eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
645 ویدیو
126 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی لذّت محوری فراگیر شود... برخی استدلال می کنند، اگر اجازه دهیم افراد پوشش آزادانه خود را داشته باشند، خودشان متوجه پیامدهای آن می شوند و به حجاب اصیل خود باز خواهند گشت. اینطور نیست⁉️ این استدلال از چند جهت ضعف دارد. نخستین ضعف این است که وقتی تجربه ای جلوی چشم ماست، چه لزومی به تکرار دوباره آن است؟ مانند این است که بگوییم بگذارید رانندگان با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنند، بعد که پیامدهایش را دیدند، خود سرعتشان را مهار می کنند. خب، اگر دیگر فرصتی برای تجربه آموزی نبود چه؟ اصلا چرا وقتی نتیجه روشن است، تجربه دوباره تکرار شود؟ ضعف دیگر این استدلال این است که استدلال کنندگان تصور می کنند، پس از اینکه شرایط متفاوت شد، فکر و ذهن افراد هم مانند قبل می تواند استدلال کند. خیر، اینطور نیست! وقتی پای لذت وسط آمد، به تدریج استدلال تضعیف می شود و جای خود را به توجیه تراشی میدهد. نمونه های فراوانی از این اصل داریم. «یک شب که هزار شب نمیشه!» یکی از تعابیر رایج مرتبط با این بحث در کشور ما است. یا این فریب معروف شیطان که «فعلا لذت ببر، پیر که شدی توبه می کنی»! در قرآن کریم و در داستان قوم لوط (ع)، هنگامی که به آنان گفته شد شما قوم اسراف کاری هستید، پاسخ دادند (اعراف، ۸۲_۸۱)، از شهر بیرونشان کنید که اینها آدم های بسیار پاکی هستند (یا آدمهایی هستند که بسیار به پاکی تظاهر می کنند!). هر چه پیامبر الهی برای آنها استدلال آورد که خدا جنس متفاوت را برای ازدواج با شما خلق کرده است، با این عمل خود راه نسل را می بندید، این عمل بر خلاف آفرینش شماست و ... ایشان نپذیرفتند. چرا؟ آیا استدلال ها روشن نبودند؟ 👈چرا، استدلال ها بسیار روشن بودند، اما لذّت حاصل از عمل ناپسند، مانع از پذیرش استدلال های منطقی شده بود و بنابراین، ایشان در پاسخ چیزی نداشتند جز آنکه بگویند ایشان را از شهر بیرون کنید! چون انسانهایی بسیار پاک هستند (یا چون انسان هایی هستند که بسیار به پاکی تظاهر می کنند). اگر معنای داخل پرانتز درست باشد، توجیه است و اگر معنای بیرون پرانتز درست باشد یعنی ما نمی خواهیم چنین انسان های پاکی در کنار ما باشند! ما را رها کنید تا به حال خود خوش باشیم! آیا این حرفها آشنا نیست⁉️ بله، فیلسوف معروف، ویل دورانت، در کتاب «لذّات فلسفه» نکتۀ جالبی را مطرح میکند که با بحث بی ارتباط نیست. او مینویسد: «اگر مردان و زنان جوان سرمست از ثروت، دین را مخالف لذّت رانی خود بیابند، هزاران دلیل علمی بر ضدّ آن می آورند» (ترجمه زریاب خوئی، ۱۳۹۱، ص ۹۹). این درست همان بلایی است که دامان غرب را به خود آلوده کرده است. 🛑لذت طلبی در مسیر نادرست، چنین تبعاتی هم دارد. ان شاءالله درباره نقش احساسات و هیجانات مثبت و منفی در استدلال پذیری/استدلال ناپذیری بیشتر خواهم نوشت... می توان، آزاد بودن نوشابه و سیگار را در جوامع مثال زد. وقتی لذت نوشیدن نوشابه در افراد فراگیر شد، هر استدلالی هم بیاورید تاثیر کمی دارد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اقلیتی که در حال تبدیل شدن به اکثریت است! قرار بود در غرب، اقلیت های جنسی دارای حقوق شوند! اقلیت های جنسی چه کسانی بودند؟ کسانی که گرایشات جنسی شان متفاوت از اکثریت بود! گرایش اکثریت چه بود؟ همان چیزی که همه انتظارش را می کشند: مردان جذب زنان شوند و زنان جذب مردان امروز، مساله اقلیت های جنسی به کجا رسیده است؟ امروز، مساله اقلیت های جنسی در غرب به جایی رسیده که برای شناسایی اینها، لغت نامه می نویسند! فکر می کنید شوخی می کنم؟! منبع را ببینید! اینک تعدادی از اصطلاحات مرتبط با اقلیت های جنسی و اقلیت های جنسیتی را ببینید! افراد اقلیت جنسی شامل افراد لزبین، گِی، بای پلاس و غیرجنسی هستند (BI+ که "bi plus" تلفظ میشود، یک اصطلاح چترگونه است که برای نشان دادن چندین جهت گیری جنسی استفاده می شود که شامل تمایل به بیش از یک جنس یا جنسیت است. BI+ شامل افرادی است که با عناوینی همچون دوجنس‌گرا [بای-سکشوال]، پان‌سکشوال، دِمی‌سکشوال، کوئیر یا پلوری سکشوال شناسایی میشوند). همچنین اقلیت جنسیتی، به گروهی از افراد اطلاق می شود که هویت جنسیتی یا بیان جنسیت آن ها با هنجارهای اجتماعی مرتبط با جنس تعیین شده در بدو تولّد متفاوت است. این جدا و متمایز از اقلیت جنسی است، زیرا هویت جنسیتی با جهت گیری جنسی متفاوت است (نک: ناکامورا و همکاران، ۲۰۲۲، صص ۵۶_۵۷). یک ترمی زمان لازم داره تا توضیحشون بدم چی هستند! این ماجراها از کی و از کجا شروع شد؟ کافی است تاریخ نیم قرن اخیر غرب را مطالعه کنید! شروعش همین آزادی در پوشش و روابط و ... بود. ۱ درصد همجنسگرا، امروز تبدیل به ۲۱ درصد LGBTTQQIAAP شدند! انقدر زیاد شده این اصطلاحات که خودشون میگن شده 《سوپ الفبا》!! واقعا فکر می کنید میشه اینها رو به سادگی برگردوند به تنظیمات کارخانه؟! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس منبع شناخت اصطلاحات (منتشر شده از جانب انجمن روانشناسی امریکا): Nakamura, N., Dispenza, F., Abreu, R. L., Ollen, E. W., Pantalone, D. W., Canillas, G., Gormley, B., & Vencill, J. A. (2022). The APA Guidelines for Psychological Practice With Sexual Minority Persons: An executive summary of the 2021 revision. American Psychologist. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/amp0000939 https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ادراک کرامت》 و 《ادراک آزادی》در برابر «کرامت» و «آزادی» در مباحث روانشناختی، «ادراک» یک وضعیت، مساله ای مهم قلمداد می شود. برای مثال، ممکن است فردی «حمایت اجتماعی» دریافت کند، اما «ادراک حمایت اجتماعی» اش پایین باشد. ممکن است فردی توانمندی پایینی داشته باشد، اما «ادراک توانمندی» بالایی داشته باشد. ممکن است فردی «استرس» کمی دریافت کند، ولی «استرس ادراک شده» او بالا باشد و امثال آن. به نظر می رسد یکی از مشکلات ما در ارتباط با افراد جامعه، و به ویژه در خصوص برخی بانوان محترم کشورمان، این است که «ادراک کرامت» و «ادراک آزادی» شان چندان بالا نیست. این، البته، دلایلی دارد که برخی از این دلایل را می توان در تعدادی از رویه های اشتباه کشور (چه از جانب والدین، مربیان، مسئولین و ...) شناسایی کرد و برخی از آنها را در تبلیغات علیه بانوان که به ویژه در رسانه های معاند روی آن مانور داده می شود. ممکن است ادراک کرامت یا ادراک آزادی بانوان محترم کشورمان، با آزادی یا کرامت حقیقی شان در جامعه همخوان یا ناهمخوان باشد. به هر صورت، آنچه مساله است این است که باید توازن بهتری در نسبت بین کرامت و ادراک کرامت، و آزادی و ادراک آزادی برقرار کرد، ضمن اینکه لازم است در چارچوب شریعت، حداکثر آزادی و کرامت انسانی ممکن را، برای تمام افراد جامعه، تامین نمود. 👈یکی از هنرهای غرب، از نظر من، این است که گرچه 《آزادی حقیقی》را از زن گرفت، اما موفق شد 《ادراک آزادی》را به او القا کند. ما برعکس عمل کردیم! یا تحت تاثیر رسانه های معاند اینگونه به بانوانمان القا شد. البته می توان درباره هر دو عامل درونی و بیرونی بحث کرد. ان شاء الله در این خصوص هم بیشتر خواهم نوشت... چقدر باید چیز بنویسم!! داره کم کم از دستم در میره😀 یاد کلاس های دانشگاه افتادم! https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منشا قدرت زن چیست؟ آریل لوی در کتابی با عنوان «خوک های شوونیست مؤنث: زنان و ظهور فرهنگ هرزگی»، می نویسد: نوعی خروج جالب توجّه از زنانگی روانشناختی ممکن است بازتابی از برجستگی فرهنگ هرزگی در جامعۀ امروز [امریکا] باشد. زنان جوان امروزی احتمالا رویکردی را به نمایش می گذارند که به لحاظ سنّتی بیشتر مردانه است؛ شیوع زیاد افزون خواهی جنسی و جداسازی میل جنسی از عواطف (لوی، ۲۰۰۶) شاهدی بر این مدّعا هستند. جنبش موج سوم فمینیسم، که به خوبی با ۲۰ سال گذشته همپوشانی دارد، ابرازهای جنسی تحقیرآمیز و شرم آور سنتی (هرزه نگاری) را به عنوان منبعی از توانمندسازی زنان چارچوب بندی می کند (لوی، ۲۰۰۶). برای مثال، خودشیء انگاری آگاهانه و محاسبه شده به منظور منعکس کردن آزادی (لیبریشن)، انتخاب، و روشن فکری زن مدرن مورد حمایت واقع می شود (داگلاس، ۲۰۱۰). در این حوزه، نوعی مردانگی پنهان، سلطه پذیری و انفعال را به عنوان اَعمالی عمدی برای قدرت معنا می کند. Douglas, S. (2010). Enlightened sexism: The seductive message that feminism’s work is done (1st ed.). New York: Times Books. Levy, A. (2006). Female chauvinist pigs: Women and the rise of raunch culture (1st ed.). New York: Free Press. Masculine and Feminine Traits on the Bem Sex-Role Inventory,1993–2012: a Cross-Temporal Meta-Analysis. Kristin Donnelly1 & Jean M. Twenge2 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
با سلام و احترام ممنون می شوم اگر در نظرسنجی زیر، پیرامون مطالب اخیر کانال، مشارکت داشته باشید و به بنده بازخورد بدهید: https://EitaaBot.ir/poll/mv5we
♨️ تبیین روانشناختی فتنه و نقش مردم 👨‍💻دکتر 🔻دکترای روانشناسی 🔺دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد 🕰سه شنبه ها زمان بهشتی به افق قم ساعت ۵ 💠پرداخت معنوی ۲۰۰ صلوات 📌مکان:آنلاین 💻اسکای روم مسجد مجازی سردار حاج قاسم سلیمانی https://www.skyroom.online/ch/saman2/286-28407-daneh.ir ‎‌─┅═༅🔸𖣔🔸༅═┅─ 🔹🔸🔹 😊شما هم می‌توانید علاقمندان را به عضویت در کانال دعوت کنید. 👇👇. https://eitaa.com/joinchat/4000251909C3e89b10697 🌐کانال اطلاع رسانی علمی، فرهنگی-اجتماعی دکتر اصغری نکاح @Dr_Asgharinekah 🔸🔹🔸 🙏بازنشر و اطلاع رسانی فرمائید
《وقایع》 در برابر 《تحلیل وقایع》 یکی از پدیده های بسیار مهمی که در با آن مواجه هستیم، تحلیل از وقایع است. چندی پیش بحث آبله میمون و ارتباط آن با افرادی که با همجنس روابط جنسی برقرار می کردند (همجنسگرایان و ...)، آشکار شد. فرضیه های بسیار جدی مطرح شد که احتمالا آبله میمون از مهمانی گسترده همجنسگرایان در اسپانیا به اروپا و سپس جهان منتقل شده است. 👈اما، رسانه چگونه با این واقعیت رو به رو شد؟ طبق دستور، همه رسانه های اصلی در غرب مامور شدند تا روی این خبر کار کنند که مسائل سلامتی را از داغ و انگ اجتماعی زدن به قشر خاص جدا کنید! یعنی نیایید علیه همجنسگرایان مطلب بنویسد، بلکه برای سلامت ایشان تلاش کنید! این را مقایسه کنید با ماجرای فیلم «عنکبوت مقدس». در حالی که قاتلان زنجیره ای به طور معمول افرادی با مشکلات شخصیتی و اختلالات روانی قلمداد می شوند، کارگردان این فیلم پس از اکران آن گفت: «این فیلم درباره یک قاتل زنجیره ای نیست، بلکه درباره یک جامعه قاتل زنجیره ای است». 👈 خلاصه: یک تغییر جهت در تحلیل، می تواند یک جامعه بیمار را از تیررس انتقادات خارج کند، و تغییر جهتی دیگر، می تواند یک فرد بیمار در جامعه ای سالم را به عنوان نماینده یک جامعه بیمار معرفی کند. به همین سادگی! دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا مردها سر و ته یه کرباس هستند؟! آسیب شناسی مختصر یک تحلیل اشتباه در برخی از نویسندگان در جریانات اخیر کشور، برخی افراد از قشرهای گوناگون جامعه، مواضع خاصی گرفتند یا رفتارهای دور از شانی را ترتیب دادند. به جز تعدادی از ایشان، بسیاری از آنها تحت تاثیر شرایط چنین اقداماتی را انجام دادند که البته باید پاسخگو باشند. در همین قشرها، بسیاری یا موضع خاصی نگرفتند یا مواضع خوبی اتخاذ کردند. 👈 اینکه عادت کنیم در وقایع اتفاقیه، تا فردی که برچسب مرتبط با یک قشر خاص را یدک می کشد صحبت می کند، آن قشر را هدف بگیریم، دست کم دو اثر منفی دارد: ۱. طیف درستکاری که همان برچسب را به همراه دارد، تحریک می شود و چه بسا برای دفاع از هویت جمعی خود دست به اقداماتی بزند. ۲. آن فرد خرابکار، هویت پیدا می کند و حالا با سوار شدن بر این هویت جمعی می تواند موج بسیار بزرگتری ایجاد کند چه کار می توانیم انجام بدهیم؟ ۱. پاک و مبرّا دانستن هویت جمعی مرتبط با آن فرد خاص از عملکرد این فرد (این اقدام، به شکل همزمان، هویت زدایی از فرد خرابکار هم هست) ۲. بی توجهی و ضریب ندادن به فرد خرابکار انصاف، جذب حداکثری و دفع حداقلی فراموش نشود دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231