eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
207 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
133 ویدیو
115 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📒سلسله نشست های علمی 📗پیش نشست کنگره بین المللی میرزای نائینی 💠مساوات در اندیشه سیاسی میرزای نائینی 👤ارائه دهنده :حجت الاسلام والمسلمین دکترنجف لک زایی 📒دبیرعلمی:حجت الاسلام والمسلمین سعید کحیا ⏰زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ساعت ۱۷ الی ۱۹ 💠مکان: قم؛ پردیسان ، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار سردار سلیمانی ⬅️مجری:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ،کمیته اندیشه سیاسی میرزای نائینی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 💠لینک ورود به جلسه: 🌐 Dte.bz/danaee
مساوات در اندیشه سیاسی میرزای نائینی.mp3
42.68M
📒سلسله نشست های علمی 📗پیش نشست کنگره بین المللی میرزای نائینی 💠مساوات در اندیشه سیاسی میرزای نائینی 👤ارائه دهنده :حجت الاسلام والمسلمین دکترنجف لک زایی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/xI4Dm 📒دبیرعلمی:حجت الاسلام والمسلمین سعید کحیا ⏰زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ساعت ۱۷ الی ۱۹ 💠مکان: قم؛ پردیسان ، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار سردار سلیمانی ⬅️مجری:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ،کمیته اندیشه سیاسی میرزای نائینی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/nlakzaee/4476
یکم خردادماه، روز بزرگداشت حکیم صدرالمتألهین گرامی باد. کتابچه چکیده مقالات همایش «حکمت، حکومت، ولایت» منتشر شد. http://mullasadra.org/new_site/persian/Conferences/1401/Abstract-1401.pdf
فایل صوتی سخنرانیهای بیست و ششمین همایش بزرگداشت ملاصدرا، «حکمت، حکومت، ولایت»، منتشر شد. http://mullasadra.org/new_site/persian/Conferences/1401/Voice_1401.htm
CamScanner ۰۵-۲۲-۲۰۲۲ ۰۱.۲۹.pdf
2.13M
معرفی کتاب فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا در آخرین شماره خود که۳۹ باشد و در زمستان ۱۴٠٠ چاپ و منتشر شده است به معرفی کتاب به قلم پرداخته است. این کتاب برای نخستین بار در زمستان ۱۳۹۹ توسط نشر چاپ و منتشر شده است.
🔻سبک زندگی متدانی از نگاه ملاصدرای شیرازی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر چند اصطلاح سبک زندگی اصطلاحی جدید است اما مباحث ناظر به سبک زندگی در میان گذشتگان نیز از مهم‌ترین دغدغه‌ها بوده است. از جمله کسانی که مطالبی مهم و اندیشه‌هایی بنیادین درباره دارد، ملاصدرای شیرازی است. از مجموع آثار وی مباحث بسیار مهمی در این باره قابل اصطیاد و استخراج است. انواعی از سبک زندگی در کلمات او تحلیل شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت از دو نوع سبک زندگی سخن می‌گوید: 1.سبک زندگی متعالی 2.سبک زندگی متدانی. هر کدام را به دسته‌هایی تقسیم می‌کند. در مجموع از سخنان وی چند ویژگی برای سبک زندگی متدانی به دست می‌آید: یک. ضعف و کمبود در توانایی‌های ادراکی و شناختی: نخستین شرط لازم برای برخورداری از یک زندگی متعالی، فهم «نفع و ضرر» و «خیر و شر» است؛ به همین دلیل از کسانی که فاقد چنین سطحی از درک و شناخت باشند نمی‌توان انتظار انجام رفتارهای خیر را داشت. چنین افرادی به دلیل غلبه قوای وهمی و خیالی، خیر را شر و ظلمت را نور می‌پندارند. اینان نه تنها تمایلی به ادراک حقیقت (به عنوان لذیذترین اشیاء) ندارند؛ بلکه از آن وحشت و هراس هم دارند. افزون بر این، کسانی که از قوه ادراکی و عقلی ضعیفی برخوردار باشند حتی در صورت شناخت خیر، معلوم نیست که قوه عاقله آنان بتواند در مقابل وسوسه‌های قوای شهوی و غضبی مقاومت کند. دو. تکیه بر باورهای خرافی به جای عقاید راستین: از دیگر ویژگی‌های سبک زندگی متدانی این است که صاحبان چنین سبکی به دلیل بریدگی و ناآگاهی از علوم حقیقی، بر عقاید خرافی و باطل تکیه می‌زنند. عقایدی که از قبیل اضغاث احلام بوده و نتیجه‌ای در پی ندارند. به همین دلیل، به جای «تعهد به حقیقت» و «تقید به واقعیت»، «تقلید از عوام» و «تأسی به عادات رایج زمانه» است که زندگی آنها را مدیریت می‌کند. سه. در جستجوی لذت‌های حسی و خیالی و وهمی به جای لذت‌های عقلی: هدف غایی صاحبان این نوع از سبک زندگی، دستیابی به لذت‌های حسی و خیالی است. اینان به دلیل غوطه‌وری در شهوات حیوانی اساساً درکی از لذایذ معنوی و حقایق عقلی ندارند که در پی آنها باشند. شهوات حیوانی چشم و قلب آنها را تخذیر کرده و ذائقه آنان را به انحراف کشانده است. اینان مسحور وساوس درونی و بیرونی‌اند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻سبک زندگي پروانه‌وار از نظر ملاصدرا 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از اقسام و انواع متدانی از نگاه ملاصدرای شیرازی سبک زندگی پروانه‌وار است. توضیح آنکه: برخی افراد از حیث افق ادراک در حد محسوسات‌اند. علیرغم برخورداری از «قوه» عاقله، در مقام فعلیت صرفاً توانایی درک محسوسات را دارند؛ یعنی صرفاً حواس ظاهری آنها فعال است. نفس چنین افرادی، «نفس شهوانی» است. زیرا شهوت مسخر ادراک حسی است. حتی رفتار چنین افرادی به گونه‌ای است که گویا فاقد قوه خیال و حافظه‌اند. به همین دلیل، هرگز از رفتارهای پیشین خود و دیگران «عبرت» نمی‌گیرند. ممکن است بارها و بارها از یک سوراخ گزیده شوند. اینان هر چند گمان می‌کنند زندگی لذت‌بخشی دارند! اما فی‌الواقع درکی از «لذت حقیقی» ندارند. به نازل‌ترین سطح لذت، یعنی «لذت‌های محسوس و بدنی» (مثل لذت خوراک و پوشاک و نوشاک و لذت‌های جنسی)، دلخوش‌اند. اینان با «مفهوم و صورت ذهنی لذت» خود را سرگرم می‌کنند؛ توانایی درک وجودها و واقعیت‌های ملائم با نفس و جان خویش را ندارند. افزون بر این، درک روشنی از هدف زندگی و غایت آفرینش خود ندارند. به همین دلیل، سبک زندگی آنان در راستای فلسفه آفرینش‌شان نیست. بهترین حالت نفوس شهوانی این است که آزاد از هر چون و چرایی مشغول خوردن و خوابیدن و لذت‌های حسی و جنسی باشند. سبک زندگی چنین افرادی همچون سبک زندگی «پروانه» است. به اعتقاد صدرا تنها ابزار ادراکی پروانه حواس ظاهری است. پروانه نه تنها فاقد عقل است بلکه از قوه خیال و حافظه هم بی‌بهره است. به همین دلیل، نه خاطره و حافظه‌ای دارد و نه امکان عبرت‌آموزی از گذشته را. تا زمانی که به آتش نزدیک نشود حرارت آن را درک نمی‌کند و پس از نزدیک شدن و احساس سوزش، هر چند موقتاً از آتش فاصله می‌گیرد، اما به محض آنکه حرارت آتش از افق ادراک حسی و قوه لامسه او دور می‌شود، سوزندگی آتش را فراموش کرده و مجدداً به آن نزدیک می‌شود و این کار را تا آنجا ادامه می‌دهد که در آتش می‌سوزد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📒در گفتگو با احمدرضایزدانی مقدم عنوان شد؛(بخش دوم) ⬅️همه‌ گناهان به یک نظام اجتماعی ناعادلانه برمی‌گردد 💠به نظر می‌رسد یک نظام اجتماعی عادلانه اولا باید مشروعیت داشته باشد. و منظور از این مشروعیت، مشروعیت فقهی نیست بلکه مشروعیت عقلی است، بدین معنا که گزینش و انتخاب کارگزاران از راه‌های قانونی صورت گرفته باشد و ثانیا کارگزاران مشروع، مُجری عدالت باشند و نظامی از روابط عادلانه‌ در اجتماع برقرار کنند 📒بخش اول گفت‌وگو با احمدرضا یزدانی‌مقدم، عضو هیات‌علمی و دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره عدالت از منظر حکمت متعالیه با روزنامه فرهیختگان دیروز منتشر شد. وی در این گفت‌وگو ضمن بررسی مفهومی عدالت از منظر فیلسوفانی نظیر افلاطون، ارسطو، ملاصدرا و علامه طباطبایی، بر این امر تاکید داشت که عدالت تمام فضایل است و اگر عدالت تحقق پیدا کند، همه فضایل دیگر هم محقق خواهد شد. بخش دوم این گفت‌وگو هم‌اکنون پیش‌روی شماست که در ادامه می‌خوانید. 📒مشاهده متن کامل مصاحبه در سایت ایسکا 🌐http://dte.bz/2nsuS
📒در گفتگو با احمدرضایزدانی مقدم عنوان شد؛(بخش دوم) ⬅️همه‌ گناهان به یک نظام اجتماعی ناعادلانه برمی‌گردد 💠به نظر می‌رسد یک نظام اجتماعی عادلانه اولا باید مشروعیت داشته باشد. و منظور از این مشروعیت، مشروعیت فقهی نیست بلکه مشروعیت عقلی است، بدین معنا که گزینش و انتخاب کارگزاران از راه‌های قانونی صورت گرفته باشد و ثانیا کارگزاران مشروع، مُجری عدالت باشند و نظامی از روابط عادلانه‌ در اجتماع برقرار کنند 📒بخش اول گفت‌وگو با احمدرضا یزدانی‌مقدم، عضو هیات‌علمی و دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره عدالت از منظر حکمت متعالیه با روزنامه فرهیختگان دیروز منتشر شد. وی در این گفت‌وگو ضمن بررسی مفهومی عدالت از منظر فیلسوفانی نظیر افلاطون، ارسطو، ملاصدرا و علامه طباطبایی، بر این امر تاکید داشت که عدالت تمام فضایل است و اگر عدالت تحقق پیدا کند، همه فضایل دیگر هم محقق خواهد شد. بخش دوم این گفت‌وگو هم‌اکنون پیش‌روی شماست که در ادامه می‌خوانید. 📒مشاهده متن کامل مصاحبه در سایت ایسکا 🌐http://dte.bz/2nsuS
🔸نشست نقد کتاب سیاست و حکمرانی قرآنی 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی اسلامی، توسط گروه پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: میراحمدی ⏰ پنجشنبه 5 خرداد ماه، ساعت 11 🏢 قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠 حضور مجازی از طریق: ➡️ dte.bz/cptconf
نشست نقد کتاب سیاست و حکمرانی قرآن.mp3
40.83M
🔸نشست نقد کتاب سیاست و حکمرانی قرآنی 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی اسلامی، توسط گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد: 🎙 با حضور: 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/kujcv ⏰ پنجشنبه 5 خرداد ماه، 1401 🏢 قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/4338
📒دولت حداقلی نمایندگی حداکثری- دکتر شریف لک زایی ⬅️سال اول یا دوم دانشجویی ام در رشته علوم سیاسی بود و بحث جهانی شدن هم بسیار داغ شده بود.استاد محترم درس اصول سیاست خارجی این پرسش را در کلاس مطرح کرد که جهانی شدن چه تاثیری در وضعیت دولت ایجاد خواهد کرد؟ آیا در این مسیر دولت تضعیف می شود یا هم چنان به شکل سابق خود استمرار می بخشد؟ به تعبیری نقش دولت در فضای جهانی شدن چگونه پیش می رود؟پاسخ من آن زمان که که در نوشته کوتاهی قلمی شد این بود که پدیده جهانی شدن ممکن است اندکی از اقتدار و اختیارات دولت ها راکاهش دهد و به برآمدن نهادهای جدیددی در سطح جهان کمک کند. اما این کاهش نمی تواند به نفی و تضعیف کامل دولت در بازه زمانی کوتاهی منتهی شود.به ویژه این که ساختارهای جدیدی باید ایجاد شود و تا استقرار این ساختارها،زمان طولانی خواهد گذشت. 📒مشاهده متن کامل در سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/nJCA6
📒جهانی‌شدن و بسط نمایندگی- دکتر محمد پزشگی ⬅️آن چیزی که دولت را مهم می‌کند، ضرورت وجودیِ دولت است و تا این ضرورت باقی باشد، دولت هم باقی خواهند ماند. گاهی دولت به واسطه تأمین امنیت ضرورت می‌یابد، نظیر دولت مطلقه هابزی؛ گاهی بواسطه تأمین رفاه و گاهِ دیگر برای قانون. نیز دولت همواره ملازم قِسمی نمایندگی است و از این روی، نمایندگی، به رغم تحول صورت‌های گوناگون آن، به قوت خود باقی خواهد ماند. اساساً هر پاسخی که به آنارشیسم می‌دهیم، گویی از ضرورت دولت و نمایندگی سخن گفته‌ایم. 📒مشاهده متن کامل یادداشت در سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/LA93W
با توفیق الهی سلسله مباحث تفسیری قرآن کریم با رویکرد راهبردی در 267 جلسه تا به حال انجام شده است که برای دستیابی آسان تر به فایل های صوتی فهرست آن به صورت هشتگ تقدیم مخاطبان عزیز و گرامی کانال می شود. ( 1 جلسه) ( 48 جلسه) ( 27 جلسه) ( 30 جلسه) ( 21 جلسه) ( 23 جلسه) ( 26 جلسه) ( 10 جلسه) ( 21 جلسه) (14 جلسه) ( 17 جلسه) ( 13 جلسه) (6 جلسه) ( 7 جلسه) (6 جلسه) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/4348