هجمه اصلاحطلبان به نصیری را باور کنیم؟
✍ جعفرعلیاننژادی
▪️در حالی که همه فکر و ذکر جبهه انقلابی معطوف به اختلافات درونجبههای و وزنکشی سیاسی است، نشریات زنجیرهای اصلاحطلب، در حال مشق ادبیات جنبشی و مشاوره به اپوزیسیون خارجنشین هستند.
▫️ما گول واکنش منفی این جریان به اظهارات مهدی نصیری را خوردیم، نفهمیدیم آن خطشکنی، فتح بابی در موضوع بود.
▪️درست است که اصلاحطلبان بر ایده اتحاد تاجزاده و شاهزاده نصیری حمله بردند، اما روح حاکم بر این ایده، که اتحاد اصلاحات با اپوزیسیون است، نفی نشد.
▫️در عوض به همان بهانه شروع به تحلیل و یادداشت و تفسیر کردند و علنا راهها و شیوههای همدستی با اپوزیسیون خارجنشین را مورد بررسی قرار دادند.
▪️هفتهنامه صدا، در صفحات لایی خود، دو صفحه کامل را به مقالهای از یک استاد ایرانی دانشگاه آلبرتا اختصاص داده است که علنا در حال مشاورهدادن به اپوزیسیون برای جنبشیکردن جامعه ایران است.
▫️نویسنده با بازخوانی فتنه ۸۸، به اپوزیسیون پیشنهاد میدهد، برای تحریک اجتماعی دنبال فرصتگشوده سیاسی نباشید.
▫️در عوض، توصیه میکند به آنچه از ۸۸ آموختند، بازگردند. اینکه خود کنشگران باید فرصت گشوده را رقم زنند.
▫️آنها هم تا زمانی که مجبور نشوند، وارد میدان نمیشوند، یعنی وقتی که باور کنند عدالت و ارزشهایشان در بالاترین حد ممکن نقض شده است.
▫️درواقع دارد راه تحریک باورها را نشان میدهد.
@jafaraliyan
چرا حسن روحانی دستبردار نیست؟
✍جعفر علیان نژادی
🔸 برای حسن روحانی روشن است چرا رد صلاحیت شده است، اما اینکه چرا حاضر به پذیرش آن موارد نیست و شورای نگهبان را متهم میکند، چند دلیل دارد:
🔸الف. هنوز در حال و هوای ریاستجمهوری بوده و فکر میکند نماینده ملت است.
▫️حسن روحانی در دوران ریاستجمهوری با تصور دارا بودن سرمایه اجتماعی و حمایت مردمی، با خیال راحت دست به دوقطبیسازی زده و مخالفان خویش را منکوب میکرد. از زیر بار مسئولیت خطاها و تصمیمات اشتباه خود در میرفت و دیگر ارکان حاکمیت را متهم بهمانعتراشی و اخلالگری میکرد. تیم رسانهای و عملیات روانی او هم به خوبی افکار عمومی را متاثر از این حاشیهسازی میکرد. این عادت رفتاری گویا پس از دوران ریاست جمهوری در او ترک نشده و هنوز در همان حال و هوا است.
🔸ب. از مشاورههای «غلط» رنج میبرد و یک نفر پیدا نمیشود به او حرف «رک و راست» بزند.
▫️رفتار عالیجنابانه و از بالا به پایین حسن روحانی چیزی نبوده و نیست که از کسی پنهان مانده باشد، این رفتار در گلهگذاری برخی وزرای کناررفته و مدیران کنارزده شده کابینه منعکس میشد. دلالت عینی این رفتار، در استبداد رای او نمایان بود. برخی تصمیمات مهلک، دلبخواهی و کارشناسی نشده اقتصادی در زمان روحانی از جمله تعیین عدد ارز 4200، به طور مشخص حاصل رای او بوده است. حالا نیز برخی از همان افراد در قامت مشاوران فرمانپذیر، دور او را گرفتهاند. آنچه از آن دوران باقی مانده است، رودربایستیهایی است که دست آن مشاوران را برای دادن تحلیل های رک و راست به روحانی میبندد. آنها مجبورند به روحانی امید واهی داده و برای تداوم بازیگری سیاسی او طرح و نقشه بریزند.
