eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
206 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
158 ویدیو
120 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کتاب «مدخل‌های دائرةالمعارف فلسفه سیاسی»منتشر شد. 📚 کتاب «مدخل‌های دائرةالمعارف فلسفه سیاسی» سومین اثر از مجموعه مدخل‌های دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی است. ✍🏽 «مدخل‌ها» در دائرةالمعارف، عناوین مطالب مقالات دائرةالمعارف‌اند که آشنایی با آن‌ها، راه شناخت مطالب آن دائرةالمعارف به‌شمار می‌آیند و به همین دلیل، گزینش دقیق مدخل‌ها، از گام‌های نخست تدوین دائرةالمعارفی شایسته و معتبر است. این مركز برای گزینش دقیق مدخل‌ها، دو زیرساخت مهم را فراهم آورد: 👈🏼 اول آنکه، برای هریك از دانش‌های عقلی كه در دستور كار خود داشت، اصطلاح‌نامه‌ای تنظیم و تدوین كرد. 👈🏼 دیگر آنکه، با بررسی ضوابط مربوط به گزینش مدخل‌ها، شیوه‌نامه‌ای نو برای مدخل‌گزینی پدید آورد. مدخل‌های دائرةالمعارف براساس این دو پایه گزینش شده‌اند.
فلسفه سیاسی اسلامی
✅ کتاب «مدخل‌های دائرةالمعارف فلسفه سیاسی»منتشر شد. 📚 کتاب «مدخل‌های دائرةالمعارف فلسفه سیاسی» سومی
کتاب «مدخل‌های دائرة‌المعارف فلسفه سیاسی» به همت مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد دائرةالمعارف فلسفه سیاسی ازجمله دائرةالمعارف‌های تخصصی است که مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی در دست تدوین دارد و کتاب پیش‌رو دربردارنده مدخل‌های این دائرةالمعارف است. مدخل‌های هر دائرةالمعارف از انواعی همچون اصطلاحات، اعلام و مکاتب تشکیل شده است، ولی در این کتاب تنها مدخل‌های اصطلاحات فلسفه سیاسی آمده و سایر مدخل‌ها پس از گزینش، در ویراست‌های بعد به این مجموعه افزوده خواهند شد. کتاب «مدخل‌های دائرةالمعارف فلسفه سیاسی» سومین اثر از مجموعه مدخل‌های دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی است. مدخل‌های سایر رشته‌های علوم عقلی به مرور منتشر خواهد شد. «مدخل‌ها» در دائرةالمعارف، عناوین مطالب مقالات دائرةالمعارف‌اند که آشنایی با آن‌ها، راه شناخت مطالب آن دائرةالمعارف به‌شمار می‌آیند و به همین دلیل، گزینش دقیق مدخل‌ها، از گام‌های نخست تدوین دائرةالمعارفی شایسته و معتبر است. این مركز برای گزینش دقیق مدخل‌ها، دو زیرساخت مهم را فراهم آورد: یکی آنکه، برای هریك از دانش‌های عقلی كه در دستور كار خود داشت، اصطلاح‌نامه‌ای تنظیم و تدوین كرد. دیگر آنکه، با بررسی ضوابط مربوط به گزینش مدخل‌ها، شیوه‌نامه‌ای نو برای مدخل‌گزینی پدید آورد. مدخل‌های دائرةالمعارف براساس این دو پایه گزینش شده‌اند. جامعیت اصطلاحات در اصطلاح‌نامه، تضمین‌کننده جامعیت مدخل‌های دائرةالمعارف است که از میان همین اصطلاحات گزینش می‌شوند و روابط اصطلاح و تعیین جایگاه دقیق هر اصطلاح در جغرافیای یك دانش ـ كه در اصطلاح‌نامه هریک از دانش‌ها وجود دارد ـ می‌تواند گزینش دقیق انواع مدخل و درستی نظام مدخل‌ها را در دائرةالمعارف تضمین کند. در مقام بررسی و تصویب ضوابط و تنظیم شیوه‌نامه مدخل‌گزینی این مركز، به شیوه‌نامه‌های مراكز مهم دائرةالمعارفی موجود در كشور توجه شده و نقاط ضعف و قوّت آن‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با کار این مرکز مدنظر قرار گرفته است. ازاین‌رو، ضوابط موجود در شیوه‌نامه این مرکز درباره انواع مدخل‌ها و ملاك‌های تشخیص آن‌ها، با شیوه‌نامه‌های مدخل‌گزینی دیگر مراکز تفاوت و تشابه‌هایی دارد. انواع مدخل‌ها براساس شیوه‌نامه مصوب این مركز عبارت‌اند از: مدخل اصلی، ضمنی، ارجاعی، نمایه.‌ أ) مدخل اصلی، در مدخل‌گزینی، اصطلاحی است كه ذیل آن مقاله‌ای مستقل نوشته می‌شود. تنها اصطلاحاتی شایستگی عنوان مدخل اصلی را دارند كه در یك رشته علمی، افزون بر اهمیت محتوایی، مطالبی را به اندازه یك فصل یا باب به خود اختصاص داده باشند یا موضوعی مستقل در آن دانش به‌شمار آیند.‌ ب) مدخل ضمنی، اصطلاحی است كه با وجود اهمیت، مطالب مربوط به آن ضمن مقاله مدخلی اصلی درج می‌شود؛ یعنی مقاله مستقلی نخواهد داشت. مطالب مربوط به چنین اصطلاحی در منابع رشته علمی مدنظر، همواره ضمن مطالب اصطلاح دیگر مورد بحث قرار می‌گیرند یا با مطالب مدخل اصلی یا ضمنی دیگر، چنان وابستگی دارند كه جداسازی آنها از یكدیگر، دشواری فهم یا تكرار مطالب را به‌دنبال خواهد داشت.‌ ج) مدخل ارجاعی، اصطلاحی است كه مطالب مربوط به آن، ذیل عنوان دیگری می‌آید كه مدخل اصلی است. عناوین مدخل‌های ارجاعی باید چنان اهمیتی داشته باشند كه ذكر آن‌ها در جایگاه الفبایی عناوین مقالات در دائرةالمعارف ضروری باشد، ولی چون مطالب آنها ذیل مقاله دیگری آمده است، با علامت ارجاع به‌ عنوان آن مقاله (مدخل اصلی) ارجاع می‌شوند. براین‌اساس، همه مدخل‌های ضمنی، و مترادف‌های مهم مدخل‌های اصلی و ضمنی، مدخل ارجاعی شمرده می‌شوند.‌ د) مدخل نمايه، اصطلاحی است مرتبط با یكی از مدخل‌های اصلی یا ضمنی كه شرایط ضمنی یا ارجاعی شدن را ندارد، ولی به دلیل ارتباط محکم با مدخل اصلی، پرداختن مختصر بدان در مقاله، بایسته و مورد چشم‌داشت است. مدخل‌های نمایه دو دسته‌اند: در موارد اندکی، خود، مدخل اصلی یا ضمنیِ یک مدخل اصلی هستند و در موارد دیگر، چون مطلب مهم فراوانی درباره آنها وجود ندارد، تنها به‌عنوان نمایه مدخلی اصلی در مقاله می‌آیند. مدخل‌های نمایه، بخشی از نمایه‌های پایان دائرةالمعارف را تشکیل می‌دهند.
انواع فهرست مدخل‌ها به‌منظور فراهم آوردن زمینه بهره‌مندی بیشتر پژوهشگران و تسهیل در دستیابی به مدخل‌های مدنظر در هر دائرةالمعارف، انواع مدخل‌های آن دائرةالمعارف در سه فهرست ساماندهی شده‌اند: 1. فهرست مدخل‌های اصلی در این فهرست، مدخل‌های اصلی به ترتیب الفبایی در پی یكدیگر آمده‌اند و ذیل هر مدخل اصلی، مدخل‌های مرتبط با آن (مدخل‌های ضمنی، ارجاعی و نمایه مدخل اصلی) قرار گرفته‌اند. شایان ذكر است مدخل‌های ضمنی، تنها در این فهرست از سایر انواع جدا و ذیل عنوان «ضمنی» از آنها نام برده شده است. در فهرست‌های دیگر كه پس از این ذكر خواهند شد، مدخل‌های ضمنی تنها به مدخل‌های اصلی خود ارجاع شده‌اند. این فهرست برای كسانی سودمند است كه در پی دستیابی به عناوین مقالات دائرةالمعارف‌اند و درعین‌حال می‌خواهند مطالب مهم ذیل هر مقاله را بدانند. 2. فهرست مدخل‌ها (اصلی و غیراصلی) در این فهرست همه اصطلاحاتی كه ذیل عنوان یكی از انواع مدخل‌ها (اعم از اصلی، ضمنی، ارجاعی و نمایه) برای دائرةالمعارف هر رشته علمي گزینش شده‌اند، به ترتیب الفبایی در پی هم آمده‌اند و مقابل هر اصطلاح وضعیت مدخل‌گزینی آن، یعنی اصلی، ارجاعی یا نمایه بودن آن اصطلاح بیان شده است. با این فهرست می‌توان به جایگاه هر مطلب در دائرةالمعارف از طریق اصطلاح مرتبط با آن مطلب پی برد. 3. فهرست مدخل‌ها بر اساس رده این فهرست براساس موضوعات کلان یک دانش تنظیم شده است که در اصطلاح‌نامه‌ها، «رده» یا «اصطلاح رأس» نامیده می‌شوند. در اصطلاح‌نامه هر دانش، همه اصطلاحات یک دانش ضمن رده‌های اصلی قرار می‌گیرند. برای نمونه، همه اصطلاحات دانش فلسفه سیاسی، در هجده رده قرار گرفته‌اند: کلیات، حکمت (علم)، سعادت، فضیلت، اجتماع، مدینه، مکتب، سیاست (عملی)، ریاست، حکومت، حاکمیت، قدرت، امنیت، عدالت (مطلق)، مصلحت، آزادی، مشارکت، انقلاب. چینش مدخل‌های هر دسته از این رده‌ها به صورت الفبایی است. این فهرست برای کسانی بیشتر سودمند است که به بازشناسی موضوعات مرتبط با یکدیگر در نظام مدخل‌های دائرةالمعارف اهتمام دارند. مدخل‌های هر دانش براساس اصطلاح‌نامه مصوّب آن دانش در این مرکز و احاطه کلی کارشناسان به موضوعات گزینش شده‌اند. طبیعی است آن‌گاه که مقاله‌نویسان به فهم و تحلیل دقیق مطالب مرتبط با یک مدخل می‌پردازند، به ضعف‌هایی در نظام مدخل‌ها پی ببرند یا کسانی که تخصصی ویژه در یک موضوع یا کلان‌موضوع دارند، پیشنهاد بهتری برای جایگاه یک اصطلاح در نظام مدخل‌ها داشته باشند. ازسوی‌دیگر، چون گزینش این مدخل‌ها براساس اصطلاح‌نامه است، تغییر اصطلاح‌نامه‌ها نیز می‌تواند تغییر در نظام مدخل‌ها را درپی داشته باشد. ازاین‌رو، این مرکز از پیشنهادهای صاحب‌نظران و راهنمایی پژوهشگران در این زمینه استقبال می‌کند.
فلسفه-اجتماعی-حکمت-متعالیه-جلسه-چهاردهم.mp3
11.25M
🔊 مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه چهاردهم 🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-014 ⏰ یکشنبه 31 اردیبهشت ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: نگاهی به نقش مهم عقل در معارف اهل بیت(ع) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/2925
خوانش و شرح کتاب المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیه – ملا صدرا جلسه نودو یکم.mp3
27.48M
⬅️ خوانش و شرح کتاب المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیه – ملا صدرا جلسه نود و یکم 🔷ارائه دهنده: استاد مرتضی جوادی آملی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/khanesh_almazaher91 ✅با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی ⏰زمان: شنبه 15 آبان ماه 1400 ⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/2923
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
«الهیات عملی» متفاوت است از «الهیات عمل‌گرا» الهیات عملی، اندیشیدن در باره عمل فردی و اجتماعی انسان به روش الهیاتی است. این نوع از الهیات که مسایل الهیاتی خود را از "خیابان" برمی­گزیند، در گام نخست به تحلیل و تفسیر الهیاتی از واقعیات اجتماعی و فرهنگی پرداخته، و سپس با نگرش انتقادی به آسیب­های ایمانی و دینی فرهنگ موجود، به طرح پیشنهاداتی برخاسته از منابع الهیاتی، برای گشودن راه زندگی ایمانی برای مومنان (حل معضل اندیشه دینی و زندگی دینی)، و همین­طور حل معضلات زندگیِ انسانِ غیر مومن تلاش می­کند. در تبیین ماهیت الهیات عملی و خاستگاه حوزوی آن در مسیحیت، باید به تفاوت بین «الهیات عملی» (practical theology) و «الهیات عمل‌گرا» (pragmatic theology) توجه کرد. هرچند الهیات عملی با تحفظ بر ماهیت الهیاتی بودن آن به تبیین رابطه میان عمل و نظر از یک سو، و نظر و الهیات از سوی دیگر بستگی دارد، ولی این الهیات وابسته به مبنای مارکسیستی و یا پراگماتیستیِ تحویل نظر بر عمل نیست. یعنی اگر الهی‌دانی امروزه بر عمل تأکید می­کند نه به معنای اولویت عمل اجتماعی و طرد معرفت نظری است و نه به معنای ارائه تعریف پراگماتیستی از معرفت (معرفت نه به مثابه صِرفِ بازنمود شیء بلکه تصاحب وجود آن شیء) است، بلکه در نگرش الهیات عملی آنچه مورد تأکید می­باشد قلمرو گستردۀ دین در زندگی و ظرفیت­های متون دینی برای مواجهه با مسایل عملی و اجتماعی در متن جامعه از یک سو، و شأن تحول­آفرین الهیات (الهیات نه فقط تفسیر می­کند بلکه تغییر می­دهد) از دیگر سو است. الهیات پراگماتیستی با الهیات عملی در این نکته نیز متفاوت است که الهیات پراگماتیستی یا عمل­گرا در تلاش است که الهیات را به حوزه عمل نزدیک کرده و آموزه­های الهیاتی را کاربردی سازد. در حالی که الهیات عملی در صدد مواجهه با مسائل و معضلات اجتماعی با رویکرد الهیاتی است و این متفاوت است از کاربرد آموزه­های الهیاتی در مرحله عمل. همین­طور به نظر می‌رسد الهیات عمل­گرا حاصل توسعۀ سکولاریسم در حوزه الهیات است، در حالی که الهیات عملی (الهیات پرکتیکال) حاصل توسعه الهیات به حوزه زندگی بوده و در برابر دکترین سکولاریسم و پروسۀ سکولاریزاسیون قرار می­گیرد. خاستگاه حوزویِ  الهیات عملی (مثلا در حوزه الهیاتی پرینستون Princeton Theological Seminary) و خاستگاه دانشگاهی الهیات پراگماتیستی شاهد بر همین مدعا است. البته الهیات پرکتیکال (عملی) و الهیات پراگماتیستی در اصل اینکه به مسایل فرهنگی و اجتماعی می­پردازند مشترک هستند، لیکن خاستگاه آنها و روش انجام مطالعاتشان و همین­طور نتیجۀ الهیاتی هر یک کاملا متفاوت از هم هستند. @Habibollah_Babai
فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه شانزدهم.mp3
10.87M
🔊 مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه شانزدهم 🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-016 ⏰ یکشنبه 16 خرداد ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع:لیله القدر و ساحت انسانی- اجتماعی آن در حکمت متعالیه 🌐https://eitaa.com/isca_seda/2941
خوانش و شرح کتاب المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیه – ملا صدرا جلسه نودو دوم.mp3
26M
⬅️ خوانش و شرح کتاب المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیه – ملا صدرا جلسه نود و دوم 🔷ارائه دهنده: استاد مرتضی جوادی آملی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/khanesh_almazaher92 ✅با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی ⏰زمان: دوشنبه 17 آبان ماه 1400 ⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/2943
✅ نشست علمی ( ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه) ⬅️حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی ⬅️ نشست بیست و هفتم: روابط بین الملل متعالیه 👤ارائه دهنده: جناب آقای دکتر محمد ستوده 👤دبیرعلمی: جناب آقای دکتر سید جواد میر خلیلی ⏰زمان: پنج شنبه 20 آبان ماه 1400 از ساعت 10 الی 12 ⬅️مکان: قم - پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار سردار شهید سلیمانی 💠لینک ورود به جلسه: 🌐http://dte.bz/cptconf ⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه ،پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/10348
احمدرضا یزدانی‌مقدم تشریح کرد:علامه طباطبایی معاصی را محصول غنا و فقر مفرط در جامعه می‌داند ⬅️استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است: علامه طباطبایی معتقد است تمام فسق‌ و فجورها و معاصی به این برمی‌گردد که یک طرف جامعه، غنای مفرط و یک طرف دیگر فقر مفرط است و عدالت این است که این طبقات اجتماعی را به هم نزدیک کنیم همانگونه که پیامبر اسلام(ص) همه طبقات را به هم نزدیک کرد. 💠به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، دوره عدالت اجتماعی، امروز سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلمین احمدرضا یزدانی‌مقدم، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این دوره با موضوع «عدالت اجتماعی از منظر علامه طباطبایی» به سخنرانی پرداخت . ⬅️مشاهده متن کامل گزارش در لینک زیر 🌐http://dte.bz/pIwbh
📚 کتاب 🖊 نوشته دکتر ، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ناشر سال نشر:۱۴٠٠ 🔷 ، عنوانی ناظر به نگرش فلسفی فراطبیعی به مسائل حیات و هویت جمعی و فعالیت‌های ارادی استکمالی در حوزه سیاست و اجتماع انسانی است که به تبیین رابطه وجودی انسان با حیات مادی ـ معنوی و فردی ـ اجتماعی بر پایه روش‌شناسی حکمت متعالیه می‌پردازد و به ترسیم مدینه فاضله‌ای اهتمام دارد که شهروندش انسانی متعالی در ساحات نظر و عمل است و یا در مسیر تعالی گام برمی‌دارد.
فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه هفدهم.mp3
12.29M
🔊 مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه هفدهم 🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-017 ⏰ یکشنبه 4 تیر ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع:بررسی الگوی توسعه فلسفه اسلامی بر اساس عبارات ملاصدرا 🌐https://eitaa.com/isca_seda/2951