن او ماه رمضان به عنوان یک ماه خوب ماندگار میشود. 6⃣افطاری و سحری مطابق میل او  والدین روزه اولی ها توجه کنند که در این یک ماه کودکشان حکم فرمانروا را دارد و باید به خواسته های انها اهمیت ویژه ای دهید.از بازی کردن تا غذا درست کردن همه چیزباید باب میل انها باشد.وقت افطاری باید به نحو احسن از آنها پذیرایی کنید تا برای افطار لحظه شماری کنند. 7⃣سحر های سخت! بیدار شدن برای سحر برای کودکان کمی سخت است و برای روزه اولی ها به مراتب سخت تر، اما اگر کودکان خوب بخوابند راحت تر برای سحر بیدار می شوند . 8⃣با سپری کردن 30 روز ماه رمضان در نهایت در روز عید فطر برای فرزند روزه اولی‌تان جشن ویژه ای را تدارک ببینید یا با رفتن به مسافرت کوتاهی به او یادآور شوید که این سفر در واقع جایزه ای است برای یک ماه صبر و استقامت او... منبع: کانال پاسخ سوالات دینی کودک و نوجوان در ایتا با اندکی تغییر ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ @soalat_dini_kodakan ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
یا قائم هسته پژوهشی روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران برگزار می کند: 🌷«کارگاه آشنایی با روش های تدبر در قرآن در حوزه مطالعات روانشناختی»🌷 ✍ویژه: دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید رشته های روانشناسی و مشاوره. ⏰زمان:26 و 27 اردیبهشت، ساعت 9 الی 13. 🔍📍مکان بزرگراه شهید چمران، خیابان جلال آل احمد، مقابل کوی نصر، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. 💡این کارگاه کاملا رایگان و در عین حال نیازمند ثبت نام قطعی افراد است. اساتید دوره: استاد احمدرضا اخوت و استاد هادی بهرامی احسان ⚠️ظرفیت:40 نفر. 📢📢لطفا رسانه باشید.🌪🌪🌪🌪 https://ble.im/islamic_psychology http://eitaa.com/islamic_psychology
سلام در بسیاری از منابع مطرح روانشناسی، مطالب ارائه شده به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، درصدد القای بسیاری از تفکرات نویسندگان یا حامیان فکری شان هستند. اما این مساله مهم، ممکن است چندان از جانب اساتید یا دانشجویان جدی گرفته نشده و یا نسبت به آن دقت کافی نشود. یکی از راه حلها برای درک این مساله و اقدام صحیح در مواجهه با آن، یادگیری مطالعه انتقادی است. در مطلب بعدی، یکی از کتب مشهور در حوزه روانشناسی رشد، با این نگاه مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. امید است مطالعه مقاله ای که در ادامه می آید، بتواند در جهت ترویج مطالعه انتقادی موثر واقع شود.
k1j4m9961026.pdf
7.18M
ردّ پای صهیونیسم در منابع روانشناسی با تأکید بر کتاب روان‌شناسی رشد، نوشته‌ی لورا. ای. بِرک و نقد آن ایمان فرج اله چعبی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی  بهمن ساکی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی   چکیده: نهضت صهیونیسم از اواخر قرن ۱۹ به رهبری هرتزل در سال ۱۸۹۷ بنا نهاده شد و امروز همچون شبکه‌ای تارعنکبوتی، سعی در تسلط کامل بر جهان دارد. به‌طوری‌ که بسیاری از اسلام شناسانِ دنیا را دانشمندان یهودی، با گرایش سیاسی صهیونیستی تشکیل می‌دهند. آن‌ها در زمینه‌های هنر، ادبیات، روانشناسی، جامعه‌شناسی، سیاست، صنایع اتمی، ژنتیک و …، تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌دهند. در این مقاله نفوذ و تأثیر این تفکر در کتاب‌های روانشناسی کشورمان بررسی و بر کتاب روان‌شناسی رشد لورا. ای. برک، تأکید گردیده است. این کتاب یک منبع دانشگاهی است که به دلیل داشتن مزایای فراوان علمی و پژوهشی، نگاه دقیق به علم روانشناسی و اهداف آن در زندگی بشر، مورد توجه واقع شده است. با این حال رد پای صهیونیسم با اندکی توجه و دقت در این کتاب قابل مشاهده ‌است. شواهد ارائه شده از کتاب بِرک نشان می‌دهد، برک سعی در ارائه‌ی چهره‌ای خاص از اسرائیل دارد. وی همچنین با ارائه‌ی تصویری ناخوشایند از مردم ایران و دیگر کشورهای اسلامی و غیراسلامی از جمله جوامع مسیحی، سعی در متزلزل کردن اعتقاد به خداوند، در جهت اهداف دین‌ستیزانه دارد. بنابراین... http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
عفو و بخشش از دیدگاه روانشناسی اسلامی.mp3
20.86M
عفو و بخشش و گذشت در روانشناسی اسلامی در بیان حجت الاسلام عباس پسندیده منبع: فاتحان http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
islamic self control.rar
4.89M
⏪مقیاس «خودمهارگری اسلامی رفیعی هنر»، به همراه توضیحات و نمره گذاری و همچنین معرفی تعدادی از مقالات مرتبط در فایل پیوست ... ✅جهت استفاده پژوهشگران Self-Control Scale Based on Islamic Sources (SCS-BIS) http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
70145_-210682.pdf
4.6M
فایل کامل دوماهنامه 《شاکله》 مربوط به فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
*🔘قدم اول برای متقاعدشدن به ترک گناه چیست؟* *🔘اول باید بپذیری «با برنامه زندگی کنی»* 🔻 (ج۶) - ۱ 🔸یک انسان را چگونه می‌شود متقاعد کرد به اینکه گناه نکند؟ انسان در مسیر متقاعدشدن به ترک گناه، چه مراحلی را باید طی کند؟ 🔸قدم اول برای متقاعد‌کردن انسان‌ها به ترک گناه، این است که افراد را اهل برنامه‌ریزی، تدبیر، دقت در رفتار و «منظم» بار بیاورید. 🔸در دوران دبستان (۷ تا ۱۴سالگی) اول باید این را برای بچه‌ها جابیندازید که «ما برای اینکه بتوانیم زندگی خودمان را اداره کنیم باید برنامه‌ریزی و نظم داشته باشیم» باید جا بیندازید که زندگی تصادفاً اداره نمی‌شود و برای رسیدن به هر منفعتی نیاز به تدبیر و تلاش منظم داریم. 🔸کسی که اهلِ «با برنامه زندگی کردن» نشده است و همیشه موجودی منفعل بوده و مدام او را-با تشویق و تنبیه و تهدید- به انجام کارها وادارش کرده‌اند، چنین انسانی نمی‌تواند دین‌دار خوبی باشد. 🔸تا وقتی این برای کسی جا نیفتاده باشد که «بدون برنامه و تدبیر، نمی‌شود زندگی کرد» شما اگر خدا را هم برایش جابیندازید، اثری ندارد؛ او نمی‌تواند خدا را اطاعت کند، لذا کم‌کم زیرآبِ خدا را می‌زند؛ چون برایش زور دارد که به او دستور بدهند. 🔸کسی که با برنامه و منظم زندگی نمی‌کند، وقتی می‌بیند یک کسی می‌خواهد او را منظم کند، قبول نمی‌کند. آدم بی‌برنامه و منفعل، حاضر نیست ضابطه‌مند بشود؛ حالا چه خدا این ضابطه را از او بخواهد چه غیر خدا! 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع)- ۹۸.۲.۲۱ *👈🏻متن کامل:* 📎 Panahian.ir/post/5459 http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
میلاد امام حسن مجتبی(ع) مبارک باد🌸 http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
*🔘قدم دوم برای متقاعدشدن به ترک گناه این است که منفعت‌طلب باشی!* *🔘دین‌داری یعنی منفعت‌طلبی!* 🔻 (ج۸) 🔸 قدم دوم برای متقاعدشدن به دین‌داری و ترک گناه، این است که آدم‌ها باید منفعت‌طلب و خودخواه بشوند! تا منفعت‌طلب و خودخواه نشوی، نمی‌توانی دین‌داری کنی! خودت را نفروش، خودت را فراموش نکن، منافع خودت را در نظر بگیر! 🔸 خدا ما را منفعت‌طلب آفریده است و دین‌داری یعنی منفعت‌طلبی؛ منتها کدام منفعت؟ منفعتِ کم یا منفعت زیاد؟ اگر بخواهیم روی خودخواهی و منفعت‌طلبی یک قید بگذاریم، می‌گوییم: «همۀ منافع‌تان را بخواهید، بیشترین منفعت‌طلبی را داشته باشید، از یک‌ذره منفعت خودتان هم چشم‌پوشی نکنید!» 🔸 می‌دانید چرا آدم‌ها بی‌دین می‌شوند؟ چون خودشان را نمی‌خواهند و منافع خودشان را نمی‌خواهند! کسی که منافع خودش را نخواهد، لااقل یک‌چهارم قرآن-که از بهشت و جهنم سخن می‌گوید- اصلاً به دردش نمی‌خورد! ترس از جهنم و شوق به بهشت برای کسی است که خودش را می‌خواهد. 🔸 آدم باید خودخواه و منفعت‌طلب باشد تا بتوانیم به او بگوییم: «منافع تو اینهاست...» کسی که رسیدن به منافعش، برایش مهم نیست، چطور می‌شود دربارۀ دین- که برنامۀ تأمین منافع است- با او صحبت کرد؟! 🔸بچه را باید طوری بار بیاوریم که منافع بلندمدت خودش را بخواهد. بچه‌ای که منافع ده سال بعدش را به او گوشزد کنید و او بی‌توجهی کند و برایش مهم نباشد، معمولاً اهلِ دین هم نخواهد شد، چون دین می‌خواهد ما را به منافع بلندمدت و بیشتر برساند. 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع)- ۹۸.۲.۲۳ *👈🏻متن کامل:* 📎 Panahian.ir/post/5468 http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
ساخت و روایی سنجی مقیاس امید....pdf
971.6K
✅ساخت و روایی سنجی مقیاس امید بر اساس منابع اسلامی 👈محمود خلیلیان شلمزاری، غلامرضا جندقی، عباس پسندیده 🖊اين پژوهش با هدف ساخت مقياس سنجش اميد اسلامي تدوين يافته است. در مطالعة منابع اسلامي از روش توصيفي و در ارزيابي روايي مقياس، از روش پيمايشي با نمونه‌اي 430 نفري از طلاب و دانشجويان شهر قم به كار رفته است. براي تعيين روايي ساختار،‌ از نظرات 8 تن از كارشناسان دين در طيف ليكرت چهار درجه‌اي بهره گرفته شده است... عوامل استخراج‌شده در سطح نظري عبارتند از: هدف، تكيه‌گاه، اسباب و تلاش و در مرحله نهايي (پس از تحليل عاملي) عبارتند از: هدف، تكيه‌گاه اميد، اسباب اميد، تلاش، موانع اميد، رابطه فرد و تكيه‌گاه و راه‌حل‌هاي اميد... http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
فرا رسیدن ایام شهادت مولا امیرالمومنین علی (ع) تسلیت باد 《یک وقت می‌گوییم علی را کی کشت و یک وقت می‌گوییم چی کشت؟ اگر بگوییم علی را کی کشت؟ البته عبد الرحمن بن ملجم، و اگر بگوییم علی را چی کشت، باید بگوییم جمود و خشک مغزی و خشکه مقدسی. همینهایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت می‌کردند. واقعاً خیلی تأثرآور است. علی به جهالت و نادانی اینها ترحم می‌کرد، تا آخر هم حقوق اینها را از بیت المال می‌داد و به اینها آزادی فکری می‌داد. بالاخره توطئه چیدند که سه نفر را از بین ببرند، همان جریان توطئه‏ ای که می‏دانید. تنها کسی که موفق شد، عبد الرحمن بود و البته او از دیگران هم کمک گرفت...》. شهید مرتضی مطهری(ره)، اسلام و نیازهای زمان، جلد ۱، ص ۷۷ http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
⏪معرفی یک کتابِ درمانی اسلامی برای داغ دیدگان 👈«مُسَکّنُ الفُؤاد عِنْدَ فَقْدِ الْأحبّة وَ الْأولاد (تسکین‌دهنده دل‌ها هنگام فقدان دوستان و فرزندان)» کتابی به زبان عربی نوشته شهید ثانی متوفای ۹۶۶ق است. این کتاب درباره مسائل و اموری است که دل داغدیدگان و مصیبت‌زدگان را آرامش می‌بخشد و مؤلف، آن را پس از مرگ فرزندانش برای آرامش خود و کسانی که این مصیبت را دیده‌اند نگاشته است. مسکن الفؤاد مشتمل بر یک مقدمه، چهار باب و یک خاتمه است. این کتاب نزد بزرگان، دارای اعتبار خاصی بوده و چندین ترجمه بر آن نوشته شده است. 👈شهید این کتاب را در سال ۹۵۴ق نگاشته است و علت آن نیز مرگ فرزندان او بوده، به طوری که تمام پسران او در چند سال اول زندگی از دنیا میرفته‌اند و شهید پس از فوت فرزندش محمد برای آرامش دادن به خود و نزدیکان و تمام کسانی که مصیبت می‌بینند این کتاب را تألیف نمود. شهید ثانی کتاب خویش را به یک مقدمه، چهار باب و یک خاتمه تقسیم نموده است. وی در مقدمه، مسائلی که رضای به قضاء الهی را موجب می‌شود برشمرده شده است. ⏪ابواب کتاب ✅باب اول در بیان اجرهایی که در مرگ فرزند به انسان عطا می‌شود. ✅باب دوم در صبر ✅باب سوم در رضا ✅باب چهارم در گریه ✅خاتمه؛ خاتمه کتاب شامل تسلیت گفتن به بازماندگان و لزوم یادآوری رنج‌های پیامبر(ص) در هر مصیبت و اینکه بیشترین بلاها مربوط به انبیاء است. برخی ترجمه‌های موجود کتاب عبارتند از: «تسلیة العباد» از میرزا اسماعیل خان مجد الأدباء «فرج الحزین بالمکاره و فوت البنین» که ترجمه کتاب است با اضافات از محمد مهدی بن حاج علی اصغر «روح و ریحان» از شیخ جمال بن محمد تقی عراقی که دقیقا متن کتاب مسکن الفؤاد در آن نیامده بلکه شبیه آن است. «آرام‌بخش دل داغدیدگان» ترجمه حسین جناتی «ارمغان شهید» ترجمه عباس مخبر دزفولی. «اسلام در کنار داغدیدگان» ترجمه محمدباقر حجتی. ویکی شیعه http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
*🔘 قدم سوم برای داشتن شخصیتِ دین‌دار، این است که «اهل مسابقه باشی»* *🔘 کسی که دنبال حداکثر منافعش نیست، نمی‌تواند شخصیت دینی داشته باشد* 🔻 (ج۱۲) - ۱ 🔸 کسی که می‌خواهد دین‌داری کند باید یک مقدماتی را در شخصیت خودش ایجاد کند تا بتواند با دین و خصوصاً «ترک گناه» رابطۀ خوبی برقرار کند. در جلسات قبل بیان شد که قدم اول و دوم، این است که «اهل برنامه» و «منفعت‌طلب» باشیم. 🔸 قدم سوم برای اینکه یک «شخصیت دین‌دار» پیدا کنیم و نسبت به گناه حساس باشیم، این است که «اهل مسابقه» باشیم؛ اهل تأمین منافع حداقلی نباشیم! یعنی هم منفعت را بخواهیم، هم بیشترین منافع را بخواهیم، هم سریع بخواهیم، هم بهتر از همه بخواهیم. 🔸 کسی که زیاد منفعت نمی‌خواهد، و فقط دنبال یک‌ذره شعور اخلاقی است، دین را برای چه می‌خواهد؟! برود پای سریال‌هایی بنشیند که پیام‌های اخلاقی دارند! 🔸 دین، مال آنهایی است که حداکثر منافع را می‌خواهند. کسی که دنبال حداکثر منافع نیست، دین به چه دردش می‌خورد؟! مثلاً به او می‌گویید: «موسیقیِ بد گوش نده؛ چون نمی‌گذارد تو به حد بالا برسی» می‌گوید: «من نمی‌خواهم به حد بالا برسم!» خُب دیگر حرفی باقی نمی‌ماند که به او بگوییم! 🔸 کسی که اهل رسیدن به حداکثر منافع و بالاترین درجات نیست، اصلاً شخصیت دینی نمی‌تواند داشته باشد. چنین کسی برای گناه خودش هم گریه نمی‌کند، چون نمی‌فهمد که گناه چقدر به او ضربه زده و از رسیدن به چه درجاتی او را بازداشته است! 🔸 اهل مسابقه باش؛ و اِلا چطور می‌خواهی گناه را درک کنی؟! می‌دانی گناه یعنی چه؟ یعنی یک خطایی کرده‌ای و این مرحله از مسابقه را از دست داده‌ای. البته اگر توبه کنی، خدا می‌تواند برایت جبران کند! 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع)- ۹۸.۲.۲۷ *👈🏻متن کامل:* 📎 Panahian.ir/post/5477 http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology
💎معرفی چند کتاب در حوزه شادی و شادکامی در روانشناسی اسلامی ۱. الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث، محمد محمدی ریشهری ۲. الگوی اسلامی شادکامی، عباس پسندیده ۳. اصول و مهارتهای شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات، فاطمه فیاض و احمدرضا اخوت ۴. لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام، مهدی عباسی ۵. سعادت و شادکامی: درآمدی بر سعادتمندی از دیدگاه اسلام با رویکرد روان شناسی مثبت گرا، حمزه عبدی http://eitaa.com/islamic_psychology https://ble.im/islamic_psychology