🔸ج. میداند قانون به شورای نگهبان اجازه نداده، دلایل ردصلاحیت افراد را انتشار عمومی کند، هر چند در اصلاحیه جدید، به شورای نگهبان حق دفاع در مورد اظهارات خلاف واقع فرد مدعی داده شده است.
▫️اهمیت این موضوع از آنجایی ناشی می شود که نیمی از اعضای شورای نگهبان فقیه و حقوق آشنا و نیمی دیگی حقوقدان با دانش و امتحان پسداده هستند. موضوع رعایت قانون برای چنین جمع برگزیدهای از حقوقدانان، در درجه اول اهمیت قرار دارد. حسن روحانی و تیم مشاورین او، این را به خوبی میدانند، بنابراین دست روی بندهایی از موارد ردصلاحیت میگذارند که اگر شورای نگهبان هم در مقام پاسخ برآمد، گزندی حیثیتی به وی در دادگاه افکار عمومی وارد نیاید. مسلما حق دفاع برای شورای نگهبان در چارچوب همان دعاوی گزینش شده روحانی، ممکن است و شورای نگهبان بنابر اسم و رسمش، خود را ملزم و مکلف به پاسخ در چارچوب تعریف شده قانون میداند.
🔸د. میخواهد موارد رد صلاحیت را حاصل تحلیلهای اشتباه و سلیقهای شورای نگهبان نشان دهد، نه تخلفات محرز خود.
▫️حسن روحانی و مشاورینش که خیالشان از رفتار در چارچوب قانون شورای نگهبان راحت است، با خوانش خلاف واقع از عناوین کلی ردصلاحیت خود، میخواهد تخلفات محرز ذیل آن را نادیده گرفته و حاصل نوعی اعمال سلیقه یا تحلیل غلط اعضای محترم شورای نگهبان جا بزند. موضوعی که در همین بیانیه دفاع از جمهوریت با انواع و اقسام تکنیکهای فرافکنی، فرار به جلو، مظلومنمایی و استمدادطلبی از مردم، راه یافته است.
🔸ه. نگران آینده خود بوده و این موضوع را مقدمهای برای برخوردهای قانونی بعدی میداند.
▫️در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، جادستهای بارز و بسیاری برای جرمانگاری و حقستانی عمومی وجود دارد. ملموسترین دستگیره، انواع و اقسام بیعملیها در لحظات بحرانی و سرنوشتساز است. بیعملیهایی که میتوان گفت حاصل تصمیم اشتباه یا خطای سهوی کارگزار نبود، بلکه بیشتر حاصل نوعی لجبازی، استبداد رأی و فشار به نظام برای انفعال در برابر دشمن و زمینهسازی تاثیر تحریمها روی مردم بود تا میل اجتماعی به تسلیم در برابر سلطهگر شدید شود. بیعملیهای عامدانهای که هنوز تاثیرات مخربش التیام نیافته و ادامه دارد.
🔸برای حسن روحانی روشن است که چرا ردصلاحیت شده است، کاش او و مشاورانش بجای این تحلیلهای غلط و اقدامات نادرست، در مسیر جبران خطاهای عمدی و اشتباهات سهوی قرار میگرفتند تا اندک سرمایه باقی مانده روحانی نیز با چنین بازیگریهای غلطی دود نشده و به هوا نرود.
@jafaraliyan
🔸امام خمینی(ره): در سد آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد
ملت ایران با قدرت و تصمیم اراده به
پیش روند و بدانند كه با رفتن یک خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد كه خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.
🔸امام خامنهای مدظله: ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمیآید.
چگونه شهادت رئیسجمهور را پاس بداریم؟
✍ جعفرعلیاننژادی
🔸نوشتن در این لحظات و ساعات بسیار سخت و تا حد زیادی نشدنی است. همه در شوک خبر شهادت رئیس جمهوری و همراهان شهیدش هستیم. با این حال اهمیت پاسداشت شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه، به قدری بالا و حیاتی است که جایی برای درنگ و تأمل باقی نمیگذارد. حالا که ما نسلهای جدیدتر در این فضای بیسابقه قرار گرفتهایم و شاید باقی مردم هم چیز زیادی از فضای پس از شهادت شهید رجایی و یاران همراهش در خاطر نداشته باشند، ذکر چند نکته خالی از فایده نیست.
🔸الف. همانگونه که در این بیست و چند ساعت گذشته همه مردم، به شکل پیگیر و مصرانه، از کانالهای رسمی اخبار واقعی را دنبال کردند، لازم است در مورد چرایی و چگونگی آن نیز صبر کرده و زمان لازم را برای بررسی کارشناسی علت حادثه به مسئولان امر بدهند. در این بازه زمانی، هر گونه قضاوت، گمانهزنی و گفتار غیرکارشناسی، ممکن است آگاهیهای غلطی را ایجاد کند که روح شهدای این حادثه را رنج بدهد.
🔸ب. بیش از هر چیز لازم است ذهن خود را معطوف به خدمت بیشائبه، مداوم و خستگیناپذیر شهدای این حادثه نماییم. چیزی که محرز است و شکی در آن نیست، این حادثه نشانه اصرار بر حضور میدانی و دنبالگیری مجدانه امور توسط رئیس جمهوری و این دولت بود. موضوعی که نشان از غلبه روح واقعی خدمت دارد، نه مرکزنشینی و کنترل از راه دور. رئیسی و دولتش صادقانه بدنبال بهبود وضعیت مردم بودند و هستند.
🔸ج. مردم متوجه این موضوع باشند که رئیسجمهوری مانند رئیسی، هیچگاه خدمت بیشائبه و مداوم را قربانی حاشیهسازی جریانات مخالف و رقیب نمیکرد. چه تهمتها، تسمخرها و اذیت و آزارهای روحی که جریانات معارض علیه ایشان روا میداشتند، اما ایشان به هیچ وجه در موضع پاسخ و تحقیر مخالفین قرار نمیگرفت. همه را ایثارگرانه تحمل میکرد. هزینه بدنامی را به جان میخرید تا چرخ مملکت بچرخد. او اجر این خدمت ایثارگونه و به تعبیر بهتر «خدمت شهادتگونه» را از خدای متعال گرفت و هیچگاه منتی بر سر مردم و نظام نگذاشت.
🔸د. بکاربردن تعبیر رئیس جمهوری «مغتنم» توسط مقام معظم رهبری در حق آقای رئیسی، اشاره به این واقعیت دارد که فردی مانند رئیسی که اهل خدمت متراکم بود، الگویی برای خدمت سایر مسئولین در همه عرصههای خدمتی است. همچنین التفاتی به مردم میدهد که باید شاخص و سنجه مسئولیتپذیری در جمهوری اسلامی خدمتگزاری بیشتر باشد نه محبوبیت کذایی، شعارگونه و ژستگیرانه.
🔸ه.مردم میدانند، هیچ جای نگرانی در خصوص معطل ماندن امور مربوط به اداره کشور وجود ندارد و قانون پیشبینیهای لازم را در این خصوص کرده است، چه بسا به برکت خون این شهیدان رشد کشور و سرعت حرکت آن سریعتر و بهتر از گذشته خواهد شد. التزام به این درک، مهمترین نکته در پاسداشت شهادت رئیس جمهوری دولت سیزدهم و همراهان ایشان است.
