eitaa logo
شبکه جهانی بقیع
1.3هزار دنبال‌کننده
730 عکس
640 ویدیو
17 فایل
🌹☀️🍃 ﷽ 🍃☀️🌹 ⭕️‌خبر های سیاسی ⭕️اجتماعی ⭕️اقتصادی ⭕️مذهبی را در کانال ما دنبال کنید! جهت ارتباط با مدیر👇 @edoardo_abedi تبلیغات 👇 @bano_shia313 🚨 به شبکه جهانی بقیع بپیوندید 👉https://eitaa.com/joinchat/1017250555C66805b3168
مشاهده در ایتا
دانلود
💫 هزار طایفه آمد، هزار مکتب رفت 🔆 و شیعه ماند که «قال الإمام الصادق (ع)» داشت @Jannatul_Baqi ꧂ ‌ ‌
✴️ حلیمه سعدیه: دایه و شیر دهنده حضرت محمد بن عبدالله (ص) ♦️ خانواده: «حلیمه» دختر ابو ذؤیب عبداللّه بن حارث بن شِجْنَه سَعدی، از قبیله سعد بن بکر بن هَوازِن بود. همسر حلیمه، «حارث بن عبدالعزي بن رفاعه» نام داشت و کنیه‌اش ابوکبشه بود. ظاهراً یکی از دلایلی که قریش پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را ابن ابی‌کبشه می‌خواندند، همین بوده است. ♦️ دایگی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم): در آن زمان میان مردم مکه مرسوم بود که فرزندان را تا سن طفولیت به دایه ای از قبایل بادیه نشین بسپارند. حلیمه در سالی که قحطی بزرگی میان قبیله بنی‌سعد افتاده بود، همراه با نُه تن از زنان قبیله، برای امرار معاش از طریق شیردهی به کودکان قبایل ثروتمند مکه، عازم این شهر شد، اما چون مرکب او از شدت تنگدستی و قحطی ناتوان و لاغر بود، از دیگران عقب افتاد و دیر به مکه رسید. افتخار دایگی رسول خدا (صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله ‌و سلم) کم ‌فضیلتی نبود و هر زنی را شایسته نیست که افتخار دایگی پیامبر (صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله ‌و سلم) را بر عهده گیرد. خداوند متعال، حلیمه سعدیه را به رضاع او شرف داد و به تربیتش تخصیص داد. او دارای عقل و فضل بود و خداوند در دنیا و آخرت از برکتش برخوردار نمود. 👇🏻ادامه دارد... 👇🏻 @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
✴️ حلمیه سعدیه 🔸 پس از بعثت رسول اکرم (صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله ‌و سلم)، حلیمه به همراه همسر (و فرزندانش) به حضور پيامبر (صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله ‌و سلم) آمده و قبول اسلام كردند. ♦️ درگذشت: سال رحلت حلیمه در سال هفتم یا هشتم هجری در گذشت. وقتی پیامبر (صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله ‌و سلم) با خواهر رضاعی ‌اش، «شَیماء»، دیدار کرد، احوال حلیمه را پرسید و او خبر مرگ حلیمه را به پیامبر (صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله ‌و سلم) داد. چشمان پیامبر (صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله ‌و سلم) پر از اشک شد و از بازماندگان او پرسید. 📚 الکامل، ابن‌اثیر، ج ۱، ص ۴۶۰؛ تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۶۳؛ ♦️ مرقد حلمیه سعدیه: مزار این بانوی شریف در بقعه ای در شمال شرقی بقیع، جایی که امروزه به قبرستان شهدای «حرّه» معروف است، می باشد. بر این قبر، گنبد و بارگاهی ساخته بودند که تاریخ ساخت آن نامعلوم است. درون این بارگاه، ضریحی چوبی بر قبر نصب شده بود که در سفرنامه های زائران به قبه و مزار شریف این بانو اشاره شده است. 📚 ورثیلانی، الرحلة الورثیلانیه، ج۲، ص۵۳۹؛ پنجاه سفرنامه حج قاجاری، جعفریان، ج۵، ص۲۴۲؛ رحله ابن بطوطه، ص۱۸۴؛ موسوعة العتبات المقدسة، ج۳، ص۲۸۲. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃 🌺 🍃 💎 قال رسول اکرم (صلى الله عليه و آله): 🌸 «مَن سَلَّمَ عَلَيَّ في شَيءٍ مِنَ الأرضِ اُبلِغْتُهُ ، و مَن سَلَّمَ عَلَيَّ عندَ القَبرِ سَمِعتُهُ»؛ 🌛 هر كه در هر نقطه اى از روى زمين به من سلام كند، سلامش به من مى رسد و هر كه بر سر قبرم به من سلام كند ، آن را مى شنوم. 🌜 📚 بحار الأنوار، ج۴، ص۱۸۲؛ @Jannatul_Baqi ꧂ 🍃 🌺 🍃 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
36.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ زیارت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) از بعید✨ @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🔴 قبه های بقیع مرحوم جزایری که به زیارت مدینه رفته است می‌نویسد: یکی از شیعیان ساکن مدینه به او گفت که در سال پیش، علمای مدینه به تفتیش کتبی که در خزانه بقیع بوده رفته و نسخه‌ای از «المزار» شیخ مفید را در آنجا یافتند که در آن نسبت به بعضی از صحابه بدگویی شده بود، کتاب را نزد قاضی آورده و از وی خواستند تا اجازه دهد قبّه ائمه (ع) را تخریب نمایند. او گفت این قبّه را هارون الرشید (لعنة الله) برای پدرش ساخته و من نمی‌توانم به خراب کردن این قبّه قدیمی فتوا بدهم. ✔️ از این نقل بر می آید که قبه‌ای که در قرن یازدهم مورد بحث بوده و قاضی مدینه ساختمان آن ‌را به هارون الرشید (لعنة الله علیه) نسبت می‌داده است، همان بقعه و قبّه ‌ای است که در قرن پنجم به دستور مجد الملک ساخته شده است نه به وسیله هارون الرشید (لعنة الله علیه)، ولی گفتار قاضی مدینه نشانگر این است که هارون (لعنة الله) هم در دوران خلافتش به این حرم شریف توجه و در تعمیر آن نقشی داشته است؛ بطوری که حتّی گنبد و بارگاهی که تقریباً سه قرن پس از او و بدست یکی از وزرای ایرانی ساخته شده است، به وی منتسب گردیده است. 🔸 قرن دوازدهم: از تعمیر این بقعه به سال (۱۲۳۴ ه.ق.) به دستور سلطان محمود عثمانی و به دست محمد علی پاشا (پس از تخریب اول) و نیز به سال (۱۲۹۲ ه.ق.) در دوران حكومت عبدالعزیز خان عثمانی گزارش شده است. آورده‌‌اند كه پس از بازسازی این بقعه و دیگر بارگاه‌های بقیع همه ساله تعمیر می‌شدند. ادامه دارد...👇 @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🕌 گنبد ائمه(ع) در سفرنامه ها 🔴 در قرن ششم و هفتم: 🔹 ابن جبیر جهانگرد معروف در مورد گنبد ائمه بقیع (ع) می‌گوید: «وهی قبّة مرتفعة فی الهواء علی مقربة من باب البقیع»؛ و آن قبه‌ای است مرتفع و سر بفلک کشیده که در نزدیکی درب بقیع واقع شده است. 🔸 ابن نجار مدینه‌شناس و مورخ معروف نیز می‌گوید: «و هی کبیرة عالیة قدیمة البناء و علیها بابان یفتح احدهما کل یوم»؛ این گنبد، بزرگ و مرتفع و دارای قدمت زمانی است، دو درب دارد که یکی از آنها هر روز باز است. همچنین او در ادامه نقل می کند که: گنبد ساخته شده بر این قبور بسیار مرتفع بوده است. قبور درون بقعه، بزرگ و از سطح زمین بلندتر بودند. 🔹مطری، به ساخت این گنبد بزرگ در دوران حكومت ناصر احمد بن مستضیء عباسی (لعنة الله علیه) اشاره می‌كند. 📍 به نظر می رسد که ادعای مطری ساخت گنبد اشتباه است، زیرا ابن نجار که هم عصر وی بوده، به قدمت گنبد آن تصریح دارد. از اینرو گویا توصیفات ابن جبیر دقیق تر می باشد. 🔴 در قرن هشتم: 🔸خالد بن عیسی البلوی المغربی که در سال (۷۴۰ ه. ق.) به مدینه سفر کرده است، می‌گوید:«وهی قبّة کبیرة مرتفعة فی الهواء»؛ این گنبدی است بزرگ، مرتفع و سر بفلک کشیده. 🔹صلاح الدین صفدی (متوفای ۷۶۴ ه.ق) اشاره کرده که مدفن چهار امام شیعه (ع) و عباس عموی پیامبر (ص) دارای گنبد بوده است. 🔸 مشابه همین جمله را ابن بطوطه جهانگرد معروف (متوفای ۷۷۹ ه. ق.) آورده است که: «و هی قبة ذاهبة فی الهواء بدیعة الاحکام»؛ و آن قبه‌ای ست سر بفلک کشیده و از نظر استحکام، بدیع و اعجاب‌انگیز است. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📔 تهذيب الأحكام به نقل از ابراهيم بن محمّد بن عيسى بن محمّد عريضى: 🔆 امام البقیع، حضرت باقر (عليه السلام) روزى با ما سخن گفت و فرمود: 🌸 إذا صِرتَ إلى قَبرِ جَدَّتِكَ فاطِمَةَ عليها السلام فقُل :«يا مُمتَحَنَةُ امتَحَنَكِ اللّه ُ الَّذي خَلَقَكِ قَبلَ أن يَخلُقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امتَحَنَكِ صابِرَةً، و زَعَمنا أنّا لَكِ أولِياءُ و مُصَدِّقونَ و صابِرونَ لِكُلِّ ما أتانا بِهِ أبوكِ صلى الله عليه و آله و أتانا بِهِ وَصِيُّهُ صلى الله عليه و آله، فَإِنّا نَسأَلُكِ إن كُنّا صَدَّقناكِ إلاّ ألحَقتِنا بِتَصديقِنا لَهُما بِالبُشرى، لِنُبشِّرَ أنفُسَنا بأَنّا قَد طَهُرنا بِوَلايَتِكِ»؛ 🌹 هرگاه به زيارت قبر جدّه ات فاطمه (عليها السلام) رفتى، بگو : «اى آزمون شده ! خدايى كه تو را آفريده پيش از آفريدنت تو را آزمود، پس تو را براى آنچه امتحان كرد، شكيبا يافت و پنداشتيم كه ما هوا داران توييم و بر آنچه پدرت (صلی الله علیه و آله و سلم) براى ما آورد و جانشين او (علیه السلام) براى ما آورد، پذيرنده و شكيباييم. ما اگر تو را تصديق كرديم، از تو مى خواهيم كه با تصديقمان نسبت به پيامبر و وصىّ او ما را به بشارت ملحق سازى، تا به خودمان مژده دهيم كه به سبب ولايت تو، پاك شده ايم.» 📚 تهذيب الأحكام، ج‏۶، ص۱۰؛ بحار الأنوار، ج‏۹۷، ص۱۹۴. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🗺 موقعیت مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به جنة البقیع: 🕌 مسجد النبی یا مسجد نَبوی یا مسجد پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، یکی از سه مسجد مهم مسلمانان است. همچنین چون آرامگاه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در آن واقع شده‌است به حرم محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) یا حرم نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز مشهور است و از زیارتگاه‌ های مهم مسلمانان به شمار می‌رود. 📜 مسجد نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم) مسجد تاریخی مدینه است که در خاور شهر مدینه بنا شده‌است. 🔸 مسجد را پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در سال نخست هجری و در نخستین روزهای ورود به مدینه به دست خود و به همراهی برخی از اصحاب خود ساخت. 🔸آرامگاه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، که در منزل او واقع بود، پس از توسعه مسجد در آن قرار گرفت. 📉 این مسجد در قسمت مرکزی شهر مدینه در استان مدینه در کشور عربستان سعودی است و ارتفاع آن از سطح دریا ۵۹۷ متر است. مختصات آن در طول جغرافیایی ۲۴ درجه و ۲۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۹ درجه و ۳۶ دقیقه قرار گرفته است. مساحت آن ۹۸٬۵۰۰ متر مربع است که از مساحت بقیع کمتر می باشد. ✅این مسجد سمت شمال غرب جنة البقیع واقع شده است. درب «باب البقیع» واقع در جنوب شرقی مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) به روی بقیع شریف باز می شود و می توان از آنجا به زیارت قبور بقیع رفت. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📷 نقشه موقعیت مسجد النبی (ص) و قبرستان بقیع @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📸عکس پانوراما جنت ‌البقیع و حرم حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلم) در یک نگاه @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🌹🔆🌹🔆🌹🔆🌹🔆🌹 🔆 🌹 🔆 ✨ النَّبِيِّ (صلی الله علیه و آله و سلم) قَالَ: 🕌 «مَنْ زَارَ الْحَسَنَ فِي بَقِيعِهِ ثَبَتَ قَدَمُهُ عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَام‏»؛ 🌸 هر كه حسن را در بقيع زيارت كند، خداوند در آن روزى كه پاها مى لرزد ، پاى او را بر صراط استوار گرداند . 📚 بحار الأنوار، ج۹۷، ص۱۴۱؛ أمالى، صدوق، ص۱۱۲. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌ 🔆 🌹 🔆 🌹🔆🌹🔆🌹🔆🌹🔆🌹🔆
🔸جغرافیای مسجد النبی تغییر مساحت مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در طول تاریخ 🔷 مساحت مسجد در اولین مرحله: مساحت مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در اولین مرحله عبارت است از ۳۵ متر طول و ۳۰ متر عرض که در مجموع چنین می شود: ۱۰۵۰ = ۳۰*۳۵ در این مرحله، بخشی از مسجد جهت سکونت فقرا اختصاص داده شده بود. 1️⃣ مرحله اول - بازسازی و گسترش مسجد به دست مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): در سال هفتم هجری که جمعیت مسلمانان در مدینه رو به فزونی بود، اصحاب و یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پیشنهاد بازسازی و توسعه مسجد را نمودند. حضرت با طرح آنان موافقت نمود، که به فرمایش امام صادق (علیه السلام): رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در مرتبه دوّم، مسجد را توسعه دادند و آن را از ناحیه طول و عرض هر کدام به ۱۰۰ ذرع رسانیدند. 🔸 در این مرحله شکل و چهار چوب مسجد تغییر کرد؛ یعنی طول هر ضلع به صد متر رسید و بصورت مربّع درآمد و در روایت دیگر آمده است: که به صورت مربعی درآمد که هر ضلع آن ۵۰ متر شد. البته شکل اصلی آن تغییری نکرد، زیرا در مرحله اوّل که از سنگ و خشت خام و تنه درخت خرما و شاخه های آن تشکیل شده بود در مرحله بعد نیز از همین مواد و وسائل استفاده شد، لیکن نحوه چیدن دیوارها تغییر کرد بدین نحو که خشت ها را بصورت جفت درکنار یکدیگر و سپس هر دو را مخالف دوتای دیگر [عمودی و افقی] قرار دادند. 🔸 رسول خدا (ص) تصمیم بر آن داشت که در قسمت قبله مقداری به مسجد اضافه کند، که با رحلتش، این تصمیم عملی نگردید. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🔶 جغرافیای مسجد النبی 2️⃣ مرحله دوم - توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در سال هفدهم هجری: در نهایت تصمیم بر توسعه این مسجد قطعی شد و از برای اینکار خانه عباس و قسمتی از خانه جعفر را تخریب نموده و به مسجد اضافه شد. در این هنگام ستون های چهارگوشه آن در کنار خانه مروان بن حکم قرار گرفت و در نتیجه، از قسمت جنوبی ۵ متر به مسجد اضافه شد که محلّ محراب به جلوتر منتقل گردید. همچنین از قسمت غربی ۵ متر و در قسمت شمالی ۱۵ متر توسعه یافت. 🔸 از آنجا که خانه همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در بخش شرقی مسجد قرار گرفته بود و بعد از رحلت آن حضرت همچنان در آنجا زندگی می کردند، و از همه مهمتر مدفن مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و از سویی قبر ابو بکر (لعنة الله علیه) در آن قسمت واقع بود، در قسمت شرقی مسجد تغییر حاصل نکرد و همچنان باقی ماند. 🔸 در این مرحله از توسعه، خانه ابوبکر (لعنة الله علیه) که در ناحیه غربی بود، در داخل مسجد قرار گرفت و تخریب نشد!!! 🔸 در این زمان نیز پایه ها همانند سابق سنگچین و قسمت بالای دیوار با خشت خام چیده شد. [گویا فقط قصد تخریب منازل خاندان بنی هاشم را داشتند!] ستونهای مسجد از تنه نخل خرما و سقف آن از شاخه های نخل بود و تعداد درب های ورودی آن به ۶ عدد رسید و مساحت کلی آن ۳۵۷۵ مترمربع شد. 📚 فی منزل الوحی، هیکل، ص ۴۵۳؛ مدینه شناسی، نجفی، ج۱، ص۳۶؛ @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🕌✨🕌✨🕌✨🕌✨🕌✨🕌 ✨ 🕌 ✨ 📜 تاریخچه ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام): ✴️ قسمت اول: 🔹 همه زائران و جهانگردانی که قبل از تخریب بقیع به مدینه سفر کرده و درباره بقیع مطلبی نوشته اند، از ضریح زیبای مقابر ائمه بقیع (علیهم السلام) گزارش داده اند. هرچند مشخص نیست که اولین اقدام برای گذاشتن صندوق روی مقابر آنان در چه زمانی بوده است. ضریح های امروزی که بصورت اتاقک ها بازسازه های فلزی یا چوبی مشبک است، قطعاً در زمان های دورتر اینگونه نبوده است؛ بلکه برای بزرگ کردن مساحت مقبره تا چند نفر همزمان بتوانند به زیارت بپردازند و نیز به دلایل هنری صندوق چوبی ولی بسیار زیبا ساخته و روی قبور گذاشته بودند. این صندوق از نظر تاریخی دارای قدمت و از نظر استحکام، ظرافت و زیبایی جالب توجه بوده است. به طوری که سفرنامه نویسان از وصف آن چشم پوشی نکرده اند. بنظر می رسد اولین کسی که از این صندوق خبر داده است ابن جبیر در قرن هفتم بوده است. قبل از وی گزارشی در کتاب ها نقل نشده است. 🔹 در برخی کتب نقل شده گویا صندوق های چوبی را مجدالملک براوستانی هنگام ساخت بقعه، آن را ساخته و نصب کرده است. 🔹 سال ساخت صندوق دوم که سفرنامه نویسان از آن در سفرنامه هایشان سخن آورده اند، مشخص نیست اما برخی گفته اند مسلما پس از قرن دهم ساخته شده است. 📔 تاریخ حرم ائمه بقیع (علیهم السلام)، نجمی، ص۱۰۵؛ 🔹 آخرین تاریخچه درباره ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام)، مربوط به ضریحی بسیار زیبا توسط بانی آن «حاج امین السلطنه» از رجال دوره قاجاریه می باشد که در اصفهان آغاز شده بود، می باشد. این ضریح که دارای أنواع هنرها و آب طلاکاری و خطوطی زیبا بوده، پس از اتمام، با هماهنگی دولت عثمانی به مدینه ارسال می شود. ولی سران قبایل و طوایف شهر مانع ورود آن به مدینه می شوند. این ضریح سه سال در جده متوقف بوده، تا بالاخره با پرداخت مبلغ بسیار به سران مردم مدینه، ضریح به آنجا می رسد. اما مجدداً سران مردم اجازه نصب نمی دهند. این بار بهانه آورده که صندوق موجود روی مقبره، وقفی است و نمی توان آن را جابجا کرد. پس از مدتی گفتگو قرار می شود ضریح روی صندوق نصب شود. ولی چون ابعاد آن به اندازه صندوق نبوده، قسمت هایی از آن باید کم و زیاد می شده است. بالاخره با وصله و ترمیم ضریح، آن را مناسب قرار دادن روی صندوق موجود کردند. از این رو برخی افراد مثل سید محسن امین که در سال (۱۳۲۱ ه.ق.) ضریح را دیده است، به وصله های ناجور اشاره کرده است. این ضریح را نیز «بتنونی مصری» دیده است. این ضریح تا سال (۱۳۴۴ ه.ق.) مستقر بود و در تخریب ۸ شوال (۱۳۴۴ ه.ق.) منهدم شد. درباره آنکه این ضریح نظرات متعددی وجود دارد. 🔹 مؤلف کتاب تاریخ حرم ائمه بقیع (علیهم السلام) می نویسد: وهابیان به هنگام تخریب این حرم شریف، این شبکه را هفت قطعه نموده، شش قطعه آن را در بالای دیوار سمت راست و چپ درب ورودی محوطه حرم حضرت حمزه و قطعه دیگر را در سمت قبور شهدا در احد نصب نموده اند و این که می بینیم قطعات این ضریح پس از گذشت هفتاد سال تحت تأثیر شرایط جوی قرار نگرفته و هوای مرطوب و متغیر مدینه کوچک ترین تغییری در آن بوجود نیاورده است، دلیلی است بر اصالت و خالص بودن فولاد این شبکه. 👇🏻 ادامه دارد... 👇🏻 @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📷 تصویر آخرین ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام) که در اصفهان ساخته شده بود. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
👇🏻 ادامه... 📜 تاریخچه ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام): بگفته زائران و جهانگردان ضریح فولادی ائمه بقیع (علیهم السلام) که بدست هنرمندان اصفهانی ساخته شده بود، از استحکام، ظرافت و طرحی بی همتا در زمان خود برخوردار بوده است. 🔹 لازم به ذکر است که تصویری مربوط به ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام) در فضای مجازی سالهاست پخش و شناخته شده است که در واقع اشتباه می باشد. به گفته احمد ابراهیمی محقق بقیع، این ضریحی که با چهار ستاره بالای آن در شهر کراچی، کشور پاکستان می باشد، پاکستانی ها بدلیل علاقه بسیار به اهل بیت (علیهم السلام) و مسافت زیاد دست به شبیه سازی مکان های مذهبی زدند. آنان مکان هایی به نام کربلا، کاظمین، بیت الأحزان و... دارند که در آن به یاد ائمه اطهار (علیهم السلام) نماز می گذارند. 🔹 آقایی ارمنی به نام ارنست هولتسر (۱۸۳۵–۱۹۱۱) مهندس آلمانی در اصفهان زندگی می‌کرده و در قبرستان ارامنه اصفهان مدفون است. وی در دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار به ایران آمد و حدود ۲۰ سال در اصفهان بود و عکس‌های ارزشمندی از این شهر تهیه کرد. او عکسی از این ضریح که ساخته دست هنرمندان اصفهانی است را گرفته که به نظر می‌رسد در بازار زرگران اصفهان باشد. پشت این عکس با دستخط خودش نوشته «پنجره‌ای از فولاد برای مدینه». 📚 کشف الارتیاب، امین، ص۲۰۰؛ تاریخ حرم ائمه بقیع، نجمی، ص۱۰۸؛ @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🕌 گردد بقیع و دور و برش یکسره حرم جانم فدای گُنبدِ ارباب هایمان @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📜 تاریخچه ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام) 📝 نوشته های زائران و سفرنامه نویسان درباره ضریح مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام): 🔸 قرن هفتم: 🔹 ابن جبیر در سفر خود به مدینه در سال هفتم هجری می گوید: قبرشان بزرگ و از سطح زمين بلندتر و داراي ضريحي از چوب مي باشند که بديع ترين و زيباترين نمونه است از نظر فن و هنر، و نقوشي برجسته از جنس مس بر روي آن ترسيم و ميخکوبي هايي به جالب ترين شکل در آن تعبيه شده است که نماي آن را هر چه زيباتر و جالبتر نموده است. 📔 رحلة ابن جبیر، ص۱۷۴؛ 🔸 قرن هشتم: 🔹 خالد بن عیسی البلوی در سال (۷۴۰ ه.ق.) این ضریح را زیارت کرده و توصیفی مانند ابن جبیر ارائه می دهد و می گوید: «قبر امامان بقیع (علیهم السلام) از سطح زمین بلندتر، وسیع و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم و میخکوبی هایی به جالبترین شکل در آن تعبیه شده است. 🔹 ابن بطوطه در سفر خود به مدینه می نویسد: و قبر آنان از سطح زمین بلندتر، وسیع و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم و میخکوبی هایی به جالبترین شکل در آن تعبیه شده است. 🔸 قرن دهم: 🔹 سمهودی نیز نقل می کند: «و قبر امام حسن (علیه السلام) از سطح زمین بلندتر، وسیع و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم و میخکوبی هایی به جالبترین و زیباترین شکل در آن تعبیه شده است. 🔸 قرن سیزدهم: 🔹 سید اسماعیل مرندی در کتاب خود (تألیف شده در سال ۱۲۵۵ ه.ق.) می گوید: هر چهار تن مطهر (ع) در یک ضریحند از چوب مشبک هستند. ادامه دارد... 👇👇👇 @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
ادامه...👇👇👇 ⏬ نوشته های زائران و سفرنامه نویسان درباره ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام): 🔸 قرن چهاردهم: 🔹 میرزا محمد حسین فراهانی در سفر خود به مدینه در سال (۱۳۰۲ ه.ق.) در سفرنامه اش می نویسد: در وسط این بقعه مبارک صندوق بزرگی است از چوب جنگلی بسیار ممتاز و در وسط این صندوق بزرگ، دو صندوق دیگر که یکی متعلق به ائمه مدفون (علیهم السلام) است، قرار دارد. 📔 سفرنامه میرزا محمد حسین فراهانی، ص۲۲۸؛ 🔹 محمد لبیب مصری که در سال (۱۳۲۷ ه.ق.) به مدینه سفر کرده، می‌نویسد: ضریح امام حسن (علیه السلام) در داخل قبه‌ ای است و از فلز ساخته شده‌ است و خطوط فارسی بر آن نقش بسته‌ است. به گمانم از آثار شیعیان عجم باشد. 📚 مدینه شناسی، جعفریان، ص۴۳۱؛ رحلة بنتونی، ص۲۳۷؛ 🔹 مصطفی رشید پاشا رئیس الوزرای عبدالمجید یکم، در سال (۱۲۳۲ ه.ق.) گزارشی از وضعیت بقاع بقیع و ضریح‌های موجود در مزارات اهل بیت (علیهم السلام) داده است که ائمه بقیع (علیهم السلام) دارای ضریح بوده اند. 📔 میراث اسلامی ما، مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)، ص۱۸۵؛ 🔹 فرهاد میرزا روز جمعه هیجدهم ذی القعده (۱۲۹۲ ه.ق.) در سفر حج خود، به زیارت بقیع رفته و می‌نویسد: صندوق ائمه اربعه (علیهم السلام) در میان صندوق بزرگ است. متولی آن جا در صندوق را باز کرده به میان ضریح رفتم و دور ضریح طواف کردم. میان صندوق و ضریح کمتر از نیم ذرع است که به زحمت می‌توان حرکت کرد بلکه برای آدم ‌های قطور متعسر است. 📔 سفرنامه فرهاد میرزا، ص۱۴۱؛ 🔹 حسام السلطنه فرزند عباس میرزا قاجار، نایب السلطنه، که در سفر حج خود به سال (۱۲۹۷ ه.ق.) بیش از ده بنا و بارگاه را در بقیع معرفی کرده. وی اظهار می دارد: بقعه امامان چهارگانه (علیهم السلام) محرابی داشته و در سمت چپ آن ضریح سبز چوبین بر مزار امامان (علیهم السلام) بوده است. 📔 دلیل الانام فی سبیل زیارة بیت الله الحرام، حسام السلطنه، ص۱۵۲. @Jannatul_Baqi
🔸 جغرافیای مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) 5️⃣ مرحله پنجم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوران عباسیان (لعنة الله علیهم): مهدی عباسی فرزند منصور (لعنة الله علیهما)، از سال ۱۶۱ یا ۱۶۲ هجری بازسازی‌ها و توسعه‌هایی در مسجد به راه‌ انداخت. او مجموعه مساحتی شامل ۲۴۵۰ متر بر مسجد افزود، شمار ستون‌های مسجد را بیشتر کرد و بر تعداد درهای آن افزود. در این زمان مسجد بیست در داشت: چهار درِ شمالی، هشت درِ غربی و هشت درِ شرقی. در این بازسازی شمار زیادی از خانه‌های اطراف مسجد که هر کدام به نام صحابه ساکن در آنها شهرت داشت، تخریب و به مسجد افزوده شد؛ از جمله آنها خانه عبد اللَّه بن مسعود، شرحبیل بن حَسنة و مسور بن مخرمه بود. 🔸 در سال ۶۵۴ هجری، سه سال پیش از سقوط عباسیان (لعنة الله علیهم)، مسجد النبی (ص) آتش گرفت و صدمات زیادی بر آن وارد شد. خلیفه عباسی (لعنة الله علیه) نتوانست آن را بازسازی کند؛ زیرا به دست مغولان ساقط شد؛ اما ممالیک مصر معمارانی را برای بازسازی آن فرستادند. پس از آن، محمد بن قلاوون از ممالیک، سقف‌هایی در قسمت‌های غربی و شرقی مسجد زد. در سال‌های ۷۰۵ و ۷۰۶ هجری، رواق‌های دیگری نیز برای مسجد ساخته شد. با اصلاحات دیگری که صورت گرفت، مسجد صورت نخست خود را بازیافت. در سال ۸۸۶ هجری مسجد بر اثر صاعقه آتش گرفت که ممالیک مصر کار بازسازی را انجام دادند و مدرسه و آشپزخانه‌هایی نیز برای آن بنا کردند. مساحت مسجد در این تجدید بنا تا ۹۰۱۰ متر مربع رسید. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌ ادامه دارد... 👇👇👇 ‌
6️⃣ مرحله ششم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره عثمانی (لعنة الله علیهم): سلطان سلیمان عثمانی (لعنة الله علیه) در سال ۹۳۸ هجری در بازسازی مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) کوشش‌هایی کرد؛ اما اقدام اساسی در سال ۱۲۶۵ هجری به دست سلطان عبد الحمید (لعنة الله علیه) اول (متوفای ۱۲۷۷ ه.ق.) آغاز گردید و در طی سیزده سال مسجد به شکلی استوار و در عین حال زیبا بازسازی شد. ساختمانی که در این بازسازی ساخته شد، قوی‌ترین و محکمترین ساختمانی بود که مسجد به خود دید. 7️⃣ مرحله هفتم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره آل سعود (لعنة الله علیهم): در سال ۱۳۷۳ هجری عبد العزیز آل سعود (لعنة الله علیهم) دست به یک بازسازی و توسعه بزرگ زد و مجموع مساحت مسجد را به ۱۶۳۲۷ متر مربع رساند. این افزایش در قسمت های شمالی، غربی و شرقی صورت گرفت. علاوه بر ۶۰۲۵ متری که ضمیمه مسجد شد، حدود ۱۶۹۳۱ متر نیز به عنوان میدان‌ها و خیابان‌های اطراف مسجد، از خانه‌های اطراف تخریب گردید. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌ ادامه دارد... 👇👇👇 ‌
شبکه جهانی بقیع
6️⃣ مرحله ششم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره عثمانی (لعنة الله علیهم): سلطا
ادامه دارد.. 👇👇👇 🔸 آخرین مرحله توسعه مسجد را ملک فهد بن عبد العزیز (لعنة الله علیه) سال ۱۴۰۵ هجری آغاز کرد. کار عمران به طور رسمی از محرم سال ۱۴۰۶ هجری آغاز شد. کارهای زیرسازی آن در سال ۱۴۱۰ هجری پایان پذیرفت. تا پیش از این توسعه، مساحت مسجد ۱۶۳۲۷ متر بود و در توسعه جدید مساحت مسجد به ۸۲۰۰۰ متر مربع رسید که جای ۱۳۷۰۰۰ نمازگزار را داشت. افزون بر مساحت کف مسجد، پشت بام نیز برای نماز آماده گردید، به طوری که در آنجا نیز ۹۰۰۰۰ نفر می‌توانستند اقامه نماز کنند و به این ترتیب تعداد گنجایش نمازگزار در مسجد در طبقه پایین و بالا به ۲۵۷۰۰۰ نفر رسید. 🔸 در توسعه ملک فهد (لعنة الله علیه)، زمین‌های آزاد اطراف مسجد به ۲۳۵۰۰۰ هزار متر مربع رسید و در آن، مکان‌های متعددی برای وضو ساخته شد و نورافکن‌های فراوانی برای تأمین روشنایی آن بر فراز ستون های سنگی نصب گردید. به علاوه، در دو صحن پیشین مسجد نیز، چترهای خودکاری گذاشته شد که برای جلوگیری از آفتاب، باز و بسته می‌شود. افزون بر مناره‌های پیشین، در توسعه جدید، شش مناره بر مسجد افزوده شد که ارتفاع هر یک از آنها تا ۱۰۴ متر می‌ رسد. بدین ترتیب مسجد در حال حاضر ده مناره دارد. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📷 تصویری از ستون های صحن مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) 📍دهه اخیر (پس از آخرین توسعه) @Jannatul_Baqi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 قدیمی ترین و تاریخی ترین فیلم نویافته از مدینه منوره محل ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🎞 این فیلم کوتاه تازه ترین اثر پژوهشی گروه مردمی بهشت بقیع است، این فیلم قدیمی ترین فیلم از شهر مدینه منوره می باشد که در حدود خرداد ماه سال 1307 هجری شمسی توسط یک پژوهشگر هلندی به نام جورج کروگرز تهیه شده است، او برای تهیه این فیلم به همراه مسلمانان کشور اندونزی عازم سفر حج می شود، بر اساس تحقیقات به عمل آمده این فیلم قدیمی ترین اثر تصویری (متحرک) از مناسک حج می باشد که تا کنون مورد شناسایی قرار گرفته است، قبل از این گروه مردمی بهشت بقیع در خصوص تاریخچه فیلم های قدیمی مرتبط با سفر حج ، مستند درباره خانه خدا را تولید کرده بود، فیلم کوتاه مدینه منوره در اصل سیاه و سفید و صامت بوده که توسط این مجموعه رنگین سازی و صداگذاری شده است. در این فیلم از قدیمی ترین صوت تلاوت قرآن کریم (سوره مبارکه ضحی) و اذان مسجد النبی که در مدینه منوره ضبط شده جهت صداگذاری استفاده شده است ، این اثر ارزشمند برای اولین بار به مناسب ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام رونمایی می شود. 📍در انتشار و استوری این اثر ارزشمند کوشا باشید @Jannatul_Baqi ꧂ ‌