چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟
قسمت۸
یک کار تشکیلاتی، یک کار جمعی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گم کند که این گم کردن عین باز یافتن به نحو درست است، چیزی کم نمی شود از آدم، چیزها به او اضافه می شود.
۱۳۵۹/۲/۲
#تشکیلات_کارآمد
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🔷همراه متربی در فضای مجازی
تحولات چند سال اخیر در حوزه موبایل های هوشمند و دوری والدین از این فضاها تبدیل به دلنگرانی ایشان شده و برای برخی هم هیچ حساسیتی ایجاد نشده!
حضور #نوجوانان در شبکه هایی نظیر وایبر، تلگرام، اینستاگرام و... بسیار نگران کننده است.
( قرارگرفتن تحت شدیدترین بمباران های فکری دشمن، تبدیل این شبکه ها به حیاط خلوت نوجوانان، ایجاد تغییر شدید در سبک زندگی....)
🔸رویکرد اول
اولین رویکرد در برخورد با این مسئله، بی تفاوت بودن است که این، با #روحیه_مربیگری سازگار نیست. خواسته یا ناخواسته نوجوانان به این عرصه ها وارد شده اند و گروه هایی هم دارند. پس نمیتوان غفلت کرد.
🔸رویکرد دوم
برخورد سلبی با این مسئله است، یعنی استفاده از موبایل و یا ورود به این شبکه ها را در داخل مجموعه ممنوع❌ کنیم. بدیهی است که این هم راه حل مناسبی نیست چون بحث تربیت فقط محدود به زمان حضور متربی داخل مجموعه نیست و هم اینکه به دلیل جذابیت زیاد این برنامه ها ممکن است متربی استفاده از موبایل و این برنامه ها را به حضور در مجموعه ترجیح دهد.
🔸رویکرد سوم
حضور فعال در این عرصه، بین متربیان جهت ساماندهی و جهت دهی افکار.
با انتخاب این حوزه، چند مورد را باید درنظر گرفت.
۱. به ظاهر فعالیت در این شبکه ها بی حاصل و مطالب گذراست. اما تاثیر القا جو دربین گروه بسیار مهم و در دراز مدت مشخص خواهد شد.
۲. مطمئنا نوجوانان در این حوزه ها از مربی پیشتازتر هستند و تشکیل گروه براحتی برای ایشان میسر خواهد بود.
۳. اگر حضور مربی در گروه نوجوانان حالت پلیسی بگیرد، قطعا ایجاد گروه های جدید و بدون حضور مربی! راهکار نوجوانان هست.
۴. در فضای مجازی، مطالب گاها با صراحت بیشتری عنوان میشود. پس احتمال شوخی های نامناسب و گاها بی ادبانه وجود دارد. لطفا نرنجیم!
۵. فضای مناسب برای ایجاد گروه را پیدا کنیم. بیسفون، وایبر، لاین، تلگرام و....
ترجیحا مربی باید توانایی اعمال مدیریت در بین کاربران را داشته باشد(در مواقع خیلی خاص).
* نمونه های ایجاد گروه و کاربرد ها:
۱. هدف از ایجاد گروه؛
جمع آوری متربی ها در یک گروه برای تاثیر گذاری بیشتر، ارتباط مستمرتر، پاسخگویی به لحظه در مقابل بمباران فکری خواهد بود.
۲. اشتراکات؛
در تشکیل گروه نقطه اشتراک باید وجود داشته باشد. گروه های دانش آموزی، رده های سنی یکسان در مساجد، هییت مشترک و ....
۳. وابستگی؛
وابستگی به گروه باید ایجاد شود. برای مثال تصمیم گیری اردو ها و اطلاع رسانی ها در گروه
۴. طرح مبحث؛
تجربه وقتگیر اما ارزشمند یکی از دوستان؛ درگروه دانش آموزی، ساعتی مقرر بشود برای بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات اخلاقی، عقیدتی یا احکام. برای مثال 9 الی 10 شب. بحث از زمان اعلام شده بیشتر ادامه پیدا نکند و درصورت لزوم ادامه بحث به روز بعد موکول شود. آخر بحث موضوع روز بعد اعلام شود.
متربی ها یک روز هرچند اندک وقت دارند تا در رابطه با موضوع مطالعه کنند.
برای جلوگیری از کپی بیهوده مطالب میتوان قانون منع سرچ در اینترنت را اجرا کرد!
۵. ایجاد سبک خواص برای مدیریت گروه؛ هرفردی موظف به ارائه روزانه یک مطلب حتی شده یک جمله در موضوعات مختلف. یکی در مباحث علمی. یکی مذهبی. یکی پوستر. یکی شهدا و...
۶. از بروز صحبت های متفرقه در گروه نگران نشویم و نرنجیم! طبیعت حضور افراد در یک گروه، برقراری ارتباط ایشان باهم است.
۷. تغذیه گروه؛
این قسمت باید توسط مربی به خوبی انجام بپذیرد. تجربه شخصی بنده تاثیر بسیار زیاد داستان های آموزنده ولی کوتاه هست. روش آموزش ابتدایی قرآن هم استفاده از قصص هست.
۸. جبهه گیری؛
مربی در گروه باید توانایی پاسخ گویی به شبهات مطروحه در گروه که عموما توسط اعضا کپی شده است را داشته باشد. برای مثال، پیام ویدئویی تبریک نوروز اوباما.
۹. تناسب متون انتخابی با سن؛
افراد زیادی با دغدغه مندی اقدام به تولید محتوی میکنند اما زبان درک طرف مقابل را درنظر نمیگیرند.
۱۰. در آخر مراقب باشید فعالیت شما به گونه ای نباشد که سایر متربیانی که در این فضا نیستند تشویق به حضور در فضای مجازی شوند یا متربیانی که گوشی هوشمند برای استفاده از این برنامه ها ندارن احساس کمبود کنند. هدف هدایت و جهت دهی حاضرین در فضای مجازی است.
#فضای_مجازی
#مهارتهای_سر_گروه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5915497725666787349.pdf
317.3K
مسجد و نوروز
۲۵ایده تک خطی برای ایام نوروز مساجد
#نوروز
#ایده
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
با متربی تنبل و کسل چه کنیم؟
🔷🔹روحیه عدم فعالیت متربی
عدم فعالیت و تنبلی گاهی موقت و گذرا است و گاهی مزمن و بیمارگونه. گاهی تنبلی ناشی از بیکاری است. اگر بیکاری داوم داشته باشد به یک بیماری مزمن تبدیل می شود. اگر تنبلی به صورت یک عادت و بیماری در آمده باشد باید، طی دوره ای کوتاه یا طولانی مدت درمان شود. راه های درمان نسبت به افراد و روحیات و شرایط آن ها مختلف است.
بعضی از این راه ها عبارتند از:
۱- ایجاد انگیزه ی فعالیت با اموری مثل برگزاری مسابقات از آسان تا سخت با شیب ملایم.
۲- تشویق به موقع و قرار دادن پاداش هایی برای فعالیت.
۳- عدم سختگیری و پرهیز از هر چیزی که موجب احساس سختی کار می شود.
۴- ایجاد حس اعتماد و توکل در افراد با اموری مثل عدم سرزنش و عدم حساسیت و ایراد نگرفتن از شخص و ذکر خدا و تکیه بر قدرت و حمایت او.
۵- پرهیز از شِکوه و شکایت در حضور شخص و جلوگیری از گله گذاری و شکوه و نق زدن و غر زدن توسط او.
۶- کمک به نظم در برنامه ریزی و انجام فعالیت ها در زمان خود و عدم تأخیر در انجام آن ها.
۷- ایجاد امیدواری و رفع نگاه بدبینانه و ناامیدی در شخص
۸- توجه به گذر زمان و کمبود وقت.
🔸یکی ازنکاتی که در زدودن این روحیه موثراست آن است که باتوجه به شناختی که مربی ازعلایق و استعدادهای متربی پیدا می کند به او مسولیت هایی درحلقه و سپس در پایگاه و مجموعه بدهد والبته با مراقبت از آفات مسولیت.
🔸ازدیگرنکات ، هماهنگی با خانواده متربی جهت اعطای مسولیت هایی در منزل و مطالبه از اوست. مهم ترین نکته دراین مورد همان شناخت استعداد و علایق فرد و سِیر دادن او در همان مسیر است تا ازاین کسالت بیرون آید.
#متربی
#مهارتهای_سر_گروه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_53141836.mp3
10.74M
چرا از کار فرهنگی خسته میشویم؟
#کار_فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
افت انگیزه در مجموعه های فرهنگی چگونه رخ می دهد و راه علاج آن چیست؟
بخش اول(از۴)
چطور میشود آدمها با انگیزههای قوی میآیند ولی انگیزهها آرام آرام کم میشود و آرام آرام آن گرما به سردی می رود و افراد آن انگیزه ها و اشتیاق ها را از دست می دهند و به دنبال زندگی های خودشان میروند؟
آنهایی که سن و سالی دارند یادشان میآید که در گذشتهها دوستانی خیلی پر شور و شوقتر از ماها همراه ما بودند آن قدری که آنها میدویدند و تلاش میکردند ما در خودمان این همت و عُرضه را نمیدیدیم ولی یواش یواش رفتند و به زندگی شان پرداختند و از این فضاها دور شدند.
یکی وقتی دانشگاه قبول شد، رفت. یکی وقت متاهل شد، رفت. یکی وقتی بچه دار شدند، رفت. یکی وضع مالیش خراب شد، رفت و آرام آرام اطرافتان که نگاه میکنید می بینید که همان لاکپشتهای سابق دارند میآیند و این خرگوشها خیلی هایشان رفته اند، آنهایی که خیلی هم جوش و خروش داشتند رفته اند.
در تاریخ برای این موارد صدها نمونه میتوانید پیدا بکنید. اصلا تاریخ، تاریخ موجهایی است که برخاسته ولی بعد از مدت کوتاهی آن موج بزرگ، کوچک و کوچک و کوچکتر شده است و در آخر یک فکر روی آب بیشتر نماده است.
یکی از مشکلات همه ماهایی که #دغدغه کار فرهنگی داریم همین است که بچههایی را جذب میکنیم، میبینیم شور و شوق دارند گاهی صبح و ظهر و شب همراهند ولی آرام آرام، آرام میگیرند و از آن موج اول و فضای نخست جدا میشوند.
چرا بچهها را میگوییم؟ خودمان و اطرافیان مان، چرا اطرافیان مان را میگوییم؟ اصلا خود من، نگاه میکنم روزهای اول که آمده بودم هیچ چیز جلودارم نبود. الان هزار اولویت جدید در زندگی ام پیدا شده است و هزار کار تازه دارم و خودم هم میفهمم که من دیگر آن آدم روز اول نیستم. چرا انگیزه هایمان افت میکند و چرا آرام آرام دست از کار بر میداریم؟ این سوالِ مهم و بزرگی است.
مراد از #افت_انگیزه، کاهش گرایش نسبت به یک هدف در طول زمان است.
دقت کنید مراد از افت انگیزه تغییر اهداف نیست، خیلی از اوقات یک آدمی اول همراه ماست بعدا بحثهای علمی و کارهایی را میبیند به حرفهایی میرسد که دیگر عاقلانه نمیداند با ما بیایید و درست نمیداند که همراهی کند. این شخص دچار افت انگیزه نشده است، بلکه به استدلال تازهای رسیده است که زندگیش را جدا کرده و مسیر دیگری میخواهد برود و این، محل بحث ما نیست.
شما اینگونه موارد را فقط در فضاهای فرهنگی مشاهده نمیکنید بلکه در امور خیر و کارهای خوب و حتی حرکتهای انقلابی ولو غیر مذهبی نیز مشاهده میکنید و میبینید که افرادی خیّر تعدادی مدرسه ساخته اند و افرادی را اطعام کرده اند و همینطور جوانان مردم را در کارهای خوب مشغول کرده اند ولی میبینید بعد از مدتی انگار سیر شده و ارضا میشوند و آرام می گیرند؛ و به کارهای دیگر میپردازند.
برای تحلیل این مسئله اولین نکتهای که به ذهن میآید این است که در واقع این، یک مکانیسم طبیعی در آدم و انسان است که فوران احساس دائمی نیست. گاهی اینطوری میشویم یعنی وقتی وارد میشویم هیجانی ما را میگیرد، حسی در ما میجوشد، ولی مکانیسم طبیعت ما این است که ما میزان اثرگذاری روانی یک حادثه و یک پیام و یک شور برایمان زمان دارد. بعد از مدتی به طور طبیعی چه اتفاقی میافتد؟ آن تصویر و حرف و صحنه دیگر اثر اول را ندارد. گاهی تکرارها قساوت کامل برای آدم میآورد و دیگر آدم هیچ حسی ندارد.
ادامه مطلب در دوشنبه های فرهنگی
#افت_انگیزه
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
جزوه راهنمای تشکیل گروه سرود:
https://eitaa.com/soruod/2521
ضربه سخت را از تشكلهاي "احساس تكليفي" خورديم❗️❗️
امشب ما نمي خواهيم بگوئيم برويد كار تشكيلاتي كنيد و آنرا ترويج دهيم بلكه برعكس مي خواهم بگويم بسادگي براي انجام كار تشكيلاتي احساس تكليف نكنيد، چرا زود احساس تكليف مي كنيد كه نماينده مجلس شويد؟ چرا سريع احساس تكليف ميكنيد كه تشكل ديني برپا كنيد؟ چرا زود احساس تكليف مي كنيد هيات برپا كنيد؟ و... .
كسي كه بيشتر وقتش را براي خودش نمي گذارد و اهل مراقبه نيست ، چگونه احساس تكليف در او ايجاد مي شود كه تشكل ديني بر پا كند؟ چگونه به خود اجازه مي دهد با اين نفس اماره در راس يك تشكيلات قرار بگيرد؟ ضربه اي كه ما از تشكل هاي يكدفعه اي مومنين خورديم بيشتر از خلا تشكل نداشتن هايمان است. با اينكه در خيلي از عرصه ها ما نياز فوري به تشكل هاي قوي داريم، در عرصه هاي فرهنگي، اقتصادي، علم وفناوري و سياسي، و درست است كه نتوانسته ايم تشكلهاي قوي ايجاد كنيم در صورتي كه بقول آقا بهترين حربه براي هدايت انسانها تشكلهاي ديني هستند، اما با تمام اين خلاها، ضربه بيشتر را ما از برخي تشكل هاي ديني خورديم، كساني كه سريع احساس تكليف كردند و تشكيلات راه اندازي نمودند.
افرادي كه اهل محاسبه و مراقبه نيستند چگونه مي توانند يك برنامه فرهنگي موثر برپا كنند. چقدر تشكل هاي ديني كه شروع و نيتشان خوب بود اما اين عدم مراقبه ها باعث ايجاد تفرقه و فروپاشي آن تشكل شده است.
تشكيلات مانند يك ماشين بايد عمل كند و همه قسمتهاي آن بايد تحت فرمان يك نفر باشند ولي متاسفانه اين منيتها باعث شده كه در تشكل هاي ديني باندبازي راه بيفتد.
حجت الاسلام موسوی
#کار_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
Akhlaghe-Tashkilati.docx
85.5K
اخلاق تشکیلاتی
حجه الاسلام نظافت
#اخلاق_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟
قسمت۹
اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامیِ منظّم. یعنی چگونگی برخورد دو برادر، دو هم فکر، دو هم آهنگ، دو همجهت. اگر کسانی با هم به یک جهت حرکت میکنند، این یک نوع دیگر برخورد است، برخورد همکاری، همگامی و همراهی است.
۱۳۵۹/۳/۲
#تشکیلات_کارآمد
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
خود پرستی تشکیلاتی
🔸اگر انسان دید کار معینی را اگر من بکنم کار خیلی مهمی است اما اگر فلان آقا بکند،کار بی ارزشی است،معلوم میشود این فرد به جای #حق_پرست بودن، #خود_پرست است.
🔸اصل در انسان #خداپرست این است که #ترازویش برای وزن کردن خودش و اعمال خودش و وزن کردن دیگران و اعمالشان،یکی باشد.با همان ترازویی که خوبی ها و عیب های دیگران را می سنجد،خوبی ها و عیب های خودش را بسنجد.
🔸هر حزبی،تشکیلاتی،،سازمانی اگر این شرط را داشته باشد،اصول و ارزش های اسلامی را داشته باشد از نظر ما #حزب_الله است در غیر این صورت #حزب_شیطان است.
#اخلاق_تشکیلاتی
#شهید_بهشتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
جزوه راهنمای تشکیل گروه سرود:
https://eitaa.com/soruod/2521
4_5861579384837637147.mp3
6.2M
سه خسارت بزرگ چهارشنبه سوری برای نوجوانان که کسی آن را نمیبیند.
امام صادق(ع):
خداوند متعال فرموده است هر کس بنده مؤمن مرا اذیت کند، همانا خود را براب جنگ با من آماده کرده است.
(کافی ج۲ ص۳۵۰)
ازنوجوانانی که در #چهارشنبه_سوری،
باعث آزار دیگران می شوند؛ چند نفرشان درون خانواده یا مدرسه، با مفهوم #حق_الناس، به درستی آشنا شده اند؟!
اگر #مدارس و #خانواده درطول سال #دستورات_دینی را درست به بچه ها آموزش میدادیم، برای جلوگیری از ایجاد خطر، دیگر نیازی به ترساندن بچه ها از سوختگی #چهارشنبه_سوری نبود!
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
روش-شناسی-ارتباط-با-جوانان.pdf
548.7K
روش شناسی ارتباط با جوانان
بر اساس نظریه عمر، هر دوره ای از عمر فرد در طول زندگی اش دارای ویژگی های منحصر به فرد است. از جمله این دوران، دوره جوانی است. به اقتضای این دوره، ویژگی هایی در شخصیت و منش فرد بروز میابد که شناخت آن هم برای افراد و هم برای کسانی که در ارتباط با جوانان هستند لازم می باشد.
بدون تردید آسیب پذیرترین و در عین حال پر انرژی ترین قشر از اقشار یک جامعه، جوانان آن جامعه هستند. نویسنده معتقد است، از آنجا که مخاطبان اصلی دشمنان در عرصه فرهنگ، جوانان هستند پس برای مصونیت بخشی جوانان از آسیبهای فردی و اجتماعی وهدایت وراهنمایی آنان لازم است که با جوانان ارتباط موثر و مفید برقرار کنیم یعنی در دل آنان جایی برای خود باز و محبت آنان را جذب کنیم.
نویسنده در این مقاله به بررسی ویژگی های جوان و اقسام ارتباط و چگونگی برقراری ارتباط مفید و سازنده با قشر جوان پرداخته است.
#جوانان
#روش_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
استفاده تربیتی از احساسات و عواطف
یکی از راههای نفوذ و زیربناهای قابل استفاده جهت بهکارگیری #عوامل_تربیت، استفاده صحیح از احساسات و عواطف متربی است که اگر بهجا و بهموقع استفاده شود، بهرههای تربیتی زیادی را بهدنبال خواهد داشت.
احساسات و عواطف به دو صورت بهکار گرفته میشوند:
الف) برخورد مستقیم
گاهی مربی به گونهای احساس متربی را بهکار میگیرد که در سطح فهم او است؛ یعنی متربی میفهمد که مربی این کار را برای چه هدفی و چه منظوری انجام میدهد، مثلا وقتی مربی متربی را تنبیه میکند، متربی هدف از آن را بهراحتی متوجه میشود.
به این نوع کارگیری از احساس را «برخورد مستقیم» میگویند. همه عوامل بهصورت مستقیم، احساسات و عواطف متربی را به کار میگیرند.
ب) برخورد غیرمستقیم
گاهی برخورد مربی با متربی پیچیده و فنی است؛ یعنی فهم غرض مربی برای متربی روشن نیست. آنچه متربی میبیند، روبنا و ظاهر کار است، در حالی که مربی هدفی بالاتر را دنبال میکند. بسیاری از کارهای هنری مثل داستان از این قسم هستند.
وقتی مربی برای متربی داستان میگوید، آنچه در ظاهر اتفاق میافتد، خواندن یک داستان جذاب است، اما هدف مربی از این کار، انتقال یکسری مهارتها، معارف و آگاهیها به متربی است.
نکته پایانی
برخورد مستقیم همان استفاده از عوامل تربیتی نظیر تشویق، تنبیه و محبت است؛ اما مربی در شیوه غیرمستقیم از یکسری تکنیکهای تربیتی مثل داستان، کوچک جلوه دادن خسارت و چشمپوشی از ضعفهای ناخواسته استفاده میکند که معمولا متربی هدف اصلی را درنمییابد.
#روشهای_تربیت
#احساسات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیتی که با ملایمت و مهرورزی همراه نباشد اثربخش نیست.
حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند:
ملايمت، با هيچ چيز همراه نشد، جز اين كه آن را آراست و از هيچ چيز برداشته نشد، مگر اين كه آن را زشت كرد.
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اصلاح یک نگاه ضد معرفتی_فرهنگی
🚨 یکی از آفتهای مهم در تشکلهای فرهنگی ، نگاه ابزاری به افراد مجموعه و به روابط انسانی بین اعضاست، که این اشتباه بزرگ، ریشه در عدم فهم درست از مفهوم ولایت بین مومنان دارد.
(رجوع کنید به فصل ولایت در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، انتشارات صهبا)
🔅 یکی از بهترین فرصتهایی که در آن میتوانیم مجموعه را از این آفت واکسینه کنیم، تعطیلات عید است.
چه خوب است که با تلفن زدن به دوستان نزدیک تشکیلاتیمان و تبریک گفتن عید به آنها و همچنین فرستادن پیامک با خطاب شخصی به سایر دوستان تشکیلاتیمان یا حتی عید دیدنی های مرسوم نشانبدهیم که رفاقت ها و برادری ها در مجموعه اصالت دارد و با این کار دوستیهای خود را ریشهدارتر کنیم.
#نوروز_فرهنگی
#نوروز_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf