eitaa logo
جهاد تبیین | میثم حق شناس
8.5هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
4.8هزار ویدیو
43 فایل
لنگ و لوچ و خفته شکل و بی ادب سوی او میغیژ و او را میطلب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اندیشه های اقتصادی امام خمینی (ره) ❇️ رویکرد کلی به اقتصاد ♦️اقتصاد ابزاری برای تکامل معنوی بشر ♦️اقتصاد ابزاری برای پیشرفت و تعالی بشر ♦️اقتصاد به مثابه یک نظام اجتماعی ♦️ اقتصاد دارای ماهیت هنجاری و ارزشی ✅اهداف نظام اقتصادی اسلام ♦️هدایت مردم به سمت اخلاق کریمه ♦️رشد استعدادها و شکوفا کردن قدرت ابتکار مردم ♦️ ریشه کن کردن فقر در جامعه ♦️ اولویت به منافع مستضعفان و محرومان جامعه ♦️برآوردن نیازهای مشروع مردم ♦️رشد و شکوفایی اقتصادی و بارو کردن تجارت، صنعت و کشاورزی ♦️ ایجاد رفاه و امنیت اقتصادی برای عموم مردم ♦️ پرهیز از وابستگی اقتصادی و نفی سلطه اجانب بر اقتصاد کشور ♦️ گسترش مشارکت عموم مردم بویژه مستضعفان در اقتصاد ✳️ اندیشه های ویژه ♦️عدم پذیرش حیله های ربا ♦️ ضرورت خودکفایی اقتصادی در کالاهای اساسی و راهبردی ✍️ توکلی (ره) @jahade_tabien1
ماهیت اقتصاد سیاسی بزرگ‌مقیاس‌ها 🔹 اگر بتوانیم وام‌های پرداخت شده توسط بانک‌ها را تحلیل کنیم، خواهیم دید که حجم بسیار زیادی از وام‌های بانکی در ایران و جهان، به افراد حقیقی و حقوقی اندکی تعلق می‌گیرد. وام‌های خرد البته به تعداد بسیاربالا اما حجم کم همیشه و در همه بانک‌ها وجود دارند. 🔹 زمانی که بانکداران درصدد اثبات آن هستند که عدالت در پرداخت وام را رعایت کرده‌اند، آمار تعداد وام ها را منتشر می‌کنند و می‌گویند مثلا ۸۰ درصد از وام‌ها به وام‌های خرد تعلق گرفته است. اما وقتی سراغ حجم تسهیلات می‌رویم، ماجرا معکوس است. ۸۰ درصد از تسهیلات، تسهیلات کلان است. بانک هم در توجیه این‌که چرا حجم بالایی از تسهیلات را به وام‌های بزرگ اختصاص می‌دهد، استدلال خنده‌داری دارد: «نظام محاسباتی و تضمینی آسان‌تر!». حال آن‌که آمار تسهیلات بانکی در دنیا به وضوح نشان می‌دهد که ریسک نکول در وام‌های کلان، چند برابر وام‌های خرد است. 🔹 بله واقعیت چیز دیگری است. بانک‌ها در سوی دیگر میز، خود یا مدیران یا اعضای تصمیم‌گیرشان در یک بازی مشترک توزیع منافع با بزرگ‌مقیاس‌ها قرار دارند. بازی مشترکی که زندگی یک عضو تصمیم‌ساز نظام‌های بانکی را به راحتی زیر و رو می‌کند. کافی است رشحه‌ای از این تسهیلات کلان به زندگی آن عضو نظام بانکی بتابد. یا این‌که در مقیاسی بالاتر، خود بانک سهام‌دار یا مالک آن کسب و کار بزرگی است که تسهیلات‌گیرنده است. در این‌جا منافع حقوقی بانک هم درگیر می‌شود. 🔸حال اجازه بدهید از سوی دیگری نیز به این بازی نگاه کنیم. فرض کنید دولت، بانک مرکزی و تصمیم‌سازان پولی بانک را ترغیب کنند یا به او دستور بدهند که تسهیلات کلان ارائه کند. بازی اشتراک منافع این‌بار از نقطه‌ای بالاتر شروع می‌شود. چرا که ممکن است خود اعضای تصمیم‌ساز درگیر منافع شده باشند یا این‌که دولت، بانک را مجبور کند شرکت‌های بزرگش را تامین کند. در بهترین حالت، دولت‌ها گمان می‌کنند که این بزرگ مقیاس‌ها، پیشران تولید هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند (که البته این تصور هم محل اشکالات فراوان است). 