eitaa logo
فرهنگ الفبايي لغت و اصطلاحات
11 دنبال‌کننده
14 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆🔆🔆🔆🔆 👈 سؤال شمارۀ 1411: از نظر قرآن تفاوت «ابلیس» و «شیطان» چیست؟ ✅ پاسخ: 🌼 دو واژۀ «ابلیس» و «شیطان» از نظر مفهومی با هم فرق دارند اما گاهی در قرآن بر یک مصداق دلالت دارند که مختصراً در ذیل به توضیح آن می پردازیم: 🌸 ابلیس به معنای "غم و اندوه" است که از "شدت یأس و ناامیدی" باشد. خداوند می فرماید: «وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُبْلِسُ الْمُجْرِمُون‏»(روم/12) «و روزی که قیامت بر پا شود،‌ تبهکاران نومید و غمگین می شوند». 🍀 بر اساس آیات قرآن کریم،‌ ابلیس یکی از جنیان بوده که بر اثر کثرت عبادت، جزء ملائک قرار گرفت اما بعد از خلقت آدم، چون دستور خداوند‌ را عصیان کرد و بر آدم سجده نکرد، از درگاه الاهی رانده شد. 🌺 شیطان از ماده «شطن» به معنی "میل کردن از حق و استقامت بر آن و نیز دوری از حق" می باشد. به ابلیس از آن جهت شیطان گویند چون او مصداق تام و کامل بر مفهوم فوق است. بر این اساس شیطان بر وزن «فیعال» است اما اگر شیطان را از «شاط» به معنی "سوزان" یا "سوزاننده" بگیریم در این صورت اشاره به جنس شیطان دلالت دارد و وزن آن «فعلان» می باشد. ☘️ اما شیطان به هر موجود طغیانگر و مخالفی گویند خواه از انسان ها باشد یا از جن و یا از حیوانات. و ابلیس را از آن جهت شیطان می نامند که طغیان نموده و دستور الاهی را مخالفت کرد. پس شیطان اسمی عام است،‌ که شامل ابلیس و غیر او می شود. 💐 امام رضا علیه السلام فرمودند: «نام ابلیس، "حرث" یا "حارث" بوده است. و ابلیس نامیده شد زیرا از رحمت خدا مأیوس گردید.» 🌿 ابن عربی، صاحب کتاب فتوحات مکیه در خصوص نامگذاری ابلیس می نویسد: اولین کسی که شیطان نامیده شد، [حارث] بود، پس خداوند او را ابلاس نمود. یعنی از رحمت خود طرد و مأیوسش کرد. @porsemanenoor
اخلاقیات : ح ⁉️حق الناس چیست و اگر صاحبان آن حق در دسترس نباشند چه باید کرد؟ ✅ پاسخ: یعنی مالی که شخص از کسی تلف کرده یا جنایتی که موجب دیه است بر او وارد کرده و یا دینی از او بر گردن دارد و امثال اینها که در صورت دسترسی نداشتن به آنها و لو در آینده و یا از طریق واسطه باید به میزان حق مذکور با اذن حاکم شرعی بنابر احتیاط واجب به فقیر بدهد ⚜️ @Ahkaam ⚜️
اخلاقیات : ف ⁉️توضیح کلمات این آیه👇👇 💢إنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ💢 فسق چيست و فاسق كيست؟ ✅«فسق» در لغت به معناى خارج شدن است و در اصطلاح قرآنى، به خارج شدن از راه مستقيم گفته میشود. اين كلمه در برابر عدالت به كار مى‏رود و فاسق به كسى گويند كه مرتكب گناه كبيره‏اى شود و توبه نكند. واژه «فسق»، در قالب‏هاى گوناگون، پنجاه و چهار بار در قرآن آمده و در موضوعات و مصاديق مختلفى به كار رفته است از جمله: 👈1. در مورد افراد چند چهره و منافق: «إِنَّ الْمُنافِقِينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» سوره توبه آیه 67 👈۲. در مورد حيله گران: ... بِما كانُوا يَفْسُقُونَ‏ سوره اعراف آیه 163 👈۳. در مورد تهمت زدن به زنان پاكدامن(کسانی که به راحتی به این و آن تهمت میزنند): يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ‏ ... أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ‏ سوره نور آیه 4 تفسير نور، ج‏9، ص: 169 💢فتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ💢 ✅👌اینکه خداوند میفرماید اگر فاسق خبری برایتان آورد جستجو بکنید تا معلوم بشود درست است یا نه؟ چون خداوند اصل اولیه را درباره فاسق این گذاشته که حرفش قابل اعتماد نیست هروقت اینها خبری برایتان آوردند حداقلش حداقلش عملا قبول نکنید (یعنی ترتیب اثر ندهید) 👌✅اینکه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله فرمودند واکسن کرونا را از انگلیس و آمریکا اصلا وارد نکنید ما بقی هم با احتیاط بگیرید بر گرفته از همین آیه و اصل عقلایی است که نسبت به کسانی که امتحانشان را بد پس دادند اعتماد صورت نگیرد حالا سوال ماهواره از قسم؟ مومن است یا منافق و فاسق؟؟ 💢فتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ💢 اگر نگویم همه اکثر کسانی که به سخن انسان فاسق(مثلا ماهواره یک نمونه اش) اعتماد کردند پشیمان شدن که گاهی این پشیمانی گران برایشان تمام شده است مثلا سبب جدایی از زن و بچه یا جدایی از دین و ولایت یا اجتماع و... 💢ما فَعَلْتُمْ💢 معلوم انسان فاسق طوری بیان میکند که ما را وادار میکند با وسوسه اش سخنش را انجام بدهیم سؤال: در اين آيه دستور تحقيق و بررسى آمده، ولى درآيه‌ى 12 همين سوره، تجسّس، حرام شمرده شده است، آيا مى‌شود تحقيق و تفحّص، هم حرام باشد و هم واجبپاسخ: آنجا كه تجسّس حرام است، درباره‌ى رفتار شخصىِ مردم است كه ربطى به زندگى اجتماعى ندارد، ولى آنجا كه واجب است، موردى است كه به جامعه مربوط است و مى‌خواهيم بر اساس آن، اقدام و عملى انجام دهيم كه اگر به خاطر احترام فرد، تحقيق و بررسى نكنيم ممكن است جامعه در معرض فتنه و آشوب قرار گيرد. https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
✨🌺✨🌺✨ اعتقادات : م 💢 ✅پرسش: رجعت به چه معناست ..!؟ چگونه می توان در زمان رجعت و حکومت حضرت مهدی (عج) حضور داشت ؟ ✍️پاسخ: رجعت به معنای بازگشت است و منظور از آن زنده شدن عده ای از مردگان و بازگشت آنان به دنیا در دوران ظهور حضرت مهدی است مشهور این است که رجعت به کسانی اختصاص دارد که یا از مؤمنان خالص و یا از کافران خالص بوده اند. 🔹احادیث فراوانی از رجعت انبیا، اولیای خدا به ویژه امام حسین(ع)، امام علی(ع) و اهل بیت(ع) به هنگام ظهور امام مهدی(عج) سخن گفته اند. در برخی احادیث به رجعت جمعی از اصحاب خاصّ پیامبر(ص) و امام علی(ع) اشاره شده است. رجعت شهدا نیز مورد تأکید برخی احادیث است. در کنار اینها، از رجعت کافران و منافقان مهم نیز یاد شده است. تمام این موارد را می توان ذیل عنوان مشهور «خالصان در کفر و ایمان» آورد. 🔸بنابراین رجعت مخصوص ائمه نیست بلکه برخی از مؤمنین هم رجعت می کنند در حديث امام صادق(ص) آمده است: هرکس چهل صبحگاه این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم (عج) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدای تعالی او را زنده خواهد کرد تا در رکاب آن جناب جهاد نماید و به شماره هر کلمه از آن هزار حسنه برایش نوشته می شود و هزار کار بد از او محو می گردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🌐📝🌐📝🌐 اعتقادیات - مناسبات : غ ⁉️پرسش 1: غدیر چه معنایى دارد؟ و چرا حادثه عظیم بیعت مردم با امام على (علیه السلام) با نام غدیر معروف شد؟ 🌺پاسخ: : واژه «غدیر» در لغت به چند معنا آمده است؛ مانند «آبگیر»،«قطعه‌ای از آب»، و«جای جمع شدن آب باران». 🔅غدیر خُمّ در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، در محلی به نام «جُحفه» قرار دارد و در آنجا رود همیشه جارى وجود داشت، چون براى اعلام ولایت امام على (علیه السلام) و بیعت 120 هزار حاجى از زن و مرد، دو روز در آنجا توقف كردند، و در آن هواى گرم و كمبود آب، از آن رود كوچك استفاده مى شد، آن حادثه بزرگ به نام «غدیر» معروف شد. از آن پس در نوشته‌ها و گفته‌ها و شعرهاى گوناگون، روز بیعت عمومى مردم با حضرت امیرالمؤ منین (علیه السلام) با نام غدیر مطرح گردید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
دعا و ذکر : د ⁉️تعريف دعا بعضي از شرايط دعا بحكم عقل، بعضي بحكم شرع و بعضي بحكم هر دو مي باشد. ☺️لغت قبل از هر چيز دعا را در اصطلاح خود، تعريف مي كنيم: درخواست شخص پست و پايين، با خضوع و فروتني، چيزي را از شخص بلند مرتبه، دعا مي باشد.« 🔰شرايط دعا چند شرط از شرايط دعا از اين تعريف برمي آيد كه ابتدا آن ها را برشمرده و سپس ساير شرايط را كه در روايات آمده است بدنبال آنها ذكر مي كنيم: -1[حضور قلب ]با توجه به اين كه دعا عبارت است از خواستن و خواستن امري باطني است، نتيجه مي گيريم كه دعاي بدون حضور قلب، دعا نيست. ]-2[خضوع و فروتني. -3[اميدواري. ]چون خواستن بدون اميدواري تحقق نمي يابد، اميدواري نيز از شرايط دعاست. ]-4[شناخت خدا و اعتقاد به قدرت او و علم او به نياز. زيرا اميدواري كه يكي از شرايط دعا مي باشد در صورتي تحقق مي يابد كه دعا كننده خداوند را شناخته و علم و قدرت او را نسبت به خواسته خود باور داشته باشد. ترجمه المراقبات ص : 231 چهل حديث 1 229 🔰اهمیت دعا فرمود : همانا دعاء، بلائي را كه در تقدير الهي استوار و محكم گشته باشد، بر مي گرداند. نورعلي نور 1 157 امام جعفر صادق (ع) فرمود : نيست كسي كه از بلاء بيم داشته باشد و در آن به دعاء پيشي نگيرد مگر آنكه خداوند آن بلاء را از او برگرداند. آيا نمي داني كه امير المؤمنين (ع) فرمود: بدرستي كه رسول خدا (ص) فرمود: اي علي گفتم: لبيك اي رسول خدا. فرمود: همانا دعاء، بلائي را كه در تقدير الهي استوار و محكم گشته باشد، بر مي گرداند. نورعلي نور 1 157 ☺️برچسب ها : منتقل شد https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan
اخلاقیات : و ⁉️وحدت اسلامی 👈وحدت از نظر لغوی به معنای انفراد و تنهایی است،(1) ولی دارالتقریب اسلامی در ایران، وحدت اسلامی را در اصطلاح چنین تعریف کرده است: 👈وجود روحیه برادری دینی و و پیروان مذاهب اسلامی براساس اصول مسلم و مشترک اسلامی و اتخاذ موضع واحد برای تحقق اهداف و مصالح عالیه امت اسلامی و واحد در برابر اسلام و به و عملی هریک از مسلمانان به مذهب خود.(2) در روایت های دینی از وحدت بیشتر با عنوان جماعت یاد شده و پیامبر اسلام درباره معنای آن، فرموده است: «اسلام ده بخش دارد... بخش نهم جماعت است که به معنای الفت است...».(3) 1- لسان العرب، ج3، ص 446. 2- http://www.taghrib.ir/tmain_fa.aspx?lng=famode=artartid= 3- بحارالانوار، ج 6، ص 109. 👈الفت، به معنای جمع است، مانند الفت علم و عمل با یکدیگر که باید با هم باشند.(1) بنابراین، مسلمانان نیز باید در کنار یکدیگر و با هم باشند. از سوی دیگر، قرآن مجید از وحدت، به برادری تعبیر کرده است، برای نمونه: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ ... ؛ همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند...». (حجرات:10) بر اساس این آیه، رابطه میان مؤمنان باید براساس برادری باشد. در این تعبیر، نکته هایی نهفته است، از جمله: 1. دوستی دو برادر، عمیق و پایدار است. 2. دوستی دو برادر، دوسویه است، نه یک سویه. 3. دوستی دو برادر، براساس فطرت و طبیعت است، نه انگیزه های مادی و دنیایی. 4. دو برادر در برابر بیگانه، یگانه و بازوی یکدیگرند. 5. اصل و ریشه دو برادر یکی است. 6. رابطه برادری، سبب گذشت و چشم پوشی است. 7. برادر در شادی برادرش شاد و در غم او غمگین است.(2) 👈امروزه برای اظهار علاقه و یگانگی، واژه های رفیق، دوست، همشهری و هم وطن به کار می رود، ولی اسلام کلمه برادر را به کار برده که پربارترین واژه ها در این زمینه است. در حدیثی، دو برادر دینی به دو دست تشبیه شده اند که یکدیگر را شست وشو می دهند.(3) 1- لغت نامه های العین و مجمع البحرین، لغت الفت. 2- تفسیر نور، نک: حجرات:10. 3- تفسیر نور، نک: حجرات:10. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود: مؤمنان بسان یک انسان هستند که اگر عضوی از او به درد آید، دیگر اعضای بدن با تب و شب بیداری با او هم دردی می کنند. (1) اتحاد جامعه اسلامی (ملت و امت) بر نگرشی برادرانه استوار است و در این نگرش، برادران ایمانی، عضوی از بدن به شمار می آیند. آیا اگر عضوی از بدنتان بیمار شود، نخستین راه حل را قطع آن عضو می دانید یا قطع عضو را به زمانی وامی نهید که واقعاً راه دیگری نباشد؟ آیا اگر برادر شما خطایی کند، نخستین اقدام شما قطع رابطه و دشمنی با او خواهد بود؟ منظور از اتحاد جامعه اسلامی (ملت و امت)، نه یکسان شدن افکار و یک جور اندیشیدن است که امری نشدنی است و نه نابودی اصول مذهب حق؛ بلکه برعکس، هدف حفظ این اصول است. برای حفظ این اصول گاه لازم است از برخی فروع گذشت و گاه ضرورت دارد از انجام آشکار اموری که خشم پیروان دیگر مذاهب را برمی انگیزد، پرهیز کرد. امام باقر(ع) فرمود: «لَا تَبُثُّوا سِرَّنَا وَ لَا تُذِیعُوا أَمْرَنَا؛ راز ما را پخش نکنید و فرمان ما را آشکار نسازید». (2) بنابراین، این پنهان کاری ها در مذهب حق، برای این است که خشم اکثریت برانگیخته نشود و رابطه برادری میان مسلمانان برقرار بماند و آنچه امروزه بر سر مسلمانان عراق و پاکستان می آید، فراگیر نشود. تنها در این صورت، مذهب حق پایدار و پابرجا می ماند. 1- متقی هندی، کنزالعمال، ج1، ص 143، ح694؛ صحیح مسلم، ج 12، ص 468، نسخه المکتبه الشامله، ویرایش دوم. 2- محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج2، ص 222. وحدت یعنی دو گروه که با هم اشتراکات و اختلافاتی دارند، در مورد اشتراکاتشان با هم هماهنگ شوند و در مورد اختلافاتشان جوری با هم برخورد منفی نکنند که باعث تفرقه بشود. ... وجود حتی یک وجه اشتراک، علی رغم وجود هزاران اختلاف، قادر خواهد بود از اشیای جدا از هم، «مجموعه» بسازد.(1) 1- 9.www.rahpouyan.com/forum 👈برگرفته از : انسجام اسلامی: زمینه ها، مبانی، موانع و راهکارهای اتحاد اسلامی/ لطفعلی لطیفی پاکده؛ تهیه کننده مرکزپژوهشهای اسلامی صداوسیما. مشخصات نشر : قم : دفترعقل، 1388. https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan
اخلاقیات : ن - ا - ق ⁉️نظم و انضباط و قانون مداری 👈«نظم» در لغت به معنای آراستن، بر پا داشتن، ترتیب دادن کار و... [۱] 👈و در اصطلاح نظامی به معنای پیروی کامل از دستورهای نظامی است. [۲] 🔰انضباط نیز به معنای نظم و انتظام، ترتیب و درستی، عدم هرج و‌ مرج، سامان‌پذیری و آراستگی است. [۳] ۱. صفی‌پور، بدالرحیم بن عبدالکریم، منتهی الارب، واژه نظم. ۲. معین، محمد، فرهنگ معین، واژه نظم. ۳. دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه، واژه انضباط. 🔰کاربرد اين لغت در موضوع نظم است. برچسب ها: ، انضباط، https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan
اعتقادات : د ⁉️تعریف دين 👈 ، عقايد و دستورهاى عملى و است كه پيامبران از طرف خدا براى و بشر آورده اند؛ دانستن [و باور] اين عقايد و انجام اين دستورات سبب انسان در دو جهان است . ☺️آموزش دين ، علامه طباطبايى 1، ص 9. 👈دين عبارت است از تكاليف بشري در شكل اوامر خدائي . ☺️ كانت 👈دين عبارت است از شناختن و نگاه داشتن ارتباط انسان با آفريدگار خود. ☺️ كاظم زاده ايرانشهر 👈دين عبارت است از اوامر و نواهى و فرموده‏هاى پروردگار متعال. ☺️احتجاج-ترجمه جعفرى ج‏1 423 👈 تمام شرايع و اديان و تمام احكام و اخلاق و معاملات و بدايات و نهايات و ارتياضات براي تهيه حصول لقاء الله است شرح حديث جنود 406 1 🔰کار اين لغت در موضوع دين است. برچسب ها: https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan
اخلاقیات : ت ⁉️تغافل به چه معناست و اصول آن چیست ؟ تغافل و چشم پوشی کردن به این معنا نیست که انسان اصول آن را زیرپا بگذارد؛ مثلا: فرزندش نماز نخواند و یا روزه نگرفت و یا مرتکب گناهان صغیره و کبیره شد، تغافل کند و چیزی نگوید! نه ، تغافل به این معنا نیست...! تغافل هیچ گاه باب امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد، نصیحت و توصیه را نمی‌بندد و این موارد، بایستی سرجای خود انجام شود . گاهی، خطایی از شخصی سر می‌زند که قابل چشم پوشی و نادیده گرفتن است و انسان می‌تواند از آن خطا بگذرد و چشم پوشی کند و آن خطا را نادیده بگیرد،که به این عمل ،تغافل می گویند. انسان در زندگی خود گاهی باید از تذکر دادن مکرر و برخورد جدی دوری کند و با تغافل، از خطای دیگران بگذرد تا بتواند زندگی اش را با خوشی و صمیمیت پیش ببرد. 📚 گزیده‌ای از بیانات حجت الاسلام والمسلمین محمد طاهری 🆔@sarayehekmaatt
🧠 عقل به چه معناست ؟ گفته شد طبق روایات و بیانات معصومین علیهم السلام، هر زمان که دنبال خواهش های نفسانی برویم، عقلمان دزدیده می شود و به قربان گاه رفته و توسط نفس نابود می شود(۱) سوالی که شاید به ذهن بیاید این است: ما با اینکه در طول عمرمان کم و بیش به دنبال خواهش های نفسانی رفتیم، هنوز عقل داریم؛ اما طبق روایات باید تا کنون دیوانه شده باشیم و عقلمان را از دست داده باشیم! جواب این است که ما یک اشتباه راهبردی در معنا کردن عقل داریم. واژه مقابل عاقل بودن، دیوانگی نیست؛ در تعابیر روایات ما آمده است که واژه مقابل عقل، جهل است. اگر می خواهیم ببینیم عاقل هستیم یا نه، این طمع‌ها عقل ما را دزیده و برده است یا نه، نگاه به حکمت 70 نهج البلاغه شریف کنیم. حضرت فرمودند: لاَ تَرَى اَلْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً؛ جاهل یا افراط می کند و یا تفریط می کند. شخص جاهل، از نقطه اعتدال و مسیر مستقیم منحرف می‌شود. اکثر مردم همینطور هستند. در اکثر موارد، در دینداری و در زندگی افراط و تفریط می کنند. ما ببینیم عاقل هستیم یا جاهل؛ افراط و تفریط می کنیم یا نه. 📚 گزیده ای از بیانات حجت الاسلام والمسلمین طاهری 🔻پاورقی: ۱. رجوع کنید به: «وقتی که شمشیر طمع کشیده می شود!» و «آثار شوم طمع ورزی در بیان امام کاظم علیه السلام» https://eitaa.com/joinchat/449839258C828ed35f93
اعتقادات : ش ⁉️مفهوم شیعه در لغت واژه شیعه ازنظر لغت دردومعنا به کار رفته است ۱- موافقت و هماهنگی دوفرد یا دوگروه درعقیده یا عمل، بدون این که یکی تابع دیگری باشد، چنان که در ( لسان العرب) امده: (( شیعه جماعتی راگویند که بر امری اجتماع کنند پس هرقومی که برامری اجتماع کنند ، شیعه نامند)) این معنا در قرآن کریم نیز به کار رفته است چنانکه از حضرت ابراهیم علیه السلام به عنوان شیعه حضرت نوح علیه السلام یاد شده است(( وَ اِنَّ مِن شیعَتِهِ لَاِبراهیم)) ۱ حضرت ابراهیم علیه السلام از پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت بود و پیرو شریعت نوح نبوده ولی از آنجا که روش او در توحید هماهنگ با روش نوح بود شیعه نوح( هم آهنگ بانوح) نامیده شده است ۲-متابعت و پیروی ازدیگری در((قاموس المحیط)) آمده است شیعه رجل، اتباع و انصار اوستا پیروی از عقیده و راه و رسم دیگری معمولاً با محبت و همراه است در کاربرد واژه شیعه نیز این معنا مراد است چنانکه قرآن کریم در مورد فردی قبطی که از هواداران و پیروان حضرت موسی علیه السلام بود فرموداست (( در آن حال آن شخص شیعه از موسی دادخواهی و یاری علیه دشمن خواست))۲ از دو معنای یاد شده معنای دوم شناخته شده‌تر و معروف‌تر است و هرگاه قرینه‌ای در میان نباشد همین معنا اراده خواهد شد چنان که در کتب لغت و تفسیر نیز این معنا بیشتر مورد توجه واقع شده است ۱،سوره صافات آیه ۸۳ ۲،سوره قصص آیه ۱۵
اعتقادات : ش ⁉️مفهوم شیعه در اصطلاح مورخان و محققان در ملل و نحل عنوان شیعه را به طور مطلق برشیعه دوازده امامی اطلاق می‌کند ۱-شهرستانی میگوید(( به کسانی که فقط از علی علیه السلام پیروی نموده و امامت و خلافت او را به سبب نص و وصیت پذیرفتند شیعه اطلاق می‌شود ( الملل و النحل، ج۱ص۴۷) ۲- ابن خلدون می‌نویسد (شیعه در لغت به معنای همراه و پیرو هست اما درعرف فقیهان و متکلمان به پیروان علی و اولاد او اطلاق میشود) (مقدمه ابن خلدون ص۱۳۸) ۳- میر سید شریف جرجانی می‌نویسد ((شیعه به کسانی گفته می‌شود که از علی علیه السلام پیروی نموده امامت او را پس از رسول خدا پذیرفتند و معتقدند که امامت از او و فرزندانش خارج نمی‌شود)) (کتاب التعریفات ص۵۷) ابوالحسن اشعری می‌گوید (( به شیعیان به این جهت شیعه اطلاق می‌شود که از علی علیه السلام پیروی نموده او را بر سایر اصحاب پیامبر مقدم می‌دارند)) ( مقامات الاسلامیین ص۶۵) دکتر ناصر بن علی عایض حسن الشیخ- ازنویسندگان وهابی- می‌گوید ((کلمه شیعه، معنای اصطلاحی خاصی به خود گرفته وبه کسانی اطلاق می‌شود که امامت را از مصالح عمومی نمی‌دانند تا نظر امت در آن معتبر باشد بلکه آن را رکنی از ارکان دین دانسته و معتقدند که جایز نیست پیامبر صلی الله علیه و آله از تعیین امام پس از خود غفلت نموده و یا آن را به امت واگذار نماید بلکه بر او واجب است تا چنین شخصی را معرفی نماید)) عقيدة السنة والجماعة في الصحابه الكرام ، ج٣ صص٨٩١و٨٩٠
اعتقادات : ت ⁉️تشییع در اصطلاح تشیع در اصطلاح از نگرشی برخاسته است که امامت را منصبی الهی دانسته معتقد است که انتخاب امام به وسیله نص و از جانب خداوند صورت می‌گیرد در این میان پیامبر گرامی اسلام نیز به پیروی از سنت الهی که در میان انبیای گذشته نیز وجود داشته به دستور خداوند امامان و اوصیای بعد از خود را معرفی کرده است این بزرگواران که اول آنان علی بن ابیطالب است و آخر آنان امام مهدی هم در زمینه مرجعیت دینی و هم در بخش ولایت حاکمیت و رهبری جامعه امام و مقتدای مردم پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هستند
احکام فقهی : ط ⁉️عده طلاق چیه؟🤔 📚 پاسخ : ✍️مراجع عظام: عِدّه مدت زمان معینی است که زن پس از جدایی از شوهر، باید صبر کرده و تا پایان آن مدت ازدواج نکند. 🔰عده ممکن است به سبب یکی از امور زیر باشد:👇👇👇 طلاق، فسخ ازدواج، فوت شوهر، اتمام مدت عقد و یا بذل آن در ازدواج موقت و آمیزش به شبهه. در صورتی که آمیزش به شبهه، سبب عده باشد، تا پایان مدت معین باید بین زن و همسرش آمیزش صورت نگیرد. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @porseman1402 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
احکام فقهی : م ⁉️رد مظالم چیه؟🤔 📚 پاسخ : ✍️آیت الله خامنه ای: مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهى‌هايى گفته مى‌شود که انسان از روى ظلم و بى‌عدالتى از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است، و حکم شرعى آن اين است که اگر صاحب آنها را مى‌شناسد بايد عين اموال را به آنها برگرداند، و اگر صاحب آنها را نمى‌شناسد و معلوم نيستند، اين اموال و بدهى‌ها را بايد از طرف آنها به فقرا صدقه بدهد و براى اين کار احتیاط مستحب آن است که از حاکم شرع اذن بگيرد. ✍️آیت الله سیستانی: اموال و بدهی‌هایی است که شخص از روی ظلم از دیگران گرفته یا ضایع نموده و به آنها نپرداخته و حکم شرعی آن این است که چنانچه صاحب آن را بشناسد باید به او برگرداند ، و اگر نمی شناسد یا از پیدا کردن او مأیوس است به فقیر متدین صدقه بدهد و برای این کار بنابر احتیاط باید از مرجع تقلید اجازه بگیرد . ✍️آیت الله مکارم: منظور از رد مظالم، حقوق الناس قطعي يا احتمالي است که انسان، صاحب آن را دقيقا نمي شناسد يا اگر مي شناسد امکان رساندن مال به او وجود ندارد و حتي به آشنايان و وارثان شرعي او نيز دسترسي ندارد که آن را به مرجع تقليد خودش مي دهد يا با اجازه او به مصرف نيازمندان مي رساند. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @porseman1402 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
احکام فقهی : م ⁉️موسیقی حکم گوش کردن موسیقی چیه؟حرامه گوش کنم؟🤔 📚 پاسخ : ✍️آیت الله خامنه ای: موسیقی حرام ویژگیهایی دارد : هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسيقی حرام محسوب می‏شود موسيقی لهوی مضلّ عن سبیل الله آن است که به سبب ويژگيهايی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است. ✍️آیت الله سیستانی: غنا و آواز خوانی به طور کلی حرام است و آن بنابر نظر و رأی برگزیده ما،عبارت است از کلام بیهوده ولهوی که با آواز وآهنگ متناسب در نزد اهل لهو و لعب،اجرا می شود و تلاوت قرآن،دعاو ثنای انبیاءو اولیاء وامامان اهل بیت هم با همین وضع و آهنگ حرام است و خواندن چیزهای دیگر از انواع کلمات غیر لهوی مانند سرودهای حماسی ،رزمی با همان لحن و آهنگ غنایی که یاد شد،بنابر اختیاط واجب حرام است.و اما آوازهایی که تعریف مابر آن صدق نکند،ذاتاً حرام نمی باشد. ✍️آیت الله مکارم: کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. موسیقی که آموزش داده میشود اگر از قسم حرام باشد، کار و درآمد از راه حرام جایز نیست. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @porseman1402 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
احکام فقهی : غ ⁉️غیبت چیه؟🤔 📚 پاسخ : 🔹غیبت کردن از نظر شرعی 👇👇👇 ✍️مراجع عظام(آیت الله خامنه ای و سیستانی و مکارم): غیبت کردن حرام و از گناهان کبیره است؛ البته به جز جایی که از حرمت غیبت استثنا شده است. 🔹غیبت در اصطلاح فقهی👇👇👇 ✍️آیت الله خامنه ای:غیبت آن است که پشت سر مسلمان، عیبی گفته شود که عرفاً مستور (پوشیده)است؛ مشروط به اینکه به قصد تنقیص(ناقص شمردن،کم شمردن) باشد یا درنزد عرف، تنقیص به حساب آید. ✍️آیت الله سیستانی:مراد از غیبت این است که انسان عیب پنهانی (مستور) شیعة دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بگوید. ✍️آیت الله مکارم:غیبت آن است که عیب پنهانى کسى را پشت سر او بگویند؛ ولى اگر مسئلة مهمى مطرح باشد، مانند مشورت و اصلاح،ذاتا این کار استثنا شده است و غیبت شمرده نمیشود. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @porseman1402 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
احکام فقهی : ن ⁉️نیت چیه و چطور باید نیت کرد؟🤔 📚 پاسخ : ✍️مراجع عظام(آیت الله خامنه ای و سیستانی و مکارم): نیت یعنی👈 این که قصد انجام یک عبادت روبرای داشته باشیم😊 نیت از ارکان نماز است و اگر عمداً یا اشتباها ترک شود نماز باطل میشود مهم👈 لازم نیست نیت رو به زبان بیاریم یا حتی در دل مثلا بگوییم چهار رکعت نماز ظهر میخوانم قربه الی الله... همین که آگاهی داشته باشیم چه کاری انجام میدهیم کفایت می کند،اگر کسی پرسید چکار انجام میدی؟بگیم نماز ظهر میخوانم(مثلا) ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @porseman1402 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
احکام فقهی : غ ⁉️غسل چیه؟ چند نوع غسل داریم؟؟🤔 📚 پاسخ : ✍️مراجع عظام(آیت الله خامنه ای و سیستانی و مکارم): به شستن بدن از سر تا پا به کیفیت خاصی که از سوی شارع تعیین شده وبرای قصد قربت و فرمان الهی است،غسل گفته می شود غسل دو نوع است: 🔹غسل واجب 🔹غسل مستحب ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @porseman1402 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
احکام فقهی حرف : خ ⁉️خمس چیه؟وبه‌چه چیزهایی خمس تعلق میگیرد؟🤔 📚 پاسخ: ✍️مراجع عظام(آیت الله خامنه ای و سیستانی ومکارم): خمس در اصطلاح فقهی، به معنای پرداخت و برخی موارد دیگر مانند معدن و گنجو.. می باشد؛ بنابراین هرگاه انسان از طریق زراعت یا کارگری و کارمندی و...درآمدی به دست بیاره، چنانچه از مخارج سال خودش و همسر و فرزندان و سایر کسانی که نفقه آنها را می ‏دهد زیاد بیاد، باید خمس (یک پنجم یا بیست درصد) اون رو پرداخت کنه ✍️خمس دو بخش تقسیم میشود: 🔹نصف سهم امام میباشد که باید به مرجع پرداخت شود 🔹نصف دیگر سهم سادات نیازمند میباشد که: ⬅️آیت الله مکارم میفرمایند بنابراحتیاط واجب باید برای پرداخت سهم سادات به خودشون،از مرجع اجازه گرفته بشه ⬅️ایت الله سیستانی میفرمایند برای پرداخت سهم سادات به خودشون،احتیاط مستحب است مجتهد اجازه گرفته شود ⬅️آیت الله خامنه ای میفرمایند برای پرداخت سهم سادات از مجتهد اجازه گرفته شود ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ @porseman1402 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄. .
💠14ذوق و سلیقه بین مردم هست شما چگونه اید؟ 💠اول قرآنی با انواع و اقسام مطالب قرآنی صفا می کنند؟ 💠دوم حدیثی از انواع و اقسام مطالب حدیثی لذت می برند؟ 💠سوم سخن بزرگان به انواع و اقسام مطالب از زبان عشق می ورزند؟ 💠چهارم شعر و ضرب المثل و انواع تمثیل که برای آنان لذت بخش است؟ 💠پنجم داستان طنز لطیفه ها را خوب می خوانند و گوش می گنند؟ 💠خصوصا اگر بصورت راحة الحلقوم یعنی موضوعی و دسترسش آسان باشد؟ ✅ « موضوع اسلامی با تمام این ویژگی ها همراه با ها ها و اینجاست👇👇👇 https://eitaa.com/manabe_eslami/159
علماء و دانشمندان حرف م ❇️موضوع : «مفید» احتجاج مفید درباره «مفید» ، «ابن شهر آشوب» رحمت اللّه علیه در «معالم العلماء» در ترجمه شیخ مفید گفته: این لقب را « صاحب الامر علیه السلام » به شیخ مفید داد چنان چه «محدث قمی» در «فوائد الرضویه» فرموده : در توقیع شریف «حضرت بقیۀ اللّه علیه السلام» مرقوم است: »للشیخ السّدید والمولی الرشید الشیخ المفید» . اما بنابرآن چه در میان مردم مشهور است و چنان چه در کتاب های « سرائر» و «مجالس المؤ منین» ودیگران نوشته اند « قاضی عبدالجبار معتزلی» در بغداد در مجلس درس نشسته بود و ائمه فریقین شیعه و سنی همه حاضر بودند شیخ مفید که مجتهد شیعه بود و قاضی نام او را شنیده بود ولی او را ندیده بود در مجلس درس حاضر شد و در محلّ کفش کن مجلس نشست و بعد از لحظه ای خطاب به قاضی کرده گفت: اگر اجازه بدهید از علماء سؤ الی دارم . قاضی گفت: بپرسید . گفت : آن خبر که طایفه شیعه روایت می کنند که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر درباره علی علیه السلام فرموده : « من کنت مولاه فعلی مولاه » صحیح است یا شیعه آن را ساخته است؟ قاضی گفت : خبر صحیح است . شیخ گفت : پس این خلاف ها وخصومت ها چیست؟ قاضی گفت : ای برادر این خبر روایت است ولی خلافت ابابکر درایت است . آدم عاقل درایت را برای روایت ترک نمی کند . شیخ دوباره پرسید: چه می گوئید درباره خبری که از پیغمبر است که فرمود : « یا علی حربک حربی و سلمک سلمی- یا علی جنگ با تو جنگ با من است و صلح با تو صلح با من است» آیا این خبر صحیح است؟ قاضی گفت: ای برادر آن ها که با علی جنگیدند بعداً توبه کردند . شیخ فرمود : ای قاضی جنگ با علی علیه السلام درایت است ولی توبه کردن آنان روایت است . و به قول شما روایت در مقابل درایت اعتبار ندارد . قاضی نتوانست جواب بدهد مدتی سر به زیر انداخت. بعد گفت: تو که هستی؟ شیخ گفت: من محمد بن محمد بن نعمان حارثی هستم . قاضی برخواست و دست شیخ را گرفت و در جای خود نشاند و گفت: انت المفید حقّاً علماء را خوش نیامد . قاضی گفت: این مرد مرا الزام کرد ، اگر شما جواب او را میدانید بگوئید . همه ساکت ماندند . (1) 1- - فوائد الرضویه، ص2 منبع: داستان هایی از آثار و برکات علماء ، ص12 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم برای ترویج فرهنگ دینی لطفا به اشتراک بگذارید(لطفا عضو کانال شوید وبه دیگران نیز توصیه کنید یاعلی) کانال داستان قرآن در ایتا https://eitaa.com/dastanquran کانال داستان قرآن در سروش http://sapp.ir/dastanquran در تلگرام @Dastanquran
علم الحروف: علمی است که صاحبان آن علم ادّعا دارند که بوسیله علم جفر تمامی حوادث عالم را تا انقراض عالم می‏دانند. و صورت کامل و صحیح این علم مخصوص ائمّه اطهار علیهم السلام است. در مجمع البحرین می‏نویسد که علم جفر و علم جامعه دو کتابی است که علی‏علیه السلام در آن دو کتاب تمامی علوم و حوادث را تا انقراض عالم به طریق علم حروف تهجی و ابجدی با املاء رسول اکرم‏ صلی الله علیه وآله بر پوست بز و پوست گوسفند حتی ارش خراشیدن صورت و پوست، و نصف خراشیدن پوست همه را نوشته است. همه امامان معصوم‏علیهم السلام آن علم را می‏دانند و به آن نگاه کرده بوسیله آن علم حکم می‏کنند. و نیز بر این قضیّه شاهد آورده و حدیثی از امام صادق‏علیه السلام نقل می‏کند که امام صادق‏علیه السلام فرمود: “عندی الجفر الأبیض و الجفر الأحمر” “پیش من علم جفر سفید و جفر سُرخ است.” زید بن ابی العلاء سؤال کرد یابن رسول اللّه چه چیز در جفر سفید هست؟ امام فرمود: در آن (مطالب) زبور داوُد، و تورات موسی، انجیل عیسی، صحف ابراهیم و حلال و حرام مُصحف فاطمه‏علیها السلام است و هر آنچه که مردم در دانستن آن به ما احتیاج دارند و ما به کسی احتیاج نداریم (در آن کتاب موجود است.) و نیز در حدیث دیگر نقل کرده که شخصی از امام صادق‏علیه السلام پرسید: و ما الجفر؟ یعنی جفر چیست؟ امام فرمود: آن علمی است که در پوست بز و گوسفند که روی هم پیچیده (نوشته شده) و در آن سلاح رسول خداصلی الله علیه وآله و تمامی کتب آسمانی و مُصحف فاطمه‏ علیها السلام است.
علم لیمیا علم تسخیرات است. در این شاخه چگونگی تأثیرهای ارادی در صورت اتصالش با موجودات ماورائی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. لیمیا منجر به کسب قدرت تسخیر جن و روح می‌شود. منظور از تسخیر آن است که موجودات در اختیار و به فرمان انسان باشند. معمولاً افـراد سودجـو برای رسیدن به اهداف خود(که عمدتاً اهداف غیر معنوی و مادی است) از این موجودات تسخیر شده بهره می‌برند. علمی است که بوسیله آن روح در بدن دیگری انتقال دهند. کیفیّت تمزیج قوای فاعله عالیه با مفعوله سافله تا فعل غریب از آن حادث گردد. علم هیمیا در علم هیمیا، ترکیب قوای عالم بالا با عناصر عالم پایین مد نظر است و به آن علم طلسمات نیز می‌گویند. در طلسم از طریق برخی ابزار و وسایل مادی(عناصر عالم پایین) نیروهای ماورائی جهت انجام کارها به خدمت گرفته می‌شوند. ظاهراً طالع‌بینی نیز زیر مجموعه هیمیا می‌باشد. در طالع‌بینی: اعتقاد بر این است که محل و موقعیت قرار گرفتن ستارگان در لحظه تولد نوزاد، برسر نوشت و آینده او تأثیر می‌گذارد و از این طریق نسبت به پیشگویی در مورد آینده اقدام می‌شود. طالع‌بینان معمولاً با استناد به تأثیرات ماه، خورشید و ستارگان دیگر پیشگویی می‌کنند در کل پیشگویی و اطلاع از اخبار آینده مورد تأیید نمی‌باشد، هر‌چند که ممکن است این کار عملی باشد. اگر لازم بود انسان از آینده با خبرباشد، مسائل آینده در حجاب و پوشش قرار نمی‌گرفت و یقیناً پوشیده بودن آن حکمت الهی داشته و خیر عموم در آن است. علم سیمیا: علمی است که انسان بوسیله یادگیری آن قدرت برای انجام کارهای خارق العاده پیدا می‏کند. ترکیب نیروهای روانی و جسمانی است. به عبارت دیگر هماهنگ ساختن و خلط کردن قوای ارادی با قوای مخصوص مادی می‌باشد. از این علم برای دست‌یابی و تحصیل قدرت در تصرفات عجیب و غریب در امور طبیعی استفاده می‌شود. برای مثال تصرف در خیال مردم و تغییرآن از این دسته است.