ضربه سخت را از تشكلهاي "احساس تكليفي" خورديم❗️❗️
امشب ما نمي خواهيم بگوئيم برويد كار تشكيلاتي كنيد و آنرا ترويج دهيم بلكه برعكس مي خواهم بگويم بسادگي براي انجام كار تشكيلاتي احساس تكليف نكنيد، چرا زود احساس تكليف مي كنيد كه نماينده مجلس شويد؟ چرا سريع احساس تكليف ميكنيد كه تشكل ديني برپا كنيد؟ چرا زود احساس تكليف مي كنيد هيات برپا كنيد؟ و... .
كسي كه بيشتر وقتش را براي خودش نمي گذارد و اهل مراقبه نيست ، چگونه احساس تكليف در او ايجاد مي شود كه تشكل ديني بر پا كند؟ چگونه به خود اجازه مي دهد با اين نفس اماره در راس يك تشكيلات قرار بگيرد؟ ضربه اي كه ما از تشكل هاي يكدفعه اي مومنين خورديم بيشتر از خلا تشكل نداشتن هايمان است. با اينكه در خيلي از عرصه ها ما نياز فوري به تشكل هاي قوي داريم، در عرصه هاي فرهنگي، اقتصادي، علم وفناوري و سياسي، و درست است كه نتوانسته ايم تشكلهاي قوي ايجاد كنيم در صورتي كه بقول آقا بهترين حربه براي هدايت انسانها تشكلهاي ديني هستند، اما با تمام اين خلاها، ضربه بيشتر را ما از برخي تشكل هاي ديني خورديم، كساني كه سريع احساس تكليف كردند و تشكيلات راه اندازي نمودند.
افرادي كه اهل محاسبه و مراقبه نيستند چگونه مي توانند يك برنامه فرهنگي موثر برپا كنند. چقدر تشكل هاي ديني كه شروع و نيتشان خوب بود اما اين عدم مراقبه ها باعث ايجاد تفرقه و فروپاشي آن تشكل شده است.
تشكيلات مانند يك ماشين بايد عمل كند و همه قسمتهاي آن بايد تحت فرمان يك نفر باشند ولي متاسفانه اين منيتها باعث شده كه در تشكل هاي ديني باندبازي راه بيفتد.
حجت الاسلام موسوی
#کار_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
Akhlaghe-Tashkilati.docx
85.5K
اخلاق تشکیلاتی
حجه الاسلام نظافت
#اخلاق_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟
قسمت۹
اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامیِ منظّم. یعنی چگونگی برخورد دو برادر، دو هم فکر، دو هم آهنگ، دو همجهت. اگر کسانی با هم به یک جهت حرکت میکنند، این یک نوع دیگر برخورد است، برخورد همکاری، همگامی و همراهی است.
۱۳۵۹/۳/۲
#تشکیلات_کارآمد
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
خود پرستی تشکیلاتی
🔸اگر انسان دید کار معینی را اگر من بکنم کار خیلی مهمی است اما اگر فلان آقا بکند،کار بی ارزشی است،معلوم میشود این فرد به جای #حق_پرست بودن، #خود_پرست است.
🔸اصل در انسان #خداپرست این است که #ترازویش برای وزن کردن خودش و اعمال خودش و وزن کردن دیگران و اعمالشان،یکی باشد.با همان ترازویی که خوبی ها و عیب های دیگران را می سنجد،خوبی ها و عیب های خودش را بسنجد.
🔸هر حزبی،تشکیلاتی،،سازمانی اگر این شرط را داشته باشد،اصول و ارزش های اسلامی را داشته باشد از نظر ما #حزب_الله است در غیر این صورت #حزب_شیطان است.
#اخلاق_تشکیلاتی
#شهید_بهشتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
جزوه راهنمای تشکیل گروه سرود:
https://eitaa.com/soruod/2521
4_5861579384837637147.mp3
6.2M
سه خسارت بزرگ چهارشنبه سوری برای نوجوانان که کسی آن را نمیبیند.
امام صادق(ع):
خداوند متعال فرموده است هر کس بنده مؤمن مرا اذیت کند، همانا خود را براب جنگ با من آماده کرده است.
(کافی ج۲ ص۳۵۰)
ازنوجوانانی که در #چهارشنبه_سوری،
باعث آزار دیگران می شوند؛ چند نفرشان درون خانواده یا مدرسه، با مفهوم #حق_الناس، به درستی آشنا شده اند؟!
اگر #مدارس و #خانواده درطول سال #دستورات_دینی را درست به بچه ها آموزش میدادیم، برای جلوگیری از ایجاد خطر، دیگر نیازی به ترساندن بچه ها از سوختگی #چهارشنبه_سوری نبود!
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
روش-شناسی-ارتباط-با-جوانان.pdf
548.7K
روش شناسی ارتباط با جوانان
بر اساس نظریه عمر، هر دوره ای از عمر فرد در طول زندگی اش دارای ویژگی های منحصر به فرد است. از جمله این دوران، دوره جوانی است. به اقتضای این دوره، ویژگی هایی در شخصیت و منش فرد بروز میابد که شناخت آن هم برای افراد و هم برای کسانی که در ارتباط با جوانان هستند لازم می باشد.
بدون تردید آسیب پذیرترین و در عین حال پر انرژی ترین قشر از اقشار یک جامعه، جوانان آن جامعه هستند. نویسنده معتقد است، از آنجا که مخاطبان اصلی دشمنان در عرصه فرهنگ، جوانان هستند پس برای مصونیت بخشی جوانان از آسیبهای فردی و اجتماعی وهدایت وراهنمایی آنان لازم است که با جوانان ارتباط موثر و مفید برقرار کنیم یعنی در دل آنان جایی برای خود باز و محبت آنان را جذب کنیم.
نویسنده در این مقاله به بررسی ویژگی های جوان و اقسام ارتباط و چگونگی برقراری ارتباط مفید و سازنده با قشر جوان پرداخته است.
#جوانان
#روش_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
استفاده تربیتی از احساسات و عواطف
یکی از راههای نفوذ و زیربناهای قابل استفاده جهت بهکارگیری #عوامل_تربیت، استفاده صحیح از احساسات و عواطف متربی است که اگر بهجا و بهموقع استفاده شود، بهرههای تربیتی زیادی را بهدنبال خواهد داشت.
احساسات و عواطف به دو صورت بهکار گرفته میشوند:
الف) برخورد مستقیم
گاهی مربی به گونهای احساس متربی را بهکار میگیرد که در سطح فهم او است؛ یعنی متربی میفهمد که مربی این کار را برای چه هدفی و چه منظوری انجام میدهد، مثلا وقتی مربی متربی را تنبیه میکند، متربی هدف از آن را بهراحتی متوجه میشود.
به این نوع کارگیری از احساس را «برخورد مستقیم» میگویند. همه عوامل بهصورت مستقیم، احساسات و عواطف متربی را به کار میگیرند.
ب) برخورد غیرمستقیم
گاهی برخورد مربی با متربی پیچیده و فنی است؛ یعنی فهم غرض مربی برای متربی روشن نیست. آنچه متربی میبیند، روبنا و ظاهر کار است، در حالی که مربی هدفی بالاتر را دنبال میکند. بسیاری از کارهای هنری مثل داستان از این قسم هستند.
وقتی مربی برای متربی داستان میگوید، آنچه در ظاهر اتفاق میافتد، خواندن یک داستان جذاب است، اما هدف مربی از این کار، انتقال یکسری مهارتها، معارف و آگاهیها به متربی است.
نکته پایانی
برخورد مستقیم همان استفاده از عوامل تربیتی نظیر تشویق، تنبیه و محبت است؛ اما مربی در شیوه غیرمستقیم از یکسری تکنیکهای تربیتی مثل داستان، کوچک جلوه دادن خسارت و چشمپوشی از ضعفهای ناخواسته استفاده میکند که معمولا متربی هدف اصلی را درنمییابد.
#روشهای_تربیت
#احساسات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیتی که با ملایمت و مهرورزی همراه نباشد اثربخش نیست.
حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند:
ملايمت، با هيچ چيز همراه نشد، جز اين كه آن را آراست و از هيچ چيز برداشته نشد، مگر اين كه آن را زشت كرد.
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf