❌ #شبهه
⁉️ خداپرستان میگویند هر چیزی علتی دارد، پس جهان باید علت داشته باشد و این علت خداست. وقتی از ایشان سوال میکنید که علت خدا چیست!؟ میگویند خدا علت ندارد، این مطلب با ادعا خودشان که همه چیز باید علت داشته باشد در تعارض است.
🔰 پاسخ:
درست هست که هرچیزی علتی دارد اما اگر این علت ها در جایی تمام نشود موجب تسلسل می شود و تسلسل محال و باطل است، پس باید موجودی که علت العلل است وجود داشته باشد که همان خداست.
🔷 توضیح مطلب👇👇
👈 تسلسل در لغت از ريشه سلسله به معناى زنجيره است و در اصطلاح عبارتست از پى در پى بودن يك سلسله علل كه به جائى هم منتهى نشوند و تا بىنهايت امتداد داشته باشد؛ به طور مثال، الف علت ب و ب علت ج و ج علت دال و ... تا بىنهايت که این عقلا محال است. چرا که وجود میبایست به یکجا ختم شود که وجودش از خودش باشد و بینیاز از غیر؛ مثلا اگر چراغهاى بسياری داشته باشيم و همه خاموش باشند و بخواهيم هر يك را از ديگرى روشن كنيم ممكن نيست، مگر كبريت يا چيزى مانند آن - كه از خود او روشنى بیرون بیاید و يك چراغ را روشن كند- را داشته باشیم.
✅ تشریح برهان
👈 اگر خدا خالقى داشته باشد، همين سخن درباره خالق فرضى او نيز تكرار مىشود كه آفريدگار آن خالق كيست؟ اگر مطلب زنجيروار ادامه يابد و براى هر خالقى خالق ديگر تا بىنهايت فرض كنيم، سر از «تسلسل» در مىآورد كه باطل بودنش از واضحات است، و اگر به وجودى برسيم كه هستيش از خود اوست و نياز به آفريدگارى ندارد، او واجب الوجود و خداوند عالم است.
✳️ حال ما از مادیگراها میپرسیم اگر همه چيز معلول «ماده» است، پس علت وجود ماده چيست؟ روى اين حساب مى بينيم همه فلاسفه جهان اعم از الهى و مادى به يك وجود ازلى ايمان دارند، وجودى كه نياز به خالق ندارد و هميشه بوده است، تفاوت در اين است كه ماديين علت نخستين را فاقد علم و دانش و عقل و شعور مىدانند، و براى آن جسميت، زمان و مكان قائلند، اما خداپرستان او را داراى علم و اراده و هدف مى دانند و او را فوق مكان و زمان مىدانند.
💠 بنابراين آن چیزی که نیاز به خالق و آفریدگار دارد، موجود ممکن و حادث است نه هر موجودی، یعنی هر ممکن الوجودی نیازمند به علت است و علت آن نیز هرگز نمیتواند ممکن باشد، و به حکم تسلسل تنها واجب الوجود است که علت همه چیز و علتالعلل است و نیاز به علتی دیگر ندارد.
____________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/103461
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
📎 #شبهات
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
📙حرف و
💠موضوع : ولایت ولی
❌ #شبهه
⁉️ شیعیان می گویند مولا و ولی به معنای «سرپرست» هست در حالی که اگر این معنا را قبول کنیم پس «علی ولی الله» در اذان یعنی علی سرپرست خداست!!!؟ 😳
🔰 پاسخ
✍️ ولی و ولایت همیشه به معنای سرپرستی نیست.
👈 ولایت به معنای «قرب» ، «نزدیکی دو چیز » است. بطور مثال پدر بر فرزند ولایت دارد ،چون از همه به فرزندش نزدیک تر است. مومنین چون به هم نزدیک هستند لذا قرآن کریم داریم «المومنون بعضهم اولیاء بعض»
🔷 «سرپرست» چون مسئولیت همه امت را دارد، از همه نزدیک تر است به امت، پس می شود «ولی»
لذا در لغت، معنی «ولی» همان «قرب دوچیز » هست.
🔶 در اصطلاح گاهی به معنای دوست است، گاهی به معنای سرپرست است، گاهی به معنای سرزمین است، گاهی به معنای حکومت است و همه این معناها در اصطلاح امده است.
💢 با این معانی متعدد باید از قرائن موجود تشخیص داد که در آن لحظه معنی «ولی» چیست.
✅ لذا در غدیرخم با قرائن فراوانی که وجود دارد منظور از مولا به معنای سرپرست می باشد نه به معنای دوست، چرا که کاملا غیر منطقی می باشد که حضرت هزاران نفر را در هوای گرم نگه دارند تا که بگویند داماد و پسرعموی من دوست من است!!!؟
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
♨️ @ostadmohamadi
#دحو_الارض نابترین خلوت شب برای رجوع به درگاه الهی
🌺 «دحو الارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذیالقعده، است و این نعمت بزرگی است که خداوند بر بشر ارزانی داشت که آگاهی از این نعمت خود اولین عبادت این روز است زیراآگاهى از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است.
♦️در روایات زیادى آمده است که در بیست و پنجم ذى القعده کعبه نصب گردیده ، زمین گسترده شده ، آدم پایین آمده ، خلیل و عیسى (علیهما السلام ) متولد شدند و رحمت پخش شده است ..
🔸اصطلاح «دحو الارض» از دو کلمه «دحو» به معنایگسترش دادن و «الارض» ترکیب شده است که این مرکب «دحوالارض» به معنای گستراندن زمین است.
🔹مراد از دحو الارض بیرون آمدن خشکیهای گسترده زمین از زیر آب است. بنابر برخی روایات و منابع کهن اسلامی، زمین در ابتدا زیر آب بوده است و سپس خشکیها از آب سر برآوردهاند. روز بیرون آمدن خشکیها یا روز آغاز آن روز دحو الارض نامیده شده است. بنابر برخی روایات تاریخی ، نخستین جایی که از زمین سر برآورد،مکه وکعبه بوده است.
✅اعمال #دحوالارض
1⃣ روزه
روزه این روز که کفاره هفتاد سال است و جز روزههایی است که اهل بیت سفارش کردند.
2⃣ غسل
3⃣خواندن دو رکعت نماز
خواندن دو رکعت نماز در وقت ظهر، در هر رکعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره شمس بخواند و بعد از اتمام نماز بگوید: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ، سپس بگوید: یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ»
4⃣ زیارت امام رضا (علیه السلام)
📚 ابن طاووس، اقبال الاعمال، 1377، ج2، ص27-29؛ طوسی، مصباح المتهجد، 1411، ص671 – 699
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی 👇👇
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
⭕️ سوال
⁉️ معنای شفاعت چیست ؟
🔰 در کتب لغت بیان شده «شفع» به معنای جفت و زوج در عدد است، یعنی دو چیز که با هم باشند را شفع گویند. لذا «شافع» به کسی گفته میشود که به غير خودش اضافه شود و او را كمك كند و در کارهای خیر یا شر، شَفيع و مددکار او گردد و در منفعت و مضرّت آن کار، با او شریک گردد.
🔶 در نتیجه: شفاعت به معناى تقويت كردن و امداد نمودن و نيرو بخشيدن به چيزى و يا به كسى است كه ضعيف و نيازمند به كمك، معاونت و نيرو باشد. غالبا ما این معنای از شفاعت را در امور اجتماعیای به كار مىبريم، که براى جلب منفعتى باشد يا براى دفع ضررى.
❇️ حال در چنین شرایطی اگر کسی از قانون تخطّی کند و سزاوار مجازات و عذاب باشد، میتواند شخص مورد اعتماد و وثوق قاضی و مجری قانون را ضامن و واسطه قرار دهد که دیگر این عمل خلاف را مرتکب نمیشود و آن شخص مورد اعتماد نیز تضمین کند و از قاضی بخواهد که از مجازات او بگذرد؛ این عمل را شفاعت گویند.
👈 قرآن در آیات متعدّدی به مساله «شفاعت» اشاره کرده است مانند:
1️⃣. «يَوْمَئِذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِيَ لَهُ قَوْلًا [طه/ 109] در آن روز (قيامت) شفاعت از كسى پذيرفته نيست، مگر كسى كه خداوند به او اذن در شفاعت داده باشد و به گفتار او راضی باشد.»
2️⃣. «وَ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ عِنْدَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ [سبا/ 23] و در نزد خداوند شفاعت كسى مقبول نيست و سودى نمیبخشد، مگر براى كسى كه خداوند به او اجازه شفاعت را داده است.»
3️⃣. «وَ كَمْ مِنْ مَلَكٍ فِي السَّماواتِ لا تُغْنِي شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلَّا مِنْ بَعْدِ أَنْ يَأْذَنَ الله لِمَنْ يَشاءُ وَ يَرْضى؛ [نجم/ 26] و چه بسيار از فرشتگانى كه در آسمان هستند و هيچ گونه شفاعت آنان سودى نمیبخشد، مگر پس از آنكه خداوند به كسى كه اجازه دهد و مورد پسندش باشد.»
💠 در نتیجه میتوان گفت: شفاعت یکی از سنتهای الهی است؛ و آن اینکه برخی افراد این لیاقت را دارند که میتوانند نسبت به برخی افراد دیگر شفیع واقع شوند، البته آن افرادی که مورد شفاعت قرار میگیرند نیز باید لیاقت و شرایط لازم برای شفاعت شدن را داشته باشند؛ لذا شفاعت برای همه هست، ولی برخی خود را از آن محروم میسازند.
_________________________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/36567
📎 #اعتقادات
📎 #راهنما_شناسی
📎 #نبوت
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
❓منظور از #بدعت چیست؟
✍️ بدعت عبارت است از اضافه کردن چیزی به دین به نیت این که جزء دین بشود یا کم کردن چیزی که جزء دین است با این نیت که از دین کم شود.
🔰 البته بدعت در لغت به معنای نو آوری است اما هر بدعتی بار معنای اصطلاحی آن را ندارد.
🔹 مثلا از جمله بدعت های خلیفه دوم(عمر) اهل سنت نماز تراوی، دست بسته نماز خواندن، منع ازدواج موقت، دستکاری اذان و... می باشد.
💢که در اذان از دو جهت بدعت کردند: ۱_ حذف کردن «حی علی خیر العمل» ۲_ اضافه کردن «الصلاة خیر من النوم»
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
133.3K
⭕️ سوال
❓آیا به امامان علیهم السلام هم وحی شده است یا نه؟ طبق آیه 68 سوره نحل خداوند به زنبور عسل وحی نموده است؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
🔰 وحی در لغت به معنای القای پیامِ سِرّی و صریح هست.
📌 در اصطلاح هم، خودش هفت هشت تا معنا دارد در قرآن؛ به هدایت تکوینی وحی گفته میشود، به آن هدایت غریزی که در زنبور عسل اینجوری است وحی گفته میشود، به الهام، وحی گفته میشود؛ «وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى» ما به مادر موسی وحی کردیم.
🔸 یکی از انواع وحی ها وحی رسالی است، ولی رسالی مختص انبیا است. خاص رسولان است.
🔹 [وحی]به امامان، نوع دیگری است که به آن میگویند "تحدیث"؛ یعنی فرشتهای آنچه را که باید به یک امام گفته شود را ، به آن امام میگوید و امام هم میفهمد این سخن، سخن فرشته است و دریافت میکند؛ شبیه وحی است ولی اسمش تحدیث است.
پس وحی در قرآن معانی متعددی دارد.
🎙استاد محمدی شاهرودی
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/photogallery
📎 #اعتقادات
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📎 #شاهچراغ
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
🔰 مسئله عید و فطرت در قرآن
❣️ کلمه "عید" از "عود" گرفته شده است و به معنای بازگشت می باشد.
و یکی از معانی فطر هم به معنای سرشت و فطرت می باشد.
📌 لذا عید فطر یعنی بازگشت به سرشت و فطرت یعنی بازگشت انسان به روزی که وقتی از مادر متولد شد پاک و دور از هر آلودگی بود.
شاید این یکی از ویژگی های عید فطر است که انسان در پایان ماه رمضان اینگونه از گناهان پاک می شود همچون کودک متولد شده از مادر می شود.
💠 در قرآن مجید کلمه عید یک بار آمده، که در رابطه با حضرت عیسی(علیهالسلام) و حواریون وشاگردان مخصوص او است، به این ترتیب که: آن شاگردان مخصوص برای تکمیل ایمان خودبه عیسی(علیهالسلام) گفتند: «آیا پروردگار تو می تواند غذایی از آسمان(مائده) برای مابفرستد؟»
✍️ حضرت عیسی(علیهالسلام) از این تقاضا که بوی شک و تردید می داد،نگران شد و به آنها فرمود: «از خدا بترسید اگر ایمان دارید.» ولی به زودی حضرت عیسی(علیهالسلام) دریافت که مقصود آنها مشاهده معجزه بزرگ از عیسی(علیهالسلام) است، تا در پرتو دیدار آن، قلبشان پاک و سرشار از اطمینان و یقین گردد، از این رو به خدا عرض کرد:«اللهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنْكَ وَ ...)(۱۱۴/مائده)
خداوندا!مائده ای از آسمان بر ما بفرست تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانه ای از تو.» و از آن جا که روز نزول مائده روز بازگشت به پیروزی و پاکی و ایمان به خدابوده است،
🔹 حضرت مسیح(علیهالسلام) آن را «عید»نامیده است، و مطابق روایات چون «مائده » در روزیک شنبه نازل شده، مسیحیان این روز را مانند جمعه مامسلمانان، روز عید می دانند و تعطیل می کنند. نتیجه این که در قرآن کلمه «عید» به عنوان تکمیل ایمان،و وصول به مرحله یقین که اساس خودسازی است، مطرح شده است.
💢 بنابراین ما که پیرو قرآن هستیم، باید به مسئله عید به عنوان محور پاکسازی وبهسازی بنگریم. عید فطر وقتی برای ما عید واقعی است که در مسیر خودسازی پیروزشده باشیم، و تحول عمیقی در ما پدیدار شده باشد.
💠 اما در مورد فطرت، باید توجه داشت که قرآن با صراحت، خداشناسی و دین رامسئله ای فطری می شمرد. آیات متعددی در قرآن به این مطلب دلالت دارد، ازجمله درآیه 30 روم می خوانیم: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ; ای پیامبر! روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن، این فطرتی است که خداوند انسان ها را بر آن آفریده،دگرگونی درآفرینش خدا نیست.»
🔸این آیه با صراحت بیان کننده آن است که دین اسلام بر اساس فطرت و سرشت و نهاد انسان می باشد، و دستورهای آن همه و همه هماهنگ با درون ذات وجود انسان است، و اگر فطرت از دستبرد جهل،خرافات، تبلیغات غلط و تربیت های ناسالم، محفوظ باشد، همان را می خواهدکه آیین ناب اسلام آن را می خواهد، و خداوندآئینش را بر اساس نیازهای فطری بشر تدوین نموده است. و اگر انسان دارای فطرت نخستین، به دور از حجاب هاو زنگارها باشد، بدون هیچ گونه تردید و دغدغه، راه توحید و دستورهای صحیح الهی را می پسندد و برمی گزیند، معنای جهاد اکبر و مبارزه بی امان با طاغوت نفس این است که پرده ها و حجاب ها و زنگارها را از روی فطرت پاک برداریم و آن را پیروی کنیم.
🔰 داستان کوتاه
🌹 شهید بزرگوار حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالله میثمی رضی الله عنه نمایندگی امام رضوان الله تعالى عليه در
قرارگاه خاتم الانبياء (صلیاللهعلیهوآله) می گوید:
✍️ قبل از انقلاب در زندان ساواک شاه، برای زجر و شکنجه روحی، مرا با یک کمونیست هم سلول کردند که به من خیلی بدی می کرد.
از جمله به آب و غذای من دست می زد که نجس شود و من نخورم. وقتی عبادت می کردم مرا مسخره می کرد. شب جمعه ای که او خواب بود دعای کمیل می خواندم، رسیدم به این فراز از دعا که:
... فَلَئِنْ صَيَّرْتَنى لِلْعُقُوباتِ مَعَ أَعْدائِكَ وَ جَمَعْتَ بَيْنى وَ بَيْنَ اهْلِ بَلائِكَ وَ فَرَّقْتَ بَيْنى وَ بَيْنَ احِبّائِكَ وَ أَوْلِيائِك؛ پیش تواگر مرا با دشمنانت به انواع عقوبت معذب گردانی و با اهل عذاب همراه کنی و از جمع دوستانت و اوليائت جداسازی.
📌 دلم شکست و گریه شدیدی سر دادم. وقتی به خودم آمدم متوجه شدم که او (هم سلولم که کمونیست بود) نیز فطرتش بیدار شده و سرش را به سجده روی خاک گذاشته است.
🔸 در اینجا بیاد آن زن بدکاره ای افتادم که هارون الرشید لعنة الله عليه بخاطر اذیت و آزار باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر به سلول آن آقا برده بود افتادم (داستانهایی از علماء/۲۶)
📎 #عید_فطر
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
⭕️ سوال
⁉️ چرا در دنيا خدا ميگه از زنا و مشروب ولذائذ دوري کن ولي در آخرت برو پيش زنان زيبا و نهر شراب و چه وچه چرا ما بايد نقد را ول کنيم نسيه بگيريم؟
🔰 پاسخ
1️⃣ اولا از معنای شراب در زبان فارسی و عربی با هم فرق می کند چرا که شراب در زبان فارسی به معنای هر ماده مست کننده است اما در زبان عربی به معنای «نوشیدنی» است. لذا قرآن کریم می فرماید: «شَراباً طَهُوراً» پس نوشیدنی های بهشتی پاک و پاکیزه هستند.
همچنین عمل زنا در دنیا یک عمل غیر قانونی قبیح و زشت است و در بهشت عمل زنا و شهوت رانی وجود ندارد.
2️⃣ ثانیا خداوند متعال در دنیا هرچیزی را منع کرده است در مقابل حلال آن را نیز معرفی کرده است خداوند عمل زنا را حرام کرده است اما آرامش را در ازدواج قرار داده است و شراب را حرام کرده است اما نوشیدنی های لذت بخش فراوان دیگری قرار داده است. چرا نباید از حلال آن استفاده نکنیم و به حرام آن فکر کنیم.
3️⃣ ثالثا دنیا و آخرت دو مرحله از زندگی انسان است که قاعده و قانون های خاص خود را دارد و نمی شود با هم مقایسه کرد. مثل این که به شما بگویند در دوران تحصیل کمتر بازی کنید و از خیلی کار ها منع می شوید تا بعد از چند سال به جایگاه بهتری برسید حال اگر شما بگویید من نقد را به نسیه نمی دهم یعنی شما می خواهید با این کار کوتاه مدت خود آینده طولانی خود را تباه کنید. و در دنیای کوتاه مدت آزادانه هر کاری انجام دهید و در زندگی آخرتی که با مرگ آغاز می شود و پایانی نخواهد داشت زندگی خود را به تباهی بکشانید.
📎 #امام_زمان
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
⁉️شانس به چه معنا است؟ آیا اساساً چیزی به نام شانس وجود دارد؟
🔰 پاسخ اجمالی
👈 بخت و شانس از واژه هایی است که گاهی در بین مردم استعمال می شود و بیشتر ریشه در ادبیات و شعر دارد.
این واژه می تواند به دو معنا به کار رود:
1⃣ تحقق پدیده ای بدون علت:
این معنا؛ از نظر فلسفه مردود است و در جای خود اثبات شده که هر چیزی دارای علت و سبب خاصی است. البته ممکن است این سبب، سببی نیکو و مستحسن نباشد؛ یعنی یک عامل بی عدالتی و یا ظلم، در وجود یک پدیده نقش داشته باشد.
🔹 اما بعضی از علل روی آوردن به این گونه واژه ها که نشان از یک تفکر خاص دارد، از این قبیل است:
الف. وجود بی عدالتی های اجتماعی، ظلم و عدم تناسب بین استحقاق و مناصب و مواهب.
ب. وجود روحیه راحت طلبی در میان جامعه و توجیه بهره مندی افراد خاص به شانس و اقبال.
ج. تبلیغات حکومت های جبار که با این گونه واژه ها می خواستند حکومت خود را به شانس و سرنوشت گره بزنند تا جلوی اعتراضات مردم را بگیرند.
🔸 در آیات و روایات اسلامی هم هیچ التفاتی به شانس و اقبال نشده و مورد پذیرش قرار نگرفته است.
2⃣ سرنوشت و مقدرات الهی:
این معنا مورد پذیرش است و به معنای آن است که موفقیت انسان در پرتو عنایت خداوند و تلاش خود انسان میسر است و در این تلاش استعداد و شرایط اجتماعی و محیطی، نقش مهمی دارند و همین است سرّ تفاوت هایی که در جامعه مشاهده می شود. اگر چه ما این علل را نمی شناسیم، ولی اگر پرده از روی علل برداشته شود خواهیم دید که هیچ چیز اتفاقی وجود ندارد.
و شانس به این معنا صحیح می باشد.
پرسمان اعتقادی استاد محمدی
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
💢 معناى گناه
گناه به معنى خلاف است و دراسلام هر كارى كه برخلاف فرمان خداوند باشد، گناه محسوب مىشود.
گناه هر چند كوچك باشد چون نافرمانى خداست، بزرگ است.
💠 رسول اكرم صلى الله عليه و آله در سخنى به ابوذر فرمودند:
«لاتنظر الى صغر الخطيئة و لكن انظر الى من عصيته» (مجموعه ورام ج 2 ص 53)
«كوچكى گناه را ننگر، بلكه بنگر چه كسى را نافرمانى مىكنى!.»
🔰 واژههايى كه در قرآن در مورد گناه آمده، عبارتند از:
١- ذنب ٢- معصيت ٣- اثم ٤- سيئه ٥- جرم ٦- حرام ٧- خطيئه
٨- فسق ٩- فساد ١٠- فجور ١١- منكر ١٢- فاحشه ١٣- خبث ١٤- شر
١٥- لمم ١٦- وزر و ثقل ١٧- حنث
💠 در روايات اسلامى، واژههاى ديگرى نيز در مورد گناهان مختلف به كار رفته مانند: جريره، جنايت، زَلّت، عثرت، عيب، و...كه هركدام بيانگر نوعى از گناه است كه ممكن است به سراغ انسان بيايد.
📚 #گناه_شناسی، صفحه 7
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
3 ویژگی که مومن به آنها نیازمند است
مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید
امام جواد علیه صلوات الله در حدیثی سه ویژگی را برای مومن ذکر کرده و آن ها را مورد احتیاج مومن معرفی می کنند.
«الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ؛ مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید.»[1]
معنای توفیق الهی
برای "توفیق" معانی مختلفی را ذکر کرده اند؛ از جمله اینکه گفته اند توفیق به معنای موفق بودن و یا تصدیق کردن است. اما یک معنا با متن حدیث سازگارتر است و آن اینکه بگوییم توفیق، ارشاد شدن فردی به سمت خیر و فراهم شدن شرایط کار خیر از سوی خداوند است.[2]
با توجه به معنای دوم، هر انسانی برای پیشرفت و موفقیت باید مورد لطف خداوند قرار بگیرد و این مسئله کاملا عقلی و منطقی است. همانطور که می دانید مسبب و ایجاد کننده هر چیزی خداوند است و همه علت ها در نهایت به علت العلل یعنی خداوند بازگشت می کند، به همین دلیل برای رسیدن به سعادت، باید خداوند ما را ارشاد به خیر کند.
عقل به عنوان پیامبر درونی، بهترین و شایسته ترین شاخصه انسان است که باید صاحبش را به سعادت برساند. عقل همانند چراغی است که باید راه تاریک و پر پیچ و خم زندگی را روشن کند.
البته ارشاد خداوند هم تکوینی است، به این معنا که تکوینا انسان را طوری خلق کرده که با عقل خود می تواند راه سعادت را طی کند، البته به شرط اینکه مورد تربیت غلط قرار نگیرد؛ این ویژگی را در ادامه بررسی می کنیم.
اما گاهی ارشاد خداوند از طریق پیامبران و رسولان صورت می گیرد که در صورت عمل به دستورات آن ها، مورد توفیق الهی قرار خواهیم گرفت.
واعظ نفس خودت باش
حضرت در این فراز از روایت می فرمایند هر کس در درجه اول باید خودش واعظ و نصیحت کننده خودش باشد. اما انسان با چه وسیله ای این وعظ و نصیحت را دنبال کند؟
عقل به عنوان پیامبر درونی، بهترین و شایسته ترین شاخصه انسان است که باید صاحبش را به سعادت برساند. عقل همانند چراغی است که باید راه تاریک و پر پیچ و خم زندگی را روشن کند.
اینکه چه کسی ما را نصیحت می کند مهم نیست. اگر صحبت خوب و صحیح باشد باید بپذیریم هر چند آن شخص منافق یا کافر باشد.
در روایتی عقل چنین توصیف شده است: «اِنَّما یُدْرَکُ الْخَیْرُ کُلُّهُ بِالْعَقْلِ؛[3] همانا هر خیری با عقل درک می شود.»
همچنین اهل جهنم، دوزخی شدنشان را نتیجه بهره نبردن از عقل معرفی می کنند:
«وَقالُوا لَوْ کُنّا نَسْمَعُ اَوْ نَعْقِلُ ما کُنّا فی اَصْحابِ السَّعیرِ؛ [4] و می گویند: اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقل می کردیم، در میان دوزخیان نبودیم.»
نصیحت را قبول کن
متاسفانه در زمانه ما اگر کسی جوانی را نصیحت کند با اینکه او را کتک بزند خیلی تفاوت ندارد.
تجربه نشان داده کسانی موفق ترند که برای نصیحت دیگران ارزش قائلند. و این یک قاعده عقلی است که آزموده شده را آزمودن خطاست.
از طرفی اینکه چه کسی ما را نصیحت می کند مهم نیست. اگر صحبت خوب و صحیح باشد باید بپذیریم هر چند آن شخص منافق یا کافر باشد. امیرالمومنین علی علیه السلام در این باره می فرماید:
«خُذِ الْحِکْمَةَ مِمَّنْ أَتَاکَ بِهَا وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال»[5]؛ «حکمت و دانش را از هر کس که به تو داد بگیر و به آنچه گفته می شود نگاه کن و نه آن کسی که می گوید.»
در این حدیث شریف نکاتی بسیار با ارزش وجود دارد. اگر کسی بتواند این حدیث را در زندگی اجرایی کند میزان اشتباهاتش در طول عمر بسیار پایین خواهد آمد. در حقیقت کسی که کارهایش بر اساس عقل باشد و دائما خود را نصیحت کند و از طرفی به راهنمایی دیگران توجه کند قطعا موفقیت های زیادی بدست خواهد آورد.
پی نوشت ها:
[1]بحارالأنوار، ج 72، ص 65، ح 3
[2]جوهری؛ ابن منظور، ذیل «وفق»
[3]تحف العقول ص 90
[4]ملک/ 10.
[5]غررالحکم و درر الکلم، محقق و مصحح: رجائى، سید مهدى، ص 361
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهتـوبـه
#صفحـه۱۹۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَ فِی سَبِيلِ اللهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِنَ اللهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ{۶۰}
همانا صدقات (زكات) براى نيازمندان و درماندگان و كارگزاران زكات و جلب دلها و آزادى بردگان و اداى بدهى بدهكاران و هزینه جهاد در راه خدا و تأمين در راه مانده است
اين دستور فرمانى است از جانب خدا
و خداوند دانا و حكيم است(۶۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «صَدَقَةٍ» و «صِداق» از «صِدق» است
«صَدَقَةٍ» نشان صداقت در ايمان به خدا
و «صِداق» يا مهريه نشانه صدق و راستى
در علاقه به همسر است
مراد از صدقه در اين آيه زكات واجب است
«فَقِيرٌ» از «فقر» به معناى كسى است
كه نادارى ستون فقراتش را مىشكند
و «مِسْكِينٍ» از «مسكن» يعنى آنكه
به خاطر نادارى خانه نشين شده است
طبق بعضى روايات فقير نادارى است
كه از مردم درخواست نمىكند
ولى مسكين كسى است كه از شدّت بينوائی
سؤال و درخواست مىكند
↲تفسیر المیزان
از اينكه در آيات قبل منافقان از نحوه
تقسيم اموال به پيامبر صلى الله عليه و آله
عيب مىگرفتند «يَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقاتِ»
و در اين آيه صدقات تنها براى گروههاى
خاصّى اجازه داده شده، مىفهميم كه
منافقان به زكات چشم داشتهاند
«الْعامِلِينَ عَلَيْها» عاملان زكات همه آنانند
كه در جمع آورى، نگهدارى، توزيع
و محاسبات زكات، زحمت مىكشند
كه اجرت آنان از زكات پرداخت مىشود
«مؤلفة قلوبهم» آنانند كه زمينهاى براى
گرايش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى
از زكات مىتوان قلوب آنان را جذب كرد
البته پرداخت زكات براى تأليف قلوب
به مفهوم ايمان آوردن پولى نيست
بلكه زمینه سازى براى حصول درک
و آموزش و سپس معرفت و ايمان است
«يتألّفهم و يعلّمهم كى ما يعرفوا»
↲تفسیر نورالثقلین
«الْغارِمِينَ» كه يكى از مصارف زكات است
بدهكارانى هستند كه بی تقصير زير بار
قرض رفتهاند مثل آنان كه در آتشسوزى
سيل، غرق كشتى و حوادث طبيعى ديگر
هستى و دارايى خود را از دست دادهاند
امام صادق عليه السلام فرمود:
«ايّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترک ديناً و لم يكن
فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان يقضيه»
↲تفسير كنزالدقائق
هر مؤمن يا مسلمانى كه بميرد و بدهى برجاى
گذارد كه بر اساس فساد و اسراف نباشد
پرداخت بدهى او بر امام است
«فِی سَبِيلِ الله» همه كارهاى خداپسندانه
است و شامل مواردى چون
تبليغات دينى، خدمات رفاهى
و گرهگشائی از مشكلات مسلمانان مىشود
گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسير
جنگ و جهاد معرفی شده است
«ابْنِ السَّبِيلِ» كسى است كه در وطن خويش
توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بىپول
شده است
⬅️ سيماى زكات:
حكم زكات در مکه نازل شده است
اما به علت كمى مسلمانان و اندک بودن
كسانىكه زكات به آنان تعلق گرفته بود
خودشان اقدام به پرداخت زكات مىكردند
پس از تشكيل حكومت اسلامى در مدينه
مسأله گرفتن زكات از مردم و واريز كردن آن
به بیت المال و تمركز آن توسط حاكم اسلامى
مطرح شد «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً» «1»
↲سوره توبه، آیه ۱۰۳
زكات مخصوص اسلام نيست
بلكه در اديان پيشين نيز بوده است
حضرت عيسى علیهالسلام در گهواره به
سخن آمد و گفت: «أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَالزَّكاةِ»
↲سوره مریم، آیه ۳۲
و حضرت موسى علیهالسلام خطاب به
بنی اسرائيل مىفرمايد:
«أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ»
↲سوره بقره، آیه ۳۴
و درباره عموم پيامبران مىخوانيم:
«وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ
فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ»
↲سوره انبیاء، آیه ۷۳
⬅️ در قرآن چهار تعبير براى زكات
بيان شده است:
❶ ايتاء مال
«وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى»
↲سوره بقره، آیه ۷۷
❷ صدقه
«خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً»
↲سوره توبه، آیه ۱۰۳
❸ انفاق
«يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا»
↲سوره ابراهیم، آیه ۳۱
❹ زكات
«يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ»
↲سوره مائده، آیه ۵۵
در قرآن معمولًا زكات همراه با نماز آمده
است و طبق روايات شرط قبولى نماز
پرداخت زكات است
اين پيوند رابطه با خدا و رابطه با مردم را
مىرساند
در قرآن هيچ یک از واجبات دين
این گونه مقارن با نماز نيامده است
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَدْحُورًا ۖ لَمَنْ
تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ{۱۸}
خدا فرمود: از اين جايگاه با ذلّت و سرشكستگى بيرون رو سوگند ياد مىكنم كه هر كس از آنها پيرو تو شود به يقين دوزخ را از همه شما پر خواهم كرد(۱۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شگفتا که یک لحظه تكبر و خود
برتربينى «أَنَا خَيْرٌ» چه عواقبى دارد!
«فَاهْبِطْ، فَاخْرُجْ، إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِينَ»
اين همه تحقير و سقوط متوجه متكبر مىشود
چون به جاى عذرخواهى تصميم گرفت
كه نسل بشر را گمراه كند
⬅️ «مَذوم» از ريشه «ذئم» به معناى
عيب شديد است
«مَدحور» از «دحر» به معناى
بيرون راندن همراه با ذلّت است
⬅️ ابوحنيفه سه عقيده داشت
كه آنها را القا مىكرد يكى اينكه
تمام افعال بندگان فعل خداوند است
و آنان در كارهايشان مجبورند
دوم آنكه خدا قابل ديدن است
و سوم آنكه شيطان را به آتش نمىتوان
سوزاند زيرا آتش در آتش تأثيرگذار نيست
⬅️ بهلول شاگرد امام صادق علیهالسلام
در محكومیت و بطلان عقايد او
كلوخى برداشت و بر سر او زد وقتى
شكايت نزد خليفه برد و علت را جويا شد
بهلول گفت: به اقرار خودش، خدا اين كار
را انجام داده و من تقصيرى ندارم
علاوه بر آنكه او دروغ مىگويد كه
سرش درد مىكند زيرا اگر دردى وجود دارد
بايد آن را نشان دهد و ديگر اينكه انسان از
خاک است و خاک در خاک (كلوخ در انسان)
تأثيرگذار نيست!
↲تفسیر اثنی عشری
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گر چه ابليس در مسير راه مستقيم
كمين كرده و دائماً وسوسه مىكند
ولى گنهكار خود به دنبال شيطان مىرود
و جهنمى مىشود «لَمَنْ تَبِعَکَ»
⓶ منحرفين به قدرى زيادند كه دوزخ را
پر مىكنند «لَأَمْلَأَنَّ»
ولى افراد سالم، پاک و سپاسگزار كم هستند
چنانكه در آيه ۱۰ خوانديم:
«قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ»
⓷ پيروى از شيطان موجب همنشينى
با او در جهنم است
«لَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه،
از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_۴۷
➖➖➖➖➖➖➖
✨الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَواْ لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَواْ وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الْرِّبَواْ فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللهِ وَ مَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۲۷۵}
كسانى كه ربا میخورند، در قیامت از قبرها بر نمیخیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته و دیوانه شده است.
نمیتواند تعادل خود را حفظ كند، گاهى زمین میخورد و گاهى بر میخیزد.
این بدان سبب است كه گفتند: داد و ستد نیز مانند ربا است. در حالی كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است.
پس هر كس كه موعظهاى از پروردگارش به او رسید و از رباخوارى خوددارى كرد، آنچه در گذشته از طریق ربا بدست آورده مال اوست، و كار او به خدا واگذار میشود.
امّا كسانى كه دوباره به رباخوارى بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه میمانند.(۲۷۵)
➖➖➖➖➖➖➖
⬅️ «ربا»، در لغت به معناى زیادى و افزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا بیع است.
مورد ربا، یا پول است یا جنس.
⬅️ رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. «خَبط» به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است.
⬅️ انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است.
در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، میفرماید:
«وَ ما اوتیتُم مِن رِبا لِیَربُوا فى اَموالِ النّاسِ فَلا یَربُوا عِندَالله»
یعنى آنچه به قصد ربا میدهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمیشود. سپس در سورهٔ آل عمران با فرمان «لا تأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است.
ضمناً آیه «وَ أخذهم الرّبا وَ قَد نُهوا عنه»، یادآور میشود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است.
💠🔹وقتى به امام صادق علیهالسلام خبر دادند كه فلانى رباخوار است، فرمود: اگر قدرت میداشتم گردنش را میزدم.
💠🔹همچنان كه حضرت على علیهالسلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرك توبه میدهند.
💠🔹از امام باقر علیهالسلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخوارى است.
💠🔹و رسول خدا ﷺ فرمودهاند:
هرگاه خداوند ارادهٔ هلاك قریهاى را داشته باشد، رباخوارى در آن قریه ظاهر میشود و خداوند، فرد رباخوار، وكیل، شاهد و كاتب ربا را لعنت نموده است.
⬅️ ربا، آثار تخریبى خود را دارد هر چند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع غربى، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه رباخوارى موجب ترقّى آنها شده باشد.
📗 بخشی از تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
@Ahadis14masuom
💠 • ° •🔸 ◎﷽◎ 🔸• ° • 💠
🔷🔸 داسـتـــ📚ـــان انبیـــــــاء🔸🔷
علیــــہ الســـــــــلام
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
◀️ #حضرت_عیسی ▶️
حضرت عیسی علیهالسلام یکی از پیامبران اواوالعزم و از انبیاء بنیاسرائیل است، که نام مبارکش بیست و پنج بار در قرآن کریم ذکر شده است.157
📖فهرست سورههائی که نام عیسی علیهالسلام یا مسیح ابن مریم علیهالسلام در آنها ذکر شده است عبارتند از:
بقره، 87، 136، 253
آل عمران، 45، 52، 55، 59، 84
نساء، 157، 163، 171، 172
مائده، 17، 46، 72، 75، 78، 110، 112، 114، 116
انعام، 75، توبه، 30، 31
مریم، 34 – مؤمنون، 50
احزاب، 7 – شوری، 13
زخرف، 57، 63 – حدید، 27
صف، 6، 14
عیسی اصل آن «یسوع» است،
به معنی نجات دهنده،
و مسیح، لقب آن حضرت است، که سیزده بار در قرآن آمده و به معنی مبارک میباشد.
در اینکه چرا به حضرت عیسی علیهالسلام،
مسیح (مسح کننده یا مسح شده) میگفتند، چند وجه ذکر کردهاند که عبارتند از:
⇦ الف) بخاطر میمنت وجود و برکتی که در وی بود.
⇦ ب) چون او با مسح و طهارت و پاکیها خود را از گناه مصون داشت.
⇦ پ) او هیچ بیماری را مسح نمیکرد مگر آنکه به زودی خوب میشد.
⇦ ت) جبرئیل هنگام ولادت با بالهایش او را مسح نمود تا از شرّ شیطان در امان باشد.158
وی ۵۵۸۵ سال بعد از هبوط آدم علیهالسلام و پانصد یا پانصد و هفتاد یا ششصد سال، قبل از ولادت پیامبر اسلام صلّیاللهعلیه در سرزمین کوفه در کنار رود فرات به دنیا آمد.159
ولی برخی گویند حضرت عیسی علیهالسلام در شهر ناصره یا بیت المقدس و یا بیت لحم در عصر سلطنت فرهاد پنجم یکی از شاهان اشکانی متولد شد.
ولادت او به طور معجزه به اذن خدا، بدون پدر رخ داد، مادرش حضرت مریم سلام الله دختر عمران بن ماتان بود و ماتان به ۲۷ پدر نیز به یهود بن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم خلیل الله میرسد.
خداوند متعال با قدرت لایزال خود وی را بدون پدر در رحم مادرش مریم، که در زهد و پاکدامنی شهرت بسیار داشت، قرار داد.
او از زنان با فضیلتی است، که نام مبارکش در دوازده سوره قرآن و در سی و چهار آیه به صراحت ذکر شده است.
پس از تولد در گهواره لب به سخن گشود و فرمود: من بنده خدا هستم و خداوند به من کتاب داده و مرا به پیامبری برگزیده است.
حضرت عیسی با پشتکار دین الهی را تبلیغ مینمود او به هر شهر و دیاری که میرسید بیماران، کران و کوران را شفا میداد.
ولی جمعی از یهودیان متعصب، با وی سخت دشمنی کردند و تصمیم گرفتند با کمک پادشاه وقت او را به صلیب بکشند
اما آن حضرت به امر خداوند به آسمانها عروج نمود و شخص دیگری را که به قدرت خداوند شبیه آن حضرت گردید به جای ایشان به صلیب کشیدند.
وی در سی سالگی در بیت المقدّس به پیامبری مبعوث شد و دارای شریعت مستقل و کتابی به نام «انجیل» بود و پیوسته بنیاسرائیل را به سوی خدای یکتا دعوت مینمود
و بر اثر شرایط خاص زندگی ناگریز بود، مجرّد زندگی کند،
او دارای دوازده نفر یار مخصوص به نام «حواریّون» بود، که همواره او را یاری میکردند و به پیروان او نصاری گویند.
این لفظ چهارده بار در قرآن آمده، و واحد آن نصرانی میباشد که یکبار در قرآن ذکر شده است،
در علت این تسمیه چند قول است:
قویتر از همه، قول ابن عبّاس میباشد که ناصره شهری است در منطقه فلسطین، چون زمان کودکی و طفولیّت مسیح علیهالسلام در آنجا سپری گشته، لذا به آن حضرت عیسی ناصری میگفتند، در نتیجه پیروان آن حضرت را نصرانی و نصاری میگفتند.160
عیسی علیهالسلام سرانجام پس از سی و سه سال زندگانی،
یهودیان تصمیم به قتلش گرفتند،
اما خداوند او را به آسمان ها بالا برد و روزی در حوالی دمشق فرود خواهد آمد و دجال را بر قتل میرساند.161
➖➖➖➖➖➖➖
✍️ پی نوشت ها:
157. قاموس قرآن جلد5 صفحه71 و 82
158. حیوﺓ القلوب جلد1 صفحه393
مجمع البیان جلد3 صفحه81
159. بحارالانوار جلد14 صفحه214
حیوﺓالقلوب جلد1 صفحه396
احتجاب صفحه325
قصههای قرآن 423
قاموی قرآن جلد7 صفحه74
حیوﺓالقلوب جلد1 صفحه397
160. قاموس قرآن جلد7صفحه74
161. تفسیر قمی جلد2 صفحه270
◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️
⇜◆ ادامہ دارد...
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️⇦ ڪــــــــــانال
⇦ احـادیـث ⇩
ائـمـــه اطهـار علیه السـلام
ڪلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
@Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهتـوبـه
#صفحـه۲۰۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وآخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللهِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ{۱۰۶}
و گروه ديگرى هستند كه كارشان به خواست الهى واگذار شده است يا عذابشان مىكند و يا به خاطر توبه و پشيمانى به آنان لطف مىكند و خداوند دانا و حكيم است(۱۰۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «مُرْجَوْنَ» از «ارجاء»
به معناى تأخير و توقّف است
تأخيرى همراه با رجاء و اميد
خداوند در اين آيات
سه گروه را ياد كرده است:
الف: منافقان مرموزى كه در مدينه هستند
و شناخته نشدهاند. «آيه ۱۰۱»
ب: منحرفانى كه به گناه خود اعتراف كردند
و اميد توبه دارند «آیه ۱۰۲»
ج: منحرفانى كه اصرار بر گناه ندارند
و توبه نكردهاند، تكليف آنان با خداوند است
(آیه مورد بحث)
⬅️ طبق روايات
آيه ناظر به قاتلان حضرت حمزه
يا جعفر طيّار است كه پشيمان شده
و اسلام آوردند ولى ايمان در قلبشان
رسوخ نكرده تا قطعاً بهشتى باشند
يا مربوط به كسانى است كه در جنگ تبوک
شركت نكردند و فقط پشيمان شدند
و به زبان اعتراف نكردند
↲تفسیر نورالثقلین
↲کافی، جلد۲، صفحه ۴۰۷
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ دست خدا در عفو يا مجازات گنهكاران
باز است «إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ»
⓶ در تربيت خطاكاران مختلف
بايد برخوردهاى مختلفى داشت
گروهى را بايد بين بيم و اميد قرار داد
«إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ»
⓷ قهر يا لطف الهى بر اساس علم
و حكمت است، نه انتقامجويى!
«عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش: تفاوت حسادت و غبطه در چیست و راهکار درمان حسد رو بفرمایید؟
✍️پاسخ: «حسادت» آن است که انسان از نعمت دیگران ناراحت شود و آرزوى از بین رفتن آن را داشته باشد. اما در «غبطه»، انسان از نداشتن خود آزرده خاطر است؛ نه از بهره مندى دیگران. در نتیجه آرزو یا تلاش نمى کند که نعمت از دیگرى سلب گردد؛ بلکه از نعمت دیگران خوشحال است و دعا و تلاش مى کند که خود نیز به آن برسد. معمولاً در نعمت هاى عبادى و معنوى، مِثلِ حالِ خوش در نماز و سجده نسبت به دیگران، حالت غبطه به انسان دست مى دهد.
🔸حسد، نه تنها زیانى براى شخص مورد حسد (محسود) ندارد؛ بلکه چه بسا به نفع او و به ضرر حسود است؛ زیرا به فرض که حسادت دیگران موجب غیبت یا تهمت او شود؛ این کار باعث از بین رفتن گناهان او و به دوش کشیده شدن آنها توسط حسود نیز مى گردد. در حالى که انسان خردمند، هیچ گاه ضرر خود را نمى خواهد و چه ضررى بالاتر از حسدورزى!
🔹خداوند بنابر حکمت بالغه خود، نظام جهان را به گونه اى قرار داده است که انسان ها از جهاتى - چون استعداد، قیافه، مال، خانواده و ... - با یکدیگر تفاوت هایى داشته باشند. یکى از حکمت هاى این مسئله، امتحان و ابتلایى است که باید برقرار باشد. اگر آدمى حقیقت این مطلب را درک کند و به عمق آن دست یابد، آن گاه بر موقعیت دیگران رشک نخواهد برد؛ چرا که همه این موهبت ها و تفاوت ها را به جهت جریان حرکت زندگى و فلسفه اى که وراى آن است، مى داند. افزون بر آن این نکته را در نظر دارد که هر نعمتى مسئولیت هاى سنگینى نیز در پى دارد و تحمل هر کاستى و صبورى در برابر هر مشکلى، پاداش هاى بزرگى به ارمغان مى آورد.
🔸 توجه به معاد و نعمت ها و درجات والاى پرهیزگاران در قیامت و آخرت، آدمى را از چشم دوختن به متاع دنیا باز مى دارد. خداوند در قرآن خطاب به پیامبرصلى الله علیه وآله مى فرماید: «لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ» ؛حجر(15)، آیه 88. «چشم از این متاع ناقابل دنیوى که به برخى داده ایم [ براى امتحان ]، بازگیر و بر اینان اندوه مخور».
اگر آدمى به حقیقت، معناى «و رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى »؛ «و [ بدان که ]روزى پروردگار تو بهتر و پایدارتر است»، طه (20)، آیه 131. را دریابد، دیگر چشم به امکانات و برخوردارى هاى این و آن نخواهد دوخت و عمر خود را بر سر این غصه گزاف نخواهد گذاشت.
🔹بسیارى از نعمت هایى که به دیگران مى رسد، جنبه اختصاصى ندارد و با تلاش و کوشش، همراه با درایت و بینش مى توان بهتر از آن را نیز فراچنگ آورد. بنابراین راه رشد، ترقّى و تعالى بسته نیست؛ لیکن باید واقع بینانه راه آن را شناخت و در جهت آن اقدامات لازم را به عمل آورد.
🔸آیة اللَّه صدر به استناد سخن پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله: «هنگامى که رشک ورزیدى، در پى آن مرو»«اذا حسدت فلاتبع»، مى نویسد: «آنچه که حسود در مقام عمل باید انجام دهد، چیزى است که در آغاز بر او بسیار تلخ و ناگوار مى باشد. البته دارو تلخ است؛ ولى سرانجام شیرین دارد. حسود باید آنچه را دلش مى خواهد، نکند. براى مثال اگر دلش مى خواهد که از کسى بدگویى کند و رسوایش سازد، دهان خود را ببندد و دندان بر جگر بگذارد و کلمه اى بر زبان نراند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📝🌐📝🌐📝
💢#اعتقادی
✅پرسش:در مورد دعای توسل آیا خود خواهی نیست که ما معصومین (علیهم السلام) را به خاطر حاجات خودمان بخوانیم؟
✍️پاسخ: خیر این کار نه تنها خود خواهی نیست، بلکه ما باید با توسل به آن انوار الهی از خداوند بخواهیم تا حاجات ما را بر آورده نماید.
🔹چرا که آنها واسطهی فیض الهیاند و خدا در قران کریم فرمود: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید.
🔸وسيله در لغت به معناى مطلق چيزى است كه انسان را به ديگرى نزدیک كند؛ بنابراين وسيله در این آيه معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پروردگار مى شود، شامل مى گردد.
🔹بسیاری از مفسران اهل سنت نیز یکی از اقسام وسیله را توسل به پیامبر(ص) و درخواست دعا و شفاعت او می دانند. سایر آیات قرآن نیز توسّل به اولیای الهی جایز می دانند. وقتی به سیره مسلمین نیز رجوع می کنیم می بینیم همین معنی را از آیه برداشت کرده اند و عملا به «اولیاء الهی» متوسل می شدند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈
مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش:حسادت در منابع دینی به چه معناست و چرا مذموم است ؟
✍️پاسخ: حسادت، صفتى ناشايست و بيمارى اخلاقى بسيار خطرناكى است كه باعث فساد و هلاكت روح و جسم آدمى مى شود. بى ترديد، هنگامى كه انسان مشاهده مى كند كه ديگران نعمت يا امكاناتى دارد، كه او ندارد، به طور طبيعى ملول و افسرده مى شود.
🔹در اصل اين حالت كه در تمامى انسانها كم و بيش وجود دارد، شرّ و ضد ارزش نيست آنچه در اخلاق اسلامى به عنوان «صفت مذموم و ضد ارزشى» معرفى شده است، حالت افراطى و ظهور عملى آن است. هنگامى كه فردى آرزو مى كند، نعمت و امكانات ديگران از ايشان سلب شود يا از بين برود و اين آرزو را در عملكرد خود نيز آشكار مى سازد، «حسود» و عمل چنين شخصى نيز «حَسَد يا حسادت» ناميده مى شود.
🔸البته توجه داشته باشید که رقابت با حسادت فرق دارد. رقابت باعث رشد و شكوفايى انسان مى شود. «حسادت» آن است كه انسان از نعمت ديگران ناراحت شود و آرزوى از بين رفتن آن را داشته باشد. اما در «غبطه»، انسان از نداشتن خود آزرده خاطر است نه از بهره مندى ديگران، در نتيجه آرزو يا تلاش نمى كند كه نعمت از ديگرى سلب گردد بلكه از نعمت ديگران خوشحال است و دعا و تلاش مى كند كه خود نيز به آن برسد. انسان حسود پيوسته غمگين و تنگدل و پريشان خاطر است، چنانچه در حديث آمده است: «الحسود مغموم» يعنى انسان حسود غمگين و افسرده است .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش:چرا خداوند هیچ جای قرآن نگفته نماز را بخوانید و گفته نماز را برپا دارید؟
🌺پاسخ: منظور از اقامه نماز، یعنی نماز کامل و با رعایت همه ارکان و حدود و شرائط آن، همان گونه كه پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بيان كردند. «علامه طباطبایی» می گوید: اقامه، به معناى به پا داشتن هر چيز است به نحوى كه تمامى آثار آن چيز مترتب بر آن شود، و هيچ اثر و خاصيتى پنهان و مفقود نماند، مانند اقامه عدل و اقامه سنت و اقامه نماز و اقامه شهادت و اقامه حدود و اقامه دين و امثال آن. هم چنین در «تفسیر نمونه» آمده: «أَقِيمُوا الصَّلاةَ» (نماز را بپا داريد) يعنى تنها خودتان نمازخوان نباشيد بلكه چنان كنيد كه آئين نماز در جامعه انسانى بر پا شود، و مردم با عشق و علاقه به سوى آن بيايند. بعضى از مفسران گفته اند تعبير به «أقيموا» اشاره به اين است كه نماز شما تنها اذكار و اوراد نباشد بلكه آن را بطور كامل بپا داريد كه مهم ترين ركن آن توجه قلبى و حضور دل در پيشگاه خدا و تاثير نماز در روح و جان آدمى است.
بنابر این: «اقامه نماز» هم خواندن نماز به صورت کامل و با رعایت شرائط و آداب آن؛ هم تلاش برای گسترش و ترویج آن در جامعه؛ و هم مداومت و استمرار در خواندن نماز را شامل می شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
✨﷽✨
💠سنگین تر از آسمان
✍️امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: «بهتان به شخص پاک، از آسمان سنگین تر است.» (١)
اما معنی بهتان چیست؟ بهتان یعنی، امام علی قاتل جناب عثمان است!!!. بهتان یعنی، امام حسین از دین خارج شده است!!!.
درمان این رذیله اخلاقی هم، همان راهکار همیشگی است؛ پشت پا زدن به هوا و هوس و برگشتن به عقلانیت.
امام علی علیه السلام در این باره میفرمایند: «به جانم سوگند، ای معاویه! اگر دور از هوای نفس به دیده عقل بنگری، خواهی دید که من نسبت به خون عثمان پاک ترین افرادم.» (٢)
یک درصد فکر کنید، شخصی که صفت منافقان را دارد، جزء دایره یاران حضرت بشمار بیاید! درست است که راه ورود به این عرصه باز است، اما هر ورودی، شرایط ورود دارد.
📚 ، ج ۳، ص ۱۰۲؛
٢. نهج البلاغه، کلام ۶
کانال استادعالی_پناهیان
@aali_panahiann
✅#مفهوم شناسی واژه تربیت
♦️واژه «تربیت» از ریشه «ربو» و از باب تفعیل است و به معنی زیادت و فزونی می باشد ؛ چرا که کلمه ناقص، هنگامی که به باب تفعیل برده می شود ، مصدر آنها بر وزن تفعله می شود . مانند : تربیه ، تزکیه ، تحلیه و … ولی تربیت از ماده(ر ب ب)بسیار استعمال شده است ومشتقات آن در ارتباط با پهنای وسیعی در قرآن را در برگرفته است و در بررسی آنچه به عنوان تربیت اسلامی گفته می شود،همین طریق است کلمه (رب) در قرآن به وفور یاد شده است..خلاصه اینکه خدا را مالک و مدبر (رب) خویش گرفتن وبه کاربردن طرح وتدبیر او ذر زندگی پایه های تعریف را تشکیل می دهد واین ملازمت با رب ،انسان را به گونه ای می سازد که می توان امر را یکسره به رب منتسب نمود زیرا او در خاطر ودر حرکت ودر سکوت با رب ملازم است
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
❓سوال) در زمان حضرت فاطمه سلام الله علیها اصلاً چادر وجود داشته که گفته میشود حجاب کامل فقط چادر است؟
✍️جواب) برای پاسخ به این سوال بهتر است اول ببینیم مفهوم حجاب چیست؟ حجاب در لغت به معنی پرده و پوشش است. در اصطلاح هم به معنی پوششی است که بدن را از دیگران میپوشاند. با این تعریف طبیعتاٌ در بین انواع لباسها و حجابها، بهترین حجاب، حجابی است که کاملتر باشد و به نظر میرسد، هم اکنون پوششی بهتر و کاملتر از چادر وجود ندارد.
اما در خصوص اینکه آیا در زمان حضرت زهرا سلام الله علیها چادر وجود داشته یا خیر؟ یکی از چیزهایی که میتواند به خوبی این مطلب را برای ما روشن کند، قرآن کریم است.
خداوند در آیه 59 سوره احزاب به این مطلب اشاره دارد:
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است.»
همانطور که میبینید در این آیه شریفه، کلمه «جلباب» آمده است که به عقیده بسیاری از مفسران به معنی پوشش بلندی است که بدن را در بر میگیرد و امروزه اصطلاحاً به آن چادر گفته میشود.
بنابراین پوششی بلند و پوشاننده بدن مانند چادر در زمان حضرت زهرا سلام الله علیها وجود داشته است و حتی در صورت عدم وجود چادر امروزی در زمان حضرت زهرا سلام الله علیها نیز، با توجه به معنا و مفهوم حجاب، چادر کاملترین حجاب موجود است.
(برگرفته از «بالاتر از بهشت»)
#حجاب
#بالاتر_از_بهشت
🆔 @ShamimeOfoq
💢قول سدید چیست ⁉️
💠قول سديد» سخنى است كه در آن سستى و لغو و دروغ و نفاق نباشد. سخنى كه همچون سدّى محكم، جلو شكّ و شبهه و فساد را بگيرد.
🔺سخن سديد تنها به الفاظ آن نيست، بلكه به محتواى آن است، در واقع اين فكر و انديشه است كه بايد محكم و استوار باشد.
هر شنيدهاى قابل بازگو كردن نيست.
#لبیک_یا_خامنه_ای
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
🍃🍃🍃🌷🌷🌷🍃🍃🍃
#پرسش_و_پاسخ
#سوال 👈اخلاق به چه معناست؟
#جواب 👈اخلاق جمع خُلق است . خُلق حالت و کیفیتی باطنی است که با چشم سر و حواس ظاهری ، دریافتنی نیست در مقابل خَلق عبارت است از حالت و کیفیتی محسوس که با چشم سر و حواس ظاهری دریافتنی است
🔷اخلاق شامل ویژگیهای باطنی و معنوی انسان مانند: مهربانی، نرم خویی، شجاعت و از قبیل ویژگیهاست که با حواس ظاهری دریافتنی نیستند اگر چه میتوان آثار آنها را مشاهده کرد، بنابراین اخلاق صفتها و ویژگیهای باطنی و معنوی انسان است.
#پرسش_و_پاسخ
#اخلاق_اسلامی
#اخلاق_پسندیده
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq