آسیب شناسی فعالیتهای گروهی
1⃣ عدم وجود مجالس وعظ و اخلاق:
یکی از علل به وجود آمدن حالت غفلت این است که شرایط موعظه و تذکر برای فرد فراهم نباشد بخصوص کسانی که مقام ارشاد و موعظه دیگرانند بیشتر در معرض خطرند.
سرگروهی را در نظر بگیرید که در هفته حداقل سه نوبت برای اعضای گروهش از فضایل و کمالات انسانی سخن می گوید، برای او این خطر وجود دارد که خیال کند خودش دارای این صفات خوب هست؛ در واقع تکرار این گفته ها باعث می شود سرگروه خود را بی نیاز از شنیدن این مباحث بداند.
عارف برجسته ملااحمد نراقی (ره) در کتاب شریف معراج السعاده می نویسد: «بعضی از اینها (واعظان) از احوال نفس و صفات آن، و از خوف و رجا و توکل و رضا و صبر و شکر و غیره سخن می گویند و چنان می پندارند که با گفتن اینها و خواندن خلق به اینها، خود نیز به آنها متصف می گردند و حال آنکه در آن صفات از پائین ترین مراتب اخلاقی ترقی ننموده اند»
البته همه انسانها نیاز به تذکر و موعظه دارند نه فقط سرگروه و کسانی که مقام ارشاد دیگرانند.
اما هر چه مسئولیت انسان بیشتر شود، بیشتر در معرض خطر غفلت قرار دارد.
2⃣ توجه افراطی به اعضای گروه:
سرگروه وقتی بیش از اندازه با اعضای گروه خود ارتباط داشته باشد، فکر و ذهنش درگیر مسائل فعالیت های گروه و اعضای آن خواهد شد، بنابراین وقتی می خواهد درس بخواند، بیشتر به فکر درس آنهاست تا درس خودش؛ وقتی می خواهد دعا کند بیشتر برای هدایت آنها دعا می کند تا برای عاقبت به خیری خودش؛ وقتی می خواهد برنامه ریزی کند، یاد مشکل خانوادگی یکی از اعضا می افتد و مسأله خود را فراموش می کند.
این شرایط باعث می شود سرگروه کمتر در مسائل خودش متمرکز باشد و دچار غفلت می گردد.
3⃣ افزایش حجم فعالیت ها:
گاهی اوقات سرگروه به بهانه اینکه برنامه های گروه، روی زمین می ماند، از توجه به امور تحصیلی و معنوی و اجتماعی خویش باز می ماند.
بهترین و بیشترین وقت خود را صرف برنامه های گروه می کند. حتی برخی از سرگروه ها پای خود را از حدود کار گروهی فراتر گذاشته اند و به سایر بخش ها و واحدهای مسجد و پایگاه و مجموعه نیز کمک می کنند. البته لازم به ذکر است اصل این که کسی بخواهد به سایر بخش ها و واحدها کمک کند، بسیار خوب و پسندیده است؛ اما این در صورتی است که وی از سایر برنامه های تربیتی گروهی و فردی خود باز نماند. به تعبیر دیگری محدوده ی فعالیت و وقت گذاری خود را با در نظر گرفتن همه ی شرایط مدیریت و برنامه ریزی کرده و خود را شریک هر کاری نکند.
#آسیب_شناسی
#مبانی_کار_تربیتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_764795416125374603.pdf
383K
#جزوه انگیزه سازی انقلابی
انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتار تا رسیدن به هدف میشود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با رشد تربیتی افراد دارد.
#انگیزه_سازی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فصل امتحانات
به مناسبت شروع شدن فصل امتحانات
چند بروشور در رابطه با کاهش استرس و تمرکز و مدیریت زمان و... تقدیم دوستان میشود تا در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار دهید.
4_485233460798030082.pdf
264.4K
بروشور اضطراب امتحان
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_485233460798030083.pdf
93.2K
بروشور تقویت حافظه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_485233460798030084.pdf
106.5K
بروشور تمرکز حواس
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_485233460798030087.pdf
85.3K
بروشور روشهای صحیح مطالعه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_485233460798030088.pdf
89.7K
بروشور روشهای صحیح مطالعه۲
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_485233460798030089.pdf
526.4K
بروشور مدیریت زمان
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
شرایط موفقیت روشهای فرهنگی در عصر حاضر
نیروی فرهنگی، باید دارای شرایطی باشد که مهم ترین آنها عبارت است از:
1. باید مکتب و ماهیت پیامی را که میخواهد به دیگران برساند، بشناسد. به عبارت دیگر، اسلام را به عنوان نظام و مجموعهای هماهنگ و مرتبط با یکدیگر بشناسد به گونهای که بتواند اجزای اهم و مهم آن را تشخیص دهد.
2. وسایل و ابزار تبلیغ را بشناسد و بداند که چه ابزاری را مورد استفاده قرار دهد و چه چیز را مورد استفاده قرار ندهد، و در به کار بردن آن وسایل، مهارت داشته باشد.(1)
3. اهل فصیحت باشد یعنی، خلوص کامل داشته و در گفتار خود، هیچ هدفی جز رساندن پیام که خیر آن طرف است نداشته باشد..(2)
4. از تواضع و فروتنی برخوردار باشد. کسی که میخواهد پیام خدا را به مردم برساند، باید در مقابل مردم، در نهایت تواضع و فروتنی باشد. خود را تافتهای جدا بافته از اجتماع نبیند و مردم را به دیده تحقیر ننگرد.(3)
5. مبلّغ پیام الهی باید شجاع و با شهامت باشد. قرآن در این باره میفرماید: ( الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللّه؛ آنان که پیامهای الهی را به مردم میرسانند و از خدای خودشان میترسند و از احدی غیر خدا بیم ندارند)(4)
6. پیام رسان باید صبور و با استقامت باشد. قرآن در آیات بسیاری(5) پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) را به صبر و استقامت فرا میخواند. از جمله میفرماید: ( فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تَکُنْ کَصاحِبِ الْحُوتِ؛ در برابر حکم الهی صابرباش و مانند همراه ماهی [یونس (علیه السلام) که صبر از کف داد] مباش)(6)
امیر مؤمنان علی (علیه السلام) میفرمایند: (آدم صبور و پرحوصله، پیروزی را از دست نخواهد داد، هر چند مدت درازی برای رسیدن به آن طول بکشد).(7)
7. پیامرسان باید خود قبل از دیگران به دستورات الهی عمل کند. امام علی (علیه السلام) میفرمایند: (من نصب نفسه للناس إماما فلیبدأ بتعلیم نفسِه قبلَ تعلیم غیره؛ هر کس که خود را پیشوای مردم سازد، باید پیش از دیگران، خود را تعلیم دهد).(8)
فرق اساسی میان مکتب انبیا با سایر مکاتب، در این است که آنان قبل از که از دیگران تقاضای عمل بکنند، خودشان عمل میکردند و لذا پیام ایشان تا اعماق روح بشر نفوذ میکرد. قلب و احساسات بشر را در تصرّف خویش در میآورد.(9)
پینوشت:
(1)علامه شهید مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1
(2) همان، ص 242.
(3) همان، ص 642.
(4) احزاب ، آیه 93
(5) احقاف، آیه 35 هود، آیه 211
(6) قلم، آیة 84
(7) نهجالبلاغه، کلمات قصار، شمارة 351
(8) همان، ص 37
(9) علامه شهید مرتضی مطهری، حکمتها و اندرزها، ص 422
#روشهای_فرهنگی
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب
کتاب "خودسازی و جامعه سازی" از سری تولیدات مهارت و توانایی، خودسازی از منظر اسلام و جوانان و اسلام میباشد که نویسنده آن استاد بزرگوار و صاحب نظر در امور تربیتی ، حجة الاسلام عالم زاده نوری است و توسط موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
در بخشی از این کتاب«جامعهسازی» را به معنای «فعالیت فرهنگی» به کار برده که مراد از فعالیت فرهنگی، هرکاری است که با استفاده از نیروی موجود و تواناییهای بالفعل فرد، با هدف رشد دیگران و ارائه ی خدمات فرهنگی صورت می گیرد که در آن، انسان از ظرفیتهای خودش به نفع دیگران استفاده کرده و به آنان نوعی خدمترسانی فرهنگی میکند.
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مجاهد باشید تا شهید شوید!
بسیاری از ما خوب می دانیم که در عصر کنونی ، جهاد فرهنگی کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است شاید سخت تر از جهاد نظامی.
اما این را هم خوب میدانیم که در حال جنگ هستیم ، جنگی که دیگر در ان خبری از فشنگ نیست ، در جنگی هستیم که اگر بخواهند کسی را از سر راه بردارند، او را نا امید میکنند، جنگی که دیگر دشمن مقابلت نیست...
نا امیدی در لحظه ی کنونی یک تاکتیک جنگی است، تاکتیکی که دشمن آن را به خوبی اجرا میکند، به نظر من جریان نفوذ نیز از همین جا تاثیر میگیرد.
قصه ی #نفوذ مختص سیاست یا دولت نیست ، نفوذ در همه جا رخ میدهد.
و به نظر من الان نفوذ در مساجد بیشتر از سیاست اتفاق می افتد.
مثال میزنم که شاید خیلی از فعالان مسجدی با آن مواجه بوده اند.
عده ای جوان که احساس و دغدغه ی کار فرهنگی داشتند در #مسجد دور هم جمع شدند و مجموعه ای تشکیل دادند و شروع به فعالیت کردند.
مدتی بعد از سوی هیئت امنای مسجد اذیت شدند و هیئت امنا آن هارا نه تنها همراهی نمیکرد ، بلکه در مقابل آن ها ایستادگی میکرد.
جوانان که دیگر به جوش آمده بودند تصمیم به .....
ادامه ی داستان بالا ، با تصورات و تفکرات دینی شما کامل میشود.
اگر #مجاهد باشید تصمیم به جهاد گرفته و در هر صورتی از کار فرهنگی خود دست بر نمیدارید چرا که جنگ را احساس کردید و نمیتوانید یک جا بنشینید ، چرا که که فرمانده کل قوا ، شمارا افسر جنگ نرم خوانده و روی شما حساب باز کرده ، اما روی دیگر داستان اینگونه به پایان میرسد که جمع شما از هم متلاشی شده و دیگر تصمیم میگیرید کار فرهنگی نکنید...
شما از کدام دسته اید؟!
هر چه ریشه ی تفکراتی خویش را در تالیفات رشد داده باشید ، در مقابل هجمه ی دشمن واکنشی سخت نشان خواهید داد.
به یاد داشته باشید شما یک مجاهد هستید.
مجاهد وقت کم می آورد ولی خسته نمیشود.
بسیاری تصور میکنند در کار فرهنگی باید حلوا خیرات کرد یا ....
آن ها درک نکرده اند که در حال مبارزه هستند ، در حال جهاد هستند.
اگر کسی کمی احساس وظیفه کرد مطمئن باشد دیگر برای خوابش هم برنامه دارد.
اگر کسی #دغدغه داشت و مسیر حرکتش با اهل بیت هم مسیر بود ، دیگر به زخم زبان های مردم اهمیت نمیدهد. اگر به او فحش دهند ، نا سزا بگوید برایش مهم نیست.
برایش رضایت خدا مهم است و لا غیر...
و این میشود همان چیزی که موجب رضایت خداست....
از حرکت خود نا امید نشوید ، در مقابل سختی ها ایستادگی کنید و وحدت جمعیِ به وجود آورید و آن را حفظ کنید. خود را در میدان جنگ ببینید و جهاد کنید ...
آن وقت اگر روزی روزگاری ، بر گذشته ی خویش نگاه کردید ، از خود احساس رضایت خواهید کرد نه شرمساری...
شهید چمران:
ما هنوز شهادتی بی درد می طلبیم
غافل که شهادت را جز به اهل درد نمی دهند...
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَکُمْ
و شما را می آزماییم تا مجاهدان و صابرانتان را بشناسیم و حدیثتان را آشکار کنیم...
سوره ی محمد،آیه ۳۱
✍مصطفی کریمی
#یادداشت
#جهاد_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
درآمدزایی در تشکل های فرهنگی
برای رسیدن به اهداف فرهنگی باید ابزار داشته باشیم :
➕گروه اول ، ابزارهایی هستند که خود ابزارند ، بدون اینکه کارکرد فرهنگی داشته باشند.
➕دومین گروه از ابزارهایی هستند که در نهایت به هدف فرهنگی تبدیل می شوند.
➕گروه سوم ابزارهایی هستند که خود ابزار فرهنگی و نهایی هستند.
@morabi_masjed
برای رسیدن به هریک از این سه ابزار فرهنگی به زیر مجموعه ای به نام پول احتیاج داریم ، اما برای هزینه کردن در کار فرهنگی نباید برای هرکسی که کار فرهنگی کردیم پول دریافت کنیم بلکه باید در جای دیگری غیر از این تشکیلات سرمایه ای بدست آوریم و آن را در کار فرهنگی صرف کنیم.
درآمدزایی در تشکل می تواند هم هدف باشد هم وسیله
اگر درآمد زایی در کار فرهنگی با اصول فرهنگی، اقتصادی، اسلامی باشد، این درآمدزایی هدف هم می تواند داشته باشد.
مسیر تبدیل وسیله فرهنگی به هدف فرهنگی از تولید تا توزیع یک محصول دست خودش باشد و درآمدزایی استمرار داشته باشد.
✅درآمدزایی در تشکل می تواند هم #هدف باشد هم #وسیله.
🔵روش های درآمدزایی:
۱- ایجاد و اخذ مجوزهای اداری برای یک کار درآمدزا( مثل مجوز نشر کتاب)
۲- ایجاد ساختار در کانون یا تشکل( مثل تبدیل محتویات یک سی دی به کتاب)
🔵ضرورت های درآمدزایی :
۱- به ساختار این مجوزها برسیم.
۲ـ زیر بنایی بودن کار یعنی درآمدزایی مستمر باشد.
۳ـ هم نوا و هم خوان با تشکل باشد.
〰〰〰〰〰〰
#تشکیلات
#درآمدزایی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
EmamMoosa1 .pdf
2.23M
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی
#جزوه دین تشکیلاتی۱
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی بزرگانی چون: امام خمینی (ره)، امام خامنه ای (مدظله العالی)، امام موسی صدر، شهید بهشتی و….
«دین تشکیلاتی۱» صحبتی زیبا و تشکیلاتی از امام موسی صدر است که تحت عنوان «ضرورت کار تشکیلاتی در جامعه دینی» آماده دریافت است.
#دین_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز آغاز چهارمین سال شکل گیری مربی محور در بستر پیام رسانهای موبایلی است.
همچنان با قدرت در خدمت شماییم با تیمی که هر روز کامل تر و پخته تر و دغدغه مندتر می شود.
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#سروش
http://sapp.ir/morabi_masjed
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
التماس دعا
کنترل مربی بر گروه تربیتی
#پرسش:
در حلقه دانش آموزان اول دبیرستانی؛ متربیان درحلقه آرام و قرار ندارند، فرصت بیان مطالب به سرگروه را نمی دهند و با خنده، شوخی و صحبت ، تمرکز سرگروه را به هم میزنند، چگونه می توان با آنها ارتباط برقرار کرده و امر و نهی نمود؟
پاسخ:
برای رسیدن به یک روش صحیح ارتباط با نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات کافی دربارة دورة نوجوانی داشته باشید و از نیازها و آرزوهای این دوره آگاه باشید. نوجوانی غالباً به عنوان دورة میان کودکی و بزرگسالی تعریف میشود و به آن دوره انتقال میگویند. یعنی عبور از مرحلهای از رشد به مرحله دیگر، و همانگونه که تغییرات بدنی آرام پیش میرود، نگرشها و رفتارها نیز تغییر مییابد. بعضی از نگرشها که در کودکی اهمیت داشت در این دوره کمتر اهمیت دارد و نوجوان سعی دارد خود را مانند بزرگتر جلوه دهد. اما دراین میان هنوز شور و نشاط کودکی و جنب و جوش بچگی وجود دارد ، و نوجوان آماده بروز عکس العملهای هیجانی و عاطفی است. در این دوره حساسیتها و زودرنجیها بیشتر دیده میشود. خیال پردازی از دیگر ویژگیهای این دوره است و نوجوان احساس میکند واقعیتهای دنیای خارج در عالم خیال قابل دسترسی است. او در دوران بلوغ به مسائلی که آن سوی طبیعت وجود دارد، توجه میکند ومیخواهد پشت پرده را ببیند. از دنیای مادیات بگذرد و جهان آخرت، ایده آلهای اخلاقی ومسائل غیرطبیعی را بشناسد. با این خصوصیاتی که عرض شد، مقداری از پاسخ را میتوانید دریافت کنید. اما به طور خلاصه نکاتی را در مورد سؤال با توجه به مقدمه ، عرض میکنیم:
۱. جنب و جوش و نشاط ، از ویژگیهای نوجوانی است که باید با ملاحظه به آن، نوجوان را در مسیر تربیت و پرورش کرامات اخلاقی قرار داد ، و اگر دیدید فردی در این دوران گوشهگیر و ساکت است، بدانید که حتماً مشکلی دارد و باید به دنبال عوامل و حل مشکل آن برآمد.
۲. برای انتقال مفاهیم اخلاقی و بیان نصایح، از سخنان جذاب و روان و قابل فهم استفاده کنید. شور و نشاط شما برای سخن گفتن و بیان داستانها و حکایتها باید به قدری باشد که نوجوان را به شنیدن آن تحریک کند.
۳. برگزاری برنامههای جذاب و پرتحرک ، مانند: ورزش و اردوهای رزمی و . . . نیروها و هیجانات نهفته در وجود آنها را تخلیه میکند.
۴. صبر و حوصله در مقابل سؤالات و صحبتهای بی جای آنها ، شاه کلید ارتباط شما با نوجوانان است. البته در کنار آن باید دقت کنید که رشته کلام از دست شما خارج نشود. اگر کسی سخنی در بین صحبتهای شماگفت ، بحث را با توجه به کلام او ادامه دهید. مثلاً بگویید: «آقای محمدی ، این نکته مهمی است که اشاره کردید، اما همه ما باید توجه داشته باشیم که . . . . » و بحث خود را دنبال کنید.
۵. با زیاد صحبت کردن و بیان موضوعات خشک مخاطب را خسته نکنید . مقدمه را کوتاه کنید و بحث را مطرح کرده و سپس نتیجه بگیرید.
ونکته آخر: مطالعه و آمادگی قبلی و تقویت ارتباط صمیمی سرگروه با متربیان، میتواند در حل مشکل کارساز باشد.
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی تازه ترین تولید خود به نام «فرماندهی تربیتی؛ پاسخ به پرسشهای فرماندهان پیرامون فعالیتهای تربیتی بسیج» را روانه بازار کرد. این کتاب در قطع رقعی و در ۶۸ صفحه تهیه و تنظیم شده است. قیمت نسخه مکتوب این کتاب ۵۵۰۰ تومان است. برای تهیه این کتاب میتوانید با معاونت پژوهش و نشر تماس بگیرید.
شماره تماس: ۷۶۷۰۲۴۴۵-۰۲۱
#معرفی_کتاب
#فرماندهی_تربیتی
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf