eitaa logo
دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
711 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از آنجا که ما مردم عادی جامعه امکاناتی برای نظارت بر ستاد کرونا و وزارت بهداشت نداریم ، از شما مجدانه درخواست می کنیم با اعمال نظارت نگذارید فاجعه دیگری را به طور پنهانی رقم بزنند. ستاد کرونا حدود اوایل مهر 1400 تصمیم گرفته بود که واکسن فایزر آمریکائی که در آمریکا ممنوع شده بود را به ایران وارد و به مادران باردار تزریق کند. مطالبه گری باعث شد که دست مافیای وزارت بهداشت رو شود و وزیر بهداشت به ظاهرعقب نشینی کند. مطالب خانم دکتر لباف در مورد پنهان کاری وزارت بهداشت وقت را ببینید ... .
اعطای مأموریت از جانب پیامبر به زیر مجموعه ، به منزله این نیست که همه اعمال و رفتار زیر مجموعه مورد تأیید پیامبرص بوده است. مشرکین برای خراب کردن وجهه پیامبر، می گفتند : هر آنچه زیر مجموعه انجام می دهد دستور پیامبر بوده و مخالفت با آن مخالفت با پیامبر است.... پیامبر اعظم ص عبدالله و یارانش را برای زیرنظر داشتن قریش و جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها فرستادند. اما آن‌ها در ماه حرام، به کاروان قریش حمله کرده، یک نفر را کشتند و دو نفر را اسیر گرفتند. از آنجا که این حمله در ماه حرام بود، مورد اعتراض و طعنه مشرکان قرار گرفت. پیامبربسیار ناراحت شدند و به عبدالله و یارانش یادآور شد ند که به جنگ در ماه حرام دستور نداده بودند ______________________________________ . مفصل در ماه رجب یا جمادی الثانی سال دوم پس از هجرت، پیامبر اسلام افرادی را به فرماندهی عبدالله بن جحش به مأموریت فرستاد. کتاب‌های تاریخی یاران عبدالله را هشت نفر[۹] یا یازده نفر دانسته‌اند که همه از مهاجرین بودند. به این سریه، سریه نخله نیز گفته می‌شود. پیامبر در زمان فرستادن این افراد دستور خود را در نامه‌ای به عبدالله داد و دستور داد با افرادش حرکت کند و پس از دو روز نامه را باز کند.[محققان احتمال داده‌اند که دستور به باز کردن نامه پس از دو روز، به این جهت بوده که دشمنان از مضمون نامه اطلاع نیابند. عبدالله و یارانش پس از دو روز، نامه را خواندند. عبدالله بنابه دستور پیامبر به جهت خطری که وجود داشت به افرادش اختیار داد که می‌توانند در ماموریت شرکت نکنند و بازگردند؛ اما همه آن‌ها در ماموریت شرکت کرده و هیچ کدام باز نگشتند. متن دستور پیامبر براساس منابع تاریخی پیامبر به عبدالله و یارانش دستور داد به سرزمین نخله بروند. در آنجا مراقب قریش باشند و اخبار آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به پیامبر برسانند.‏ جنگ در ماه حرام عبدالله و یارانش در سرزمین نخله به کاروان کوچکی از قریش برخورد کردند که اموال قریش را با خود داشت.‏ میان افراد عبدالله در مورد اینکه به کاروان حمله کنند یا خیر، اختلاف شد؛ زیرا این حمله در ماه حرام بود و اگر صبر می‌کردند تا ماه حرام تمام شود، دیگر دسترسی به کاروان نداشتند. در نهایت تصمیم به حمله گرفته شد. در این حمله یکی از مشرکان کشته، دو نفر اسیر و اموال به غنیمت گرفته شد. برخی مورخان معتقدند این غنیمت، اولین غنیمت در اسلام، آن کشته، اولین کشته توسط مسلمانان و آن دو اسیر، اولین اسیران در دست مسلمانان بوده‌اند. اکثر مورخان این حمله و درگیری را در ماه رجب که ماه حرام می‌باشد، دانسته‌اند. برخی معتقدند این واقعه در ابتدای ماه رجب بوده و برخی معتقدند در آخرین روز ماه رجب بوده است. البته برخی این واقعه را در غیر ماه حرام دانسته‌اند. ناراحتی پیامبر و نزول آیه قرآن از سنت‌‏هاى عرب پیش از اسلام، احترام گذاشتن به چهار ماه رجب، ذى‌القعده، ذى‌الحجه و محرم بود كه در این ماه‌ها، به هیچ جنگ و کشتاری نمی‌‏پرداختند. اسلام نیز این سنت را تأیید كرد. درگیری عبدالله و افرادش با مشرکان مکه در ماه حرام، مورد اعتراض و طعنه مشرکان واقع شد. مشرکان می‌گفتند محمد(ص) گمان می‌کند که از خداوند تبعیت می‌کند؛ در حالی که اولین فردی است که حرمت ماه حرام را نگه نداشته و فردی از ما را کشته است.البته مسلمانانی که هنوز در مکه بودند در پاسخ به مشرکان، این درگیری را در شعبان می‌دانستند. زمانی که عبدالله و یارانش دو اسیر و اموال را نزد پیامبر(ص) آوردند، پیامبر بدان‌ها گفت که به خداوند سوگند دستور به جنگ در ماه حرام نداده بودم. پیامبر اعتنایی به اموال و اسراء نکرد و چیزی نگرفت. مسلمانان از پیامبر سؤال کردند که آیا قتال در ماه حرام، حلال است؟ خداوند آیه ۲۱۷ سوره بقره را نازل کرد..
می گویند آقای رئیسی این حرفها را زده👇👇👇
🔥 نظرات دقیق رئیسی پیرامون اجباری و طب سنتی 🔸 رئیس‌جمهور در ستاد ملی کرونا به‌نکات‌مهمی‌اشاره کرد که رسانه‌ای نشد: 🔻«درباره اجباری شدن واکسن باید در جلسه بحث کنیم. تشویق و ترغیب کار خوبی است، ساز و کارهای طراحی شده که مردم وادار به تزریق واکسن شوند که این هم خوب است. اما این که بخشی از مردم به دلیل تزریق نکردن واکسن از بخشی از حقوق اجتماعی خود محروم شوند قابل بحث است. به هر حال بخشی از مردم اعتقاد به تزریق واکسن ندارند، اجبار این افراد یا محرومیت آنها از حقوق اجتماعی چیزیست که باید درباره آن کار کارشناسی شود و پس از آن به تصمیم برسیم. این موضوع باید در کمیسیون بحث و همه ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد. محروم کردن افراد از بخشی از حقوق اجتماعی نیازمند مصوبه است. البته تا حدی که کار به این مرحله نرسیده تشویق و انذار باید ادامه پیدا کند و مشکلی نیست» 🔻«استفاده از طب سنتی در درمان کرونا، با رعایت ضوابط و قوانین اشکالی ندارد. ضوابطی در این زمینه در وزارت بهداشت وجود دارد، ساختاری هم برای استفاده از طب سنتی شکل گرفته که تحت نظر آقایان پزشک قرار دارد. اینکه فردی بگوید مثلاً یک داروی گیاهی را ابداع کرده، نمی توانند سریعاً مجوز استفاده سراسری بدهند و باید تحت بررسی های علمی قرار گیرد. اما حتماً نباید نسبت به این افراد و حرف‌های جدید بی‌توجهی شود. کسی که نگاه جدیدی دارد نباید در حاشیه قرار گیرد. حرف های جدید و ابداعات افراد در حوزه طب سنتی حتماً باید در محافل علمی و دانشگاهی بررسی شود و اگر مورد تایید قرار گرفت در اجرا هم در دستور کار باشد»(۱۴۰۰/۷/۱۹) ✍حمیدرضاابراهیمی
🔴 عِلم اگر اگر !! 🔹راست راست توی چشم مردم زل می زنند و می گویند کرونا ایمنی صددرصدی ایجاد نمی کند اما اگر بگیرید فقط خفیف خواهد بود. اگر هم شدید باشد به مرگ ختم نخواهد شد!!! احتمالا یک مقدار دیگر که با مردم راحت تر شوند خواهند گفت : اگر هم با واکسن کشته شدید فشار قبر نخواهید داشت!!! و اگر هم فشار قبر داشتید جهنم نخواهید رفت!!!... جالب است این واکسن های با نتایج مبهم قرار است اجباری هم بشوند!!! 🔺و جالبتر آنکه این همه اگر اگر علمی است ولی اعتراض به این همه تناقضات و ابهامات مشکوک ، برچسب غیر علمی می خورد ... ✍"قاسم اکبری" ✌️جنبش مستضعفین @jonbeshmostazafin
. ✍️احمد جهان بزرگی 🔹 شیوه حکومتی امام علی ع همواره این بود که از اشتباهات، خطاها، خیانت ها و سوءاستفاده های زیر مجموعه برائت می جستند ..... اصحاب آن حضرت نیز با انتشار این نوع از برائت ها سعی می کردند تا خطاهای زیر مجموعه به پای رهبرجامعه نوشته نشود.... 🔹🔹امام علی ع زمانی که استاندار آذربایجان از دستورات رهبر جامعه سرپیچی نمود و دست به کارهای خودسرانه زد خطاب به وی نوشتند : .🌸 ا وَ اِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَة، وَلكِنَّهُ فى عُنُقِكَ اَمانَةٌ، وَ اَنْتَ حکمرانی‌ برای‌ تو طعمه نیست، بلکه امانتی‌ است برعهده ات، و از تو خواسته اند مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ. لَيْسَ لَكَ اَنْ تَفْتاتَ فى رَعِيَّة، دستور مافوق خود را رعایت نمایی‌. تو را حقّی‌ نیست که در امور رعیت به دلخواهت رفتار کنی‌، وَ لا تُخاطِرَ اِلاّ بِوَثيقَة. وَ فى يَدَيْكَ مالٌ مِنْ مالِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، و جز به اعتماد به فرمانی‌ که تو را می‌ رسد به کار بزرگی‌ دست بزنی‌. مالی‌ از مال خدای‌ بزرگ در اختیار توست، وَ اَنْتَ مِنْ خُزّانِهِ حَتّى تُسَلِّمَهُ اِلَىَّ. وَ لَعَلّى اَنْ لا اَكُونَ شَرَّ وُلاتِكَ لَكَ. وَالسَّلامُ و تو از جمله خزانه داران او هستی‌ تا آن را به من تحویل دهی‌. امید است من از بدترین والیان برای‌ تو نباشم _______________________________________________________ امروز مقام معظم رهبری این کار را بر عهده من و شما گذاشته اند که حساب زیرمجموعه ها را از رهبری جدا کنیم و مردم را در جریان قرار دهیم و «تبیین » کنیم............ و چون ترکش دارد ، اسم آن را «جهاد» گذاشتند. .
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. حالا که سکوت نکردی و چند ساله داری چرت و پرت میگی !! ______________________________________________________ اما .............. دوستان سلام حرفهای خوب این فرد ، حرفهای ما است .... باید با زدن اکثر این حرفهائی که این فرد در اینجا می زند ، حربه را از دستش بگیریم این حرفها را ما باید بزنیم نه این فرد منحرف که سرویسها روش سوارند .
. طرح فریب صهیونیستها سابقه : یک هفته قبل از کشته شدن رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در یک حادثه تروریستی ، طراحان ، او را تحریک کردند تا برعلیه حضور نیروهای سوری در لبنان موضعگیری منفی کند. این قضیه طرح فریب صهیونیستها و غربیها برای بیرون راندن سی هزار نیروی سوریه از جنوب لبنان بود که زمینه اشغال جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی فراهم شود ، که شد و به دنبال آن چه جنایتهائی رقم خورد که نباید می شد. طرح احتمالی جدید : الهام علیف رئیس جمهور جمهوری باکو، چند روزی است که به لجن پراکنی علیه ج.ا.ایران می پردلزد و به گونه ای پا را از حد فراتر گذاشته ، که سابقه اینچنینی نداشته است. به نظر می رسد که شایدطر ح فریبی توسط صهیونیستها در جریان باشد که الهام را بکشند و به خاطر این تنشهای لفظی بین ایران و باکو، قتل وی رابرنامه ای از طرف ایران جلوه دهند و در این میان فتنه ای رقم بخورد که آینده آن چندان خوشایند نباشد. توصیه : با یک کار گسترده اطلاعاتی می توان الهام را از این توطئه با خبر کرد و از آن نتیجه مطلوب گرفت. ✍️ احمد جهان بزرگی
✍️احمد جهان بزرگی خودسری فرماندار فیروزآباد و خبری که هنوز صحتش مشخص نبوده است: 🔹 شیوه حکومتی امام علی ع همواره این بود که از اشتباهات، خطاها، خیانت ها و سوءاستفاده های زیر مجموعه برائت می جستند ..... اصحاب آن حضرت نیز با انتشار این نوع از برائت ها سعی می کردند تا خطاهای زیر مجموعه به پای رهبرجامعه نوشته نشود.... 🔹🔹امام علی ع زمانی که استاندار آفیروزآباد از دستورات رهبر جامعه سرپیچی نمود و دست به کارهای خودسرانه زد خطاب به وی نوشتند : 🌱"از توبه من خبر رسیده است، اگر چنان کرده باشی ، خدای خود را به خشم آورده باشی و امام خویش را نافرمانی کرده . تو غنیمت مسلمانان را که نیزه ها و اسب هایشان گرد آورده و ریخته شدن خون هایشان فراهم کرده را بین عربهایی که خویشاوندان تواند و تو را گزیده اند، پخش می کنی! به خدایی که دانه را کفیده و جاندار را آفریده ، اگر این سخن راست باشد ، نزد من رتبت خود را فرود آورده باشی و میزان خویش را سبک کرده. پس حق پروردگارت را خوار مکن و دنیای خود را به نابودی دینت ، آباد مگردان که از جمله زیانکاران باشی." 📚نهج البلاغه،ترجمه سیدجعفرشهیدی،نامه 43،ص315-316 ______________________________________________________________ 🌸امروز مقام معظم رهبری این کار را بر عهده من و شما گذاشته اند که حساب زیرمجموعه ها را از رهبری جدا کنیم و مردم را در جریان قرار دهیم و «تبیین » کنیم............ و چون ترکش دارد ، اسم آن را «جهاد» گذاشتند. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. احسنت بر آقای رئیسی این نوع سرزدن ها ، به جای نشستن در خانه و پای بازیهای کودکانه ..... ، از جانب مسئول بلندپایه زیبنده حکومت اسلامی است. حداقل افراد پیش خود نمیگویند : آیا مسئولین درد ما را می دانند؟ .
. ارواح انسانهای بهشتی در برزخ ،وقتی خبردار می شوند که فردی فوت شده ، منتظرش می مانند .... وقتی از او خبری نشد ، به هم می گویند: سقوط کرد..... سقوط کرد ____________________ و امروزه روز ، ما باید به یکدیگر بگوئیم: احمدی نژاد ، سقوط کرد .... سقوط کرد ... ✍احمد جهان بزرگی .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.به بهانه ازدیاد معاشرتهای پزشکی اخیر 🌱اخلاق سیاسی _ اجتماعی 🌸 معاشرت (حریم حرمت نامحرم)[قسمت اول] 🔹معاشرت مردان و زنان با یکدیگر از شرایطی برخودار است که حتما باید رعایت گردند تا جامعه اسلامی به یک الگوی ایده آل برای سایر ملت ها تبدیل شود. بر این اساس بحث در این مورد را دردو حوزه مورد بررسی قرار می دهیم: 1- گفتگو 2- نگاه کردن و لمس نمودن 🔹🔹1. گفتگو 🌱شنیدن صدای زن نامحرم مادامی که در آن تلذذ و ریبه باشد حرام است و بالعکس و این حکمی است که شیخ انصاری در مورد آن ادعای اجماع می کند وامام خمینی نیز آن را قبول دارند و اضافه می کنند که " برای زن نیز جایز است که صدای خود را به مردان بیگانه بشنواند در صورتی که ترس از فتنه نباشد اگر چه احوط درغیر مقام ضرورت ترک آن است و عده ای شنیدن و شنواندن را حرام دانسته اند و این قول مورد قبول نیست البته بر زن حرام است که با مردان با کیفیت هیجان انگیز و نازک نمودن گفتار ونرم نمودن سخن و زیبا کردن صدا صحبت کند " . البته این قسمت آخرفحوای فتاوای بسیاری ازفقهاء متقدم است که مطلق شنیدن وشنواندن صدای نامحرم را حرام می دانستند. .🔹
. بیت المال را حاتم بخشی می کنند تعللهائی که می گوئیم نباید بشود این ها است .
اعتراض کارکنان کتابخانه ملی به اعطای هدایای نفیس به فائزه هاشمی 🔹جمعی از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اعتراض به نحوه مدیریت اشرف بروجردی، رئیس کنونی سازمان تجمع کردند و به رئیس‌جمهور نامه نوشتند. 🔹در بخشی از نامه آمده که: عدم شفافیت در قراردادهای منعقد شده سازمان باعث ناپدید شدن ۲۴ میلیارد درآمد اوراق امحایی، دعوت زنان اصلاح‌طلب همچون فائزه هاشمی، معصومه ابتکار، شهین‌دخت ملاوردی و … به سازمان و اعطای بی‌دلیل هدایای نفیس به آنان از محل بودجه و درآمدهای سازمان و صرف هزینه جهت تبلیغات انتخاباتی برای همتی شده است. 🔹اخیراً پرداخت پاداش‌های آنچنانی به برخی اشخاص خاص بابت کار نامعلوم همه و همه در حالی صورت گرفته که ریاست سازمان به مکاتبات اعتراض‌آمیز کارکنان به این همه تخلفات توجهی نکرده و حتی اعلام کردند که سازمان بودجه‌ای ندارد.
2. نگاه کردن ولمس نمودن ائمه معصومین می فرمودند:هيچ كس از زنا مصون نيست و هر كس از آن بهره‏اى دارد. زناى چشم نگاه كردن و زناى دهان بوسيدن و زناى دست لمس كردن است، در اين جا دامن مى‏خواهد راست بگويد و يا دروغ (به مرحله عمل جنسی برسد یا نه). در عرف گفتاری بسیاری از افراد جوامع گذشته و حال، " دیدن " با " نگاه کردن " و " تماس اتفاقی " با "لمس کردن " تفاوت می کند. زیرا دیدن " نامحرمان " و تماس اتفاقی با آنها غیر اختیاری است، بنابراین گناهی بر آن مترتب نیست اگر چه از آن لذتی ناخواسته حاصل شود. این مطالب از عبارات فقهاء عظام و روایات معصومین ع بدست می آید که به آنها خواهیم پرداخت. دیدن اختیاری اما، که به" نگاه کردن " تعبیر می شود و تماس اختیاری که به آن" لمس کردن " می گویند را می توان در سه موقعیت مورد بررسی قرار داد: الف: در شرایط عادی ب: در شرایط استثناء ج: در شرایطی که بازگشت به مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی داشته باشد. الف) در شرایط عادی در چنین شرایطی هرگونه نگاه به نامحرمان و لمس کردن آنها به عنوان حکم اولیه حرام است. خداوند در قرآن می فرماید: " قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم ويحفظوا فروجهم ذلك أزكى لهم إن الله خبير بما يصنعون " (به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند، و پاکدامن باشند. اين براى آنان پاكيزه‏تر است. خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است‏) پس به طریق اولی لمس کردن که لذت بیشتری دارد باید مورد پرهیز قرار گیرد. ازفقهاء عظام شیعه شیخ طوسی ،محقق حلی ، شهید ثانی نگاه مرد نامحرم به آنچه زن نامحرم باید بپوشاند (تمام بدن غیر از صورت و دو دست) را حرام می دانند و نگاه به آنچه پوشیدن آن لازم نیست (صورت و دو دست) را مکروه می دانند. محقق حلی، نگاه اول راجایزو تکرار آن را حرام می داند وشهید ثانی در این مورد با او موافق است وهردو اضافه می کنند که همین حکم در مورد نگاه زنان به مردان هم ساری و جاری است. اما ابن ادریس حلی ، علامه حلی نگاه مرد نامحرم به بدن زن نامحرم حتی وجه و کفین، در شرایط عادی، را حرام می دانند وصورت ودستها را درحاجتها و ضرورتها مطرح می کنند. امام خمینی می گویند: 1- اختلافی نیست در این که جایز نیست نگاه کردن مرد به مو و سایر بدن زن نامحرم (غیر ازصورت و دستها که بعدا می آید)، حتی اگر با قصد لذت نباشد و یا حتی اگر احتمال گناه نباشد. 2- همچنین جایز نیست نگاه کردن به دست و صورت زن نامحرم همراه با قصد لذت و یا احتمال افتادن به گناه. 3- اما نگاه کردن به صورت و دستهای زن نامحرم بدون قصد لذت و بدون احتمال افتادن به گناه، بین فقهاء اختلافی است: مطلقا جایز است، مطلقا حرام است، نگاه اول جایز و نگاه بعدی حرام است. اما احتیاط در حرمت است.[بعدها درجواب استفتاء فرمودند : با نبود مفسده اشکال ندارد؛ ولی اگر مفسده داشته باشد باید‏‎ ‎‏اجتناب شود]. آیه الله مظاهری می گویند: " نگاه مرد به بدن زن نامحرم - جز صورت و دو دست تا نرسیده به مچ - گرچه شهوت انگیز نباشد، حرام است، و نگاه به صورت و دستها تا نرسیده به مچ، اگر شهوت انگیز یا مفسده انگیز باشد حرام است. و اگر هیچ یک از این موارد نباشد، گرچه حرام نیست ولی ترک آن مگر به اندازه ضرورت، بسیار شایسته است ". هر یک از فقهاء فوق که نگاه کردن را حرام می دانند لمس کردن نامحرم را نیزحرام می دانند حتی آنهائی که نگاه به وجه وکفین را جایز می دانند لمس آنها را حرام می دانند. صاحب جواهردر این مورد ادعای اجماع می کند و امام خمینی نیز همین فتوا را قبول دارد.
.به بهانه ازدیاد معاشرتهای پزشکی اخیر 🌱اخلاق سیاسی _ اجتماعی ✍️جهان بزرگی 🌸 معاشرت (حریم حرمت نامحرم)[قسمت دوم] 🔹🔹2. نگاه کردن ولمس نمودن ائمه معصومین می فرمودند:هيچ كس از زنا مصون نيست و هر كس از آن بهره‏اى دارد. زناى چشم نگاه كردن و زناى دهان بوسيدن و زناى دست لمس كردن است، در اين جا دامن مى‏خواهد راست بگويد و يا دروغ (به مرحله عمل جنسی برسد یا نه). در عرف گفتاری بسیاری از افراد جوامع گذشته و حال، " دیدن " با " نگاه کردن " و " تماس اتفاقی " با "لمس کردن " تفاوت می کند. زیرا دیدن " نامحرمان " و تماس اتفاقی با آنها غیر اختیاری است، بنابراین گناهی بر آن مترتب نیست اگر چه از آن لذتی ناخواسته حاصل شود. این مطالب از عبارات فقهاء عظام و روایات معصومین ع بدست می آید که به آنها خواهیم پرداخت. دیدن اختیاری اما، که به" نگاه کردن " تعبیر می شود و تماس اختیاری که به آن" لمس کردن " می گویند را می توان در سه موقعیت مورد بررسی قرار داد: الف: در شرایط عادی ب: در شرایط استثناء ج: در شرایطی که بازگشت به مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی داشته باشد. الف) در شرایط عادی در چنین شرایطی هرگونه نگاه به نامحرمان و لمس کردن آنها به عنوان حکم اولیه حرام است(با استثناء بسیار ناچیز) . خداوند در قرآن می فرماید: " قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم ويحفظوا فروجهم ذلك أزكى لهم إن الله خبير بما يصنعون " (به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند، و پاکدامن باشند. اين براى آنان پاكيزه‏تر است. خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است‏) پس به طریق اولی لمس کردن که لذت بیشتری دارد باید مورد پرهیز قرار گیرد.
..به بهانه ازدیاد معاشرتهای پزشکی اخیر 🌱اخلاق سیاسی _ اجتماعی 🌸 معاشرت (حریم حرمت نامحرم)[قسمت سوم] ازفقهاء عظام شیعه شیخ طوسی ،محقق حلی ، شهید ثانی نگاه مرد نامحرم به آنچه زن نامحرم باید بپوشاند (تمام بدن غیر از صورت و دو دست) را حرام می دانند و نگاه به آنچه پوشیدن آن لازم نیست (صورت و دو دست) را مکروه می دانند. محقق حلی، نگاه اول راجایزو تکرار آن را حرام می داند وشهید ثانی در این مورد با او موافق است وهردو اضافه می کنند که همین حکم در مورد نگاه زنان به مردان هم ساری و جاری است. اما ابن ادریس حلی ، علامه حلی نگاه مرد نامحرم به بدن زن نامحرم حتی وجه و کفین، در شرایط عادی، را حرام می دانند وصورت ودستها را درحاجتها و ضرورتها مطرح می کنند. امام خمینی می گویند: 1- اختلافی نیست در این که جایز نیست نگاه کردن مرد به مو و سایر بدن زن نامحرم (غیر ازصورت و دستها که بعدا می آید)، حتی اگر با قصد لذت نباشد و یا حتی اگر احتمال گناه نباشد. 2- همچنین جایز نیست نگاه کردن به دست و صورت زن نامحرم همراه با قصد لذت و یا احتمال افتادن به گناه. 3- اما نگاه کردن به صورت و دستهای زن نامحرم بدون قصد لذت و بدون احتمال افتادن به گناه، بین فقهاء اختلافی است: مطلقا جایز است، مطلقا حرام است، نگاه اول جایز و نگاه بعدی حرام است. اما احتیاط در حرمت است.[بعدها درجواب استفتاء فرمودند : با نبود مفسده اشکال ندارد؛ ولی اگر مفسده داشته باشد باید‏‎ ‎‏اجتناب شود]. آیه الله مظاهری می گویند: " نگاه مرد به بدن زن نامحرم - جز صورت و دو دست تا نرسیده به مچ - گرچه شهوت انگیز نباشد، حرام است، و نگاه به صورت و دستها تا نرسیده به مچ، اگر شهوت انگیز یا مفسده انگیز باشد حرام است. و اگر هیچ یک از این موارد نباشد، گرچه حرام نیست ولی ترک آن مگر به اندازه ضرورت، بسیار شایسته است ". هر یک از فقهاء فوق که نگاه کردن را حرام می دانند لمس کردن نامحرم را نیزحرام می دانند حتی آنهائی که نگاه به وجه وکفین را جایز می دانند لمس آنها را حرام می دانند. صاحب جواهردر این مورد ادعای اجماع می کند و امام خمینی نیز همین فتوا را قبول دارد. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📺 سخنان حجت الاسلام علیرضا پناهیان : در میدان امام حسین تهران ⚡️از رئیس جمهور تشکر می کنم که گفتند باید اقناعی باشد نه اجباری! ⚡️صدا و سیما از و ترساندن و تحقیر دست بردارد. گفت و گو و چند صدایی ایجاد کند. ⚡️کسانی که از نبود واکسن ناراضی بودند و کسانی که از واکسن نگران هستند دو گروه هستند. ⚡️پزشک متخصصی امروز به من می گفت من و خانواده ام به هیچ وجه واکسن نمی زنیم و از راه های دیگر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنیم... .
. ..به بهانه ازدیاد معاشرتهای پزشکی اخیر و رفتارهای اخیر احمدی نژاد در دبی 🌱اخلاق سیاسی _ اجتماعی ✍️جهان بزرگی 🌸 معاشرت (حریم حرمت نامحرم) ✳️[قسمت چهارم] 🔹امام خمینی در خصوص نگاه کردن زنان به مردان هم می فرمایند : . نگاه کردن زن به مرد نامحرم نيز حرام است ولي صورت و دو دست استثناء مي‌باشد. 📚بزرگان معصوم مکتب اسلام مي‌فرمايند: به نامحرم، نگاهي به دنبال ديدن اول ميانداز زيرا براي تو همان ديدن اول کافي است ... (زيرا) ديدن اول از آن تو است، نگاه دوم به ضرر تو است و به سود تو نيست و نگاه سوم در آن هلاکت و نابودي است. نگاه دوم بعد از نگاه اول شهوتي را در دل مي‌کارد، که براي انداختن افراد به دام فتنه کافي است ... اگر كسى چشمش به زني افتد و چشم از او بردارد و به آسمان اندازد، يا از او چشم بپوشد، هنوز چشم بهم نزده كه خداوند حور العينى باو تزويج نمايد. ... کسي که عمداً به بدن برادر مسلمانش(آنچه باید بپوشاند) يا بدن زني غير از همسرش نگاه کند، خدا او را در زمره منافقين قرار مي‌دهد ... . (يعني) کسي که به خانه همسايه‌اش بنگرد و به بدن مردي(آنچه باید بپوشاند) موي زني، يا چيزي از بدن او نگاه کند بر خداوند است که او را با منافقين داخل آتش جهنم کند ... (بدانيد) کساني که نگاه کردن به بدن زنان را دنبال مي‌کنند، از دنيا نمي‌روند تا آنکه خداوند آنها را مفتضح مي‌کند. و کسي که ديدگان خود را به گونه حرام از زني پر کند، خداوند در روز قيامت چشمان او را از ميخ‌هاي آتشين پر مي‌کند. 🔶♦️ب: در شرايط استثناء نگاه کردن به بدن نامحرم‌ها و لمس آنها به عنوان حکم ثانويه "در ضرورت‌ها " و " به اندازه ضرورت " جايز و واجب مي‌شود. چه مرد نامحرم به زن نگاه کند و او را لمس کند يا زن نامحرم به مرد نگاه کند يا او را لمس کند. با توجه به ضرورت و اضطرار مکلف بايد به حداقل نگاه و لمس اکتفا کند. ضرورت‌ها عبارتند از: 🔹1- نجات دادن نامحرم از مهلکه: در صورتي که مردي بخواهد زني که در مهلکه افتاده است را نجات دهد و بالعکس جايز است به او نگاه کند و يا او را لمس کند. شيخ انصاري چنين اعتقادي را اظهار مي‌کند و امام خميني (ره) به عنوان مثال نجات فرد از غرق شدن يا آتش گرفتن را مطرح کرده و ادامه مي‌دهد، که در صورت اضطرار بايد به مقدار ضرورت اکتفا شود. منابع و مآخذ: .🌸🌺
. ..به بهانه ازدیاد معاشرتهای پزشکی اخیر و رفتارهای اخیر احمدی نژاد در دبی 🌱اخلاق سیاسی _ اجتماعی ✍️جهان بزرگی 🌸 معاشرت (حریم حرمت نامحرم) ✳️[قسمت چهارم] 🔹امام خمینی در خصوص نگاه کردن زنان به مردان هم می فرمایند : . نگاه کردن زن به مرد نامحرم نيز حرام است ولي صورت و دو دست استثناء مي‌باشد. 📚بزرگان معصوم مکتب اسلام مي‌فرمايند: به نامحرم، نگاهي به دنبال ديدن اول ميانداز زيرا براي تو همان ديدن اول کافي است ... (زيرا) ديدن اول از آن تو است، نگاه دوم به ضرر تو است و به سود تو نيست و نگاه سوم در آن هلاکت و نابودي است. نگاه دوم بعد از نگاه اول شهوتي را در دل مي‌کارد، که براي انداختن افراد به دام فتنه کافي است ... اگر كسى چشمش به زني افتد و چشم از او بردارد و به آسمان اندازد، يا از او چشم بپوشد، هنوز چشم بهم نزده كه خداوند حور العينى باو تزويج نمايد. ... کسي که عمداً به بدن برادر مسلمانش(آنچه باید بپوشاند) يا بدن زني غير از همسرش نگاه کند، خدا او را در زمره منافقين قرار مي‌دهد ... . (يعني) کسي که به خانه همسايه‌اش بنگرد و به بدن مردي(آنچه باید بپوشاند) موي زني، يا چيزي از بدن او نگاه کند بر خداوند است که او را با منافقين داخل آتش جهنم کند ... (بدانيد) کساني که نگاه کردن به بدن زنان را دنبال مي‌کنند، از دنيا نمي‌روند تا آنکه خداوند آنها را مفتضح مي‌کند. و کسي که ديدگان خود را به گونه حرام از زني پر کند، خداوند در روز قيامت چشمان او را از ميخ‌هاي آتشين پر مي‌کند. 🔶♦️ب: در شرايط استثناء نگاه کردن به بدن نامحرم‌ها و لمس آنها به عنوان حکم ثانويه "در ضرورت‌ها " و " به اندازه ضرورت " جايز و واجب مي‌شود. چه مرد نامحرم به زن نگاه کند و او را لمس کند يا زن نامحرم به مرد نگاه کند يا او را لمس کند. با توجه به ضرورت و اضطرار مکلف بايد به حداقل نگاه و لمس اکتفا کند. ضرورت‌ها عبارتند از: 🔹1- نجات دادن نامحرم از مهلکه: در صورتي که مردي بخواهد زني که در مهلکه افتاده است را نجات دهد و بالعکس جايز است به او نگاه کند و يا او را لمس کند. شيخ انصاري چنين اعتقادي را اظهار مي‌کند و امام خميني (ره) به عنوان مثال نجات فرد از غرق شدن يا آتش گرفتن را مطرح کرده و ادامه مي‌دهد، که در صورت اضطرار بايد به مقدار ضرورت اکتفا شود. منابع و مآخذ: .🌸🌺
. ..به بهانه ازدیاد معاشرتهای پزشکی اخیر و رفتارهای اخیر احمدی نژاد در دبی 🌱اخلاق سیاسی _ اجتماعی ✍️جهان بزرگی 🌸 معاشرت (حریم حرمت نامحرم) 🔴🔴🔴[قسمت پنجم] 🔹🔹2- معالجه: ابن ادريس علامه حلي محقق ثاني و بسياري از فقهاء نگاه کردن پزشک مرد به تمام بدن زن نامحرم جهت علاج به اندازه ضرورت را جايز مي‌دانند. امام خميني (ره) مي‌گويند: از حرمت نگاه کردن و لمس نمودن مقام معالجه استثناء مي‌شود، در صورتي که به وسيله هم جنس ممکن نباشد. در صورتي که در نگاه کردن به عورت ديگري اضطرار ايجاد شود، احتياط آن است که از طريق آينه روبروعمل شود و اگر ممکن نباشد اشکالي در نگاه کردن نباشد. صاحب حدائق با استناد به قاعده "ما من شئ حرمه الله، إلا وقد أباحه للضرورة " نگاه کردن را جايز مي‌داند و اضافه مي‌کند که اگر طبيب مي‌تواند در معالجه خود از کسي که نگاه و لمسش جايز است کمک بگيرد واجب است چنين کاري را بکند. امام صادق(ع) مي‌فرمايند: 📚در مورد زن مسلماني که دچار مشکلي از قبيل شکستگي در بدن يا جراحتي در جائي مي‌شود که نگاه به آن صلاح نيست و مردي در علاج اين مورد از زنان ارجح مي‌باشد آيا وقتي اضطرار ايجاب کرد صلاحيت نگاه کردن به او را دارد؟ فرمودند: زماني که اضطرارحاصل شد اگر خواست به وسيله او معالجه شود. 💠 ج: در شرايطي که بازگشت به مسائل سياسي، امنيتي و اجتماعي داشته باشد نگاه کردن به نامحرم در اين شرايط به عنوان حکم ثانويه جايز يا واجب مي‌باشد. مانند: 🔹1- ازدواج: شيخ مفيد ، حلبي ، شيخ طوسي ، ابن ادريس حلي ، محقق حلي ، و بسياري از فقهاء عظام معتقدند در صورتي که مردي قصد ازدواج با زني را داشته باشد، جايز است که به صورت و دستهاي او نگاه کند. که حلبي نگاه زن به مرد با همين شرايط را جايز مي‌داند. امام خميني (ره) مي‌گويد: کسي که قصد ازدواج با زني را دارد، جايز است که به او نگاه کند به شرط آنکه به قصد لذت بردن نباشد، اگر چه بداند که چنين لذتي قهرا فراهم مي‌شود و به شرط اين که احتمال بدهد آگاهي او با اين نگاه اضافه مي‌شود و به شرط اين که ازدواج با او بالفعل جايز باشد. يعني شوهر نداشته و در عده کسي هم نباشد. اما به هيچ وجه لمس کردن را به آن ملحق نمي‌کنند. از📚 امام صادق (ع) سؤال شد: مردي قصد ازدواج با زني را دارد پس آيا مي‌تواند به صورت و پشت سرش بنگرد؟ فرمودند: بله. اشکالي ندارد که مرد به زن نگاه کند زماني که قصد ازدواج با او را دارد به پشت سرش يا صورتش ... .يا مچ دستش. 🔹🔹2- کفار و اهل کتاب: شيخ مفيد محقق حلي علامه حلي و ابن فهد حلي و بسياري از فقهاء عظام نگاه کردن به صورت و موهاي زنان اهل کتاب، اگر به قصد لذت بردن و خوف افتادن در گناه نباشد جايز است. امام خميني (ره) مي‌گويند: نگاه کردن به زنان اهل ذمه، بلکه مطلق کفار با نبود تلذذ و ريبه – يعني ترس از واقع شدن در حرام – جايز مي‌باشد و احتياط آن است که به جاهائي که عادتاً آنها را نمي‌پوشانند اکتفاء شود. در اين مورد نيز به هيچ وجه لمس‌کردن را به آن ملحق نمي‌کنند. پيامبر بزرگوار اسلام فرمودند: نگاه کردن به موها و دستهاي زنان اهل ذمه حرمتي ندارد. منابع و مآخذ: .🌸🌸🌸🌸
. همه مسئولین مثل شماها که در این مملکت فقط حرف میزنند و مماشات می کنند تا پست بگیرند باید آرزوی مرگ کنند... کلیک کنید: 2ffcb7bd-5cf4-48f8-8aff-938fee44360d https://static4.donya-e-eqtesad.com/servev2/bj7kZQK6QS1K/aztreVakjSU,/2ffcb7bd-5cf4-48f8-8aff-938fee44360d.jpg
..به بهانه ازدیاد معاشرتهای پزشکی اخیر و رفتارهای اخیر احمدی نژاد در دبی 🌱اخلاق سیاسی _ اجتماعی ✍️جهان بزرگی 🌸 معاشرت (حریم حرمت نامحرم) 🛑🛑🛑[قسمت ششم] 🔹🔹🔹3- اهل باديه: سيد کاظم يزدي "صاحب عروه"جاري کردن حکم زنان اهل کتاب بر زنان صحرا نشين و روستاها از اعراب و غير اينها از کساني که عادت آنها بر اين قرار گرفته است که خود را نمي‌پوشانند و اگر نهي شوند نمي‌پذيرند را مشکل مي‌داند و فقط تردد در روستاها و بازارهائي که چنين زنهائي رفت و آمد مي‌کنند و مجامع آنها و جاهائي که اين چنين زنها معامله مي‌کنند که عادتاً علم پيدا مي‌شود که به آنها نگاه مي‌افتد، جايز مي‌باشد و چشم پوشي در اين جاها واجب نيست در صورتي که ترس افتادن به فتنه نباشد. امام خميني (ره) نيز همين نظر را عيناً منعکس نموده و آن را مي‌پذيرد. امام صادق (ع) مي‌فرمايند: ديدن سر زنان اهل تهامه و اعراب و روستائيان و غير معتقدين که هرگاه آنها را منع کنند نمي‌پذيرند، اشکالي ندارد. 🔹🔹🔹🔹4- معامله با نامحرم: شيخ طوسي ابن ادريس علامه حلي زماني که مردي به زني چيزي مي‌فروشد يا از او مي‌خرد، اگر احتمال به گناه افتادن نمي‌دهد، جايز است که به او نگاه کند تا او را بشناسد که به چه کسي چيزي مي‌فروشد يا از او مي‌خرد. ظاهراً امام خميني (ره) در اين مورد مطلبي عنوان نکرده‌اند. فقهاء عظام در اين مورد به اين روايت استناد کرده‌اند: زني نزد پيامبر آمد تا چيزي به ايشان بفروشد. وقتي دستش را خارج کرد پيامبر فرمودند اين دست يک زن است يا دست يک مرد؟ عرض کرد: دست زن است. فرمودند حنايش کو؟ 🔹🔹🔹🔹🔹5- شاهد (براي شهادت دادن): ابن ادريس واجب است؛ شيخ طوسي محقق حلي علامه حلي جايز است شاهد در زمان شهادت دادن بر عليه زني به صورت او بنگرد تا او را بشناسد و شهادتش را تحقق بخشد. محقق ثاني فقط يک مرتبه به صورت و دستها را مطرح کرده و با اين شرط، نگاه زن به مرد را نيز جايز دانسته است. امام کاظم (ع) مي‌فرمايند: شهادت دادن بر اقرار زني كه رويش را باز نکرده ولى عيناً شناخته شده مي‌باشد، يا مردى كه او را مى‏شناسد حضور داشته باشد اشکالي ندارد. اما اگر عينا شناخته شده نباشد و يا مردي که او را بشناسد حضور نداشته باشد پس براي شهود جايز نيست بدون آنکه رويش را باز کند و او را ببينند بر عليه او يا بر اقرارش شهادت دهند. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹6- قاضي (براي صدور حکم): شيخ طوسي ابن ادريس علامه حلي براي قاضي جايز است به زني که مي‌خواهد در مورد او حکم صادر کند نگاه کند تا او را بشناسد. و ظاهراً مدرک آنها فحواي حديث فوق مي‌باشد. منابع و مآخذ: 🌸🌸🌸🌸