eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
📝در تجرید [و مجرد ماندن] دو آفتست:یکی ترک سنتی از سنن و دیگری پروردن شهوتی در دل و خطر افتادن در حرامی؛تزویج را نیز دو آفتست:یکی مشغولی دل بدیگری و دیگر شغل تن از برای حظّ نفس؛ و اصل این مسئله به عزلت و صحبت بازگردد، آنکه صحبت اختیار کند با خلق، او را تزویج شرط باشد و آنکه عزلت جوید از خلق، او را تجرید زینت بود 📚کشف المحجوب،۳۵۲-۳۵۱ 👤هجویری علیه الرحمه @darmahzareorafa110
عزیز الدین نسفی قدس سره: 📝بدانکه هر که ضعیف مزاج است هر آینه او را از سماع و واردِ[غیبی]، گریه آید و فریاد بود و هر که قوی و منتهیست او را گریه و فریاد دست ندهد و حرکت و رقص نباشد مگر که بموافقت عزیزان 📚کشف الحقایق،رسالۀ سوم،ص۱۳۷ @darmahzareorafa110
📝بقبول ولایت، صورت ملکوتیه از صاحب ولایت،بواسطۀ بیعت کردن و اتصال صوری و دست بدست دادن، داخل دل بایع(بیعت کننده) میشود و آنصورت ملکوتیه پیوند شجرۀ الهیه است که بر شجرۀ وجود انسان میرسد که هر چه عروق شجرۀ وجود انسان بخود کشد تمام آنها بواسطهٔ این پیوند، میوهٔ شیرین دهد و اگر قوت گیرد در همین دنیا شاخهای تلخ این شجرهٔ وجود را بخشکاند و صورت ولیّ امر با شخص همراه شود و اگر آنصورت نمایان شود تمام لذات حیوانیرا طرح کند و لذتی غیر از لذت وصال نخواهد و اگر آن پیوند شجرهٔ الهیه در دنیا ظاهر نشود البته در وقت احتضار ظاهر شود و قائد شخص گردد و او را بمقصد رساند.و این پیوند شجرهٔ الهیه چه ظاهر شود و چه مختفی بماند، حب علی علیه السلام است
و بواسطهٔ این پیوند است که تبدیل سیئات بحسنات شود، زیرا که این پیوند، فعلیت اخیرهٔ انسان شود و آنچه از فعلیات در وجود انسان پیدا شود بحکم فعلیت اخیره باشد و اگر این پیوند نخشکد و انسان گناه جن و انس را بر روی شانهٔ خود ببرد، در دم آخر همه را بپوشاند چونکه فعلیت اخیره محیط است بر جمیع فعلیات و و تمام آنها محکوم بفعلیت اخیره که این پیوند است خواهند بود 📚ولایت نامه،ص،۴۹-۴۸ 👤ملا سلطان محمد گنابادی(سلطانعلیشاه)قدس الله سره العزیز @darmahzareorafa110
علاء‌الدوله سمنانی علیه الرحمه: 📝دوستی مردم،اهل بیت را، بعضی تقلیدی باشد، بعضی نسبت صلبی، بعضی نسبت قلبی، بعضی نسبت حقی، و این بیچاره را من حیث التحقیق نسبت صلبیه و قلبیه و حقیه هست و از همه خوشتر آن است که این معنی از چشم خلق مخفی است و ظن مردم به من بر خلاف این است.بحمدالله و حسن توفیقه که از خاندانم و دوستدار خاندانم و اگر همه طاعات اولین و آخرین را بر من عرض کنند با نسبت صحیحهٔ جدهٔ خود مقابل ندانم 📚مصنفات فارسی،ص۳۵۱-۳۵۰ @darmahzareorafa110
📝اهل کشف اسم هر یک از ستاره ها را می دانند و به نام هر یک با آن گفتگو می کنند و از سرّ آنان می پرسند. آنان نیز جواب می دهند و به آنچه در فلک خودش اقتضاء دارند خبر می دهند 📚انسان کامل در معرفت اواخر و اوائل،ص۴۴۹ 👤عبدالکریم جیلی قدس سره @darmahzareorafa110
📝انسان وقتی از عالم حس سفر کرد و به عالم مثال(که برزخ بین عالم حس و عقل است) رسید با انبیا و اولیا و ملائکه حشر پیدا می کند و تسبیح اشیا را در عالم مثال با گوش جان می شنود و هنگامی که به عالم عقل مجرد(عالم جبروت) ارتقا یافت، اسرار عقلانی عالم را می فهمد و تسبیح اشیا را به گوش عقلِ مجرد می شنود 📚اسرار الصلاة یا معراج عشق،ص۱۱۴ 👤استاد مهدی سمندری(از خواص شاگردان علامه حسن زاده) @darmahzareorafa110
📝 ذکر تهلیل(لا اله الا الله) نسبت به بیشتری سالکان، خرابی دنیا به بار آورد بخصوص کسانیکه گرفتار کثرات و دلبستگی بکثرات دارند خرابی در دنیای آنها آورد چونکه اشاره بجمله کثرات و نفی حدود آنها و اثبات واحد احد در جمله کثرات دارد و از این جهت نباید هر کس را تلقین نمود مگر آنکسی که سلوک او منطوی در جهت جذب باشد 📚ولایت نامه،ص۱۸۹_۱۸۸ 👤 ملا سلطان محمد گنابادی(سلطانعلیشاه) قدس سره @darmahzareorafa110
📝زمانی که مرید صادقی که از اصطلاحات اهل طریقت بی خبر است در آن طریقت وارد می شود، هنگامی که خداوند چشم فهم او را می گشاید و در اولین ذوقش از پروردگارش معارفی را دریافت میدارد، تمامی الفاظی که اهل الله به آن سخن می گویند را می فهمد، حتی گویا او واضع آن اصطلاحات است و به این امر، صدق او در اهل طریقت دانسته می شود 📚لطایف العرفان،ج۱ص۳۶۷ 👤محمد علی حکیم شیرازی علیه الرحمه @darmahzareorafa110
📝سالک چون اراده زیارت هیکل بشری صاحب خود کند باید که زینت دهد باطن خود را بغسل که منصوص است برای زیارت و مثل حصاریست که سدّ آمد و شد شیطان کند و سدّ مداخلهٔ او کند زیرا که در هنگام توجه بجانب شیخ، مداخله و مقابله با شیطان بیشتر می شود و اگر غسل میسّر نشد با وضو باشد که وضو سلاح مومن است 📚 ولایت‌نامه،ص۲۷۴ 👤سلطانعلیشاه گنابادی قدس سره @darmahzareorafa110
مدح حیدر علیه السلام سيّد اولياء علیّ ولیّ آنکه عالم تن است و او جان است گرچه من جان عالمش گفتم غلطی گفته ام که جانان است بي ولایِ علی، ولی نشوی گر ترا صد هزار برهان است نُه فلک با ستارگان شب و روز گرد دولتسراش گردان است ديگران گر خلاف او کردند لاجرم حالشان پريشان است باطنا شمس و ظاهرا ماه است نور هر دو به خلق تابان است رو رضاي علي به دست آور گر ترا اشتياق رضوان است 👤شاه نعمت الله ولی @darmahzareorafa110
صفی بگرفت دنبال سواران رساندش لطف پیر آخر بیاران چو واقف شد وجود حق جلی بود بقاف معرفت عنقا علی بود 📚زبدة الاسرار،ص۵ صفی علیشاه علیه الرحمه @darmahzareorafa110
کرامتی از حضرت شاه نعمت اللّه ولی قدس سره العزیز 📝گویند عدّۀ ارادتمندان شاه نعمت الله ولی در توران و خوارزم قریب صدهزار نفر شدند از این رو امیر کلال بخاری[ که استاد بهاالدین نقشبند] و منسوب به سلسله نقشبندیه بود، به امیر تیمور[گورکانی]، پادشاه وقت عرضه داشت که جناب سید با این عدۀ کثیر که ارادتش می‌ورزند اگر داعیه کند مجال مقاومت نخواهد بود! امیر تیمور به ملاقات جناب شاه آمده عرض کرد: این ملک موطن شما نیست مناسب چنان است که به سمت دیگر عزیمت فرمائید. جناب شاه به مراقبه رفته سپس فرمود: می‌رویم ولی پس از خوردن نان و حلوای فوت امیر کلال! و همانطور هم شد زیرا هنگام حرکت از سمرقند نان و حلوای فوت امیر کلال را آوردند، حضرتش لقمه‌ای تناول فرموده و حرکت نمود 🌿در خرابات مغان هستند سر مستان ولی 🌿همچو من رند خوشی، مست خرابی هست؟ نیست 🌿ما شراب ذوق از لعل لبش نوشیده ایم 🌿خوبتر زین جام و خوشتر زان شرابی هست؟نیست 📚مجمع الرسائل،ج۱ص۱۵و۸۶ @darmahzareorafa110
سید هاشم حداد رضوان الله تعالی علیه: 📝چنانچه انسان تمام توجهش به مبدأ اعلی باشد و به بدن توجه ننماید، اگر یک اربعین نیز بدین منوال بر او بگذرد، و نخورد و نیاشامد، اتفاقی برای او نمی افتد، اما همینکه یک آن به بدن التفات کرد و از آن عالم منصرف شد، احساس ضعف میکند؛یعنی در زمان توجه تام به آن عالم، نفس بر جسم غالب است و آنرا حفظ میکند 📚نور مجرد،ج۱ص۶۸۷ @darmahzareorafa110
📝گاهی، رهرو خود را سوار بر خری می بیند، این نشانهٔ آن است که بر شهوت سلطه یافته است و هر گاه ببیند که سوار قاطری است ، آن علامت تسلط او بر نفس است؛اگر یکی زیر پایش بمیرد، علامت مرگ اوست.اگر دید که بر اسبی سوار است، آن علامت سیر قلب است؛اگر دید سوار شتر است، نشان آن است که مشتاقانه به سیر می پردازد؛اگر به پرواز درآید، علامت زنده بودن همّت اوست، و چون دید که خودی او بر وی پوشیده شد و نزد او فرو ریخت، نشانهٔ قبول و محبوبیت اوست؛چون دید که در دریا سوار کشتی است، آن کشتی، شریعت و آن دریا طریقت است 📚فوائح الجمال و فواتح الجلال،ص۴۲ 👤نجم الدین کبری قدس سره @darmahzareorafa110
📝سالک بعد از کمال سلوک، منتقل شود به مقام عقل مجرده، و عقل او با عقول مجرده و روح او با ارواح مطهره متحد گردد و اطلاع یابد بر علم عالم جبروت، و مشاهده نماید که امور کلیه چگونه تنزل کرده، و جزئیه محسوسه گشته، و به صور طببعیهٔ عنصریه ظاهر شده، و به صورت انسانیه پیدا امده.و عارفی که او را این مقام حاصل شود، کیفیت تنزل الهیه، از مقام احدیت به واحدیت، و ظهور حق در جمیع مراتب مطالعه فرماید.این است سعادت عظمی و مرتبهٔ کبری.رزقنا اللّه ایاکم 📚مجمع الرسائل(رسالهٔ تعریفات)،ج۱ص۱۷۸_۱۷۷ 👤شاه نعمت الله ولی قدس اللّه سره العریز @darmahzareorafa110
📝کسی که بواسطهٔ تجلی ذات، تمام حجابهایش برطرف گردد، دربارهٔ او حجابی باقی نمی ماند، چون همگی پس از فنای اسم و رسم به کلی میسوزد و پس از آن دیگر سوختنی نیست، چون بر خرابه خراجی نیست؛ و سبُحات و انوار سوزانندهٔ موجودات و اکوان، غالب بر این انسان نیست، چون او بر خلق مولایش شده و انجامش با آغازش اجتماع پیدا کرده است 📚مصباح الانس(شرح مفتاح الغیب قونوی)،۵/۳۵۸،ص۷۷۰ 👤حمزه فناری قدس سره @darmahzareorafa110
📝بدانکه ذکر را اثری قوی و خاصیتی تمامیت در تصقیل و تنویر دل سالکان است و چنانکه قالب بی شیر امکان ندارد که پرورده شود و بکمال رسد، قلب نیز امکان ندارد که بی ذکر پرورده گردد و بکمال رسد و اینچنین که اثر ذکر و خاصیت ذکر در تصقیل و تنویر سالکان را دانستی، اثر فکر و خاصیت فکر را صد چندین میدان. 📚کشف الحقایق،رسالهٔ چهارم،ص۱۶۴ 👤عزیز الدین نسفی علیه الرحمه @darmahzareorafa110
📝ای سید! اگر سالها به عبادت وطاعت و اذکار اشتغال نمایی و از وحدت غافل باشی، از وصل محرومی؛ اگر چه احوال و کیفیات غریبه روی نماید و انوار و واقعات جلوه گر گردد. 📚رسالهٔ نور وحدت،ص۸ 👤خواجه حوراء علیه الرحمه @darmahzareorafa110
📝خواب هم مشاهده بود و لکن عوام را باشد، زیرا که عوام را قوهٔ مخیّله و مصوّره قوی باشد و صاحب صورت و خیال باشند و نتوانند معانی بی صورت و خیال ادراک کنند و علامت رهروان اینست که بواسطهٔ مجاهدت، این حجب را از دل دور کرده باشند و معانی را بی صورت و خیال ادراک کنند 📚السائر الحائر،ص۱۶ 👤نجم الدین کبری قدس سره @darmahzareorafa110
از عالم معنا الفی بیرون تاخت. هرکه آن الف را فهم کرد همه را فهم کرد. هرکه این الف را فهم نکرد هیچ فهم نکرد. طالبان چون بید می لرزند از برای فهم آن الف. اما برای طالبان سخن دراز کردند شرح حجابها را. که هفتصد حجاب است از نور و هفتصد حجاب است از ظلمت. به حقیقت رهبری نکردند،رهزنی کردند بر قومی، ایشان را نومید کردند که ما این حجابها را کی بگذریم؟!!! همه حجابها یک حجاب است! جز آن یکی هیچ حجابی نیست! آن حجاب این وجود است. 📚ملک الداد شمس الحق تبریزی(قدس سره) مقالات شمس. 📚وَ أَنَّ الرَّاحِلَ إلَيْكَ قَرِيبُ الْمَسَافَهِ وَ أَنَّكَ لاَ تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إلاَّ أَنْ تَحْجُبَهُمُ الأَْعْمَالُ دُونَكَ و همانا مسافر به سوي تو مسافتش نزديك است، و تو از آفريدگانت هرگز در پرده نيستي، جز اينكه كردارشان آنان را از تو محجوب نمايد. 📚دعای شریف ابوحمزه(ره) ⚠️(ارسال مطالب بدون درج لینک دور از رضایت و جایز نمی باشد) @jalaestejla11
📝در پاسخ مکتوبی که آقای مجدالاشراف نوشته[آمده که]:بوالده سلام برسانید و بگویید که آقا میرزا احمد (وحید الاولیاء) به امری مشغولند که فائده آن به کوه ها و سنگها هم می‌رسد و این فرزند را که خدا بشما داده برای آنستکه معارف الهیه را تحصیل نماید و اسباب آمرزش شما که سهل است،بلکه هفت پشت از شما را، از باطن ولایت باشد 📚وحید نامه،ص۲۰ @darmahzareorafa110
📝شیخ(ابن عربی) رضی الله عنه در قصیده اش گوید: و لست ادرک من شیء حقیقته و کیف ادرکه و انتموا فیه؟ یعنی: من حقیقت هیچ چیز را نمی دانم چگونه حقیقتش را بدانم، در حالی که تو در آنی؟ 📚شرح قیصری بر فصوص الحکم،فص حکمت علیّی در کلمهٔ اسماعیلی،ص۴۸۴ @darmahzareorafa110
📝غیر عیسی بن مریم[و حضرت یحیی علیهماالسلام]، انبیا بعد از چهل سالگی مبعوث شده اند، زیرا که در این مدت، احکام نشأهٔ عنصریه، غالب است بر احکام نشأهٔ روحانیه، و قوای طبیعیه مستعلیه(غالب اند)، و حکمت در این غلبه و اختفای قوای روحانیه، تکمیل نشأتین[ظاهر و باطن] است و حضرت رب العالمین ظاهراً به اسم الظاهر و باطناً به اسم الباطن تربیت می فرماید، تا متناهی شود به کمالی که مقدر است 📚مجمع الرسائل،ج۱ص۱۸۶ 👤شاه نعمت الله ولی قدس الله سره العزیز @darmahzareorafa110
📝اگر مابین آنها[مدعیان ارشاد در یک سلسله] اختلاف افتد و نزاع شود مقام تأمل است و دلیل آنکه هیچ ‌یک را کمالی نیست، از آنکه اگر مابین هزار نفر ناقص، یک نفر کامل باشد، مشاجره نشود و آن یک نفر رفع مغایرت از همه کند.اگر فقط اختلاف باشد و ابطال یکدیگر نکنند، ناقصند نه فاسد و اگر ابطال و انکار هم کنند و مصر باشند، بالمره از رتبهٔ ارشاد خارجند 📚اسرار المعارف،ص۲۹ 👤صفی علیشاه قدس سره @darmahzareorafa110