🔸و. ضدانقلاب بدنبال کرهگیری و بهرهبرداری از این فضای بوجود آمده است بنابراین شروع به تصویرسازی برای ایجاد انواع و اقسام فرضیههای توطئهآمیز است. یکی دیگر از مهمترین راههای پاسداشت خون این شهیدان، مقاومت ذهنی مردم در برابر چنین جنگهای شناختی و روانی است. خون این شهید منجر به استحکام قوای ذهنی و شناختی مردم خواهد شد و این واقعیتی است که باید به آن واقف بود.
🔸ز. مملکت ولیفقیه دارد و باید گوش جان به رهنمودها، هدایتها و خطیمشیهای رهبر انقلاب داد. به هزار دلیل که مهمترین آنها نگاه حکیمانه رهبری به صحنه است، عقلانیترین و منطقیترین کار، اعتماد به مواضع و رهنمودهای ایشان در این حوادث است. محک تجربه در این سی و چند سال رهبری ایشان و قبل از آن دوره رهبری امام (ره)، موید این موضوع است.
@jafaraliyan
51.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸ماها یادمان نیست، ولی بزرگترها به ما گفته بودند، وقتی امام خمینی(ره)، دار فانی را وداع گفت، در همه شهرها، محلات، دهستانها و روستاها، حسینیهها و تکایا برای شادی روحش جریان خودجوش و خروشان مردم، مراسم ختم و سوگواری راه انداختند.
🔸بزرگترین خاصیت شهادت شهیدجمهور و یارانش برای نسل جوانتری چون ما، دهه هفتادیها، دهه هشتادیها و دهه نودیها، لمس و حس همان فضای اول انقلاب بود. بازگشت به تکانه نخستین انقلاب. این چیز کمی نبود. این درد که تا عمق مویرگهای تنِ وطن ریشه دوانید، نشان داد، چرا انقلاب زندهتر شده است.
🔸اگر در آن سال چنین سوگی، با رحلت امام امت(ره)، رقم خورد، اکنون با شهادت یک کارگزار صادق، چنین حرکتی حاصل شد. حرکتی که با شهادت حاج قاسم و محسن حججی نیز ممکن شده بود. انقلاب خاطره نشده، در همان دهه شصت باقی نمانده، تکراری نشده، گرد کهنگی رویش ننشسته، بلکه زنده است، باقی است، نوبهنو جلو میرود و در هر دقیقه سرنوشتسازی به شکل حداکثری و تکاندهنده رخ نشان میدهد.
🔸انقلاب زندهتر شده است، چون اسلام زندهتر شده است، اسلام زندهتر شده است، چون گرایش مردم به دین بیشتر شده است، گرایش مردم به دین بیشتر شده است، چون ایمانها عمیقتر شده است، ایمانها عمیقتر شده است، چون شعور ایمانی به اندازه شور ایمانی بالا رفته است...
🔸این کلیپ، گزارشی کوتاه از فعالیت گروه خودجوش مومن فهیم در روستای علیان است که حس تأثر خود از شهادت سیدالشهدای خدمت را به مراسم یادبودی معرفتی و سوگواری قدرشناسانه تبدیل کردند.
@jafaraliyan
✍نظر یکی از مخاطبین محترم در خصوص مطلب ارسالی شب گذشته
🔸شما در متن گفتید که یادتان نیست عزاداری امام چگونه بود
اما من خوب یادم هست. مرا برد به آن سالها.
🔸همین گونه که توصیف کردید.
دلهامون مثل حال این روزها بود. آروم نمی شدیم از غم رحلت امام.
از طرفی نگران وضعیت کشور بودیم.
می ترسیدیم که چه خواهد شد .
آیا کشور و انقلاب فرو خواهد پاشید؟
همه جای کشور عزاداری بود حتی روستاها...
🔸آن موقع پدران و مادرانمان بودند و عزاداری می کردند و ما را با خود می بردند .
ما کوچک بودیم
حالا، اونها رفتند و نوبت ما شد.
دیدیم این مردم همان مردمند
با همان جمعیت عظیم حتی به تصور من بیشتر از مراسم امام آمدند .
مراسمهای امام را به چشم خودم دیده بودم.
همان طور که برای حاج قاسم آمدند. عجیب است عجیب.
🔸بعد از سی و چند سال از رحلت امام هنوز مردم وفادارند بلکه بیشتر .
اما حالا، به لطف خداست که مردم خدمت کردن و خادم بودن ایشان را فهمیدند. هرچند دیر فهمیدند.
🔸حالا به بیان رهبر عزیز نگران نیستیم فقط به شدت غمگینیم که چرا آن موقع که باید قدر او را ندانستند و چرا این همه تهمت زدند؟
چرا در همان دور اول کاندیدای ریاست جمهوری، بر اثر تبلیغات سوء ، به او رای ندادند؟
🔸 ای کاش این چنین نمی شد. در اینصورت کشور خیلی جلوتر بود و مردم شاید الان بعد از هفت سال خدمت ایشان می توانستند اثرات خدمت ایشان را ببینند.
🔸نگران نیستیم که کار کشور لنگ بماند اما غصه داریم که بعید است کسی مانند او پیدا شود .
چند دهه گذشت تا یکی مانند رجایی پیدا شد. چند دهه باید بگذرد که یکی مانند رییسی عزیز پیدا شود؟
ای کاش مردم هفت سال قبل اورا می شناختند.
🔸تبلیغات و تهمت علیه ایشان آن روزها زیاد بود و هنوز هم ...
جمع زیادی از مردم به راحتی تحت تأثیر تبلیغات سوء و هجمه رسانه ای بودند و هنوز هم ...
لعنت خدا بر کسانی که جلوی افرادی که می خواهند این گونه خدمت کنند را می گیرند.
...أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ _ الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا... ۱۸ و ۱۹ هود
نمیدانم چرا دلم آرام نمی شود!
انتخابات در پیش است
دامنه عمل مردم در جمهوری اسلامی
✍🏻جعفرعلیاننژادی؛ دانش آموخته علوم سیاسی
📌هاناآرنت فیلسوف سیاسی مطرح آلمانی که ۳۵ سال منتهی به مرگش را در آمریکا گذراند، در خصوص انقلاب قرن هجده آمریکا مینویسد: در تفکر بعد از انقلاب، روح انقلاب فراموش شد، صفاتی که در بنای جمهوری مؤثر بودند، بعداً در آن جایی نیافتند. این صفات «توانهای عمل و امتیاز عزتمندانه آغازگری امری سراسر نو» بودند.
🔸آرنت ادامه میدهد، انقلاب به مردم آزادی داد، اما نتوانست فضایی برای بکار افتادن این آزادی فراهم آورد، تأسیس جمهوری نتوانست، روح انقلاب یعنی «عمل» را حفظ کند. قصد نگارنده تأیید آرنت نیست، همچنین نمیخواهد بگوید در آمریکا اصلاً آزادی وجود ندارد، اما نکتهای در این تحلیل است که بسیار روشنگرانه است.
🔸پرسش آن است که چرا در جمهوری بعد از انقلاب آمریکا توان عمل و اعتمادبهنفس حرکت ابتکاری از مردم گرفته شد؟ آرنت میگوید، بنیانگذاران، عمل را امری میفهمیدند که فقط برای خودشان ممکن است نه مردم. آن نکته مهم در همین جا رخ مینماید.
🔸جمهوری محصول اتمام انقلاب بود نه تداوم آن. گویا جمهوری درون خود چیزی کم داشت تا حافظ روح انقلاب باشد. مردم قبل از برقراری جمهوری توانمندی بیشتری برای عمل خلاقانه داشتند، اصلاً به همین دلیل توانستند، حرکت انقلابی علیه نظم قبلی انجام دهند، اما با جمهوری محدود شدند.
🔸از حالا این جمهوری بود که حدود عمل مردم را تعیین میکرد. آزادی عمل هم در همین چارچوب معنا میشد. دموکراسی نظامی برای عادت دادن مردم به حدود جمهوری بود. با اینکه ادعا میشد مردم همه کارهاند، اما هر کاری را نمیتوانستند انجام دهند. حکومت هر روز بیشتر و بهتر موفق به پیشبینی و کنترل اعمال غیرمنتظره میشد.
🔸در ایران اما جمهوری تداوم انقلاب است. چون هم توان عمل مردم بیشتر شد و هم برای تداوم روح انقلابش تضمین وجود دارد. اسلام ضامن روح انقلاب و عمل انقلابی مردم است. هم ماهیت جمهوری، اسلامی است. هم مردمسالاری اصلی اسلامی است. جمهوری اسلامی، با تداوم عمل انقلابی جان گرفته و فضای بیشتری برای عمل سیاسی باز کرده است.
🔸در ایران، مردم توان عمل بیشتری دارند، چون جمهوری اسلامی میوه درخت استقلال از وابستگی و آزادی از استبداد داخلی بود. عنصر اصلی و متغیر حیاتی، اراده مردم بود که حدود زمین بازی را مشخص میکند. اصلاً جمهوری اسلامی بر همین بنیان شکل گرفت. نتایج متفاوت انتخاباتی مؤید این موضوع است.
🔸مردم صاحب نقش واقعی و رأی نافذ بودند. حداقل پنج سلیقه متفاوت سیاسی و مدیریتی را در انتخابات ریاست جمهوری بر کرسی نشاندند. در انتخابات مجلس نیز وضع متکثرتر بود. وانگهی همین توان عمل بالا، حافظ روح انقلابی جمهوری اسلامی بود.
🔸عدم میل عمومی به شکلگیری نهادهای واسط بین مردم و حکومت، نظیر احزاب و گروههای مدنی، بیش از آنکه مایه ایراد و علامت توسعهنیافتگی باشد، نشانگر توان بالای عمل سیاسی مردم است که ترجیح دادهاند خود تعیینکننده اصلی معادلات سیاسی باشند. حتی بروز عوارضی نظیر قهر، بیتفاوتی و لجبازی سیاسی نیز نشانه چنین امکانی است.
🔸نهاد انتخابات در جمهوری اسلامی، نیز معنایی تازه یافت. این مسأله نه صرفاً یک ادعای بیریشه که، نشانه زنده بودن روح انقلاب است. مردم حس عمل واقعی دارند. توان عمل بالایی دارند. بیش از آنکه مجبور به عمل در چارچوب ضروریات باشند، خود عامل تغییر چارچوبها هستند.
🔸درک واقعیت تفاوت نهاد انتخابات در جمهوری اسلامی با دیگر کشورها، معنای تحریم آن را بیمعنا میکند. بر این اساس، شعارهایی نظیر انتخابات آزاد از نظارت، میتواند به معنای سلب توان عملورزی مردم باشد. چون به معنای بالا بردن امکان توان عمل برخی افراد است که در دورههایی از تجربه جمهوری اسلامی در پی کنترل و محدود کردن توان عمل انقلابی مردم بودهاند.
🔸فلسفه وجودی شورای نگهبان نیز با این ملاحظات روشن تر می شود. شورایی که برای صیانت از توان عمل انقلابی مردم، نمیگذارد عناصر کنترل گر، محدودیتخواه و مستبد پا به عرصه رقابت بگذارند، حتی اگر در پوشش شعار آزادی آمده باشند.
🔸انتخابات در پیش است، هر واقعیتی که رقم بخورد، نشانه توان بالای عملورزی مردم است. هر تحلیلی که معتقد به تضعیف نهاد انتخابات و کاهش توان عملورزی مردم باشد، از شناختی ناقص نشأت میگیرد. انتخابات عالیترین امکان عملورزی سیاسی و حافظ روح جمهوری اسلامی است و نشان میدهد حرکت انقلاب ادامه دارد.
#سیاست
🟠 @borhan_inst
🟠 @jafaraliyan