eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
557 ویدیو
119 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
دو گرایش فکری متضاد و غلط نسبت به غرب ببینید دو گرایش متضاد در مورد غرب هست که هر دو غلط است؛ یک گرایش عبارت است از تحجّر و تعصّب بیجا و ندیدن مثبتات غرب؛ غربی‌ها در دانش، حرکت خوبی کردند، همّت کردند، پیشرفت کردند، دنبال‌گیری کردند؛ در فنّاوری همین جور، در بعضی از خصوصیّات اخلاقی، که من بارها در سخنرانی و غیره اینها را گفته‌ام؛ اینها را نباید رد کرد. ما هر چیز خوب را از هر جای دنیا باید بگیریم. بارها من گفته‌ام، ما حرفی نداریم شاگردی کنیم؛ پیش هر کسی که بیشتر از ما بلد است، ما شاگردی میکنیم، حرفی نداریم؛ منتها سعی‌مان باید این باشد که همیشه شاگرد نمانیم؛ بنابراین تحجّر در مقابل غرب و تعصّب بیجا در مقابل غرب که بگوییم هر چه از غرب می‌آید، هر چه باشد غلط است، نه؛ این را ما نمیگوییم و قبول نداریم. نقطه‌ی مقابلش غرب‌زدگی است؛ غرب‌زدگی خطر بزرگی است. در دل حکومت غرب‌زده‌ی پهلوی، یک روشنفکر ریشه‌دار در مسائل دینی، یعنی مرحوم جلال آل‌احمد که عالم‌زاده و پسر یک روحانی و دارای ارتباطات دینی است -با ما هم بی‌ارتباط نبود، به امام هم اظهار ارادت و علاقه میکرد در دوران تبعید امام- آن روز در سال ۴۲ مسئله‌‌ی غرب‌زدگی را مطرح کرد. امروز مسئله‌ی غرب‌زدگی مسئله‌ی مهمّی است؛ باید فراموش نکنیم آن را. خب پس بنابراین گرایش تعصّب‌آمیز و تحجّرآمیز از سویی، گرایش غرب‌زده از سویی، [هر دو] غلط است؛ نسبت به غرب همان طور که گفتم اعتماد نمیشود کرد؛ ارتباط باید داشت، [ولی] تکیه‌ی به آنها نباید کرد؛ از علم آنها و از مثبتات آنها باید استفاده کرد و[لی] مطلقاً به آنها اطمینان نباید کرد؛ این حرف ما [است]. بیانات رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
با سلام و احترام جلسه‌ توجیهی به اشتباه ۵ آبان ماه درج شده بود که اصلاح شد جلسه معرفی دوره امشب (۵ بهمن ماه) ان شاءالله برگزار خواهد شد
وبینار معرفی دوره دگرباشی.دکتر عزیزی.pdf
310.8K
🔖 خلاصه متن پیاده‌شدۀ وبینار معرفی «دوره تخصصی دگرباشی جنسی»+ فایل صوتی یک ساعت پایانی جلسه 👤 دکتر محسن عزیزی 📆 چهارشنبه پنجم بهمن ۱۴۰۱ با سپاس فراوان از همراهی خوب عزیزان شرکت کننده در جلسه و تشکر ویژه از آقای غفوری عزیز بابت تهیه خلاصه جلسه به صورت متنی فایل صوتی جلسه توجیهی امشب خدمت عزیزان ارسال می شود. البته متاسفانه نیم ساعت اول ضبط نشده که با زحمت آقای غفوری و تنظیم مطالب ایشان در فایل PDF قابل دسترسی است. لینک های مربوط به استنادات و ارجاعات امشب هم در ادامه ارسال می شود: https://www.apa.org/ed/precollege/ptn/2018/05/society-accept-homosexuality# https://www.pewresearch.org/global/2020/06/25/global-divide-on-homosexuality-persists/ https://c-hit.org/2022/02/21/poll-21-of-generation-z-self-identify-as-lgbtq/ https://news.gallup.com/poll/389792/lgbt-identification-ticks-up.aspx?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter_axiospm&stream=top دریافت فایل صوتی یک ساعت آخر جلسه👇 https://s26.picofile.com/file/8459006368/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87_%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87%DB%8C_%D9%87%D9%85%D8%AC%D9%86%D8%B3%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C.m4a.html شروع دوره: ان شاءالله از ۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اهانت به قرآن در اروپا و چند نکته ۱. اسلام سریعترین رشد در بین تمام ادیان را در اروپا و جهان دارد. به گونه ای طبق آمارها، حدود ۷ درصد جمعیت فرانسه و حدود ۸ درصد جمعیت سوئد را مسلمانان تشکیل می دهند. واهمه اروپائیان از گسترش اسلام در اروپا (که می تواند از مسیر ورود نمایندگان مسلمان به کرسی های تاثیرگذار بیش از این هم شود) آنها را به انجام اقدامات جنون آمیز تحریک کرده است. ۲. اینکه اهانت به مقدسات «آزادی بیان» خوانده می شود، از چند جهت قابل بحث است: الف- آیا اگر «آزادی بیان» با ارزش های دیگری همچون «توهین به مقدسات دیگران (در اینجا حدود دو میلیارد نفر انسان)» در تعارض قرار بگیرد، باید آزادی بیان را اولویت داد؟ اگر «آزادی بیان» با «انتشار زشتی ها در جامعه» تعارض پیدا کرد، چطور؟ ب- فرض بگیریم که در غرب، «آزادی بیان» ارزش مطلق است و هیچ ارزشی به پای آن نمی رسد. حالا، سوال: چرا رئیس جمهور فرانسه علیه کسی که برای خود او کشیده بود، شکایت کرد؟ درباره آتش زدن پرچم ، در امریکا و برخی کشورهای دیگر غربی، که به حبس های طولانی مدت (در یک نمونه، حبس ۱۵ ساله) منجر می شود، آزادی بیان کجاست؟ چرا اجازه ساخت مستند درباره یا نقد و بررسی آن صادر نمی شود؟ نتیجه گیری: بر خلاف شعارها، «آزادی بیان» یک ارزش مطلق در غرب نیست. آزادی بیان در غرب، به شیوه های بسیار پیشرفته و بعضا پنهانی مدیریت می شود که در این باره ان شاء الله بیشتر خواهم نوشت. آزادی بیان در غرب، به عنوان یک ابزار (یا بهتر بگویم سوءابزار)، فقط برای موارد خاص (از جمله اهانت و توهین و تحقیر هر گونه تهدید علیه فرهنگ غرب) به شدت مورد حمایت قرار می گیرد. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پدیده خودزنی در نوجوانان در برخی موارد، گزارش می شود که بعضی نوجوانان‌ یا دیگر افراد، درگیر رفتارهای خودزنی می شوند که ممکن است از 《خاراندن تا موارد شديدتر》را دربرگیرد. اینکه چرا چنین پدیده‌ای روی می دهد، محل بحث بوده است‌. ممکن است در برخی، این رفتار، به سرکوب هیجان های منفی دیگر (مانند خشم) کمک کند. برخی، به این خاطر دست به چنین اقدامی می زنند که خود را سزاوار تنبیه می دانند. واکنش های اطرافیان، از جمله افزایش حمایت یا کاهش پرخاشگری، ممکن است در تداوم این رفتار نقش آفرینی کند. برخی پژوهش ها هم احتمال داده اند کسانی که خودزنی می کنند، در مقایسه با دیگران، هیجان های شدیدتری را تجربه می‌کنند و پاسخ های روانی_فیزیولوژیک شدیدتری به استرس نشان می‌دهند. همچنین ممکن است مشکلاتی در مدیریت روابط سازنده با دیگران داشته باشند. احساس بیزاری از خود و طرد شدن، درست پیش از وقوع خودزنی، در برخی پژوهش‌ها گزارش شده است. ممکن است این رفتار، با کاستن احساس بیزاری از خود و خشم از طرفی، و با فراخواندن واکنش های حمایتی از سوی دیگران، تقویت کننده باشد. نک: آسیب شناسی روانی، کرینگ و همکاران، ۲۰۱۵، ترجمه شمسی پور و صباغی پور، ۱۳۹۶، ج ۱، ص ۲۴۲ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
گزارش ۲ رسانه غربی؛ اینستاگرام عامل احساس حقارت و بدبختی! 🔻مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه‌ بر روى جوانان و نوجوانان نشان می‌دهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است. 🔺طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند. منبع :👇 1⃣ https://time.com/4793331/instagram-social-media-mental-health/ 2⃣ https://www.telegraph.co.uk/news/2017/05/19/instagram-ranked-worst-social-network-young-peoples-mental-health/ 💡 هوش سفید| سید علیرضا آل‌داود ✏️ @aledavood 👈 عضو شوید 🙏
تفکّرات خطرناک با سم پاشی به واژه معنوی علل مختلفی وجود دارد که افراد نسبتا زیادی را جذب دوره های گونه با عناوینی چون 《پاکسازی کوانتومی》و امثال آن می کند. به نظر شما چرا افراد جذب چنین دوره هایی می شوند؟ و از آن مهمتر، چرا برخی مدرّسان که حقيقتا از آنها انتظار نمی رود، وارد فاز چنین آموزشها و عناوینی می شوند؟ اگر نقطه نظر یا تجربه ای در این خصوص دارید، به شناسه بنده ارسال کنید👇 @Mohsenazizi1365 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیامهای مخاطبان گرامی کانال در ارتباط با مطلب اخیر کانال: پیام شماره ۱: سلام علیکم جناب دکتر عرض ارادت و خدا قوت پستی که اخیرا گذاشتید رو بنده هم برخورد کرده بودم جالبه که داخل ایتا تبلیغ هم شد و به این واسطه فالور گرفت ایتا و سایر پیام رسان ها برای تبلیغ اینطور کانال ها نباید مجوزی بخوان؟ برای کاسبی داخل مغازه یا فروش اینترنتی هم مجوز کسب نیاز هست. چطوره که برای فعالیت های روانشناسی بدون مجوز میشه کانال زد و تبلیغات کرد؟ پیام شماره ۲: سلام و رحمت خدا بر شما بنده از اعضای کانال تون هستم و بسیار از مطالب مفید شما بهره برده ام، دعاگوی شما هستم. بنده مشاوره خانواده سطح ۳ حوزه مشغولم، برخی از اساتید که روانشناسی ... کار کرده اند، متاسفانه بسیار از این مطالب استفاده می‌کنند... با پیگیری‌های که انجام دادم به نکات خوبی رسیدم البته جا داره مسائلی از این دست که مخرب اعتقادات و از طرفی با سرعت و شدت طیف زیادی از افراد رو درگیر می‌کنند، کاملا تخصصی و عمیق تر بررسی شوند ولی به صورت کلی با همین اندک پیگیری رفع ابهام شد و رسیدیم به اینکه اشکال در نحوه بیان این بزرگوار بوده که تلگرافی و بدون روشنگری اصرار به استفاده از این اسم قانون جذب داشتند در حالیکه اگر موضع خودشون رو شفاف بیان می‌کردند برای امثال بنده و دوستان سوء تفاهم پیش نمی آمد. یکی از اساتیدی که چون شما مورد وثوق و اهل اطلاع هستند، دو تا لینک جهت مطالعه فرستادند که الحمدلله از آنجا این ابهام برای بنده رفع شد و نسبت به آن استاد محترم رفع اتهام شد هر چند همچنان معتقدم خود همین شباهت اسمی قانون جذب در منابع دینی با قانون جذب عرفان‌های نوظهور می‌تواند آسیب زا باشد و شائبه انحراف برخی در آن هست. من لینکها رو خدمت شما هم ارسال میکنم اگر تمایل داشتید و شرایطی مشابه زحمت دادن بنده برای شما پیش آمد، در اختیار جستجوگران قراردهید. https://www.porseman.com/article/%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%A6%D9%88%D8%B1%D9%8A-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%8A%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%AC%D8%B0%D8%A8/28788 https://www.porseman.com/article/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA/135249 ...
پیام شماره ۳: سلام استاد دین و معنویت، نیاز هر انسانیه مثل معیشت، تفریح و... اگه هیچ دینی هم در دنیا نباشه، مردم برای خودشون دین جدید میسازن؛ چون بهش نیاز دارن حالا شما درنظر بگیرید که مشکلات و گرفتاری های زندگی در عصر مدرن، هم بیشتر شده و فضای معنوی و دینی حاکم تو زندگی ها به دلایل مختلف کمرنگ تر مردم، دنبال این هستند که این نیازشون رو که در عصر حاضر، بیشتر هم شده مرتفع کنند و متاسفانه،نسخه های موجود به اندازه کافی جوابگو یا در دسترس عموم مردم نیستند. ازطرفی‌‌‌؛ فضای مجازی هم بستری شده برای این که هر کسی اعم از متخصص یا غیرمتخصص، یه دوره ای بذاره و ادعای اخلاق، تربیت و معنویت بکنه غالب کسانی هم که جذب چنین دوره هایی میشن کسانی هستند که برداشتش از دین، سطحی و احساسی ست و مطالعاتشون بسیار پایینه‌ که تقریبا عمده مردم ما همین جوری هستند. یه نکته ای هم که فراموش کردم بگم‌؛ تمرکز این افراد به نظرم بیشتر بر یک مدل توهم گرایی و تخدیر فکری و روانی هست تا امیدآفرینی و مثبت اندیشی ناشی از واقعیات و مدلی از معنویت رو به شما ارائه میدن که توش سختی وجود نداره، همه خوبن و همه چیز گل و بلبله. این مدل ها، یه جورایی بدنبال عرفی سازی دین هست‌‌؛ یعنی این که شریعت خیلی موضوعیت نداره و اون چیزی که مهمه طریقت هستش. و از طرفی هم، چیزی بعنوان دشمن و براءت و کینه نسبت به اون، محل بحث نیست و همه جا صلح و صفاست. در واقع تو این مدل ها، تجربه رو مطرح می کنند و براش از دین، موید میارن و اصالت با تجربه گرایی ست تا تعبد و بندگی در برابر معبود. و برای این که مخاطب را هم با خودشون همراه کنند‌؛ یه آیه از قرآن یا حدیثی از اهل بیت علیهم السلام رو هم می چسبونن تنگ گفته هاشون. از میزان جذب مخاطبین و فایل هایی که باید برای هرکدوم از اون ها، پول و هزینه بدی هم انگیزه اساتید این دوره ها مشخص میشه که چیه. البته این ها نقطه نظرات بنده ست و قطعا کامل نیستند و شاید هم یه جاهایی نادرست. خیلی خوشحال میشم حقیر رو هم در جریان نتیجه این تحقیقات قرار بدین🌺 پیام شماره ۴: سلام و سلامتی تان درباره پاکسازی کوانتومی، احتمالا منظورشون معنای لغوی کوانتوم یعنی جز جز یا تکه تکه می باشد. معنای علمی کوانتوم هم یعنی تکه های بسیار ریز. احتمالا منظورشون از پاکسازی کوانتومی یعنی پاک کردن تکه های بسیار ریز. نوعی برند یا واژه تبلیغاتی شاید داریم در ادبیات فارسی عبارتی مثل دست از مس وجود بشور حالا میگن کوانتوم وجودت رو پاک کن. پیام شماره ۵: سلام شبتون بخیر استاد گرامی آرزوی توفیقات روزافزون براتون دارم به نظر شما چرا افراد جذب چنین دوره هایی می شوند؟ بخاطر علاقمندی به معنویت، و این مدل البته یجورایی احساس باکلاس بودن بهشون میده دین واقعی متاسفانه بهشون نرسیده و درک درستی ازش ندارند و با هجمه ی رسانه ای بلکه حتی بیزارند از انجام مناسک درست دینی و گاهی تنبلی عامل گرایش به این عرفانهاست و تبلیغ و تبلیغ و تبلیغ در فضای مجازی و از آن مهمتر، چرا برخی مدرّسان که حقيقتا از آنها انتظار نمی رود، وارد فاز چنین آموزشها و عناوینی می شوند؟ یا خودشونم بنیان فکری درستی ندارند و یا بدنبال منفعت مادی هستند... از بیان نکات ارزنده بزرگواران کمال تشکر را دارم💐 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
با سلام و احترام امروز آخرین مهلت قطعی کردن ثبت نام در دوره دگرباشی جنسی (با محوریت همجنسگرایی) است (با پرداخت نصف یا کل هزینه دوره که در اطلاعيه های پیشین توضیح داده شده است) شروع دوره ان شاءالله از فردا ۹ بهمن ماه خواهد بود دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
📕گزارش یک کتاب 🔸روان‌شناسی مدرن با این توجیه که می‌خواست «علمی» شود کار خود را با رد «روح» آغاز کرد و تلاش کرد در غیبت «روح» جایگزین‌های آن را در قالب مفاهیم و سازه‌هایی چون خود، شخصیت و مغز بیابد امّا به گفته رابرت کوگِلمن این موضوع نتوانست همه دغدغه‌ها را برطرف کند. 🔹کتاب The Soul in Soulless Psychology ؛ انتشارات دانشگاه کمبریج (2023) در پی بررسی این موضوع و استدلال‌های موافقان و مخالفان است. 🔸کوگلمن معتقد است در قرن بیست و یکم، روح را به‌عنوان یک اسم، یک صفت و یک فعل می‌یابیم که همه به ضرورت روح برای روان‌شناسی اشاره دارند. او مدعی است بازاندیشی‌های بدیعی در مورد روح طرح شده؛ و تلاش‌هایی برای بازگرداندن روح به روان‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹عناوین فصل‌های نُه‌گانه این کتاب: 1. معرفی مجدد روح 2. روان‌شناسی بدون روح 3. دگراندیشان I: مکتبی‌های جدید 4. دگراندیشان II: دیگر تصدیقات روح در روان‌شناسی مدرن اولیه 5. جانشینی: بیداریِ «روان‌شناسی بدون روح» 6. نوآوری 7. مرمت 8. روان‌شناسی‌های تاریخی روح 9. روح مقوله‌ای روان‌شناختی 🔰 رابرت کوگلمن، استاد روان‌شناسی دانشگاه دالاس آمریکا؛ و سردبیر مجله اینتگراتوس(Integratus: انسجام شخصیت): مجله انجمن روان‌درمانی کاتولیک است. 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
⁉️می‌دونید چرا خیلی از پدر و مادرا انگیزه‌ای برا بازی با بچه‌هاشون ندارن؟🤔 ✅ یکی از دلایل بی‌توجّهی والدین به بازی با بچه‌ها، اینه که بازی رو ضرورتِ زندگی بچه نمی‌دونن. تا وقتی هم که ضرورتِ بازی براشون روشن نشه، انگیزه‌ای برا بازی با بچه‌ها و یا فراهم کردن زمینۀ بازی برا اونا پیدا نمی‌کنن. ♨️ 🔰بعضی از فواید بازی برا بچه‌ها رو با هم مرور کنیم: 1⃣ بازی با بچه‌ها باعث می‌شه بین اونا و والدین، رابطه‌ی عاطفی ایجاد بشه. بچه‌ها به کسایی که بیشتر باهاشون بازی می‌کنن، علاقۀ بیشتری دارن. بدون بازی کردن با کودک و فراهم کردن زمینۀ بازی برای اون، راهای دیگه‌ی ابراز محبّت، کارآییِ لازم رو نداره.👌 2⃣ خیلی از قابلیت‌های کودک، تو بازی بروز پیدا می‌کنه. بچه‌ها موقع بازی با محیط اطرافشون آشنا می‌شن و قوانین برقراری ارتباط با محیط رو یاد می‌گیرن.✌️ 3⃣ بازی، ترس کودک تو خیلی از کارها رو از بین می بره و به اون یاد می‌ده بدون کمک بقیه و با اتّکا به توان خودش، می‌تونه خیلی از کارها رو انجام بده. بازی، کودک رو وادار می‌کنه از هوش و حافظۀ خودش استفاده کنه.💪 4⃣ بچه‌ توی بازی با استفاده از تجربیاتی که براش اتّفاق می‌افته، خیلی از مسائل مورد نیازش رو یاد می‌گیره. این یادگیری در حالی اتّفاق می‌افته که اون احساس نمی‌کنه به صورت رسمی تحت آموزش قرار گرفته.☝️ 🌐http://ketabefetrat.com @abbasivaladi
جوان امروزی حق دارد دو سوال از نسلی که انقلاب کرد بپرسد: ۱. چرا انقلاب کردید؟ ۲. نتیجه انقلاب چه بود؟ در استوری صفحه اینستاگرام به این مساله پراخته ام مراجعه کنید نشانی صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/zadbar.ir پیشنهاد میکنم دکتر علیرضا زادبر را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4020437188C7b1796884a درباره حرف های شنیدنی زیادی برای گفتن دارد... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نقد و بررسی دوره های مبتنی بر قانون جذب قسمت اوّل: ثروت! در دوره های مبتنی بر ، تأکيد زیادی بر اهمیت می شود. اگر می خواهید ثروت را جذب کنید، در دوره ... شرکت کنید! خب، این چه اشکالی دارد؟ مگر داشتن ثروت بد است؟ پاسخ: نه، داشتن ثروت، به خودی خود، بد نیست. اما از نظر من این تبلیغات قطعا مسأله دار هستند. چرا؟ ۱. ایجاد یک نگرش به زندگی که در آن صرفا ثروت و سلامت و رفاه ارزش داشته باشد، در بهترین حالت خود، یک نگرش ناکامل است. ۲. برگزارکنندگان این دوره‌ها، عموما موارد موفق را گزارش می‌کنند و یافته‌های متقنی از اثربخشی دوره‌های خود ارائه نمی‌دهند. جالب است که برخی از ایشان شرکت کنندگان را مقصر علت عدم تاثیرگذاری دوره معرفی می‌کنند. برخی نیز، از ابتدا می‌گويند دوره ما روی افراد خیلی دقیق اثر ندارد و فقط افرادی که خیلی عمیق نمی‌شوند نتایج شگفت انگیز دوره را لمس می‌کنند! ۳. در مطالعات روانشناختی ملاحظه شده است که در مورد برخی افراد، وقتی ایشان برای یک مورد هزینه زیادی می‌پردازند، درصدد توجیه چرایی آن برمی آیند. مثلا اگر برای یک جنس صد تومنی، سیصد تومن پرداخته باشند، از آن جنس بیشتر تعریف می‌کنند یا عیوبش را پنهان می‌کنند یا سعی می‌کنند به اندازه سیصد تومن از آن کار بکشند. لذا، وقتی برای یک دوره اینچنینی هزینه بالایی می‌پردازند، برای توجیه خود هم که شده، محتمل است تلاش خود را بیشتر کنند تا موفق شوند و این تلاش آن‌ها باشد که به موفقیت منتهی شده باشد و نه محتوای آن دوره! ۴. آیا ثروتمندان واقعا شادتر و آرام ترند؟ پژوهش‌های روانشناختی نشان داده که برندگان ثروت های بادآورده (مثل لاتاری) نه تنها شادی بیشتری را، در بلندمدت، تجربه نمی‌کنند که حتی شادی های عادی و روزمره را هم ممکن است از دست بدهند! بله، البته داشتن پول کافی برای خرید ملزومات زندگی خوب است، اما انسان‌های ثروتمند از دیگرانی که از عهده تأمین اولیه مخارج زندگی برمی‌آیند شادتر نیستند (نک: سانتراک، ۲۰۰۳، زمینه روانشناسی، ترجمه فیروزبخت، ۱۳۸۵، ج ۲، ص ۱۱۲). جالب‌تر اینکه برخی تحقيقات نشان داده که حتی دوبرابر شدن قدرت خرید واقعی بر رضایت از زندگی هیچ تأثیری نداشته است (نک: سلیگمن، شادمانی درونی، ترجمه تبریزی و همکاران، ۱۳۹۶، ص ۷۵). ، روانشناس مثبت گرای معروف، در این باره چنین می‌نويسد: 《اینکه پول تا چه اندازه برای شما اهمیت دارد، بیشتر از خود پول بر میزان شادی شما تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد که مادی گرایی نتیجه عکس به همراه خواهد داشت: در تمام سطوح درآمد واقعی، کسانی که برای پول ارزشی بیش از سایر اهداف قائل هستند، رضایت کمتری از درآمد خود و به طور کلی در مورد زندگی خود دارند؛ هر چند علت دقیق این مسأله مشخص نیست》(همان منبع، ص ۷۷). حالا سؤال⁉️ دوره‌هایی که با ایجاد تغییر در نگرش افراد، مادی گرایی را در ذهن ایشان به فلسفه زندگی تبدیل می‌کنند و در بسیاری موارد چیزی هم تحویل این افراد نمی‌دهند، به راستی چه منفعتی دارند؟ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مولای ما نمونه دیگر نداشته است اعجاز خلقت است و برابر نداشته است وقت طواف دور حرم فکر می کنم این خانه بی دلیل ترک برنداشته است دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی آیینه ای برای پیمبر نداشته است سوگند می خورم که نبی شهر علم بود شهری که جز علی در دیگر نداشته است طوری ز چارچوب در قلعه کنده است انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود یا جبرئیل واژه بهتر نداشته است چون روز روشن است که در جهل گمشده است هر کس که ختم نادعلی بر نداشته است این شعر استعاره ندارد برای او تقصیر من که نیست برابر نداشته است حمیدرضا برقعی فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت امام علی علیه السلام، روز مرد و روز پدر، بر همه عزیزان و به ویژه مردان و پدران عزیز مبارک🌺🌸
دفاع از سه پایان نامه مهیّج در رابطه با فضای مجازی (با تاکید بر اینستاگرام) با سلام و احترام ان شاءالله عصر پنجشنبه (از حدود ساعت ۱۴ به بعد) از سه رساله مرتبط با فضای مجازی (با تاکید بر اینستاگرام) دانشجویان عزیزمان (در مقطع کارشناسی ارشد مشاوره خانواده) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر (یزد) دفاع خواهد شد. خانم اخلاقی: بررسی نگرش نوجوانان‌ نسبت به اینستاگرام: یک مطالعه کیفی خانم حسین زاده: دغدغه های والدین در رابطه با استفاده نوجوانان از فضای مجازی و چگونگی مواجهه ایشان با این مسائل: یک مطالعه کیفی خانم منفرد: بررسی فرایندی زمینه های نمایشگری زوجی در فضای مجازی: یک مطالعه کیفی یافته های جالب توجه و جذابی به دست آمده است. در صورت تمایل، شرکت کنید. یک پایان نامه دیگر هم داریم که درباره فضای مجازی نیست. کار خانم کیان افروز هست که به بررسی تجارب زیسته شوهران از زندگی با همسران با مشکل وسواس تمیزی پرداخته است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
در اینکه از نگاه آمریکا و غرب، شایسته دریافت جایزه و ، امّا مستحق مرگ و ترور است، نشانه‌هایی است؛ برای کسانی که اندیشه می‌کنند!!! پ.ن: و اندیشیدن، راه رستگاری است... ✍️ @negashteh | نگاشته
دو دفاع جذاب از پایان نامه دانشجویان ارشد روانشناسی اسلامی مثبت گرای دانشگاه آزاد اسلامی یزد خانم دشتی: اثربخشی آموزش تربیت عاطفی مبتنی بر کلام نیک بر مبنای آموزه های اسلامی بر رابطه والد_کودک و خودکارآمدی والدینی مادران دارای فرزند ۲ تا ۷ سال یزدی خانم وفاداری: تدوین پروتکل کنترل خودارضایی بر مبنای مدل خودنظم جویی اسلامی ان شاءالله چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۸ صبح، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
کارگاه آموزشی با موضوع 🔴 نقش فطرت در تربیت و مشاوره (رایگان) 🔸با حضور استاد محمد شجاعی 📅 دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ ویژه: 🔸مشاورین و روانشناسان 🔸معلمین و فرهنگیان 🔸مربیان حوزه دانش آموزی 🔸طلاب و روحانیون 🌐 ثبت نام از طریق لینک زیر: https://survey.porsline.ir/s/EbhjDmS 📍 یزد، بلوار دهه فجر- آستان مقدس امامزاده سید نصرالله (ع) 🆔 @bargah_noorپیشنهاد می شود دانشجويان گرامی در جلسه شرکت کنند. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بررسی یک برداشت اشتباه اجتماعی در رابطه‌ با موضوع مصلحت الهی قسمت اوّل ...کار خدا بود که این‏ جور شد، اگر مصلحت نبود که این‏ جور نمی‌شد، خدا خودش نمی‏‌گذاشت که این‏جور بشود. اینکه «آنچه هست همان است که باید باشد و آنچه نیست همان است که نباید باشد» خودش یک منطق است، منطق جبرگرایی ؛ منطق ابن زیاد است که وقتی با زینب (سلام الله علیها) مواجه می‌شود فوراً مسئله‌ خدا را طرح می‌کند که‏ «الْحَمْدُ للَّهِ الَّذی فَضَحَکمْ وَ قَتَلَکمْ وَ اکذَبَ احْدوثَتَکمْ». این جمله‌ها خیلی معنا دارد: خدا را شکر، این خدا بود که شما را کشت، این خداخواهی بود، عجب فتنه‌ای‏ برای مسلمین درست کرده بودید، شکر خدا را که شما را کشت، شکر خدا را که شما را رسوا کرد. رسوایی در منطق او چیست؟ در منطق او هرکس که به حسب ظاهر در جبهه نظامی شکست بخورد، دیگر رسوا شده و قضیه تمام شده است؛ اگر او بحق می‌‏بود که در جبهه نظامی غالب می‌شد. «وَ اکذَبَ احْدوثَتَکمْ» یعنی مغلوب شدن شما دلیل بر این است که حرفتان دروغ بود. ✅ زینب چه گفت؟ گفت: «الْحَمْدُ للَّهِ الَّذی اکرَمَنا بِنَبِیهِ» خدا را شکر که ما را گرامی داشت که پیغمبر را از میان ما قرار داد و ما از خاندان پیغمبر هستیم، «انَّما یفْضَحُ الْفاسِقُ وَ یکذِبُ الْفاجِرُ وَ هُوَ غَیرُنا وَ الْحَمْدُ للَّهِ» آن کسی که در جبهه نظامی شکست می‌خورد رسوا نشده است. معیار رسوایی چیز دیگری است. معیار رسوایی، حقیقت‌جویی و حقیقت‌طلبی است. آن که در راه خدا شهید می‌شود رسوا نشده؛ رسوا آن کسی است که ظلم و ستم می‌کند؛ رسوا آن کسی است که از حق منحرف می‌شود. ملاک رسوایی و غیررسوایی این است. این ‏طور نیست که اگر کسی کشته شد، پس حرفش دروغ بوده است. معیار دروغ و راست بودن، خود انسان است، ایده انسان است، حرف و عمل انسان است. حسینِ من کشته هم بشود راست گفته، زنده هم بماند راست گفته. تو کشته هم بشوی دروغگو هستی، زنده هم بمانی دروغگو هستی. بعد به شدت به او حمله می‌کند... «وَ عَرَضَ عَلَیهِ عَلی بْنَ الْحُسَینِ» یعنی بر او [ابن زیاد] علی بن حسین را عرضه کردند. فرعون‌وار صدا زد: «مَنْ انْتَ؟» (باز منطق جبرگرایی را ببینید) تو کی هستی؟ فرمود: «انَا عَلِی بْنُ الْحُسَینِ» من علی بن حسین هستم. گفت: «الَیسَ قَدْ قَتَلَ اللهُ عَلِی بْنَ الْحُسَینِ؟» مگر علی بن حسین را خدا در کربلا نکشت؟ (حالا دیگر باید همه چیز به حساب خدا گذاشته شود تا معلوم شود که اینها همه برحق هستند!) فرمود: من برادری داشتم، نام او هم علی بود و مردم در کربلا او را کشتند. گفت: خیر، خدا کشت. فرمود: البته که قبض روح همه مردم به دست خداست، اما او را مردم کشتند... 👈 این یکی از خصوصیات اهل بیت بود که با منطق جبرگرایی- که در دنیا جبر است و در عین جبر عدل است، یعنی بشر در این جهان هیچ وظیفه‌ای برای تغییر و تبدل و تحول ندارد و آنچه هست آن است که باید باشد و آنچه نیست همان است که نباید باشد و بنابراین بشر نقشی ندارد- مبارزه کردند. استاد شهید مطهری (ره)، حماسه حسینی، جلد ۱، صص ۳۹۹_۳۹۸ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
انسانها چه زمانی می توانند مطمئن باشند که آنچه نصیبشان شده خیر آنهاست؟! قسمت دوم ...انسان وقتی می‌تواند هرچه بر سرش بیاید از آن راضی باشد یعنی از خدا راضی باشد که خدا از او راضی باشد. آن آیه قرآن در چهار جا هست: رَضِی اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضوا عَنْهُ[مائده، ۱۱۹؛ توبه، ۱۰۰؛ مجادله، ۲۲؛ بینه، ۸] خدا از آنها راضی است آنها هم از خدا راضی هستند. این معنایش چیست؟ ✅ اگر انسان برسد به این مرحله که خدا از او راضی باشد یعنی اگر به مرحله‌ای برسد که او باشد و انجام وظیفه فقط، خودش را از هواهای نفس خارج کرده باشد، همیشه در هر مرحله‌ای هر کاری را که می‌کند به خاطر وظیفه و لله می‌کند، در هر شرایطی که قرار می‌گیرد حسابش فقط این است که در این شرایط تکلیف من چیست، به تکلیف و وظیفه‌اش عمل می‌کند، یک چنین آدمی خدا از او راضی است. خدا کی از بنده راضی است؟ وقتی که بنده روی مرز تکلیف خودش عمل کند. اگر انسان این جور باشد، بعد او هم از خدا راضی می‌شود، چرا؟ چون وقتی انسان در این مرحله باشد که فقط و فقط در هر شرایطی به وظیفه‌اش عمل کند باید یقین داشته باشد که از ناحیه خدا جز خیر به او نمی‌رسد. یعنی نهایت امر برای او سعادت و خوشبختی است. استاد شهید مطهری (ره)، گفتارهایی در اخلاق اسلامی (۱۳۹۸)، صص ۱۱۳_۱۱۲ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
علّت رخدادهای [به اصطلاح] بد در زندگی چه هستند؟ قسمت سوم گاهی وقتی اتفاق بدی می‌افتد، می‌گوییم مصلحت بوده است. حال میخواهیم بدانیم این گفته واقعی است و این سخن درست است؟ در پاسخ باید گفتم که حوادث بدی که در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد، از لحاظ منشأ، یکنواخت و مانند هم نیستند؛ لذا نمی‌توان در تمام آنها به صورت قطعی حکم کرد که مصلحت این بود، بلکه این رخدادها می‌تواند از عوامل گوناگون سرچشمه گیرد: ۱ـ در برخی از موارد؛ سبب آن رخداد بد، خود شخص است، به عنوان مثال؛ همسر و فرزندان فردی به دلیل کم‌کاری و رسیدگی‌نکردن او، جذب نااهلان و افراد منحرف شده و خانواده او از هم می‌پاشد، گاه این فرد به جای این‌که مسئولیتش را بپذیرد، با توجه به این‌که عذاب وجدان، او را راحت نمی‌گذارد و آزارش می‌دهد، برای رهایی از این حالت، پاشیدن خانواده را به گردن تقدیر و مصلحت می‌اندازد. ۲ـ برخی از بدی‌ها به عنوان کیفر و تأدیب به انسان‌ها می‌رسد. چنان‌که امام حسین (علیه السلام) چنین دعا می‌کند: «اللَّهُمَّ لَا تَسْتَدْرِجْنِی بِالْإِحْسَانِ وَ لَا تُؤَدِّبْنِی بِالْبَلَاءِ»؛[۱] خدایا! مرا با احسان در دام استدراج[۲] گرفتار مساز و با بلا، تأدیبم مکن. ۳ـ مصیبت‌ها وسیله‌ای برای آزمایش: امتحان و آزمایش انسان ها از سوی خداوند متعال از سنت‌های الاهی است. قرآن کریم می‌فرماید: «آیا مردم پنداشته‌اند که با گفتن این که ایمان آوردیم رها می‌شوند و هرگز مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ ما امت‌هایی را که پیش از آنان بودند، آزمایش کردیم، خدا راست‌گویان و دروغ گویان را کاملاً می‌شناسد».[۳] ۴ـ با این وجود در پاره‌ای از موارد؛ ما می‌پنداریم که رخدادی، شرّ و بد است، امّا در حقیقت آن اتفاق، رخدادی به مصلحت ما است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن‌که خیرِ شما در آن است. و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آن‌که شرِّ شما در آن است».[۴] به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می‌شود: الف. در سختی‌ها و مشکلات زندگی؛ اگر انسان صبر و تحمل کند گوهرهای درون وی خود را نشان خواهد داد، همان‌طور که زینب کبری (سلام الله علیها) با صبر و تحمل در مقابل سختی‌های عاشورا خودسازی نموده، زمانی که در برابر ابن زیاد و یزید قرار می‌گیرد از برادر و اهل بیتش دفاع می‌کند.[۵] ب. گاهی انسان‌ها به دلیل سرگرمی دنیا از خدا و معاد غافل می‌شوند که خداوند از سر لطفشان آنها را مبتلا به بلایایی می‌کند تا از خواب غفلت بیرون بیایند که این بیدار باش و هشداری است برای آنها. نتیجه این‌که؛ گرچه گاهی رخدادهایی ناپسند به نظر می‌آید، اما در واقع، این به مصلحت و خیر افراد است، اما این موضوع کلیت ندارد و نمی‌توان چنین قضاوت و داوری نمود که هر رخداد بدی که برای یک انسان رخ می‌دهد، به خیر و صلاح اوست. البته شاید بتوان گفت که هر رخدادی چه خوب و چه بد، برای یک انسان مؤمن، نتایج خوبی را برای او به دنبال خواهد داشت. پی نوشتها: [۱]. اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة‏، ج ‏۲، ص ۳۱ [۲]. استدراج، سنتى الهى است که خداوند هنگام معصیت بنده، بر نعمتش می‌افزاید و او از استغفار و توبه غافل می‌شود. [۳] عنکبوت، ۲ و ۳. [۴]. بقره، ۲۱۶. [۵]. برای آگاهی بیشتر به سایت اسلام پدیا، مدخل «خطبه حضرت زینب در کوفه و شام» مراجعه شود. منابع قسمت سوم: سایت اسلام کوئیست کشف الغمة فی معرفة الأئمة‏، اربلی، ج ‏۲ تبیان دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ما با افتخار می آییم، نه با منّت گذاشتن! باید مقتدر و مظلوم باشی که در نخستین سالهای شکل گیری ات، دنیای مستکبر علیه تو جنگ راه بیندازد تا تو را به زمین بزند مظلوم و مقتدر هستی که بسیاری از شخصیتهای برجسته ات را شهید کردند و هنوز مانده ای مقتدر و مظلوم هستی که برای تخریب اسلامی که تو می خواهی به دنیا بشناسانی، دهها نسخه ضداسلامی و غیراسلامی به نام اسلام باید تولید کنند تا بلکه نام تو هم تخریب شود مظلوم و مقتدر هستی که همه ساله علیه تو برنامه ریزی میکنند تا نباشی مهم هستی که مخالفان تو را با جوایز متنوع در عرصه های گوناگون بزرگنمایی میکنند مظلوم و مقتدر هستی که دانشمندانی داری که برای ترورشان سالها برنامه میریزند انقدر مهم هستی که تلاش کنند تمام اطرافت را با پایگاه های نظامی خود محاصره کنند و در عین حال جرات اقدام هم نکنند ما به این پرچم و به این دین و به نظام افتخار می کنیم، نه اینکه بگوییم حالا امسال هم بیاییم تا ببینیم چه می شود! این انقلاب، روی همه دنیا تاثیر گذاشته و کابوس دشمنانش از اقتدار بیشتر او حتما تبدیل به واقعیت خواهد شد ان شاءالله مرگ بر آمریکا توهین به یک کشور محترم نیست. مرگ بر امریکا، اعلام مخالفت‌ صریح با مرکزی است که قصد دارد با هویت زدایی از هر فرهنگ خدامحور و مستقل، ضدارزشهای خود را بر همه دنیا تحمیل کند. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که مفاهیم بلندی چون آزادی را به پست ترین جایگاه خود تنزّل داده است. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که منافع فردی مادی را بر همه چیز ترجیح می دهد. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که همه چیز و همه کس را کالایی در خدمت منافع خود میبیند. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که به اسم مبارزه با تروریسم، میلیونها میلیون انسان را کشته یا آواره کرده است. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که تعریف خانواده را جوری تغییر داده که هر کثافت کاری زیر یک سقف با آن عنوان توجیه شود. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که می گوید یا حرف غیرمنطقی و زور من را بپذیر یا برای نابودی ات تلاش خواهم کرد. و در یک کلام، مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که ميگويد حاکم دنیا من هستم. من که منهای خدا و ارزشهای الهی و فطرت انسانی، می خواهم بر همه مسلط شوم... الله اکبر... الله اکبر... الله اکبر... انقلاب اسلامی، یک نه بزرگ به ضدارزشهای شیطانی و یک آری بزرگ به ارزشهای الهی است، آن هم با پشتوانه مردمی... ان شاءالله با افتخار در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه شرکت خواهیم کرد و در جهت پیشبرد اهداف بلند این انقلاب تلاش خواهیم کرد و اطمینان داریم که به یاری خدا، دشمن خارجی و دنباله های او در داخل و منافق متظاهر تیرشان به سنگ میخورد و مکرشان به خودشان بازمیگردد... ایران سربلندمان را دوست داریم... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس ... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرامت و شخصیتت را به چه چیزی میفروشی؟! دیشب برای دخترم که خوابش نمی‌برد سه قصه از کتاب 《قصه های خوب برای بچه های خوب》از مرحوم مهدی آذریزدی را خواندم. حقیقتا این کتاب شاهکار است. امروز صبح که کلیپ بالا را در یکی از کانال های معتبر دیدم، به یاد یکی از آن قصه ها افتادم و برای استاد آذریزدی فاتحه ای خواندم. اگر مایل بودید شما هم کلیپ را ببینید و قصه را (که در ارسال بعدی آورده ام) بخوانید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
به نام خدا قصه 《نان و حلوا》 یک روزی بود و یک روزگاری. در یکی از روزهای زمستان، یکی از علمای معروف برای نماز ظهر به مسجد رفت و در صحن مسجد قدری در آفتاب ایستاد تا گرم شود و در کنار آفتاب چهار پسربچه از شاگردان بازار نشسته بودند و ناهار می‌خوردند. یکی از آن‌ها نان و حلوا می‌خورد. دومی و سومی نان و پنیر می‌خوردند و چهارمی نان خالی می‌خورد. یکی از آن‌ها که نان و پنیر داشت به آن‌یکی که نان و حلوا داشت گفت: «من هم حلوا می‌خواهم، یک‌کمی حلوا هم به من بده.» پسرک حلوایی گفت: «اگر سگ من باشی و صدای سگ بکنی حلوا می‌دهم.» او هم مانند سگ صدایی کرد و قدری حلوا گرفت و همه خندیدند. سومی گفت: «من هم حلوا می‌خواهم، به من هم بده.» پسرک حلوا خور گفت: «اگر الاغ من باشی و صدای خر بکنی حلوا می‌دهم.» او هم مانند الاغ صدایی کرد و قدری حلوا گرفت. پسرک چهارمی که نان خالی می‌خورد گفت: «حالا که به آن‌ها حلوا دادی به من هم بده.» پسرک حلوایی گفت: «اگر گربه من باشی و معومعو بکنی حلوا می‌دهم.» جواب داد: «نه، من گربه کسی نمی‌شوم و حلوا هم می‌خواهم. تو که حاضری حلوا بدهی همین‌طوری بده.» حلوایی گفت: «نه، رسمش همین است. اگر گربه نیستی از حلوا خبری نیست. اگر حلوا می‌خواهی باید گربه من باشی.» پسرک فکری کرد و گفت: «صبر کن من از این آقا که دارد تماشا می‌کند می‌پرسم ببینم حلوا خوردن به گربه شدن ارزش دارد؟» بعد رو به مرد دانشمند کرد و گفت: «آقا، آیا به عقیده شما گربه باشم و حلوا بخورم بهتر است یا خودم باشم و نان خودم را بخورم؟» مرد دانشمند جواب داد: «فرزند عزیزم، نمی‌دانم به تو چه جوابی بدهم. تو بچه‌ای و دلت حلوا می‌خواهد و حرف‌های شما هم خیلی جدی نیست اما این را می‌دانم که من خودم سی سال است حلوا نخورده‌ام و می‌بینی که چیزی از دیگران کم ندارم و مردم هم به من احترام می‌گذارند، همسایه‌ای هم دارم که هرروز حلوا می‌خورد و پیش هیچ‌کس هم عزیز و محترم نیست.» پسرک گفت: «حالا که این‌طور است من هم نان خودم را می‌خورم و حلوا نمی‌خواهم. وقتی آدم می‌تواند سی سال حلوا نخورد صدسال هم می‌تواند. پس چرا سگ کسی باشد؟ چرا خر کسی باشد؟ چرا گربه کسی باشد؟» منبع: قصه های خوب برای بچه های خوب، مهدی آذریزدی، جلد سوم (قصه هایی از سندبادنامه و قابوس نامه) https://www.epubfa.ir/%D9%82%D8%B5%D9%87%E2%80%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AD%D9%84%D9%88%D8%A7-%D9%82%D8%B5%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%88/ قصه خوانی و انتقال ارزش ها به فرزندان را جدّی بگیریم دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231