eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📜بعضی اهل تحقیق فرموده اند:شیخ و مرشد باید که صاحب جاه باشد. این را نیز شرط تکمیل داشته اند. زیرا که انقیاد و خضوع مرید در این صورت بیشتر است و رکن اعظم در طریق ارادت تسلیم و انقیاد است بر وجه اکمل. 📘ملفوظات خواجه احرار قدّس الّله سرّه(به تحریر عبدالاول نیشابوری) ، بند212، ص196 @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷منازل و اسفار اربعه سلوکی از نظر سلطانعلیشاه گنابادی قدّس سرّه 📜ملاسلطان منازل سلوک را عبارت می داند از مراتب وجود قطب از بشریت او، و ملکوت او، تا لاهوت او... پس تا در بشریت قطب است و هنوز به صورت ملکوتی او نرسیده، او در سفر اول است که«من الخلق الی الحق»باشد. وقتی که به ملکوت قطب برسد، یعنی او را به شکل و صورت ملکوتی ببیند، سفر دوم است «من الحق الی الحق». همان که به جبروت قطب رسید، سفر سیم است «بالحق فی الحق». و همان که به لاهوت قطب رسید، سفر چهارم است «بالحق فی الخلق». 📘بهین سخن،نشر راه نیکان، چاپ اول:1387، صص135_134 ❗️سالک در حال سیر، در مراتب نورانیت امام علیه السلام سلوک می نماید. (رساله لب اللباب، علامه طباطبایی، ص134) @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷امیر المومنین علیه السلام فاتح باب جذب و اول مجذوب این امت 📜از امت آن حضرت صلی الله علیه[و آله]و سلم اول کسی که فاتح باب جذب شده است و در آنجا قدم نهاده است حضرت امیرالمؤمنین علی اند، کرم الله وجهه؛و لهذا سلاسل طرق بدان جناب راجع شوند.. نزدیک این فقیر آنست که ایشان اول مجذوب اند از این امت. .. امروز اگر کسی را مناسبت به روح خاص پیدا شود و از آنجا فیض بردارد،غالبا بیرون نیست از آنکه این معنی به نسبت پیغامبر صلی الله علیه [و آله] و سلم باشد یا نه، به نسبت روح حضرت امیرالمومنین کرم الله وجهه 📘همعات،همعهٔ۱۲،صص125_124 👤شاه ولی الله دهلوی نقشبندی @JAMEOLASRAR110
📜انسان کامل به حقیقت قرآن عزیزی است که رب العالمین آن را از سراپرده ی جلال و عظمت خویش در شب قدر غایب از هستی و درون حجاب عزت مستور در نزدیک ترین دنیای به انسان که همانا آسمان دنیاست، به یک باره نازل فرمود.سپس قرآن را در آن مقام و منزل، به صورت فرقان به تدریج بر حسب حقائق الهی آیه آیه نازل کرد.. نزول قرآن به صورت تدریجی از سوی رب العزة ادامه می یابد تا جایی که آیات در قلب انسان گرد آید.. هر حقی حقیقتی دارد،و حقیقت قرآن، انسان است. 📘الاسفار عن نتایج الاسفار،شرح و ترجمهٔ فاطمه مدرسی، فصل دوم، بند27، صص132_131 👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدّس سرّه @JAMEOLASRAR110
📜سرایندگان «اوپانیشادها» بنا به سنن هندو آن فرزانگان و شنوندگان احکام حق(Kavayah satyas"rutah) بودند که در قعر جنگلهای بکر هند، خلوت می گزیدند و به خویشتن کاوی می پرداختند و تجارب معنوی را که از مبدأ فیاض ایزدی بدانان الهام می شد و با علم حضوری و اشراق در وجود آنان سریان می یافت، به سیاق وحدت وجود ابراز می داشتند، و به لباس جملات مرموز می آراستند و در قالب افکار ترکیبی و فشرده می ریختند. این دوران جنگل نشینی را که با رساله های «آرانیا کاها» آغاز گردید و به«اوپانیشادها»انجامید دوران دانشگاه‌های جنگلی گفته اند. 📘ادیان و مکتب های فلسفی هند، داریوش شایگان، ج1، ص97 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜مرحوم استاد[قاضی] رحمه الله علیه معتقد بودند که نتایج اعمال ماه صیام را روز عید می دهند. خواجه[حافظ]نیز تعبیراتی از این گونه در موارد مختلف دارد. در جایی می گوید: روز عید است و من امروز در آن تدبیرم که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم 📘ثمرات حیات، ج1، ص229، جلسهٔ49 👤علامه طباطبائی قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
🔷دستور امام صادق علیه السلام برای زایل شدن خواب هنگام ذکر 📜وقتی در حال خلسه بودم، حضرت صادق علیه السلام را دیدم. ایشان به بنده فرمودند:چون در حال ذکر، خواب غلبه کرد، انگشت ابهام را مالش بده، خواب[از چشمتان] می رود. این عمل را بنده انجام می دادم و خواب از چشمم زدوده می شد. 📘ثمرات حیات، ج1، ص273، جلسه59 👤علامه طباطبائی قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
📜سالک در طریق عبادت نباید افراط کند و برای وی مراقبت دل و پاس انفاس از اعمال ظاهر مفیدتر است. رساله قشیریه،تصحیح:فروزانفر، مقدمهٔ مصحح(به نقل از:ابوالقاسم قشیری)،ص45 📜[اهل الله] گفته اند که افضل عبادات شمردن انفاس است با خدا. 📘مرآت الغیب به همراه حق الحقیقه لارباب الطریقه،به اهتمام دکتر ناهید السادات پزشکی، صدر الدین کاشف دزفولی، ص180 @JAMEOLASRAR110
🔷ذکر ابن العربی و مشایخ ایشان 📜این اسم[الله] ذکر ما و ذکر مشایخمان بود که بر آنها داخل شدیم(و در طریقشان وارد گشتیم)، و در فواید اذکار، ذکری پرفایده تر از این نیست، و چون حق تعالی فرمود:«وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» 📘فتوحات مکیه، باب361:معرفت منزل اشتراک با حق_در تقدیر_، منازل_دفتر24 ❗️شیخ در همین باب فتوحات مکیه می فرمایند: «من در آن حالت،شش ساعت و در همین حدود ذاکر خدا_به خدا_بودم @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜شهود موجودات برزخیّه چندان شرافتی ندارد بلکه شرافت همان رؤیت نفس است در عین تجرد تام و کامل. چون نفس در این موقع به تمام حقیقت مجردهٔ خود هویدا می گردد، موجودی مشاهده می شود که مقیّد به زمان و مکان نبوده بلکه مشرق و مغرب عالم را فرا می گیرد. 📘رسالهٔ لُب اللُباب در سیر و سلوک اولی الالباب، ص33 👤علامه طباطبایی قدّس اللّه سّره @JAMEOLASRAR110
📜ما در هوا راه می رویم به حکم تبعیت از کسی که امتش هستیم..همان‌طور که عیسی بر آب راه می رفت اما اگر چه این امر دربارهٔ ما به حکم تبعیت است. .. پیروان هر شریعتی_با عمل_وارث می شوند آنچه از احوال را که رسول آن شریعت داراست. 📘فتوحات مکیه، باب341:معرفت منزل تقلید در اسرار_منازل_دفتر22 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜چهارپایان ترا می شناسند و می دانند پایان کارت به کجا می انجامد و آنچه را که برای آن آفریده شده ای می دانند.. هیچ حیوانی نیست مگر آنکه آن[امور پنهانی] را مشاهده می نماید، لذا خداوند آنها را از بیان آنچه دربارهٔ ما مشاهده می کنند گنگ و لال شان ساخته است. 📘فتوحات مکیه، باب378:معرفتِ منزلِ امت بهیمی، _منازل_دفتر27 @JAMEOLASRAR110
🔷مذهب ابن العربی 📜این فقیر صادق راستگفتار را انتسابی به مذهبی نیست، بلکه او همراه با رسولی است که مشهود وی است. 📘فتوحات مکیه، باب:366:معرفتِ منزلِ وزیران حضرت مهدی، _منازل_دفتر25 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜چون نفس صفا پیدا کرد و حجاب طبیعی که بین او(نفس) و عالم ملکوت است برطرف گردید، در آینه اش تمام آنچه که در صور عالم ملکوت_از علوم نقش شده است_نقش می گردد. 📘فتوحات مکیه، باب73:معرفت آنچه از اسرار که برای مشاهده گر حاصل گردد_معارف_بخش81 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜به زودی گفتار و کردار و پندار تو آشکار خواهد شد و از هر حرکت فکری و یا گفتاری و یا کرداری، صورت هایی روحانی و جسمانی برای تو ظاهر می شود. پس اگر حرکت غضبی و یا شهوی باشد، ماده و منشأ شیطانی می گردد که تو را در زندگی آزار رسانیده و پس از مرگت از رسیدن به نور باز میدارد، و اگر حرکت عقلی باشد فرشته ای می گردد که به هم نشینی او در دنیا برخوردار شده و در آخرت تو را به همسایگی خدا و سرای کرامت او می رساند. 📘اسفار اربعه،انتشارات طلیعه نور، ج9، ص257، باب یازدهم، فصل بیستم 👤به نقل از حکیم الهی،فیثاغورس @JAMEOLASRAR110
🔷زاد و ولد ارواح بشری 📜چون بنده در این مقام قرار گیرد، فرقی نمی کند خواه در دنیا باشد و یا در آخرت، و مرد همسرش را از حیث روح خود و روح او نکاح کند، از نکاحِ بین آن دو،فرزندانی روحانی تولد می یابند که حکمشان حکم تولد یافتگان از نکاح حسی در اجسام و صور محسوساتی که بیانشان پیش از این گذشت نمی باشد، و فرزندان، فرشتگانی ارجمند خارج می شوند، و بلکه ارواحی مطهر و پاک، این همان زاد و ولد ارواح است. 📘فتوحات مکیه، باب369:معرفت منزل مفاتیح خزاین جود و بخشش_منازل_دفتر26 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜من به هر کسی نگاه کنم می فهمم سرانجام کارش چه می شود ولی شیخ رجبعلی[خیاط] فقط باطن و برزخ افراد را می دید و از آینده ی افراد، خبر نداشت. 📘بهترین شاگرد شیخ، ص182 👤شیخ عبدالکریم حامد(شاگرد برجستهٔ شیخ رجبعلی خیاط) @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜هر نمازگزاری که نمازش را در وقتش به جای آورد و آگاه نگردد و برایش معرفت به «سرّ قدر»..حاصل نگردد، او نماز را به وقت خودش به جای نیاورده است. 📘فتوحات مکیه،باب532:حالِ قطبی که منزل «ان الصلوة کانت علی..» است_مقامات:هجیرات_دفتر31 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜بدان! بلایا و مصیبات و رنج ها در دنیا بیشتر از نعمت هاست، زیرا هیچ نعمتی که خداوند بر بندگانش انعام می کند نیست که خالص از بلا و آزمایش باشد. .. این سرا سرای بلاست و در آن نعیمی که خالص از بلا باشد_حتی در یک زمان_یافت نمی شود. 📘فتوحات مکیه، باب398:معرفت منازلهٔ آنکه مردم را اندرز می دهد،_منازلات_دفتر28 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜انسان کامل دارای سه مرتبه است..با جسمش در مرتبهٔ اجسام اثر می گذارد؛ با مرتبهٔ مثالی اش در عالم ملکوت؛ و با مرتبهٔ «دنا فتدلی» در عالم جبروت. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص114 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜چون خداوند رسولش را به جهان دیگر برد، در امتش دوازده صدیق آمدند که آنان اهل بیت اش می باشند و زمین به آنان قائم است، و چون یکی از آنان از جهان رود، بعدی جایش را می گیرد، تا آن که شمارشان پایان پذیرد،و چون هنگام زوال دنیا فرا رسد، خداوند ولیِ خویش را برگزیده و بر می انگیزد و آنچه را که به تمام اولیا داده است بدو می بخشد، و وی را اختصاص به خاتم الولایه ای می دهد، لذا روز رستاخیز حجت خداوند بر دیگر اولیا خواهد بود. 📘ختم الاولیاء، ترجمه:مرحوم استاد خواجوی، ص9 👤حکیم ترمذی قدّس سرّه @JAMEOLASRAR110
📜چون روح کامل می شود او را قوت طیران حاصل می شود، چه در عالم علوی و چه در عالم سفلی. و جوارح نیز چون متابع قلب شد و قلب متابع روح، پس هر جا که روح طیران نماید، قلب و جوارح طیران نمایند. 📘خیر المجالس،ملفوظات حضرت شیخ نصیر الدین محمود چراغ دهلی، مجلس سیزدهم، ص62 @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷اهل عزلت و اُنس و گفتگو با حیوانات وحشی. 📜برخی دیگر از ایشان(اهل عزلت) هستند که اُنس و اُلفت با حیواناتِ وحشی، رنج و تنگی را از ایشان برطرف می سازد_و ما این را مشاهده کرده ایم_با وحشیان صبح و شب می کند و آنها بدو انس و الفت می ورزند و با وی سخن می گویند و این کار، سبب حرص و شوق بر عبادت پروردگارش می شود. 📘فتوحات مکیه، باب51:معرفت اهل ورع_معارف_بخش25 @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷فرق بین تجلیات اسم ظاهر و اسم باطن و اسم جامع 📜اگر تنها از صورت ظاهر منفعل شدی آن امر وارد و یا اثرِ مرتبهٔ اسم ظاهر و اخوات آن است.. اگر فقط وارد مختص به باطن بود و حکم آن در دائره روحانی عمومیت داشت در اینْ صعقه[و بیهوشی] حاصل می شود.. اگر انفعال ظاهر و باطن را فرا گرفت و فنای کامل اتفاق افتاد، در اینجا امرِ تأثیر مختص به حضرت جمع است. 📘ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی،ج5،ص3362 👤صدرالدین قونوی قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
🔷هریک از اوتاد، نائبی دارند و بیشتر اولیاء، نائبان اوتاد را می شناسند نه خود آنها را. 📜هر یک از این چهار(اوتاد) از این امت را در هر زمانی شخصی است که بر قلب آنان می باشد_همراه با وجودشان_ و آنان نایبان ایشان می باشند، بنابراین بیشتر از اولیا، از عموم اصحاب و یاران ما، قطب و دو امام و اوتاد را، جز نایبان نمی شناسند، نه این رسولانی که بیان داشتیم. 📘فتوحات مکیه، باب73:معرفت آنچه از اسرار که برای مشاهده گر حاصل گردد_معارف_بخش75 ❗️حضرت شیخ در همین باب، اوتاد چهارگانه را:عیسی و الیاس و ادریس و خضر علیهم السلام می‌داند. @JAMEOLASRAR110