ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰تجربه شانزدهم
🔹عنوان تجربه🔹ورودے ڪاربر رایانه
🔶🔸شــرح تجــربه
✍جانور فربه شود از راه نوش
آدمی فربه شود از راه گوش
‹‹مراقب دیده ها و شنیده های خود باشید››
ویا
‹‹وin putهاو out putهای خود را ڪنترل ڪنید››
این مطالب در قالب یڪ طراحی اثرگذار و زیبا،صفحه اول ورودی ڪاربرهای رایانه یک حلقه تربیتی است ڪه مربی خلاق و "آپ تو دیت" گروه با بیان توجیه وتفسیرهای لازم و قول و قرارگرفتن از متربیان ،مبنی بر اینڪه حتما˝ تلاش ڪنند تا به پیام های آموزنده این جملات پایبند باشند آن را طراحی ڪرده است. دبیر پرورشی با انگیزه ای ڪه این تجربه را انجام داده بود،می گفت:این ڪار چون آمیخته با هنر می باشد وپیامی تلگرافی و مختصر و مفید دارد بسیار اثرگذار بوده و نوعی خود ڪنترلی اخلاقی را در اعضای گروه ایجاد ڪرده است.
🔷🔹هدف از اجراے تجـربه
ارتقاء سطح خود ڪنترلی اعضای گروه و زنده ڪردن مفهوم وجدان اخلاقی در افراد با هدف استفاده مطلوب از رایانه های شخصی در منزل
🔶🔸نڪته مرتبط تڪمیلے
بدون شڪ یڪی از دلایل استفاده نامطلوب و گاه مخـرب و غیر اخلاقی از ابزار ارتباطی نوین و دنیای رسانه روز،ضعف آگاهی و شناخت در متربیان است. بسیاری از اعضای گروه نمی دانند ڪه در روایات آمده است" نگاه آلوده تیری است از ناحیه شیطان" و یا اینڪه یڪ تصویر می تواند به اندازه هزار ڪلمه بر ذهن مخاطبان اثر سوء بگذارد و فڪر و ذهن آنان را به خود مشغول ڪند. براین اساس ،در این تجربه ،پیام رسانی اخلاقی به شیوه ای جدید و اثرگذار صورت پذیرفته است ڪه انجام موارد مشابه به آن ،به همه مربیان مسجدی توصیه می شود.
مواردی هم چون بیان انواع گناهان چشم، زبان،گوش،وسایر اعضاء و جوارح ،از طریق پیام های تلگرافی و ڪوتاه و به شیوه ها و شگردهای خلاقانه،ابتڪاری و جدید و در موقعیت های مناسب؛
پیام های پربار و اثر گذاری هم چون:
دیده را فایده آن است ڪه دلبر بیند
ور نبیند چه بود فایده بینایی را
ویا این دوبیتی زیبای "باباطاهر" ڪه می گوید:
ز دست دیده و دل هر دو فریاد
ڪه هرچه دیده بیند دل ڪند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد
زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
محبت افراطی در بین نوجوانان را جدی بگیریم
انتخاب دوست در دوران نوجوانی اهمیت خاصی دارد.
مسائل و دشواریهای ناشی از بلوغ از کمیت و کیفیتی برخوردار است که بسیاری از روانشناسان معتقدند:
خوشبختی یا بدبختی انسان تا اندازه زیادی در این دوران رقم میخورد! پنج نکته درباره نوجوانی و ارتباط آن با محبت افراطی:
۱. نوجوان و محبت
قبل از نوجوانی انسان صرفا مهرطلب است یعنی دوست دارد از طرف بزرگسال مورد مهر واقع بگیرد اما با شروع نوجوانی مهرورز هم میشود یعنی دوست دارد محبت بورزد.
۲. محبت حقیقی، عشق به خالق هستی
نیروی محبت یکی از مهمترین ظرفیتها و نیروهای خدادای انسان است که اگر در مسیر صحیح استفاده شود سنگهای سخت را در هم میشکند و قلههای مرتفع را زیر پا میگذارد. مسیر اصلی این محبت، عشق به خالق هستی و عشق به هر چیزی است که در مسیر محبت به خدا است.
۳. خطر محبت افراطی
گاهی یک نوجوان نسبت به دوستش و یا حتی نسبت به مربیاش چنان محبتی پیدا میکند که به او وابسته شده و کاملا تسلیم او میشود که گاهی قادر به ترک آن نخواهد بود؛ اینگونه وابستگیها به نوجوان آسیب روحی و روانی خواهد زد.
۴. تفاوت محبت افراطی با دوستیهای معمولی
در محبتهای افراطی برخلاف رفاقتهای معمولی هیجانِ مثبتِ دوستیها وجود ندارد بلکه اضطراب و حسادت در آن موج میزند و نوجوان دائما نگران و رنجور است.
۵. محبتهای افراطی و اختلال روانی
الف ـ گاهی محبت افراطی گرچه باعث درگیری ذهنی شخص میشود و دائما در عالم خیال با محبوب خود سیر میکند اما این مسئله مانع تعطیلی امور زندگی شخص نمیشود و یا فقط در زمان محدودی او را از کارهای روزمره بازمیدارد.
ب ـ اما در یک سطح عمیقتر، بهقدری نوجوان درگیر این دوستی میشود که علاوه بر اشتغال ذهنی و زندگی خیالی با محبوب، برای مدت زیادی، از امور روزمره خود میماند که برخی روانشناسان محبت افراطی را در این مرحله یک اختلال روانی میدانند
#ابزار_تربیت
#محبت
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب:
اصول دین نوجوانان
یکی از دغدغه های مربی های مسجدی نبود یا کمبود محتوای مناسب جهت کلاس های اعتقادی ، احکام و ... است
کتاب های موجود غالبا کتب سنگینی هستند و بر فرض اینکه مربی بتواند با توضیحات خودشون مطالب رو تبیین کند حجم کتاب ها اینقدر زیاد است که در یک دوره زمانی مختصر نمیتواند یک دوره اصول دین رو برای بچه ها بیان کند.
کتاب "اصول دین نوجوانان" کتابی است که با متن روان و به صورت مختصر در ۶۴ صفحه به صورت تصویری تهیه و تنظیم شده تا این محتوا به صورت مناسب به دست مربیان و متربیان عزیز برسد.
نویسنده: علی شعیبی
انتشارات: وثوق
شماره نویسنده: 09381812229
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یک تربیت خوب
حضرت علامه طباطبایی درباره شرط یک تربیت خوب فرمودند:
«تربیتی دارای اثر صالح است که مربّیِ آن، دارای ایمان به آن چه که به متعلّم می آموزد باشد.
علاوه بر این، عَملش با عِلمش مطابقت کند و اما کسی که اصلاً به گفته های خود ایمان ندارد و یا بر طبق آن عمل نمی کند، امید خیری از تربیتش [نسبت به دیگران] نباید داشت.»
«حکمت زلال»- ص ۱۷۷
#مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ابزار و روش صحيح كار فرهنگي كدامند؟
جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است. در مقابل ابزار ضد فرهنگی ابزار فرهنگی لازم است.
در کار فرهنگیِ مطلوب، همواره باید دو امر مهم «ابزارگزینی» و «رو ش شناسی » را دقیقا بر اساس دستورهای دینی و ملاکهای اسلامی انجام داد؛ زیرا دراصل، رسالت تشکیلاتی تشکلهای فرهنگی که همان تعلیم و تربیت انسانهای صالح است، ایجاب می کند که در این راه فقط از ابزار و رو شهای مناسب استفاده کند و نباید و نمی تواند با استفاده از هر ابزار و روشی انسان صالح تربیت کند.
برای انجا م دادن کار فرهنگی لازم است به این مهم توجه کرد که در این راه، هرگز نباید فرصت انتخاب ابزار مناسب برای تربیت افراد را از مسؤولان تشکلها سلب کرد؛ زیرا این به منز له ی نادیده گرفتن روحیه ی نوآوری، ابداع، تنوع طلبی و استقلال فکری آنهاست، همچنین مانع رشد و ترقی آنان به عنوان مهره های کلیدی و اثرگذار در کار فرهنگی و تربیتی برای اداره ی آینده ی جامعه خواهد شد. پس باید ابزارهای مختلفی که منطبق با منش اسلامی است اعم از ابزارهای هنری، ورزشی، علمی و… بکار گرفت تا سلایق مختلف گردهم آیند.
متأسفانه امروزه اکثر مسئولین فرهنگی، در گرداب بی ابزاری و بی روشی گرفتار شده اند؛ به گونه ای که اکثرا همواره دو سؤال اساسی را فرا رویِ خود دارند:
– چه کاری باید بکنیم؟
– چگونه باید این کار را انجام دهیم؟
برای انجام کار فرهنگی باید ایده های مختلف را بکار برد و از مناسبترین ابزارها و بیشترین توان با امکانات موجود بهترین بهره را برد. البته نباید از این نکته هم غافل بود که اگر برای کار فرهنگی، ابزاری در دسترس نبود، باید آن را تولید کنیم.
برخی ابزار پیشنهادی براي انجام كار فرهنگي در تشكّلها عبارتند از:
1) ابزار مناسكي و عبادي؛ اينگونه ابزار در واقع هم وسيله تربيت افراد به شمار ميآيند و هم در مسير دستيابي به كمال مطلوب، به نوعي خود هدف كار فرهنگي محسوب ميشوند. ابزاري از قبيل اعمال و مراسم شبستاني مسجد، نماز جماعت، دارالقرآن، مناجات، دعا، جلسات عزاداري، هيأتهاي مذهبي و امثال آن.
2) ابزار فرهنگي، هنري (تئاتر، سرود، تواشيح، خوشنويسي و …)
3) ابزار تفريحي، ورزشي (اردو، كوهنوري، فوتبال، استخر و…)
4) ابزار عاطفيـ انگيزشي (تنبيه و تشويق، برقراري روابط دوستانه نزديك، صميميت و …)
5) ابزار معرفتي (سخنراني، كتابخواني، جلسات پرسش و پاسخ و … )
6) ابزار پرورشي (ديدار با الگوهاي برتر، بازديد از مزار شهدا و بزرگان ديني و …)
به یاد داشته باشید در کار فرهنگی هدف بیشتر معطوف به نیروی انسانی است نه کار، چه بسا برنامه ای به طور پیش بینی شده به سرانجام نرسد اما هدف اصلی تر که تربیت نیروی انسانی است تامین شود و حتی بالعکس آن شاید مضر هم باشد یعنی تامین اهداف برنامه به قیمت له شدن نیروی انسانی می تواند آسییب های جدی وارد کند.
#کار_فرهنگی
#ابزار_تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
به سراغ باید رفت…
هر چقدر که چشم و گوش مخاطب زیر بمباران زبان شما قرار گیرد و با هر قالبی از یک همایش تا یک نشریه وی را خطاب قرار دهید، باز هم مخاطب دوست دارد که دنبال کسی بگردد که بیش از "زبان"، "گوش" باشد. دنبال کسی می گردد که حرفهایش را بشنود و در مورد خواسته هایش با وی بحث نماید.
سنگینی عمده ای که یک #مسئول_فرهنگی باید روی دوش خود احساس نماید، همینجاست. باید گوش شد و شنید تا مخاطب را به حرف آورد و تخلیه کرد. کسی که تخلیه شده باشد مانند فرد گرسنه ای است که غذا می خواهد. حال اگر توی دغدغه مند فرهنگی حرفت را به این فرد گرسنه و تشنه ی حرف جدید تر و بهتر ارائه دهی، قطعا بهتر و بیشتر می پذیرد.
اما برای این به سراغ رفتن یک آمادگی لازم است؛ و آن آمادگی برای سخن گفتن و حرف زدن است
اینبار،زبان ما باید انحصارا در زبان تن خلاصه شود و از دهانمان به گوش مخاطب برد. بنابراین مقدمه به سراغ رفتن، آمادگی برای سخنوری و صحبت کردن است.
مسئول فرهنگی ای که خود توان سخن گویی و سخن وری نداشته باشد احتمال زیاد در مواجهه با کف مجموعه کُمیتش لنگ خواهد زد. به همین دلیل مسئول فرهنگی خود و کسانی که در مجموعه به کار فرهنگی مشغول هستند را باید روزانه و حتی ساعت به ساعت تغذیه فرهنگی نماید.
#تغذیه_فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
"ابتکار عمل در برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد فرهنگی"
مؤلفان: محمدعلی زهرهای،علیاکبر رضایی
ناشر: یادآوران
موضوع این کتاب، مباحثی دربارة برنامهریزی استراتژیک در مدیریت فرهنگی و سیاستهای مدیریت فرهنگی است. کتاب حاضر با هدف آموزش کاربردی مدیران فرهنگی در امر مدیریت و برنامهریزی فرهنگی و ارزیابی سازمانهای فرهنگی تدوین شده است. نویسندگان تلاش کردهاند تا ابتدا اصول برنامهریزی و فنون آن را مرور کنند و در ادامه با بیان تاریخچة برنامهریزی در ایران، ذهن خواننده را جهت ورود به مباحث فرهنگی آماده نماید. سپس تعاریفی از فرهنگ و نظریات مرتبط با آن را ذکر کرده و در ادامة فصل انواع فرهنگ، چگونگی پیدایش آن و تأخّر فرهنگی را اشاره کردهاند
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
محتوای ویژه نهم دی، روز بصیرت
eitaa.com/morabi_masjed/3079
eitaa.com/morabi_masjed/3080
eitaa.com/morabi_masjed/3081
eitaa.com/morabi_masjed/3082
eitaa.com/morabi_masjed/3083
سرودهای نهم دی، روز بصیرت
https://eitaa.com/soruod/1414
https://eitaa.com/soruod/1422
https://eitaa.com/soruod/1429
تنبلی تشکیلاتی
📌گاهی انسانها کلاههای بزرگی بر سر خود میگذارند! اکثر کسانی که وارد کار تشکیلاتی میشوند با خلوص نیت و از سر احساس تکلیف وارد این وادی میشوند اما همیشه ممکن است که انسانها در اثر غفلت اشتباه کنند.
یکی از اشتباهاتی که ممکن است گریبان گیر افراد تشکیلاتی شود، تنبلی تشکیلاتی است.
عمده افراد تشکیلاتی، سایر مؤمنینی که وارد تشکیلات نشدهاند را افرادی تنبل و تنپرور میپندارند. افرادی که حاضر نیستند برای اعتلای اسلام و انقلاب کمی هزینه بدهند و کمی سختی بکشند!
همه دانشجویانی که همزمان با درس خواندن، سراغ کار تشکیلاتی میروند، بر این باورند که اگر انسانی در کنار درس خواندن، به فکر کارتشکیلاتی و حل کردن درد و مشکلات مردم و کشور باشد و همزمان به جنبه های دیگر زندگی خود، من جمله تشکیل خانواده و کسب درآمد و... بیاندیشد، آنگاه میتواند امیدوار باشد که عاقبتی مشابه احمدی روشن داشته باشد. آنگاه است که فولاد آب دیده میشود.
✅اما یک نکته ظریف وجود دارد که عمدتاً افراد تشکیلاتی از آن غافلند:
تنبلی فقط مخصوص افراد خارج از تشکیلات نیست! بلکه عده ای از سر تنبلی، کارتشکیلاتی انجام میدهند!
گاهی جلسه برگزار کردن و کار تشکیلاتی کردن و کار فرهنگی کردن و... بهانهایست برای فرار از وظایفی که سخت تر به نظر میرسند! مثلاً فردی از درس خواندن زیاد، خسته است و برای فرار از سختی آن، به تشکیلات پناه میبرد (که برایش لذت بخش است!) و گمان میکند که از سر وظیفه، پای در این میدان نهاده است.
نمونه دیگر از این رفتار، میتواند فردی باشد که کار کردن و پول درآوردن را لذت بخش و دوست داشتنی نمیداند و برای فرار از سختی آن، به تشکیلات پناه میبرد!
و یا دختر خانمی برای فرار از شوهر کردن و خانه داری(که برای نفس او سختی زیادی دارد!) به کار تشکیلاتی پناه میبرد و...
گاهی اوقات نفس انسان چنان زیرکانه عمل میکند که حتی خود فرد هم متوجه اشتباه خود نمیشود!
ما موظف به انجام دادن تمام وظایفمان در حد قابل قبول و به موقع هستیم و غفلت از یک وظیفه، به بهانه وظیفه ای دیگر، اشتباهی ست بزرگ!
⛔️همیشه خود را محاسبه کنیم تا مبادا در حیلههای شیطان گرفتار شده باشیم.
#تشکیلات
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
amozeshe-tashkilat-arab-asadi.pdf
1.86M
آموزش تشکیلات اسلامی
#جزوه پیش رو، خلاصه ای از مباحث مطروحه در هفت جلسه ی «آموزش تشکیلات اسلامی» است که توسط «استاد دکتر عرب اسدی» با رویکرد ویژه جبهه سازی ارائه شده است.
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟
قسمت۱
امام سید روحالله خمینی "رحمهالله":
فقدان تشکیلات بزرگ اسلامی یا به تعبیری، فقدان جبههی متشکّل امّت اسلامی خلا عظیمی است که ظرفیتهای جهان اسلام را هدر میدهد و به اقتدار و عزّت آن خدشه وارد میکند.
#تشکیلات_کارآمد
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
نکات تشکیلاتی
محبت و نزدیکی قلوب در تشکیلات را جدی بگیریم.
#بچه_تشکیلاتی_ها نه تنها وظیفه دارند با بدنه ی دانشجویی ارتباط بگیرند و آنها را با اخلاق خوبشان جذب کنند ، بلکه باید بین خودشان هم مهربانی را حاکم کنتد.
🔻جلسات هفتگی منظم تشکل ، راهی برای این انس و الفت است.
یا اینکه بچه های تشکل تصمیم بگیرند هر هفته یا دو هفته یکبار به کوه و دشت بروند و علاوه بر تفریح ، جلساتشان را در طبیعت برگزار کنند...
👈 اینها راهکارهایی هستند برای محکم شدن پایه های یک تشکیلات اسلامی...
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
آسیب شناسی فعالیتهای گروهی
1⃣ عدم وجود مجالس وعظ و اخلاق:
یکی از علل به وجود آمدن حالت غفلت این است که شرایط موعظه و تذکر برای فرد فراهم نباشد بخصوص کسانی که مقام ارشاد و موعظه دیگرانند بیشتر در معرض خطرند.
سرگروهی را در نظر بگیرید که در هفته حداقل سه نوبت برای اعضای گروهش از فضایل و کمالات انسانی سخن می گوید، برای او این خطر وجود دارد که خیال کند خودش دارای این صفات خوب هست؛ در واقع تکرار این گفته ها باعث می شود سرگروه خود را بی نیاز از شنیدن این مباحث بداند.
عارف برجسته ملااحمد نراقی (ره) در کتاب شریف معراج السعاده می نویسد: «بعضی از اینها (واعظان) از احوال نفس و صفات آن، و از خوف و رجا و توکل و رضا و صبر و شکر و غیره سخن می گویند و چنان می پندارند که با گفتن اینها و خواندن خلق به اینها، خود نیز به آنها متصف می گردند و حال آنکه در آن صفات از پائین ترین مراتب اخلاقی ترقی ننموده اند»
البته همه انسانها نیاز به تذکر و موعظه دارند نه فقط سرگروه و کسانی که مقام ارشاد دیگرانند.
اما هر چه مسئولیت انسان بیشتر شود، بیشتر در معرض خطر غفلت قرار دارد.
2⃣ توجه افراطی به اعضای گروه:
سرگروه وقتی بیش از اندازه با اعضای گروه خود ارتباط داشته باشد، فکر و ذهنش درگیر مسائل فعالیت های گروه و اعضای آن خواهد شد، بنابراین وقتی می خواهد درس بخواند، بیشتر به فکر درس آنهاست تا درس خودش؛ وقتی می خواهد دعا کند بیشتر برای هدایت آنها دعا می کند تا برای عاقبت به خیری خودش؛ وقتی می خواهد برنامه ریزی کند، یاد مشکل خانوادگی یکی از اعضا می افتد و مسأله خود را فراموش می کند.
این شرایط باعث می شود سرگروه کمتر در مسائل خودش متمرکز باشد و دچار غفلت می گردد.
3⃣ افزایش حجم فعالیت ها:
گاهی اوقات سرگروه به بهانه اینکه برنامه های گروه، روی زمین می ماند، از توجه به امور تحصیلی و معنوی و اجتماعی خویش باز می ماند.
بهترین و بیشترین وقت خود را صرف برنامه های گروه می کند. حتی برخی از سرگروه ها پای خود را از حدود کار گروهی فراتر گذاشته اند و به سایر بخش ها و واحدهای مسجد و پایگاه و مجموعه نیز کمک می کنند. البته لازم به ذکر است اصل این که کسی بخواهد به سایر بخش ها و واحدها کمک کند، بسیار خوب و پسندیده است؛ اما این در صورتی است که وی از سایر برنامه های تربیتی گروهی و فردی خود باز نماند. به تعبیر دیگری محدوده ی فعالیت و وقت گذاری خود را با در نظر گرفتن همه ی شرایط مدیریت و برنامه ریزی کرده و خود را شریک هر کاری نکند.
#آسیب_شناسی
#مبانی_کار_تربیتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_764795416125374603.pdf
383K
#جزوه انگیزه سازی انقلابی
انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتار تا رسیدن به هدف میشود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با رشد تربیتی افراد دارد.
#انگیزه_سازی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فصل امتحانات
به مناسبت شروع شدن فصل امتحانات
چند بروشور در رابطه با کاهش استرس و تمرکز و مدیریت زمان و... تقدیم دوستان میشود تا در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار دهید.