هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، پیش از ظهر امروز: مسئولین مسمومیت دانشآموزان را با جدیت دنبال کنند
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در حاشیه مراسم روز درختکاری:
🔹مسئولین باید موضوع مسمومیت دانشآموزان را با جدیت دنبال کنند؛ این یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض است.
🔹اگر مسمومیت دانشآموزان اثبات شود، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند. در مورد این افراد هیچ عفوی نخواهد بود.
💻 Farsi.Khamenei.ir
#مسمومیت_دختران_و_تحلیل_سازیهای_علمی
پروژه نه چندان روشن مسموم شدن دختران دبستانی در چند هفته گذشته (بهمن و اسفند 1401) موجی از تحلیلها و علت شناسیها را به همراه داشته است. یکی از تبیینهای #مجامع_غربی وجود پدیده «هیستری جمعی» است که به سرعت مورد پذیرش برخی از رسانهها و تحلیلگران ایرانی قرار گرفته؛ و در سطح گسترده در حال ترویج است. احتمال هیستریکی بودن برخی از مسمومیتها قابل انکار نیست؛ اما من در #جمعی بودن آن، مسأله دارم. چرا رسانهها و ناخواسته برخی تحلیلگران اصرار بر «جمعی» بودن هیستریک دختران ایرانی دارند؟
بیایید ابتدا به برخی علل روانشناختی شکلگیری اختلال هیستریک، به خصوص در زنان نظری بیندازیم:
تا به حال سه تبیین روانپویشی(فرویدی)، شناختی، و رفتاری در این زمینه ارائه شده است که دو مورد اول بیشتر مورد توجه بوده است.
از منظر فروید عدم انحلال #تعارض_جنسی عقده الکترا در دختران؛ باعث پایدار شدن اضطراب جنسی در سراسر زندگی میشود. حال وقتی به مناسبتی این احساسات برانگیخته میشود؛ فرد نیاز ناهشیار شدیدی برای پنهان کردن این احساسات از خود و از جهان پیرامون پیدا میکند که یکی از شیوههای پنهان کردن آن نیازها؛ تبدیل ناهشیارانه آنها به نشانههای جسمانی است!
در تبیین شناختی؛ هیستری به منزله دفاع علیه یک اضطراب ناهشیار نیست بلکه یک #نظام_ارتباطی_غیرکلامی است که برخی هیجانهای ناراحت کننده مانند خشم، ترس، و افسردگی با «زبان جسمانی» بیان میشود. یعنی وقتی در جامعهای توانایی بیان ارتباطی احساسات وجود نداشته باشد؛ خود را در قالب این اختلال نمایان میکند.
مروجان #جمعی_بودن_هیستری در ایران؛ کدامیک از این دو نظریه را میخواهند دنبال کنند؟!
تا بدینجا چیزهایی متوجه شدهاید.
حال بیایید توجه شما را به محتوای برخی مقالات ظاهرا علمی که به سرعت در عرض یک هفته و ده روز گذشته؛ از راه دور توسط برخی متخصصان دنیا منتشر شده است جلب نمایم که در کمال تعجب توسط برخی رسانههای داخلی (از جمله روزنامه کیهان و خبرگزاری تسنیم) هم بر آن صحه گذاشته شده است!
دکتر رابرت بارتولومیو، یک متخصص جامعهشناسی پزشکی در مقالهای که برای همین منظور(!) منتشر کرده میگوید:
از سال گذشته، اعتراضات #روسری(حجاب) به رهبری زنان باعث ایجاد اضطراب طولانی در جامعه ایران شده است. سپس، در نوامبر 2022 (خوب به این تاریخ توجه کنید: یعنی #آبان_ماه!)، موجی از گزارشهای مربوط به مسمومیتهای دانشآموزان مدرسه آغاز شد که تقریباً دهها حادثه جداگانه را شامل میشد. تحلیلهای رسانهای از این "حملات" آنها را با کلماتی مانند "مرموز" و "غیر قابل توضیح" توصیف میکنند. یک تئوری عامیانه محبوب معتقد است که دختران به دلیل مخالفت با تلاشهای مقامات مذهبی مجازات میشوند تا آنها را مجبور به پوشیدن روسریهای خود در ملاء عام کنند. مقامات ایرانی با وجود معاینات بیشماری در بیمارستان که شامل آزمایش خون است، نتوانسته اند یک ماده شیمیایی را شناسایی کنند.
بارتولومیو اساسا مقاله خود را با عبارت #مسلمان_بودن دخترانِ مبتلا آغاز میکند سپس به موارد مشابه به مدارس #اسلامی افغانستان در سال 2009 ، یک مدرسه دخترانه اسلامی در کرانه باختری در فلسطین، و مدارس اسلامی در مصر اشاره میکند. او میگوید در موارد مشابه هم شایعاتی مبنی بر اینکه این مسمومیتها توسط #اسرائیل انجام شده؛ وجود داشت (!)
به نظر شما نویسنده مقصود خاصی را دنبال میکند؟ #اسلام، #جبر، #هیستری
در نهایت بارتولومیو نتیجه میگیرد در همه این موارد، دختران جوان #مسلمان تحت استرس فوقالعادهای بودهاند که هیچ فرصتی برای جبران خسارت در پس زمینه آشفتگی سیاسی نداشتهاند!
⚡️⚡️
خوانندگان محترم ایرانی امّا میدانند آنچه این روزها(بهمن و اسفند و نه آبان ماه) خانوادهها را نگران کرده؛ مسمومیتهای دختران #دبستانی است. آیا بهتر نیست پژوهشگران در کنار تحلیلگران امنیتی به جای پذیرش ناخواسته پیشفرض تعارض الکترای جنسی، خشم تبدیل شده، یا استرس ناشی از جبر سیاسی به صورت مطالعات میدانی و موردی به کشف علت یا علتهای ماجرا بپردازند؛ قبل از آنکه دیگران از راه دور بخواهند برایمان تبیین و سپس نسخه بپیچند؟
فرهیختگان عزیز به نظر میرسد در پس هر تبیین ظاهرا علمی از راه دور؛ باید منتظر تجویزهای از راه نزدیک بود!
اگر موضوع «جمعی» بودن هیستریک دختران را بپذیریم یعنی به مراکزی چون سازمان بهداشت جهانی اجازه میدهیم تا با تحت فشار قرار دادن نهادهای سلامت و بهداشت ایران؛ زمینه رهایی دختران از این رنج پنهان(!) را با پذیرش انواع آموزشها؛ و پروتکلها فراهم کند.
بهوش باشیم!
✍️دکتر حمید رفیعی هنر؛ روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
شاهد از غیب رسید!
مراقبت کنیم در دام پروژههای تعریفشده دشمن نیفتیم...
هدف، ایجاد #آشوب_جدید، روشن نگه داشتن آتش #اغتشاشات، #تعطیلی مدارس، گرفتن #تمرکز مسئولین برای انجام امور، و ایجاد #بدبینی به نظام است.
نمیدانم چه زمانی قرار است برخی مدیریت فضای مسموم مجازی و پخش و انتشار محتواهای مسموم به اذهان مردم و تهدید علیه #امنیت_روانی مردم را جدّی بگیرند.
پیشتر برای #مدیریت_فضای_مجازی پیشنهاداتی ارائه شده بود. تا این فضای #مسموم اثرگذاری میکند، انتظار آرامش در جامعه بیجا خواهد بود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجاست که باید گفت:
احتمالا اگر کسی نمیخواست هم متوجّه بشه که قضیه از چه قراره، فهمید چی شد...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل چند نگاه به پدیده ظهور در کلام امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)
مختصر، مفید و به زبان ساده
اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج💐
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
سید عبدالله انوار در ۹۸ سالگی درگذشت
🔹او از دانشمندان و مترجمان ایرانی، ریاضیدان، منطقدان، موسیقیدان، تاریخدان، فلسفهپژوه، تهرانشناس، حقوقدان، نسخهپژوه، نسخهشناس، ادیب، فهرستنویس و متخصص متونکهن بود.
🔹تدوین یکی از حروف لغتنامه دهخدا، تدوین ۱۰ جلد فهرست نسخههای خطی و تصحیح بسیاری از متون مشهور مانند جهانگشای نادری از فعالیتهای انوار است. او به ۳ زبان عربی، فرانسوی و انگلیسی هم تسلط داشت.
فارس
پانوشت:
چند سال قبل توفیق داشتم به همراه دوست اندیشمندم، دکتر سعید مهدوی فر (برنده دو جایزه جشنواره فارابی برای پژوهش درباره خاقانی شروانی)، به منزل استاد شرف یاب شدیم.
با وجودی که ما جوان بودیم و دیر هم سر قرار رسیدیم، خوش برخوردی و تواضع استاد واقعا مثال زدنی بود و هرگز از خاطر من نمی رود. ایشان در زمینه رشته تخصصی من که روانشناسی بود، اشراف بسیار خوبی داشتند و در خانه ای که از کف تا سقف آن در تمام دیوارهای خانه کتاب دیده می شد، در حدود ۹۰ سالگی، در حال نگارش شرحی بر کتاب شفای بوعلی سینا بودند.
شوق علمی، خوش خُلقی، سرزندگی و فروتنی استاد #سیّد_عبدالله_انوار، درسی عملی از ایشان بود که نصیبم شد و سالهاست در قلب و ذهنم جای گرفته است.
افتادگی آموز اگر طالب فیضی
هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
برای شادی روحشان فاتحه و صلواتی بفرستیم...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
چند تفاوت گرامیداشت روز زن در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و ۸ مارس
زن به عنوان منشأ کلّ خیرات، در برابر زن به عنوان وسیله شهوترانی مردان
زن به عنوان تربیت کننده انسان و مروج انسانیت در برابر زن به دنبال حق سقط جنین های احیانا نامشروع
زن به عنوان مالک اموال خود و مختار در مشارکت اقتصادی در جامعه در برابر زن به عنوان نیروی کار ارزان
زن به عنوان جلوه ای از جمال الهی در برابر زن به عنوان ابزاری جهت تولید ثروت و ترویج شهوت برای صاحبان زر و زور
زن به عنوان مشارکت کننده اجتماعی فعال در زمان لزوم و با حفظ مسئولیت های انسان ساز خود در حریم خانه، در برابر زن به عنوان فرد مجبور به مشارکت اجتماعی برای شبیه مردان شدن و دور شدن از رسالت های تربیتی خود
زن به عنوان انسان و با حفظ زنانگی خود در برابر زن به عنوان کالا و ارزش گذاری شدن بر مبنای اقدامات ارزش گذاری شده به وسیله مردان
در یک کلام: زن، زندگی و آزادی به معنای حقیقی در برابر زن، مردگی و بردگی در پشت شعارهای زیبا!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
♦️ جریان
#نشست || مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان
🎙حجتالاسلام قنبریان
✔️ از دین اینطور فهمیده میشود: تساوی حقوق زن و مرد، نه تشابه نقش.
✔️ به تعبیر علامه طباطبایی کسب علوم، صنعت، اقتصاد و... بر زن واجب نیست، اما فضیلت و مایه تفاخرند؛ نه اینکه واجبات، جایز و غیر از آن غیرجایز باشند!
(ر.ک: المیزان ج۲ ص۲۷۲و۲۷۳/ ترجمه اش را اینجا بخوانید)
🎧 برای تفصیل و قضاوت بهتر فایل صوتی را اینجا گوش دهید
📅 برگزار شده در: شنبه ۲۲ بهمن
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
☑️ @m_ghanbarian
بدهکارانِ طلبکار!
🔹️یک دسته دیگر از صفات اهل دنیا، در ارتباط با خدا است. اهل دنیا نسبت به خدا یا در حالی هستند که خدای متعالی نعمت هایی به آنها داده و قاعده اش این است که شکرش را به جا بیاورند، ولی غفلت می کنند، اصلا یادشان هم نیست. [یا در حال سختی و مشکلات هستند که جزع و فزع می کنند.]
وقتی دیگران میگویند خدا این نعمتها را به شما داده، میگویند نه بابا، زحمت کشیدیم برای اینها! به قارون گفتند: شکر نعمتهای خدا را به جا بیاور! از این نعمتها برای آخرتت استفاده کن! به فقرا رسیدگی کن! گفت: «انما اوتیته علی علم عندی»(قصص، ۷۸) چه چیزی خدا به من داده؟! خودم علم داشتم، زحمت کشیدم، ثروت جمع کردم، مال خودم است، با علم خودم به دست آوردم. زور بازو، فکر و مدیریت خودم بوده که پولها را جمع کردم. شکر چه چیزی را به جا بیاورم؟ خودش را بدهکار خدا نمیداند.
🔸️آدمی زاد اینچنین است؛ اگر سختی به او برسد جزع و فزع میکند، آه و ناله میکند، وقتی هم که ثروت و خوشی داشته باشد یاد هیچ کس دیگری نیست. اگر از خویشان و بستگانش، از فقرا درخواستی از او بکنند، منع میکند، نمیدهد، بخل میورزد؛ «اذا مسه الخیر منوعا؛ و هنگاميكه خوبي به او رسد مانع ديگران ميشود [و بخل میورزد].»(معارج، ۱۹) اگر مردم خدمت زیادی به او بکنند، خدمتشان را به حساب نمیآورد، میگوید چیزی نبود که!
🔹️در این حدیث در مورد اهل دنیا میفرماید: دوست دارد مردم ستایشش کنند که چه کارهای خوبی کرده است، با این که کار او نبوده است. چیزی را ادعا میکنند که مربوط به آنها نیست. «وَ یَذْكُرُونَ مَسَاوِئَ النَّاسِ وَ یُخْفُونَ حَسَنَاتِهِمْ»(بحار الأنوار، ج74، ص: 28)؛ وقتی از دیگران صحبت میشود همیشه سعی میکنند عیبهای دیگران را بگویند اما وقتی باید خوبیهای دیگران را تشریح کنند، آنها را مخفی میکنند و نمیگذارند کار خیر دیگران ظاهر شود.
🔸️ طبع آدمیزاد صرف نظر از ارتباط با خدا اینچنین است «الا المصلین» مگر آنها که ارتباط با خدا دارند که بینشِ متفاوتی دارند و اینچنین عمل نمیکنند.
🔺️اشاره شده در جلسه چهلوسوم از سلسله جلسات محبت خدا در تاریخ ۱۳۹۳/۰۴/۲۷ (کلیپ ۱۰۱)
📱 @mesbahyazdi_ir
برای دنبال کردن محتواهای مربوط به مرحوم آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه) کانال بالا را، در ایتا، دنبال نمائید👆
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
#گری_لینه_کر، فوتبالیست، کارشناس و مجری معروف انگلیسی (شاید مشهورترین مجری ورزشی حال حاضر جهان)، به دلیل یک انتقاد کوچک سیاسی از سران بریتانیای کبیر!، فعلا از #بی_بی_سی اخراج شده تا پسر خوبی شود و درباره چگونگی فعالیتش در فضای مجازی، با BBC به توافق برسد!
برنامه معروف Match of the Day فعلا بدون حضور او و عوامل اصلی اش روی آنتن میرود تا لینه کر در کارهایی که به او مربوط نمیشود (یعنی سیاستهای دولت فخیمه انگلیس) دخالت نکند و سرش به فوتبال گرم باشد.
🔹 بیبیسی: لینکر از حق آزادی بیان برخوردار است ولی در زمان همکاری با این شبکه، باید از جبههگیری سیاسی یا مشارکت در جنجالهای سیاسی خودداری کند.
بیاییم همه #آزادی_بیان را از غرب فرابگیریم.
و اگر آزادی بیان شان چنگی به دل نزد، دست کم حرفهای بودن را فرابگیریم😁
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحصیل دختران؟!
آمارهای شگفت آور به کنار...
برای پاسخ همین فیلم کافی است👆
این است ایران🇮🇷
این است جمهوری اسلامی🇮🇷
واین است غیرت و باور مردمان آن🇮🇷
🆘 @Roshangari_ir
🔜 Rubika.ir/roshangari_ir
خانواده درمانگری معنوی خداسو
✅ منتشر شد...
کتاب «خانواده درمانگری معنوی خداسو» اثر دکتر مسعود جان بزرگی، دکتر مسعود آذربایجانی و دکتر عباس پسندیده از مجموعه آثار گروه روانشناسی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و با مشارکت دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه علمیه منتشر شد.
خانوادهدرمانگری سیستمی معنوی الگویی کاربردی با راهنمای درمان است که برای اولین بار بر اساس منابع دینی و طراحی دقیق برای کمک به خانوادههای آسیبپذیر و دارای آسیب تنظیم شدهاست. این الگوی درمانی از یک سو سیستمی است؛ زیرا هم به ساختار و هم به کنش خانواده میپردازد و از سوی دیگر معنوی است و به تحول خانواده توجه میکند. در اینجا منظور از معنویت، تنظیم تعاملات خانواده بین مبدأ و معاد یا یک نیت و هدف واقعی است. این کتاب هشت مرحله درمان خانوادگی را با یک رویکرد چندبعدی معنوی و البته خداسو معرفی میکند، فعالسازی عقل خداسو بهعنوان یک منبع درونی برای اتصال به واقعیت زندگی و فاصلهجویی از پندارههای خودساخته یا تقلیدی و فاقد اعتبار، ویژگی منحصربهفرد این روش خانوادهدرمانگری است. کاربرگها و تمرینهای عملی به درمانگر و مُراجع کمک میکند بتواند فرایندهای درمان را بهخوبی هدایت کنند و بدانند که دقیقاً چه اتفاقی در هر مرحله در جریان است.
مطالعه و گوش دادن بخشی از توضیحات و بررسی های پیش از چاپ👇
https://b2n.ir/t63092
https://b2n.ir/k19582
https://b2n.ir/r53770
https://b2n.ir/s06430
سفارش کتاب👇
https://b2n.ir/q50065
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از مُحیی: زندگیبخش
#برای_اولین_بار_مباحثرواندرمانی_اسلامی_در _APA
🔸فصلنامه «معنویت در عمل بالینی» یکی از 180 مجله انجمن روانشناسی آمریکاست که در حوزه درمانهای معنوی به انتشار پژوهشهای علمی میپردازد.
🔹شماره اخیر این مجله(سال 2023؛ شماره 10)؛ و برای اولین بار بر معنویت اسلامی در زمینههای بالینی تمرکز کرده؛ و در قالب 7 مقاله به نقش آموزههای اسلامی در عملکرد بالینی امروزی پرداخته است.
🔸عناوین مقالات ویژه نامه مذکور به این شرح است:
-دامنه بالینی روان درمانی اسلامی: یک مطالعه گراندد تئوری
-تفسیرهای دینی از بیماری روانی و تجربیات امدادجویی مسلمانان
-اسلام و (پیشگیری از)خودکشی: بررسی مروری میان رشتهای.
- تلفیق معنویت اسلامی در درمان غم و اندوهِ از دست دادن بارداری
- روایییابی و بازآزمایی اعتبار مقیاس معنوی مسلمانان برای نگرشهای امدادجویانه روانشناختی
- ملاقات با خدا، همراهی با دیگران: معنویت و الهیات در میان روحانیون مراقبت سلامت
- کتاب خودیاری اصیل: البلخی قرن نهم «حفظ جسم و روح».
https://psycnet.apa.org/PsycARTICLES/journal/scp/10/1
🌿🌺🍃🌸🌿
🆔 #مُحیی_کانالی_برای_زندگی
eitaa.com/Mohyiee
امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اشکذر با همکاری معاونت آموزش و پژوهش نهاد رهبری استان یزد برگزار می کند.
کارگاه آشنایی با انحرافات جنسی و راهکارهای مقابله با آن
(ویژه اساتید محترم دروس معارف اسلامی دانشگاه های استان)
با حضور: دکتر عزیزی، استاد روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه
زمان: دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۸ الی ۱۲
مکان: دانشگاه آزاد اسلامی یزد
سالن شهید حاج قاسم سلیمانی
زمان ثبت نام: تا پایان وقت اداری یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ از طریق لینک👇
https://b2n.ir/m15628
برای شرکت کنندگان گواهی صادر می شود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار فرهنگی داریم تا کار فرهنگی
خدا را شکر در جایی زندگی میکنیم که برای اُنس گرفتن کودکانمان با بهترین خَلق خدا، که البته در فطرت شان هست، برنامه دارد و نه برای تحمیل ضدّارزش های شیطان پسند
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تأملّی در نقش های اجتماعی روانشناسان (بخش اوّل)
معمولا هنگام صحبت از نقش روانشناسی در زندگی افراد، تأکيد ویژهای بر نقش این دانش در سلامت روان افراد میشود و بررسی نقش های اجتماعی این رشته کمتر مورد بررسی قرار میگیرد.
آیا روانشناسان صرفا با افراد سر و کار دارند یا در تغییر نگرش های اجتماعی نسبت به مسائل یا پدیده ها هم نقش دارند؟
برای نمونه، آیا ما روانشناسان صرفا باید منتظر باشیم تا فردی با یک مشکل (افسردگی، اضطراب و ...) به سراغمان بیاید تا برای مداخله چاره جویی کنیم یا خودمان هم در ایجاد برخی مسائل کلان اجتماعی سهیم هستیم؟!
به مطلب زیر توجّه کنید👇
سایت رسمی انجمن روانشناسی امریکا، در مطلبی، به نقش روانشناسی در پذیراندن همجنسگرایی به جامعه پرداخته است.
در این مطلب، چنین آمده که: 《به طور خلاصه، پذیرش افراد همجنسگرا همچنان در حال پیشرفت است و کار روانشناسان کمک قابل توجهی به این پذیرش کرده است. روانشناسان نشان داده اند که همجنس گرایی با بیماری روانی یا جنایت مرتبط نیست، تا حد زیادی توسط وراثت تعیین می شود، و مخالفت با همجنس گرایی به تعصبات دیگر مرتبط است》.
https://www.apa.org/ed/precollege/ptn/2018/05/society-accept-homosexuality
در اینجا پرسشهای چندی مطرح میشود:
۱. آیا تغییر نگاه برخی افراد و جوامع نسبت به مواردی چون همجنسگرایی، بدون در نظر داشتن نقش اجتماعی جامعه روانشناسان، و صرفا به عنوان تغییراتی در سطح نگرشی افراد قابل بحث است یا باید نقش این دانش در جهت دهی فکری جوامع را به صورت دقیق تری مورد کنکاش قرار داد؟
۲. آیا روانشناسی، به تنهایی و بدون در نظر داشتن مبانی پشت صحنه آن، قادر است از جُرم زدایی برخی رفتارها سخن بگوید؟
۳. آیا روانشناسان برای موارد مشابه دیگر هم چنین رویه ای را دنبال خواهند کرد؟ مثلا آیا ممکن است روانشناسان درباره ذاتی بودن بچه بازی و ... هم چنین اقداماتی ترتیب دهند تا جوامع آنها را هم بهتر بپذیرند؟!
۴. آیا تغییر درصد افرادی که خود را دگرباش جنسی میدانند، از حدود ۷۰ سال به قبل تا امروز، تحت تأثیر اقدامات روانشناسان نبوده است؟ و آیا تغییر درخواستهای مُراجعان از مشاوران و روانشناسان، دست کم در پارهای موارد، به خود روانشناسان بازنمیگردد؟! (مثلا ۵۰ سال قبل فرد همجنسگرا در امریکا برای درمان همجنسگرایی نزد روانشناس میرفته و امروز برای حل مشکلات ارتباطی اش با همجنس خود؟!)
و ۵. آیا برخی روانشناسان ایرانی همچنان باید نقش انفعالی خود در برابر معضلات اجتماعی را حفظ کنند و با هر نگرشی خود را همراه و سازگار نمایند یا لازم است طرحی نو دراندازند و نقش اجتماعی خود در جامعه خود و سایر جوامع را باور کنند و از انفعال خارج شوند؟
ان شاءالله ادامه خواهد داشت...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش های اجتماعی روانشناسان (بخش دوم)
کلیپ آگاهی بخش بالا را ببینید (دور از کودکان)
سوای دو سه اصطلاح در کلیپ که تعریف یا ترجمه صحیحی برای آنها صورت نپذیرفته است، کلیت کلیپ صحیح و قابل استفاده است.
دو جنسگرایی (Bisexuality)، معادل دوجنسه در نظر گرفته شده است.
تعریف هوموفوبیا از منظر واضع آن نیز اینچنین ذکر شده است که در کلیپ به گونه دیگری مطرح شده است:
ترس سرکوب شده از همجنس گراییِ ناخودآگاه خود فرد... (Weinberg, G. (1972). Society and the healthy homosexual. New York: St. Martins Press).
در خصوص به کار بردن واژه همجنسگرایی یا همجنس بازی هم بحث هایی هست.
سوای این دو سه مورد جزئی، کلیپ بسیار آگاهی بخش است.
جامعه روانشناسی و روانپزشکی امریکا، در خدمت به عادی سازی دگرباشی جنسی، سهم مهمّی داشته است. آیا روانشناسان جوامع غیرغربی، باید تحت تأثیر این حرکات، به صورت منفعلانه، به معضلات جنسی بپردازند؟
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔰 جلسه توجیهی طرح مطالعاتی حکمت متعالیه با محوریت کتب شهید مطهری
💢 با حضور ارزشمند اساتید بزرگوار:
🔸جناب دکتر عزیزی مسئول گروه روانشناسی پرواز
🔸جناب استاد مذکوری مسئول موسسه فلسفه وعرفان فتوحات
زمان: شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ساعت ۱۶:۳۰
مکان: سالن اجتماعات امامزاده سید نصرالله واقع در بلوار دهه فجر
☑️ دوستان بزرگوار غیر یزدی می توانند از طریق پخش زنده از کانال زیر در جریان جلسه قرار گیرند👇
https://eitaa.com/parvazfotohat
✅ ارائه توضیحات لازم در مورد طرح
✅ پاسخ به سوالات حاضران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این قرن، قرن اسلام است
ما توانائیهای خودمان را دستکم نگیریم. از بزرگترین آفتهائی که فرهنگ غربی بر کشورهای اسلامی وارد کرد، دو تصور غلط و انحرافی بود: یکی تلقین و تزریق ناتوانی ملتهای مسلمان ؛ باوراندند که از شما کاری برنمیآید؛ نه در میدان سیاست، نه در میدان اقتصاد، نه در میدان علم؛ گفتند شما ضعیف هستید. ما کشورهای اسلامی دهها سالِ طولانی در این باور غلط باقی ماندیم و عقب ماندیم. تلقین دوم و باور دومی که به ما تزریق کردند، بینهایت بودن و غیر قابل شکست بودن قدرت دشمنان ماست. اینجور تفهیم کردند که آمریکا را که نمیشود شکست داد، غرب را که نمیشود به عقبنشینی وادار کرد؛ مجبوریم در مقابل اینها تحمل کنیم.
امروز برای ملتهای مسلمان عینی شده است که این هر دو باور، غلط اندر غلط است. ملتهای مسلمان میتوانند پیش بروند؛ میتوانند مجد و عظمت اسلامی را که یک روز در اوج افتخار و در قلهی درخشندگی علمی و سیاسی و اجتماعی قرار داشتند، تجدید کنند و دشمن مجبور است در میدانهای متعددی عقبنشینی کند.
این قرن، قرن اسلام است. این قرن، قرن معنویت است. اسلام عقلانیت را و معنویت را و عدالت را با یکدیگر به ملتها هدیه میدهد؛ اسلامِ عقلانیت، اسلامِ تدبر و تفکر، اسلامِ معنویت، اسلامِ توجه و توکل به خدای متعال، اسلامِ جهاد، اسلامِ کار، اسلامِ اقدام؛ اینها تعالیم خدای متعال و تعالیم اسلامی است به ما.
بیانات رهبری در دیدار شرکتکنندگان در اجلاس جهانی «جوانان و بیداری اسلامی»؛ ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ برای سال نو، میتوانیم در کنار پول یا به جای آن، کتاب هم عیدی بدهیم
سنّت حسنه شماره ۵
🔹 حجاب و عفاف
◀️ برای آقایون و پسرهای جوان:
🔸 مسئله حجاب
🔸 انتخاب من
🔸 ترگل
🔸 پرنیان
◀️ برای کودکان:
🔸 لینالونا
🔸 مجموعه قصه های حنانه
◀️ برای دختران نوجوان (مقطع راهنمایی)
🔸 دختر بیست ۲۰
🔸 نفس
◀️ برای دختران جوان (دبیرستانی و دانشجو)
🔸 حریر
🔸 پرنیان
🔸 ترگل
🔸 نفس
🔸 دختر بیست ۲۰
🔸ستاره ها چیدنی نیستند
🔸 انتخاب من
🔸 مسئله حجاب
🔸دختران آفتاب
🔸دختران به عفاف روی میآورند
◀️ برای همسران و مادران
🔸 همه کتاب ها
✅ کتب مرتبط با نماز
◀️ برای کودکان: یک لبخند
◀️ برای نوجوانان: مسجد عجیب و غریب و بی نمازها خوشبخت ترند
◀️ برای جوانان: نماز (آیت الله حائری شیرازی) و خلوت انس (مقام معظم رهبری)
◀️ برای والدین: آغازی برای پرواز
◀️ برای افراد مکلّف: چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟
اکثر کتابها توسط آقای سید احمد رضوی معرفی شدهاند و چند مورد رو هم خودم بهشون اضافه کردم. اکثر کتابها از کانال زیر قابل سفارش هستند👇
http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#سنّت_حسنه
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231