ایجاد فهم مشترک در یک مجموعه
یکی از مشکلات ما در مجموعه های فرهنگی این است که وقتی چند نفر دارند کار می کنند و مثلاً شعارشان جذب حداکثری است، یک نفر یک چیزی در ذهن اش هست و آن یکی چیز دیگری! همین می شود که مثلاً وقتی یک خانم مانتویی وارد می شود یکی یک جور نگاه می کند یکی جور دیگر.
برای این که از اول ننشسته اند ببینند هدف شان چیست؟ این در حالی است که دشمن ما کاملاً با برنامه عمل می کند.
مجموعه های ما باید اساسنامه ، سند راهبردی و اهداف بلند مدت داشته باشند اما نه به این معنا که در این ها متوقف شویم.
ممکن است این سند راهبردی یک چیز ساده ای که در یک تقویم تو جیبی است قرار بگیرد، اما بدانیم که می خواهیم چه بکنیم و یک #فهم و ادبیات #مشترک بین ما ایجاد شود.
یک شخصی می گفت روزی وارد حرم امام رضا علیه السلام شدم دیدم یک روضه خوان دارد روضه می خواند روضه مکشوف راجع به خلفا و با یک لحن زننده و زشت به خلیفه اول بدو بیراه می گوید. فردا اتفاقی همان ساعت از همان جا رد شدم و دیدم دارد همان روضه را با همان لحن دیروز می خواند. گفت تعجب و شک کردم. روضه که تمام شد رفتم پیش روضه خوان و گفتم قصه این روضه چیست و این روضه عادی نیست. گفت بله این روضه را یک کسی نذر کرده من بخوانم.
پرسیدم چه کسی؟
گفت فلان شخص در بازار و او ارجاع داد به شخصی در تهران و با پی گیری بسیار فهمیدم که این روضه سفارش یکی از کارمندان سفارت انگلیس بوده است. دوباره به مشهد برگشتم تا بفهمم چرا این جا و چرا این ساعت؟ فهمیدم که آن ایام و از آن ورودی حرم حضرت، کشاورزانی از خراسان شمالی که اهل سنت هم هستند برای زیارت می آیند و زمان و محل ورودشان این ساعت و از این ورودی است!
این همان تاکتیک و استراتژی دشمن است که هدف کلان اش تفرقه انداختن بین شیعه و سنی است. مأموریت هردستگاه را ریز و جداکرده تا رسیده به این جزئیات.
نشسته اند فکر کرده اند و حساب کرده اند.
ما هم باید عقل مان برسد و باید #تدبیر کنیم، کجا و چه طور، برای کدام #مخاطب، چه بگوییم؟
#فهم_مشترک
#آسیب_شناسی
#اساسنامه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
پای درس تشڪیلات
قسمت پنجم(از۵)
💠انتقاد از خويشتن
آيا هيچ وقت دور هم جمع مي شويد بگوييد اين يک هفته نقايص و عيب کارم اين بود. اين کار را مي کنيد يا خير؟ خوب،شروع کنيد!هيچ اشکالي ندارد.
«المؤمن مرآت المؤمن» يعني چه؟ برادر و خواهر مسلمان بايد آينه ي يکديگر باشند.
آينه يکي از کارهايش اين است که عيب هاي آدم را مي گويد، بنابراين هر هفته اي ، دو هفته اي، يک ساعت دور هم بنشينيم با روي باز و گشاده رويي هرکسي اول عيب هاي خودش را بگويد بعد آنهايي که جا مي ماند ديگران بگويند، بعد هم عيب جمعمان را بگوييم.
💠اميد کامل به آينده؛
هيچ مسلماني حق يأس و نااميدي ندارد. آدمهايي که ايمان به خدا ندارند آنهايي هستند که از گشايش آفريني خدا در تنگناها مايوس مي شوند. انسانهاي مومن هميشه بايد اميدوار باشند. آنقدر قرآن و اسلام به ما تعليم مي دهد که نه با يک غوره سردي تان بشود و نه با يک مويز گرمي تان
پایان
قسمت اول:
eitaa.com/morabi_masjed/2231
قسمت دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2143
قسمت سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/2604
قسمت چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/2677
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چارت تشکیلاتی ولو ساده اش، نیاز است
اگر من در یک شهر دارم کار فرهنگی می کنم باید ببینم قبل از من دیگران چه کرده اند. موفقیت ها و عدم موفقیت های آن ها کجا بوده؟ فلان تشکیلات تا یک جایی خیلی خوب کار کرد اما بعد درگیر مسائل سیاسی شد لطمه خورد. این می شود تجربه. یا فلانی آمد منبرهای خوبی هم رفت اما یک شب بالای منبر یک چیزی گفت که همه چیز را به هم ریخت.
برای همین برنامه ریزی مشخص و مدون می خواهیم. بین اعضای گروه باید تقسیم کار شود، حتماً کار جمعی نیاز دارد. هرکس باید وظایف اش مشخص باشد. چارت تشکیلاتی ولو ساده لازم است. لزوماً هم نیاز نیست کسی بیاید پول بگیرد به عنوان مشاور تشکیلاتی؛ نه. همین تقسیم کار ساده، مثلاً در هیئت یک نفر مسئول چایی ریختن، یک نفر مسئول پلاستیک کفش و یک نفر مسئول هماهنگی سخنران.
این میشود تشکیلات...
حجت الاسلام دکتر محمد رضا #زائری
#تشکیلات
#اساسنامه
#چارت_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
439154_329.mp3
1.41M
صوت/ اربعین بهترین زمینه برای یادگرفتن کار جمعی و کار تشکیلاتی
#اربعین
#تشکیلات
#استاد_پناهیان
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربه دهم🔺
🔹عنوان تجربه🔹نام خود را در قرآن پیدا ڪنید
🔸شــرح تجــربه🔸
✍یڪ مربی دلسوز مسجدے می گفت:گاهی از بچه ها می خواهیم داستانهای قرآنی را نقاشی ڪنند یا داستانی بر اساس وقایع باز گشوده در قرآن بنویسند و در گروه بیان ڪنند. وی هم چنین از ارائه "مشق شب قرآنے"، انشاء با موضوع آیات ڪلام الله مجید و حفظ ترجمه آیات ڪلیدی، به عنوان تمرین منزل متربیان سخن می گفت و اظهار می داشت: یڪ بار به بچه ها گفتم اسم خود را در قرآن پیدا ڪنید! ڪلی گشتند و ناامیدانه گفتند:نبود! اصرار ڪردم دوباره بگردند،باز گفتند نیست! جلسه سوم گفتم‹‹قرآن ڪتاب انسانهای متقّی و مؤمن است. مطمئن باشید ڪه از شما در بیان صفات مؤمنین و متقّین در قرآن یاد شده است. مثلا˝ اگر شما راستگو،وفادار،پاڪیزه،متواضع و سخت ڪوش هستید بارها در قرآن به شما اشاره شده است،شما گل های بهشتید! خدا شما را دوست دارد اگر شما هم خدا را دوست داشته باشید وبه دستوراتش عمل ڪنید!››
از دیگر عناوینی ڪه می توان به این قبیل تجربیات،اطلاق ڪرد عبارتند از (مؤمنین در قرآن) ،(آیه ای ڪه اسم مرا می خواند)،(یوسف های ڪلام رحمان)،(من در ڪجای قرآنم)،(نام های آسمانی)،(از لقمان تا سلیمان)
🔸هدف از اجرای برنامه🔸
نگاه به آیات ڪلام الله مجید،قرائت قرآن ،دقت ابتدایی در ترجمه آیات و آشنایی با اسامی قرآنی.
🔹نڪته مرتبط تڪمیلی🔹
✍قرآن ڪتاب آسمانی است ڪه نگاه به خطوط و آیات آن نیز دل را مصفّا می ڪند و جان را جلا می بخشد. ما باید تلاش ڪنیم تا مراجعه فرزندانمان به این ڪتاب آسمانی با میل و رغبت درونی آنها همراه شود و به گونه ای عمل ڪنیم ڪه در طرح ها و برنامه هایمان رغبت افزایی و سؤال انگیزی ڪافی نسبت به معانی و مفاهیم قرآنی،متناسب با سن مخاطبان موجود باشد. براین اساس، داستان نویسی ،نقاشی،انشاء و تحقیق، اگر در فضایی رقابتی ،سالم و دوستانه صورت پذیرد ودر آن ،به متربیان،آداب قرائت قرآن هم چون:وضو گرفتن و احترام گذاشتن به این ڪتاب آسمانی را یادآور شویم،بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. البته، برای انجام این تجربه حتما˝ باید دقت داشته باشیم ڪه در مراحل ابتدایی انس و الفت متربیان با قرآن،از دادن تڪالیف سخت و زیاد پرهیز نماییم تا باعث دلزدگی آنان نشود. هم چنین می توان در پایان اجرای این روش وخاتمه رقابت افراد با موضوع قرآن،به بهترین ها جوایزی را اهدا ڪرد ڪه باعث تشویق آنها شود.
📚 "ت مثل تجربه" محمدمهدے نجاتے
#تجربه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅دو عامل محبوبیت مربی
یک مربی، می تواند با خوب شنیدن و کمتر حرف زدن، به دو دلیل تاثیر کلام خویش را افزایش داده، بر محبوبیت خود بیفزاید؛
اول: آنکه هرچه انسان کمتر سخن بگوید، از آفات بد زبانی نظیر: مسخره کردن، دروغ، تهمت، غیبت و… که همگی از بین برنده شخصیت حقیقی انسان باعث بدبینی اجتماع و کم شدن اعتماد دیگران به انسان می شود، دوری نموده است. همانطور که هر سال اداره راهنمایی و رانندگی نتیجه آمار خویش پیروامون خطر سازترین وسیله نقلیه سال را اعلام کرده و به مردم هشدار می دهند، وجود مقدس ائمه معصومین (علیه السلام) نیز در موقعیت های گوناگون و با بیان های متفاوت هشدار داده اند که خطرسازترین و گناه ساز ترین عضو از اعضای بدن انسان زبان اوست.
پیامبر گرامی اسلا(ص) در این باره می فرمایند:
«بیشترین خطا ها و گناهان آدمیزاد در زبان اوست.»
دوم هر چه انسان کمتر سخن بگوید، همان سخنان کم او از اهمیت بیشتری برخوردار شده، دیگران منتظر سخن گفتن او می مانند و با اشتیاق بیشتری سخنانش را شنیده و می پذیرند، همانطور که امیرالمومنان، حضرت علی(ع) می فرمایند:
«هر که زبانش را نگه دارد، خودش را گرامی داشته است.»
اصولا انسان ها بیشتر دوست دارند صحبت کنند تا اینکه شنونده باشند و به همین خاطر است که اگر کمی با دقت به حرف هایشان گوش دهید، جای زیادی در قلبشان باز می کنید و بسیار محبوب می شوید.
نکته این جاست که فقط خوب گوش دادن کافی نیست بلکه باید متکلم، مطمئن باشد که شما خوب و با دقت زیاد به حرفش گوش می دهید.
حضرت علی(ع) می فرمایند:
«هر که خوب گوش کند، زود بهره مند شود.»
نگاه کردن به ساعت یا در و دیوار، خیره شدن به چهره متکلم و با سکوت سر را تکان دادن و یا سوالاتی مانند “چی؟” یا «چی گفتی؟» یا جملاتی از قبیل: «از اول بگو…» نمایانگر بی توجهی شما به کلام مخاطب است و نه تنها محبتی را زیاد نکرده و صمیمیتی به وجود نمی آورد بلکه باعث سردی روابط می شود.
«هنگامی که فرصت شنیدن ندارید، بهترین کار این است که عذر خواهی کرده، وقتی بهتری را برای راحت گوش دادن مشخص کنید و باور کنید که این کار، تاثیر بهترین از این پا و آن پا کردن و به زور تحمل نمودن سخنان مخاطب در او خواهد داشت.»
#محبوبیت_مربی
#مهارتهای_سرگروه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
1_32001579.pdf
47.8K
ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﺣﻠﻘﻪ ﺑﺎ ﮐﺎﺩﺭ ﻭ ﻣﺠﻤﻮعه ﻣﺴﺌﻠﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻫﺮ ﻓﺮﺩ ﻭ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺟﺴﻤﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﯽ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﻭﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ؛ و باﺯ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﮐﺎﺩﺭ ﻭ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭد ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
ﺍﻣﺎ ﻣﺎ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﻘﺴﯿﻢﺑﻨﺪﯼ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ مسئله خواهیم پرداخت.
مربی محور
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب:
والدین و مربیان مسؤول
نویسنده : رضا فرهادیان
مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 398
نشر: بوستان کتاب قم (10 آذر، 1392)
فهرست مطالب:
یادداشت ناشر
مقدمه
فصل اول : تربیت
فصل دوّم : تربیّت فرزند و مراحل رشد او
فصل سوّم : دوران بلوغ جوان
فصل چهارم : انحرافات جنسى و راه درمان آن
فصل پنجم : مسؤولیت تربیت
فصل ششم : روشهاى ارتباط با کودکان و نوجوانان
فصل هفتم : مراحل شکل گیرى مقررات اخلاقى در کودکان و نوجوانان
فصل هشتم : نقش ارزشیابى تحصیلى در شخصیّت کودکان
فصل نهم : زمینه هاى پرورش شخصیّت نونهالان
فصل دهم : عوامل کاربردى در احیاى کرامت نفس فرزندان
فصل یازدهم : نکات مهم کاربردى در تربیت کودکان و نوجوانان
#معرفی_کتاب
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
پرسش و پاسخ(۱)
❓بعضی از والدین هیچ همراهی با مربیان ندارند با آنها چطور باید برخورد کنیم؟
✔️یکی از راه ها اینه که ببینیم از چجور چیزایی خوششون میاد و سعی کنیم بچه هاشون تو اون زمینه رشد ویژه ای داشته باشن. مثلا تو نماز یا قرآن یا درس یا ویژگی های اخلاقی. میشه هم شرایط خطرناک پیش روی بچه هاشون رو به صورت مستدل و با سند براشون اثبات کرد و اینکه برنامه های مجموعه شما چطور به بچه هاشون کمک میکنه که از پیش خطرات آینده شون بر بیان.
#پرسش_پاسخ
#همراهی_اولیا
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
خطر انحراف در كارهاي فرهنگي
انحراف فرهنگي اظلم است؛مراقب باشید
استاد قرائتی:
در قرآن براي كارهاي اقتصادي، اگر منحرف شود يك «وَيل» داريم.
«وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفينَ» (مطففين/۱)
واي بر كمفروشها!
چون كم فروشي انحراف كار اقتصادي است.
به انحراف كارهاي اجتماعي يك «ويل» داريم. «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» (همزه/1) «هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» يعني واي بر كساني كه نيش ميزنند.
يك متلك به او ميگويد او را تحقير ميكند. در جامعه نيش ميزند طرف را خراب ميكند. اگر در جامعه كسي را خراب كني يك «ويل» داريم. اگر در اقتصاد منحرف شوي، يك «ويل» داريم.
اما اگر كار #فرهنگي انحراف پيدا كند اين ديگر خيلي انحراف دارد. سه تا «ويل» داريم.
آيهي 79 سورهي بقره است. در يك آيه سه مرتبه ميگويد: «ويلٌ» «ويلٌ» «ويلٌ».
«ويل» اول «فَوَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْديهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» (بقره/79)
«وَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ» واي به كساني كه يك چيزي مينويسند ميگويند: اين، قانون خدا است. يعني به دروغ يك چيزي را مينويسند ميگويند: اخلاق اسلامي اين است. اقتصاد اسلامي اين است. نميدانم سياست اسلامي اين است. مديريت اسلامي اين است. واي به كساني كه يك چيزي را روي سليقهي خودشان مينويسند اين را به خدا نسبت ميدهند. ديگر چه؟
ميگويد: «فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْديهِم» (بقره/79)
دوباره در همان آيه ميگويد: «فَوَيْلٌ لَهُمْ» اول ميگويد: «فَوَيْلٌ لِلَّذينَ» دوباره ميگويد: «فَوَيْلٌ لَهُمْ» مرتبه سوم ميگويد: «وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ» (بقره/79)
در يك آيه سه مرتبه «ويل» آمده است براي كساني كه انحراف فرهنگي دارند. به كسي كه قالي كسي را بدزدد، پول كسي را بدزدد، ظالم ميگويند. اما كسي كه فكر كسي را بدزدد ميگويند:
اظلم! «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى» (انعام/21) يعني انحرافات ديگر ظلم است.
#انحراف_فرهنگي اظلم است.
#حجةالاسلام_قرائتی
#انحراف_فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
هندسه گفتار با جوانان.pdf
48.1K
هندسه گفتار با جوانان
#فرهنگي
#جوانان
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدل کلی کار فرهنگی، تربیتی
حجت الاسلام والمسلمین #دسمی
#فرهنگي
#تربیتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
روضهای از جنس تشکیلات
👈تقریری مدیریتی از لعنهای زیارت عاشورا
همه نیروها بسیج شدند، همه منابع انسانی دست به دست هم دادند، هر کس یک گوشه کار را گرفت تا کاری زمین نماند...
یکی رفت پی تهیه شمشیر، یکی سپر، یکی نیزه، یکی تیر و کمان...کارها خوب تقسیم شده بود.
برای اینکه همه در این کار سهیم باشند خیلی دقت کردند، 30 هزار نفر با دقت چیده شدند، حتی عدهای برای اینکه نقشی داشته باشند و از دیگران عقب نیفتند گونه دیگری خدمت کردند: عدهای مسؤول تجهیز زین اسبها شدند، عدهای مسؤول بستن لجام بر دهنه اسبها شدند، حتی بر روی جزئیات هم دقت میکردند تا اشتباهی صورت نگیرد...
عجب صحنه رقابتی شده بود!
عدهای هم فقط آمده بودند که "آمده باشند"، چون اثر "سیاهی لشکر" را در جنگ روانی میدانستند، میدانستند "نفْس حضور" میتواند دلها را خالی کند و یا دل بچهها را بهتر بلرزاند.
فلذا همه شمر و سنان و خولی و عمر سعد نبودند، اما همه مشمول لعن قرار گرفتند؛ همه سنگ تمام گذاشتند تا حسین بهتر کشته شود...
لااله الا الله...
لعنت بر تمامشان
لعن الله امة اسرجت/ الجمت/ تنقبت/ تهیات/ شایعت/ بایعت/ تابعت/.../اللهم العنهم جمیعا
حاشیه: در اینجا سیاهی لشکر هم حساب است، پس خوشا به حال سیاهی لشکر امام، خوشا بر چایریز و کفش جفتکنهایش!
خوشا به حال زائرین #اربعینش!
کاش ما هم برای اماممان این قدر تشکیلاتی باشیم!
#تشکیلات_عاشورایی
#تشکیلاتی
#اربعین
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374600.pdf
417.5K
جزوه #تشکیلاتی
«جایگاه تشکل های فرهنگی جوانان در جنگ نرم»
#تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تشکیلات هیئت
#هیأت، بهترین محل برای تربیت ناب ترین احساسات دینی است..
مجلس دعا این کار را نمی کند که هیئت می کند..
#درد_دین در روضه ی امام حسین ایجاد می شود..
•••
تا چهار نفر در یک تشکل دینی مثلاً در یک #هیأت،کنار هم کار میکنند یکدفعهای شعبه میزنند و دو تا #هیأت دیگر درست میشود؛چون نمیتوانند با هم کار کنند..
البته تکثر #هیأتها خوب است،ولی عدم تحمل همدیگر خوب نیست، چون موجب میشود عناصر #تشکیلاتی برای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تربیت نشوند..
در حالی که #هیأت باید در درجۀ اول،خود اداره کنندگان هیأتها را رشد بدهد..
📝استادعلیرضاپناهیان
#تشکیلات
#هیئت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf