جٰامِعُ الْأَسْرار
📝از روی علاقه یا غرور نباید به دعوت موجودات آسمانی پاسخ گفت که سقوط به لایه های نازل وجود و زایش های
﷽
📜 «اوپانیشاد» می گوید:هر آنکس که او را نفهمید او را فهمیده است و هر آنکس که او را بفهمد او را نفهمیده است.
📘ادیان و مکتب های فلسفی هند، داریوش شایگان، ج2، ص812، (معادل لاتین اصطلاحات ذکر نشد)
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
اولین کشف اخروی سالک 📝اول چیزی که سالک را از عالم آخرت معلوم کنند،احوال گور باشد،مثلا اتش و مار و ک
﷽
📜دیدن چهرهٔ برزخی افراد، نظیر دیدن خواب صادق، حاصل مشاهدهٔ حقیقت اشیاء در خیال منفصل و عالم برزخ است، و امری وهمی و خیالی نیست.
📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج6، ص272
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜اگر سه نیروی تمرکز معنوی یا ضبط حواس و مراقبه و سامادی را متوجه ناف خویش بسازیم به اسرار جسم خود پی می بریم، اگر آنرا متوجه قلب خویش بسازیم، به اسرار ذهن خود آگاه می شویم. و اگر آنرا متمرکز در گلوی خود بسازیم گرسنگی و تشنگی معدوم می شود. و اگر آنرا متوجه «نور سر» بسازیم به کمال موجودات اساطیری می رسیم. یا اگر آنرا متوجه ارتباط اثیر و شنوائی بسازیم، شنوائی آسمانی یا شنوائی اصوات لطیف حاصل می شود. و اگر آنرا متوجه ارتباط اثیر و جسم بسازیم حالت سبکی و بی وزنی و پرواز در آسمان حاصل می شود.
📘ادیان و مکتب های فلسفی هند،داریوش شایگان، ج2، ص705، (تفسیر ویاسا بر پاتانجلی)
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
ابن عربی:هیچ یک از فرشتگان نبود مگر آنکه مرا افاده و علم آموخت 📜هر یک اسم از این اسماء را روحانیت
﷽
📜من کیفیت بیعت ارواح و فرشتگان را با قطب مشاهده کردم، و هر چه را که آن ها از انسان کامل پرسیدند و آنچه او در پاسخ آن ها بیان کرد، متوجه شدم.
📘عقلانیت شهود، ج6، ص539؛ به نقل از:الفتوحات المکیه، ج3، ص137_136
👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدس سره
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
تصرف انسان کامل در برزخ و مافوق آن 📝انسان کامل می تواند در حالی که پیش ما نشسته است در برزخِ و حال
﷽
📜ارواح کلی مقدسِ کامل را هیچ کاری از کار دیگر بازشان نمی دارد و هیچ عالمی از عالم دیگر پوشیده شان نمی کند،چون در برزخ محبوس نیستند بلکه آنها را توان ظهور در این جهان هر وقت که بخواهند هست، لذا از این عالم به کلی روی نگردانیده اند.و ما به حقیقت آن راه پیدا کرده و آنرا و گروهی که آن عالم را مشاهده کرده اند، دیده ایم.و شیخ ما(ابن عربی) رضی الله عنه با پیامبر صلی الله علیه و آله و با هر کس از انتقال یافتگان به جهان آخرت که دارای این صفت اند_هر وقت از شب و یا روز که بخواهد_ گرد می اید ومن این را بارها تجربه کرده ام.
📘فکوک،فک ختم فص عُزیری،ص۹۱
👤صدرالدین قونوی قدّس الله سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📜اصلِ روزیِ پاک حلال، آن است که در مقام توکل، به حالتِ رضا بر عارف حاصل آید.* 📜به یقین بدان که پیش
﷽
📜یکی از علماء بخارا از حضرت خواجهٔ ما[بهاءالدین نقشبند] قدس الله روحه_سوال کرد که حضور[قلب] در نماز به چه حاصل می شود؟ خواجه فرمودند:به خوردن طعام حلال که از سر وقوف و آگاهی[نسبت به حق تعالی] خورده شود.
📘انیس الطالبین و عدة السالکین، ص138
❗️در صفحهٔ117 همین کتاب میفرمایند که اگر کسی میخواست که از سر غفلت لقمه ای بخورد، خواجه به فراست متوجه می شد و منعش میکرد.
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📝آنچه انبیاء و اولیاء و جز آنان از رازهای نهانی برگیرند، گاه بود که در سطوری مکتوب بر دل آنان وارد ش
﷽
📜اولیا را بر اسرار اطلاع می دهند، اما بی اجازت اظهار آن نمی کنند... آنچ از ما به نسبتِ اظهار خواطر و اعمال احوال خلق صادر می گردد، ما در میان نیستیم یا به الهام ما را اعلام می نمایند یا به واسطهٔ کسی به ما می رسانند.
📘انیس الطالبین و عدة السالکین، ص154
👤خواجه بهاءالدین نقشبند قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
کشف عوالم با همه فروعات آنها 📝عده ای از سالکان هستند که الله تعالی[در مقام تجلی صفات] به صفت علمی ب
﷽
📜در هر یک از این عوالم سه گانه(ناسوت، ملکوت و جبروت) طبقات بسیاری وجود دارد که در لطافت و تراکم با هم متفاوتاند؛ و آن چه که از این عوالم برتر است، شمار طبقاتش بیشتر و تفاوت پایین و بالایش شدیدتر می باشد.
فی کل من هذه العوالم الثلاثه طبقات کثیرة متفاوتة فی اللطافه و الکثافه، و ما هو اعلی من هذه العوالم یکون عدد طبقاته اکثر و التفاوت بین اسفله و اعلاه أشد.
📘اسفار اربعه، انتشارات طلیعه نور،ج9، ص205، سفر چهارم، باب یازدهم:معاد جسمانی، فصل یازدهم
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
عبور بدن عنصری از جمیع اجسام 📜چون بدن عنصری انسان به مرتبهٔ آینگی و لطافت برسد، عبور از جمیع اجسام
﷽
📜در اوایل جذبه شبی نزدیک مزار مزداخن بودم و درویش محمد زاهد با من بود و تکیه[به من] کرده بود. در آن حال روح من از قالب بیرون آمد و گردان گردان به طرف آسمان رفت و به همان صفت آسمان اول را سیر کرد و از آنجا به آسمان دوم و سوم و چهارم به آن طریق رفت و سیر کرد و همچنین گردان گردان به سوی زمین آمد و در قالب من در آمد و از آن احوال محمد زاهد هیچ خبر نداشت.
📘انیس الطالبین و عدة السالکین، صص95_94
👤خواجه بهاءالدین نقشبند قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
ابن العربی: 📝قطب الاقطاب در کعبه ساکن است و بدلا و رجال الغیب طی الارض میکنند و نماز صبح به مکه رسی
﷽
🔷ابن العربی:منزل قطب و امام را یک نفر مالک می شود که در جانب راست گونه اش خالی سیاه دارد و پنهان بودن بر او غالب است.
📜منزل قطب و امامت، منزلی است که آن را نشانه و علامتی نیست، آن را یک نفر مالک می شود که از صفتِ سیر و اقامت برتر است،وی رنگ چهره مبارکش به زردی تمایل دارد و در جانب راست گونه اش خالی سیاه است.
📘فتوحات مکّیّه،باب۲۷۰:معرفتِ منزلِ قطب،دفتر نوزدهم از فتح مکی
👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی
❗️در بند ۱۹ این باب درباره اوصاف این قطب میفرمایند:موصوف به تمام اسماء از جهت تخلّق و تحقق است و پنهان بودن بر او غالب است و در گنجینه های غیرت محفوظ است.
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
جیلی:در این تجلی،قرائت قرآن را آموختم 📝عده ای هستند که الله به صفت سمع(شنیدن) بر آنها تجلی کرده، پس
﷽
🔷ابن العربی:نزول قرآن همیشگی است و من این امر را در بدایت سلوکم تجربه کردم.
📜قرآن کریم با کنار نهادن پرده ها و حجاب های درونی به صورت آیه آیه بر تو نازل می شود، من این را آن زمانی که در بدایت امر بودم، در نفس و سلوک خویش تجربه نمودم... حتی اگر اعجمی(غیر عرب) باشند و زبان عربی را هم ندانند، قرآن را به زبان عربی در مصاحف تکلم می نمایند.
.. اگر توجه قلب و روح او در آن هنگام به امر دیگری معطوف شود، تلقین کننده باز می گردد و نزول آیه نیز متوقف می گردد. نزول قرآن همیشگی است و تا ابد تداوم دارد.
📘الاسفار عن نتایج الاسفار،شرح و ترجمهٔ فاطمه مدرسی، فصل دوم، بند25، ص130
👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜کسی که به شما آزار رساند یا چیزی از شما بدزدد او را نفرین نکنید بلکه احسان کنید و دربارهٔ او دعا کنید؛زیرا ممکن است شما بر اثر خلافی، مستحق مجازات شده و خدا او را مأمور تربیت شما نموده باشد.
📘نابغهٔ علم و عرفان،ص۲۵۲
👤سلطانعلیشاه گنابادی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
طریق درک بواطن حقایق از طریق علم اعداد،مختص به امیر المومنین علی علیه السلام است که از طریق نبوت بدو
﷽
📜امام حسین[علیه السلام ] علم حروف را از پدرش[علیه الصلوة و السلام ] به ارث بردند سپس زین العابدین آن را به ارث بردند و بعد امام محمد باقر و بعد امام جعفر صادق این علم حروف را وارث شدند.
.. علم جفر در آخر الزمان با امام محمد مهدی رضی الله عنه[و علیه السلام ]ظاهر می شود و کسی این علم را علی الحقیقه غیر ایشان نمی داند. و آگاه ترین مردم به علم حروف و اسرار آن امام علی رضی الله عنه[و علیه السلام ] می باشند چنانچه ایشان کرم الله وجهه فرمودند:هر چه می خواهید از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید.
📘الدرالمکنون و الجوهر المصون،صححه و علق علیه:محنا النوری، باب42، ص99(نقل به ترجمه)
👤الشیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
نجم الدین کبری قدّس سرّه: 📜از فوائد روزه اینست که چون مرد گرسنه شود، پیهی که در چشم دل باشد بگدازد
﷽
📜ابتداء ریاضت ها صوم(روزه) است که به سبب صوم،حرارتی در دل پدید می آید و آنچه رطوبت و شهوت است و حجاب های غلیظ می سوزاند و دفع می کند و دم قلب رقیق می گرداند و از حجاب های طبیعی مجرد میگرداند و در قلب رقیقه ای پیدا می آید که آن رقیقه را قلب می گویند، چون چیزی بدو فرستند آن معانی را فهم تواند کرد.
📘مجمع الرسائل،رسالهٔ حرف، ج2، ص1114
👤شاه نعمت الله ولی قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
جنید بغدادی: 🔷الصوم نصف الطریقة 🔷روزه داری، نصف طریقت است 📚کشف المحجوب،ص۴۱۳ @darmahzareorafa110
﷽
📜بدانکه بنای ریاضت بر گرسنگی است و اگر کسی خواهد که مجاهده کند، گرسنگی نکشد هیچ حاصل نشود و هر آفتی که پیدا می شود از سیری و پر خوردن است.و بعد از گرسنگی، فکرست دائم در آلاء حق تعالی در عالم عنصریات و عالم ملکوت، و فکر باید بعد از ذکر باشد و ذکر را تأثیر عظیم است و پیری باید که ذکر تلقین کند و بی پیر، کار بجایی نرسد.
📘 مجموعه مصنفات(بستان القلوب)،ج۳ص399_396
👤شیخ اشراق قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜اصل خلوت سی روز بود و آنکه خلوت موسی علیه السلام چهل روز شد،آن بود که نقصانی افتاده بود روز زیاده شد وگرنه نیت سی بیش نبوده و در خلوت مصطفی صلی الله علیه و[آله و] سلم چون هیچ نقصان نیفتاد هرگز از سی روز زیادت نشد!
📘چهل مجلس،ص۲۱۲
👤شیخ علاء الدوله سمنانی قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
چون مرید صادق،شیخی اکمل از شیخ بیابد وی را جایز است که از کامل ببرد و به اکمل پیوندد. 📚رشحات عین
﷽
📜بعضی اهل تحقیق فرموده اند:شیخ و مرشد باید که صاحب جاه باشد. این را نیز شرط تکمیل داشته اند. زیرا که انقیاد و خضوع مرید در این صورت بیشتر است و رکن اعظم در طریق ارادت تسلیم و انقیاد است بر وجه اکمل.
📘ملفوظات خواجه احرار قدّس الّله سرّه(به تحریر عبدالاول نیشابوری) ، بند212، ص196
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷منازل و اسفار اربعه سلوکی از نظر سلطانعلیشاه گنابادی قدّس سرّه
📜ملاسلطان منازل سلوک را عبارت می داند از مراتب وجود قطب از بشریت او، و ملکوت او، تا لاهوت او... پس تا در بشریت قطب است و هنوز به صورت ملکوتی او نرسیده، او در سفر اول است که«من الخلق الی الحق»باشد. وقتی که به ملکوت قطب برسد، یعنی او را به شکل و صورت ملکوتی ببیند، سفر دوم است «من الحق الی الحق». همان که به جبروت قطب رسید، سفر سیم است «بالحق فی الحق». و همان که به لاهوت قطب رسید، سفر چهارم است «بالحق فی الخلق».
📘بهین سخن،نشر راه نیکان، چاپ اول:1387، صص135_134
❗️سالک در حال سیر، در مراتب نورانیت امام علیه السلام سلوک می نماید. (رساله لب اللباب، علامه طباطبایی، ص134)
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷امیر المومنین علیه السلام فاتح باب جذب و اول مجذوب این امت
📜از امت آن حضرت صلی الله علیه[و آله]و سلم اول کسی که فاتح باب جذب شده است و در آنجا قدم نهاده است حضرت امیرالمؤمنین علی اند، کرم الله وجهه؛و لهذا سلاسل طرق بدان جناب راجع شوند.. نزدیک این فقیر آنست که ایشان اول مجذوب اند از این امت.
.. امروز اگر کسی را مناسبت به روح خاص پیدا شود و از آنجا فیض بردارد،غالبا بیرون نیست از آنکه این معنی به نسبت پیغامبر صلی الله علیه [و آله] و سلم باشد یا نه، به نسبت روح حضرت امیرالمومنین کرم الله وجهه
📘همعات،همعهٔ۱۲،صص125_124
👤شاه ولی الله دهلوی نقشبندی
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📜چون شب قدر فرا رسد، خدای تعالی ابدال خود را پیش از ظهورش،یک یا دو ساعت یا نصف روز یا یک روز، خبر می
﷽
📜انسان کامل به حقیقت قرآن عزیزی است که رب العالمین آن را از سراپرده ی جلال و عظمت خویش در شب قدر غایب از هستی و درون حجاب عزت مستور در نزدیک ترین دنیای به انسان که همانا آسمان دنیاست، به یک باره نازل فرمود.سپس قرآن را در آن مقام و منزل، به صورت فرقان به تدریج بر حسب حقائق الهی آیه آیه نازل کرد.. نزول قرآن به صورت تدریجی از سوی رب العزة ادامه می یابد تا جایی که آیات در قلب انسان گرد آید.. هر حقی حقیقتی دارد،و حقیقت قرآن، انسان است.
📘الاسفار عن نتایج الاسفار،شرح و ترجمهٔ فاطمه مدرسی، فصل دوم، بند27، صص132_131
👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
﷽ 📜اگر سه نیروی تمرکز معنوی یا ضبط حواس و مراقبه و سامادی را متوجه ناف خویش بسازیم به اسرار جسم خود
﷽
📜سرایندگان «اوپانیشادها» بنا به سنن هندو آن فرزانگان و شنوندگان احکام حق(Kavayah satyas"rutah) بودند که در قعر جنگلهای بکر هند، خلوت می گزیدند و به خویشتن کاوی می پرداختند و تجارب معنوی را که از مبدأ فیاض ایزدی بدانان الهام می شد و با علم حضوری و اشراق در وجود آنان سریان می یافت، به سیاق وحدت وجود ابراز می داشتند، و به لباس جملات مرموز می آراستند و در قالب افکار ترکیبی و فشرده می ریختند. این دوران جنگل نشینی را که با رساله های «آرانیا کاها» آغاز گردید و به«اوپانیشادها»انجامید دوران دانشگاههای جنگلی گفته اند.
📘ادیان و مکتب های فلسفی هند، داریوش شایگان، ج1، ص97
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜مرحوم استاد[قاضی] رحمه الله علیه معتقد بودند که نتایج اعمال ماه صیام را روز عید می دهند. خواجه[حافظ]نیز تعبیراتی از این گونه در موارد مختلف دارد. در جایی می گوید:
روز عید است و من امروز در آن تدبیرم
که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم
📘ثمرات حیات، ج1، ص229، جلسهٔ49
👤علامه طباطبائی قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
🔷دستور امام صادق علیه السلام برای زایل شدن خواب هنگام ذکر
📜وقتی در حال خلسه بودم، حضرت صادق علیه السلام را دیدم. ایشان به بنده فرمودند:چون در حال ذکر، خواب غلبه کرد، انگشت ابهام را مالش بده، خواب[از چشمتان] می رود. این عمل را بنده انجام می دادم و خواب از چشمم زدوده می شد.
📘ثمرات حیات، ج1، ص273، جلسه59
👤علامه طباطبائی قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜سالک در طریق عبادت نباید افراط کند و برای وی مراقبت دل و پاس انفاس از اعمال ظاهر مفیدتر است.
رساله قشیریه،تصحیح:فروزانفر، مقدمهٔ مصحح(به نقل از:ابوالقاسم قشیری)،ص45
📜[اهل الله] گفته اند که افضل عبادات شمردن انفاس است با خدا.
📘مرآت الغیب به همراه حق الحقیقه لارباب الطریقه،به اهتمام دکتر ناهید السادات پزشکی، صدر الدین کاشف دزفولی، ص180
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷ذکر ابن العربی و مشایخ ایشان
📜این اسم[الله] ذکر ما و ذکر مشایخمان بود که بر آنها داخل شدیم(و در طریقشان وارد گشتیم)، و در فواید اذکار، ذکری پرفایده تر از این نیست، و چون حق تعالی فرمود:«وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ»
📘فتوحات مکیه، باب361:معرفت منزل اشتراک با حق_در تقدیر_، منازل_دفتر24
❗️شیخ در همین باب فتوحات مکیه می فرمایند: «من در آن حالت،شش ساعت و در همین حدود ذاکر خدا_به خدا_بودم
@JAMEOLASRAR110