eitaa logo
شبکه جهانی بقیع
1.3هزار دنبال‌کننده
730 عکس
640 ویدیو
17 فایل
🌹☀️🍃 ﷽ 🍃☀️🌹 ⭕️‌خبر های سیاسی ⭕️اجتماعی ⭕️اقتصادی ⭕️مذهبی را در کانال ما دنبال کنید! جهت ارتباط با مدیر👇 @edoardo_abedi تبلیغات 👇 @bano_shia313 🚨 به شبکه جهانی بقیع بپیوندید 👉https://eitaa.com/joinchat/1017250555C66805b3168
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌✨🕌✨🕌✨🕌✨🕌✨🕌 ✨ 🕌 ✨ 📜 تاریخچه ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام): ✴️ قسمت اول: 🔹 همه زائران و جهانگردانی که قبل از تخریب بقیع به مدینه سفر کرده و درباره بقیع مطلبی نوشته اند، از ضریح زیبای مقابر ائمه بقیع (علیهم السلام) گزارش داده اند. هرچند مشخص نیست که اولین اقدام برای گذاشتن صندوق روی مقابر آنان در چه زمانی بوده است. ضریح های امروزی که بصورت اتاقک ها بازسازه های فلزی یا چوبی مشبک است، قطعاً در زمان های دورتر اینگونه نبوده است؛ بلکه برای بزرگ کردن مساحت مقبره تا چند نفر همزمان بتوانند به زیارت بپردازند و نیز به دلایل هنری صندوق چوبی ولی بسیار زیبا ساخته و روی قبور گذاشته بودند. این صندوق از نظر تاریخی دارای قدمت و از نظر استحکام، ظرافت و زیبایی جالب توجه بوده است. به طوری که سفرنامه نویسان از وصف آن چشم پوشی نکرده اند. بنظر می رسد اولین کسی که از این صندوق خبر داده است ابن جبیر در قرن هفتم بوده است. قبل از وی گزارشی در کتاب ها نقل نشده است. 🔹 در برخی کتب نقل شده گویا صندوق های چوبی را مجدالملک براوستانی هنگام ساخت بقعه، آن را ساخته و نصب کرده است. 🔹 سال ساخت صندوق دوم که سفرنامه نویسان از آن در سفرنامه هایشان سخن آورده اند، مشخص نیست اما برخی گفته اند مسلما پس از قرن دهم ساخته شده است. 📔 تاریخ حرم ائمه بقیع (علیهم السلام)، نجمی، ص۱۰۵؛ 🔹 آخرین تاریخچه درباره ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام)، مربوط به ضریحی بسیار زیبا توسط بانی آن «حاج امین السلطنه» از رجال دوره قاجاریه می باشد که در اصفهان آغاز شده بود، می باشد. این ضریح که دارای أنواع هنرها و آب طلاکاری و خطوطی زیبا بوده، پس از اتمام، با هماهنگی دولت عثمانی به مدینه ارسال می شود. ولی سران قبایل و طوایف شهر مانع ورود آن به مدینه می شوند. این ضریح سه سال در جده متوقف بوده، تا بالاخره با پرداخت مبلغ بسیار به سران مردم مدینه، ضریح به آنجا می رسد. اما مجدداً سران مردم اجازه نصب نمی دهند. این بار بهانه آورده که صندوق موجود روی مقبره، وقفی است و نمی توان آن را جابجا کرد. پس از مدتی گفتگو قرار می شود ضریح روی صندوق نصب شود. ولی چون ابعاد آن به اندازه صندوق نبوده، قسمت هایی از آن باید کم و زیاد می شده است. بالاخره با وصله و ترمیم ضریح، آن را مناسب قرار دادن روی صندوق موجود کردند. از این رو برخی افراد مثل سید محسن امین که در سال (۱۳۲۱ ه.ق.) ضریح را دیده است، به وصله های ناجور اشاره کرده است. این ضریح را نیز «بتنونی مصری» دیده است. این ضریح تا سال (۱۳۴۴ ه.ق.) مستقر بود و در تخریب ۸ شوال (۱۳۴۴ ه.ق.) منهدم شد. درباره آنکه این ضریح نظرات متعددی وجود دارد. 🔹 مؤلف کتاب تاریخ حرم ائمه بقیع (علیهم السلام) می نویسد: وهابیان به هنگام تخریب این حرم شریف، این شبکه را هفت قطعه نموده، شش قطعه آن را در بالای دیوار سمت راست و چپ درب ورودی محوطه حرم حضرت حمزه و قطعه دیگر را در سمت قبور شهدا در احد نصب نموده اند و این که می بینیم قطعات این ضریح پس از گذشت هفتاد سال تحت تأثیر شرایط جوی قرار نگرفته و هوای مرطوب و متغیر مدینه کوچک ترین تغییری در آن بوجود نیاورده است، دلیلی است بر اصالت و خالص بودن فولاد این شبکه. 👇🏻 ادامه دارد... 👇🏻 @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📷 تصویر آخرین ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام) که در اصفهان ساخته شده بود. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
👇🏻 ادامه... 📜 تاریخچه ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام): بگفته زائران و جهانگردان ضریح فولادی ائمه بقیع (علیهم السلام) که بدست هنرمندان اصفهانی ساخته شده بود، از استحکام، ظرافت و طرحی بی همتا در زمان خود برخوردار بوده است. 🔹 لازم به ذکر است که تصویری مربوط به ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام) در فضای مجازی سالهاست پخش و شناخته شده است که در واقع اشتباه می باشد. به گفته احمد ابراهیمی محقق بقیع، این ضریحی که با چهار ستاره بالای آن در شهر کراچی، کشور پاکستان می باشد، پاکستانی ها بدلیل علاقه بسیار به اهل بیت (علیهم السلام) و مسافت زیاد دست به شبیه سازی مکان های مذهبی زدند. آنان مکان هایی به نام کربلا، کاظمین، بیت الأحزان و... دارند که در آن به یاد ائمه اطهار (علیهم السلام) نماز می گذارند. 🔹 آقایی ارمنی به نام ارنست هولتسر (۱۸۳۵–۱۹۱۱) مهندس آلمانی در اصفهان زندگی می‌کرده و در قبرستان ارامنه اصفهان مدفون است. وی در دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار به ایران آمد و حدود ۲۰ سال در اصفهان بود و عکس‌های ارزشمندی از این شهر تهیه کرد. او عکسی از این ضریح که ساخته دست هنرمندان اصفهانی است را گرفته که به نظر می‌رسد در بازار زرگران اصفهان باشد. پشت این عکس با دستخط خودش نوشته «پنجره‌ای از فولاد برای مدینه». 📚 کشف الارتیاب، امین، ص۲۰۰؛ تاریخ حرم ائمه بقیع، نجمی، ص۱۰۸؛ @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🕌 گردد بقیع و دور و برش یکسره حرم جانم فدای گُنبدِ ارباب هایمان @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📜 تاریخچه ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام) 📝 نوشته های زائران و سفرنامه نویسان درباره ضریح مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام): 🔸 قرن هفتم: 🔹 ابن جبیر در سفر خود به مدینه در سال هفتم هجری می گوید: قبرشان بزرگ و از سطح زمين بلندتر و داراي ضريحي از چوب مي باشند که بديع ترين و زيباترين نمونه است از نظر فن و هنر، و نقوشي برجسته از جنس مس بر روي آن ترسيم و ميخکوبي هايي به جالب ترين شکل در آن تعبيه شده است که نماي آن را هر چه زيباتر و جالبتر نموده است. 📔 رحلة ابن جبیر، ص۱۷۴؛ 🔸 قرن هشتم: 🔹 خالد بن عیسی البلوی در سال (۷۴۰ ه.ق.) این ضریح را زیارت کرده و توصیفی مانند ابن جبیر ارائه می دهد و می گوید: «قبر امامان بقیع (علیهم السلام) از سطح زمین بلندتر، وسیع و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم و میخکوبی هایی به جالبترین شکل در آن تعبیه شده است. 🔹 ابن بطوطه در سفر خود به مدینه می نویسد: و قبر آنان از سطح زمین بلندتر، وسیع و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم و میخکوبی هایی به جالبترین شکل در آن تعبیه شده است. 🔸 قرن دهم: 🔹 سمهودی نیز نقل می کند: «و قبر امام حسن (علیه السلام) از سطح زمین بلندتر، وسیع و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم و میخکوبی هایی به جالبترین و زیباترین شکل در آن تعبیه شده است. 🔸 قرن سیزدهم: 🔹 سید اسماعیل مرندی در کتاب خود (تألیف شده در سال ۱۲۵۵ ه.ق.) می گوید: هر چهار تن مطهر (ع) در یک ضریحند از چوب مشبک هستند. ادامه دارد... 👇👇👇 @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
ادامه...👇👇👇 ⏬ نوشته های زائران و سفرنامه نویسان درباره ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام): 🔸 قرن چهاردهم: 🔹 میرزا محمد حسین فراهانی در سفر خود به مدینه در سال (۱۳۰۲ ه.ق.) در سفرنامه اش می نویسد: در وسط این بقعه مبارک صندوق بزرگی است از چوب جنگلی بسیار ممتاز و در وسط این صندوق بزرگ، دو صندوق دیگر که یکی متعلق به ائمه مدفون (علیهم السلام) است، قرار دارد. 📔 سفرنامه میرزا محمد حسین فراهانی، ص۲۲۸؛ 🔹 محمد لبیب مصری که در سال (۱۳۲۷ ه.ق.) به مدینه سفر کرده، می‌نویسد: ضریح امام حسن (علیه السلام) در داخل قبه‌ ای است و از فلز ساخته شده‌ است و خطوط فارسی بر آن نقش بسته‌ است. به گمانم از آثار شیعیان عجم باشد. 📚 مدینه شناسی، جعفریان، ص۴۳۱؛ رحلة بنتونی، ص۲۳۷؛ 🔹 مصطفی رشید پاشا رئیس الوزرای عبدالمجید یکم، در سال (۱۲۳۲ ه.ق.) گزارشی از وضعیت بقاع بقیع و ضریح‌های موجود در مزارات اهل بیت (علیهم السلام) داده است که ائمه بقیع (علیهم السلام) دارای ضریح بوده اند. 📔 میراث اسلامی ما، مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)، ص۱۸۵؛ 🔹 فرهاد میرزا روز جمعه هیجدهم ذی القعده (۱۲۹۲ ه.ق.) در سفر حج خود، به زیارت بقیع رفته و می‌نویسد: صندوق ائمه اربعه (علیهم السلام) در میان صندوق بزرگ است. متولی آن جا در صندوق را باز کرده به میان ضریح رفتم و دور ضریح طواف کردم. میان صندوق و ضریح کمتر از نیم ذرع است که به زحمت می‌توان حرکت کرد بلکه برای آدم ‌های قطور متعسر است. 📔 سفرنامه فرهاد میرزا، ص۱۴۱؛ 🔹 حسام السلطنه فرزند عباس میرزا قاجار، نایب السلطنه، که در سفر حج خود به سال (۱۲۹۷ ه.ق.) بیش از ده بنا و بارگاه را در بقیع معرفی کرده. وی اظهار می دارد: بقعه امامان چهارگانه (علیهم السلام) محرابی داشته و در سمت چپ آن ضریح سبز چوبین بر مزار امامان (علیهم السلام) بوده است. 📔 دلیل الانام فی سبیل زیارة بیت الله الحرام، حسام السلطنه، ص۱۵۲. @Jannatul_Baqi
🔸 جغرافیای مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) 5️⃣ مرحله پنجم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوران عباسیان (لعنة الله علیهم): مهدی عباسی فرزند منصور (لعنة الله علیهما)، از سال ۱۶۱ یا ۱۶۲ هجری بازسازی‌ها و توسعه‌هایی در مسجد به راه‌ انداخت. او مجموعه مساحتی شامل ۲۴۵۰ متر بر مسجد افزود، شمار ستون‌های مسجد را بیشتر کرد و بر تعداد درهای آن افزود. در این زمان مسجد بیست در داشت: چهار درِ شمالی، هشت درِ غربی و هشت درِ شرقی. در این بازسازی شمار زیادی از خانه‌های اطراف مسجد که هر کدام به نام صحابه ساکن در آنها شهرت داشت، تخریب و به مسجد افزوده شد؛ از جمله آنها خانه عبد اللَّه بن مسعود، شرحبیل بن حَسنة و مسور بن مخرمه بود. 🔸 در سال ۶۵۴ هجری، سه سال پیش از سقوط عباسیان (لعنة الله علیهم)، مسجد النبی (ص) آتش گرفت و صدمات زیادی بر آن وارد شد. خلیفه عباسی (لعنة الله علیه) نتوانست آن را بازسازی کند؛ زیرا به دست مغولان ساقط شد؛ اما ممالیک مصر معمارانی را برای بازسازی آن فرستادند. پس از آن، محمد بن قلاوون از ممالیک، سقف‌هایی در قسمت‌های غربی و شرقی مسجد زد. در سال‌های ۷۰۵ و ۷۰۶ هجری، رواق‌های دیگری نیز برای مسجد ساخته شد. با اصلاحات دیگری که صورت گرفت، مسجد صورت نخست خود را بازیافت. در سال ۸۸۶ هجری مسجد بر اثر صاعقه آتش گرفت که ممالیک مصر کار بازسازی را انجام دادند و مدرسه و آشپزخانه‌هایی نیز برای آن بنا کردند. مساحت مسجد در این تجدید بنا تا ۹۰۱۰ متر مربع رسید. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌ ادامه دارد... 👇👇👇 ‌
6️⃣ مرحله ششم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره عثمانی (لعنة الله علیهم): سلطان سلیمان عثمانی (لعنة الله علیه) در سال ۹۳۸ هجری در بازسازی مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) کوشش‌هایی کرد؛ اما اقدام اساسی در سال ۱۲۶۵ هجری به دست سلطان عبد الحمید (لعنة الله علیه) اول (متوفای ۱۲۷۷ ه.ق.) آغاز گردید و در طی سیزده سال مسجد به شکلی استوار و در عین حال زیبا بازسازی شد. ساختمانی که در این بازسازی ساخته شد، قوی‌ترین و محکمترین ساختمانی بود که مسجد به خود دید. 7️⃣ مرحله هفتم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره آل سعود (لعنة الله علیهم): در سال ۱۳۷۳ هجری عبد العزیز آل سعود (لعنة الله علیهم) دست به یک بازسازی و توسعه بزرگ زد و مجموع مساحت مسجد را به ۱۶۳۲۷ متر مربع رساند. این افزایش در قسمت های شمالی، غربی و شرقی صورت گرفت. علاوه بر ۶۰۲۵ متری که ضمیمه مسجد شد، حدود ۱۶۹۳۱ متر نیز به عنوان میدان‌ها و خیابان‌های اطراف مسجد، از خانه‌های اطراف تخریب گردید. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌ ادامه دارد... 👇👇👇 ‌
شبکه جهانی بقیع
6️⃣ مرحله ششم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره عثمانی (لعنة الله علیهم): سلطا
ادامه دارد.. 👇👇👇 🔸 آخرین مرحله توسعه مسجد را ملک فهد بن عبد العزیز (لعنة الله علیه) سال ۱۴۰۵ هجری آغاز کرد. کار عمران به طور رسمی از محرم سال ۱۴۰۶ هجری آغاز شد. کارهای زیرسازی آن در سال ۱۴۱۰ هجری پایان پذیرفت. تا پیش از این توسعه، مساحت مسجد ۱۶۳۲۷ متر بود و در توسعه جدید مساحت مسجد به ۸۲۰۰۰ متر مربع رسید که جای ۱۳۷۰۰۰ نمازگزار را داشت. افزون بر مساحت کف مسجد، پشت بام نیز برای نماز آماده گردید، به طوری که در آنجا نیز ۹۰۰۰۰ نفر می‌توانستند اقامه نماز کنند و به این ترتیب تعداد گنجایش نمازگزار در مسجد در طبقه پایین و بالا به ۲۵۷۰۰۰ نفر رسید. 🔸 در توسعه ملک فهد (لعنة الله علیه)، زمین‌های آزاد اطراف مسجد به ۲۳۵۰۰۰ هزار متر مربع رسید و در آن، مکان‌های متعددی برای وضو ساخته شد و نورافکن‌های فراوانی برای تأمین روشنایی آن بر فراز ستون های سنگی نصب گردید. به علاوه، در دو صحن پیشین مسجد نیز، چترهای خودکاری گذاشته شد که برای جلوگیری از آفتاب، باز و بسته می‌شود. افزون بر مناره‌های پیشین، در توسعه جدید، شش مناره بر مسجد افزوده شد که ارتفاع هر یک از آنها تا ۱۰۴ متر می‌ رسد. بدین ترتیب مسجد در حال حاضر ده مناره دارد. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📷 تصویری از ستون های صحن مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) 📍دهه اخیر (پس از آخرین توسعه) @Jannatul_Baqi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 قدیمی ترین و تاریخی ترین فیلم نویافته از مدینه منوره محل ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🎞 این فیلم کوتاه تازه ترین اثر پژوهشی گروه مردمی بهشت بقیع است، این فیلم قدیمی ترین فیلم از شهر مدینه منوره می باشد که در حدود خرداد ماه سال 1307 هجری شمسی توسط یک پژوهشگر هلندی به نام جورج کروگرز تهیه شده است، او برای تهیه این فیلم به همراه مسلمانان کشور اندونزی عازم سفر حج می شود، بر اساس تحقیقات به عمل آمده این فیلم قدیمی ترین اثر تصویری (متحرک) از مناسک حج می باشد که تا کنون مورد شناسایی قرار گرفته است، قبل از این گروه مردمی بهشت بقیع در خصوص تاریخچه فیلم های قدیمی مرتبط با سفر حج ، مستند درباره خانه خدا را تولید کرده بود، فیلم کوتاه مدینه منوره در اصل سیاه و سفید و صامت بوده که توسط این مجموعه رنگین سازی و صداگذاری شده است. در این فیلم از قدیمی ترین صوت تلاوت قرآن کریم (سوره مبارکه ضحی) و اذان مسجد النبی که در مدینه منوره ضبط شده جهت صداگذاری استفاده شده است ، این اثر ارزشمند برای اولین بار به مناسب ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام رونمایی می شود. 📍در انتشار و استوری این اثر ارزشمند کوشا باشید @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تلگراف چهارم خرداد 💠 ۳۵ روز پس از حادثه تخریب بهشت بقیع، خبر این حادثه در چهارم خرداد ماه سال ۱۳۰۵ شمسی طی یک تلگراف از نجف اشرف به اطلاع امام جمعه خویی و سید محمد بهبهانی در تهران میرسد. این کلیپ کوتاه قسمتی از مستند موشن (آخرین روز فروردین) است @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 روضه خوانی شاه حسین بهاری مداح معروف قبل از انقلاب، آذر ماه ۱۳۵۵ شمسی در میان حجاج ایرانی در مدینه منوره به همراه تصاویر دیده نشده از بهشت بقیع در سال ۱۳۴۴ که توسط نعمت اله حقیقی فیلمبردار فقید سینما تهیه شده است ▪️در نشر این اثر فاخر کوشا باشید▪️ @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 ضریح و اِرنست 🎞 تصویر ضریح ائمه هدی مدفون در قبرستان بقیع در سال ۱۳۹۷ و در شبکه قرآن برای اولین بار بعد از ۱۲۴ سال توسط گروه مردمی بهشت بقیع رونمایی شد، این تصویر توسط عکاس آلمانی ارنست هولتسر عکسبرداری شده که این ماجرا در برنامه ای ویژه توسط دکتر شاهرخ عکاس و پژوهشگر تاریخ عکاسی تحلیل و توضیح داده شد این ویدئو قسمتی کوتاه از این برنامه تلویزیونی است که در سال ۱۳۹۷ از شبکه قرآن پخش شد. در انتهای این ویدئو نیز قسمتی کوتاه از مستند (پنجره های بهشت) نشان داده میشود. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📸 عکاس ایرانی بهشت بقیع 🔰 قسمت اول 🔰 🔹 اتابک اعظم؛ امین السلطان به همراه دو پسرش میرزا احمد خان و عبدالله خان و همچنین مخبرالسلطنه و وثوق حضور و عبدالله قهوه چی و حسین خان پیشخدمت در روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۲۸۲ شمسی؛ سفر دور دنیای خود را شروع کردند؛ مقصود اولیه این سفر به یمکهو مدینه بود اما مسافران این سفر سر از شهر های دیگری در آوردند. 🔹امین السلطان برای سفر به حج از مظفرالدین شاه تقاضای استعفا کردو شاه در جواب او نوشت:« استعفای شما قبول شد و اجازه زیارت بیت الله مرحمت؛ باید بیش از هفت ماه غیبت نکنید کمالمرحمت را درباره شمادارم» 🔹 اما این سفر بیش از یکسال طول کشید؛ امین السلطان و همراهان که در ابتدا قصد زیارت خانه خدا را داشتند راه را کج کرده و به سیبری؛ منچوری؛ بندر چیفو در چین؛ پکن؛ آبشار نیاگارا؛ نیویورک؛ فرانسه؛ ایتالیا و در نهایت به قاهره رفتند و از آنجا با کشتی به بندر جده رفته و عازم سفر مکه مکرمه شدند. 🔹در این سفر طولانی؛ تمام خاطرات سفر توسط مخبر السلطنه که بعد ها نام مهدیقای هدایت را برای خود برگزید، نوشته شده، همچنین مهدیقای هدایت در طول این سفر عکس های بسیار زیادی را تهیه کردکه اهمیت هر کدام از آنها بسیار زیاد است. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📸 عکاس ایرانی بهشت بقیع 🔰 قسمت دوم 🔰 🔹 اعضای این کاروان هفت نفره ایرانی در تاریخ یکشنبه ۷ فروردین سال ۱۲۸۳ شمسی وارد مدینه منوره شدند ، آنها به منزل عبدالقادر از بزرگان مدینه وارد شده و در آن ساکن میشوند. 🔹این عکس منحصر به فرد توسط مهدیقای گرفته شده است و تنها عکس تهیه شده از حرم ائمه بقیع و مسجد النبی است. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌‌
📜 فهرستی از خانه های صدر اسلام که در بقیع ساخته شده بوده اند: ✨ خانه حضرت علی بن ابی طالب (ع) امیر مؤمنان (ع) در بقیع، خانه ای داشته است. در نقلی آمده است که از ایشان سؤال شد: چرا هم جواری با قبر پیامبر خدا (ص) را رها کردی و مجاور قبرستان (بقیع) شده ای؟ فرمود: آنان را همسایگانی راستگو یافتم که از گناه باز می دارند و آخرت را به یاد می آورند. ابن سعد درباره خانه عقیل نوشته است: خانه عقیل که به «دار الکراحی» معروف است، در محدوده خانه علی بن ابی طالب قرار داشته است. 🔻 خانه ابن افلح ▫️ طبری از این خانه یاد کرده و نوشته است که در بقیع الغرقد قرار دارد. ▫️ ابن عساکر آورده است: ابن افلح خانه اش را که قبلا متعلق به ابو ایوب بود، به مغیرة بن عبدالرحمان فروخت و خانه ای را در بقیع خریداری کرد که به خانه ابن افلح معروف شد. ✅ سید محسن امین از ابوالفرج نقل کرده است: در آغاز حکومت حجاج، نزدیک به هفتاد نفر از شیعیان، به مدینه آمدند و ساکن خانه ابن افلح در بقیع شدند. ادامه دارد... 👇👇👇 @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🔻 خانه زید بن ثابت ▫️ بیهقی از مالک نقل کرده است: زید بن ثابت دو خانه داشت: یکی در بقیع و دیگری کنار مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) که هر دو را وقف نمود. ▫️ ابن عساکر از واقدی درباره جنگ احد نقل کرده است: پس از جنگ، بیشتر مردم، شهدای خود را به مدینه منتقل کردند و گروهی از آنها، کشته های خود را در بقیع، کنار خانه زید بن ثابت به خاک سپردند. 🔻 خانه عبید الله بن عباس ▫️ ابن حجر می گوید: «ابوصحار» اسلام آورد و مسلمان نیکویی بود. وی در بقیع همسایه عبیدالله بن عباس شد و در وصف او شعر سرود. 🔻 خانه ضمیرة بن ابی ضمیره حمیری ▫️ ابن کثیر می گوید: ضمیره در دوران جاهلیت به اسارت درآمد و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) او را خرید و آزاد نمود. وی در بقیع خانه ای داشته است. 🔻 خانه محمد بن حنیفه ▫️ عبدالله بن عامیر می گوید: نخستین مسلمانی که در بقیع دفن شد، عثمان بن مظعون بود. به دستور رسول خدا (ص) او را در نقطه ای که بعدها خانه محمد بن حنیفه در کنار آن ساخته شد، به خاک سپردند. ▫️ ابن سعد، ابن عساکر و ذهبی نوشته اند: هنگامی که محمد بن علی به مدینه آمد و خانه ای در بقیع برای خودش ساخت، نامه ای به عبدالملک نوشت و رخصت طلبید که به نزد او رود. ❇️ زینب بنت جحش، همسر پیامبر خدا (ص) در فاصله بین خانه عقیل و محمد بن حنیفه دفن گردید. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌‌
⚜️ امام باقر(ع) فرمودند: حدیث کرد مرا پدرم از جون از رسول خدا(ص) که در روز قیامت خدا می فرماید: هان ای اهل جمع! سرها بگریبان در کشید و دیده های خود بپوشید. همانا فاطمه (ع) بجانب جنت عبور می کند... پس فاطمه (ع) توقف کند و داخل بهشت نشود. التفات او بجانب صحرای محشر است. ◻️خطاب رسد ای دختر حبیب من! چیست این التفات تو و حال آن که تو را فرمان بهشت دادم؟ عرض می کند: ای پروردگار من! دوست دارم که امروز قدر من معروف و منزلت من معلوم گردد. خطاب رسد: ای فاطمه (ع)! نظاره کن در قلب هر کس چیزی از حب خود و ذریه خود دیدی دست او را فرا گیر و در بهشت او را جای ده. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
⛰ کوه احد ⛰ احد یکی از کوه‌های بسیار مهم و مشهور مدینه منوره است که از شرق به غرب کشيده شده و البته مستقيم نيست، در فاصله پنج و نيم کيلومتري مسجد نبوي (صلی الله علیه و آله و سلم) و جنت البقیع واقع است. ⚜️ وجه تسمیه: نام گذاري اين کوه به اُحد ، از آن روست که منفرد است و به سلسله جبال اطراف پيوند ندارد. نوشته اند که در جاهليت نام اين کوه عنقد بوده است. 🗺 موقعیت جغرافیایی: این کوه با وجود اینکه از سایر کوه‌ها جدا است؛ ولی به صورت سلسله جبال طویلی با حدود نه هزار کیلومتر طول و دو هزار کیلومتر عرض بوده و به عبارتی طولانی‌ترین کوه در شبه جزیره محسوب می‌شود. اطراف کوه احد بصورت خلاصه اینگونه می باشد: ➡️ در سمت شرق «جبل تیأب» و جاده فرودگاه مدینه؛ ⬅️ در سمت غرب «حی الطّیاریه» و «العیون» آن را محدود ساخته است. ↖️ «جبل ثور» در شمال غربی؛ ⬇️ «مقابر شهدای احد» و «جبل عینین» در جنوب آن قرار دارد. ادامه دارد... 👇👇👇 @Jannatul_Baqi ꧂ ‌‌
📍 در شمال اين کوه، جاده اي بزرگ ساخته اند که به طريق غيرالمسلمين معروف شده و ميان آن جاده و کوه احد، کوهک هاي کوچکي; مانند جبل ثور قرار دارد که در روايتي از پيامبر (صلي الله عليه وآله و سلم)، آنجا حدّ شمالي حرم مدينه معين شده است. 📍 در سمت جنوب کوه احد، جاده دور شهر مدينه قرار دارد؛ به طوري که ميان اين جاده و کوه، مقبره حمزه، کوه رمات، مسجد سيدالشهدا، چشمه شهدا و وادي قنات و ميداني وسيع است و در حال حاضر، توقف گاه اتومبيل ها و محل دفاع مدني است. در همين محدوده، خانه هاي زيادي نيز ساخته اند. 📍 در جنوب غربي کوه احد، باغ هاي نخل و زمين هاي زراعي فراواني وجود دارد که در نهايت به وادي عقيق منتهي مي شود. ▪️ قبرستان شهدای جنگ احد در کنار همین کوه، قرن‌ها است که زیارتگاه حجگزاران و زائران، به‌ویژه شیعیان ایرانی است. ✨ حدیث رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): 🍃 پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره احد اين جمله را پس از جنگ احد و به هنگام مراجعت از سفر حج و در مراجعت از جنگ خيبر فرموده است: 💬 «اُحُد جَبَلٌ يُحِبُّنا وَ نُحِبُّهُ»؛ احد کوهي است که ما را دوست مي دارد و ما هم او را دوست مي داريم. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌‌