eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ دعای سلامتی اقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً 🤲
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ نماهنگ | السَّلامُ عَلَیْکَ یَا داعِیَ اللّٰهِ وَرَبَّانِیَّ آیاتِهِ 🔸رهبر انقلاب: طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی قطعی است. 🔹چهار نكته درباره امام زمان(عج) در بيانات رهبر انقلاب 🌹 سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) 🆔 @Jarianshenasi
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ❣برچینی بشکستۀ دل بند زدند ❣ما را به ولایت تو پیوند زدند... ❣آغاز امامت تو گویی به بهشت ❣زهرا و علی ز شوق لبخند زدند... ♥️ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🍃ذکر مخصوص روز جمعه : «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم» ۱۰۰ مرتبه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سربازی امام زمان.mp3
3.38M
📌 | سربازی امام زمان(عج) ❇️ رهبر انقلاب: بزرگترین وظیفه‌ی منتظران امام زمان «عج» این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند... 🌺 سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)
🌹 آقا مُبارَکَ است رَدایِ اِمامَتت 🌹 ای غائِب از نَظَر به فَدایِ اِمامَتَت 🌸 سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عج)، عید امامت و ولایت مبارک باد.
59.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ هنگامه‌ی وصال، پایانِ خبرهاست... سادگیست به قفس کشیدنِ نسیم ... حماقت است پوشاندنِ خورشید!!!! فصلِ باران که سر بشود فصل قاصدک‌هاست، که از چهار گوشه‌ی باغستانِ جهان از پستوترین مَگوهای جان، عشق به بُقچه کشیده‌اند و واگویی‌هایِ دل به پیشکش آورده‌اند... پایان خبرها باش! اثر " رِداء " نوش نگاهتون ✨ 🆔 @Jarianshenasi
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عج)، عید امامت و ولایت مبارک باد.
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۰۸ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: میرزا آقاخان کرمانی داماد "صبح ازل" و مرتبط با جامع آدمیت و ملکم خان، و ادوارد براون جاسوس انگلیسی، در مجموعه منورالفکران این دوره، صریح و بی پرده به هتاکی روی می آورد تا قداست دین را بشکند و راه را بر ورود افکار و آراء غربی هموار سازد. او معتقد است که با وجود علوم و فنون و اختراعات بشری، انسان نیازی به وحی و احکام تکلیفیه ندارد! و جامعه می تواند به اجماع عقول خود، خیر و شر خود را تمیز دهد و وجود حکما و اهل علم، جامعه را از وجود انبیاء کفایت می کند. او نیز مانند همپالکی های خود نتوانست حوزه و دایرۀ علم و عقل را با حوزه وحی و اعتقادات تمیز دهد و در مواجهه با پوستۀ فرهنگ غربی یکباره خود را از باورها و مفاخر و هویت ملی و دینی اش خلع می کند و تسلیم لایه رویی پیشرفتهای فنی آنان می شود. 🔸به قول یکی از محققین معاصر: می توان گفت که میرزای منورالفکر کرمانی که براثر نسیم اومانیستی غرب از خود بی خود و مدهوش شده بود، اشیاء و امور را جز در افق غرب نمی دید و از اینجا؛ عالم اسلام را بیرحمانه و بیگانه وار مورد انتقاد قرار می دهد. او در دنباله روی و تقلید از طبیعت گرایی غرب که بعداً دو شاخه مهم مارکسیسم و کاپیتالیسم، خود را بر بشریت تحمیل و دین را افیون توده ها معرفی کرد، دین و اعتقادات آن را زاییده ترس آدمی دانست و پیدایش اسلام را به زمان و حشیگری ملت ایران و سایر ملل نسبت داد! و بر همین اساس پیام آوران الهی را "لسان دعوت طبیعت" و داعیان طبیعت خواند که در راستای اوهام پرستی (خداشناسی) آمدند تا اقتضای هر عصر و احوال با آن ملت سخن بگویند! و دین را ابداع و اختراعی می داند که در هر عصر و هر قوم برای اصلاح احوال آن مردم وضع شده و لذا حكمت تمام ادیان، قانون خلقت و ایجاد طبیعت است. 🔹او به تندی و بی خردی به احکام اسلامی می تازد، حجاب را کفن، تعدد زوجات را ویرانی ملت، احترام مردگان را رسم کهنه و نعش کشی، و آیین سوگواری سیدالشهداء ا را ماتمگری روح شادی، علما را تلاشگران خرابی آدم و عالم می نامد و نوکری خود را به راه و رسم غربیها _ که از هر تعصبی، متعصبانه تر بر باورهای غلط و مستقر بر نفی دین، اصرار می ورزند _ به اثبات می رساند. از کسانی که در شکل گیری فرهنگ الحادی و مشروطیت منهای مشروعیت، ایرانیت منهای اسلامیت در دهه های اخیر تأثیر عمده و بسزایی داشته، میرزا آقاخان کرمانی است. او اولین کسی است که بی تحاشی به همۀ مقدسات ملت می تازد و ته مانده قوام و مایه ملت در زمان بی لیاقت ترین حکومتهای تاریخ ایران را از روی عناد می کوبد. او استاد کسروی در بی حیایی و از خود ممنونی بود و گویی که مردم این مرز و بوم، شش دانگ اختیار خودش را پشت قباله وی انداخته اند. بر توسن گستاخی و فحاشی نشسته و به هر جا که خواست تاخته است. امثال کسروی و شریعت سنگلجی شاگردان مکتب اویند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۰۹ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: استاد مطهری به این گونه افراد اشاره کرده و می نویسد: همه می دانیم که در این اواخر افرادی بیشمار تحت عنوان دفاع از ملیت و قومیت ایرانی مبارزه وسیعی را علیه اسلام آغاز کرده اند و در زیر نقاب مبارزه با عرب و عربیت، مقدسات اسلامی را به باد اهانت گرفته اند. آثار این مبارزه با اسلام را که در ایران در کتابها، روزنامه ها، مجلات هفتگی و غیره می بینیم، نشان می دهد یک امر اتفاقی و تصادفی نیست، یک نقشه حساب شده است و منظوری در کار است. و این منظور و نقشه را تبدیل احساسات اسلامی به احساسات ضد اسلامی عنوان می فرمایند. 🔸اگر بخواهیم راه و فکر سایر سردمداران منورالفکری این دوره مانند مستشار الدوله و طالبوف و ... را بگوییم مثنوی هفتاد من می شود. همین گزیده از مجموع آثار و اقدامات این جمعیت، برای اثبات این که چالش اصلی این گروه با مبانی دین و اعتقادات اسلامی و پاسداری آن یعنی علما و روحانیت است، کفایت می کند. آنان آستین بالا زده بودند تا اسلام را در این ملت تشییع کنند و در گذشته ای بی فروغ بسپارند. راه را بر تفکر مادی و سکولار غرب بگشایند، مقاومتها را فرو ریزند و هویت این ملت را یکباره و تماماً تسلیم فرهنگ فاقد صلاحیت غرب نمایند. 🔹این منورالفکران از تمامی ابزارها و راهکارهایی که می توانستند در اختیار بگیرند، برای رسیدن به این اهداف که ظاهری تمدن گرایانه ولی باطنی ویرانگر استقلال و هویت و خودباوری داشت، به کار گرفتند. از فراموشخانه و فراماسونری، محافل مخفی و آشکار، نهادهای فرهنگی در بخش وقایع سخن گفتیم و به تکرار نقش آنها و چگونگی تشکیل و مرامشان باز نمی گردیم، بلکه به موضوع فرهنگ و استفاده ابزاری این گروه از توسعه معارف نگاه مختصری می کنیم تا این مدعیان روشنگری و اهدافشان را از نزدیک رصد کنیم. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۱۰ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: 🔸دو پایه اساسی اصلاحات روشنفکران: فريدون آدمیت، که تمامی عمر خود را در توصیف و تأیید اندیشه های این منورالفکران به شیطان سپرد، سیر اصلاحات منوّر الفكران و رؤس اقدامات میرزا حسینخان را چنین ترسیم می کند: "لاجرم محور اصلاحات بر دو پایه قرار گرفت یکی تغییر نظام سیاسی دیگر توسعه معارف". در تغییر نظام به نوشته آدمیت دو کار را انجام داد، یکی تأسیس "شورای دولت"، و دیگری تشکیل "دیوان احکام عدلیه" که اولی راه را برای نظام پارلمانی هموار می کرد و دومی دست علما و روحانیون را از محاکم و اجرای احکام اسلامی باز می داشت! 🔹توسعه معارف در اصلاحات روشنفکران: آنچه مورد نظر ماست، مقوله توسعۀ معارف است. میرزا حسینخان هدف از توسعه معارف با توجه به تحولات اجباری غربیها در عثمانی را دو چیز عمده می داند: اوّل تأسيس مدارس برای تحصیل علوم و ادبیات فرانسه و زبان لاتین و حقوق که به آنها "لیسه Lycée" نام نهادند. گزارش میرزا حسینخان از این مدرسه در عثمانی این چنین است: شمار شاگردانش به پانصد تن می رسد، دویست و پنجاه تن مسلمان و نصف دیگر مسیحی هستند، مدیر و معلم و خدمه همه از فرانسه می آیند و دولت عثمانی مواجب آنان را می پردازد. اداره آن مثل مدارس بزرگ فرانسه خواهد بود. خرج سالانه آن بیش از دویست هزار تومان است. نظارت ظاهری این مکتب با صدر اعظم دولت عثمانی خواهد بود، ولکن نظارت واقعی و حقیقی او با دولت فرانسه و ایلچی کبیر آن دولت است ... چیزی که محقق است وجود چنین مکتبی باعث علم و هنر و بصیرت ملت خواهد شد و عن قریب آدم کاردان به جهت دولت موجود خواهد نمود. این فقره از نامه را مجدداً مطالعه کنید. دولت عثمانی مدرسه را دایر می کند که با هزینه خود ولی با نظارت واقعی فرانسه برای آن کشور سرباز پی جیره و مواجب تربیت کند و این مساله موجب فخر منورالفکران و حسرت آنان می شود تا چنین موهبت وابستگی را به گردن ایران هم بیاندازند؛ البته این مدارس در ایران بویژه در دوران نهضت مشروطه به فراوانی تشکیل شدند، چنانچه مدرسه دارالفنون هم در همین راستا از قبل تشکیل شده بود اما نمره ای جز تربیت مردان وابسته به فرهنگ غرب و پشت کرده به مفاخر و فرهنگ ملی و اسلامی، نداشت. 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۳۱۱ 🔰فصل دوم: مسائل فکری و فرهنگی و نقش منورالفکران و علماء در این مسائل: ♦️۱ ) نقش منورالفکران در مسائل فکری و فرهنگی این دوره: یکی از محققین که طرفدار اینگونه آموزشها در مدارس به سبک غرب است. در ارزیابی خود از دارالفنون به جهت گیری آن اشاره می کند. البته غرض او از اصطلاحاتی مانند خرافات، عوامفریبی و موهومات، آن چنان که در آن زمان و حتی رگه های آن تاکنون مطرح است، چیزی جز باورهای دینی و اعتقادات اسلامی نیست. "می توان گفت تجددخواهی و مبارزه با خرافات و عوامفریبی و موهومات و نشر افکار آزادیخواهانه در عصر ناصری تا حدی از برکت تربیت و تعلیم همین طبقه از تحصیل کردگان دارالفنون بود و همین مؤسسه سودمند بود که عمال انقلاب مشروطیت و آن دسته از مأموران دولتی را که رشته کارهای آینده ایران را به دست گرفتند، تربیت کرد." 🔸نوشته اند: ظرف مدت چهل سال، ۱۱۰۰ نفر از این مدرسه فارغ التحصیل شدند و چون اغلب آنان از خانواده های منتقد (درباریان دیوانیان، لشکریان و شاهزادگان) بودند، به روشنفکری گراییده و توانستند معارف جدید اروپا را در میان طبقات متوسط جامعه انتشار دهند و اکثراً به مقامات عالی برسند. نوشته اند: تا امیر بر سرکار و بر کارها مسلط بود، در مقابل آنان (بیگانگان)مقاومت و با این امر (تحمیل معلمان) مخالفت می کرد. اما چون کار او پریشان گشت، اغراض آنان جامه عمل پوشید و خشت اول کج نهاده شد. 🔹محققان تا چهل معلم خارجی را به اسم و مشخصات و رشته تدریس آنان ذکر کرده اند که در این باصطلاح مدرسه، مشغول تربیت غربی شاگردان بودند. در میان معلمان ایرانی این مدرسه هم افرادی که وابستگی قطعی به فراماسونری و سیاستهای بیگانه داشتند، دیده می شدند؛ مانند میرزا ملکم خان ارمنی، نظر آقا از ارامنه آذربایجان، مادروس خان از ارامنه جلفا، محسن خان مشیرالدوله. فریدون آدمیت به مداخله بیگانگان - بویژه دولت انگلستان - در امر تعلیم و تربیت و انتخاب معلمان این مدرسه اعتراف می کند. زهرا شجیعی به این مساله این گونه می پردازد که: هدف تعلیم و تربیت در دورانی که این موضوع در حوزه اختیارات روحانیون جنبه مذهبی اخلاقی و معنوی داشت، با عصری که تحول صنعتی و پیشرفت علم و فن، نیازهای تازه ای را از نظر بهره مندی از نیروی انسانی پدید آورد، تفاوت بسیار یافت و آن را به کلی دگرگون ساخت. تغییر هدف ... در عصر اقتباس تمدن اروپائی، مورد توجه دولتهای وقت قرار گرفت ... برداشت قدمهای نخستین دولتهای پیش از مشروطیت، آموزش و پرورش از سلطه مذهب خارج و به تدریج از وظایف جدی دولتها شناخته شد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi