eitaa logo
وحید جلیلی
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
34 ویدیو
15 فایل
مدیر مسئول مجله «راه» و سردبیر سابق مجله سوره (تحریریه چهارم) مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قاچاقچیان و مفسدین از سینمای ایران سهم دارند، ولی دانشمندان نه 💢 «وحید جلیلی» در نشست خبری دهمین دوره جشنواره عمار: ▫️یک تناظر معکوس بین پیشرفت‌های کشور و تصویر ایران در سینما وجود دارد. به گونه‌ای که هر مقدار در حوزه‌های گوناگون پیشرفت کنیم، انعکاس آن در سینمای ایران کمتر است. 🆔 @jalili_vahid
✅🔴 فیلم سه‌رکنی «منطقه پرواز ممنوع» و یک موضوع مهم‌تر! ♦️ سینما دارای سه بُعد و سه رکن ماهوی«هنر-صنعت -رسانه» است: ‌🔰 بُعد هنری بُعد هنری در سینما یعنی فیلمساز، فیلمنامه‎نویس، کارگردان تلاش می‎کنند که از لحاظ زیبایی‎شناسی، استانداردهای هنری را رعایت کرده و حتی ارتقا بدهند. اما خیلی فیلم‎ها هست که فقط هنری است، یعنی تصاویر چشم‎نوازی دارد، منتها کسی آن‌ها را به عنوان فیلم برتر به‌رسمیت نمی‎شناسد چون یکی دو ضلع دیگر سینما را ندارد و مخاطبِ خیلی خاص دارد. برای همین گفتند سینما فقط هنر نیست، هنرِ صنعت است.‌ ‌🔰 بُعد صنعت بُعد صنعت در سینما یعنی آن ۱۰۰ یا ۲۰۰ و در بعضی وقت‌ها چند هزار نفری که می‎خواهند بین چند ماه یا بعضاً چند سال درگیر تولید یک اثر سینمایی شوند، باید زندگی‎شان تأمین بشود. شاید یک الی پنج فیلم را به زور، با نیروهای داوطلبانه و بدون هزینه‎های آن‌چنانی بتوان تولید کرد، اما اگر بخواهیم سینمای ملی داشته باشیم، یعنی سالی مثلاً ۱۰۰ فیلم تولید کنیم؛ این فیلم‌ها باید طوری ساخته شوند که برای مخاطب وسیعی جذابیت داشته و مشتری داشته باشند.‌ ‌🔰 بُعد رسانه بُعد رسانه در سینما یعنی اثر باید با مسائل روز کشور و اولویت‏‌های اصلی جامعه در ارتباط باشد. به تعبیری نبضش همزمان با واقعیت‌ها و نیازهای امروز و اولویت‌های روز جامعه بتپد. ‌🔻 سینمای ایده‎آل موقعی اتفاق می‎افتد که هر سه ضلع را داشته باشد، یعنی هم هنری و تجاری بوده و هم نسبت به اولویت‎های روز جامعه‏‌اش دغدغه داشته باشد. اگر در یک سال 10 فیلم اینچنینی بسازیم، سینمای ایران یک ارتقای خیلی جدی‎ای پیدا خواهد کرد. ‌💢به نظرم در یک حدی هر ۳ بُعد را دارد، یعنی به ابعاد هنری، تجاری و رسانه‌ای آن توجه شده است و می‎تواند به‌عنوان آغاز یک مسیر برای بقیه فیلمسازان  انقلاب اسلامی تلقی شود. ‌🔻 اما مهم‌تر از خودِ منطقه پرواز ممنوع، حضور مردمی برای شکل‎‌گیری یک جریان جدید در سینمای انقلاب اسلامی‌ است. فیلمساز کار خودش را کرده، الان زمان به صحنه آمدن توده‎های چندصدهزار نفری مردم برای حمایت از فیلم جذابِ ملیِ پرمخاطب است. ‌🔻ان‏شاءالله که تجربه اکران عمومی منطقه پرواز ممنوع به یک تجربه شیرینِ فراگیرِ سراسری برای همه اهالی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تبدیل شود و یک خاطره شیرینی در ذهن آن‌ها به‌جا بماند که موجب ایجاد یک موجی از علاقه و شوق در تولیدکنندگان و فیلمسازان حزب‌اللهی برای ساخت فیلم‎های مشابه و نترسیدن از فضای روشن‎فکری باشد.‌ 📌 وحید جلیلی، ۹۸/۶/۲۹ در جمع فعالان اکران مردمی جشنواره فیلم عمار ‌ 📊 فروش فیلم در  سینماهای سراسر کشور ۴,۷۶۸,۸۸۴,۰۰۰ شهرهای بدون سینما ۸۵۱,۰۰۰,۰۰۰ 📌 این کانال را به دوستان و خانواده خود معرفی نمایید: 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰‌ بخشی از اظهارات وحید جلیلی در برنامه سینما هفت درباره سردار سلیمانی ‌ ⭕️ آیا ما در خون حاج قاسم شریک نیستیم؟!‌ ‌ 🔻ما می‌توانستیم از سلاح سینما استفاده کنیم و جنایت‌های شیطان بزرگ را هزینه‌مند کنیم.‌‌ ‌ 🔻 ۳۸ سال پیش رئیس جمهور محبوب این کشور، نخست وزیر، رئیس قوه قضاییه و ۳۰ نماینده پارلمان و ۱۷ هزار نفر از مردم‌ را ترور کردند و هیچ هزینه‌ای ندادند.‌ ‌ 💢 الان کسانی که آن ترورها را انجام دادند، در پارلمان‌های اروپایی در دفاع از حقوق بشر و حمله به جمهوری اسلامی، برایشان سخنرانی گذاشته می‌شود، چرا⁉️ ‌‌ 🆔️ @jalili_vahid
⛔️ آمریکا، وحشیِ حمزه‌کش 📌 از ‌دکتر علی شریعتی:‌ ‌ 🔹 آمریکا آمریکا! این بلاهتِ عظیم و توحّش متمدن و بدویّت مدرن و خشونتِ با اتیکت و غارتِ قانونمند و خوشبختیِ زشت و آزادیِ لش و دموکراسیِ احمق و ایندیویدوالیسمِ قالب‌ریزی شده و استانداردیزه و بالاخره: همان جاهلیت عرب! با شریف‌های قرشی! و سیاه‌های حبشی و «کعبه مقدّسی» که اینک «مجسمه آزادی» نام دارد و بازار عکّاظی که «وال استریت» و «بنی‌امیّه» و «بنی عبد مناف» و «بنی‌هاشم»؛ که خانواده «فورد» و خانواده «راکفلر» و «کندی» و همان «خاطره موهوم» و «فخر مجهول» به ابراهیم و اسماعیل که اینجا: «جرج واشنگتن» و «ابراهیم لینکلن» و در اینجا و آنجا و هرجا: طوایف یهود «بنی‌قریظه» و «بنی‌نضیر» و «بنی‌قینقاع» که «پول» و جواهر و بازار و مِی‌فروشی‌ها را تیول خود دارند؛ منتها در ابعاد میلیون‌ها برابر آگراندیسمان شده و هر شتر جمّازه دو کوهانه، یک جمبوجت بی۵۲ هشت موتوره بمب‌افکن گشته! و «دارالّندوه شیوخ»، «سازمان سیا» شده و هر «ابولهب»ی، یک «دالس» و «کسینجر» و هر «حمّالة الحطب» و «هندجگرخواره»‌ای، یک پتیاره دیوی چون خانم «روزولت» و هر «وحشی» حمزه‌کُشی، یک «چومبه» یا «ژنرال لونول» و «وان تیو»!‌‌ ‌ 📚| مجموعه آثار ۱ / با مخاطب‌های آشنا / صفحه ۷۳ 🆔 @jalili_vahid
...عرصه "سیمرغ" نه جولانگه توست! با توجه به سقوط هواپیمای اوکراینی، فجر را تحریم نموده و از این پس فقط در کن، اسکار و برلیناله شرکت خواهیم کرد. همچنین اعلام می‌کنیم شرط همکاری ما با جشنواره‌های هر کشوری، استفاده از بمب شیمیایی علیه هموطنانمان، بمباران مناطق مسکونی ایران، انهدام تعمدی هواپیمای مسافربری و مدال دادن به قاتل و ترور دانشمندان و مردم ایران (حداقل ۱۷۰۰۰ نفر) است. #سوپراتاندارد_اگزوسه_میراژ_کن #بمب_شیمیایی_سردشت_حلبچه_برلیناله #28مرداد_آواکس_مدال_ویل_راجرز_برجام_تحریم_اسکار #مارلون_براندو 🆔 @jalili_vahid
🔹 سخنرانی "وحید جلیلی" در جمع فعالین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی اصفهان ‌💢 این جلسه شنبه 27 دی ماه در حسینیه هنر مشهد با موضوع "تاریخچه انقلاب اسلامی و نقش دانشجویان در گام دوم انقلاب اسلامی" برگزار و پس از آن مستند سینمایی "بانو" از آثار منتخب نهمین دوره جشنواره مردمی عمار نمایش داده شد. 🆔 @jalili_vahid
⭕️فیلم کامل مناظره وحید جلیلی و محمد قوچانی در برنامه "شب سینما" شبکه ۴ ▫️موضوع: 40 سال سینمای انقلاب https://www.aparat.com/v/dVQUF 🆔 @jalili_vahid
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ ۲۰ سوال شهید آوینی از سینمای ایران 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گام سوم سینما "رسانه" است "اگر آن موقع یک عده تلاش می‌کردند سینما را صرفا به مثابه هنر نگاه کنیم، آوینی تلاش کرد وجه صنعتی سینما و وجه سرگرم کنندگی آن و ارتباطش با مخاطب عام را به رخ بکشد. ولی در تعریف سینما، باید پذیرفت مسئله به هنر و صنعت محدود نمی‌شود. بلکه "هنر، صنعت، رسانه" مطرح است. سینما بُعد رسانه‌ای هم دارد" ▫️مناظره وحید جلیلی و محمد قوچانی در «شب سینما» 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کلاس درس غرب‌زده‌ها برای الیور استون! "سال پیش آقای الیور استون به ایران آمد و یک جلسه با فیلمسازان ایرانی برای او گذاشتند. آقای استون گفت شما چرا از سینما برای روایت انقلاب‌تان استفاده نمی‌کنید؟ آنجا یک نفر از داخل جمعیت داد زد آمدیم حرف هنری بشنویم، از سیاست حرف نزن!" ▫️مناظره وحید جلیلی و محمد قوچانی در «شب سینما» 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ منتقد «فیلم» چرا اما منتقد «سینما» نداریم "کلیت سینما باید با یک دیدگاه راهبردی نقد شود. ما الان نمی‌آییم ضرایب را در سینما بررسی کنیم و ببینیم چه خبر است" ▫️مناظره وحید جلیلی و محمد قوچانی در «شب سینما» 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اهمیت سینما کم از انرژی هسته‌ای نیست/ خلاءهای سینمای ایران به رخش کشیده نشده است "بنده اعتقادم این است که سینمای ما کمتر از انرژی هسته‌ای نیست! و به همین دلیل است که دشمن برایش برنامه دارد و برای منحرف کردن مسیرش خیلی کار می‌کنند" ▫️مناظره وحید جلیلی و محمد قوچانی در «شب سینما» 🆔 @jalili_vahid
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ هنرانقلابی و رویای ایرانی 🔹 هنر مداحی که هیچگاه مورد اعتنای روشنفکران غرب‌زده در ایران نبوده است – مگر برای تمسخر و تخریب – این سال‌ها به مدد جوشش خلاقانه هنرمندان انقلابی؛ به ترازی نزدیک شده است که می‌تواند الهام بخش دیگر شاخه‌های هنر کشور باشد. 🔹 یانکی‌ها؛ بیش از صد سال است "رویای آمریکایی" را با سینما پشتیبانی کرده‌اند و از مهم‌ترین کارکردهای هالیوود؛ رویاسازی برای جامعه آمریکایی بوده است. 🔹 این کارکردِ سینما، در ایران با طراحی جریان روشنفکری به "کابوس سازی" تغییر کرده است و ایرانیان را مجبور کرده‌اند در آینه مقعر سینمای کن و برلین و اسکار؛ تصویری کج و کوله و کابوس‌وار از ایران انقلابی را به تماشا بنشینند. رسانه ملی جمهوری اسلامی هم با انبوه سریال‌های سیاه و تلخ یا پوچ و باری به هر جهت خود، عمدتا در همین پازل، گویی به نقشی که دشمنان ایران برایش تعریف کرده‌اند وفادار مانده است. 🔹 در فقدان سینمای ملی و رویاساز، این مداحی درخشان سید رضا نریمانی را ببینید تا دریابید وقتی از هنر ملی و آرمانی و رو به آینده حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم و رسانه‌های زرد و روشنفکران غرب‌گرا و مدیران منفعل؛ چه فرصت‌های شیرین و بزرگی را در هنر؛ از جامعه ایرانی دریغ کرده‌اند. 🆔 @jalili_vahid
⭕️ کارگاه نقد و بررسی مستند با حضور وحید جلیلی در حسینیه هنر مشهد برگزار شد. 🔹 در این جلسه که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، مستندهای "نگارگر" به کارگردانی محمد همتی و "محیا" به کارگردانی محمد عقیلی پخش و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 🆔 @jalili_vahid
⭕️ جلسه هم‌اندیشی مدیران بنیاد فرهنگی رضوی با وحید جلیلی 🔹 در این نشست ضمن آشنایی با بخش های مختلف حسینیه هنر مشهد و معرفی برنامه‌ها و ظرفیت‌های این مجموعه، پیرامون سرفصل‌های همکاری و ایده‌پردازی برنامه‌های ویژه مدارس گفتگو شد. 🆔 @jalili_vahid
⭕️ کارگاه‌ نقد و بررسی مستند پنجشنبه 17 بهمن با حضور وحید جلیلی در حسینیه هنر مشهد برگزار شد. 🔹 در این جلسه که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، مستند "خط ۲۵متری" به کارگردانی ادریس اسلامی پخش و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 🆔 @jalili_vahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جولان انجمن حجتیه در مشهد وحید جلیلی در برنامه اشاره: 🔹 انجمن حجتیه در مشهد در حال توسعه تشکیلاتی و با برنامه‌ریزی در حال توسعه فرهنگ منحط خودش است. 🔹 این‌ها به خیال خام خودشان می‌خواهند که اسلام مبارز، اسلام جهاد، اسلام شهادت، اسلام محمود کاوه‌ها و برونسی‌ها و قاسم سلیمانی‌ها را کنار بزنند و یک اسلام مورد پسند علیا حضرت ملکه الیزابت را ایجاد کنند تا کوچکترین خطری از این اسلام، منافع اربابان آمریکایی و انگلیسی این‌ها را تهدید نکند. 🆔 @jalili_vahid
🔴 ابد و یک روز صفر؛ دو فیلم با یک بلیت "قاسم سلیمانی‌ها را فراموش کنید، ایران را روبوت ها حفظ می‌کنند"؛ این اصلی‌ترین تم «روز صفر» است که کارگردان البته با تعابیر دیگری در نشست بعد از فیلم به آن تصریح می‌کند: «این فیلم را ساختم تا به حافظان امنیت بگویم این قدر طلبکار نباشید از ملت؛ خودتان این شغل را انتخاب کرده‌اید؛ کارت را انجام دادی بیا برو...دیگه اینقدر طلبکار نمان!» تنها گروهی که همه به آنها بدهکارند، دسته‌ای از روشنفکران ایرانی هستند که می‌توانند بابت طلبشان حتی سربازان گمنام امام زمان را؛ (به هر دو معنا) لخت کنند! روشنفکر ایرانی دوست دارد تو جیمز باند باشی؛ حالش گرفته می‌شود وقتی نماز می‌خوانی، کلافه می‌شود وقتی یا حسین و یا زهرا می‌گویی، حتی وقتی کنار پرچم ایران می‌ایستی. به خشم می‌آید وقتی کارت را جهاد فی سبیل الله می دانی چگونه تحمل کند تو را وقتی نقشه ریگی را نقش بر آب و دین قلابیش را رسوا می‌کنی؟ مأموریت ریگی نباید شکست بخورد! از نگاه حاج قاسم، مهم‌ترین جرم ریگی آن است که به غارت ایمان مردم آمده است و نه فقط امنیتشان.و از نگاه روشنفکرها مهم‌ترین جرم حاج قاسم آن است که تصویری که کاخ سفید دوست دارد از اسلام بدهد را، رسوا می‌کند. قاسم سلیمانی‌ها، با هویت عمیقاً دینی و معنوی شان کابوس طیف روشنفکران ایرانی از سکولار و لائیک تا ملحد وآته ایست‌اند. روز صفر؛ رسماً دو فیلم است. یک فیلم، ماجرای پیدا شدن ریگی است و فیلم دوم ماجرای مفقود شدن مجاهدان متدین مخلصی که شرّ این مهره اسلام آمریکایی را از سر ملت کم کردند. روز صفر ماجرای فیلمسازی است که میلیاردها تومن از وزیری که زیرکی و اینتلیجنس در چشم‌هایش موج می‌زند پول می‌گیرد تا مامورانش را پیش چشم او لخت و بی هویت و از ذیل پرچم ایران خارج کند. باید اعتراف کرد این عملیات به مراتب از دستگیری ریگی پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر است و می‌شود فیلمی کمدی در همین ژانر و چه بسا جذاب‌تر از روز صفر در موردش ساخت: " ماجرای دزدیدن یک قهرمان جان برکف مؤمن و مسلمان و جایگزین کردنش با یک روبوت لائیک آمریکایی!" جالب است فیلمساز که قطعاً بیش از رضای واقعی (و نه آن روبوت ساخت آمریکا که در فیلم می‌بینیم) برای فیلمش پول گرفته،به دنبال کنشی سیاسی و اجتماعی و دادن پیام به حافظان امنیت است که:" رویتان را زیاد نکنید"؛ اما مدافعان بی‌مرز ایران؛ به فتوای فیلم‌ساز محترم فقط باید بیزنسمن باشند و حق ندارند پیام و آرمانی برای جامعه‌شان داشته باشند و جان‌شان را بر سر دین، خدا، آرمان، اعتقادو وطن، کف دست بگیرند. فرو کاستن وطن به آغل؛ پروژه قدیمی روشنفکری ایرانی است که ترور شخصیت قاسم سلیمانی‌ها مرحله جدیدی از آن است. قاتل حاج قاسم تنها آن سگ زردی نیست که در کاخ سفید زوزه می‌کشد، بلک واترهای ایرانی، زدن تیر خلاص و حل کردن هویت قاسم سلیمانی‌ها در اسید سینمای لائیک را برعهده گرفته‌اند. آن‌ها که از نزدیک، شکارچیان اطلاعاتی ریگی را - که از مؤمن‌ترین و متدین‌ترین بچه‌های وزارت هستند -می‌شناسند در برابر این حجم از وقاحت روشنفکری ایرانی برای مصادره حماسه‌های مجاهدان مسلمان مبهوت شده‌اند و البته چه جای تعجب؟ غرب اراده کرده است که جهنم و بهشت و خدا و رسول الله و شهادت و جهاد و ...را در روایتی کاریکاتوری از زبان داعش و جندالله و ... به نمایش بگذارد و روشنفکر ایرانی در انجام این مأموریت به یاریش بر می‌خیزد. روشنفکر خشمگین که نمی‌تواند مردمانی را که صیاد شیرازی‌ها و حججی‌ها و قاسم سلیمانی‌ها را با فریاد یا حسین و یا زهرا تشییع می‌کنند از یاد ببرد، وارد میدان می‌شود تا اگر آمریکایی‌ها جسم سلیمانی را قطعه قطعه می‌کنند و از ملت می‌گیرند؛ او روح و تفکر و روحیه و مکتب سلیمانی را محو و با یک ورژن عمیقاً دروغین با ویژگی‌های لائیک و آمریکایی جایگزین کند. روزصفر مصداق اتمّ یک فیلم ایدئولوژیک است. ایدئولوژی بمثابه آگاهی کاذب و برساخته معادلات قدرت طلبانه ای که یک سویش برآوردن ریگی هاست و سوی دیگرش ترور فیزیکی و شخصیتی حاج قاسم‌ها. دقیقاً در امتداد ماموریتی که آمریکایی‌ها برای ریگی تعیین کرده بودند عمل می‌کند: منحصر کردن چهره دین در تحجر و منجی نمایی و قهرمان سازی از سکولاریسم و لائیسیته و قاعدتاً هر دو پیش آمریکا ماجورند. ریشوی فرصت طلب آخر فیلم؛ دقیقاً خود کارگردان است که به نمایندگی از جریان روشنفکری (که کوچک‌ترین نقشی در دفاع از ایران در چهل سال گذشته نداشته است) به سرقت و مصادره حماسه فرزندان مؤمن یک ملت مسلمان آمده است. صدالبته عبور از بایکوت به تحریف؛ نشانه دیگری از شکست روشنفکری ایرانی در برابر انقلابی است که چهل سال تلاش غربزده ها برای نادیده گرفتن پیروزی‌ها و پیشرفت‌هایش، ناکام مانده است. نسل جدید سینمای انقلاب اسلامی؛ سینمای سانسور و بایکوت را شکست داده و گام بعدی، غلبه بر سینمای تحریف است @jalili_vahid
⭕️ بازداشت و انتخابات؛ نسبت کاندیداها با نظام 🔹 شما فرض کنید امشب، تعدادی نیروی مثلا امنیتی با لباس غیررسمی و شخصی، به ستاد مرکزی شورای ائتلاف اصولگرایان وارد شده و پس از یکی دو ساعت جر و بحث، هر چه تراکت در محل بوده را بار بزنند و دو نفر از فعالان ستاد به‌علاوه محمدباقر قالیباف و سید رضا تقوی را بازداشت کنند. یا اینکه فرداشب یک نیروی امنیتی و لباس شخصی، وارد ستاد مرکزی شعسا شود و هر چه کاغذ برای معرفی خود یا شمارش میزان حملات به دین و نظام اسلامی در ستاد بوده را به همراه مجید انصاری و شهیندخت مولاوردی را با خود ببرند. در اتفاق احتمالی امشب، تا دو اسفند تیتر تسنیم و فارس و توئیتری‌های متصل را پوشش می‌داد؛ و در اتفاق احتمالی فرداشب، تا ۱۴۰۰ گزارش ویژه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا!!! 🔹 اما داستان فوق، همین دیشب کاملاً واقعی برای یک جریان انتخاباتی پیش آمده و علاوه بر دو دانشجوی فعال در ستاد، دو کاندیدا نیز بازداشت شده‌اند. امروز صبح اما به جای مظلوم‌نمایی و دسته اول و و تخریب دسته دوم، کاندید بازداشت شده نوشته است: «... با فشارها و برخوردها و سانسورها، نه از رو می‌رویم و تسلیم می‌شویم؛ نه قهر و لج می‌کنیم و از نظام بیرون می‌رویم. برای تغییر وضع موجود مبارزه می‌کنیم.» ▫️این دوستان تا همین‌جا هم، چه چندماه دیگر روی صندلی مجلس باشند چه همچنان در حال آموزش انقلابی‌گری و اصلاح برای مدعیان. ✍ محمدحسین صبوری 🆔 @jalili_vahid
✅ "رویش در صف؛ ریزش در ستاد" 🔰 بخشی از سخنان وحید جلیلی پیرامون آسیب‌شناسی جریان اصول‌گرایی 🔹امروز خطر اصلی این نیست که جامعۀ ما غیرانقلابی بشود، مردم ما غیرانقلابی بشوند؛ خطر اصلی این است که حزب اللهی‌های ما غیرانقلابی بشوند. ⭕️ اصول‌گرایی سکولار 🔹 بعضی مناسبات که به اسم اصول‌گرایی در کشور حاکم شده، رسما و علنا مناسبات سکولار و ضد دینی است؛ رسما و علنا مناسبات خلاف حجت شرعی و حجت دینی است، ولی هم چنان نام اصولگرایی را یدک می‌کشند؛ نام‌های تهی، عناوین پوچ! ⭕️ جریانات هلو – لولو 🔹 اینها اول می‌گویند فعلا شرایط اضطراریست و لولو ممکن است بخوردتان و چشمتان را ببندید و به ما اعتماد کنید؛ اما کم‌کم می‌بینند چه فرمول خوبی! چرا همیشه شرایط را اضطراری نگه نداریم؟! وقتی که با القای شرایط اضطراری می‌توانیم از پاسخگویی فرار کنیم و حرف غلط خودمان را و آدم‌های کم‌صلاحیت یا بعضا فاسدِ حرف‌گوش‌کن خودمان را به کرسی بنشانیم و بسیاری چهره‌های حزب‌اللهیِ اصلح و مستقل و ناهماهنگ با لابی‌ها را حذف کنیم، چرا به خودمان زحمت بدهیم؟ در همین شهری که روزگاری بچه حزب‌اللهی‌ها برای دیالمه‌ها تبلیغ می‌کردند، کسانی توسط عناصر موجّه، خواصِّ ظاهرالصّلاح (مراکزِ خوشنام) تأیید شدند و با شیوه های کمونیستی رأی آوردند، که بعدها ما اینها را در یك بزنگاه‌هایی، در اردوگاه مقابل دیدیم! 🔹 یک اشعری مسلکی، یك نوع تفکر کمونیستی می‌آید در بین حز‌ب‌اللهی‌ها نفوذ می‌کند و آنها را مجاب می‌کند که از مبانی انقلابی دست بردارند، از سلوک دینی در عرصۀ سیاست دست بردارند و گردن بگذارند به تاکتیك‌ها و تکنیك‌های یك سری آدم‌های سیاست زده . تکنیسین‌های به قول خودشان سیاست ورزی که توسط بعضی از نهادها، تریبون در اختیارشان قرار می‌گیرد، را استراتژیست ! جا بزنند. ⭕️ اولین مخالفان سلوک انقلابی؛ خودی‌اند 🔹امروز، روز ویرایشِ تفکر انقلابی است. روز ویروس‌زدایی از تفکر انقلاب اسلامی است. تا ما این ویروس‌زدایی را انجام ندهیم، آنقدر ضعیف خواهیم شد که نه در برابر حریف‌های قَدَر که در برابر حریف‌های ضعیف هم خواهیم باخت. 🔹 اصولگراهای مفَنگی امروز همان پهلوان‌پنبه‌هایی هستند که به دوپینگ عادت کردند. با قدرت لابی و تشکیلات، شایسته‌ترها را حذف کردند و نوچه‌بازی و قبیله‌گرایی راه انداختند و حالا که عمرشان سرآمده، می‌خواهند از طریق تئوریزه کردن فساد سیاسی‌شان و تسری دادن آن به بدنۀ اجتماعی؛ احتضارشان را عقب بیاندازند. ⭕️ حز‌ب‌الله باید به مبانی معرفتی انقلاب برگردد 🔹 قرآن در آخر سورۀ مجادله، حزب‌الله را تعریف می‌کند. از مهمترین ویژگی‌هایی که خداوند برای حزب‌الله مشخص می‌کند، این است که اینها باندی عمل نمی‌کنند، عشیرگی و قبیلگی رفتار نمی‌کنند. 🔹 برای ولی‌فقیه تعیین تکلیف می‌کنند؛ می‌گویند که شما از آن پراگماتیسمی که ما آن را جایگزین مبانی انقلاب اسلامی کرده‌ایم، فراتر رفته‌ای! این پراگماتیست‌های بی‌حجت، اینقدر رو دارند، که حتی می‌خواهند ولی فقیه را هم مجاب کنند که به مبانی غیرشرعی آنها گردن بگذارد و این قدر بر حضور حداکثری مردم تاکید نکند! ⭕️ حزب‌اللابی‌ها و غارت اخلاق اسلامی و انقلابی 🔹 دیگر، شما می‌بینید در این لابی‌ها در این قبیله‌بازی‌هایی که به اسم اصول‌گرایی شکل می‌گیرد، این رذائل به‌وضوح به چشم می‌آید، هرچند بخواهیم انکارش کنیم. برتری‌طلبی بی مبنا ، مسئله واقعی و جدی و یکی از مهمترین عوامل شکست در جبهۀ انقلاب است. کسانی که بدون هیچ حجتی خودشان را به شکل اتوماتیك بالاتر و دیگران را ، شهروند درجۀ دو تلقی می‌کنند. کسانی بدون داشتن اصلحیت و حتی صلاحیت، با پروپاگاندا، با زور، با تشکیلات، با جنگ روانی، با وابستگی به فلان امکانات، می‌خواهند همچنان خودشان را برتر از دیگران قرار دهند، خوب این فساد می‌آورد! آیا بعضی از مراکز و عناصر موجه، هیچ اشکالی در کارشان نیست؟ دخالت‌های بی‌وجه و مفسدانه در انتخابات نمی‌کنند؟ بخش مهمی از شکست‌های میدانی ما بازتاب شکست‌های درونی ماست. بازتاب عقب‌نشینی جدی ما از مبانی شرعی و اخلاقی خودمان است. ⭕️ سؤال یکی از حضار: این جماعت ظاهرالصلاح که گفتید، وظیفۀ ما در قبال اینها چیست؟ 🔹 ما به‌خصوص آن زمانی که می‌بینیم معروف‌ها دارند منکر می‌شوند و منکرها دارند معروف می‌شوند. آنجا حتما باید حساسیت بالاتری نشان بدهیم. ⭕️ سؤال یکی از حضار: برای پیشبرد انقلاب اسلامی چگونه باید با مردم مواجه شد؟ 🔹 یکی از ویژگی متقین این است که گوش‌به‌زنگ حرف حسابند، "وقفوا اسماعهم علی العلم النافع لهم" گوش‌به‌زنگ حرف‌های دقیق و درست هستند، این ویژگی‌ها را باید اولا در خودمان به‌وجود بیاوریم، دوما در جامعه رواج بدهیم. شما از همین فرصت انتخابات استفاده کنید برای گسترش این ویژگی متقین در جامعه. سخنان وحید جلیلی در جمع طلاب مدرسه انقلاب اسلامی، رمضان 1396 🆔 @jalili_vahid
رویش در صف؛ ریزش در ستاد.pdf
863.4K
✅ رویش در صف؛ ریزش در ستاد 🔹 متن کامل سخنان #وحید_جلیلی پیرامون آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی در جمع طلاب مدرسه انقلاب اسلامی، رمضان 1396 🆔 @jalili_vahid
از آبان ۸۱ تا اسفند ۹۸ ⭕️ انقلاب راه خودش را باز می‌کند وحید جلیلی: 🔹اولین خاطره‌ام از سعید شعرباف، برکناری‌اش از مسولیت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه فردوسی است. 🔹به دنبال پیام شش آبان ۸۱ رهبری به دانشجویان، برای مطالبه عدالت، جلسه‌ای در مسجد امام صادق (ع) در خیابان دانشگاه مشهد برگزار شد که در تبلیغاتش از اتهامات شرکت «المکاسب» نام برده شده بود که متعلق به نزدیکان آقای طبسی بود. 🔹شعرباف که از سازمان دهندگان آن تجمع بود مورد غضب برخی دوستان در سپاه که آن زمان فرماندهی‌اش با اخوی قائم مقام معزز آقای طبسی بود، قرار گرفت و برکنار شد. 🔹مدعیان اصولگرایی، فضایی ایجاد کرده بودند که حتی اگر در برابر لیست هوالمطلوب می‌ایستادی و می‌خواستی به دکتر جلیلی به جای تیمو علی عسگری رأی بدهی هم از سوی همان عزیزان به ضد ولایت فقیه بودن متهم می‌شدی! 🔹اعتراض به مفاسد نزدیکان آقای طبسی رحمه الله در آن دوران، ذنب لایغفر و موجب شق عصای مسلمین تلقی می‌شد و عقوبت داشت. 🔹امروز که یک آقازاده محترم و یک قائم مقام مکرم ایشان در زندان‌اند و یک قائم مقام مکرم دیگر ایشان از ترس آقای رئیسی به خارج از کشور فرار کرده است، دوباره شعرباف به میدان آمده و این بار دیگر، نه یک دانشجوی یک لاقبا، که دکتر شعرباف شناخته شده، با سابقه روشن ولایی و فعال در تعقیب آرمان‌های عدالت خواهانه و مبارزه با فساد است. فرمانده آن روز سپاه که نگران آبروی آقای طبسی_ که آن را آبروی انقلاب می‌دانست_ بود، اکنون رقیب اصول گرای شعرباف در انتخابات است. 🔹در روزگاری که مصلحت پرستان محافظه کار و چه بسا خوش نیت اما بدعمل، عدالت خواهی را که خواسته صریح رهبری بود، جرم و ضدیت با ولایت فقیه می‌دانستند! فرزندان جوان و جسور رهبری نگذاشتند این علم زمین بیفتد، تهمت‌ها و فشارها را تحمل کردند و دوستان نادان و دشمنان عنود را ناامید کردند. 🔹حالا شعرباف اخراجی آن روز، سرلیست عدالت‌خواهان در انتخابات مشهد است. خوشبختانه سپاه هم بصیرتر و انقلابی‌تر از هر زمانی در دو دهه اخیر است و همین کافی است که نشان بدهد انقلاب راه پیشرفت خودش را باز می‌کند و محافظه کاران در برابر عدالت‌خواهان در نهایت محکوم به شکست‌اند. 🆔 @jalili_vahid
📝 نه به "النصر باالرُّعب" 🔰 محور نبرد حزب‌اللهی‌ها با حزب‌اللابی‌ها 🔻 اگر اصرار بر لیست وحدت؛ از باب دشواری انتخاب سی نفر از بین صدها نفر است چرا در شرایط متفاوت؛ فی‌المثل در شهرهایی که فقط یک نماینده دارند هم باز همین شیوه تعقیب می‌شود؟ 🔻 چهل و یک سال از انقلاب گذشته است و قبایل سیاسی عزم جزم دارند که سازماندهی سیاسی جامعه را روزبه‌روز به مدل‌های غربی نزدیک‌تر و از مبانی دینی و انقلابی دورتر و دستیابی به اهداف گام دوم را دشوارتر کنند. 🔻 در صد و هفتاد و پنج حوزه انتخابیه (از مجموع 211 حوزه) مردم برای انتخابِ فقط یک نماینده پای صندوق می‌روند و در 22 حوزه دیگر برای انتخاب 2 نماینده. 🔻 معمول این است که در هر حوزه‌ای بیش از چهار پنج کاندیدای جدی و اصلی وجود ندارد. آیا انتخاب یک نفر از بین چهار پنج نفر، کار دشواری است؟! 🔻 واقعا با چند روز وقت گذاشتن و حرف‌های نامزدها را شنیدن و آن‌ها را با سوال‌های جدی راجع به کارنامه و برنامه‌شان مواجه کردن، نمی‌شود به نتیجه رسید؟! 🔻 مگر نه این است که به برکت جمهوری اسلامی در هر فامیل و محله و مسجد و محیطی کلی آدم تحصیل‌کرده و اهل بررسی و پژوهش وجود دارد. 🔻 چرا باید سازوکار ترجیحی ما این باشد که زیرساخت "اتّباع احسن" شکل نگیرد و مردم مستقیما با کاندیداها مواجه نشوند و در بسیاری موارد بدون آنکه حتی یک صفحه یا یک پاراگراف در مورد شخص موردنظر اطلاعات داشته باشند تنها به واسطه معرفی از سوی یک "اتاق تاریک" (چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا) نامش را به صندوق بیاندازند؟ 🔻 این شیوه "النصر بالرعب" که زیر زبان هر دو جناح مزه کرده و چند دوره است مد شده و از مردم می‌خواهد از ترس رای آوردن اصولگراها یا اصلاح‌طلب‌ها به لیست مقابل رای بدهند چه نسبتی با جمهوریتی دارد که دویست و پنجاه هزار خون پاک به پایش ریخته است؟ 🔻 مگر انتخابات نباید فرصتی برای ارتقاء فرهنگ سیاسی جامعه و آگاه‌تر شدن مردم و بالا رفتن قدرت تحلیل شان باشد؟ 🔻 هزاران دانشکده، دهها هزار مدرسه، هفتاد هزار مسجد؛ چهل هزار پایگاه بسیج؛ دهها هزار فعال اجتماعی و فرهنگی و ... در کشور، چرا در این فرصت کم‌نظیر؛ "یستمعون القول فیتبعون احسنه" را بشارت نمی‌دهند؟ 🔻 "جمهوری" اسلامی این‌گونه ساخته می‌شود؛ نه با فرار به اتاق‌های تاریک و الزام مردم به انتخاب‌های کور. 🔻 فضای انتخابات باید فضای شوق باشد و نه رعب. 🔻 البته در هر دو حالت، مردم داوطلبانه و با تصمیم خودشان رای می‌دهند ولی بسته به اینکه مبنای این تصمیم‌سازی؛ تمهید رشد جامعه باشد یا تحکیم انحصار قبایل سیاسی؛ نتایج متفاوتی به دست خواهد آمد. 🔻 فرق می‌کند مردم با شوقِ تحول مثبت به سمت صندوق‌ها بیایند یا از بیمِ تغییر منفی. 🔻 جالب است همان بازی که در پایتخت برای تنظیم فهرست سی نفره نامزدها از بین صد تا دویست کاندیدای قابل اعتنا با محوریت جناح‌ها شکل می‌گیرد، به شکل غیرمنطقی، بی‌کم و کاست در حوزه‌های انتخابیه دیگر برای ارائه فهرست‌های چند نفره و حتی یک نفره! تقلید و تکرار می‌شود. 🔻 فقط خدا می‌داند که جوخه‌های ترور نرم این قبایل سیاسی تا کنون ملت را از چند هزار نفر از فرزندان انقلابی خود، محروم کرده است. 🔻 عادت شده است که در شهرستان‌هایی که یک یا چند نماینده انتخاب می‌کنند هم؛ پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی؛ لابی‌ها گرد بیایند و تکلیف انتخابات را پیشاپیش یکسره کنند از ترس آن که مبادا مردم گیج بشوند و نتوانند به انتخاب درست دست پیدا کنند!! جناح‌ها و قبایل سیاسی چرا این همه از آن که مردم بشنوند و فکر کنند و مقایسه کنند می‌ترسند؟ 🔻 ظاهر کار آن است که می‌خواهیم کار مردم را آسان کنیم ولی حقیقت این است که می‌خواهند با بیرون راندن مردم از دایره بررسی و تامل و تحلیل و مقایسه کار خود را آسان کنند. 🔻 این شیوه‌ها شاید مناسب دموکراسی باشد ولی قطعا نسبتی با جمهوریت تراز اسلامی ندارد. 🔻 در جمهوریت دینی؛ انتخابات موضوعیت دارد و فقط پلی به پارلمان نیست. 🔻 در انتخابات مردم باید بشنوند و بپرسند و بیاموزند و بسنجند و برگزینند نه آنکه بترسند و آن چه اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان دیکته می‌کنند بنویسند. 🔻 مدل فیل و الاغ؛ ارمغان استحمارگران است و خصوصا در گام دوم و با افق تمدن‌سازی؛ تقلید حریصانه از این مدل؛ نشانه انحطاط و ارتجاع است و نه انقلابی‌گری و تحول‌خواهی. 🔻 در انتخابات انقلابی رای با چشم باز و با معیار و آگاهی و تحلیل و مقایسه شکل می‌گیرد و نه از ترس رقیب و با چشم بسته و اعتماد کور به قبایل قدرت. 🔻 ماجراهای اخیر روشن کرد یک میدان نبرد اصلی حزب‌اللهی‌ها در سال‌های آتی با حزب‌اللابی‌ها خواهد بود. 🔻 حزب‌اللهی‌ها طرفدار "جمهوریت دینی" مبتنی بر رای مسولانه و آگاهانه و بصیرانه‌اند و حزب‌اللابی‌ها (در هر دو طرف) به دنبال رای تزیینی، غیرمسولانه و کور. 🆔 @jalili_vahid
⭕️ گام دوم با رأی به فرزندان یک لاقبای انقلاب وحید جلیلی: 🔹صادق شهبازی برای انتخابات مجلس یازدهم از تهران نامزد شده است. او را وحید اشتری و تعدادی دیگر از بچه‌های جنبش دانشجویی دهه هشتاد همراهی می‌کنند اگر چه افراد لیستشان را نوعاً نمی‌شناسم و فعلاً نظری در موردش نمی‌دهم اما اگر تهران بودم قاعدتاً به این دو نفر رأی می‌دادم. 🔹آن‌ها را نماینده قرائتی از انقلابیگری می‌دانم که در دهه پنجم، نیاز قطعی جمهوری اسلامی است. این فرزندان یک لاقبای انقلاب در شرایطی در تهران و بعضی دیگر از شهرستان‌ها نامزد شده‌اند که خوشبختانه یا متاسفانه قبایل موجود سیاسی تحملشان را ندارند. 🔹اگر فقط چند نفر از این جماعت وارد مجلس شوند تفاوت سیاست ورزی انقلابی با سیاست ورزی محافظه کارانه آشکار خواهد شد و «مجلس شورای اسلامی»؛ معنای تازه‌ای در جامعه پیدا خواهد کرد. 🔹مشکل جدی محافظه کاری یا اصولگرایی همین است که از تولید معنا سترون شده است و توان تازه گردانی نظام و شکوفا کردن ظرفیت‌های بالقوه انقلاب را ندارد. یک اقلیت حزب اللهی در برابر حزب اللابی‌‌ها می‌تواند مجلس را «تأویل» کند، یعنی به اول برگرداند، چه اول را مجلس اول بدانیم با دیالمه‌هایش و چه اول را مبنا و مبدأ و اساس، مراد کنیم. 🔹قطعاً حتی آنها که می‌خواهند لیستی رأی بدهند به اندازه پنج شش تا جای خالی برای کسانی که بشود از ته دل و نه از ترس لولو بهشان رأی داد، دارند. فروپاشی دوقطبی پوسیده و بی برکت موجود کلید خواهد خورد اگر پای گام دومی‌ها به خانه ملت باز شود، انشاالله 🔹من اگر در تهران رأی می‌دادم صادق شهبازی، وحید اشتری، وحید یامین پور، صادق کوشکی و حمید رسایی را که مغضوب لیست‌هایند بر صدر برگه‌ام می‌نوشتم. ✅ @jalili_vahid