eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
361 ویدیو
161 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: آیا عایشه و حضرت امیرالمومنین علیه السلام رابطه ای نیکو داشته اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: خیر!!! در صحیح بخاری، مسند احمد و کتب دیگر اهل سنت آمده است عایشه حتی از بردن نام مولی الموحدین علیه السلام کراهت داشته است. حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللهِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، عَنْ عَائِشَهَ قَالَتْ: مَرِضَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی بَیْتِ مَیْمُونَهَ، فَاسْتَأْذَنَ نِسَاءَهُ أَنْ یُمَرَّضَ فِی بَیْتِی، فَأَذِنَّ لَهُ، فَخَرَجَ رَسُولُ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مُعْتَمِدًا عَلَى الْعَبَّاسِ، وَعَلَى رَجُلٍ آخَرَ، وَرِجْلَاهُ تَخُطَّانِ فِی الْأَرْضِ، وَ قَالَ عُبَیْدُ اللهِ: فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: أَتَدْرِی مَنْ ذَلِکَ الرَّجُلُ؟ هُوَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ، وَلَکِنَّ عَائِشَهَ لَا تَطِیبُ له نَفْسًا. مسند احمد ، ج 17 ، ص 220 عبید الله بن عبد الله از عائشه روايت کرده: كه چون رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم مريض گرديد در خانه ی ام المومنين ميمونه بود، عايشه از ديگر همسران حضرت‌ اجازه خواست تا آن حضرت را در خانه خود پرستاري نمايد. و رسول خدا صلّي الله عليه وآله در حالي كه دست بر گردن عباس و شخص ديگري داشت (نام آن شخص را نمی آورد) و پاهايش بر زمين كشيده مي‌شد از خانه ميمونه خارج شد. عبيد الله گفت: ابن عباس گفته است: مي‌داني آن شخص ديگر كه دست حضرت‌ بر گردن او بود چه كسي بود؟ او علي بن أبي طالب بود، ولی عایشه از او خوشش نمی‌آید. (از بردن نام او دل خوشي نداشت) . " حمزه احمد زین " در تحقیق خودش بر مسند احمد، این روایت را تصحیح می کند : (۲۳۹۴۳) إسناده صحیح آیا عایشه با کسی که حتی نام او را به زبان نمی آورده است رابطه ای نیکو داشته است؟؟ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: در شدائد و سختی ها دعا و تضرّع بهتر است يا سکوت و رضا ؟ ✍️ پاسخ: انسان موجودیست که همواره در پی آرامش روحی و آسایش جسمی است و پاسخ مناسب به این دو بعد دارای اهمیت ویژه ای می باشد. از طرفی مشکلات و سختی ها جزء لاینفک زندگی همه ماست و اصلا جنس دنیا جنس زحمت و سختی است. آنچه از ناحیه ی آموزه های اسلام، در لابلای مشکلات و بلاها و مصائب، بدان سفارش شده ایم از یک طرف صبر و تحمل سختی و رضا بودن به آن است و از طرف دیگر دعا در جهت رفع آن. دعا امری مطلوب است و به همه ی ما توصیه شده که حتی نمک غذای خویش را هم از طریق دعا درخواست نماییم منتها نکته ظریف و دقیق و مرز حساس بین دعا و صبر این است که انسان در هنگام دعا نیز باید از صبر بهره ببرد و اگر دعا همراه با جزع و بی صبری باشد کمال محسوب نمی شود. همچنین باید در هنگام دعا، برای دفع بلا و مشکل، از خداوند درخواست کمک نمود اما در عین حال مشیت الهی و حکمت او را مد نظر گرفت و کار را به خداوند سپرد. باید دقت نمود که هدف از دعا برای دفع بلا چیست؟انسان مومن هدفش از دعا و درخواست برای دفع بلا فراهم شدن زمینه اطاعت و عبادت بیشتر است بنابراین دعا با این انگیزه نه تنها منافات با صبر ندارد که منافات با رضا و تسليم هم ندارد. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: لطفاضرورت و اهمیت محاسبه نفس را بیان کنید؟ ✍️ پاسخ: یکی از اموری که در جریان تهذیب نفس مورد سفارش قرار گرفته است بحث ضرورت و اهمیت محاسبه نفس است بدین معنا كه انسان در پايان هر روز به بررسى و محاسبه رفتار خود بپردازد و با بررسی دقیق نسبت به انجام یا عدم انجام تکالیف الهی که بر عهده اش بوده، خود را مورد سنجش قرار دهد و چنانچه رفتارش مطابق با موازین شرع بوده شاکر خداوند باشد و اگر کوتاهی داشته در صدد جبران برآید. درباره اهميت محاسبه نفس امام كاظم(عليه السلام) مى‌فرمايند: لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَم يُحاسِبْ نَفسَهُ فِى كُلِّ يَوْم فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزادَ اللّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اسْتَغْفَرَ اللّهَ مِنْهُ و تابَ إِلَيْهِ از ما نيست كسى كه هر روز حساب خود را نرسد، پس اگر عمل نيكى انجام داده از خداوند زياد شدن اعمال خير را طلب كند و اگر كار بدى مرتكب شده، از خداوند آمرزش بخواهد و به سوى او بازگشت كند.(1) حسابرسی از اعمال منجر می شود که انسان نسبت به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا کند و نگذارد آثار تکوینی گناه در روحش باقی بماند در حالی که اگر این حسابرسی وجود نداشته باشد انسان با ارتکاب گناه روی گناه، اصلا متوجه میزان و کمیت و کیفیت گناهان خویش نمی شود وهمین امر تاریکی روح و سیاهی دل را برای او در پی خواهد داشت. پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرموده اند: حاسِبْ نَفْسَكَ قَبْلَ أَنْ تُحاسَبَ فَهُوَ أَهْوَنُ لِحِسابِكَ غَداً قبل از آن كه به حساب تو رسيدگى شود، خود به حساب اعمالت برس، چرا كه اين محاسبه، حساب فرداى قيامت را آسان مى‌كند.(2) نتیجه محاسبه اعمال در دنیا، سبک شدن و آسان شدن حساب در آخرت است. پی نوشت ها: 1.اصول كافى، ج 2، ص 453 2. بحارالانوار، ج 77، باب 4، روايت 3 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: خداوند به امامان علم و عصمت داده است ولی ما را از آن محروم ساخته است،این تبعیض نیست؟ ............................................................................................................................... ✍️ پاسخ: يکم: ازجمله اعتقادات ما درباره خداوند اين است که او عالم است و به تمام رفتار مخلوقاتش حتي قبل از خلق آنان آگاهي دارد. ايوب بن نوح در نامه‌اي از امام هادي (عليه‌السلام) پرسيد: آيا خداوند قبل از آفريدن موجودات به آن‌ها عالم بود يا نه؟ امام (عليه‌السلام) در پاسخ او نوشت: «خداوند قبل از آفريدن موجودات به آنان عالم بود، همان‌گونه كه بعد از آفريدن به آن‌ها علم دارد».(1). دوم: ما فاعل داريم و قابل با مثالي اين واضح مي‌شود: مثلاً ليوان آبي را در نظر بگيرد اين ليوان آب حدي از آب را در خود جاي مي‌دهد به‌هيچ‌عنوان نبايد انتظار داشت در اين ليوان به‌اندازه يک پارچ آب جاي گيرد و هيچ نقصي نيز به اين ليوان نيست که کسي بگويد: چرا اين ليوان آبي که در پارچ جاي مي‌گيرد را نپذيرفت. همه ما انسان‌ها نيز قابليتي داريم عيناً مثل اين مثالي که بيان شد. سوم: آن‌که پيامبران و امامان (علیهم السلام) داراى اراده بشرى مى‏باشند و براى تحصيل هر چه بيشتر مقامات معنوى، به سعى و تلاش مى‏پردازند و اهل صبر و جهاد و زهد و تقوا و... مى‏باشند.وخداوند متعال به قابليت پيامبران و امامان براى تحصيل مقامات معنوى و شايستگى آنان براى عهده‏دارى مسؤوليت هدايت جامعه علم دارد و در حقيقت همان قابليت و شايستگى آنان است كه موجب برگزيدگى آنان براى امامت شده است. آيات و روايات فراوانى بر اين دو واقعيت گواهى مى‏دهد كه از آن جمله آیه : «وجعلنا منهم ائمه يهدون بامرنا لما صبروا و كانوا بايتنا يوقنون‏؛ و چون شكيبايى كردند و به آيات ما يقين داشتند، برخى از آنان را پيشوايانى قرارداديم كه به‌فرمان ما [مردم را] هدايت مى‏كردند»(2) می باشد. همچنين بايد توجه كه «سپردن هر مسؤوليتى همراه با دادن امكانات لازم است» و امامت جامعه از اين قاعده مستثنا نيست. ازاين‏رو خداوند آنان را از علم لازم براى عهده‏دارى مسؤوليت امامت بهره‏مند مى‏گرداند. در اوايل دعاى ندبه ، آنجا كه درباره دليل «برگزيدگى امامان» توضيح مي دهد مى‏خوانيم: «بعد ان شرطت عليهم الزهد فى درجات هذه الدنيا الدنيه وزخرفها و زبرجها فشرطوا لك ذلك و علمت منهم الوفاء به فقبلتهم و قربتهم و قدمت لهم الذكر العلى والثناء الجلى واهبطت عليهم ملائكتك و كرمتهم بوحيك و رفدتهم بعلمك‏؛ [آنان را برگزيدى‏]... بعدازآن كه بر آن‌ها شرط كردى نسبت به دنيا و زينت زيورها زهد بورزند، آنان نيز اين شرط را پذيرفتند و دانستى كه آنان به آن شرط وفادارند. پس آن‌ها را پذيرفتى و به خود نزديك ساختى و ياد بلند ستايش ارجمند را براى ايشان پيش فرستادى و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادى و به وحى خود آنان گرامى داشتى و آنان را به بخشش علم خود ميهمان كردى...» 👈 در پايان بايد به نكته مهم معرفتى ديگر توجه داشت كه اين «علم و عصمت موهبتى» به‌عنوان پايه هست و معصومان بااراده خويش و با سعى و تلاش و عبادت و دعايى كه به درگاه خداوند دارند به مقامات عالى‏ترى از علم و عصمت دست مى‏يابند. چنان‌که در قرآن مجيد از زبان پيامبر (صلی الله علیه و اله) مى‏خوانيم: «و قل رب زدنى علما؛ و بگو پروردگارا بر دانشم بيفزا»(3) و همين عبادت‏ها و صبر و جهادهاى بيشتر است كه با اختيار و اراده انجام مى‏شود و موجب برترى برخى از پيامبران بر ديگر پيامبران مى‏شود. «تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض‏؛ برخى از آن پيامبران را بر برخى ديگر برترى بخشيديم...»(4) ✅نتیجه: بنا بر آن چه گفته شد علم و عصمت موهبتى امامان، به جهت مسؤوليتى است كه براى هدايت جامعه بر عهده آنان گذاشته‌شده است و اين ‌يک اصل عمومى و يك سنت الهى است، بدون آن‌که تبعيض ناروايى باشد، چنان‌که درباره امام هادى (علیه السلام) مى‏خوانيم: يكى از ياران ايشان به نام «هارون بن فضيل» در كنارشان بود كه ناگاه امام فرمودند: انا لله و انا اليه راجعون‏ ابى جعفر [امام جواد (علیه السلام)] درگذشت. به حضرت عرض شد: از كجا دانستيد؟ فرمودند: زيرا فروتنى و خضوعى نسبت به خدا در دلم افتاد كه برايم سابقه نداشت، (5). —------------------ پی نوشت: 1. کليني، اصول کافي، ج ۱، ص ۱۰۷، ح ۴. 2. (سجده، آيه 24). 3. (انعام، آيه 124). 4. (طه، آيه 114). 5. کليني، اصول كافى، ج 3، ص 218، ح 984. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
دو قطبی سازی انتخابات.pdf
429.9K
#انتخابات #دو_قطبی_سازی #پست_پیشگام #استاد_جواد_حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عصمت یعنی چه؟ آیا این واژه دلیل دینی دارد؟ پاسخ به شبهات عرفانهای کاذب درباره عصمت انبیاء و امامان ┅═✧@javadheidari110✧═┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 (شخصیت شناسی و افکار استاد غفاری) 1️⃣ 🔸معرفی (1) ♻️ خلاصه: | غفاری عباسی معروف به استاد غفاری متولد 1341 ش در شهر مراغه می باشد. پدرش تاجر فرش بوده است که 30 سال است از دنیا رفته است.و استاد غفاری برایش گریه نکرده است! مادر ایشان زنده هستند.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 (شخصیت شناسی و افکار استاد غفاری) 2️⃣ 🔸معرفی (2) ♻️ خلاصه: | استاد غفاری مدتی در جبهه های جنگ تحمیلی بوده است. مدعی است در خواب امام صادق علیه السلام به وی گفتند: به درس آیت الله سعادت پرور برود، در حالیکه واجِد تمام مقامات عرفانی بوده است. بقیه شاگردان استاد سعادت پرور با وی مخالف بوده اند. البته علت مخالفتشان، عمومی کردن اسرار عرفانی بوده است .| ✨✨✨✨ @javadheidari110
↩️درستگفتارهایی درباره ماهیت و حقیقت یوگا. ✨✨✨✨
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 (درس گفتار های ماهیت و حقیقت یوگا) 1️⃣ 🔸تاریخچه (1) ♻️ خلاصه: |باید بدانیم یوگا ورزش نیست،بلکه عرفان هندویی است؛محور بحث برگرفته از کتاب«یوگا سوتره پتنجلی» می باشد.یوگا عرفانی گاوی می باشد!| ✨✨✨✨ 🌐eitaa.com/vazneh
دو قطبی سازی انتخابات.pdf
429.9K
#انتخابات #دو_قطبی_سازی #پست_پیشگام #استاد_جواد_حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع :خمس فيش خودرو پرسش ۹۱ . آيا به پول درآمدى كه براى تهيه خودروى مورد نياز، به حساب ريخته مى شود و سال هم بر آن مى گذرد، خمس تعلق مى گيرد؟ آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: خمس دارد. آيات عظام بهجت، فاضل و نورى: چنانچه خودرو مورد نياز بوده و تنها راه تهيه آن، واريز نمودن پول به حساب است، خمس ندارد. آيه اللّه خامنه اى: چنانچه خودرو مورد نياز به صورت پيش فروش باشد خمس ندارد، در غير اين صورت خمس دارد. آيه اللّه مكارم: اگر به عنوان پيش خريد به حساب ريخته است، خمس ندارد و چنانچه به صورت وديعه باشد، خمس دارد. پی نوشت: امام، استفتائات، ج ۱، س ۹۸؛ بهجت، وسيله النجاة، م ۱۳۸۹؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۷۰۴؛ خامنه اى، اجوبة، س ۸۸۳ ✨✨✨✨ @javadheidari110
♦️مسیحیان تبشیری 25 دلیل برای دروغین بودن نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و اله مطرح کرده اند. ♦️دلیل پنجم: محمد دشمنان و هر کس با او مخالف کرد را کشته است (سوره توبه ایه 5 ) اما عیسی برای دشمنانش مراقبت کرد و وعده داد انها را نجات دهد اگر به او اعتقاد داشته باشند 🔸نکته ی اول: آیه ی 5 سوره ی 9 (توبه) : می فرماید: «...ُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُم‏...؛ مشركان را هر جا يافتيد به قتل برسانيد». اما : این آیه ی شریفه مطلق است و به طور کلی می فرماید : مشرکان را بکشید اما منظور از اینکه چه مشرکی را بیان نفرموده. لکن در سوره ی بقره آیه 190 می فرماید: «وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدين‏؛ و در راه خدا، با كسانى كه با شما مى‏جنگند، نبرد كنيد! و از حدّ تجاوز نكنيد، كه خدا تعدّى‏كنندگان را دوست نمى‏دارد». این آیه ی سوره ی بقره در اصطلاح «مقید» برای آیه ی سوره ی توبه است. نتیجه اینکه: منظور قران در کشتار مشرکان؛ مشرکانی است که ابتداء ان ها اقدام به کشتن و قتل و غارت مسلمانان کرده اند و خیلی روشن است در برابر ظالم باید ایستاد و دفاع کرد. 🔸نکته ی دوم: از مبشران مسیحی تقاضا داریم تحریفات اناجیل و داستان های تورات( که برای مسیحان نیز حجت است) را مطالعه بفرمایند و اگر مطالعه کرده اند کتمان نکنند: در جای جای تورات و اناجیل سخن از خشونت های فراوان است: یک نمونه از ده ها مورد : و قوم یعنی هركس پیش روی خود به شهر برآمد و شهر را گرفتند. 21 و هرآنچه در شهر بود از مرد و زن و جوان و پیر و حتی گاو و گوسفند و الاغ را به دم شمشیر هلاك كردند .... و شهر را با آنچه در آن بود به آتش سوزانیدند. لیكن نقره و طلا و ظروف مسین و آهنین را به خزانة خانة یَهُوَه گذاردند. (یوشع 5: 20-25) برای اثبات خشونت در مسیحیت : فایل زیر را تقدیم می کنم مطالعه بفرمایید https://b2n.ir/287195 ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110
♦️لطفاً در مورد «بَداء» و حقیقت آن توضیح دهید. 🔸برای فهم اجمالی در مورد بداء نکاتی تقدیم می‌شود : 1️⃣نکته اول : مسئله بداء جایگاه مهمی در عقاید شیعه به خود اختصاص داده است . مرحوم صدوق به سند خود از زراره از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام) نقل می‌کند که فرمود : 🔶🔹« مَا عُبِدَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْ‏ءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.»؛ 🔶🔹«خداوند عز و جل به چیزی مثل بدا عبادت نشده است.(1) 2️⃣نکته دوم : بدا در لغت عبارت است از ظهور بعد از خفا و این معنا مستلزم جهل به شی و تغییر رأی است که هر دو در حق خداوند محال است. ⏪پس مراد از بداء که در احادیث امامیه آمده ، معنای لغوی آن نیست. بلکه مراد از بدا این است که : انسان به سبب اعمال خوب و بد خویش قادر بر تغییر سرنوشت ( تقدیر مشروط و معلّق ) خود هست. 3️⃣نکته سوم : آیات و روایات فراوانی ، به این حقیقت اشاره دارد که به یک نمونه اشاره می‌کنیم: 🔶🔹«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون‏» ؛ 🔶🔹«و چنانچه مردم شهر و ديارها همه ايمان آورده و پرهيزكار مى‏شدند همانا مادرهای بركاتى از آسمان و زمين را بر روى آن‌ها مى‏گشوديم ولیکن (چون آيات و پيغمبران ما را) تكذيب كردند ما هم آنان را سخت به كيفر كردار زشتشان رسانيديم‏»(2) 4️⃣نکته چهارم : در صحیح بخاری ، از پیامبر اکرم صلوات ‌الله ‌علیه نقل‌شده است که فرمودند: 🔶🔹«‏إِنَّ ثَلَاثَةً فِي ‏ ‏بَنِي إِسْرَائِيلَ ‏ ‏أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ان یبتلیهم » 🔶🔹« سه تن در قوم بنی اسراییل بودند یکی کچل ، دیگری پیس و سومی نابینا ، آنگاه برای خداوند بدا حاصل شد که آن‌ها را آزمایش کند»(3) نتیجه اینکه: بدا بدین معناست که دست خدا(قدرت الهی) بسته نیست و به تعبیر قرآن کریم : يَمْحُو اللّهُ مَا يَشَاء وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ"خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات می‌کند". (4) 📝پی‌نوشت ها: 1. التوحيد (للصدوق)، ص: 332 2. اعراف/96 3. صحیح بخاری:4/172 4.رعد/39 🖊نویسنده : ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110
♦️سلام علیکم در خصوص برتری امامت از نبوت شبهه زیر ایجاد شده : ♦️امامت در آن آیه 124 بقره به معنای وصایت و خلافت برای رسالت نیست امامت ائمه اطهار علیهم السلام به معنای وصی رسول خدا بودن است و اگرامامت بالاتر از نبوت باشد کافر باید برای خروج از نجاست_فر شهادت به امامت بدهد تا پاک شود درحالی که باید شهادت به رسالت بدهد تا پاک شود. هیچ کافری با شهادت به امامت پیش از شهادت به رسالت از نجاست کفر خارج نمیشود 🔸سلام علیکم فرمودید «امامت» در آیه ی 124 سوره ی بقره به معنای وصایت رسول خدا نیست. اولا: بفرمایید به چه معناست؟ اهل سنت می گویند: به معنای نبوت است. پاسخ این است: ابراهیم در حالی این درخواست را از خدا دارد که دارای فرزند است و به نص قران در پیری دارای فرزند شد پس قبل از ان نبی بوده. ایه می فرماید : ابراهیم را خدا امتحان کرد: یکی از امتحانات ذبح اسماعیل است: خوب در ان حال نبی بود. همین گفتگویی که درخواست می کند یعنی نبی هست : چون به او وحی می شود. پس امامت در این ایه به قرائن متعدد غیر از نبوت است و به خاطر اعطاء بعد از نبوت مقامی بالاتر از امامت. نکته ی دوم: معنای امامت در آیه چیست؟ شیعه می گوید: مقام اجرای وحی الهی که غیر از دریافت وحی(نبوت) و ابلاغ ان (رسالت) است. یعنی همان مقامی که اهل بیت علیهم السلام داشتند. نکته ی سوم: بحث خروج از کفر با شهادت به رسالت شخص شخیص رسول خداست و نه مقام نبوت و نه مقام رسالت . اگر کسی بگوید : شهادت می دهم به مقام رسالت شهادت می دهم به مقام نبوت مسلمان می شود؟ و این یک امر تعبدی الهی است و به هیچ وجه به معنای برتری و کمتری نیست. مگر از باب قیاس های ابو حنیفه که کار شیطان است ( اول من قاس و هو ابلیس) ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110
💠 پرسش: انواع عبادت را توضیح دهید و بگویید چگونه همه کارهای ما می تواند عبادت باشد؟ پاسخ: در آموزه های اسلام عبادت معنایی وسیع و گسترده دارد لذا عبادت امری جدا و مستقل از زندگی انسان نیست بلکه عبادت جزئی از زندگی انسان و در متن زندگی او قرار دارد با چنین نگرشی هرآنچه که انسان به نشانه تعبد و بندگی انجام دهد و نیت و انگیزه خدایی داشته باشد عبادت تلقی می شود.بنابراین درس و کار و خوردن و خوابیدن و حتی نفس کشیدن انسان نیزاگر لله وبرای خدا باشدعبادت محسوب می شود. به عبارت جامع تر انسان در این دنیا در همه ی حالات می تواند در پیش گاه خدا حضور پیدا کرده وعبادت نماید. برای عبادت تقسیم بندیهای متعددی وجود دارد به عنوان مثال در یک تقسیم بندی متناسب با این که ابزار عبادت چیست عبادت به سه دسته تقسیم شده است .عبادت با قلب ، عبادت با زبان، عبادت با دیگر اعضا و جوارح بدن (عبادت عملی)و یا در یک تقسیم بندی دیگر متناسب با تاثیرگذاری عبادت، عبادت به اقسام فردی ( مانند روزه، اعتكاف، حج، تحصیل علم، كسب معاش)و اجتماعی(مانند جهاد، امر به معروف و نهی از منكر، همكاری دركارهای اجتماعی؛ دفاع از حقوق جامعه، رعایت حقوق پدر و مادر ،صله رحم، پرداخت خمس؛ زكات؛ انفاق؛ صدقات ) تقسیم شده است. هریک از اقسام و مصادیق عبادت نیز درجاتی دارد. حتی در روایات، عبادت کنندگان نیز دارای مراتب می باشند. جمله ی معروف امیرالمؤمنین (علیه السلام) را همه شنیده ایم: «الهی ما عبدتُکَ خَوفاً مِن نارک ولا طمَعاً فی جنَّتک بل وَجدتُکَ اَهلاً لِلعبادۀ فعبدتُکَ؛ خدایا! تو را پرستش نکردم به طمع بهشتت و نه از ترس جهنمت، بلکه تو را چون شایسته ی نیایش و پرستش دیدم پرستش کردم». (1) گاهی انسان عملی را انجام می دهد وهر چند درجه ای از اخلاص را دارد اما برای ترس از عذاب جهنم آن را انجام می دهد که این عبادت بردگان نامیده می شود عده ای نیز عبادت می کنند اما دلیل عبادتشان رسیدن به بهشت ونعمتهای بهشتی است که عبادت این گروه نیز عبادت اجیران است اما عده ای خداوند را نه به خاطر ترس از جهنم ونه ازجهت رسیدن به بهشت، بلکه دلیل عبادت آنها رضای خداوند است وبه فرموده حضرت علی علیه السلام چون خداوند را شایسته پرستش می دانند او را عبادت می کنند. این مرتبه بالاترین مرتبه اخلاص است . البته فراموش نشود که اصل در عبادات همان تفكّر و توجّهى است كه در آن وجود دارد و به منزله روح و جان عبادات مى ‏باشد. به همین دلیل در روایت آمده است که: حضرت امام رضا عليه السلام مى فرمايند: لَيْسَتِ العِبادَةُ كِثْرَةَ الصَّلاةِ وَالصَّوْمِ، إِنَّمَا الْعِبادَةُ اَلتَّفَكُّرُ في أَمْرِاللَّهِ‏ عَزَّوَجلَّ.(2) عبادت به زيادى نماز و روزه نيست. همانا عبادت و بندگى، انديشيدن در امر خداوند است. انسان به واسطه تفكّر در آيات و نشانه‏ هاى خداوند، می تواند عبادت کننده باشد. با دیدگاه الهی تمام اعمال انسان می تواند جزء دایره عبادات باشد به شرطی که انسان در این مسیر همت نماید.تلاش و كوشش انسان در انجام عبادات اگر صادقانه باشد؛ بدیهائى را كه در نفس او ريشه دوانده است ويران ساخته و نابود مى‏ نمايد، و از اين راه انسان را به خدا نزديك مى‏ كند.امید که عبادات همه ما چنین باشد. پی نوشت ها: 1العلامة المجلسي، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء ١٤٠٣ هـ.ق، ج 41، ص 14 2العلامة المجلسي، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء ١٤٠٣ ه.ق ، ج 71، ص 322 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
♦️آیا عقیده ی به خلق لامن شیء صحیح است یا خیر (آیا خلقت از عدم ، محال است؟) لطفا با ذکر سند 🔸اگر منظور این باشد که خداوند، یک مخلوق را از نیستی (من لا شی ) به وجود بیاورد ، ) عدم به‌منزله علت مادی فعل خداوند در نظر گرفته شود)،با این توضیح که خداوند همان عدم را تغییر شکل داده و آن را بوجودبیاورد؛ یعنی عدم ، طرف اضافه خلقت قرارگرفته و خالق از آن استفاده کرده و چیزی را خلق کرده باشد ، محال است. چون باید موجود باشد تا خالق بتواند از آن استفاده کند. درحالی‌که عدم است و نیست. بنابراین خلقت از عدم با این فرض محال می باشد. ولی اگر منظور ،خلقت به‌صورت( لا من شیء) یعنی اینکه هیچ‌چیزی نبوده و خداوند بدون ماده وجودی، عالم را آفریده است این معنا صحیح هست و معنای خالقت خداوند همین است و هیچ محذور عقلی ندارد.( مانند خلق صورت اسب بالدار در ذهن توسط انسا‏ن) امام رضا علیه‌السلام دربیانی روشن و زیبا دراین‌باره می‌فرمایند : ٍ إِنَ‏ كُلَ‏ صَانِعِ‏ شَيْ‏ءٍ فَمِنْ‏ شَيْ‏ءٍ صَنَعَهُ‏ وَ اللَّهُ الْخَالِقُ اللَّطِيفُ الْجَلِيلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لَا مِنْ شَيْ‏ء.(1) هر سازنده ای ، اشیاء را از چیز دیگری می‌سازد اما خداوندِ آفریدگار والامقام و دارای جلال ،اشیاء را بدون اینکه آن را از چیزی استفاده کند، ایجاد فرموده است. پی‌نوشت: 1. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 129 ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110
📚 کتاب «چرا دین؟ چرا اسلام؟ چرا تشیع؟» ✅ مخصوص جوانان و نوجوانانی که این سه پرسش مهم و اساسی ذهنشان را درگیر کرده است. خواننده می تواند در کمتر از ۱۰۰ صفحه ی این کتاب به خیلی از پرسش های خود دست پیدا کند. 🌺حتما بخونید... ✍️ حمیدرضا شاکرین دفتر نشر معارف فهرست کتاب:👇👇 b2n.ir/844798 ♨️ @javadheidari110 👈
💠 حدیث روز 💠 💎 ثمرات رفع حاجت برادر دینی 🔻امام صادق عليه‌السلام: مَنْ مَشى فِى حاجَةِ اَخيهِ الْمُؤْمِنِ كَتَبَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ عَشْرَ حَسَناتٍ وَرَفَعَ لَهُ عَشْرَ دَرَجاتٍ وَحَطَّ عَنْهُ عَشْرَ سَيَّئاتٍ وَاَعَطاهُ عَشْرَ شَفاعاتٍ 🔹كسى كه در پى رفع حاجت برادر دينى خود قدم بردارد، ◽️خداوند بزرگ براى او ده حسنه می‌نويسد و ◽️به او ده درجه عطا می‌فرمايد و ◽️از ده گناه او صرف‌نظر می‌كند و ◽️ شفاعت ده نفر را از او می‌پذيرد. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۲ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
⚠️ آیا حضرت فاطمهٔ زهرا -علیها السّلام- ابوبکر را مسلمان نمی‌دانست؟! ▪️ محمّد بن اسماعیل بخاری از رسول خدا -‌صلّیٰ الله علیه وآله- روایت می‌کند: 🔹 ولَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ 🔸 و بر مسلمان روا نیست که بیش از سه روز با برادر خود ترک (صحبت) کند. 📚 صحیح بخاری -با ترجمه نور احراری-، جلد۶، صفحه۵۲۶ ▪️ همچنین بخاری از عائشة روایت می‌کند که گفت: 🔹 فغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ 🔸 فاطمه دختر رسول خدا (صلّی الله علیه وسلم) خشمگین شد و ابوبکر را ترک کرد و پیوسته از او دوری گزید تا آن‌که وفات کرد. 📚 صحیح بخاری -با ترجمه نور احراری-، جلد۳، صفحه۴۹۷ 📃 اسکن: 🌐 http://bit.ly/2EFOdDy 🔰 نکته: ترجمه روایات از محقق اهل‌سنّت آقای «عبد العلی نور احراری» می‌باشد. ☑️ البتّه شبیه این روایات نیز در کتاب «صحیح مسلم» موجود می‌باشد. ⁉️ حال سؤالی که از اهل‌سنّت داریم: 🔴 آیا حضرت فاطمهٔ زهرا -صلوات الله علیها-، ابوبکر را مسلمان و برادر دینی خود نمی‌دانست که بیش از سه روز -تا آخرین لحظه زندگی خود- با وی قهر بودند؟! 🔵 و یا اینکه خواهید گفت: حضرت فاطمهٔ زهرا -صلوات الله علیها- دنیا پرست بوده‌اند -معاذ الله- و مرتکب کار حرامی شده‌اند که با ابوبکر تا لحظه آخر زندگی خود قهر بودند؟! ⚠️ قضاوت با عاقلان! 🏴 🔘 @javadheidari110
🤔 ❓چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟ و کدام قول در تاریخ شهادت ایشان معتبر است❓ 💠پاسخ💠 ❗️در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛ 1⃣ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند» 📚الکافی ج1 ص458 ❗️با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط) 📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54 2⃣ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. ❗️طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود: « شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)» 📚دلائل الامامه ص13 📚بحار الانوار ج43 ص171 🔶علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد 📚زاد المعاد ص280 ❗️شیخ عباس قمی نیز می نویسد: « اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است؛ 📚مسار الشیعه ص54 📚مصباح کفعمی ص522 📚تاریخ الموالید ص98 📚مصباح کفعمی ص522 📚اعلام الوری ج1 ص300 ❗️پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است 📚کشف الغمه ج1 ص503 📚الذریه الطاهره ص151 📚اعلام الوری ج1 ص300 👌به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332 💠از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است. 👌علامه مجلسی می نویسد: « روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد» 📚زاد المعاد ص280 ❗️برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است. ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• @javadheidari110
مسیحیت و اسلام.pptx
877.6K
-مسحیت 🔴توصیه ی دانلود برای عزیزان طلبه و دانشجو 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
حكم خريدن و پوشيدن كروات براى داماد چيست؟ آيات عظام امام، خامنه اى، مكارم و نورى: اگر باعث ترويج فرهنگ غرب شود، جايز نيست.(1) آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: براى مسلمان بهتر است، از لباسى كه باعث تشبه به غيرمسلمانان شود، اجتناب كند.(2) آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط، استفاده نكنند.(3) آيه اللّه وحيد: آنچه كه باعث تشبه به غير مسلمانان شود، جايز نيست.(4) پی نوشت: ۱.خامنه اى، اجوبه، س ۱۳۷۹؛نورى، استفتائات، ج ۱، س ۴۶۹ و دفتر: امام و مكارم. ۲. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۲۲۳۸؛ تبريزى، استفتائات، س ۲۲۲۵ و ۲۲۲۸ و ۲۲۲۹. ۳.صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۷۳۱ و دفتر: بهجت. ۴. دفتر: وحيد.(احكام ازدواج،پرسمان) 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110