eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.4هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani ادمین تبادل و تبلیغ @Aghiigh79
مشاهده در ایتا
دانلود
کلیدهای تربیتی 💎 اگر به موقع به بچه های خطاکار رسیدگی نشود آنان خطای دیگران را در بین بچه ها شایع می کنند چون: ☣ امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔹كسانى كه خود عيب دارند، علاقه مند به شايع كردن عيبهاى مردم هستند، تا جاىِ عذر و بهانه براى عيبهاى خودشان باز شود. 🔸ذَوُو العُيوبِ يُحِبُّونَ إشاعَةَ مَعايبِ الناسِ؛ لِيَتَّسِعَ لَهُمُ العُذرُ في مَعايبِهِم‌. 📖 غررالحكم حدیث ۵۱۹۸ ✴️ پس در بین بچه ها باشید تا از خطر شیوع گناهان به خصوص مسائل جنسی پیش گیری کنید. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
توجه به میزان فهم متربی پیامبر اسلام(ص) در حدیث شریفی می‌فرماید:‌ «با مردم به اندازة دانایی و عقلشان سخن بگویید.» و در جای دیگر می فرماید:‌ ما پیامبران توصیه شده‌ایم که به اندازه خود مردم با آنان سخن بگوییم. و لزوماً یکی از ارکان سخن، سخن گفتن به قدر منزلت و به و دانایی مخاطب است. برخی از سرگروه ها بدون آگاهی از سطح فهم و معلومات قبلی متربیان به تربیت و آموزش می‌پردازند؛ یعنی بدون شناسایی مخاطب این کار را انجام می دهند. این سهل انگاری، باعث بروز یکی از دو مشکل زیر می‌شود: 🔵سطح تربیت فراتر از سطح درک، معلومات و توانایی‌های متربیان انجام می‌پذیرد. 🔴سطح تربیت فروتر از میزان بینش، سطح نگرش و اندیشه متربیان صورت می‌گیرد. در هر صورت این تعلیم و تربیت ، ناکارامد است؛‌ زیرا سطح درک مخاطب را نادیده انگاشته است. برای آگاهی از سطح درک مخاطبان و میزان معلومات آنان،‌ می توان یکی از دو شیوة زیر را به کار گرفت: 🔹الف) مربیان می توانند سابقه تربیتی مخاطبان را از مسئولان تربیتی قبلی گرفته تا از چگونگی رشد تربیتی آنان مطلع شوند. 🔸ب) مربیان می‌توانند با طرح چند پرسش در آغاز هر دوره، به میزان رشد تربیتی مخاطبین پی ببرند. یا با طرح پرسشنامه‌های مشترک، از سطح آگاهی آنان مطلع شوند. طرح این گونه پرسش‌ها که «ارزشیابی تعیینی» یا «رفتار ورودی»‌ نام دارد، مورد توصیه روان شناسان تربیتی است . البته تنها در مسایل تربیتی نیست که آگاهی از میزان رشد مخاطب ضرورت دارد. گاهی مربی یا سرگروه  بدون توجه به عمق آگاهی متربیان، درباره مسایلی سخن می‌گوید اما به دلیل ارائه سطحی آن با اعتراض متربیان مواجه می‌شود. در هر صورت مسایل باید با میزان معلومات و سطح نگرش مخاطبین متناسب و همراه باشد. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5980892859060977749.pdf
327.6K
منابع مفید درباره جوان و نوجوان #معرفی_کتاب #نوجوان #جوان مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره اما همیشه این سوالات بوده که: چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ اصلا کار فرهنگی چیست؟ چه کاری کنیم؟ چطوری انجام بدیم؟ و... در تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم. طی ۲۵ جلسه با عنوان درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد: ➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه) ➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه) ➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه) ➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه)
faaliyt farhagi taghdiri.01.MP3
23.37M
#چگونگی_کار_فرهنگی (۱) ➕ چرا کار فرهنگی(جلسه اول) مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🔷یه کاره سخت ، بعضی از کسانی که کار فرهنگی میکنند به خاطر مشغله های زیاد و بعضا طاقت فرسا و ... شروع می کنند به همه کاری !!!😳 در واقع همه کار میکنند و در کل نمیدونند دارن چکار می کنند.☹️ شنیدید که میگن همه کاره و هیچ کاره ..😏 یادمون باشه ؛ نوکری زیاد و مدام کار کردن بدون در نظر گرفتن و اثرات کار ، اولین نفری رو که دلسرد و از فضا خارج میکنه خود ما هستیم.😞 اگر ندونیم داریم چکار میکنیم و اینو دائما به دیگران منتقل نکنیم ، چطور میشه ازشون انتظار داشته باشیم و بخواییم همراهیمون کنند.😟 باید این توانایی رو تو خودمون بوجود بیاریم که همواره خودمون رو جای دیگران بزاریم. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◻️ مجموعه فرهنگی موفق باید تکثیر شود 🔺حجت الاسلام انجوی نژاد مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🦒‏پدیده توّهم مفید بودن!🦒 🧢‏مردی هر روز راس ساعتی معين به گوشه ميدان شهر می رفت و لحظاتی كلاهش را از سرش بر می داشت و به شدت تكان می داد. 👨‍✈️ روزی پليس علت اين كار را از وی جويا شد. 🐽 ‏گفت: با اين كار زرافه ها را دور می كنم. 🚨 ‏پلیس پرسید: من در اين جا زرافه ای نمی بينم؟! 🦒‏پاسخ شنید: اين نشان می دهد كه من كارم را درست انجام می دهم. 🙈 ‏به این می گویند توهم مفید بودن! ‏ما روزانه با توهم مفید بودن در بسیاری از موارد گوناگون سروکار داریم... ‏⁧رولف دوبلی⁩ 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 🍃 😔 جالب است و البته مایه تاسف و عبرت که کسانی که در کار فرهنگی تلاش می کنند؛ کمتر احساس شکست و ناکامی دارند و به خاطر نداشتن اهداف کمّی و ... غالبا خود را مفید و موفّق می دانند ولو منابع بسیاری را تلف کنند و به نتایج اندکی دست یابند. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بلوغ با هم بودن #معرفی_کتاب #تشکیلات مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#معرفی_کتاب به توان تشکیلات تصاعد هندسی در فعالیت های فرهنگی انقلابی مولف : جواد جلوانی | سلمان هاشمیان ناشر کتاب : حدیث راه عشق سال نشر : ۱۳۹۷ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
افراد تشکیلات‌سوز چه می‌کنند؟ ✴️ اثر افراد تشکیلات‌سوز در یک کلام «انسجام‌زدایی» است. حتی حضور این افراد و گفت‌وگوهای این دسته باعث تشطط و دلسردی نیروها می‌شود. زیباترین شاهد این مدعا بیان حضرت علی در خطبه 29 نهج‌البلاغه است: سخنان(لاف و گزاف)تان سنگ‌های سخت را نرم می‌کند… یکی از راه‌های مقابله با این آفت خالص‌سازی است. فرایند خالص‌سازی راهکاری برای به ثبات رساندن یک مجموعه است. این تعداد کم به تعبیر قرآن حتی بر گروه‌های باهیبت و پرطمطراق غلبه خواهند داشت. در این‌صورت هرچه فرایند خالص‌سازی در نیروهای یک تشکیلات قوی‌تر باشد، اطمینان از عدم ریزش‌های ناگهانی نیز بیشتر خواهد شد. راز اطمینان امام از اصحاب دو چیز بود: 1- آزمایش نیرو 2- تصفیه نیرو این خلاصه کلامی بود که امام حسین در شب عاشورا به خواهرش فرمود: «زینب کبری عرض کرد: برادر جان! آیا نیات اصحاب خود را آزموده‌ای؟ نگرانم که وقت درگیری و برخورد نیزه‌ها تنهایت گذارند! امام (ع) گریست و فرمود: هان! به خدا سوگند، ایشان را از خودم راندم و آزمودم، در آنان جز دلاوران و ارزشمندانی پایدار که به کشته شدن در رکاب من همانند کودک به شیر مادر مأنوس‌اند، حضور ندارند!» برای مقابله و مواجهه با مشکلات بیرونی، تصفیه درونی نیروها بسیار ضروری است. یک نیروی ناخالص می‌تواند سبب تشطط و سستی کلیه نیروها در مواقع بحرانی شود. ___________ مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
رهبری یعنی حاکمیت بر قلب‌ها 🔸 رهبر تشکیلات کسی است که افراد را به دور یکدیگر جمع کرده و در راستای اهداف مجموعه، سازماندهی می‌کند 🔸رهبر کسی است که با ایجاد انگیزه در آدم‌ها و ترغیب و تحریض آنان برای رسیدن به هدف، افراد را از روی میل و علاقه و نه از روی تهدید یا تطمیع، هم جهت نموده و فرایند همکاری آنان را تسهیل می‌نماید. 🔸رهبر برای عینیت بخشی به این نقش حساس و کلیدی، باید قابلیت نفوذ بر افکار و اعمال انسان‌های تشکیلات را داشته باشد. از این نفوذ فراگیر و عمیق رهبر بر آدم‌های تشکیلات، می‌توان تعبیر به نمود. 🔸رهبری زمانی تعیّن می‌یابد که مدیر تشکیلات آنقدر توانمند باشد که بتواند با فکری و رفتاری بر آدم‌ها، آنها را به یکدیگر متصل نموده و بر قلوب آنان حکومت نماید. هیچ مدیری به جایگاه رهبری نمی‌رسد مگر اینکه نیروهای تحت امرش، نه از ترس تنبیه و نه از شوق تشویق، بلکه به دلیل و علاقه درونی به مدیر، اوامر و دستوراتش را اجرا نمایند. دکتر عرب اسدی مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقاط مهم را ، پر رنگ کنید ... فقط کافی است در امر تربیت نقاط مثبت متربی را پر رنگ کنید . به او یادآوری کنید و از او تشکر کنید . حتی اگر متربی برای شوخی تاکید بر نماز اول وقت دارد ، خب خیلی هم عالی است ، حالا باید چه کرد!؟ باید از حسن دقتش به نماز تشکر کرد و روی همین یک نقطه مانور داد تا جایی که دیگر برایش از حالت شوخی به اعتقادش تغییر کند . مهم همین است . اصل همین است ، باید به بچه ها یادآوری کرد که فطرتشان از پروردگار است و ناخودآگاه جذب کار های نیک میشوند و از شر فراری! اگر در حین تاکید و تشویق دانش آموز ، به دلیل نقطه ی مثبتش به او شخصیت بدهیم ، منتظر تغییر جدی در او باشید . او در سن نوجوانی دنبال مشوق میگردد ، دنبال کسی میگردد که کارهای او را تأیید کند و او را به خاطر اتفاقات خوب تحسین کند . دانش اموز و متربی از مربی انتظاراتی دارند که اگر آن ها محقق نشود ، باعث از بین رفتن ارتباطات صمیمی میشود . یکی از همان نکته ها ، همین است . او در سنی است که به اتکا به عقلش فکر میکند کاری که انجام می دهد درست است بدون فکر و تعقل دست به اقدامی می زند تا مورد تماشا قرار بگیرد . او تشنه ی دیده شدن است و اگر توسط مربی دیده نشود ممکن است اسیب های خطرناکی بروز دهد لذا اینجا باید از تمام عزیزانم درخواست کنم حواسشان به کوچکترین رفتار متربیان باشد و در صورت مشاهده ی نکات اخلاقی و دینی مثبت ، آن ها را تشویق کنند ، چرا که این بهترین راه تربیت آن هاست. ✍مصطفی کریمی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدرت تشویق 🔸 این گونه تشویق کنیم... 🔹 تحقیقی قابل تامل در خصوص چگونگی تشویق مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تشویق و تنبیه تشـــــویق: یکی از روشهای مهم در تربیت اسلامی روش است کما این که مسئله نیز در تعلیم و تربیت اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است . اصولاً اساس کار انبیاء (ع) بر تبشیر و انذار قرار داشت . البته از نظر تربیت اسلامی تشویق و تبشیر مقدم و بیشتر بر تنبیه و انزار است . انسان ذاتاً تمایل دارد که مورد تشویق و تحسین قرار گیرد و باید از این تمایل که ریشه در گرایش کمال وجودی انسان دارد در راه تربیت بهره برداری کرد . چه بسا یک آفرین و یک احسن ، فرد را به جنب و جوش وا داشته و او را به انجام کارهای پسندیده تشویق کند . در آزمایشی که از عده ای دانش آموز به عمل آمد آنها را به چند گروه تقسیم کردند . گروهی که مورد تشویق قرار می گرفتند ، روز به روز پیشرفت می کردند ولی سایرگروهها ( که مورد تشویق نبودند و یا ملامت می شدند ) چنین نبودند. 🔷در تشویق نکات زیر باید مراعات شود : 🔸عمل نیک شخص مورد تحسین قرار گیرد نه شخص او 🔸علت تشویق معین شود 🔸فرد احساس کند که تشویق حق اوست 🔸تشویق صورت رشوه به خود نگیرد 🔸تشویق گاه به گاه باشد نه دائماً 🔸تشویق در حضور جمع انجام گیرد . 🔸از حد لازم تجاوز نشود که سبب غرور می شود 🔸تشویق وسیله است و نباید تبدیل به هدف و غایت شود 🔸تشویق مناسب با سن ، متفاوت می شود تنبـــــیه: تنبیه نیز یکی از روشهای تربیتی است که معمولاً مکاتب تربیتی دچار افراط و تفریط شده اند ولی مکتب اسلام در این زمینه در حد اعتدال و حد وسط را برگزیده است. ژان ژاک رو سو معتقد است که در تربیت کودکان نیاز به تنبیه و مجازات نیست، هربرت اپسنسو نیز بهترین وسیله تنبیهی را این می داند که فرد نتیجه کارهای خود را به طور طبیعی ببیند و از طرفی بعضی راه افراط را در پیش گرفته اند و تنبیه های زیانباری را در راه تربیت پیشنهاد می کنند ولی اسلام حد متعادل را پیشنهاد می کند. شخصی خدمت امام کاظم (ع) شکایت کرد که پسر (شلوغ و بی تربیتی ) دارم . حضرت فرمود او را نزن ، با او قهر کن ولی قهر را طولانی نکن و خلاصه اینکه اسلام تنبیه را رد نمی کند. 🔶نکاتی که باید در تنبیه مورد توجه قرار گیرد : 🔹تنبیه بدنی تجویز نمی شود 🔹تنبیه آخرین روش تربیتی است. 🔹در جمع اعمال نشود . 🔹علت تنبیه قبلاً کشف شده و طرف را متوجه آن نموده باشیم 🔹عمل بد متربی باید مورد تقبیح قرار گیرد نه شخصیت او 🔹از زیاده روی خود داری شود . 🔹در هنگام تنبیه خوب است دیگری واسطه شود تا تنبیه انجام نشود. 🔹تنبیه به صورت مضاعف نباشد ( یعنی متربی هم از برنامه های مورد علاقه ی خود محروم شود و هم ملامت و سرزنش شود و ...) مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5972076085771240994.pdf
592K
📖 بخوانید| #جزوه اکسیر محبت عوامل تغییر رفتار در تربیت اسلامی محبت مربی به متربی می تواند تمام جاذبه ها را از کار بیندازد. یعنی الان یک دانش آموز، در معرض جاذبه ی موبایل، جاذبه اینترنت و از این قبیل جاذبه هاست؛ اما اگر محبت به میان بیاید، محبت تمام این جاذبه ها را از کار می اندازد... #محبت مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره اما همیشه این سوالات بوده که: چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ اصلا کار فرهنگی چیست؟ چه کاری کنیم؟ چطوری انجام بدیم؟ و... در تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم. طی ۲۵ جلسه با عنوان درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد: ➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه) ➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه) ➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه) ➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه) جلسه اول در این پست تقدیم شد: https://eitaa.com/morabi_masjed/5841 جلسه دوم تقدیم شما👇
faaliyat farhangi taghdiri 02.MP3
27M
#چگونگی_کار_فرهنگی (۲) ➕ چرا کار فرهنگی(جلسه دوم) مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کار فرهنگی تک بعدی یک اشکال در کار فرهنگی، تربیتی عمل و اقدامات ، منتزع, محدود و جدا جدا است. تک بعدی در مقابل کارهای چند جانبه و چند رسانه‌ای که متاسفانه غربی‌ها در این زمینه خیلی دقیق و عمیق عمل می‌کنند. در خیلی از جاها ما و متولیان فرهنگی ما، انتظار دارند با یک عمل و نصب یک پرده یا تابلو و حتی تهیه یک فیلم و کتاب، اثر فرهنگی مورد نظر حاصل شود و به تعبیر مصطلح، فرهنگ‌سازی شود در صورتیکه، کار فرهنگی و تغییر باور، نیازمند به احاطه فکر و ذهن افراد است و باید بتواند توجهات را آنگونه جلب نماید که فرد با همه وجود ضرورت آنرا احساس کند و قطعا این با یک تذکر و تلنگر بدست نمی‌آید و یک تذکر برای آن کافی نیست.  نبود اقدامات مکمل و محدود بودن خیلی از فعالیتها به روش‌های تکراری و کلیشه‌ای ، بخشی از مشکلات کار فرهنگی ماست که اگر بخواهیم از اتفاقات و اقدامات نقیض آن صحبت کنیم و یاد آور شویم که در خیلی از جاها ما بدلیل عدم مدیریت مناسب فرد را با تناقض و تعارض روبرو می‌کنیم، این خود مشکل دیگری است. در مدرسه یک چیزی به دانش آموز عرضه می‌شود که در خانه، محیط، تلویزیون و ... چیزهای دیگر. آشکار بودن پیام و عرضه ناشیانه به اضافه روشهای شناخته شده در خیلی از زمینه‌ها جواب لازم را نمی‌دهد اما متاسفانه ما در عرصه فرهنگی تربیتی خیلی اوقات مستقیم، بی استدلال و بی زمینه پیامی را عرضه می‌کنیم و انتظار داریم مخاطب بی هیچ مشکل بپذیرد و باور کند. نه با قبل آن کار داریم و نه از بعد آن می‌پرسیم. بدون عرضه مبانی، فلسفه، اصول و منطق بحث و حتی بدون دادن وقت و فرصت برای تامل و تدبر، توقع داریم در مخاطب اثر بگذاریم. به این اشکال باید نبود تقسیم کار و بهره نگرفتن از ظرفیت‌های مختلف پیام رسانی و عدم کنترل بر فعالیتها را نیز اضافه کرد که در آن صورت، هم با کارها و فعالیتهای تکراری روبرو می‌شویم و هم خلاءهای جدی و اساسی در روند اقناع سازی بوجود می‌آوریم. یعنی چون بر کارهای فرهنگی و تربیتی مدیریت واحد و راهبردی صورت نمی‌گیرد و حتی نظارتی بر فعالیتها و عملکرد ها دیده نمی‌شود، در طول سال و یا در سالیان متمادی به اموری مشغول هستیم که گاه در چند جا و چند مجموعه در حال تکرار است و هیچ یک به این فکر نیفتاده‌اند که در این مدت چه اثراتی بوجود آمده و چه خلاء های فکری، اعتقادی ای ایجاد شده؟ کمتر از خود می‌پرسیم که آیا اقدامات ما مورد پذیرش و باور افراد واقع شده یا خیر؟ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf