eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
397 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ پرسش ارتباط آتش زدن کتبی که موردقبول ما نیست با منطق اسلام در آزادی و تضارب اندیشه‌ها چیست؟ 🍁🍁🍁 ✅ پاسخ در طول ادوار مختلف تاریخی شاید کمتر کسی پیدا شود که با شعارهای زیبایی همچون «زنده‌باد مخالف»،یا «آزادی بیان حق همه است» مخالف باشد. اما وقتی صفحات تاریخ را ورق می‌زنیم و رفتار جریانات متعدد فکری را بررسی می‌کنیم به اتفاقات جالبی برمی‌خوریم که طرفداران آن جریانات در مواجهه با مخالفین خود داشته‌اند و آنجاست که عیار پایبندی به شعارهای فوق مشخص می‌شود.در این رفتارشناسی گاهی دیده می‌شود که حرف مخالف شنیده می‌شود،گاه تیغ بر روی او کشیده شده،گاهی با روش تکفیر و تهدید با او برخورد شده و گاهی نیز افکار و به‌طور مشخص،کتاب‌های او در آتش غیض آن‌ها سوخته و به باد داده‌شده است. سؤال اساسی این است که منطق اسلام در این عرصه‌ها چیست؟ برای فهم این مسئله به سراغ نظرات اسلام‌شناس معاصر،متفکر شهید استاد مطهری می‌رویم. وی در این زمینه می‌گوید: در اوایل قرن دوم هجری كه آن‌همه شورونشاط اسلام برقرار بود و بازار اسلام داغ و پررونق بود، یک‌مرتبه آن‌همه علوم خارجی‌ها را از ایرانی و رومی و هندی و یونانی و هر جا كه دسترسی داشتند ترجمه كردند و وارد دنیای اسلام نمودند. علت این كار چه بود و چطور دنیای اسلام عکس‌العمل مخالف نشان نداد؟ علتش این بود كه تعلیمات اسلام زمینه را آماده كرده بود كه اگر در اقصی بلاد چین هم كتابی را پیدا می‌کردند، مانع نمی‌دیدند كه ترجمه‌اش كنند. مثلاً عبدالله مقفّع كه منطق ارسطو را ترجمه كرد، در زمان امام صادق علیه‌السلام بود. از قبل از زمان امام صادق علیه‌السلام بلكه از زمان بنی امیّه این كارها شروع‌شده بود، ولی در زمان امام صادق علیه‌السلام اوج گرفت. در زمان هارون و مأمون و در عصر ائمه با چه شدتی علوم اوایل ترجمه شد. ما در میان احادیث و اخبار ائمه خودمان- كه این‌همه با چشم نقد به خلفا نگاه می‌کردند و انحرافات آن‌ها را مكرر بازگو می‌نمودند، و خلفا كه این‌همه ملعون و مطرود شده‌اند براثر این بوده كه ائمه این‌همه ملعونشان گفته‌اند و شناختشان را درباره آن‌ها چنین بیان داشته‌اند- در یك حدیث نمی‌بینیم كه این كار خلفا به‌عنوان یك بدعت تلقی شده باشد و بگویند كه یكی از چیزهایی كه این‌ها كار را خراب كردند این بود كه علوم ملت‌های كافر را از یونان و روم و هند و ایران ترجمه كردند و وارد دنیای اسلام نمودند و حال‌آنکه این در میان عوام بهترین وسیله بود برای كوبیدن آن‌ها، ولی ما حتی در یك حدیث ندیده‌ایم كه این كار خلفا به‌عنوان یك بدعت و یك امر ضد اسلام تلقی شده باشد. حدیثی است كه روایات ما از حضرت مسیح نقل می‌کنند كه ایشان فرمود: كونوا نُقّادَ الْكَلامِ یعنی آن طور كه صرّاف سكّه را نقد می‌کند، خوب و بدش را تشخیص می‌دهد و خوبش را می‌گیرد، شما هم راجع به نکته‌ها و سخن‌ها چنین باشید. هرچه دیگران دارند می‌گیریم، خودمان فكر و عقل داریم، از خود نمی‌ترسیم و بیم نداریم، روی این‌ها فكر می‌کنیم، خوب‌هایش را می‌گیریم و بدهایش را طرد می‌کنیم. (1) بنابراین اسلام طرفدار آزادی اندیشه و آزادی بیان و عدم تعرض و دشنام و فحاشی به عقاید دیگران است و لذا طرفداران خود را به تحمل نظر مخالف دعوت نموده و در آیه اَلَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ اَلَّذِینَ هَداهُمُ اَللّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا اَلْأَلْبابِ، (2) از نشانه‌های هدایت یافتگان و صاحبان تفکر ناب به این اصل اشاره نموده که آنان برای شنیدن گوشی شنوا دارند لکن انسان‌هایی نقاد هستند و در میان شنیدنی‌هایشان،گلچین می‌کنند. بنابراین صحبتی از بی‌ادبی و بی‌احترامی به مخالف دیده نمی‌شود و انصافاً همین سیره در بین امامان معصوم و تربیت‌یافتگانشان به‌وضوح دیده می‌شود. نتیجه آنکه هیچ شکی در این نیست که آتش زدن یک کتاب مرجع در علم طب،اصلاً صورت موجهی ندارد و به‌واقع،اگر با مطالب آن‌هم مخالفتی وجود دارد راه مخالفت کردن،نقد عالمانه است نه آتش زدن. اما از این نکات نیز نباید غافل شد که: 1. جامعه علم پزشکی نوین باید به طب قدیم که جزء آثار و مواریث علمی گذشتگان در ایران است احترام بگذارد به این صورت که اجازه اظهارنظر علمی به متخصصین و استخوان خورد کرده‌های این علم نیز بدهند تا در کرسی‌های آزاداندیشی و سمینارهای تخصصی به ارائه نظریات علمی خود بپردازند. اگر این فضای باز علمی که کلید آن امروزه در دست صاحبان طب نوین است ایجاد شود هم به رشد علم پزشکی و بالتبع به‌سلامت مردم کمک خواهد شد و هم سوءاستفاده‌چیانی با نام طب سنتی و امثال‌ذلک به سلامت جامعه و وجهه پزشکی آسیب نخواهند رساند و هم اتفاقاتی مانند آتش زدن یک کتاب مرجع علمی به وقوع نخواهد پیوست.
2. همگان به‌ویژه رسانه‌ها باید متوجه باشند که در هر صنفی ممکن است افرادی خطایی انجام دهند که این موضوع نباید به صورتی به جامعه منعکس شود که آن صنف خاص زیر سؤال برود. پی‌نوشت: 1. مجموعه آثار شهید مطهری، ج22، ص862 2. زمر؛ 18 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀 @javadheidari110
💠 پرسش: آیا دوست داشتن اهل البیت علیهم السلام کافیست؟ ✍️از جمله اموری که از زمان خلقت حضرت آدم تا به امروز توانسته است انسان را همچنان متعبد نگاه دارد پذیرش ولایت الهی بر روی زمین است و این ولایت در زمانهای متعدد مصادیق متفاوتی داشته است. اگر بخواهیم در مسیر سعادت ثابت قدم باشیم باید به اساس اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر امر ولایت توجه نماییم.گاهی احساس می شود درک و شناخت دشمنان نسبت به پایه و اساس بودن ولایت در امر دینداری، بیشتر از دوستان است لذا برنامه ریزی آنها در جهت تخریب امر ولایت با اشکال و انحاء مختلف بسیار مشهود است. نکته مهم و قابل توجه این است که امتدادپذیرش پیامبری وجود مقدس پیغمبر اسلام، پذیرش وجود مقدس اهل البیت علیهم السلام است.لازم است دقت کنیم که حب به اهل البیت بسیار ممدوح و راهگشاست اما حب به ولایت اهل البیت علیهم السلام اساس کار است و باید بین حب شخص و حب ولایت شخص تفاوت قائل شویم. همه ما به نوعی عاشق ائمه معصومین علیهم السلام هستیم و محبت آن ذوات نورانی را در قلب خویش می پرورانیم.اما ملاک اصلی در تشخیص محب حقیقی و محب ظاهری، پذیرش ولایت است. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: لِكُلِّ شَىْء اساسٌ و اساسُ الاسلامِ حُبُّنا اهلَ البيتِ. و هر چیزی را اساس و پایه ای است و پایه اسلام محبت ما اهل بیت است محبت اهل البیت علیهم السلام مصادیق گوناگونی دارد. شادی در ایام ولادت و عزاداری در ایام شهادتشان، متوسل شدن به آنها برای رفع مشکلات، رفتن به زیارت و تبعیت از دستورات آنها و سلام و صلوات فرستادن روزانه بر روح مطهر آن بزرگواران می تواند در تقویت این محبت تاثیرگذار باشد. تقویت محبت اهل البیت پایه و اساس اسلام است پس اگر بخواهیم دینداری خویش را تثبیت کنیم باید حضور اهل البیت را در متن زندگی خود پررنگ نماییم.پابرجا ماندن هر ساختمانی منوط به محکم بودن پایه های آن است و پایه و اساس اسلام حب به اهل البیت است بنابراین بدون وجود این محبت ساختمان دینداری از پایه ای محکم برخوردار نخواهد بود و دیر یا زود فرو می ریزد. پی نوشت: اصول کافی ج: 3 ص: 77 روایت2 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هرآنچه باید بدانیم.. ــــــــــــــــ 🚩 پاسخ شبهات فضای مجازی👇 🔵کانال الحقائق https://eitaa.com/Alhaqayeq
🏴 ام البنین و غیبت او در کربلا🏴 🔴 چرا حضرت ام البنین در کربلا غائب بودند؟ ✍️ پاسخ: همراه امام حسین (ع)بودن در سفر کربلا، بستگی به چند امر دارد: 1 - توان جسمی و روحی: بدیهی است که طی سفرهای طولانی به خصوص در آن عصر نیاز به توانایی دارد. نمی دانیم که ام البنین در آن عصر از نظر توانایی در چه وضعی بوده است. 2 - رضایت و تمایل خود فرد: روشن است که اگر امام حسین (ع) مصلحت می دانست، قطعا وی همراه امام به کربلا می آمد . 3 - موافقت و مصلحت دانستن امام حسین (ع) : چون حضور زنان و مردان همراه حضرت نیاز به رضایت و صلاحدید امام داشت ،ممکن است حضرت صلاح ندانسته که در این سفر همراهش باشد یا از نظر جسمی توانی نداشته است. اما حضور زینب (س) که قطعا با صلاحدید امام بوده، برای پیام رسانی خون شهیدان و آگاهی بخشی به مردم کوفه و شام بود. اگر حضرت نبود،قیام امام حسین (ع) کامل نمی شد. رباب چون همسر امام بود و حضرت مصلحت می دانست او را همراه خود ببرد، فرزند شش ماهه به این جهت برده شد که رباب مادرش همراه امام حسین (ع)بود .البته شاید حکمت های دیگری نیز باشد. نتیجه اینکه: همراهی زنان با امام واجب نبود. کسانی که رفته اند،جزء همسران شهدا کربلا بوده یا مانند حضرت زینب با دلایل خاصی رفته اند. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🌺 تردید در فرزندآوری نمود نفوذ زندگی غربی در جوامع اسلامی/ فرزندآوری از دیدگاه قرآن و روایات 🔹حجت‌ الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/txTiK 📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/news/4847352 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Morsalat_ir
💠 حاضرِ غایب ✍️صرف بودن در دانشگاه از ما دانشجو نمی سازد و صرف بودن در حوزه، ما را طلبه ای مهذب بار نمی آورد. اینکه ما راضی و قانع می شویم به این بودن ها و حضورداشتن های ظاهری و فیزیکی، نشانه خوبی نیست. خداوند در قرآن در سوره حدید می فرمایند: يَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتمِسُوا نُوراً فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُور لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ. يُنادُونَهُمْ أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قالُوا بَلى وَ لكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَ ارْتَبْتُمْ وَ غَرَّتْكُمُ الْأَمانِيُّ حَتّى جاءَ أَمْرُ اللّهِ وَ غَرَّكُمْ بِاللّهِ الْغَرُورُ؛(1) آن روز مردان و زنان منافق به كسانى كه ايمان آورده‌اند، مى‌گويند: «به ما نگاه كنيد تا از نورتان برگيريم.» گفته مى‌شود: «بازپس گرديد و نورى درخواست كنيد.» آن‌گاه ميان آنها ديوارى زده مى‌شود كه آن را دروازه‌اى است [كه] باطنش رحمت است و ظاهرش روى به عذاب دارد. [منافقان] آنان را ندا در مى‌دهند: «آيا ما با شما نبوديم؟» مى‌گويند: «چرا، ولى شما خودتان را در بلا افكنديد و امروز و فردا كرديد و ترديد آورديد و آرزوها شما را غرّه كرد تا فرمان خدا آمد و [شيطان] مغرور كننده، شما را در باره خدا بفريفت. 💥اگر کمی به این آیه توجه کنیم به خوبی در می یابیم که بین حضورداشتن های حقیقی و بودنهای ظاهری تفاوتی بسیار است تا جایی که خداوند نیز در روز قیامت با دیوار بلندی به نام "سور" میان مومنان و منافقان جدایی می اندازد. در این آیه خداوند به فاصله ای که در روز قیامت بین منافقان و مومنان ایجاد می شود اشاره میکند، نه بین مومنان و کافران، چرا که تکلیف کافران مشخص است اما منافقان یعنی همانها که در ظاهر به گونه ای عمل می کنند و در باطن راه دیگری را می پیمایند روز قیامت رسوا می شوند. وقتی به خودمان و آدمهای اطرافمان دقت می کنیم احساس می کنیم اگر به زودی به خود نیاییم ممکن است ما نیز جزء همانها باشیم که خداوند با دیوار سور بین ما و مومنان فاصله می اندازد. ❗️دلیلش هم همین ظاهرگرایی هاییست که دنبال می کنیم. در مسجدیم و مسجدی حقیقی نیستیم. هئیت می رویم و هیئتی نیستیم و یا شاید حوزه می رویم و طلبه نیستیم. ممکن است امروز بتوانیم خودمان را به برخی امور مقدس بچسبانیم و از اعتبار این امور ، ما نیز معتبر شویم ، همراه مومنان در یک مسیر باشیم، مسجد برویم و نماز بخوانیم،روزه بگیریم و بر سر یک سفره با آنان افطار کنیم اما خیلی زود در روز قیامت تکلیفمان روشن می شود. برای همین است که در ابتدای کلام گفتیم به بودنهای ظاهری دلخوش نباشیم، به حاضر بودن های بی حضور... پی نوشت: 1. حديد (57)، 13ـ14 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
پست پیشگام نظارت شورای نگهبان.pdf
305.9K
#پست_پیشگام موضوع :بررسی فقهی نظارت شورای نگهبان محدودیت یا مصونیت؟ گردآوری:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی(واحد اصفهان) آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بررسی فقهی مسائل انتخابات.pdf
169K
#پست_پیشگام موضوع:بررسی فقهی مسائل انتخابات گردآوری:حجت الاسلام امیرصالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی(واحد اصفهان) آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔴 حکم غسل دادن نوزاد بعد از چهل روز یا غسل چلّه 💠پرسش: ♦️طبق رسم و رسوم نوزاد رو بعد از چهل روز به حمام برده و آن را غسل میدهند. آیا ازنظر فقهی و اعتقادی این رسم و رسوم صحت قبلی داشته است؟ ✍️ پاسخ: ♦️ این رسم هیچ‌گونه مبنای شرعی ندارد و باید آن را ترک کرد و درباره غسل دادن مولود در اوایل تولّد در روایات واردشده است. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع:شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن سوال: آیا شرکت کردن در راهپیمائی های بیست و دوّم بهمن، و روز قدس واجب است، و شرکت نکردن حرام شرعی است؟ جواب: آیت الله خامنه ای:اگر شرکت نکردن در راهپیمایی موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، گناه محسوب می شود. آیت الله مکارم شیرازی: همراهی و شرکت کردن در اینگونه مسائل بر همه مسلمین لازم است. پی نوشت: 1-سایت مقام معظم رهبری https://www.leader.ir/ 2-سایت آیت الله مکارم شیرازی https://makarem.ir/ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110