eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
📝کاملانی که به اعیان ثابته و استعدادها آگاه هستند، مستجاب الدعوه می باشند، زیرا از خداوند، جز آنچه را که استعداد و اعیانشان اقتضا می کند، درخواست نمی کنند 📚شرح قیصری بر فصوص الحکم،مقدمهٔ مؤلف،ص۱۳۵ @darmahzareorafa110
📝اگر بر ذکر ظاهر و باطن مداومت نمایی،ملکوتِ عناصر و مولّدات منکشف شود و بعد از آن، ملکوتِ آسمانها یک یک بر تو کشف شود به ترتیب، آنگاه عروج کنی بر آسمانها و بر ملائکه و عمار و سکّان سموات از ارواح و ملائک گذر کنی تا به سدرة المنتهی برسی و اگر قوّت مناسبات مقامات کمال داری، تا به عرش عما و مقام قاب قوسین أو ادنی رسی.آنگاه بعد حصولِ وصول تا پیش حق واحدِ احد بمانی و واقف گردی، تا خلعت کمال و خلافت بر تو پوشاند، و برای تکمیل مستعدان به رجوع فرمایند 📚نفحة الروح و نفخة الفتوح،ص۱۵۶ مؤید الدین جندی قدس سره @darmahzareorafa110
شاه نعمت اللّه ولی قدس سره: 📝بدانکه مراتب الهی چهار است، که چهار حرف اللّه اشارت بدان چهار مرتبه دارد، و آن قلب و عقل و روح و نفس اند چهار ملک هستند که حامل این چهار مرتبه اند،جبرئیل طرف قلب،میکائیل طرف عقل،اسرافیل طرف روح و عزرائیل طرف نفس عناصر اربعه، صورت این چهار ملک اند،خاک صورت جبرئیل، آب صورت میکائیل، هوا صورت اسرافیل و آتش صورت عزرائیل این صورت بود، اما معانی این چهار مرتبهٔ الهی،از چهار ملک بر چهار حقیقت، و آن امر و نهی و وعد و وعید و از ایشان بر چهار نبی،که ابراهیم و موسی و عیسی و محمد علیهم السلام است و از ایشان بر چهار کتاب، صحف و تورات، انجیل و فرقان نازل میشود @darmahzareorafa110
👈محمد صورت فوقیت حق است در عالم ظاهر، و [معانی] از وی بر چهار رکن نبوت که عترت حضرت رسول اند نازل می‌شود اول علی، که صورت قلب،و فاطمه که صورت عقل، و حسن که صورت روح و حسین که صورت نفس است و از ایشان بر چهار امام دیگر که رکن اسلام اند،زین العابدین که صورت قلب،محمد باقر که صورت عقل،جعفر صادق که علامت روح و موسی کاظم که علامت نفس است و از ایشان بر چهار امام دیگر که رکن اسلام اند و آن محمد تقی که صورت قلب،علی نقی که صورت عقل،حسن عسکری که صورت روح و محمد مهدی که صورت نفس است نازل میشود.[صلوات اللّه علیهم اجمعین] 📚مجمع الرسائل،ج۲ص۱۱۱۲_۱۱۱۰ @darmahzareorafa110
اگر کسی چشم باطنش باز شود، از شهود ظاهر پی به مشهود باطن می‌برد؛چون که وجودِ ظاهر از اطوار وجودِ باطن است و ظاهر، همان باطن است که تجلی کرده است.پس با همین عالم ماده، باطن آن نیز مشهود است. از آنجا که ظاهر، حد باطن است و حقیقتِ باطن است که محدود به عالم ظاهر شده، پس اگر انسان بتواند این حدّ را با مجاهده بشکند، باطن عالم را مشاهده خواهد کرد 📚رسالهٔ الولایه،فصل دوم،ص۴۷ 👤علامه طباطبایی قدس سره @JAMEOLASRAR110
فرق بین ادراکات شهودی و عرفانی با دیگر ادراکات ذهنی 📝تفاوتی که میان مشاهدات عرفانی و علوم عادی وجود دارد این است که مشاهدات عرفانی، شهود موجودات مجرد، از نزدیک است و برای کسانی حاصل میشود که به ساحت قرب آن موجودات تقرب یافته اند. اما علوم[و ادراکات]عادی، شهود آن موجوداتِ[مجرد]،از دور است و چون این نفوس، تعلق به ماده دارند نمی توانند مجردات را آنگونه که شایسته است، ادراک کنند و بنا بر نظر عمیق، معلوم در هر دو مورد،موجودات مجرد مثالی و یا عقلی می باشند 📚ترجمه و شرح نهایة الحکمة،ج۳ص۴۴ @darmahzareorafa110
بایزید بسطامی قدس سره: 📝سی سال آن کردم که رضای دوست بود، این زمان سی سال است که دوست آن می کند که رضای ما است 📚رسالهٔ سلوک،ص۱۶ @darmahzareorafa110
جنید بغدادی: 🔷الصوم نصف الطریقة 🔷روزه داری، نصف طریقت است 📚کشف المحجوب،ص۴۱۳ @darmahzareorafa110
دو گناه بزرگ در سلوک 📝دو گناه بزرگ و زیان بار: الف)دو رویی، یعنی اینکه ظاهر با باطن یکی نباشد ب)حق نشناسی نسبت به استادی که تو را مدت ها یاری کرده 📚 المطالب السلوکیه،فصل هفتم،ص۲۷۵ 👤آیت الله کمیلی حفظه اللّه تعالی @darmahzareorafa110
حدیث سلونی ، در منابع اهل سنت حضرت وصی، علی بن ابیطالب علیه السلام: 📝از من بپرسید، به خدا سوگند از هر چه که تا روز قیامت به وجود می آید و اتفاق می افتد سوال نمی کنید مگر اینکه تمام آنها را پاسخ می گویم؛ از کتاب خدا بپرسید، بخدا سوگند هیچ آیه ای نازل نشده مگر اینکه از همهٔ شما بدان داناترم 📚ابن حجر عسقلانی شافعی،فتح الباری،جلد۸ص۵۹۹، ناشر:دارالمعرفه بیروت 📚ابن ابی حاتم الرازی شافعی،الجرح و التعدیل،ج۶ص۱۹۱،ناشر:دار احیا التراث العربی 📚الانصاری القرطبی مالکی،الجامع الاحکام القران،ج۱ص۳۵،ناشر:دار الشعبهٔ قاهره 📚عبدالرزاق الصنعانی،تفسیر القرآن،ج۳ص۲۴۱،ناشر:مکتبة الرشد ریاض @darmahzareorafa110
محیی الدین ابن عربی: 📝 مردمان در لیلة القدر اختلاف دارند - یعنی در زمانش - برخی از آنان قائلند که در تمام سال می‌گردد، و من هم به همین قائلم، زیرا من آن را در شعبان و در ربیع و ماه رمضان دیدم و بیشتر آن را در رمضان و در دهه آخر دیدم و یک‌بار هم در دهه دوم از رمضان در غیر شب وتر و نیز در وتر(شبهای فرد) از آن دیدم، من یقین دارم که آن در سال می گردد یعنی در وتر و شفع (زوج) از ماهی که تو در آن می‌بینی 📚 فتوحات مکیه،باب هفتاد و یکم،(باب روزه) @darmahzareorafa110
نفحات الاُنس (انعکاس اعمال شب قدر در تمام سال) عارف کامل مرحوم علامه طهرانی رحمة الله علیه می فرمودند: حالات و ملکاتی که انسان در شب قدر دارد در طول ایّام سال منعکس می شود. کسی که در شب قدر در عالم وحدت است، در طول سال نیز این معنا در او مشهود است و کسی که در عالم کثرت مُتغوّل است در طول سال نیز به همین معنا مبتلا می شود، حتی اگر فرض کنیم کسی در شب قدر توجّهش به فرزندش زیاد است این حال به تمام سال وی تسرّی می نماید منبع: goharemaerefat.ir
نفحات الاُنس (نعمت عظیم شبِ قدر) عارف کامل مرحوم علامه طهرانی رحمة الله علیه می فرمودند: اینکه در آیۀ شریفه آمده که: لیلة القدر خیرٌ من ألف شهرٍ، یک واقعیّت است بدون هیچ مبالغه و اغراقی، عمل در این شب انسان را به مقدار هزار ماه جلو برده و عقبات را از سر راه سالک برمی دارد. شب قدر از منّت های الهی بر امّت حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم است که در آن با عمل کم، سیری سریع و رشدی عالی داشته باشند و در یک شب بتوانند راهی را که امم دیگر در مدتی زیاد طیّ می نمودند طیّ نمایند. منبع: goharemaerefat.ir
📝هر گاه که سالکِ خلوتی را شیخ، تلقین ذکرِ یاحیّ یا قیوم کند و بر این ذکر مداومت نماید و فترت را بخود راه ندهدو تا وقت فتح از این ذکر به مشغلی مبتلا نگردد، و خواب را جهد الطاقه از خود دفع کند و آب خوردن را در این خلوت ترک کند، دل او به حیات طیّبه زنده گردد و قوت و یقظت و حضور و مراقبت دائم و تذکر نتیجه دهد و کاهلی و غفلت و بلادت و عجز و جهل را خدای تعالی از او دور کند و اگر بدان تحقق یابد ، به حق زندهٔ ابد گردد و چون به کمال تحقق رسد در مرتب روحیّت، بالای مرگ و حیات مقام یابد و مرگ را بر او تحکّم نماند، همچون خضر و الیاس و عیسی علیهم السلام 📚نفحه الروح و تحفه الفتوح،ص۶۲ 👤مؤید الدین جندی قدس سره @darmahzareorafa110
📝لوامع، انوار ساطعه ای هستند که پیدا میشوند از برای اهل بدایات از ارباب نفوس ضعیفهّ طاهره،و اگر از غلبهٔ انوار قهر و وعید بود سرخ رنگ نمایند و اگر از غلبهٔ انوار لطف و وعد باشد به رنگ سبز درآیند 📚مجمع الرسائل،ج۲ص۱۴۱۲ 👤شاه نعمت الله ولی قدس سره @darmahzareorafa110
استاد صمدی آملی حفظه اللّه: 📝بعضی از عوام مردم خواب ها و چیزهایی می‌بینند که آدم تعجب می کند از اینکه اینها چه جانی دارند، ولی اگر به حوزه های علمیه و طلبه ها سری بزنی میبینی که از این خوابها و مسائل خبری نیست، چونکه سیرهٔ علما بر دانایی مفهومی قرار گرفته و اگر کسی حرفی از این حقایق بزند مورد استیحاش و انکار و تکفیر شون واقع میشه 💿شرح تمهید القواعد،جلسهٔ هفتم،دقیقهٔ۲۲ @darmahzareorafa110
📝بدانکه مراقبت، از عالیترین مقامات ارباب طریق، و شریف ترین حلیهٔ اصحاب تحقیق است و هر مقامی و کمالی که در تمامت مراتب ولایت و نبوت و غیرهما هست به برکت حضور و مراقبت بدان توان رسید، و مردانِ حق هر چه یافتند به مراقبت و محاسبت یافتند 📚نفحه الروح و تحفه الفتوح،ص۱۰۳ 👤مؤیدالدین جندی قدس سره https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
📝خدا میداند این حالت مراقبه و توجه،چه تأثیراتی در روح انسان و در تحصیل علم و معرفت دارد و‌ جای شک نیست که اگر انسان بدان موفق شود برای او کافی است و تمام نتایج ریاضات شاقه و دشوار را بهمراه دارد و بدین کیفیت است که انسان،خود را در محضر خدا ببیند و خدا را در همه جا حاضر و بر همهٔ کارها و احوال خود،ناظر بداند. 📚زمزم عارفان،ص۱۴۷ 👤آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه @darmahzareorafa110
سید هاشم حداد قدس سره: 📝خواستن خوابها و رؤیاهای معنوی و روحانی از حظوظ نفس است. طلبیدن مکاشفات و اتصال با عالم غیب و اطلاع بر ضمایر و عبور از آب و هوا و آتش و تصرّف در مواد کائنات و شفا دادن مریضان، همگی حظوظ نفس اند 📚روح مجرد، ص۱۸۷ https://eitaa.com/JAMEOLASRAR110
عبدالقائم شوشتری حفظه الله: 📝یک روز از استادم آقای آیة الله حسن زادهٔ آملی پرسیدم بهترین شرحی که بر دیوان حافظ نوشته شده کدام شرح است تا مطالعه کنیم،بلکه اشعار خواجه را بفهمیم؟ فرمودند: یک دوره اسفار ملاصدرا،یک دوره اشارات ابن سینا و یک دوره یکی از تفاسیر شریف قرآن مجید، همه این ها را که خواندید و فهمیدید، تازه دیوان حافظ را خواهد فهمید 📚قبول اهل دل،ص۲۰۸ @darmahzareorafa110
عبدالکریم کشمیری قدس سره: 📝یکی از اهل دانش که مردم به او اهتمام داشتند و به او رجوع می کردند را در برزخ دیدم که در یک کیوسک زندانی است،گفتم:علت چیست؟گفتند:ایشان حرفی زده است که بعدها در قتل شخصی نقش داشته است 📚روح و ریحان و صحبت جانان،ص۱۰۴ @darmahzareorafa110
📝در حصول روزی حلال دو طریق است، طریق اول آن است که طلبِ روزی حلال کند به کسب و رعایت شرایط حلال خواری طریق دوم آنست که، روزی دِهِ مطلق را حق تعالی ببیند و روی به اسباب نکند و خود را به ذکر خاص و اصلاح حال دل به مراقبت و محاسبت مشغول گرداند و از خلوت به تفرقه مشغول نگردد حق تعالی، حلال ترین روزی ها، نصیبش کند بی زحمت و بی آنکه نفس او در میان باشد.و این طریقه، طریق اکابر است و طریق اول، مبتدی و متوسط را می باشد 📚نفحه الروح و تحفه الفتوح،ص۱۲۰ 👤مؤیدالدین جندی قدس سره @darmahzareorafa110
شرح حال مؤید الدین جندی ، نخستین شارح فصوص الحکم 📝وی از شاگردان و مریدان شیخ صدرالدین [قونوی] است.جامع بوده است میان علوم ظاهری و باطنی.بعض مصنفات شیخ بزرگ(ابن عربی) را چون فصوص الحکم و مواقع النجوم شرح کرده است و مأخذ سایر شروح فصوص، شرح وی است و در آنجا تحقیقات بسیار است که در سایر کتب نیست وی گفته است که«شیخ صدرالدین خطبهٔ فصوص را از برای من شرح کرد و در اثنای آن، واردی غیبی بر وی ظاهر شد و اثر آن ظاهر و باطن مرا فرو گرفت.آنگاه در من تصرفی کرد عجیب، و مضمون کتاب را بتمام در شرح خطبه مفهوم من گردانید» 📚نفحات الانس،ص۵۵۶ @darmahzareorafa110
📝چون حقیقت امر چنانکه هست جز در قلبِ مجلوّ(جلا یافته) ،فارغ از نقوش و حجبِ فنون ِ اصطلاحات و رسومِ صناعات تجلی نمی کند، به یک معنی مفاد العلم حجاب اللّه الاکبر معلوم می گردد 📚وحدت از دیدگاه عارف و حکیم،ص۴۹ 👤علامه حسن زادهٔ آملی حفظه اللّه تعالی @darmahzareorafa110