eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani ادمین تبادل و تبلیغ @aghiigh313
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام نظافت.pdf
146.8K
جزوه "ضرورت کار تشکیلاتی" حجة الاسلام نظافت مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیشرفت مجموعه ها در گروی اهداف هستند. اگر دقیق تر نگاه کنیم به مجموعه ها و مراکز فرهنگی که کار تشکیلاتی می کنند و الان در روند پیشبرد اهدافشان موفق هستند ، خواهیم دید که برنامه ریزی و تعیین یک که در سطح بالا تعیین میشود تاثیر بسیار زیادی در موفقیت دارد. همین عوامل ناچیز ، موفقیت های بزرگ را به ثمر می رساند. انتخاب هدف به عنوان محور در مراکز و چرخیدن حول آن میتواند نوید بخش و دفع حداقلی در مرکز باشد. به این نکته باید توجه داشت که برنامه ریزی و هدف گذاری باید مطابق آسیب شناسی و پتانسیل مجموعه صورت گیرد چرا که فرمول بالا (جذب حداکثری و دفع حداقلی) دچار مشکلاتی خواهد شد و برعکس میشود. دقت به فرامین مقام معظم رهبری و با توجه به نظرات سایر فعالین فرهنگی میتوان برنامه ی منسجم و استواری طراحی کرد و آن را به عمل در آورد. یادآور شوم که در هدف گذاری یک مجموعه ، رکن تربیت یکی از مهم ترین ارکان مجموعه است. یعنی باید به آن توجه زیرساختی و دقیقی بشود چرا که قلب تپنده ی یک مرکز ، نهاد تربیت است. تربیت وظیفه ی تعلیم و تربیت و تزکیه ی افراد را دارد. این حرف خیلی حائز اهمیت است در بحث مراکز که کادر سازی که توسط تربیت شکل می‌گیرد و قرار است اعضای نوجوان و جوان امروزی بعد ها جایگزین افراد فعلی در نهاد هدف گذاری بشوند باید نسبت به اعضا و تشکیلات مرکز تعصب و ایجاد علقه داشته باشند. ✍مصطفی کریمی مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
امام موسی صدر: ‌در این دنیای سازمانی، اگر ما باز بخواهیم تک روی کنیم به نظر من نهایت سادگی است. ما اگر امروز عمل دسته جمعی نداشته باشیم؛ کلاهمان پَس معرکه است ، که هست! برای اینکه همه چیز منظم و تشکیلاتی و سازمانی است. مـــــربی محـــــور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایده های جهادی برای ماه مبارک رمضان الف)ایده هایی برای فعالیت در مناطق محروم ۱.برگزاری افطاری ها داخل خانه اهالی روستا مانند روضه های خانگی. ۲.برپایی جشن رمضان به سبک جهادی؛ آموزش قرآن، مسابقه احکام، سخنرانی، مولودی خوانی و مناجات خوانی، روایتگری و خاطره گویی در شب های رمضان در مناطق محروم. ۳.برگزاری مراسم شب های قدر در مناطق محروم. ۴.شناسایی مناطقی که مسجد ندارند و برگزار نمودن برنامه ویژه ماه مبارک رمضان و ایجاد فضای این ماه در روستاها. ۵.برگزاری اعتکاف رمضانیه در روستا. ۶.برپایی ایستگاه صلواتی و پخش افطاری ساده در روستاها با مشارکت اهالی و جهادگران. ۷.برگزاری مراسم جشن و دعوت از اهالی و اهدای هدیه به ایتام و فعالین فرهنگی در ۱۵ رمضان. ۸.هماهنگی و اعزام روحانی مبلغ در ماه رمضان به مناطق محروم. ب)ایده هایی برای فعالیت در مناطق شهری ۱.آماده کردن آب جوش و خرما برای افطاری هر شب بعد از نماز مغرب و کمک گرفتن از اهالی و نوجوانان محل برای تهیه و توزیع آن. ۲.جمع آوری قرآن هایی که در منازل مورد استفاده قرار نمی گیرند و هدیه به مساجد یا افراد در مناطق محروم. ۳.استفاده از فرصت یک شب افطاری مدارس و آشنا کردن دانش آموزان با مفهوم جهادی و کارهایی که در سطح شهر یا محله می توانند انجام دهند. ۴.استفاده از دانش آموزان مدارس برای کارهای فرهنگی و بسته بندی افطار جهت توزیع در معابر و یا درب منازل. ۵.ایجاد شبکه ای جهت تهیه غذای گرم از مدارس و کانون های فرهنگی و توزیع آن میان نیازمندان. ۶.شناسایی خانواده های شهیدی که تنها یک فرزند داشتند و تهیه کردن افطاری برای آنها و انجام کارهای منزل آنها در یک بعدظهر و سپس صرف افطاری در کنار خانواده شهید. ۷.تهیه بسته افطاری ساده و توزیع آن در حاشیه شهر به همراه کار فرهنگی. ۸.افطاری در مساجد مناطق محروم کلان شهرها با محوریت بچه های همان مساجد. ۹.تعریف یک مجموعه اقلام بسته غذایی و جمع آوری کمک از خیرین و… از یک طرف و شناسایی خانواده های نیازمند از طرف دیگر پیش از ماه رمضان و توزیع این اقلام بین این خانواده ها. ۱۰.تامین هزینه نان نانوایی ها در ماه مبارک رمضان. ۱۱.حضور در مساجد پایین شهر و یا در مدارسی که برای بچه های بی بضاعت یا بچه های کار هست و برپایی مسابقه با حفظ سوره هایی از قرآن. ۱۲.دعوت از جهادگران با لباس جهادی از مردم محله به یک افطاری مشترک در فضای سبز نزدیک محل، بچه های جهادی زیرانداز پهن کنند و مردم افطاری خودشان را آنجا صرف نمایند. ۱۳معرفی و بیان و نشان دادن مشکلات مناطق محروم و مستضعفین و جمع آوری کمک های مردمی در مساجد بزرگ شهرها. ۱۴.انجام فعالیت فرهنگی به صورت جهادی در سطح شهر و اجرای فعالیت هایی که در روستاها انجام می شود به صورت محله به محله. ۱۵.سرزدن به خانواده شهدای مدافع حرمی که وضعیت مالی مناسبی ندارند مخصوصا شهدای افغانستانی لشکر فاطمیون و برطرف کردن نیازهای آنها. ۱۶.برپایی نمایشگاهی از کارها و تولیدات بچه های جهادی و صرف درآمد آن در سفر جهادی. ۱۷.استفاده از ظرفیت شب های احیاء برای جمع آوری کمک های مردمی برای اردوهای جهادی. مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ت مثل تجـــربه " یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد " 🔺تجــربه ســـوم🔺 🔹عنوان تجربه: جدول خوبی ها وبدی ها🔹 🔸شــرح تجربه🔸 ✍در این تجربه،مربی از متربیان که رده سنی دبستان هستند می خواهد هر هفته در انجام دو کار نیک و ترک دو کار بد تلاش نمایند و در پایان هر ماه از مسانی که امتیازات مثبتشان از جمع امتیازات منفی بیشتر باشد تشویق و تقدیر به عمل می آورد. البته، در جدول " خوبی ها و بدی ها" می توان از صفات ابتدایی خوب کودکانه مثل " سلام کردن به دیگران" یا" کمک به مادر در انجام کار خانه" شروع کرد و کم کم به صفات و رفتاری مثل " مؤدب بودن" " فکر کردن" یا " مطالعه کردن" وامثال آن رسید. هم چنین در ردیف صفات بد این جدول هم می توان از دو صفت پایه مثل " لجبازی نکردن" ویا " دعوا نکردن با خواهر و برادر کوچکتر " شروع کرد وبه صفات بدی هم چون "ترک دروغ" یا حسد وامثال آن رسید. سایر عناوینی که به این جدول اطلاق می شود: "گلهای بهشت"،"آشتی باخدا"،"سفید وسیاه"،"کارنامه اعمال ما"، وامثال آن. 🔹هدف از اجــــراے تجــربه 🔹 شناساندن صفات خوب وبد به بچـه ها ،تشویق به انجام اعمال خوب و ترک اعمال بد. 🔹نڪتــه مرتبط تڪمیلے🔹 ✍در نحــوه امتیاز دهی این جدول باید به گونه ای عمل کرد که تشویق وترغیب به اعمال نیک دارای اولویت باشد و جمع امتیاز منفی هیچ کس در گروه نه محاسبه شود و نه اعلام گردد.برای این کار می توان انجام عمل بد را به صورت نمره منفی برای فرد به شمـار می آورد که امتیازات مثبت او را کم می کند علاوه بر آنکه در جمع بندی نهایی و اعلام نتایج این جـدول نیز باید حتما˝ مراقب بود که تنها صفات بد وخـوب در آن تقبیح و یا ستوده شوند و هیچ وقت شخصیت افراد در ارزیابی های نهایی و اعلام نتایج مورد توبیخ یا تکـریم قرار نگیرد. هم چنین باید دقت کـرد که در معرفی صفات خوب وبد ، به معرفی رذایل و فضایل سنگین و سخت از قبیل " مقابله با نفس اماره" یا "ریاضت نفس" و " بیرون کـردن حب دنیا از دل" وامثال آن در رده سنی کودم و نوجـوان نپردازیم و از مخاطب نیز انجام تکلیف ملایطاق را طلب نکنیم. نکته حایز اهمیت دیگـر در این رابطه، تعیین مصادیق و روش های انجام عمل نیک به مخاطبین است تا در امتیاز دهی جـدول،دچار سر در گمی نشوند به عنوان مثال به بچه ها می توان گفت: جمع کردن سفـره یک نمونه کمک به پدر و مادر در انجام کارهای خانه است که امتیاز مثبت دارد و جیغ زدن و دعـوا با برادر یا خواهـر کوچک هم نمونه هایی از کارهایی است که در جـدول "خوبی ها وبدی ها " حاوی نمـره منفی است. در این تجـربه متربیان می توانند در پایان هر روز،ستون امتیازات این جـدول را با کمک پدر یا مادر تکمیل کنند و هفته ای یک بار به مربی مسجـد تحویل دهند. 📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدی نجاتی مــربے محـور، یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما تربیت نشدیم ! ما بیش از این نبوده است که به بزرگ‌ترها احترام بگذاریم، کلمات زشت نگوییم، پیش دیگران پای خود را دراز نکنیم، حرف‌شنو باشیم، صبح‌ها به همه سلام کنیم، دست و روی خود را با صابون بشوییم، لباس تمیز بپوشیم و… اما ساده‌ترین و ضروری‌ترین مسائل زندگی را به ما یاد ندادند. کجا به ما آموختند که چگونه نفس بکشیم، چگونه اضطراب را از خود دور کنیم، موفقیت چیست، ازدواج برای حل چه مشکلی است، در مواجهه با مخالف چگونه رفتار کنیم…؟ در کودکی به ما آموختند که چموش نباشیم، اما پرسشگری و آزاداندیشی و شیوه‌های را به ما نیاموختند. داگلاس سیسیل نورث، اقتصاددان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳می‌گوید: «اگر می‌خواهید بدانید کشوری توسعه می‌یابد یا نه، سراغ صنایع و کارخانه‌های آن کشور نروید. اینها را به‌راحتی می‌توان خرید یا دزدید یا کپی کرد. می‌توان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آیندۀ کشوری را پیش‌بینی کنید، بروید در دبستان‌ها؛ ببینید آنجا چگونه بچه‌ها را آموزش می‌دهند. مهم نیست چه چیزی آموزش می‌دهند؛ ببینید چگونه آموزش می‌دهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم‌پذیر، خطر‌پذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت می‌کنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعۀ پایدار و گسترده است.» از «نفس کشیدن» تا «سفر کردن» تا «مهرورزی» به آموزش نیاز دارد. بخشی از سلامت روحی و جسمی ما در گرو «تنفس صحیح» است. آیا باید در جوانی یا میان‌سالی یا حتی پیری، گذرمان به یوگا بیفتد تا بفهمیم تنفس انواعی دارد و شکل صحیح آن چگونه است و چقدر مهم است؟! به ما حتی نگاه کردن را نیاموختند. هیچ چیز به اندازۀ «نگاه» نیاز به آموزش و تربیت ندارد. کسی که بلد است چطور ببیند، در دنیایی دیگر زندگی می‌کند؛ دنیایی که بویی از آن به مشام بینندگان ناشی نرسیده است. هزار کیلومتر، از شهری به شهری دیگر می‌رویم و وقتی به خانه برمی‌گردیم، چند خط نمی‌توانیم دربارۀ آنچه دیده‌ایم بنویسیم. چرا؟ چون در واقع «ندیده‌ایم». همه چیز از جلو چشم ما گذشته است؛ مانند نسیمی که بر آهن وزیده است. اگر حرف مولوی درست باشد که «فرع دید آمد عمل بی‌هیچ شکر پس نباشد مردم الا مردمک»، باید بپذیریم که آدمیت ما به اندازۀ مهارت ما در «نگاه» است. اگر در خانه یا مدرسه، یاد گرفته بودیم که چطور نگاه کنیم، چطور بشنویم و چطور بیندیشیم، انسانی دیگر بودیم. انسانی که نمی‌‌تواند از چشم و گوش و زبان خود درست استفاده کند، پا از غار بدویت بیرون نگذاشته است؛ اگرچه نقاشی‌های غارنشینان نشان می‌دهد که آنان با «نگاه» بیگانه نبودند. من پدرانی را می‌شناسم که در آتش محبت فرزندانشان می‌سوزند و برای رفاه و آسایش آنان سر از پا نمی‌شناسند، اما تا دهۀ هفتاد یا هشتاد عمرشان ندانستند که فرزندانشان بیش از خانه و ماشین، به آغوش گرم او نیاز دارند و او باید آنان را لمس می‌کرد و می‌بوسید و دست محبت بر سر و روی آنان می‌کشید. بسیارند پدرانی که نمی‌دانند اگر همۀ دنیا را برای دخترشان فراهم کنند، به اندازۀ یک‌بار در آغوش گرفتن او و بوسیدن روی او، به او آرامش و اعتماد به نفس نمی‌دهد. در جامعه‌ای که از در و دیوار آن، سخن از حق و باطل می‌بارد، کسی به ما یاد نداد که چگونه از حق خود دفاع کنیم یا چگونه حق را مراعات کنیم و مسئلۀ «حق و باطل» را به حقوق افراد گره نزنیم. عجایب را در آسمان‌ها می‌جوییم، ولی یک‌بار به شاخۀ درختی که جلو خانۀ ما مظلومانه قد کشیده است، خیره نشده‌ایم. نگاه کردن، شنیدن، گفتن، نفس کشیدن، راه رفتن، خوابیدن، سفر کردن، بازی، تفریح، مهرورزی، عاشقی، و اعتراض، بیشتر از املا و انشا نیاز به معلم و آموزش دارند. به كودكانمان مفاهيم زيبا و باشكوه زندگى را بياموزيم دوران شيرين كودكى تكرارناپذير است... مربی محور؛ یک تجربه متقاوت فرهنگی @morabi_masjed
محیط اثر تربیتی مستقیم داره بنابراین در انتخاب محل جلسات حلقه و فضاسازی مناسب برای جلسات دقت و وقت بیشتری صرف کنید. عکس های جلسات حلقه هاتون رو برای انتشار برای ما بفرستید. @mojahedfarhangi
وظیفه ما در تربیت 🍁قال الصادقُ -عليه السلام: 🍁بادِروا اَحْداثَكُمْ بالحَديثِ قَبلَ اَنْ يَسْبِقَكُم إلَيْهِم ُ الْمُرجِئَةُ» 🌿امام صادق عليه السلام فرمودند: اسلامي را به نوجوانان خود بياموزيد و در انجام اين وظيفه ي ،تسريع نماييد پيش از آنكه مخالفين گمراه ،بر شما پيشي گيرند و سخنان نادرست خويش را در ضمير پاك آنان جاي دهند و گمراهشان سازند. «كافي جلد ٦ ،صفحه ٤٧» مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
انگیزه سازی(مربی محور).pdf
383K
انگیزه سازی مذهبی و انقلابی انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتار تا رسیدن به هدف می‌شود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با رشد تربیتی افراد دارد. مربےمحور @morabi_masjed
✅معرفی کتاب: والدین و مربیان مسؤول نویسنده : رضا فرهادیان مشخصات کتاب تعداد صفحه: 398  نشر: بوستان کتاب قم (10 آذر، 1392)     فهرست مطالب: یادداشت ناشر مقدمه فصل اول : تربیت فصل دوّم : تربیّت فرزند و مراحل رشد او فصل سوّم : دوران بلوغ جوان فصل چهارم : انحرافات جنسى و راه درمان آن فصل پنجم : مسؤولیت تربیت فصل ششم : روشهاى ارتباط با کودکان و نوجوانان فصل هفتم : مراحل شکل گیرى مقررات اخلاقى در کودکان و نوجوانان فصل هشتم : نقش ارزشیابى تحصیلى در شخصیّت کودکان فصل نهم : زمینه هاى پرورش شخصیّت نونهالان فصل دهم : عوامل کاربردى در احیاى کرامت نفس فرزندان فصل یازدهم : نکات مهم کاربردى در تربیت کودکان و نوجوانان مربےمحور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضرورت تبلیغات در کارهای فرهنگی پاسخ به چند سوال مهم: ✔️ ۱-به نظر شما اگر ما در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبلیغات و اطلاع رسانی داشته باشیم اشکالی دارد؟ ✔️ ۲- اگر تبلیغات و گزارش عملکرد داشته باشیم، یعنی ریا کرده ایم و و مغایر با اخلاص و کار برای رضای خدا و گمنام بودن است؟ ✔️ ۳- واقعا اگر کار برای رضای خداست دیگر چرا اطلاع رسانی برای خلق خدا؟ و از این دست سوالات و ابهامات.... 👈 واقعا حد و مرز تبلیغ و گزارش کجاست؟ 🔸خداوند طول عمر با عزت به حاج آقای قرائتی عنایت فرماید، ایشان فرمودند: مردم، کار خیری کردید حتما نشان بدهید که دارید کار خیر میکنید، اصلا بگذارید بگن ریا میکنه کار خیر بکنید و نشرش بدید بذار کار خیر در جامعه و بین مردم شناخته بشه و مردم یاد بگیرند کار خیر انجام بدهند اون دنیا هم کسی گفت ریا بوده گردن من محسن قرائتی، من گردن میگیرم🔸 شرکت های بزرگ وقتی پروژه ای رو شروع می کنند یه مبلغ بسیار هنگفتی رو هم برای تبلیغ و معرفی محصول در نظر میگیرند. اگر واقعا ۱۰ تومان هزینه محصول میشود به اندازه ۱۰ تومان هم هزینه تبلیغات آن محصول میکنند تا مشتری را مجاب به خرید بکنند. ما، فعالان نیز اگر به دنبال نشر خوبی و توسعه کیفیت زندگی مطلوب هستیم بایست از ابزار رسانه استفاده کنیم، چه ابزار تبلیغاتی سنتی همچون منابر که از قدیم الایام یکی از اصلی ترین ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغات دینی و اسلامی ما بوده است که حتی از موثرترین ابزار به ثمر نشستن انقلاب ما هم همین مساجد و هیئت های مذهبی بوده اند که باعث نشر و ترویج افکار حضرت امام(ره) گردیدند. تا به امروز که یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه ای فضای مجازی بوده است و بایست به شکل جدی و حرفه ای این ابزار را شناخت و در راستای ترویج فرهنگ ناب محمدی و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و خط امام و رهبری از آن بهترین بهره برداری را نمود. پس پشت کردن به این فضا و اینگونه ابزاری اطلاع رسانی خطایی نابخشودنی است و این فضا آنقدر اهمیت دارد که حضرت آقا شورای عالی مجازی تشکیل میدهند، پس این در اهمیت و اطلاع رسانی در فضا مجازی و اما از سویی دیگر همیشه از بچگی به ما میگفتند که بچه ها کاری اگر در مسجد و بسیج میکنید سعی و همتتان بر این باشه که برای رضای خدا باشه نه خلق خدا و کاری اثرگذاره که مخلصانه و بدون چشم داشت باشه.... واقعیت معیار و عیار اخلاص در عمل رو حضرت حق تعیین میکند و نه بندگان خدا و اینکه واقعا مخلصانه و گمنام است و آن یکی ریاکارانه و فریبکارانه در ید بنی بشر نیست اما در فضاهای اجتماعی و فعالیت های اجتماعی ما اصطلاحی داریم به نام «سرمایه اجتماعی»، مقوله ای که امروزه بسیار مورد تاکید فعالان اجتماعی بوده است. شاید بتوان بزرگترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی را دانست که حضرت امام(ره) توانستند با ایده بسیج مردمی اولین و بکرترین سرمایه اجتماعی را بطور عملیاتی و موفق اجرایی نمایند که این سرمایه امروزه در خارج از مرزها و کیلومتر ها آنطرف مرزها نیز در حال توسعه است. @morabi_masjed پس باید از نگاه حضرت امام(ره) درس گرفت که اگر به دنبال ترویج گفتمان انقلاب هستیم بایست سرمایه اجتماعی انقلاب را افزایش دهیم اگرچه یقینا اخلاص حضرت امام باعث این رشد و نمو و برکت سرمایه اجتماعی بسیج گردیده است اما به یاد داشته باشیم بسیج با ارایه خدمات ارزشمند توانست این سرمایه را ایجاد نماید و امروز هم اگر بخواهیم همه نهادهای اجتماعی در جامعه فعال و پویا باشند بایست که راه خدمت به مردم را پیش بگیرند و این خدمات را به گوش همگان برسانند تا «فرهنگ خدمت» نهادینه شود تا راه برای کار داوطلبانه باز شود و همیشه در یاد داشته باشید که جهت توسعه کار داوطلبانه باید ابزار آن به درستی شناخته و اجرا شود. 👈 از اولین اصول کار داوطلبانه آن هم بصورت کاملا حرفه ای و تشکیلاتی ارایه و اطلاع خدمت به گوش مردم و ذینفعان است تا همه ترغیب به فعالیت شوند و تا زمانی که شما به درستی گزارش ارایه ننمایی مطمنا هم افراد تیم خود را کم کم دچار بی انگیزگی میکنی و هم آن کار خیر و خوب با شدت فزونی پیدا نمی کند پس بیاییم کارهای خوب یکدیگر را نشر دهیم تا خوبی منتشر شود تا فعالیت اجتماعی داوطلبانه توسعه پیدا کند و انشالله خداوند هم به نیت ما اخلاص عنایت نماید تا اثر کار خیر ما تاثیر چندبرابری پیدا کند. مربی محور، یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
تلاشگری در کار فرهنگی در همه‌ی کارهایی که ما داریم، در همه‌ی تلاشهایی که میکنیم، چه تصمیم‌هایی که در مسائل اقتصادی میگیریم، چه در مسائل فرهنگی ما باید این اصل را از یاد نبریم که وظیفه‌ی ما تحقّق بخشیدن به اسلام بکامله است؛ باید دنبال اسلام کامل باشیم. امام خامنه ای ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
#کلیپ_ویژه برای چه هدفی کار فرهنگی می کنیم؟با چه قصدی و به چه م… برای چه هدفی کار فرهنگی می کنیم؟با چه قصدی و به چه منظور؟ ببینید👇
low_quality-tahlil.flv
11.93M
🎥ببینید برای چه هدفی کار فرهنگی می کنیم؟ با چه قصدی و به چه منظور؟ خیلی‌ها ممکن است از خود بپرسند؛ راهکار اجرایی چیست؟ ما نیرو داریم، امکانات داریم، اما چه باید بکنیم؟ مربی محور @morabi_masjed
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟ بخش چهارم(از۱۳) ➕کار کارشناسی مـــــدیر مجمـــوعهای فرهنگی باید برطبق تشخیص دهد که نیاز مخاطبان در مجموعه چیست و متناسب با آن نیاز، طرحی را در مجموعه در نظر بگیرد. علت اینکه، این همه نهادهای موازی کار در کشور وجود دارد، این است که کارشناسی لازم در این باره صورت نمی پذیرد. این درحالی است که در مسائل غیر فرهنگی، کارشناسی فراوان است. برای ایجاد مطب در هر منطقه، باید آن منطقه را کارشناسی کرد که این خود مستلزم داشتن تخصص است. همچنین برای ایجاد دفتر وکالت و... باید کارشناسی کرد. اما برای ایجاد هیأت مذهبی این کار انجام نمیشود؛ چرا که تأسیس هیأت، جزء کارهای فرهنگی محسوب نمیشود. یکی دیگر از بایسته های کار فرهنگی مطلوب، تعیین است. ابتدا باید دانست این کار را برای چه کسانی انجام میشود؛ جوان یا پیر، زن یا مرد، هرکدام از این اقشار در کدام منطقه زندگی میکنند، وضع مالی آنها چطور است؟ بعد از کارشناسی کردن و تنظیم لیست نیازها، مسؤولیتها تقسیم میشود. در روایات اسلامی نیز به این امر توصیه شده که نواقص و کمبودهای کار را پیدا کنید. 🔺باید دنبال نیازها بود؛ نه فقط کارهایی که میتوان انجام داد. ::قسمتهای قبلی این مبحث:: بخش اول: eitaa.com/morabi_masjed/71 بخش دوم: eitaa.com/morabi_masjed/162 بخش سوم: eitaa.com/morabi_masjed/291 مربـــی محـــور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی های یک تشکل از نظر شهید دکتر آیت الله بهشتی (برگرفته از نشست چهارم با اعضاي حزب جمهوري‌اسلامي) 1⃣ تشکل بايد پاسدار ارزش‌ها باشد نه پاسدار خود. نگهبان ارزش‌ها باشد نه نگهبان خود. هر وقت اين تشكل به‌جاي آن‌كه نگهبان ارزش‌ها باشد و خدا‌پرست و حق‌پرست و كمال‌دوست و كمال‌خواه باشد، خودخواه شد، آن وقت يك طاغوت مي‌شود. و چه بهتر كه چنين طاغوتي بر سر راه امت نباشد. بر همه‌ي ماست كه دائماً مراقبت كنيم كه تشكل ما، خودخواه نشود؛ هميشه خداخواه بماند و اين با خودسازي مداوم يك يك ما، مجموعه‌ي ما و وجود سيّال تشكيلاتي ماست. 2⃣ تشكل باید سازنده باشد. بايد آسان كننده‌ي خودسازي و كمكي به سير الي الله براي شركت‌كنندگان در اين تشكل باشد. هر وقت يكي از ما يا جمع ما به تشكل‌مان مشغول و سرگرم شديم، چنين تشكلي «لهو» مي‌شود و بايد از او پرهيز كنيم زيرا ما را از خدا دور مي‌كند. اگر همه‌اش به‌فكر تشكيلات‌مان باشيم. اگر تشكيلات براي ما آن‌قدر محبوب شد كه جانشين خدا وحق شد، حالت لهو پيدا مي‌كند و آدم را از ياد خدا غافل مي‌كند. چه‌وقت ما مي‌فهميم كه تشكيلات براي ما لهو و سرگرمي نشده و لعب و بازي روزانه نشده؟ وقتي‌كه ببينيم در اين تشكيلات داريم ساخته مي‌شويم. آن وقت كه كار تشكيلاتي ما حالت عبادت دارد. طرز برخوردهايمان، طرز كارمان، شور و عشق كارمان، اين‌ها مي‌تواند نشان بدهد كه كدام طرفي هستيم. 3⃣تشكيلات مقداري هزينه مي‌برد، مقداري نيروي انساني مي‌برد، روي اين تشكيلات سرمايه‌گذاري مي شود. اگر اين تشكيلات به درد اين مردم نخورد لغو مي‌شود. و ما هم اگر اهل ايمانيم بايد از لغو گريزان باشيم. «عن اللغو معرضون». اين تشكيلات نبايد «بُت» و يا «لغو» و «لهو» باشد. بايد به درد مردم بخورد، بايد كمك كند به جمهوري اسلامي. بايد روز به روز، هر چه بهتر والهي‌تر و نوراني‌تر و سازنده‌تر و سرافرازتر و پويا‌تر و سخت‌كوش‌تر و پيشتازتر ادامه بدهيم. بنابراين در داخل اين تشكيلات بايد برنامه‌ريزي‌هاي گوناگون بوجود بيايد، نه فقط در خود تشكيلات، كه براي كل جامعه، بلكه براي كل انقلاب اسلامي. باز هم تكرار مي‌كنم كه اين صرفاً با گفتن نمي‌شود. مكرر ديده‌ام كه خصلتهاي بيروني بعضي از ما در جهت مخالفت اين ويژگي‌ها به‌كار مي‌افتد و آهنگ تخريبي پيدا مي‌كند. بنابراين : ⬅️ شرط اول اين است كه ما تشكيلات‌پرست نشويم (طاغوت) و خود‌خواهي تشكيلاتي پيدا نكنيم. ⬅️ شرط دوم اين‌كه ما سرگرم تشكيلات نباشيم (لهو) و مهمتر از آن از خودسازي باز بمانيم. ⬅️ شرط سوم اين‌كه اين تشكيلات به درد مردم بخورد نه اينكه يك باري باشد بردوش اين جامعه (لغو). مربی محور یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
وظیفه سازمانی، وظیفه ایمانی اگر بخواهیم با این عنوان که مثلا فلان کار چون وظیفه من است، انجام می دهم و فلان کار چون جز وظایف سازمانی ام نیست انجام نمی دهم، یقینا نخواهیم توانست مسیر دشوار، لیکن سعادت مندانه تعالی را پیموده و به سر منزل مقصود برسیم. نگاه وظیفه گرایی یک نگاه حداقلی در سازمان است. امروزه و همیشه روز، ما در سازمان های خود نیازمند هستیم که در آن افراد با توجه به وظیفه ایمانی در عرصه کار و عمل وارد می شوند. بدون تلاش و مجاهدت نمی توان به قله های پیشرفت دست یافت. مربی محور یک تجربه منفاوت فرهنگی @morabi_masjed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉| عافیت طلبی و گریزی 🎙| استاد پناهیان 🌱مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی 💠 @morabi_masjed