تفكر، فرهنگ، تمدن؛ حركت!
⭕️ تاملی در "ویژگی" سید شهیدان اهل قلم
وحید جلیلی:
▫️بسیاری از سه گانه تفكر – فرهنگ – تمدن نام بردهاند. زنجیرهای كه هر پدیده و واقعه و تحول انسانی و اجتماعی را میتوان در ذیلش تحلیل كرد. احتمالاً این نگاه را ابتدا دكتر فردید در محاضراتش طرح كرده و بعد در كتاب دكتر داوری مكتوب و منتشر شده و بعدها بسیاری از شاگردان و حواریون این حلقه به نام خود یا با رعایت كپی رایت؛ رواج دادهاند.
▫️باید پذیرفت در دورهای كه به مقتضای توسعه اقتصادی؛ سطحینگری و تفكر شعارزدهی پوچ در جامعه ایران ترویج میشد؛ این رویكرد بسیار مفید و نجاتبخش بود. نگرشی كه اذهان را به مبانی نظری و ریشههای فكری هر پدیدهای متوجه میكرد و با ترسیم پیوند پیچیده تفكر و فرهنگ و تمدن از گلاویز شدن با پدیدههای تمدنی و غفلت از سرچشمه پرهیز میداد. سید مرتضی آوینی - كه آن زمان هنوز شهید آوینی نشده بود- از كسانی بود كه بیشترین نقش را در فراگیری این نگاه لااقل در بخشی از سربازان فرهنگی و فكری انقلاب ایفا كرد.
▫️در حالی كه برخی تریبونها و قرارگاهها به شدت در حال مصادره گفتمان "تهاجم فرهنگی" به نفع تفكر ظاهرگرا، نتیجهزده و سیاستزده بودند، آوینی یك تنه در میانه ایستاده بود و راه را نشان میداد.
▫️لب كلام این بود كه نمیتوان ساده لوحانه همهی محصولات تمدن غرب را پذیرفت و به همهی نهادها و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و حقوقی و... آن گردن نهاد و بعد ادعای استقلال سیاسی و مبارزه جهانی با استكبار و مقابله با تهاجم فرهنگی كرد. غرب یك مجموعه به هم پیوسته بود و اگر از انسان یا خدا یا طبیعت یا.... حرف میزد كه ما هم نامشان را در فرهنگ لغاتمان داشتیم؛ فقط اشتراك لفظی بود و تعبیر واحد از موضوعات متفاوت.
▫️برخلاف بعضی دیگر كه سالها پس از شهادت آوینی به یاد حرفهای او افتادند و خود را و دیگران را به عمل زدگی و سطحی نگری متهم كردند و این بار از راه ترویج تعمّق و تفكّر به هدر دادن و منحرف كردن نیروهای حزب اللهی مشغول شدند؛ آوینی همواره مرد فكر و اقدام و علم و عمل بود. حرفهایی كه امروز بعضی از شیفتگان كار تئوریك و علمداران اپیستمولوژی و گفتمان و رویكرد و بازكاوی و خوانش و سنت - مدرنیسم و... با هزار اهنّ و تلپ و بسیار قلمبه سلمبه تر از آنچه هست تكرار میکنند، آوینی سالها پیش از اینان از هاضمهی قدرتمند تفكر خود گذرانده بود و به سادهترین بیان در مقالات "توسعه و مبانی تمدن غرب" بازگفته و بدان هشدار داده بود.
▫️امّا حتی این هوشمندی و پیشتازی فرهنگی نیز"ویژگی" او نبود.
او مثل بسیاری از دیگران باور نداشت كه"ان تنصروا الله ینصركم" یا "الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا"را باید در ذیل برخی تفكرات فلسفی یا عرفانی به فراموشی سپرد و عمل را به بهانه فكر، و واجبات و محرمات را به بهانهی نگاه فلسفی و عرفانی وا گذاشت.
▫️به قول میرشكاك او جامع شریعت و طریقت بود اگرچه خود هیچگاه به چنین ادبیاتی دامن نمیزد و اگر هم از مفردات واژگانی دیگر نحلههای فكری در نوشتههایش بهره میبرد طعم و لحن گفتارها و نوشتارهایش منحصر به فرد بود...
سرمقاله ماهنامه سوره، شماره 10
⭕️ متن کامل: jalili-vahid.ir/?p=109
🆔 @Jalili_vahid
تفکر، فرهنگ، تمدن؛ حرکت.pdf
466.2K
🔹 تفكر، فرهنگ، تمدن؛ حركت!
⭕️ تاملی در "ویژگی" سید شهیدان اهل قلم
سرمقاله ماهنامه سوره، شماره 10، به قلم وحید جلیلی
🆔@Jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #آوینی و «زناربستهها، رجّالگان، نوچهها و بزمجهها»
شهید آوینی کلماتی را که به کار میبرد عمقش را میفهمید و نگاهش به غرب یک نگاه معقول، استدلالی و تحلیلی دقیق بود بنابراین اگر حرفی راجع به غربزدگی میزند نمیتوان دیگر او را متهم کرد که مثل برخی دیگر منتقدین غرب نگاهی بدون مبنا و یا سیاهاندیشانه دارد و هیچ مثبتی را نمیبیند و فقط منفیات را میبیند.
حال به سخنانی از شهید آوینی گوش کنید:
🆔 @jalili_vahid
تاملی در خروج حاتمی کیا بر سینمای تهران شمالی .pdf
510.8K
📝 بازگشت عبّاس و سراغ خانه کدخدا
🔰 تاملی در "خروج" حاتمی کیا بر سینمای تهران شمالی
فایل pdf متن کامل یادداشت وحید جلیلی درباره فیلم سینمایی "خروج"
🆔 @jalili_vahid
📝 بازگشت عبّاس و سراغ خانه کدخدا
🔰 تاملی در "خروج" حاتمی کیا بر سینمای تهران شمالی
🔻در طول بیش از دو دهه، در سینمای اِشغالی ایران، سهم چندانی به حدود سی درصد ایرانیها که در روستاها زندگی میکنند و بیش از هفتاد درصد ایرانیها که در شهرهای بزرگ زندگی نمیکنند؛ نرسیده است.
🔻حتی آنها که در تهران و دیگر شهرهای بزرگ، زندگی میکنند نیز، فقط در دو حالت، امکان بازنمایی در قاب سینمای اِشغالی ایران را دارند: یا جزو طبقه مرفهِ بیهویتِ غربزده (که برای رد گم کردن و بی هیچ معیاری، طبقه “متوسط”! نامیده میشوند) باشند و یا جز نکبت و فلاکت و سیاهی و تباهی و ناامیدی و اندوه را تداعی نکنند.
🔻کمتر سالیست که حتی پنج درصد فیلم ها، دوربینشان به سمت ماجراها و قهرمانهای ِهفتاد درصد ایران (روستاها و شهرهای کوچک) بچرخد. در چنین سینمایی حاتمیکیا در بیستمین فیلمش به زیارت مزرعهداران ِروستای شهید پرور عدلآباد رفته است.
🔻حاتمیکیا خوب میداند آن مرد که برای رحمت و نه برای قضای حاجت، هلیکوپترش در روستا مینشست؛ رفته است؛ و گزارش جشن خداحافظیاش را، رفقای فیلمساز با شوق زایدالوصفی در بوق کردند. کسانی که بیشتر از نقاط ضعفِ مهم و خسارتبارِ او با نقاط قوتش مشکل داشتند و از جمله این که برای یحییها بیش از بچه سوسولهای سعادت آباد، برای رحمتها بیش از سلبریتیها و برای عدلآباد بیش از پاستور، ارزش قائل بود.
🔻سی سال است نزدیک به ۷۰ درصد مردم ایران از جمله حدود سی درصدی که در روستاها زندگی میکنند، اجازه ورود به هیچکدام از ایالات متحده تهران شمالی (از جمله سینما) را ندارند.
🔻اخذ ویزا برای ورود روستاییان به سینمای ایران تنها در صورتی ممکن است که قبلا دعوتنامهای از کن و برلین و ونیز و… برای نمایشِ “تباهی شان” داشته باشی و نه “انگیزه و تحرک و حماسه و فرهنگ و تلاش و آرمان و امیدشان”. و امروز تراکتور رحمت، هر کجای تهران که بایستد (از جمله خانه سینما یا هر کدام از دفاتر فیلمسازی) همان قدر غریبه و وصله ناجور است که جلوی ریاست جمهوری.
🔻درهای “صنعتِ تخدیرِ تهران شمالی” که دوست دارند “سینمای ایران”! بنامندش، فقط به روی روستاییان ایران بسته نیست؛ در طی ۳۰ سال گذشته به ندرت یک سردار ایرانی از همت و باکری و خرازی گرفته تا زینالدین و صیاد و احمد کاظمی و قاسم سلیمانی اجازه ورود به قاب دراماتیک سینما و تلویزیون ایران را داشتهاند.
🔻هزاران دانشمند و پژوهشگر و متخصص و مخترعی که ایران را در نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوافضا، انرژی هستهای، صنایع نظامی و غیره به ردههای اول تا هشتم جهان رساندهاند؛ اجازه ندارند در کنار تصویر پرتکرار قاچاقچیها و معتادها و دزدها و عرق خورها و لاتها و و فاحشههای مدرن و … حتی یک فریم، حتی یک پلان در این سینما و تلویزیون دیده شوند.
🔻حاتمیکیا خروج کرده است و با تراکتور از روی همه قواعد سینمای تهران شمالی -سینمایی که خود، دیرزمانی گروگانش بود- رد شده است.
🔻تهران شمالی، سالها کوشیده است سینمایش را با شاسی بلندهای چشم پرکن و دخترکان بزک کرده و تیکههای سیاسی و شوخیهای جنسی غالب کند.
تراکتور در برابر سانتافه؛
پیرمردان و پیرزنان در برابر تینایجرهای عشوهگر،
فریاد صریح سیاسی در برابر آروغهای آنارشیستی نئوکانهای وطنی،
و منطق نجیب و محکم ایرانی در برابر پردهدری غربزدههای سخیف؛
سینمای دگراندیش انقلاب را دوباره سرافراز کرده است.
🔻 اما “خروج”؛ یک نوید با خود دارد:
جنگ پارتیزانی فرزندان انقلاب در کوچه پس کوچههای سینمای ایران برای پس گرفتن سینمای گرانقدرِ ملی از تجزیهطلبان تهران شمالی، در جریان است.
و پرچم افراشتنِ حاتمیکیا در میدان، مژدهای چون حضور چمران در پاوه است.
متن کامل یادداشت: http://jalili-vahid.ir/?p=1824
🆔 @jalili_vahid
وحید جلیلی
🔰《ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ الله》
🔻 در چهلمین سالروز، مرور شکست مفتضحانه شیطان بزرگ در صحرای طبس خالی از لطف نیست.
🔻 اینها آثار هنرمندان خراسان جنوبی ست که در کارگاه حوزه هنری بیرجند راجع به واقعه طبس، تولید شده است.
🆔 @jalili_vahid
إنَّا لِله و إنّا إلَیهِ راجِعُونَ
پدر نازنینمان مرحوم حاج محمدحسن جلیلی دنیا را وداع گفت. تا ابد مدیون بزرگواری و دیانت و استغنای کمنظیر اویم.
از دوستان التماس دعای خیر برای آن عزیز دارم.
🆔 @jalili_vahid
▪️افتخار ما این است که میهن عزیز و دوست داشتنیمان، مهد پرورش پدران و مادرانی است که افتخار زمینی و سرمایه آسمانی مایند.
▪️خدایا ما را در قدرشناسی و پاسداری فرهنگ فخیمی که چنین پدران و مادرانی هدیهمان میکند؛ کاهل مدار.
***
▪️آبروی مختصری اگر باشد؛ به چه کاری میآید بهتر از تقاضای《طلب مغفرت》 برای پدری وارسته و بیتوقع که امروز محتاج آمرزش عامه و رحمت خاصه الهی است.
▪️دعاگوی هر عزیزی هستم که دستهای خالی و سرِ افکندهی این حقیر در پیشگاه ربوبی را در انجام این وظیفه یاری کند.
▪️به صلواتی یا فاتحهای یا نماز لیلهالدفن ی برای پدرم محمدحسن فرزند عبدالحسین.
🆔 @jalili_vahid
◾پیام تسلیت مقام معظم رهبری
در پی درگذشت پدر آقایان دکتر سعید و وحید جلیلی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔳 حضرات آقایان دکتر سعید جلیلی و وحید جلیلی دام توفیقهما
▪️درگذشت والد گرامیتان را به شما و سایر بازماندگان محترم تسلیت میگویم و برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی را مسئلت میکنم.
سید علی خامنهای
۹۹/۲/۱۸
***
📜 دکتر سعید و وحید جلیلی، طی پیامی از ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب در مصیبت در گذشت پدر مرحوم ایشان حاج محمد حسن جلیلی تشکر کردند.
◼️ متن این پیام به این شرح است:
▪️ بسم الله الرحمن الرحیم
◼️ محضر مبارک پدر امت و رهبر معظم انقلاب اسلامی
حضرت آیت الله العظمی خامنهای دامت برکاته
▪️ پیام پدرانه حضرتعالی موجب تسلی خاطر در مصیبت سنگین فقدان پدر عزیزمان شد.
خدا را شاکریم که میهن عزیز اسلامی با سعی مشکور عالمان ربانی، مهد پرورش چنین پدران و مادران مومن، شریف و الهام بخشی است.
از خدای متعال سلامتی و طول عمر آن وجود شریف را که نقطه امید امت اسلامی است، مسئلت داریم و محتاج دعای خیر شما برای عاقبت به خیری در پیروی از مکتب نورانی وحی و ولایتیم.
سربازان کوچک شما
سعید و وحید جلیلی
20/اردیبهشت/99
🆔️ @jalili_vahid
▪️بِسمِ اللَّـهِ الرَّحمَـٰنِ الرَّحِيمِ
◼️ممنونیم از عواطف معنوی و لطف تسلیبخش همۀ بزرگوارانی که در فقدان سنگین پدر عزیزمان ما را شرمندۀ محبت خود کردند.
▪️ امید آن داریم که دعای خیر مؤمنان در این ایام و لیالی مبارک برای آن پدر وارسته که آرزومند رضوان الهی بود، توشهای گرانقدر باشد.
و مفتخریم به میهن عزیز اسلامی که مهد پرورش محبان اهل بیت علیهم السلام است.
▪️در جوار حرم منور امام رئوف برای همگان عافیت و سعادت دنیا و آخرت را مسئلت داریم و از این که سپاسگزاری حضوری و جداگانه از همۀ سروران و عزیزان مقدور نبود عذرخواهیم.
🔸 رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ*
سعید جلیلی، وحید جلیلی
🆔 @jalili_vahid
🔰 استراتژی سطل آب
🔹 گفتاری از #وحید_جلیلی در جمع اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه شریف
✅ مسئله #فلسطین در #انقلاب_اسلامی، از همان سال 57 مطرح بود و از آرمانهای مسلم به شمار میآمد. یعنی طی یک جریان ممتد در تاریخ انقلاب و مبارزات دینی ایران به آرمان فلسطین توجه شده است.
✅ خود حضرت #امام هم، در ابتدای نهضت در سال 41 بحث فلسطین را مطرح کردند. حتی در دهه 20، فعالیتهای #شهید_نواب_صفوی و #آیت_الله_کاشانی هم هست.
✅ آقای #فتحی_شقاقی، یک دانشجوی پزشکی بود در مصر که به خاطر هواداری از اندیشههای #امام_خمینی به زندان میافتد. در زندانهای مصر، مبانی ایدئولوژیکاش را تقویت میکند. بعد گروهی را تشکیل میدهد و خط مبارزه دینیِ اسلامیِ نابی در فلسطین شکل میگیرد. از آن طرف هم نسبت #حزب_الله_لبنان که با #اسرائیل درگیر میشود با اندیشههای امام(ره) مشخص است.
✅ اطلاعات ما راجع به جهان اسلام به شدت پایین است. سرزمینهای1967 چی بوده؟ 1948چی بوده؟ #جنگ_شش_روزه چه بود؟ #جنگ_رمضان چه بود؟ اگر به بنده بگویند پنج دقیقه راجع به حزبالله یا #حماس یا #جهاد_اسلامی حرف بزن، دقیقه سوم حرف کم میآورم!
✅ مثلاً در جنگ ۲۲روزه بحثی مطرح شد که اینها وهابیاند یا حتی ناصبیاند! درحالیکه طراح همین موشکهای گردانهای #عزالدین_قسام شهیدی به نام #محمد_نضال_فرحات است و وصیتنامهاش در سایت حماس هم هست. در وصیتنامهاش که ده بند است، در بند نهم نوشته «اکنون زمان، زمانه #مهدی (عج) است و من از امروز تا لحظه ظهور با او بیعت میکنم.»
شهید فتحی شقاقی، کلی جمله راجع به #امام_حسین(ع) دارد. شعرای برجسته فلسطینی مثل #سمیح_القاسم و #معین_بسیسو هم در مدح اهل بیت شعر دارند.
✅باید #عناصر، #آثار و #مراکز بیداری اسلامی در کشورهای مختلف را بشناسیم. هر حرکتی در جهت پر کردن این گسلها باشد مفید است و تا نتوانیم این گسلهای عمیق بین مراکز و عناصر بیداری را در جهان اسلام پر کنیم، مطمئن باشید اتفاقی نخواهد افتاد.
🆔️ @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 از «بازمانده» تا «منطقه پرواز ممنوع»
🔹در سینمای نوین ایران که با انقلاب اسلامی سربرآورد و بر فیلمفارسی سخیف و ضعیف شاهنشاهی خط بطلان کشید، علیرغم میل و شانتاژ غرب زدهها، آرمانخواهی دنبال شده است.
🔹از «بازمانده» تا «منطقه پرواز ممنوع»، آرمان آزادی قدس در سینمای ایران زنده و تازه است. و اگر پشت رژیم کودک کش صهیونیستی به هیاهوی هالیوود گرم است،سینمای قدرتمند ایران ،می تواند نقطه امیدی برای مادران مظلوم و بی پناه فلسطینی باشد.
🆔 @jalili_vahid