هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش هشتم(از۱۳)
➕بومی سازی
نتیجه ی تحقیقات باید #بومی_سازی شود؛ یعنی کارها و فعالیتها متناسب با شهر محل زندگی خود ارائه گردند.
فعالیتهایی که در هر یک از شهرهای اصفهان و شیراز و مشهد انجام میشود، به طور حتم برای یکدیگر مناسب نیست.
یکی از خطیبان در مسجد گوهرشاد مشهد و در ظهر عاشورا همانطور که بین جمعیت می آمد و راه را باز میکرد، بو میکشید و میگفت:
بو میاد؛ بوی سوختگی میاد.
وقتی بالای منبر رفت، گفت:
بسم الله الرحمن الرحیم
بوی سوختگی میاد، گویا خیمه های زینب رو دیگه الان آتش زدند.
جمعیت گریست.
یکی از روحانیان که آنجا بود، از این روش الگو گرفت و در روستا همان کار را تکرار کرد، دقیقا طبق برنامه ها و نقشه هایی که از قبل کشیده بود، شروع
کرد و گفت: آقا بو میاد.
گفتند: حاج آقا بوی چی؟
گفت:بوی سوختگی
بین جمعیت همهمه افتاد و مردم از مسجد بیرون رفتند؛ چون فکر کردند مسجد آتش گرفته است.
هر کار فرهنگی باید مطابق #فرهنگ_بومی منطقه ی خودش باشد؛ مانند مشهد، اصفهان، تهران که هرکدام از این شهرها مداحی خاص خودش را دارد.
بومی سازی یعنی نمیتوان از شهرهای دیگر کارهای فرهنگی را وارد کرد.
گاهی اوقات عده ای میگویند: نگاه کنید بیت رهبری چگونه مجلس میگیرد؟
بیت رهبری آداب خودش را دارد.
نباید جلسه را طوری سنگین گرفت که جوانها زده شوند و آنجا را ترک کنند.
به خطیبان توصیه میکنند که اگر میخواهید برای طلبه ها روضه بخوانید، بهتر است روضه ی عربی و از روی مقتل باشد حال اگر همین روضه ی عربی را برای بازاریها بخوانید، فکر میکنند که برایشان قرآن میخوانید.
〰〰〰〰〰〰〰〰
::قسمتهای قبلی این مبحث::
بخش اول:
eitaa.com/morabi_masjed/71
بخش دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/162
بخش سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/291
بخش چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/454
بخش پنجم:
eitaa.com/morabi_masjed/585
بخش ششم:
eitaa.com/morabi_masjed/779
بخش هفتم:
eitaa.com/morabi_masjed/967
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای کار فرهنگی باید جان کند
🔺 حجت الاســلام زائری
#کار_فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🔹کار فرهنگی کار اداری نیست!
🔸کار #نور هست.
✨✨✨✨✨
✨برای ورود به نور اول باید #نیت رو چک کرد تا #ناخالصی نداشته باشد
🔴 ورود تحت عنوان #شهرت، #دیده_شدن و... با #فن سالاری هم قابل اصلاح نیست.
❌این همه آسیب و اختلاف در مباحث فرهنگی همه مربوط به اینه که #قبل ورود به عرصه ی فرهنگ نیت را چک نکردیم.
🔵هر اختلاف در عرصه ی فرهنگ (غیر از اختلافات سلیقه ای)
منظور اختلافات نفسانی، درگیری ها و دلخوری ها مشکل در نیت دارد
✅ بنابراین نیاز داریم نیت ها را باز خوانی کنیم.
🔹حجت الاسلام #انجوی_نژاد
#نیت
#کار_فرهنگی
➖🔹🔸🔷🔴🔷🔸🔹➖
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یک نکته تشکیلاتی
برای پایدار شدن رفاقت و کار گروهی:
✅اگر با کسی رفاقت یا کار گروهی دارید به او اعتماد داشته باشید و اگر حرفی در مورد او شنیدید تا از خود او جریان را نشنیده اید، ترتیب اثر ندهید.
✅با رعایت این نکته بسیاری از مشکلات حل و خیلی از اختلافات کم می شود
یعنی اگر در مورد کسی حرفی شنیدیم با خود او مطرح کنیم، شاید او دفاعی از خود داشته باشد یا این که این حرف اشتباه به ما رسیده باشد و هزار اما و اگر دیگر
✅ولی متاسفانه برخی وقتی در مورد کسی حرفی می شنوند سریع ترتیب اثر می دهند و به همه می گویند غیر از خود او
و معمولا این حرف به خود او هم می رسد با صد تا زیادی و این باعث کینه و کدورت می شود
✅پس چه بهتر است که اصل حرف و انتقاد را از خود ما بشنود، هرچند کمی تلخ باشد
💢حجت الاسلام والمسلمین مرادی
#کار_گروهی
#تشکیلات
#آفات
مربی محور،نونگاهی اصیل به #فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
موفقیت
➖ با هم بودن یک شروع است
➖ در کنار هم ماندن یک پیشرفت،
➖ و در کنار هم کار کردن موفقیت است.
✔️کار گروهی را دست کم نگیریم ...
#کار_تشکیلاتی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
⬛️ نمونه کار تشکیلاتی:
🔻رسولخدا(ص) مردم شهر مدینه را به گروههای ۱۰نفره، سازماندهی کرد و بالای سرِ هرکدام از آنها، یک رئیس یا سرگروه قرار داد که نامش «عریف» بود. خودِ این سرگروهها با یک شورای مرکزی ۱۲نفره به نام «نقبا» در ارتباط بودند؛ یعنی بهواسطه نقبا، به پیامبر متصل میشدند.
🔻در جامعۀ ما، اگر ائمه محترم جمعه و جماعات، مانند رسولخدا(ص) به سازماندهی و شبکهسازی مخاطبان خود اقدام کنند، کارها بهتر پیش خواهد رفت. نمیشود صرفاً با سخنرانیهای عمومی به اصلاح جامعه پرداخت. آیا مسجدیهای ما به گروههای ۱۰نفره سازماندهی شدهاند؟!
🔻سازماندهی و تشکیلات، هم عامل رشد معنوی و اخلاقی است و هم لازمۀ قویشدنِ مردم در معیشت است. مسجد محل ارتباطگرفتنِ مردم با یکدیگر است؛ نه اینکه صرفاً در کنارِ هم بنشینند، نماز بخوانند و بروند و باهم کاری نداشته باشند!
🔻کنارِهمنشستن در صف نماز جماعت، باید مقدمۀ تعاون و تشکیلاتیزیستن باشد و امام جماعت، رئیس گروه است؛ نه اینکه صرفاً پیشنماز باشد.
#استاد_پناهیان- ۹۶.۱۱.۱۶
دانشگاه صنعتی شریف
#کار_تشکیلاتی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
پیوستهای کانال مربی محور در #ایتا:
با توجه به عدم امکان جستجو در ایتا و به منظور دسترسی سریع و آسان مخاطبین محترم، پیوست های کانال با موضوعات #سرود و #جزوات راه اندازی شد.
ان شآلله به زودی کانالهای تخصصی نمایش، مهارتهای مربی گری و .... هم به این پیوستها اضافه خواهند شد.
پیوست اول کانال:
🎼کانال تخصصی #ســـــرود
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
پیوست دوم کانال:
📚کتاب مربی(کتب و جزوات ویژه فعالان فرهنگی و تربیتی)
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیتی دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#ایده
ابتکار جالب یک نانوایی
یک نانوایی در احمد آباد اردکان دست به ابتکار جالبی زده و با گذاشتن کتابخانهای در کنار نانوایی خود علاوه بر آنکه وقت مراجعان را در انتظار رسیدن نوبت پر کرده، گامی نیز در پیشبرد فرهنگ کتابخوانی و علاقهمند کردن مردم به کتاب برداشته است.
همه جا میتوان کار فرهنگی کرد فقط باید #دغدغه داشت.
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
4_6028525090050671296.pdf
535.9K
درسنامه پنجم:دوست و دشمن
دوستی و دشمنی برای خدا
سطح۱(۹تا۱۱سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
4_6028525090050671335.pdf
484.7K
درسنامه پنجم: الگو
الگوهای بدلی و واقعی
سطح۲(۱۲تا۱۵سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
4_6028525090050671346.pdf
641.8K
درسنامه پنجم: رمز عبور
خود مدیریتی
سطح۳(۱۶تا۱۸ سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
یک اصل مهم تربیتی
جداسازی سنی
متربی شما چند سالشه؟ ۱۰ یا ۱۵ یا ۲۰؟
قطعا متربی شما که در سن ۱۵ سالگی است با متربی ای که در سن ۱۷ سالگی است باهم تفاوت هایی دارند؛ موضوع بحث ما نیازهای هر فرد است...
البته تمام افرادی که به کار تربیتی مشغولند بر این امر واقفند که " یکی " از معیارهای تعیین نیاز هر شخص " سن " اوست.
عوامل دیگری همچون خانواده ، محیط زندگی ، سبک ارتباطی او با محیط اطراف ، فاصله او با سن بلوغ و حتی تک فرزند بودن یا نبودن نیز در این مورد مهم است.
اما بحث امروز ما " سن " است که شاید بتوان گفت یکی از مهمترین و دم دست ترین شاخص ها برای تعیین نیاز افراد است...
خب ؛ بریم سر اصل ماجرا ...
همانطور که می دانید نیاز یک نوزاد با نیاز یک کودک 5 ساله باهم فرق می کند...
و به همین منوال نیاز فرد 5 ساله با ده ساله !
خیلی اوقات در مدارس و یا در مجموعه های فرهنگی تربیتی "جداسازی سنی" صورت نمی گیرد و خیلی از همکاران ما به دلایلی چون ( غفلت یا عدم حضور مربی به تعداد مورد نیاز ) از این اصل غافلند.
باید بدانیم که هر فردی در هر سنی یک نیاز دارد و البته قسمت مهم داستان اینجاست که معمولا نیاز ها به " ضمیر ناخود آگاه " ما بر میگردند و دانستن یا ندانستن ما تاثیری در آنها ندارد...
وقتی من گرسنه ام می شوم و نیاز به غذا دارم دیگر مهم نیست من یک پزشک هستم و سرشار از آگاهی یا یک فردی در اوج غفلت ...
وقتی شما یک نوجوان کلاس هشتم را با یک نوجوان کلاس نهم یا دهم در یک محیط جمع کردید و زمینه های دوستی آنان را فراهم کردید طبیعی است که تداخل نیاز به وجود می آید.
به داستانواره زیر توجه کنید :
سینا و رضا دو دوست هستند. سینا در کلاس دوم دبیرستان (متوسطه دوم) و رضا در کلاس نهم (مقطع متوسطه اول) مشغول به تحصیلند.
یکی از نیازهای حیاتی و مهمِ سینا ( بدون آنکه خود بداند ) نیاز به محبت و دوستی است در صورتیکه رضا فعلا در این وادی نیست و بیشتر توجه او به بازی های رایانه ای و فوتبال است.
هر دوی آن ها در ضمیر ناخودآگاهشان نیازهایی دارند و مغزشان نیز دستور میدهد که تو باید "شکل" دوستت شوی...
طبیعی است که سینا چون سنی از او گذشته نمی تواند شبیه رضا با زیرشلواری در خیابان بیاید یا در خانه پای رایانه بشیند و بازی کند...
اینجاست که رضا نقش بیشتری را در تطابق با محیط اجرا می کند و سعی می کند شبیه دوست بزرگترش شود.
و از همان لحظه است که شما رفتارهایی را از این دو دوست می بینید که کمی عجیب است :
مثلا علی ( به خاطر نیاز شدیدش به محبت و دوستی) به شدت به رضا وابسته می شود و رضا هم با اینکه سیستم شخصیتی اش (فعلا) نیازی به محبت شدید " ندارد "سعی می کند با سینا همدردی کند... .
سینا همیشه ناراحت است چون هرگز رضا نمی تواند نیازهایش را تأمین کند و از طرفی هم شدیداً به او وابسته شده است. رضا هم چون نیازهای کاذب را برای خود ایجاد کرده است رفتارهای غیر منطقی از خودش نشان می دهد...
و این یعنی اول مشکلات " مربی "
مشکلاتی همچون :
جداسازی آنها از یکدیگر که باید بدون مسایلی همچون غیبت و ... اینگونه موارد شکل گیرد!
قطع کردن رابطه عاطفی آنها
جلوگیری از سرایت این ویروس به بقیه متربی ها
و...
می بینید؟ عدم رعایت یک اصل مهم تربیتی به نام جداسازی، مشکلات زیادی را به همراه می آورد که ما چون اصل را بر خوش بینی می گذاریم " خوش بینانه ترین " حالت را برای شما ذکر کردیم...
تأثیر این دو دوست بر یکدیگر می تواند بسیاری از فعالیت های شما را خنثی کند.
اینکه معمولا در این دوستی ها فرد "کوچکتر" بیشترین آسیب را می بیند یک امر بدیهی است...
فقط آنچه مهم است این است که این دیوار کشی سنی نباید به گونه ای شکل بگیرد که متربی ها را حساس تر کرده و بشود مصداق روایتی که می فرماید (انسان بر آنچه که بر او منع شده است حریص تر است...) ؛ مخصوصاً اگر زمان طولانیست که این امر در متربی های ما رواج دارد باید سبک تدریجی را پیش بگیریم که نوجوانان گیج نشده و در مقابل این تصمیم ما جبهه نگیرند...
مطمئناً مربی های خوش سلیقه و آگاه جامعه ما از پس این امر مهم به خوبی برخواهند آمد.
پس یادمان باشد زمینه دوستی و رفاقت را برای افراد غیر هم سن آماده نکنیم تا زمینِ آماده یِ زراعتِ نوجوانان که همانا " دل پاکشان " است ؛ همیشه گوش به زنگ مربی باشد برای " تغییر ".
#حلقه_تربیتی
#تربیت
مربی محور،نونگاهی اصیل به #فرهنگ و #تربیت وینی
@morabi_masjed