🔸حال چرا ریسک نکول در وام‌های بزرگ بالاتر است؟ دلیل واضح است: قدرت. بزرگ مقیاس‌ها هم قدرت سیاسی و هم قدرت محاسباتی بالاتری دارند. زمانی که بتوانند یا به نفعشان باشد که وام را بازپرداخت نکنند این کار را نمی‌کنند. اما همین ریسک نکول بالا، نشانه‌ای است از ناکارامدتر بودن بزرگ مقیاس‌ها نسبت به کوچک مقیاس‌ها (که البته اینجا محل بحث ما نیست). 🟢 در این چند سطر تنها به وجه تسهیلات گیرندگی بزرگ مقیاس‌ها اشاره کردم. تسهیلاتی که اگر نبود، بزرگ‌مقیاس‌ها معنایی نداشتند و اساسا به وجود نمی‌آمدند. تسهیلاتی که اگر نبود، بزرگ‌مقیاس‌ها اساسا زنده نمی‌ماندند. 🔴 می‌توان وجوه دیگر از حیات بزرگ مقیاس‌ها را نیز معرفی کرد. همه این وجوه نشان می‌دهند که بزرگ مقیاس‌ها، موجودیت‌های ناشی از اقتصادسیاسی هستند و این‌گونه نیست که این بزرگ‌ها، رشدی طبیعی و اقتصادی داشته باشند. @jahade_tabien1
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 وقتی خانه‌های ما به جای «مسکن» یعنی محل سکون و تسکین و آرامش، تبدیل شد به خوابگاه‌های آپارتمانی بدون حریم خصوصی آن هم صرفا به خاطر بیشتر، زندگی برای خانواده‌ها سخت شد؛‌ 🔸خانم‌ها تمایلی به ماندن در این قفس‌های افسرده‌کننده ندارند، بچه‌ها هم دچار بحران‌های رفتاری می‌شوند، پدرها هم با مشکلات اقتصادی گوناگون، به این قوطی‌کبریت‌ها تن می‌دهند. 🔸 درنتیجه، زنان و دختران به طور طبیعی، گرایش دارند که از این خانه‌ها بیرون بزنند، چون نیازهای روحی و عاطفی آن‌ها و نیاز آن‌ها به سکون و آرامش در این خانه‌های آپارتمانی تامین نمی‌شود! 🔸بچه‌ها می‌خواهد به بیرون از خانه بروند چون جا برای بازی در خانه ندارند! پدرها هم توان خرید ندارند! 🔸نتیجه طبیعی این می‌شود که اولا خانواده‌ای شکل نگیرد؛ ثانیا بچه‌ای به دنیا نیاید؛ ثالثا حجاب و عفاف دست‌وپاگیر کنار گذاشته شود! سرچشمۀ همه اینها، معماری و شهرسازی است. 🔸توجیه چه بود؟ اقتصادی! به چه قیمتی؟ از بین رفتن خانواده، فرهنگی و ارزش‌ها! 🔸این سبک انبوه‌سازی مسکن، حتی مشکل مسکن را هم حل که نکرده،‌ وخیم‌تر هم کرده. دهه‌های گذشته خرید یک خانۀ ویلایی با متراژ بالای ۲۰۰ متر در شهرها چندان دور از دسترس نبود، اما الان خرید یک آپارتمان ۷۰-۸۰متری در داخل شهرها به رؤیا تبدیل شده است! 🔸اگر به هیچ ارزشی باور ندارید، و اگر تنها تجربه و سود را قبول دارید، باز هم باید به انبوه‌سازی مسکن و مرتفع‌سازی خاتمه بدهید! @jahade_tabien1
حدیثی که نصفه بیان می‌شود تا بی دینی یک عده را به اقتصاد و معیشت ربط بدهند .
جهاد تبیین | میثم حق شناس
حدیثی که نصفه بیان می‌شود تا بی دینی یک عده را به اقتصاد و معیشت ربط بدهند .
در مقابل این بیان غلط که علت بی دینی مردم فقر است، صراحت آیات قرآن و روایات بسیاری داریم که طغیان انسان را نتیجه استغنا می داند... ان الانسان لیطغی ان راه استغنی... به واقعیت جامعه هم که نگاه می کنیم می بینیم فقرا و تهیدستان و پابرهنگان بودند که جبهه ها را پر کردند و پشت انقلاب ایستاده اند و اغنیا و سرمایه داران هستند که سرکشی می کنند. کافی است نگاهی به شمال تهران و بالای شهرها بیاندازید و مقایسه کنید با مردم باایمان اقصی المدینه. بچه های پایین همیشه بامرام تر، مومن تر، مشتی تر و انقلابی تر بوده اند... این مساله را کسی نمی تواند انکار کند. اگر استثناهایی در این ماجرا می بینید نمی توانید در تحلیل اجتماعی وارد کنید. در تحلیل اجتماعی استثناها جایی ندارند. و این منطق قطعی معارف اسلامی است که حب الدنیا رأس کل خطیئه... نگویید فلانی مال دنیا دارد اما حب مال ندارد. استثناها را کنار بگذارید. ان الانسان علی نفسه بصیره. همه میدانیم که کسب دنیا و داشتن دنیا با خود حب دنیا به همراه دارد. فلذاست که فرمودند از خدا به اندازه کفاف بخواهید و بر همان حد کفاف شکر کنید. همان شکر بر نعمت کفاف هم کار مشکلی است اما بسیار ساده تر از شکر بر نعمت بسیار است. عیسی بن مریم علیه السلام فرمود نمی شود از رودخانه عبور کنید و دامنتان خیس نشود. نمی شود از رودخانه مادیات دنیا عبور کرد و آلوده به حب دنیا نشد. کسی که حب دنیا ندارد که دنیا را نزد خود نگه نمی دارد! اگر کسی حب دنیا نداشته باشد می شود امیرالمومنین علیه السلام که از چاه بیرون نیامده حاصل دسترنج خود را وقف می کرد. همه ی مصیبت ما آنجاست که می گوییم یا لیت لنا مثل ما اوتی قارون... همه مصیبت آنجاست که قارون های زمان الگوی ما بشوند و مصیبت بزرگتر قطعا وجود قارون هاست... زمین کجی که قارون پرور است باید صاف شود تا مردم گردنشان نشکند از نگاه کردن به قله های سرمایه داری. اما اگر در جامعه ما این قارون ها از بین بروند آیا باز عده ای به ایلان ماسک و جف بزوس و بیل گیتس نگاه نمی کنند؟ آیا آمال و آرزوهای بلند آنها کوتاه می شود؟ خیر! فلذا باید بگردیم و ببینیم چه کسانی تلاش می کنند ثروتمندان را الگو قرار دهند و فقرا را تحقیر کنند؟ فقرایی که خداوند در روز قیامت از آنها عذرخواهی می کند همانگونه که برادر از برادرش عذرخواهی می کند. فقرایی که در بهشت رضوان الهی جایگاهی دارند چون جایگاه ستارگان نسبت به زمین. فقرایی که بی حساب و کتاب وارد بهشت می شوند و با انبیاء و اولیاء و شهدا همنشین خواهند بود. اینها که می گویم توجیه وجود فقر در جامعه نیست. توجیه کم کاری دولتها نیست. اینها به من و شما ربط دارد. اینها یعنی بزرگتر از حکومت ها و دولت ها و انسان های ضعیف، خداوند متعال است! اینها یعنی ناشکری در هیچ شرایطی جایز نیست... اما مردم ایران مومنین و مجاهدین این سرزمین از فقر و تنگدستی و سختی گله ندارند! گله مردم از بی عدالتی است. از تبعیض است... مردم می گویند اگر نیست برای همه نباشد اگر جنگ اقتصادی است برای همه باشد... اگر تورم است روی سفره همه اثر بگذارد... و باید این مردم بدانند که اگر چنین نیست و این تبعیض وجود دارد خود به خود به وجود نیامده است این بی عدالتی ها حاصل تلاش شبانه روزی تکنوکراتهاست این تبعیض ها نتیجه کوشش بچه های شیکاگو است این ظلم ها ثمره سعی لیبرالهایی است که به عدالت اجتماعی اعتقادی ندارند این اجحاف ها معلول تفکری است که می گوید باید کیک اقتصاد را به عده ای سرمایه دار بسپاریم تا آن را بزرگ کنند و شکاف طبقاتی نتیجه طبیعی چنین نگاهی است و زمین کج نتیجه طبیعی چنین نگاهی است و این نگاه نتیجه فریب بزرگی است به اسم ... @jahade_tabien1
برخی باور نمی‌کنند که ۳ دهه نسخه‌های تجویزی اقتصادی نیلی تَکرار می‌شود! @jahade_tabien1
👳‍♂ ۱۶ پست دیگر در موضوع بصیرت اقتصادی اینجا بارگزاری شد 👇 https://eitaa.com/joinchat/521011609Cd11dd29ada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا