eitaa logo
اسلام آنلاین
107 دنبال‌کننده
108 عکس
540 ویدیو
7 فایل
شناخت مذاهب اسلامی و جریان های سلفی همچون وهابیت و داعش ارتباط با ادمین @islamonline_admin اینستاگرام https://www.instagram.com/islamonline_ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا خداوند هیچ یک از صحابه را در قیامت مؤاخذه نخواهد کرد؟ اهل سنت براین باور هستند که خداوند صحابه را در قیامت مؤاخذه نخواهد کرد. در پاسخ می گوییم چگونه می توان گفت، خداوند صحابه را مؤاخذه نخواهد کرد! در حالی که خداوند پیامبران را نیز بازخواست می کند. قرآن می فرماید که ما پیامبران را نیز بازخواست می کنیم. «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلين» (اعراف/6) بنابراین چگونه می توان مدعی شد که خداوند صحابه را مؤاخذه نخواهد کرد. چنین چیزی غلو در حق صحابه است. @islamonline
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا خداوند صحابه را برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) برگزیده است؟ اهل سنت بر این باور هستند که خداوند صحابه را برای پیامبر برگزیده است تا او را یاری کنند. آنان برای قداست بخشی به همه صحابه چنین ادعایی می کنند. در حالی که در پاسخ می گوییم: اولا: در قرآن هیچ آیه ای وجود ندارد که خداوند صحابه را برگزیده باشد. ثانیا: چگونه می توان گفت خداوند صحابه را برگزیده است در حالی که در بین آنان زناکار و مشروب خوار نیز وجود دارد! در صحیح بخاری آمده است که برخی از صحابه شرب خمر کرده اند. «... أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ شَأْنِ الوَلِيدِ، فَسَنَأْخُذُ فِيهِ بِالحَقِّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ، ثُمَّ دَعَا عَلِيًّا، فَأَمَرَهُ أَنْ يَجْلِدَهُ فَجَلَدَهُ ثَمَانِينَ». صحیح بخاری، ج5، ص14، ح3696؛ یا برخی از صحابه زنا کرده اند. «أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَسْلَمْ، أَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحَدَّثَهُ أَنَّهُ قَدْ زَنَى» صحیح بخاری، ج8، ص165، ح6814؛ اکنون سؤال این است که چرا باید خداوند چنین انسان هایی را برگزیند که مرتکب شرب خمر و زنا شده اند! @islamonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا خطاهای صحابه غیر عمدی بوده است؟ اهل سنت معتقد هستند که خطاهای صحابه غیر عمدی بوده است. در پاسخ می گوییم چگونه می توان گفت خطاهای صحابه غیر عمدی بوده است، در حالی که تعداد زیادی از مسلمانان در جنگ جمل و صفین توسط برخی از صحابه کشته شدند! «وهي وقعة الجمل... وقتل بها طلحة والزبير وغيرهما وبلغت القتلى ثلاثة عشر ألفًا» سیوطی، تاريخ الخلفاء، ج1، ص135. یا برخی از صحابه زنا کرده اند. چگونه می توان گفت زنا کردن برخی از صحابه، غیر عمدی بوده است!؟ «أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَسْلَمْ، أَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحَدَّثَهُ أَنَّهُ قَدْ زَنَى» صحیح بخاری، ج8، ص165، ح6814 برخی از صحابه به همسر رسول خدا تهمت زدند. چگونه می توان گفت تهمت زدن به همسر رسول الله (صلی الله علیه و آله) بدون عمد بوده است!؟ «إِنَّ الَّذِينَ جَاءُو بِالْافْكِ عُصْبَةٌ مِّنكمُ» (نور/11) @islamonline
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا در اختلافات صحابه، نباید یکی را حق و دیگری را باطل دانست؟ اهل سنت می گویند در اختلافات صحابه نباید قضاوت کرد. باید اختلاف صحابه را به خداوند واگذار کرد و چیزی در این باره نگفت. در پاسخ می گوییم: چگونه نباید در رابطه با صحابه قضاوت کرد، در حالی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) حضرت علی (علیه السلام) را معیار حق معرفی کرده است، بنابراین در جنگ های بین صحابه، حضرت علی (علیه السلام) حق و طرف مقابل، باطل است. پیامبر فرمود علی با قرآن است و قرآن با علی . «علي مع القرآن والقرآن معه لا يفترقان حتى يردا على الحوض» المعجم الأوسط، ج5، ص135؛ كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، ج11، ص603 آیا کسی که در مقابل حضرت علی ایستاده است، باطل نیست و نباید قضاوت کرد!؟ @islamonline
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا شیعه معتقد به ارتداد صحابه است؟ به عقیده شیعه برخی از صحابه مرتد شدند. ارتداد صحابه فقط در کتب شیعه نیامده است بلکه ارتداد صحابه در کتاب صحیح بخاری نیز آمده است. پس روایات ارتداد صحابه، مختص به کتب شیعه نیست. در صحیح بخاری چنین آمده است: «إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا بَعْدَكَ عَلَى أَدْبَارِهِمْ القَهْقَرَى» صحیح بخاری، ج8، ص121، ح6587 برخی برای توجیه این روایت بخاری، می گویند کسانی که مرتد شدند از صحابه نبودند! در پاسخ می گوییم چگونه چنین چیزی می گویید در حالی که پیامبر فرمود: مرتدین از صحابه من هستند. «فَأَقُولُ أَصْحَابِي أَصْحَابِي، فَيَقُولُ: إِنَّهُمْ لَمْ يَزَالُوا مُرْتَدِّينَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ» صحیح بخاری، ج4، ص139، ح3349 برخی گفته اند، بر فرض که ارتداد صحابه را بپذیریم؛ ولی اندکی از آنان مرتد شدند. در پاسخ می گوییم: چگونه می توانیم بپذیریم که تعداد اندکی از صحابه مرتد شدند، در حالی که در صحیح بخاری آمده است که گروه گروه صحابه را به سوی آتش جهنم می برند! «فَلاَ أُرَاهُ يَخْلُصُ مِنْهُمْ إِلَّا مِثْلُ هَمَلِ النَّعَمِ» صحیح بخاری، ج8، ص121، ح6587 @islamonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا برخی از صحابه به جنگ با پیامبر(ص) رفتند؟ جنگ با پیامبر (ص) گناهی نابخشودنی است. آیا امکان دارد برخی از صحابه با پیامبر جنگیده باشند؟ بر اساس برخی از روایاتی که از پیامبر صادر شده است برخی از صحابه گویا با پیامبر جنگیده اند. پیامبر (ص) فرمود: جنگ با علی (ع) و امام حسن و امام حسین و حضرت فاطمه جنگ با من است. نظر النبي صلى الله عليه وسلم إلى علي والحسن والحسين وفاطمة، فقال: «أنا حرب لمن حاربتم، وسلم لمن سالمتم»/ سنن ترمذی، ج6، ص182، ح3870/ حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص161، ح4714 مسند احمد نیز این روایات را با اختلاف جزئی چنین روایت کرده است: «أنا حرب لمن حاربكم، وسلم لمن سالمكم» (مسند أحمد بن حنبل، ج15، ص436). با توجه به این روایت وقتی به تاریخ مراجعه می شود، مشاهده می کنیم که برخی از صحابه در مقابل حضرت علی ایستادند و با حضرت علی جنگیدند. تعدادی از صحابه برجسته و بزرگ در جنگ جمل و صفین در مقابل حضرت علی ایستادند. بنابراین به تصریح پیامبر گویی با پیامبر جنگیده اند. با این اوصاف چگونه می توان همه صحابه را عادل و با تقوا دانست در حالی که برخی به جنگ با پیامبر (صلی الله علیه و آله) رفتند!؟ @islamonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا همه صحابه بهشتی هستند؟ برخی می گویند همه صحابه بهشتی هستند. در پاسخ می گوییم چگونه می توان گفت همه صحابی بهشتی هستند، در حالی که در صحیح بخاری آمده است که برخی از صحابه به جهنم می روند. «عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " بَيْنَا أَنَا قَائِمٌ إِذَا زُمْرَةٌ، حَتَّى إِذَا عَرَفْتُهُمْ خَرَجَ رَجُلٌ مِنْ بَيْنِي وَبَيْنِهِمْ، فَقَالَ: هَلُمَّ، فَقُلْتُ: أَيْنَ؟ قَالَ: إِلَى النَّارِ وَاللَّهِ، قُلْتُ: وَمَا شَأْنُهُمْ؟ قَالَ: إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا بَعْدَكَ عَلَى أَدْبَارِهِمْ القَهْقَرَى» صحیح البخاری، ج8، ص121، ح6587 -تبری @islamonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا برای دسترسی به دین باید همه صحابه عادل باشند؟ یکی از مسائلی که برخی مطرح می کنند، اینکه اگر صحابه عادل نباشند، دسترسی به سنت پیامبر (ص) امکان پذیر نیست. چون سنت رسول خدا (ص) توسط صحابه به مسلمانان رسیده است. بنابراین باید همه صحابه عادل باشند. در پاسخ می گوییم برای دسترسی به سنت پیامبر (ص) لازم نیست، همه اصحاب پیامبر (ص) عادل باشند، چون برخی از صحابه زنا یا شرب خمر کرده اند. بلکه عدالت برخی از صحابه کفایت می کند تا دین را از طریق آنان دریافت کنیم. خصوصا آنکه پیامبر برخی از صحابه را باب علم معرفی کرد. «أنا مدينة العلم وعلي بابها فمن أراد العلم فليأته من بابه» المعجم الکبیر، ج11، ص65 @islamonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا خداوند رضایت خود را از همه صحابه اعلام کرده است برخی می گویند که خداوند رضایت خود را از صحابه در ماجرای بیعت رضوان اعلام کرده است. پس همه صحابه عادل هستند. در پاسخ می گوییم بیعت رضوان (بر فرض پذیرش) فقط شامل 1400 نفر از صحابه می شود و نمی توان با این آیه عدالت 100 هزار صحابی را ثابت کرد. در صحیح بخاری تعداد صحابی که همراه رسول خدا بوند 1400 نفر اعلام شده است. «وَنَحْنُ نَعُدُّ الفَتْحَ بَيْعَةَ الرِّضْوَانِ يَوْمَ الحُدَيْبِيَةِ، كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْبَعَ عَشْرَةَ مِائَة» صحيح البخاري، ج5، ص122؛ اکنون چگونه با اعلام رضایت خداوند از 1400 نفر می توان بیش از صدهزار صحابی را عادل دانست! @islamonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا صحابه بهترین بودند؟ اهل سنت با استناد به آیه 110 سوره آل عمران، عدالت صحابه را ثابت می کنند. «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» در پاسخ می گوییم این آیه، کسانی را بهترین انسان ها معرفی کرده که امر به معروف و نهی از منکر می کردند. «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» بنابراین چگونه می توان صحابی که مرتکب شرب خمر شده و زنا کرده است را عادل دانست! زنا کردن صحابی «أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَسْلَمْ، أَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحَدَّثَهُ أَنَّهُ قَدْ زَنَى» صحیح بخاری، ج8، ص165، ح6814 مشروب خوردن صحابه «... أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ شَأْنِ الوَلِيدِ، فَسَنَأْخُذُ فِيهِ بِالحَقِّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ، ثُمَّ دَعَا عَلِيًّا، فَأَمَرَهُ أَنْ يَجْلِدَهُ فَجَلَدَهُ ثَمَانِينَ» صحیح بخاری، ج5، ص14، ح3696 @islamonline
9.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا توافق امارات و بحرین با اسرائیل شرعی است؟ این روزها خبرهایی از همکاری و علنی کردن ارتباط برخی از کشورهای عربی مسلمان با اسرائیل غاصب کودک کش شنیده می شود. صرف نظر از اینکه این کار خیانت به آرمان فلسطین است اما می خواهم از نظر شرعی و از نظر اهل سنت این دیدگاه را مورد توجه قرار دهم که آیا ارتباط کشورهای عربی با اسرائیل جایز است؟ پاسخ این سوال را علامه شیخ محمد سعید رمضان البوطی از علمای برجسته اهل سنت سوریه می دهد. وی در پاسخ از این سوال چنین می گوید: « توافق مسئولین کشورهای اسلامی با دشمن جایز نیست مگر اینکه همه کشورهای اسلامی با یکدیگر به توافق برسند. در غیر این صورت حاکمان یک کشور نمی توانند بدون اجازه دیگر کشورهای اسلامی با دشمن توافق کنند. چون حاکمیت اسلام مرتبط به یک کشور خاص نیست تا بتواند چنین تصمیمی بگیرد و...». @islamonline
معرفی کتاب دو خواهر روایت‌های مختلفی از زنان گرفتار یا سرسپرده داعش تاکنون منتشر شده است؛ روایت‌هایی که حقایق تکان‌دهنده بسیاری را در خود نهفته دارند. یکی از این روایت‌ها کتاب «دو خواهر»، نوشته آسنه سیرستاد، نویسنده نروژی است که توسط الهام سادات یاسینی منتشر و از سوی نشر کتابستان معرفت منتشر شده است. 🔺آسنه سیرستاد، نویسنده نروژی است که سال‌ها روزنامه‌نگار جنگی بوده است. وی در ماجرای واقعی دو خواهر نوجوان با نام‌های لیلا و آیان را روایت کرده است که زندگی راحت خود را در نروژ رها می‌کنند تا همسران داعش شوند. سوال اصلی این است که چرا زنان غربی زندگی مرفه خود را رها کرده و حاضر شدند در میدان جنگ حاضر شد و همسر مردان داعشی شوند؟ اگر می خواهید پاسخ این سوال را پیدا کنید حتما این کتاب را مطالعه کنید. @islamonline